Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 50 posiedzeniu w dniu 13 lipca 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji

 

2.    Ocena realizacji Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2008-2013 za 2008 rok - druk nr 597

 

3.    Sprawy różne.

 

Ad. 1

  

            Komisja nie wniosła uwag do Protokołu nr  49/09 i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za - jednogłośnie.

  

Ad. 2

  

            Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu poprosiła o uwagi do przedłożonego materiału.

 

 Pani Wanda Mężyńska - radna  zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że dobrze się dzieje, iż jest stała współpraca z instytucjami, że umieszczane są informacje na stronie internetowej, by jak najwięcej osób z tego skorzystało. Poprosiła następnie  o wyjaśnienie kwestii dotyczących zwalczania  barier architektonicznych i składanych wniosków, w jakiej kolejności są one realizowane, co jest wyznacznikiem.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że co roku na przełomie lutego i marca Rada dokonuje podziału środków na poszczególne działy. Zawsze jest tak, że tych wniosków wpływa więcej, jednak w drodze weryfikacji środki są przyznawane w te środowiska, gdzie jest pilniejsza potrzeba. Jeżeli w związku z ograniczeniem środków dana osoba nie otrzymała dofinansowania, w następnym roku składa ponownie wniosek.

Pan Jarosław Kozłowski – radny  zabierając głos  poprosił o wyjaśnienie, czy znana jest liczba niepełnosprawnych zamieszkujących na terenie miasta.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że posiadają taką informację, ale nie pokrywa się ona z faktyczną ilością osób niepełnosprawnych. PFRON opiera się bowiem na danych uzyskanych z Powiatowego Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności oraz z ZUS, jednak żadna z tych instytucji nie udzieli informacji  zawierających nazwiska, adresy zamieszkania, kody choroby. W związku z tym, że w Polsce istnieje podwójne orzecznictwo cały czas jest tak, że ilość niepełnosprawnych na terenie miasta jest zawyżana. Dana osoba posiada bowiem grupę ZUS oraz dla innych celów jest ustalana grupa przez Powiatowy Zespół Orekania. Dodał, że w którymś roku w oparciu o środki PFRON robili program odnośnie osób niepełnosprawnych i wówczas były zabezpieczone środki przez PFRON i wówczas pracownicy MOPS chodzili od domu do domu pukali i jeżeli była osoba niepełnosprawna sporządzali wniosek, który był następnie wprowadzany do bazy danych. Na chwile obecna rejestr ten jest nieaktualny. Aby ustalić faktyczną i konkretną ilość osób, musi to być co roku weryfikowane poprzez wysyłanie osób i chodzenie od drzwi do drzwi.

 

Pan Jan Kleczyński - radny zabierając głos w dyskusji stwierdził,  że Uchwała 161/XXVII/08 funkcjonuje już rok czasu i na stronie pierwszej informacji o realizacji podane są przewidywane efekty. Podane jest uaktualnienie bazy danych z zakresu sytuacji osób niepełnosprawnych w mieście, prosi więc o informacje na jakim  etapie jest uaktualnienie, skoro usłyszał niedawno, że jest podwójne orzecznictwo, że z jednej strony ZUS określa grupę inwalidzką, z drugiej zaś Powiatowy Zespół Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności. Jego zdaniem należało przyjąć czy kryteria ZUS, czy też Zespołu, ale chyba najbardziej miarodajne są kryteria ZUS.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w związku z tym, iż  temat ten był już poruszany na posiedzeniu Komisji, wystąpił do ZUS z prośbą o informację i niestety odmówili, ponieważ jest to prawnie chronione. Mogą podać tylko ilościowo. Jest to oficjalna odpowiedź na oficjalne pismo.

 

Pan Jan Kleczyński - radny zabierając głos w dyskusji zauważył,  że Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. B. Jańskiego rozpoczęła prace naukowe  w tym kierunku. Studenci, absolwenci w ramach prac licencjackich chodzili i takie dane zbierali. Czy nie pójść w tym kierunku, by studenci pomogli w zbieraniu osób niepełnosprawnych do bazy danych.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w takim przypadku zależy to od dobrej woli osoby niepełnosprawnej. Dodał, że jeżeli Szkoła zbierze takie informacje, to tylko na własne potrzeby. Podobnie jak on zbierze dane, to również są one wykorzystywane tylko na potrzeby MOPS i nie może ich przekazać.

 

Pan Jan Kleczyński - radny kontynuując wypowiedź zwrócił uwagę, że Miejski Program Działania na rzecz Osób niepełnosprawnych został zmieniony w roku ubiegłym z uwagi na zmianę przepisów ministerialnych. Część elementów została wykreślona, część pozostała. Dobrze by było więc, aby bazę danych pozyskać i mieć ten temat za sobą. Są bowiem takie momenty, gdy jest ważne ile jest osób niepełnosprawnych, by można było również do tych osób adresować pomoc. Z niepełnosprawnymi jest często tak, że nie afiszują się z tym i nie proszą o pomoc. Jako przykład podał młodego człowieka, który nie posiada obu nóg, a z żadnej pomocy nie korzystał, są tam różne bariery.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że na bieżąco śledzą programy PFRON i jeżeli by taka możliwość się pojawiła, wówczas  zostanie napisany program, aby można było uaktualnić tą bazę danych. Podkreślił, że lista taka z roku na rok będzie się zmieniała, a więc aktualizację trzeba by było powtarzać co roku.

 

Pan Jan Kleczyński – radny poprosił o informację ile osób udało się w tym pierwszym programie spisać, czy jest ich więcej niż tysiąc.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że z pewnością jest, ponieważ  bardzo dużo osób jest z lekkim stopniem niepełnosprawności, który pozwala na normalna prace, ale uprawnia również do pewnych świadczeń rehabilitacyjnych za darmo.  

 

Odpowiadając radnemu Kleczyńskiemu dodał, ze jeżeli otrzymaliby znów środki na program wówczas podobnie jak za pierwszym razem pracownicy chodziliby od domu do domu i spisywali. Je żeli jednak dana osoba nie wyrazi zgody nie będzie można ująć jej w programie. Jeżeli wyrazi zgodę, wówczas wypełnia krótka ankietę i zostaje umieszczona w rejestrze.

 

Pan Wiesław Grzymała - Przewodniczący Rady  zabierając głos w dyskusji odnośnie baz danych zwrócił uwagę, że każdy zbiera dane na potrzeby własne i ustawa zabrania na korzystanie z baz innych. Osoba, która udziela informacji na własny temat wypełnia i podpisuje deklarację, że wyraża zgodę na przetwarzanie  danych, ale tylko w ramach  danej instytucji. Natomiast przekazywanie baz danych dla innych podmiotów jest prawnie zabronione.

 

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji zabierając głos w dyskusji potwierdziła to, co mówił Przewodniczący, iż nikt nie da tej bazy danych, ponieważ dana instytucja włożyła w to dużo swojej pracy, ponadto te dane chroni ustawa. Uważa jednak, że jeżeli byłaby dobra wola, to taka baza danych byłaby już dawno zrobiona.  Uważa, że samorządowi potrzebna jest baza danych nie koniecznie konkretna z adresami i nazwiskami, ale  baza ilościowa, ile takich osób jest, w jakich przedziałach wiekowych i jakie są to grupy inwalidzkie. Dodała, że dziwi ją trochę wypowiedź Dyrektora MOPS, że pracownicy MOPS chodzili od domu do domu. Prosi, by do protokołu podał Pan Dyrektor w który roku pracownicy MOPS chodzili od domu do domu aby stworzyć bazę danych osób niepełnosprawnych i jak to się technicznie odbywało. Zauważyła ponadto, że nie wyobraża sobie, by w dzisiejszych czasach chodzić od domu do domu i pytać, czy ktoś w tym domu jest niepełnosprawny. Uważa, że trzeba mieć odwagę, by w dzisiejszych czasach zapukać do drzwi i spytać, czy jest ktoś niepełnosprawny.

 

Podkreśliła raz jeszcze, że taka baza danych jest konieczna, brak bazy danych to brak potrzeb. Dodała, że komisja kilkakrotnie zwracała się do Prezydenta z wnioskami, na które nie otrzymała odpowiedzi, kiedy ta baza danych zostanie wykonana. Aby jednak podjąć jakiekolwiek kroki, należy na ten cel przeznaczyć środki.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński odnosząc się do wypowiedzi Pani Przewodniczącej stwierdził, że przyglądając się celowi, jakiemu ma służyć ta baza danych, uważa za bezzasadne, ponieważ trzeba będzie ją co roku uaktualniać i ciągle  badać środowisko. Natomiast uważa za mylne stwierdzenie, że jak nie ma bazy danych to nie ma potrzeb, ponieważ środowisko oświatowe posiada bardzo dobre rozeznanie odnośnie osób niepełnosprawnych i środowisko to w pełni jest zabezpieczane, chociażby poprzez dofinansowania z PFRON, jak likwidacja barier architektonicznych, pomoc dla dziecka niepełnosprawnego, czyli kształcenie integracyjne, jako przykład podał PG nr 2, gdzie na wniosek zainteresowanych stworzono dodatkowy oddział integracyjny. Jest ponadto Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności, który również posiada bardzo dobrą orientację w swoim środowisku, czy tez ze swojej strony MOPS. Jego zdaniem  stwierdzenie, że w takim obszarze jest tyle osób niepełnosprawnych nic nie da na dzień dzisiejszych. Jeżeli zostanie utworzona lista osób niepełnosprawnych, to czy komisja będzie miała możliwość wpływania na daną osobę w środowisku, to uważa, że na dzień dzisiejszy środowisko jest tak zorientowane, że wiedzą iż o taka pomoc należy się zgłaszać. Podkreślił, że takich zgłoszeń jest dużo i miasto jest otwarte na ten problem.

 

Pan Jan Kleczyński – radny odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że kilka rzeczy go niepokoi. Są bowiem osoby, które wstydzą się swojej niepełnosprawności, należy więc mieć odwagę i wejść w środowisko i spytać. On taka odwagę posiada, wchodzi w środowisko i pyta jaka jest potrzebna pomoc. 

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zauważył, że po to MOPS zatrudnione są osoby, które uczestniczą w środowisku i jeżeli zauważają problem, powinny go zgłosić.

 

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że jemu odpowiada formuła, o której mówił Pan Dyrektor, by iść od drzwi do drzwi, wówczas bowiem jeżeli ktoś zwróci się sympatycznie, taka osoba otworzy się, tak jak w tym przypadku, który podał.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zauważył, że jeżeli Komisja stwierdza zasadność takiej listy, to należy tylko znaleźć formułę w jaki sposób ja tworzyć. Być może korzystając z nowoczesnych technik komputerowych w internecie ogłosić, by takie osoby zgłaszały się.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS  odpowiadając Przewodniczącej wyjaśnił, że taka baza tworzona była w roku 2001-2002 i było zarejestrowanych 6 tys. osób niepełnosprawnych.

 

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że taka liczba jest mniej więcej prawdziwa, ponieważ jest dużo osób niepełnosprawnych, zwłaszcza ludzi młodych. Osoby te pozostają w domu, a z nimi  jedno z rodziców, które musi zrezygnować z pracy zawodowej. Często osoby te nie maja już siły by zwracać się o pomoc, bądź zwracają się bez skutków. Nie należy oszukiwać się, bo osoby te są pozostawione same sobie. Taka baza danych byłaby więc potrzebna.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącej poprosił, by określiła w jakim wieku osoby niepełnosprawne są pozostawione same sobie, ponieważ jeżeli chodzi o wiek szkolny, to organ ma prawo wyegzekwować od dziecka kształcenie, czyli obowiązek uczęszczania do szkoły, obowiązuje to do 25 roku życia.

 

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że na terenie miasta tego nie ma, brak jest szkoły dla niewidomych, czy też dla innych niepełnosprawności również brak. Dzieci te są więc pozostawione same sobie.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zauważył, że w mieście  funkcjonuje Zespół Szkól Specjalnych, który jest również przygotowany do kształcenia osób niewidomych. Jest tam szkoła podstawowa, gimnazjum, zawodowa. Dodał, że nie podpisuje się pod tym, co twierdzi Przewodnicząca. Kształcenie do 25 roku życia w mieście funkcjonuje.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS  dodał, że jeżeli chodzi o dzieci niewidome, to na terenie Polski są szkoły, w których dzieci zdobywają specjalistyczne  kształcenie. Dodał, że on dofinansowuje dla takich osób posiłki.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński dodał, że system oświaty jest tak ustanowiony, że za dzieckiem idzie subwencja i jeżeli rodzic decyduje się na kształcenie poza miastem, wówczas subwencja idzie tam, gdzie to dziecko się kształci.

 

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że skoro jest już fundament bazy z 2002 roku, to proponuje, by taką aktualizacje wykonywać raz na 5 lat, by przyjąć taki zapis uchwałą. Pozwoli to Dyrektorowi na znalezienie środków zewnętrznych na ten cel. Podkreślił, że taka potrzeba istnieje, ponieważ z podanego wcześniej przykładu widać, iż są  osoby niepełnosprawne do których należy dotrzeć, ponieważ same nie zgłoszą się. Zdaje sobie sprawę, że wszystkich nie uda się uchwycić, ale znaczna część tak.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS  zwrócił uwagę, że przystąpienie do stworzenia bazy danych nie odbywa się za pomocą uchwały, należy tylko zabezpieczyć na ten cel środki, wówczas pracownicy MOPS rozpoczną pracę.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński poddał pod rozwagę, czy wydatkowane środki dla wyłowienia przykładowo liczby 20 niepełnosprawnych, do których nie dotarły informacje z czego mogą skorzystać będzie adekwatne do całości. Proponuje, by spróbować określić listę osób inna droga np. internetową. Aby przeprowadzić badania należy wysłać w teren wszystkich pracowników MOPS. Wiąże się to z dużymi kosztami.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS  zwrócił uwagę, że będzie to interwencja w środowisko mieszkańca, nie każdy więc ma możliwości. Może tylko chodzić pracownik socjalny, posiadający stosowna legitymacje i  pozyskiwać dane.  Każda inna osoba nie będąca pracownikiem socjalnym takich uprawnień nie posiada.

 

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że to samo słyszał w 2001 roku, gdy również wydawało się to niemożliwe, a jednak się udało.  Jest wiadomym, że jest 6 tys. osób niepełnosprawnych. Uważa, że będą to koszty 20 tys. zł. Lista ta będzie w komputerze MOPS. Zauważył, że co roku występuje grupa osób, które występują o wypoczynek wakacyjny z opiekunem, są to tzw. turnusy rehabilitacyjne i praktycznie co roku powielają się te same osoby. Dzięki takiej liście będzie można proponować tym osobom, które jeszcze na takich turnusach nie były.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS  zwrócił uwagę, że w tym roku przyjęli zasadę, że kto był w roku ubiegłym nie otrzyma dofinansowania.  Dodał, że jeżeli nawet tak przyjąć, to środki PFRON i tak nie zabezpieczają wszystkich potrzeb.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński stwierdził, że w związku z tym, iż wie jakie działania PFRON, wycofuje się bowiem z dofinansowania, a więc nie jest to takie proste.  Można  napracować się, wydać 20 tys. zł, to być może te środki przeznaczyć na pomoc komuś.

 

Pan Jan Kleczyński – radny stwierdził, że jeżeli w dokumentach będzie zapis, że raz na pięć lat będzie przeprowadzana aktualizacja, wówczas jest gotów to przyjąć.

 

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS  zwrócił uwagę, że w takim przypadku Rada raz na 5 lat będzie musiała zabezpieczać na ten cel środki.

 

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że już wcześniej zwracała uwagę, że na bazę danych są potrzebne środki.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński stwierdził, że nie odstępuje od tematu i zaproponował, by zobowiązać Dyrektora MOPS by rozesłał do poszczególnych środowisk pisma  z prośbą o przedstawienie takich osób. Będzie to dobrowolne zgłoszenie się tych osób.

 

Pan Jan Kleczyński – radny zaproponował, by taka informacje przekazać również do obu TV Kablowych, że w związku z tym, iż jest  aktualizacja baza danych prosi się o zgłaszanie się.

 

Pan Prezydent Krzysztof Choiński zauważył, że  Radio Nadzieja jest zainteresowane tematem można zwrócić się z prośbą, by również podało taką informację, iż jest potrzebna baza danych w oparciu o która miasto będzie starało się pomagać osobom niepełnosprawnym.

 

Pan Jan Kleczyński – radny wycofał swój wniosek, uznając, że na chwile obecną należy przyjąć propozycję Prezydenta, by na chwilę obecną dane aktualizować poprzez radio TV i Internet. Dodał, że pracownicy MOPS docierając do swoich podopiecznych mogliby również syta dodatkowo, czy w sąsiedztwie są jakieś osoby niepełnosprawne.

 

Pani Alicja Bandzul - Przewodnicząca Komisji kończąc dyskusję poddała pod głosowanie, kto jest za pozytywna oceną realizacji Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych za 2008 rok.

 

Komisja jednogłośnie pozytywnie - 4 głosami za oceniła realizację Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2008-2013 za 2008 rok.

Ad. 4

 

 

            W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili problemów.

 

Na tym posiedzenie komisji zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 31 sie 2009 12:37
  • Data opublikowania: poniedziałek, 31 sie 2009 12:40
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:31
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej