Na 8 posiedzeniu w dniu 10 czerwca 2011 roku
1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji
2. Analiza informacji na temat oceny stanu technicznego i przygotowania placów zabaw dla dzieci w mieście
3. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania /druk nr 109, 109A/
4. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk nr 110, 110A/
5. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie ustalenia dyżurów aptek w mieście Łomża w II półroczu 2011 roku /druk nr 118, 118A/
6. Sprawy różne.
Ad. 1
Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.
Komisja nie wniosła uwag do Protokołu nr 7/11 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 6 głosami za.
Ad. 2
Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu zwróciła uwagę, że na posiedzenie zostali zaproszeni prezesi spółdzielni mieszkaniowych. Z zaproszenia skorzystał Z-ca Prezesa SM Perspektywa Pan Leszek Konopka, oraz Dyrektor MPGKiM, natomiast Prezes ŁSM przysłał maila informującego, że nie może uczestniczyć w posiedzeniu. Stwierdziła następnie, że radni otrzymali stosowne materiały, w związku z powyższym prosi o uwagi i zapytania.
Radna Wanda Mężyńska zabierając głos zwróciła uwagę, że na jednej z wcześniejszych sesji radny Lipski zgłaszał interpelacje dotyczącą toalet publicznych przy skeate parku przy ŁSM. Uważa, że jest to bardzo ważna.
Następnie poprosiła o informacje, czy kwota, którą podał Dyrektor MPGKiM jako konieczną na remont urządzeń została już przekazana, a jeżeli nie, to czy istnieje nadzieja na jej przekazanie.
Arkadiusz Kułaga - Dyrektor MPGKiM wyjaśnił, że rozmawiał w tej sprawie z Panią Skarbnik i Skarbnik poinformowała, że pieniądze będą. Dodał następnie, że w zarządzanym przez przedsiębiorstwo terenie znajdują się place zabaw finansowane przez miasto i wspólnoty. Wyjaśnił następnie, że terenem najbardziej niedoinwestowanym w place zabaw to ulica Polowa między budynkami 51- 55, a jest tam teren, na którym można by było zlokalizować plac zabaw, który zabezpieczyłby potrzeby tych bloków. Drugi problem to ul. Dmowskiego budynki 2A, 2B, od 2 do 8, 3 i 5 i tam również jest taki teren. Dodał, że ten teren został zgłoszony do programu, ale obawia się, że Łomża nie jest tak dużym miastem, aby udało się przebić i wygrać konkurs. Następny teren to plac zabaw przy ul. W. Polskiego 161 A i D. Jest tam plac zabaw przy przedszkolu, ale okazało się, że nie jest do pogodzenia korzystanie równocześnie z tego placu przez mieszkańców i przedszkolaków. Były rozmowy prowadzone na wykonanie placu zabaw na terenie miejskim, który w chwili obecnej jest dzierżawiony szkole zawodowej. Zwrócił uwagę, że w tamtym rejonie znajdują się 4 duże bloki i potrzeba takiego placu istnieje.
Radna Alicja Gołaszewska zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że jeżeli Komisja chce, aby te place, o których mówił Dyrektor zostały wykonane, należy wystąpić do Prezydenta z wnioskiem aby przy kształtowaniu budżetu na rok przyszły zabezpieczyć kwoty finansowe na pobudowanie placów zabaw w miejscach wskazanych przez Dyrektora. Zauważyła, że jeżeli w chwili obecnej komisja taki wniosek przekaże, a w momencie pracy nad budżetem będzie o tym Pamiętała, to jest to do zrealizowania. Podkreśliła, że jest to jej wniosek formalny.
Następnie odnosząc się do kwestii zgłoszonej przez radna Mężyńska dotycząca toalet publicznych zwróciła uwagę, że oprócz obiektu sportowego na terenach ŁSM istnieje drugi obiekt na terenach SM Perspektywa. Uważa, że jeżeli już, to należy dopominać się o toalety na obu obiektach. Zwróciła uwagę, że ŁSM przy budowie obiektu sportowego otrzymała duże profity i należałoby, aby ŁSM partycypowała w kosztach budowy toalety i budynku socjalnego. Uważa, że źle się stało, iż w posiedzeniu nie uczestniczy Prezes, jego zastępca, czy też merytoryczny pracownik.
Kontynuując wypowiedź zwróciła uwagę, że drugi jej wniosek brzmi, aby przystępując do budowy toalet i budynków socjalnych należy ująć obie spółdzielnie i w wyniku rozmów doprowadzić, aby obie spółdzielnie partycypowały w kosztach.
Andrzej Karwowski – p.o. Naczelnika WGK przypomniał, że był wniosek radnych o ustawienie toalet przenośnych jednej przy cmentarzu przy ul. Kopernika, drugi na terenie przy ul. Konstytucji 3 Maja. Wniosek tej jest w trakcie realizacji, umowa została już podpisana. Faktycznie będą trzy toalety, trzecia na boisku treningowym przy ul. Zjazd.
Kontynuując wypowiedź zwrócił uwagę, że w planie inwestycji budżetu miasta na 2011 rok jest zadanie „budowa ogólnodostępnych wielofunkcyjnych placów zadań”. Dodał, że są tam dwie pozycje i szczegółowo nie pamięta kwot, ale jeżeli radni w dniu dzisiejszym formułują wnioski, to wpisują się one w to zadanie. Pozostaje tylko kwestia na które.
Radna Bernadeta Krynicka poprosiła Z-cę Prezesa o informację w jaki sposób Sanepid kontroluje place zabaw. Wyjaśniła, że jak było spotkanie z dyrektor Sanepidu, wówczas mówiła ona, że były badane ale tylko miejskie.
Leszek Konopka – Z-ca Prezesa SM Perspektywa wyjaśnił, ze wyrywkowo był badany piasek przed i po wymianie. Dodał, że piasek jest wymieniany 3- 4 razy. Nie było uwag.
Radna Bernadeta Krynicka kontynuując wypowiedź zwróciła uwagę, że mieszkańcy zgłaszają problemy wyprowadzania kotów do piaskownic. Uważa więc, że piasek powinien być badany częściej. Poddała pod rozwagę ogrodzenie piaskownic.
Arkadiusz Kułaga - Dyrektor MPGKiM wyjaśnił, że jeżeli chodzi o ogradzanie, to jest kwestia tego typu, czy ogrodzić, czy zakupić nowe urządzenia. Wynika to z tego, iż środki są ograniczone. Dodał, że jego zdaniem nie jest to skuteczne, ponieważ ogrodzenie ma to do siebie, że musi być otwieralne.
Przewodnicząca poprosiła o informacje, czy wszystkie urządzenia na placach zabaw są wymienialne na spełniające normy i posiadające certyfikaty.
Dyrektor MPGKiM wyjaśnił, że wszystkie place, które były budowane, posiadają znaczki, certyfikaty, stąd taka, a nie inna cena. Dodał, że istnieją jeszcze place zabaw, które nie spełniają tych norm i gdzie te urządzenia nie spełniają wymogów bezpieczeństwa są likwidowane.
Przewodnicząca odczytała następnie treść maila od Prezesa ŁSM Jerzego Brodziuka (w zał.).
Radna Wanda Mężyńska zabierając głos zwróciła uwagę, że skoro będą zakupione toalety przenośne, to należy dodać jeszcze jedną i ustawić również na terenach sportowo – rekreacyjnych przy ul. Ks. Janusza.
Andrzej Karwowski wyjaśnił, że on realizuje taki wniosek, jaki był zgłoszony.
Radna Wanda Mężyńska zgłosiła wniosek aby jedną toaletę w okresie wakacyjnym ustawić również na terenach sportowo – rekreacyjnych przy ul. Ks. Janusza.
Andrzej Karwowski wyjaśnił, że w chwili obecnej zamówili wynajem 3 na okres od połowy czerwca do końca października za kwotę 4 tys. zł. wyjaśnił, że nie opłaca się kupować takich toalet, ponieważ w mieście nie ma komu ich serwisować. Zrobili rozeznanie cenowe i zamówili firmę z Giżycka, jest tam ubezpieczenie i serwis własny. Miasto nie będzie więc martwiło się ani o bezpieczeństwo tego, ani o serwis. Dodał, że jeżeli Komisja złoży wniosek, to zostanie on rozpatrzony.
Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos zwróciła uwagę, że jeżeli chodzi o place zabaw, to należy również pamiętać o Łomżycy, a nie cały czas inwestować w spółdzielnie. Jako przykład podała SM Jedność, która sama realizuje te zadania.
Następnie złożyła wniosek o uruchomienie środków finansowych na budowę placów zabaw przy ul. Polowa między budynkami 51, 53, 55, ul. Dmowskiego budynki 2A, 2B, od 2 do 8, 3 i 5, ul. W. Polskiego 161 A, B, C, D, z budżetu roku 2012 bądź z innych środków oraz drugi wniosek o uruchomienie środków finansowych w trybie pilnym na budowę placów zabaw w ramach środków przeznaczonych na ten cel w budżecie miasta na 2011 rok przy SP Nr 5.
Radna Alicja Gołaszewska zabierając głos stwierdziła, że należy zgłosić wniosek bardziej ogólny o uruchomienie środków finansowych w trybie pilnym na budowę placów zabaw w ramach środków przeznaczonych na ten cel w budżecie miasta na 2011 rok na place zabaw i wymienić te place zabaw. Uważa, że stwierdzenie, iż „z budżetu roku 2012 bądź z innych środków” nie jest właściwe.
Naczelnik Andrzej Karwowski zwrócił uwagę, że z wypowiedzi Prezesa i Dyrektora wynika, iż taki plac zabaw, to koszt 40 tys. zł, a w budżecie jest na ten cel określona kwota.
Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos zwróciła uwagę, że w budżecie jest określona kwota i dotyczyła ona budowy placów zabaw na Osiedlu Maria, Staszica, Nowa Łomżyca. Obawia się więc, aby nie było tak, iż na Łomżycy nie będzie placów zabaw, bo ich nie było na liście. Proponuje, aby przed przegłosowaniem wniosku sprawdzić jaki jest zapis w budżecie.
Mirosława Kluczek – z-ca Prezydenta zgodziła się z radną Krynicką i zaapelowała o sprawdzenie, ponieważ w budżecie są dwie pozycje, w tym jedna dotyczy radosnej szkoły i nie chciałaby radnych wprowadzić w błąd.
Radna Wanda Mężyńska ponowiła wniosek aby jedną toaletę w okresie wakacyjnym ustawić również na terenach sportowo – rekreacyjnych przy ul. Ks. Janusza.
Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie 6 głosami za.
Naczelnik Andrzej Karwowski wyjaśnił, że na ten cel w budżecie miasta jest 100 tys. zł, a 150 tys. na przedszkola.
Mirosława Kluczek – z-ca Prezydenta odczytała, treść zadania, które brzmi: „Budowa zespołu otwartych ogólnodostępnych stref rekreacji dziecięcej na Osiedlu Maria, Staszica, Nowa Łomżyca i pozostałych” z kwotą 100 tys. zł.
Radna Bogumiła Olbryś ostatecznie złożyła wniosek o uruchomienie środków finansowych w trybie pilnym na budowę placów zabaw w ramach środków przeznaczonych na ten cel w budżecie miasta na 2011 rok.
Komisja wniosek przyjęła 5 głosami za, przy 1 przeciwnym.
Ad. 3
Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS przedstawił wniosek Prezydenta dotyczący projektu uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania zgodnie z drukami nr 109, 109A.
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedłożonego materiału i Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.
Radna Bogumiła Olbryś zwróciła uwagę, iż sygnalizowała wcześniej kwestie dotyczącą uszczegółowienia tych zapisów.
Ad. 5
Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS przedstawił wniosek Prezydenta dotyczący projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zgodnie z drukami nr 110, 110A. dodał, że kwota ta została podzielona w sposób następujący: na rehabilitację zawodową – 37 tys. zł – ewentualnie na utworzenie jeszcze jednego stanowiska dla osoby niepełnosprawnej, reszta środków na rehabilitację społeczną – turnusy rehabilitacyjne dodatkowo 26.167 zł – dla osób, które jeszcze ani razu nie uczestniczyły w turnusach, również i dla dzieci, następnie likwidacja barier architektonicznych – 24.465 zł, 100.504 zł na przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze (głównie protezy, wózki inwalidzkie, aparaty słuchowe).
Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie, czy nie należałoby więcej przeznaczyć na turnusy.
Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że taka jest jego propozycja, a decyzja należy do Rady, chce jednak zaznaczyć, że jeżeli zostaną zwiększone kwoty na turnusy rehabilitacyjne, wówczas droga jest otwarta dla wszystkich, wówczas zacznie się dyskusja dlaczego ta osoba, a nie ta, jakimi kryteriami kierować się. W chwili obecnej sa zabezpieczone środki dla tych, którzy pojadą po raz pierwszy.
Radna Bernadeta Krynicka zwróciła uwagę, że temat ten porusza dlatego, że bardzo mało dzieci pojechało na turnusy rehabilitacyjne i dobrze by było te środki zwiększyć.
Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS zgodził się z tym, wyjaśnił jednak, że duże są potrzeby na aparaty słuchowe, wózki, a są to duże kwoty.
Przewodnicząca poprosiła o informacje, ile może otrzymać osoba, która stworzy stanowisko pracy.
Dyrektor MOPS wyjaśnił, że może to być do 40 tys. zł, z tym, że muszą być przedstawione kalkulacje utworzenia takiego stanowiska, wniosek wpływa do nich. Takie stanowisko może utworzyć każdy. Odpowiadając na zapytanie radnej Krynickiej wyjaśnił, że na warsztaty terapii zajęciowej już wcześniej otrzymali potrzebne środki.
Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o informację, ile 2 lata temu było wydane na turnusy rehabilitacyjne.
Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w chwili obecnej nie jest w stanie tego powiedzieć, ale była to o wiele wyższa kwota. W roku ubiegłym były tylko dzieci, te który były po raz pierwszy i z DPS.
Radna Bernadeta Krynicka złożyła wniosek, aby na turnusy rehabilitacyjne przenieść z tych 100 tys. zł - 20 tys. zł. Wyjaśniła, że wniosek składa dlatego, iż Dyrektor nie jest w stanie powiedzieć, ile na turnusy rehabilitacyjne było wydatkowane dwa lata temu.
Dyrektor MOPS wyjaśnił, że takie dane może podać przed sesją, należy mieć świadomość, że jeżeli taka furtkę się otworzy, to na jakiej podstawie maja odmówić innym osobom. Dodał, że wniosków na turnusy rehabilitacyjne złożonych jest 167 wniosków, z tego zrealizowanych będzie 41. Kogo więc z tych pozostałych ma skierować.
Prezydent Mirosława Kluczek zwróciła uwagę, że sprzęt tym osobom służy na co dzień.
Radna Bernadeta Krynicka wycofała swój wniosek.
Członkowie Komisji nie zgłosili więcej uwag do przedłożonego materiału i Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za - zaopiniowali go jednogłośnie pozytywnie
Ad. 6
Członkowie Komisji przeanalizowali następnie wniosek Prezydenta w sprawie ustalenia dyżurów aptek w mieście Łomża w II półroczu 2011 roku /druk nr 118, 118A/. Nie zgłosili uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 5 głosami za - jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali proponowany projekt uchwały.
Ad. 7
W sprawach różnych Przewodnicząca zwróciła uwagę, że radni otrzymali informacje dyrektora MOPS na temat zabezpieczenia wypoczynku letniego (materiał w załączeniu)
W sprawach różnych członkowie Komisji powrócili do tematu placów zabaw.
Radny Andrzej Modzelewski zabierając głos złożył wniosek o uruchomienie środków finansowych z budżetu miasta na budowę placów zabaw przy ul. Polowa między budynkami 51, 53, 55, ul. W. Polskiego 161 A, B, C, D.
Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos stwierdziła, że jest przeciwna temu wnioskowi, w budżecie przy tym zadaniu jest konkretny zapis i te place mogą mieścić się w „ i inne”.
Radna Bogumiła Olbryś zwróciła uwagę, że radna Gołaszewska „namieszała”.
Radna Alicja Gołaszewska odnosząc się do wypowiedzi radnej Olbryś stwierdziła, że nic nie „namieszała”, radna Olbryś wniosek o uruchomienie środków na place zabaw z budżetu 2011 r. a złożyła wniosek o uruchomienie środków na te same place w roku 2012. Ponadto użyła sformułowania „inne źródła”, a czegoś takiego nie ma i tylko to sprostowała.
Radny Andrzej Modzelewski zabierając głos złożył poprawiony wniosek o uzupełnienie wniosku przyjętego wcześniej o place zabaw przy ul. Polowa między budynkami 51, 53, 55, ul. W. Polskiego 161 A, B, C, D.
Powyższy wniosek Komisja przyjęła 4 głosami za.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.