Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 53 posiedzeniu w dniu 17 września 2009 roku

 Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu nr 51/09 z dnia 24 sierpnia 2009 roku

 

 

2.    Przyjęcie informacji z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za I półrocze 2009 roku - druk nr 627

 

3.    Przyjęcie informacji z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za I półrocze 2009 roku - druk nr 630

 

4.    Przyjęcie informacji o realizacji zadań z zakresu polityki społecznej za I półrocze 2009 roku - druk nr 636

 

5.    Zaopiniowanie projektu  uchwały w przyjęcie założeń polityki społeczno – gospodarczej na 2010 rok - druk nr 631, 631A

 

6.    Sprawy różne

  

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołu nr 51/09 z dnia 24 sierpnia 2009 roku

  

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 51/09 z dnia 24 sierpnia 2009 roku i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 3 głosami za.

  

Ad. 2

 

Przyjęcie informacji z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za I półrocze 2009 roku - druk nr 627

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że nie ma na posiedzeniu Komisji merytorycznego pracownika. Dodał, że w przedłożonym Radzie materiale w zadaniach przyjętych na 2009 rok w „Profilaktyce I stopnia” w pkt. 6 zapisane zostało zadanie: „Szkolenia dla pracowników placówek oświatowych, oświatowo-wychowawczych, itp. z zakresu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii”, a nie ma w nim informacji,  czy z tych szkoleń ktokolwiek skorzystał, jeśli tak, to ile osób, itp. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że  w zasadzie środki już zostały podzielone, organizacje realizują już swoje programy i pod koniec roku, kiedy przedstawią swoje sprawozdania, będzie widać jak je wykonały - czy zgodnie z programem, czy też będą musiały zwracać pieniądze do budżetu miasta.

 

            Więcej uwag do powyższej informacji komisja nie wniosła i w wyniku głosowania przyjęła ją 3 głosami za – jednogłośnie.

  

Ad. 3

 

Przyjęcie informacji z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za I półrocze 2009 roku - druk nr 630

 

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad zwróciła uwagę na bardzo duży wzrost środków w budżecie na uchodźców, jak też na zmniejszoną liczbę pieniędzy na ośrodki wsparcia.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że na uchodźców budżet miasta otrzymuje pełne kwoty z budżetu państwa. Dodał, że zwiększyła się liczba uchodźców mieście, dlatego i kwota wydatkowana na ten cel w I półroczu br. jest wyższa. Jeśli chodzi o ośrodki wsparcia wyjaśnił, że jest to uzależnione od ilości środków, jakie miasto na ten cel posiada. Gdyby środków miasto otrzymało więcej, wydatkowanie ich by się zwiększyło, bo zapotrzebowanie jest.

 

            Kolejno radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że z przedłożonej informacji wynika, że aby miasto mogło spełnić standardy dotyczące ilości pracowników socjalnych, należałoby jeszcze zatrudnić 6 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy. W związku z tym poprosiła o wyjaśnienie czy jest możliwość, że te standardy miasto osiągnie.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że co roku zatrudnia MOPS jednego pracownika socjalnego. Uważa, że do 2013 roku standard zostanie osiągnięty.

 

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że jeśli chodzi o dodatki mieszkaniowe, to zostały one zrealizowane tylko w 40% założonego planu. W związku z tym poprosił o wyjaśnienie czy to kryteria dochodowe ograniczyły dostęp mieszkańców naszego miasta do korzystania z tych dodatków, czy inne przyczyny to spowodowały.

 

            Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Spraw Lokalowych wyjaśnił, że zostały zaostrzone kryteria przyznawania dodatków mieszkaniowych, dzięki czemu mniejsza ilość osób ubiega się o dodatki takich, które np. mają samochody, kupili ostatnio samochód, mieszkanie, a nie wykazują dochodów. Zwiększona została ilość wywiadów środowiskowych.

 

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że z informacji jaka komisja uzyskała wynika, że coraz więcej mieszkańców ma zadłużenia za mieszkania, nie płaci czynszu i mogą im grozić eksmisje.

 

            Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Spraw Lokalowych wyjaśnił, że gdy ktoś ma przyznany dodatek mieszkaniowy na okres 6 miesięcy, to jeżeli w tym momencie nie dopłaca różnicy między przyznanym dodatkiem a faktyczną kwotą czynszu, nie może dostać następnego dodatku. Jest to zapis ustawowy. Ponadto stwierdził, że najczęściej przypadki eksmisji nie są ze względu na nie przyznane dodatki, a patologie rodziny. Obecnie żeby uniknąć eksmisji dokonuje się zamiany na mieszkania – ktoś kogo stać na zapłacenie czyjegoś długu – spłaca go i dokonuje się zamiany mieszkań. Jest to branie osób o większym dochodzie, czy większej poradności do lepszych mieszkań, a tych, których nie stać na dobre mieszkania, wracają do słabszych. Unika się dzięki temu eksmisji do lokali socjalnych.

 

            Kolejno radny Jan Kleczyński zwrócił się do Pana Stanisławskiego z zapytaniem, czy jego zdaniem jest konieczność wybudowania w Łomży budynku socjalnego, żeby zaspokoić najpilniejsze potrzeby wynikające z wyroków sądowych i podań, które wpływają do wydziału.

 

            Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Spraw Lokalowych wyjaśnił, że budowanie budynku socjalnego jest dość drogie, w porównaniu do budynku mieszkalnego nie opłaca się tego robić. Uważa, że należy wybudować budynek mieszkalny, a z posiadanych robić socjalne. Dodał, że w Łomży jest 58 lokali socjalnych i tam gdzie jest możliwość, przekwalifikowuje się je w mieszkalne.

 

            Radny Jan Kleczyński kontynuując kwestię mieszkań w Łomży stwierdził, że z materiałów otrzymanych przez komisję wynika, że ok. 60 osób oczekuje na przydział mieszkania „z listy” oraz ok. 600 osób, które w ogóle złożyły podania do Prezydenta Miasta o mieszkanie. W związku z tym zapytał Kierownika Oddziału Spraw Lokalowych, ile jego zdaniem miasto powinno wybudować bloków komunalnych w najbliższych kadencjach żeby ten problem załatwić.

 

            Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Oddziału Spraw Lokalowych wyjaśnił, że przynajmniej dwa bloki po 60 mieszkań należałoby wybudować. Tak było kiedyś, że co 10 lat oddawany był jeden taki blok, co pozwoliło w dużym stopniu problem rozwiązywać. Następnie wyjaśnił, że tylko w tym roku wpłynęło do wydziału 65 podań o przydział mieszkania i ponad 300 podań do załatwienia z lat poprzednich.

 

            Następnie głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji która poprosiła o wyjaśnienie, kim są osoby zatrudnione w Środowiskowym Domu Samopomocy oraz dlaczego osoby tam przebywające nazywa się pacjentami.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że osoby uczęszczające do ŚDS są również pacjentami poradni zdrowia psychicznego, jednak ich stan jest ustabilizowany, nie wykazują skłonności do agresji, itd. Natomiast pracownicy ŚDS to osoby w większości z wyższym wykształceniem, posiadające uprawnienia terapeutyczne. Nie ma konieczności zatrudniania tam specjalistów. ŚDS działa na zasadzie dziennego domu, organizuje osobom tam przebywającym czas wolny, by wyciągnąć je z domu i umożliwić kontakt z innymi ludźmi.

 

            Następnie radny Jan Kleczyński zwrócił się do Dyrektora MOPS z prośbą o przybliżenie informacji nt. noclegowni.

 

            Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że noclegownia jest finansowana przez budżet miasta, a zadanie to prowadzi MOPS od 1 września 2008r., ponieważ nie znalazła się żadna organizacja pozarządowa, która chciałaby to prowadzić. W tym roku również ogłoszony został przetarg na prowadzenie noclegowni i znów żadna organizacja nie zgłosiła się do przetargu. Dodał, że w noclegowni zatrudniona jest jedna osoba na pełen etat, natomiast pozostałe 3 osoby są zatrudnione w ramach robót publicznych. Jest to związane z tym, by jak najbardziej ograniczyć koszty jej utrzymania.

             Więcej uwag do powyższej informacji komisja nie wniosła i w wyniku głosowania przyjęła ją 3 głosami za – jednogłośnie. 

Ad. 4

 

Przyjęcie informacji o realizacji zadań z zakresu polityki społecznej za I półrocze 2009 roku - druk nr 636

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że z informacji wynika, że Wojewoda podlaski bardzo tnie środki na wszelkiego rodzaju świadczenia rodzinne. W związku z tym zwrócił się do Pani Janiny Picewicz – Znosko – Kierownika Biura ds. Zasiłków jak ta sprawa się przedstawia.

 

Pani Janiny Picewicz – Znosko – Kierownika Biura ds. Zasiłków wyjaśniła, że Wojewoda zmniejszył miastu dotację na świadczenia o kwotę 714tys.zł. Od 1 listopada br. zmienią się wielkości zasiłków rodzinnych, które wynosić będą:

 

1.    do ukończenia 5 roku życia dziecka – 68zł

 

2.    Powyżej 5 roku życia do lat 18 – 91zł

 

3.    Powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 lat – 98zł.

  

Z wyliczeń na dziś wynika, że brakować będzie na ten cel w granicach 500tys.zł, ale będzie to zależeć od tego, jaki będzie przelicznik z 1ha. Od 1 listopada zmieni się również wysokość składki zdrowotnej, a świadczenie pielęgnacyjne wynosić będzie 520zł miesięcznie.

 

            Więcej uwag do powyższej informacji komisja nie wniosła i w wyniku głosowania przyjęła ją 3 głosami za – jednogłośnie.

  

Ad. 5

 

Zaopiniowanie projektu  uchwały w przyjęcie założeń polityki społeczno – gospodarczej na 2010 rok - druk nr 631, 631A

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad wniósł o skreślenie zapisu zawartego w trzecim odnośniku w dziale II „Cele polityki społeczno-gospodarczej”, rozdział A „Sfera społeczna”, punkt „Gospodarka mieszkaniowa budownictwa komunalnego” w brzmieniu „tworzenie nowych kompleksów urbanistycznych pod potrzeby budownictwa mieszkaniowego o różnych formach własności” i wpisanie w jego miejsce zadania w brzmieniu: „przygotowanie dokumentacji technicznej pod budowę budynku komunalnego” - w wyniku głosowania komisja w/w wniosek przyjęła jednogłośnie – 3 głosami za.

 

            Następnie radny Jan Kleczyński wniósł o uzupełnienie zapisu w dziale II „Cele polityki społeczno-gospodarczej”, rozdział A „Sfera społeczna”, punkt „Ochrona zdrowia”, tj., by pierwszy podpunkt otrzymał brzmienie: „rozwiązywanie problemów alkoholowych, powołanie izby wytrzeźwień przy współpracy z sąsiadującymi samorządami” - w wyniku głosowania komisja w/w wniosek przyjęła jednogłośnie – 3 głosami za.

 

            Kolejno glos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Wniosła o uzupełnienie zapisu w dziale III „Środki na realizację zamierzonych celów”, podrozdział „Perspektywa finansowa dla miasta Łomża na rok 2010 i lata następne” zadania, przyjętego przez Radę w „Strategii Zrównoważonego Rozwoju …” o zadanie „utrzymanie kolei w naszym mieście poprzez partycypację z sąsiednimi samorządami”. Złożony wniosek uzasadniła tym, że w związku z planowaną budową obwodnicy miasta konieczny będzie przewóz tysięcy ton materiałów, a najlepiej zrobi to kolej.

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że Starosta Łomżyński złożył wniosek do kolei państwowych o przekazanie terenu kolei z terenu miasta Łomża i w obrębie powiatu łomżyńskiego. Dodał, że nie jest pewne czy wniosek doczeka się realizacji, bo już Starosta Zajkowski z Sokół otrzymał odpowiedź, że PKP będą finansowały linię Łapy-Śniadowo. Chodzi więc o odcinek od Śniadowa do Łomży. Poparł następnie wniosek zgłoszony przez Przewodniczącą komisji, by zainspirować władze miasta do działania w kierunku przywrócenia kolei w naszym mieście, które Pan Starosta już podjął. Uważa, że władze miasta Łomża powinny wesprzeć Starostę w tym, by kolej nie upadła.

 

            Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że Starosta będzie dbał o swój odcinek, a miasto Łomża musi zadbać, by i w Łomży kolej zaistniała. Uważa, że to zadanie powinno być priorytetem dla miasta tym bardziej, że chodzi naprawdę o krótki odcinek drogi. Raz jeszcze podkreśliła, że w „Strategii …” to zadanie Rada przyjęła, a w „Założeniach ...” pominięto je. Dodała, że chodzi tylko o odcinek Łomża – Śniadowo i o to, aby teren był utrzymany w porządku, by nikt torów nie rozkradał – żeby było widać, że ktoś o to dba. Kończąc swoją wypowiedź stwierdziła, że powinno to zadanie być priorytetem dla miasta. Da to szansę lepszego rozwoju naszego regionu w niedalekiej przyszłości.

 

            Pani Jolanta Łapińska – Naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta zaproponowała wpisanie zadania zgłoszonego przez Przewodniczącą Komisji jako kolejne zadanie w dziale II „Cele polityki społeczno-gospodarczej”, rozdział C „Infrastruktura techniczna”, punkt „Utrzymanie istniejącej infrastruktury technicznej” w brzmieniu: „Podjęcie działań w celu wznowienia ruchu kolejowego w naszym mieście”.

 

            Radny Jan Kleczyński odnosząc się do wcześniejszej wypowiedzi Przewodniczącej obrad stwierdził, że porządkować teren, pilnować go i dbać o niego powinien właściciel terenu czyli PKP, a nie miasto, dlatego zasugerował przyjęcie tego zadania w formie zaproponowanej przez Panią Naczelni Wydziału Rozwoju Miasta. Następnie stwierdził, że wniosek ten Przewodnicząca obrad powinna zgłosić na posiedzeniu Komisji Rozwoju i Zagospodarowania, bo jest to merytoryczna komisja dla tego zadania i on ten wniosek na tej komisji poprze.

 

            Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji zaproponowała, by zadanie brzmiało: „Podjęcie działań w celu wznowienia ruchu kolejowego naszego miasta z całym krajem”.

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła.

             W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 26 paź 2009 10:41
  • Data opublikowania: poniedziałek, 26 paź 2009 10:45
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:30
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej