Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 41 posiedzenia w dniu 23 czerwca 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. 2. Ocena funkcjonowania MPWiK Sp. z o. o. - analiza zadań finansowych i rzeczowych w 2008 roku - druk nr 577. 3. Zaopiniowanie wniosku o zajęcie stanowiska do propozycji zbycia oraz zamiany gruntów miejskich – druk nr 584. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Zintegrowanego planu rozwoju transportu publicznego w Łomży do roku 2015 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko” - druk nr 587, 587A. 5. Problemy i plany rozwoju komunikacji miejskiej. 6. Funkcjonowanie targowiska miejskiego i terenu przyległego aktualnie i w przyszłości - druk nr 578. 7. Sprawy różne.

Ad. 1

Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu z poprzedniego posiadania i przyjęli go  7 głosami za, przy 1 wstrzymującym. Ad. 2             Przystępując do oceny funkcjonowania MPWiK Sp. z o. o. - analiza zadań finansowych i rzeczowych w 2008 roku  - druk nr 577 Przewodniczący Komisji  poprosił o wyjaśnienie, jakie ma zamiary Spółka w kontekście polityki inwestycyjnej.              Pan Gilbert Okulicz – Kozaryn – Z-ca Prezesa wyjaśnił między innymi, że należy zacząć mówić o modernizacji oczyszczalni, będą starali się o środki na ten cel.            Pan Jerzy Brodziuk zwrócił się do Prezesa z zapytaniem, kiedy należy spodziewać się podwyżki. Planowane są inwestycje, istnieje potrzeba modernizacji oczyszczalni. W związku z czym, czy przedsiębiorstwo prowadzi analizy, czy nie ma tak znaczącego wzrostu, by równoważyło te zamierzenia. Jeżeli nie to należy tego się spodziewać i o tym mówić.             Pan Gilbert Okulicz – Kozaryn – Z-ca Prezesa wyjaśnił, że przez 2 lata  mówili, aby lekko podnieść ceny, starali się utrzymać i to zemściło się tym, że trzeba było wyprostować. W roku przyszłym będą starali się politykę inflacyjnego wzrostu, nie na siłę korzystania z dopłat. Mięli dodatkowe źródła dofinansowania, ale to się skończyło. Dodał, że póki są dotacje będą to wykorzystywali.             Pan Zbigniew Lipski zabierając głos zwrócił uwagę, że z inwestowaniem wiąże się amortyzacja, która jest kosztotwórcza, co wpływa na cenę wody i ścieków, a tym samym obciąża kieszenie najbiedniejszych.  Zastanawia się, czy nie należy trochę wyhamować., ponieważ pojawia się problem tego typu, że w spółdzielniach zaobserwowało się wzrost zadłużenia. Zaapelował do Prezesa, aby wzięli pod uwagę to i zastanowili się, czy nie należy z ważnymi inwestycjami zaczekać i nie obciążać amortyzacją.             Pan Gilbert Okulicz – Kozaryn – Z-ca Prezesa wyjaśnił, że w chwili obecnej oczyszczalnia działa na bardzo wysokich obrotach. W chwili obecnej skład ścieków jest inny niż był kilka lat temu. Dodał, że w mieście obecnie ceny wody są niższe niż w Białymstoku i tu nic nie powinno się dziać, chyba, że będzie załamanie, jeżeli chodzi o odbiór. W chwili obecnej bowiem posiadają urządzenia bardzo wysokiej sprawności. Jeżeli zaś chodzi o oczyszczalnie, to niestety jeżeli urządzenia będą się psuły trzeba będzie je wymieniać i na to nie ma siły. W chwili obecnej będą starali się stosować separatory,  jakieś urządzenia usprawniające, aby nie podnosić wody. Jeżeli chodzi o inwestycje starają się robić własnymi siłami.             Członkowie Komisji nie zgłosili więcej uwag i w wyniku głosowania 12 głosami za, przy 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących pozytywnie ocenili działalność MPWiK Sp. z o.o. Ad. 3 Wniosek o zajęcie stanowiska do propozycji zbycia oraz zamiany gruntów miejskich zgodnie z  drukiem nr 584 Przedstawił Pan Prezydent Marcin Sroczyński oraz Pani Naczelnik Anna Rzędarska.Po wnikliwej analizie  materiałów Komisja:1)   pozytywnie - 13 głosami za, przy 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym wniosek GNL.72241-2/09 – Wojciech i Iwona małż. Niecieccy,2)   pozytywnie - 12 głosami za, przy 1 przeciwnych i 1 wstrzymującym wniosek GNL.72241-7,8,9/09 – Hanna i Zbigniew Deniszewscy, Hanna i Zdzisław Witek, Danuta i Mieczysław Fronczek3)   pozytywnie - 13 głosami za, przy 0 przeciwnych i 0 wstrzymującym wniosek GNL.72241-10/09 – od Cecylii i Józefa małż. Kapelewskich,4)   pozytywnie - 14 głosami za, przy 0 przeciwnych i 0 wstrzymującym wniosek GNL.72241-11/09 – PGE Dystrybucja Białystok Sp. z o.o.5)   negatywnie - 2 głosami za, przy 8 przeciwnych i 3 wstrzymujących wniosek GNL.72241-12/09 współwłaścicieli nieruchomości,6)   pozytywnie - 9 głosami za, przy 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących wniosek GNL.72241-13/09 –MEDICAL  Łomża Sp. z o.o.7)   pozytywnie - 12 głosami za, przy 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących wniosek GNL.72241-14/09 – DEVELOPMENT Sp. jawna. Ad. 4 i 5  Przedstawiając wniosek wraz z projektem uchwały w sprawie przyjęcia „Zintegrowanego planu rozwoju transportu publicznego w Łomży do roku 2015 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko” - druk nr 587, 587A poinformował, że materiał w dużej mierze został po to opracowany, aby spełnić wymogi, jakie wynikają z warunków  określonych wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczącymi dofinansowania wniosków unijnych. Warunkiem obligatoryjnym jest posiadanie aktualnego Zintegrowanego planu. Miasto taki plan posiadało wcześniej, ale wymogiem jest aktualny. Dodatkowym elementem, jaki wynika z ustawy musi być obowiązkowa Prognoza oddziaływania na środowisko i taka prognoza jest. Przedsięwzięcie, które zamierzają zrealizować jest jak najbardziej korzystne dla środowiska. Wymogiem jest to, że musi być przegłosowany formalny załącznik tzw. Informacja na temat udziału społeczeństwa w postępowaniu, która radni otrzymali. Wszystko odbyło się formalnie. Dodał, że z tym tematem wiąże się punkt 5 „Problemy i plany rozwoju komunikacji miejskiej”. Dodał, że w planie rozwoju Zostały zdiagnozowane problemy komunikacji miejskiej w szerszym zakresie transportu publicznego. W tym planie  są opisane dokładnie wszystkie przedsięwzięcia, jakie powinny być poczynione w zakresie komunikacji miejskiej i zamierzenia wynikają z tego planu. Poinformował, że 29 czerwca prawdopodobnie ma być ogłoszony konkurs ze składaniem wniosków do końca lipca. Chcą zrobić duży zakup autobusów, ponieważ będzie to 25 sztuk. Pozwoli to  na rozwiązanie problemu taboru na 2-3 kadencje. Gdyby udało się zmodernizować również bazę wówczas praca mogłaby skupić się nad poszukiwaniem rozwiązań, jak polepszyć zarządzanie, a nie tym, jak zrobić, by autobus na trasie się nie rozpadł.Pan Paweł Borkowski zabierając glos zwrócił uwagę, że projekt ten został oparty o opracowaniu dr Brzezińskiego, jest w nim kilka nieścisłości, ale są to drobne uchybienia. Zwrócił również uwagę zagrożenia i utrudnienia w ruchu drogowym w związku z budowa 2 sklepów wielko powierzchniowych.W dalszej dyskusji Komisja i Prezydent Sroczyński poruszyli problem wariantu trasy tzw. Wia Baltica w wariancie przez Łomżę.                   Członkowie Komisji nie zgłosili więcej uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali pozytywnie - 10 głosami za – jednogłośnie projekt  „Zintegrowanego planu rozwoju transportu publicznego w Łomży do roku 2015 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko” oraz załącznikiem do Zintegrowanego planu rozwoju transportu publicznego w Łomży. Ad. 6  Pan Prezydent Marcin Sroczyński przedstawiając informacje na temat funkcjonowania targowiska miejskiego i terenu przyległego aktualnie i w przyszłości  - druk nr 578 dodał, że w związku z tym, iż pojawiają się różne głosy w tej sprawie zarówno ze strony radnych, jak i w mediach, i że nie jest to miejsce, którym miasto może się pochwalić i podają przykłady, podkreślił, że w tych przypadkach były to inicjatywy handlowców, które chcieli zainwestować i sobie wybudować. Dodał, że w sprawach różnych na jednym z posiedzeń komisji była dyskusja na temat partnerstwa publiczno-prywatnego i w chwili obecnej w mieście są trzy różne inwestycje, które można w partnerstwo publiczno- prywatne  włożyć, jest  to  między innymi teren targowiska. Polega to na tym, iż teren jest miasta, ktoś inwestuje pobiera opłaty z tyt. tego, że wybudował przez ileś lat, a po tym czasie przekazuje znów miastu. Jest to jedno z rozwiązań, w chwili obecnej jeszcze to analizują, w sierpniu- wrześniu odbędzie się szkolenie na temat partnerstwa publiczno -prywatnego i wówczas radnym przekaże  bliższe  dane. Dodał, że sporo miast w Polsce już działa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego i w ramach koncesji budowlanej rozpoczęło. Są to inwestycje, które powodują, że również samorząd wykłada pieniądze ale samorząd w pełni pozostaje właścicielem i nie traci prawa własności do tej nieruchomości. Wyjaśnił, że swego czasu pojawiały się głosy, aby tą metodą zakończyć zagospodarowanie dworca PKS, bo nie jest on zakończony, brakuje poczekalni. Należy nad tym zastanowić się omówić, ponieważ decyzję i tak podejmie Rada. Gdy będzie wiadomo czego się oczekuje, będzie można ogłosić przetarg. Uważa, że jest to jedyna metoda, gdzie nie dając z budżetu miasta można zagospodarować teren, by ten zakątek wyglądał inaczej. Również w tym kierunku zmierzają w przypadku hali targowej. Uważa, że  należałoby w tym kierunku iść.Przewodniczący Komisji zabierając głos w dyskusji w kwestii dworca PKS uważa, że  należy pomyśleć nie tylko o budowie poczekalni, ale o przebudowie tego dworca, ponieważ  w chwili obecnej jest on niefunkcjonalny, powierzchnia jest niewykorzystana. Uważa, że jest tam miejsce i na dworzec i na handel i  całe zaplecze z punktem przesiadkowym komunikacji miejskiej. Szczególnie będzie to ważne miejsce, gdy zostaną oddane obydwie galerie. Będzie bowiem przyjeżdżało dużo ludzi. Może faktycznie należy zastanowić się i zlecić komuś przygotowanie koncepcji.Prezydent Sroczyński zabierając głos stwierdził, że miał nadzieję, iż zainteresuje się PKS, ponieważ on jest zarządcą. Były prowadzone rozmowy, jednak nie wyrazili żadnego zainteresowania, aby cokolwiek tam robić. Uważa, że faktycznie można coś tam zrobić, wybudować halę targową. Dodał, że w roku 2003 było Tesco, który przedstawił umowę z PKP na zakup ziemi. Wówczas proponowali, że wybudują targowisko z prawdziwego zdarzenia. Pomysł więc jest i dobrze by było aby ktoś to zrobił. Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos stwierdził, że cieszy się, iż Prezydent podjął ten temat, ale zauważył, że w mieście bariera jest to, iż czeka się, że inni to zrobią. Dodał, że jeżeli targowisko zostanie rozbudowane, to będzie dobrze. Uważa jednak, że nie ma co czekać na uściślenia, ale podjąć działania.Prezydent Sroczyński wyjaśnił, że wykonali już analizę, co można zrobić w ramach partnerstwa, jest grunt przeznaczony pod hotel, jest hala targowa, która wymaga innego zagospodarowania, jest nawet koncepcja, jest jeszcze kwestia  targowiska i on myślał o tych trzech rzeczach, jednak w czerwcu wpłynął wniosek jednego z łomżyńskich biznesmenów, który jest zainteresowany remontem budynku przy ul. W. Polskiego, znajduje się tam Przychodnia Alex. Chciałby budynek nadbudować i korzystać z tej rozbudowanej części. Na działania tego typu musi się odbyć przetarg. Polecił, by odpowiednie materiały przedstawić. Dodał, że temat ten porusza w dniu dzisiejszym ponieważ jest temat targowiska, ale w związku z tym, iż  w najbliższym czasie będzie przebywał na planowanym urlopie materiały będą później.Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos zwrócił uwagę, że partnerstwo publiczno – prywatne już funkcjonuje, jako przykład podał Stowarzyszenie Edukator i przedszkola. Uważa więc, że nie trzeba gadać, ale wziąć się do roboty.Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos stwierdził, że nie na tym polega partnerstwo publiczno – prywatne, iż miasto oferuje do zrobienia coś, czym później będzie zarządzało. Zależy to wszystko od wielkości zakresu prac.  Jeżeli chodzi o teren targowiska  aż po stację prywatną, to można to rozwiązać inaczej i z udziałem pieniędzy publicznych. Dlatego, że jeżeli miasto  opracowałoby tam koncepcję zagospodarowania tego terenu, to aby to zrealizować wg własnej myśli, należy ją wykonać. Na tym terenie jest miejsce nie tylko na jedno działanie. Innym rozwiązaniem może być ogłoszenie konkursu na pewne rozwiązanie z pokazaniem dalszej drogi. Wracając do kwestii targowiska, to należy podjąć stanowcze działania. Pan Prezydent Sroczyński wyjaśnił, że miasto nakłada kary, Straż Miejska wydaje również mandaty, terenem zarządza jednak Wojewoda  i tylko wojewoda może nakazać, jest również Nadzór Budowlany, który został poinformowany, co się tam dzieje. Jest to niestety teren PKP, PKP legalnie podpisało umowę z dzierżawcą. Nadzór musi zmusić PKP, aby egzekwował właściwe działania. Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że cieszy się, iż Prezydent powiedział, że problem widzi. Dodała, że funkcjonowanie targowiska prowadzonego przez znaną w Łomży osobę jest odbierane przez społeczeństwo, jako ignorancja Rady i Urzędu. Prowadzenie handlu w pasie drogowym świadczy natomiast o bezsilności. Rozmawiała o tym z Komendantem Straży Miejskiej i nie jest prawdą, że handel odbywa się w pasie tylko w soboty i niedziele, handel odbywa się codziennie dodatkowo parkują samochody na jezdni. To co zrobił Pan Sienkiewicz świadczy o tym, iż lekceważy on wszystko i wszystkich.Pan Prezydent Sroczyński wyjaśnił, że polecił podjęcie stosownych działań Nadzorowi Budowlanemu. Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz kontynuując stwierdził, że należy podjąć konkretne działania i jak np. w innych miastach wybudować halę targową, będzie wówczas porządek. Uważa, że chyba w tym kierunku należy zmierzać. Jest to sprawa pilna i wymaga pilnego rozwiązania. Pan Prezydent Sroczyński wyjaśnił, że w ten sposób myślą i zastanawiają się, czy nie zlecić i w ramach przetargu opracować koncepcję. Należy rozważyć, czy tylko ograniczyć się do targowiska, czy obejmować teren dworca PKS, by rozwiązać cały kwartał. Dodał, że on o tym myśli zawsze, kiedy mija Dworzec Wileński w Warszawie, który do niedawna jeszcze straszył. Podkreślił, że takie działania podejmowane są za zgodą Rady, dlatego też chciałby wiedzieć, w jakim kierunku mają iść. Koszty tych inwestycji będą wysokie. Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz kontynuując stwierdziła, że na chwilę obecną konieczne jest egzekwowanie prawa na targowisku oraz egzekwowanie handlu i parkowanie w pasie drogowym. Pan Prezydent Sroczyński wyjaśnił, że dwa razy występowali o zmianę organizacji ruchu w tym miejscu i dwa razy otrzymali negatywną opinię policji.Pan Krzysztof Sychowicz zabierając głos stwierdził, że rozwiązanie problemu targowiska będzie miernikiem tego, co Władze Miasta potrafią w rzeczywistości zrobić dla mieszkańców. Pan Paweł Borkowski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jest zbyt mała ekspansja miasta, aby pozyskać teren od PKP. Jego zdaniem nie ma ze strony miasta działań w tym kierunku, jeżeli bowiem miasto by dzierżawiło, wówczas miałoby prawo pierwokupu. Wracając do targowiska Pana Sienkiewicza uważa, że targowisko to powinno zostać zlikwidowane i to decyzja władz miasta.  To co tam się dzieje jest w złym stanie. Zauważył, że praktycznie nic się nie robi na tym targowisku. Zaproponował, by miasto podjęło działania pozyskania terenów od PKP i przyjąć, że w tym rejonie będzie docelowe targowisko.Przewodniczący kończąc dyskusję zwrócił uwagę, że na sesji będzie przedstawienie informacji, nie widzi więc potrzeby głosowania, przedstawi tylko tok toczącej się dyskusji. Ma nadzieję, że Komisja do tematu wróci, gdy Prezydent przedstawi stosowne materiały. Ad. 7            W sprawach różnych zabrał głos Pan Zacharzewski, który zwrócił się z apelem, aby radni omawiając sprawy dotyczące danej osoby zapraszali ją na posiedzenie.             Członkowie Komisji zwrócili uwagę, że posiedzenia wszystkich Komisji są otwarte i każdy może w nich uczestniczyć.Pan Tadeusz Zaremba dodał, że planowane są zmiany w Statucie, które zobowiązują do umieszczania w Internecie wszelkich informacji na jakim etapie załatwiania jest dana sprawa. Na tym posiedzenie Komisji zakończono. 
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 27 lip 2009 12:59
  • Data opublikowania: poniedziałek, 27 lip 2009 13:02
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:07
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej