Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 52 posiedzeniu w dniu 20 maja 2010 r.

Komisja realizowała następujacy porządek:

1.    Przyjęcie protokołów  nr  50/10 i 51/10

 

2.     Ocena działalności MPGK i M po kątem funkcjonowania  Zarządu Budynków Mieszkalnych i Zakładu Drogowego /druk nr 794/.

 

3.    Zaopiniowanie informacji o realizacji uchwał podjętych w I kwartale 2010 r. /druk nr 797/.

 

4.    Sprawy różne.

  

Ad. 1

 

                        Członkowie Komisji nie wnieśli uwag do protokołu nr  50/10 i  w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie 4 głosami za.

                         Członkowie Komisji nie wnieśli również uwag do protokołu nr  51/10 i  w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie 4 głosami za.  Ad. 2  Przewodniczący wprowadzając do tematu podziękował Dyrektorowi MPGKiM  za przedłożony Komisji materiał. Zwrócił uwagę, że brak w nim informacji na temat zakładu drogowego, jest jednak pewien, że jeżeli pojawia się pytania na ten temat Pan Dyrektor udzieli odpowiedzi. Następnie poprosił o odpowiedź na następujące pytania;

1.      Nawiązując do pierwszego wniosku zawartego w materiałach prosi o wyjaśnienie jaka to jest kwota na mocy Uchwały 114, którą zarządza MPGKiM w skali roku?

 

Pan Arkadiusz Kułaga wyjaśnił, że ta kwota jest wyliczana co roku i jest to cena odtworzeniowa 1 m standardowego. Ponieważ ilość metrów kwadratowych, które są pozostają w gminnym zasobie komunalnym w części, gdzie gmina posiada udziały we wspólnotach, ona zmienia się w sposób ciągły. Kwota ta wyliczana jest co roku i w roku 2009 dotacja wynosiła ok. 820 tys. zł z przeznaczeniem na remonty.  

 

2.    Odnosząc się do kolejnego wniosku pyta, czy w okresie, odkąd Pan Kułaga jest Dyrektorem udało się unormować sytuacje prawną przynajmniej kilku budynków?

 

 Pan Arkadiusz Kułaga wyjaśnił, że w zasadzie nie. Jeden budynek został rozebrany w związku z pożarem, ale stan prawny działki nadal nie jest uregulowany. Budynek  przy ul. W. Polskiego, który był w zarządzie MPGKiM będący własnością prywatna został wykupiony przez innego prywatnego właściciela i podobnie z budynkiem przy ul. 3 Maja. Problem polega na tym, że z reguły jest tak, że stan prawny jest taki, iż nie ma jednego spadkobiercy, czy tez jednego potencjalnego właściciela. Są to również zaszłości z lat powojennych i ci właściciele jeżeli są, to i tak nie posiadają takich pieniędzy, ani ochoty aby przejmować budynki z powrotem wraz z lokatorami, mimo tego, że budynki te są zlokalizowane w atrakcyjnych częściach miasta. Zazwyczaj lokatorzy są lokatorami słabo płacącymi i powoduje to, że nie chcą odbierać tych budynków.

 

Kontynuując Przewodniczący  prosi, aby Dyrektor odniósł się do substandardów, które są drogie w eksploatacji.

 

Pan Arkadiusz Kułaga wyjaśnił, że w materiałach członkowie Komisji maja wyszczególnione, które budynki są własnością miasta, a które własnością prywatną będące w zarządzie. Budynki przy ul. Polowej są budynkami miasta, jednak przy kwocie 820 tys. nie są w stanie wykonywać remontów kapitalnych budynków w takim zakresie, jakie tam są potrzebne. W chwili obecnej utrzymywane są w takim stanie, jakim muszą, czyli wykonują zalecenie Nadzoru Budowlanego. Dodał, że w ostatniej części wniosków zawarł swoja propozycję, aby zmienić filozofię myślenia i zwiększyć dotację remontową, która bezwzględnie powinna rosnąć. Zadaje  sobie sprawę, że możliwości w mieście budżetu są ograniczone, ale bez kapitalnego remontu budynki te  w którymś momencie trzeba będzie wykwaterować.  Dodał, że takim światełkiem w tunelu” jest decyzja Prezydenta i Rady dająca środki na remont poddaszy w budynkach przy ul. Senatorska 3 i Rządowa 10. Dzięki temu zostanie pozyskanych 8 lokali mieszkalnych. Na Senatorska 3 przetarg już został rozstrzygnięty, na Rządową 10 jest w trakcie. Dodał, że gdyby planowany był remont budynków przy ul. Polowej, wówczas na 2 lata potrzebne będą lokale zastępcze. Nie może być również takiej sytuacji, że powrócą ci sami lokatorzy, ponieważ są to osoby, które stwarzają problemy z wypłacalnością.

 

Przewodniczący zabierając głos zwrócił uwagę, że odkąd  jest w samorządzie widzi, że zamieszkują tam osoby z problemem alkoholowym. Pojawiła się w pewnym momencie, aby budować lokale socjalne i stamtąd tych ludzi przenieść. Dewastacja odbywa się bowiem od pewnego czasu, a budynek położony jest w pięknym miejscu i jest budynkiem prawdopodobnie zabytkowym.

 

Pan Arkadiusz Kułaga wyjaśnił, że jego zdaniem nie jest właściwym tworzenie enklaw, gdzie będą gromadzeni ci ludzie. Uważa, że w takich budynkach powinni mieszkać różni ludzie. Jeżeli chodzi o budowę mieszkań socjalnych to jest za, ale jeżeli w jednym budynku będą gromadzeni ludzie, którzy maja problemy, to stworzy się taka enklawa sama w sobie. Zdecydowanie jest za tym, aby przeznaczać środki na remonty i w takiej wysokości, jaka jest możliwa do pozyskania.

 

Przewodniczący zabierając ponownie głos prosi o wyjaśnienie, jakie jest  zadłużenie, czy ono rośnie, czy maleje.

 

Dyrektor wyjaśnił, że utrzymuje się ono na stałym poziomie.

 

Przewodniczący kontynuując zadawanie pytań zwrócił uwagę, że z dokumentów, które prezentował Prezydent Sroczyński, a w jego imieniu inż. Jabłonowski  wynika, że na placu, gdzie bazę swoja posiada Zieleń Miejska jest jakaś działka, która jest przewidziana do zbycia dla jakiegoś podmiotu, który zechce w Łomży zainwestować. Czy faktycznie Zieleń Miejska w tamtym miejscu posiada taka działkę.

 

Dyrektor wyjaśnił, że jest to jedna działka, natomiast faktycznie teren jest na tyle rozległy, że faktycznie część działki od ul. Nowogrodzkiej mogłaby być wykorzystywana przez kogoś innego. Z tej części Zieleń Miejska nie korzysta, korzysta tylko z tej, gdzie są usytuowane szklarnie, budynki gospodarcze, garaże. W chwili obecnej po części na tej działce magazynują kompost na własne potrzeby. Ta część zostanie jednak przeniesiona do zakładu unieszkodliwiania odpadów w Miastkowie, który do 30 września powinien przejść rozruch technologiczny, a od 1 01.2011 r. ruszyć pełną parą.

 

Przewodniczący kontynuując zadawanie pytań odniósł się do Zakładu Drogowego. Zwrócił uwagę, że wcześniej wszystkie Zarządy Prezydenci i samorząd hołubili MPWiK. Poprzez modernizacje tej firmy został zakupiony sprzęt. Jest ciekaw, jak na tle tej firmy wygląda MPGKiM, szczególnie zakład drogowy, czy posiada sprzęt, który pozwala mu na właściwe działanie.

 

Dyrektor wyjaśnił, że jeżeli chodzi o sprzęt, to sprzęt potrzebny dla MPWiK a sprzęt potrzeby dla MPGKiM, to są różne  kwestie. Generalnie w okresie sprawowania przez niego funkcji Dyrektora to przełom, jeżeli chodzi o zakupy inwestycyjne sprzętu. W chwili obecnej Zakład Drogowy posiada wszystko, co jest potrzebne do funkcjonowania. Nie posiadają potrzeb, które nie zostałyby zrealizowane. Dodatkowe środki w wysokości 500 tys. zł na zakupy inwestycyjne w tym roku w dużej części zostaną wykorzystane na zakup sprzętu dla Zakładu Drogowego. Zostanie zakupiony samochód dostawczy typu wywrotka. Będą sprzedawać żuka służącego do wymiany sygnalizacji świetlnej. Są w trakcie zakupu frezarki do nawierzchni, będą również kupować  malowarkę do pasów. Zadaniem Zakładu jest utrzymanie dróg tj. malowanie, bieżące naprawy nawierzchni, oznakowanie pionowe i poziome, sygnalizacja świetlna, bieżące remonty, głównie chodników. Dodał, że w ramach bieżącego utrzymania będzie wymiana nawierzchni. Podkreślił, że do tych właśnie  zadań są usprzętowieni w potrzebnym zakresie. Dodał, że pewnym zakresie są specjalistami  w układaniu kostki granitowej.

 

Przewodniczący kontynuując zadawanie pytań wyjaśnił, że pracuje w Komisji Rodziny i padły tam sugestie odnośnie pomieszczeń Klubu Seniora. Prosi o wyjaśnienie, czy budynek przy ul. Skłodowskiej Curie jest skomunalizowany.

 

Dyrektor wyjaśnił, że tak, jest tam Wspólnota Mieszkaniowa, udział miasta ok. 46%, jest tam jeszcze 14 mieszkań komunalnych, natomiast 42 to mieszkania własnościowe. Do tego wchodzi cały parter, gdzie są lokale użytkowe. Wspólnota ta jest jedna z niewielu, które zostały wydzielone nie po obrysie budynku, ale z jakimś terenem przyległym. Odpowiadając na pytanie, gdyby pojawiła się koncepcja poszerzenia Klubu Seniora, to zawsze jest taka możliwość, ponieważ zawarte są umowy i tak są zawarte, że  na podstawie pewnych przesłanek umowę ta można wypowiedzieć. Zauważył, że z jednej strony jest Klub Seniora, z drugiej komercyjnie wynajmowane pomieszczenie, które przynosi określone dochody, tka możliwość jednak istnieje.

 

Więcej uwag nie zgłoszono.

      

Ad. 3

 

            Przewodniczący wprowadzając do tematu poprosił o uwagi do informacji o realizacji uchwał podjętych w I kwartale 2010 r. Następnie zwrócił uwagę  na realizację Uchwały 411/LVI/10 w zakresie  Bulwarów.

 

            Kazimierz Prószyński wyjaśnił, że jeżeli złożony wniosek zostanie zaopiniowany pozytywnie, wówczas będzie to realizowane. Nie są mu znane bliżej podejmowane działania.

 

            Radny Maciej Borysewicz dodał, że z informacji, które on posiada wniosek miasta złożony w konkursie organizowanym przez Urząd Marszałkowski, a dotyczący dystrybucji środków unijnych  w priorytecie Turystyka przeszedł ocenę formalną. Jest w chwili obecnej poddany ocenie merytorycznej w panelu ekspertów i należy oczekiwać na pozytywne decyzje. Wniosek miasta jest dobry, zawiera jednak duże dofinansowanie, przez co traci  punkty. Przypuszcza, że wniosek może znaleźć się wysoko, ale czy starczy to na ulokowanie się w pozycji uprawniającej do uzyskania dofinansowania- życie pokaże. Jeżeli chodzi o środki własne, to z tego co sobie przypomina była dyskusja na ten temat i Prezydent chyba stosowne zarządzenie, czy też przetarg na projektowanie odcinka, czy wykonawstwo na terenach miejskich jest realizowane.

 

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono i Komisja 2 glosami za, przy 2 wstrzymujących się pozytywnie oceniła realizacje uchwał podjętych w I kwartale 2010 r.

  

Ad. 4

 

            W sprawach różnych członkowie komisji nie zgłosili uwag.

 Na tym posiedzenie komisji zakończono.
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 21 cze 2010 08:13
  • Data opublikowania: poniedziałek, 21 cze 2010 08:16
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:43
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej