Na 65 posiedzeniu w dniu 14 lipca 2010 roku
1. Przyjęcie protokołu nr 64/10 z dnia 9 czerwca 2010r.
2. Przyjęcie informacji za 2009 rok z realizacji Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2008-2013 – druk nr 829
3. Sprawy różne
Ad. 1
Przyjęcie protokołu nr 64/10 z dnia 9 czerwca 2010r.Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 64/10 z dnia 9 czerwca 2010r. i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 4 głosami za.
Ad. 2
Przyjęcie informacji za 2009 rok z realizacji Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2008-2013 – druk nr 829
Wniosek w powyższej sprawie przedstawił Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 829 – w załączeniu do protokołu.
Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że w br. z uwagi na zmniejszenie środków na ten cel zadania będą realizowane w mniejszym zakresie. Najgorzej sytuacja wygląda z dofinansowaniem turnusów, bo na to zadanie w tym roku w ogóle budżet nie zabezpieczył środków. Przypomniała, że na jednym z poprzednich posiedzeń komisji Pan Prezydent i Dyrektor MOPS obiecali, że jeśli wpłyną do budżetu miasta jakieś dodatkowe środki na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych, to zostaną one przekazane na turnusy rehabilitacyjne.
Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS potwierdził, że jeśli wpłyną dodatkowe środki, to zostaną one skierowane na turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta poinformował, że ustalił z Prezesem Stowarzyszenia Emerytów, Rencistów i Inwalidów, że póki nie wpłyną środki na turnusy, tu na miejscu na terenie miasta zostanie zorganizowane spotkanie czy ognisko, bym zainteresowanym turnusami mieszkańcom Łomży w jakiś sposób zadość uczynić brak an chwilę obecna możliwości wyjazdu na turnusy.
Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Stwierdziła, że przez niemal całą kadencję tej Rady komisja wnioskowała o utworzenie bazy osób niepełnosprawnych z terenu miasta Łomży, jednak wniosek komisji do dnia dzisiejszego nie został z realizowany. W związku z powyższym ponowiła wniosek uzasadniając go tym, że trudna jest praca Prezydenta i MOPS bez bazy danych osób niepełnosprawnych, bez określenia ilości tych osób, przedziałów wiekowego, czy potrzeb tej części mieszkańców naszego miasta. Dodała, że to co miasto w zakresie osób niepełnosprawnych robi, robi to właściwie, wg wymogów ustawowych, unijnych. Radni mają małą wiedzę w tym zakresie, a uważa, że potrzeby osób niepełnosprawnych są większe i inne niż te, na które samorząd przeznacza środki. Brak bazy danych – brak potrzeb, stwierdziła. Następnie poddała pod głosowanie wniosek następującej treści:
„Komisja Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia po zapoznaniu się z informacją w sprawie „Realizacji za 2009 rok Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2008-2013” po raz kolejny wnosi do Pana Prezydenta o podjęcie działań zmierzających do utworzenia bazy danych osób niepełnosprawnych z terenu miasta Łomży”.
W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za, kierując go do Prezydenta Miasta.
Ad. 3
Sprawy różne:
W tym punkcie obrad radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji przedstawiła pismo pracowników MOPS dotyczące interwencji w sprawie wynagrodzeń – pismo w załączeniu do protokołu. Następnie zwróciła się do Dyrektora MOPS z prośbą o wyjaśnienie sprawy poruszonej w piśmie pracowników.
Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS stwierdził, że od 2008 roku zabiega o dodatkowe środki na podwyżki płac pracowników MOPS, jednak do tej pory na ten cel środki w budżecie miasta się nie znalazły. Pracownicy zaczęli się więc buntować. W siedzibie MOPS odbyło się spotkanie pracowników z Prezydentem Miasta w tej sprawie. Pan Prezydent Brzeziński na tym spotkaniu poinformował pracowników, że wniosek pracowników rozpatrzy po zamknięciu budżetu za I półrocze br. i ponownie spotka się z pracownikami. Dodał, że pracownicy MOPS również są pracownikami samorządowymi, a w porównaniu z pracownikami Urzędu Miejskiego zarabiają dużo mniej. Wyjaśnił, że praca pracowników podległej mu jednostki, szczególnie pracowników socjalnych jest bardzo trudna, bo wkraczają one w różne środowiska, bardzo często w towarzystwie Policji, a zarabiają w granicach 900zł. Kończąc stwierdził, że te niskie płace są wynikiem wieloletnich zaniedbań.
Radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji po analizie powyższego pisma oraz po wysłuchaniu wyjaśnień udzielonych przez Dyrektora MOPS wniosła o przekazanie wniosku pracowników MOPS do Prezydenta Miasta oraz wszystkim radnym Rady Miejskiej.
W wyniku głosowania Komisja 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się poparła wniosek Przewodniczącej obrad.
Więcej spraw różnych nie zgłoszono.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.