Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 10/11 z dnia 25 sierpnia 2011 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Zaproponował, aby po zrealizowaniu wszystkich punktów porządku obrad Komisja zapoznała się ze zmodernizowaną bazą. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła innych uwag, a następnie wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, przyjęła porządek obrad wraz z propozycją Przewodniczącego Komisji: 1. Przyjęcie protokołu nr 9/11 z dnia 4 lipca 2011 roku. 2. Analiza funkcjonowania MPK – wizyta w MPK – druk nr 139 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości - oddanie w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu nieograniczonego działek będących w zasobie nieruchomości, położonej w Łomży przy ul. Rybaki 19 – druk nr 146, 146 A. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej niezabudowanej w drodze przetargu nieograniczonego będącej w zasobie nieruchomości miasta Łomży przy ul. Poligonowej 30 d – druk nr 147, 147 A. 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu Budowy Ulic w Łomży na lata 2012 – 2016 – druk nr 138, 138 A. 6. Zapoznanie się ze zmodernizowaną bazą oraz zakupem nowych autobusów. 7. Sprawy różne.
Ad. 1             Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.            Komisja nie wniosła uwag i wyniku głosowania  8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym,  przyjęła protokół  nr 9/11 z dnia 4 lipca  2011 r.   Ad. 2             Przewodniczący Komisji przechodząc do realizacji punktu poinformował, że informację o funkcjonowaniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji otrzymali wszyscy członkowie Komisji (informacja w załączeniu). Otworzył dyskusję.            Radny Zbigniew Lipski zwracając się do Dyrektora MPK poprosił o odpowiedź na pytanie, czy Pan Dyrektor jest zadowolony z przeprowadzonej modernizacji bazy i zakupu sprzętu. Czy jest to to, na co dyrektor oczekiwał, czy widział to inaczej, czy jest to wizja władz miejskich. Poprosił również o informację, czy przy obowiązujących stawkach,  nowy sprzęt zarobi na siebie i na amortyzację. Czy starczy na to, żeby przedsiębiorstwo dobrze funkcjonowało, ludzie dobrze zarabiali i jeszcze starczyło na amortyzację.             Bogusław Szczech – Dyrektor MPK ZB stwierdził, że jest to sprzęt w miarę nowoczesny i w chwili obecnej jest to baza i sprzęt jego marzeń. Zmiana jest na lepsze, ale luksus kosztuje. Na pewno przy tych stawkach cen biletów nie starczy na prawidłowe funkcjonowanie i niezbędna będzie podwyżka cen biletów. Przedsiębiorstwa tego typu w innych miastach, które poniosły mniejsze nakłady i mają gorszy sprzęt, mają wyższe ceny biletów niż u nas. Uważa, że jeśli przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało oszczędnie, to będzie dawało sobie rade, ale bez poważnego wsparcia miasta, bez podwyżki cen biletów MPK nie da rady funkcjonować.             Radny Zbigniew Lipski kontynuując poprosił o wyjaśnienie, czy była rozważana  możliwość zakupu sprzętu w postaci małych mikrobusów, które funkcjonowałyby w tzw. godzinach martwych. Czy Dyrektor wychodził z taką propozycją i jakie były argumenty za tym, żeby zakupić duże autobusy.             Bogusław Szczech – Dyrektor MPK ZB stwierdził, że te autobusy niezbędne są w godzinach szczytu. Mikrobusy niewiele mniej kosztują od tych zakupionych, ponieważ mniejsze są tylko skrócone, ale wszystkie podzespoły są takie same jak w dużych autobusach. Spalanie jest też na tym samym poziomie.             Radna Bogusława Olbryś stwierdziła, że baza MPK uległa znacznej zmianie przy udziale wsparcia finansowego ze środków unijnych. W podsumowaniu  informacji zaniepokoiła ją jednak płynność finansowa, z którą boryka się przedsiębiorstwo. Z informacji wynika, że jednym z czynników jest cena benzyny. Poprosiła o wyjaśnienie czy były prowadzone negocjacje z firmami, które dostarczają paliwo. Ponadto poprosiła o wyjaśnienie jak wygląda kwestia miejskiej stacji paliw i udostępnienie stacji indywidualnym odbiorcom. Poprosiła w imieniu mieszkańców, aby  po zakończeniu robót drogowych w mieście, o uruchomienie autobusu linii nr 5, szczególnie w godzinach rannych.             Janusz Nowakowski – MPK ZB wyjaśnił, że przedsiębiorstwo kupuje paliwo na podstawie umowy zawartej kilkanaście lat wcześniej. Cena paliwa nie jest zależna od cen łomżyńskich i od cen hurtowych. Jest to cena PKN Orlen plus marża na rzecz firmy, która dostarcza paliwo czyli 8 gr. brutto do każdego litra paliwa. Codziennie cena paliwa jest inna, stała pozostaje marża za dostawę. Odnośnie stacji paliw wyjaśnił, że powstała ona na podstawie unijnego projektu i nie była przewidziana jako komercyjna i w projekcie tak to zostało zapisane, a więc co najmniej przez 5 lat nie może być żadnych zmian. Uzyskało się tylko uzyskać częściową zgodę na sprzedaż paliwa  na potrzeby miejskich jednostek publicznych. W praktyce wyglądałoby to tak, że miejska jednostka publiczna musiałaby ogłosić przetarg na dostarczenie paliwa, a MPK musiałoby ten przetarg wygrać.             Radny Henryk Piekarski poprosił o wyjaśnienie, czy inwestycja zostanie zakończona zgodnie z planowanym terminem tj. w grudniu 2011 roku. Zwrócił uwagę na spadek poziomu zatrudnienia o 20 % na przestrzeni 10 lat. Jego zdaniem jest to bardzo dużo. Czy w związku z płynnością finansową, planowane są dalsze ograniczenia etatów oraz zmiana cen biletów.             Bogusław Szczech – Dyrektor MPK ZB stwierdził, że nie ma żadnych zagrożeń i projekt zostanie zakończony zgodnie z terminem. Wyjaśnił, że jeszcze nie tak dawno w przedsiębiorstwie było zatrudnionych 197 osób. W chwili obecnej jest o wiele mniej pracowników. Nie wynika to jednak ze zwolnień grupowych, a z odejść naturalnych tzn. odejścia na emerytury, odejścia osoby, które nie chciały współpracować. W chwili obecnej w przedsiębiorstwie zakończyła się kontrola  Państwowej Inspekcji Pracy, w wyniku której przedsiębiorstwo zmuszone jest zatrudnić  większą ilość kierowców i nie ma mowy o zmniejszaniu zatrudnienia, a wręcz przeciwnie, będzie ono zwiększane. Co do cen biletów wyjaśnił, że przedsiębiorstwo wystąpiło z wnioskiem o podwyżkę proponując 2,40 zł za bilet jednorazowy i 1,20 zł za ulgowy. Dla porównania poinformował, że w Ostrołęce bilet kosztuje 2,50 zł, w Suwałkach 2,60 zł.             Janusz Nowakowski – MPK ZB dodał, że w chwili obecnej przygotowana jest zmiana regulaminów w kwestii wprowadzenia biletów elektronicznych. Nie do końca wiadomo jak zareaguje społeczeństwo, jak zadziała elektronika. Do 15 listopada br. MPK musi uruchomić system w pełnym zakresie. Równolegle będzie funkcjonował bilet elektroniczny i papierowy.            Radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie jak sprawują się nowe autobusy, kiedy zostanie wprowadzony nowy rozkład jazdy i czy będzie uwzględniał nowe ulice m.in. przedłużenie ul. Przykoszarowej i uruchomienie większej ilości kursów na Łomżycę.             Bogusław Szczech – Dyrektor MPK ZB wyjaśnił, że  w projekcie zawarte są zwiększenia ilości kursów i to trzeba będzie zrealizować, ponieważ od tego będzie zależało uznanie projektu, ale ruszy to dopiero po oddaniu  ulic do użytku. Uważa, że nowe autobusy  są to najlepsze marki, dostępne w kraju, uznane na całym świecie. Przedsiębiorstwo nie popełniło żadnej gafy i wybrało sprzęt najlepszy z najlepszych.  Nie psuja się, co nie znaczy, że nie zdarzają się  jakieś usterki w trakcie wdrażania. Jest jednak bardzo dobra współpraca z serwisem Scanii i usterki usuwane są na bieżąco. Jest 2-letni okres gwarancji.             Radny Andrzej Grzymała poprosił o wyjaśnienie, czy mieszkańcy miasta mogą liczyć na nowe przystanki autobusowe.            Bogusław Szczech – Dyrektor MPK ZB wyjaśnił, że  jest masa zapytań dotyczących tej sprawy mieszkańców z obrzeży miasta. W tym roku niestety nie są przewidziane pieniądze na ten cel.            Janusz Nowakowski – MPK ZB uzupełniając wyjaśnił, że finansowanie przystanków tak jak każde działanie inwestycyjne MPK, pochodzi z budżetu Miasta. Zakład Budżetowy nie ma własnych inwestycji i tylko to jest realizowane, co uchwala i zapiszą radni w budżecie. Sporo przystanków będzie ustawionych na zasadzie wymiany starych, które po rozbiórce nie nadają się do niczego. Najpierw więc zostaną ustawione przystanki będące w ramach projektu, a potem  można się zastanowić gdzie ustawić kolejne. Staramy się ustawiać przystanki tam, gdzie jest najwięcej wsiadających. Koszt jednego przystanku wynosi od 6 do 10 tys. zł w zależności od wielkości.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKO dodał, że na ul. Piłsudskiego, ul. Spokojnej aż do Al. Legionów oraz Al. Legionów przystanki będą realizowane w ramach zadania  drogowego.            Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o informację, czy baza posiada zabezpieczenia.            Janusz Nowakowski – MPK ZB zwrócił uwagę, że autobusy są piękne, plac jest piękny, budynek i warsztat również, natomiast ogrodzenie wkoło i bramy wymagają wymiany, ponieważ nie starczyło środków w ramach projektu.  Projekt został okrojony o kilka elementów, ponieważ nie było własnego wkładu. Ponadto w pierwszym etapie dofinansowanie miało wynieść 75 %, a okazało się, że w naszym przypadku może być  dofinansowanie tylko w 50 % i trzeba było znaleźć środki własne.  W tej chwili środki na zabezpieczenie bazy mogą być pozyskane z budżetu miasta.             Przewodniczący Komisji stwierdził, że zarówno zmodernizowana baza jak i zakup nowych autobusów wiąże się z utrzymaniem i kosztami stałymi. Poprosił o wyjaśnienie, czy koszty stałe po modernizacji wzrosły i o ile.             Janusz Nowakowski – MPK ZB wyjaśnił, że jeśli chcemy, aby pasażer czuł się bezpiecznie i aby nie było  wandalizmu uruchomiony w autobusach monitoring działa w dwie strony. Od kilku miesięcy nie ma praktycznie żadnych aktów wandalizmu, a jak się zdarzył jeden przypadek, to w ciągu jednego dnia sprawca został wykryty. Koszty napraw z tego tytułu zmniejszyły się, ale koszty utrzymania są wyższe. Każdy kierowca ma łączność telefonii komórkowej, ale nie jest to za darmo. Przykładowo koszty za lokalizację i przesył danych kształtują się na poziomie 2 tys. zł miesięcznie.             Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie informację o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Łomży. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację zgodnie z drukiem nr 139. Ad. 3             Jerzy Bittner – Naczelnik WGN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości  - oddanie w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu nieograniczonego działek będących w zasobie nieruchomości, położonej w Łomży przy ul. Rybaki 19 ( w załączeniu).            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusje.            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.            Komisja, w wyniku głosowania  8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 146 A.  Ad. 4              Jerzy Bittner – Naczelnik WGN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej niezabudowanej w drodze przetargu nieograniczonego będącej w zasobie nieruchomości miasta Łomży przy ul. Poligonowej 30 d (w załączeniu).            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.            Radna Bogumiła Olbryś zwróciła uwagę, że w sąsiedztwie tej działki znajduje się zbiornik i chciałaby, aby sytuacja była jasna. Zainteresowani dostaną działkę, a później żeby nie było protestów i roszczeń w stosunku do miasta, że zbiornik staje się uciążliwy ze względu np. na odory.             Innych uwag nie zgłoszono.            Komisja, w wyniku głosowania  8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 147 A.   Ad. 5             Przewodniczący Komisji odnosząc się do  wniosku i projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu Budowy Ulic w Łomży na lata 2012 – 2016 (w załączeniu) poprosił o pytania i wnioski.            Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że dobrze się stało, że taki program powstał, ale chciałby się dowiedzieć jak ten program ma się do programu mówiącego o modernizacji dróg. Jeśli uwzględnia się remont i wykonawstwo to jaki zakłada się procent środków finansowych na budowę, a jaki na modernizację.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że wykonanie programu remontów ulic przed planowaniem budżetu na 2012 rok czasowo nie jest możliwe, tego się nie da zrobić. Jest Wieloletni Plan Inwestycyjny i plan ten należy zmienić, ale  zmiany te powinny dotyczyć budowy nowych ulic. Nie ma potrzeby natomiast zmiany WPI w części dotyczącej remontów, czy modernizacji ulic. Zaproponował, aby na rok 2012 inwestycje w zakresie remontów, przebudowy i modernizacji dróg oprzeć się na Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, a w roku 2013 będzie można już posługiwać się  takim programem.             Radny Janusz Nowakowski stwierdził, że należy dać szansę na przyspieszenie realizacji ulic. Uważa, że można wrócić do uchwały Rady Miejskiej w sprawie inicjatyw lokalnych, dzięki której osoby lub instytucje mogące partycypować w kosztach, przyśpieszyć realizacje inwestycji. Dodał, że  kilka lat temu zupełnie nieźle to funkcjonowało i wiele  inwestycji zostało zrealizowanych szybciej, ponieważ mieszkańcy wykładali własne środki.  Stwierdził, że jest to jego wniosek formalny. Dodał, że należałoby w budżecie roku 2012 została przygotowana, wydzielona  pewna pula środków, która pozwoliłaby na dofinansowanie inicjatyw lokalnych na terenach będących własnością miasta.              Przewodniczący Komisji odnosząc się do ul. Kamiennej, Turkusowej i Szafirowej zwrócił uwagę, że jest zobowiązanie miasta w zakresie wykonania uzbrojenia do roku 2012. Dodał, że na ul. Turkusowej nie ma ani jednego domu.  uważa, że jest to niesprawiedliwe w stosunku do innych rejonów miasta.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że to, co zaproponował radny Nowakowski zawiera się w zdaniu w części opisowej na str. 4. Program musi być elastyczny, ponieważ mogą nastąpić zmiany kolejności realizacji. Oczywiście można to doprecyzować lub można uznać, że zapis z programu jest wystarczający, aby inicjatywy w ten sposób uhonorować. Odnośnie ul. Turkusowej wyjaśnił, że jest w tej sprawie uchwała Rady Miejskiej nr   384 z dnia 28 grudnia 2005 roku. Dodał, że do wniosku radnego Nowakowskiego dodałby zapis mówiący o tym, że wydzielona pula środków umożliwi realizacje ulic w trybie inicjatyw lokalnych niezależnie od programu.            Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Nowakowskiego uzupełniony o zapis zaproponowany przez Naczelnika WGK. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie powyższy wniosek.             Radna Bogumiła Olbryś postawiła wniosek o zabezpieczenie środków finansowych w budżecie 2012 roku na wykup gruntów pod ul. Śmiarowskiego.             Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że wniosek jest zasadny, ale powinien być złożony na etapie uchwalania budżetu miasta na 2012. Komisja w chwili obecnej dyskutuje nad Programem Budowy Ulic.            Radna Bogumiła Olbryś wycofała swój wniosek. Stwierdziła, że ponowi wniosek w momencie uchwalania budżetu na 2012 rok.  Postawiła kolejny wniosek  o przeniesienie realizacji budowy ul.  Piaskowej z roku 2016 na 2013, a ul. Turkusowej z 2013 roku na 2016 rok. Uważa, że czas zadbać o tę część miasta. Ludzie czekają na tę ulicę  latami.             Przewodniczący Komisji poprosiła Naczelnika WGK o odpowiedź czy taka zamiana jest możliwa.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że przyjęcie przez Komisję takiego wniosku nie będzie zgodne z kryteriami przyjętymi do Programu. Ponadto są dwie uchwały, które umieściły ul. Turkusową do realizacji w 2012 roku. Jedna z uchwał dotyczy scalenia gruntów.            Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie skąd biorą się punkty w programie , wg których  kwalifikowane są zadania do realizacji.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że projekt kryteriów wraz z punktacją został przedstawiony Komisji Gospodarki Komunalnej. Komisja zaopiniowała propozycje pozytywnie, wnosząc jedną uwagę, która została uwzględniona.              Radny Janusz Mieczkowski poparł wniosek radnej Olbryś. Uważa, że został przedstawiony projekt budowy dróg, który został przygotowany wg pewnego schematu, ale nie zmienia to postaci rzeczy, ze to Rada uchwala program i nawet jeśli schemat został wyczerpany, to jeśli Zajda stosowne okoliczności, Rada jest władna to zmienić, bo zdrowego rozsądku na punkty się nie przelicza. Jego zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby postąpić zgodnie ze zdrowym rozsądkiem.  Uważa, że wniosek zasługuje w całości na uwzględnienie.             Radna Olbryś powtórzyła i uzupełniła swój wniosek o zmianę okresu realizacji ul. Piaskowej z 2016 roku na 2013 rok, a ulic: Turkusowej, Kamiennej i Szafirowej z 2013 roku na 2016 rok.            Przewodniczący Komisji poddał wniosek pod głosowanie. Komisja w wyniku głosowania  7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do tabeli punktowej poz. 28 ul. Wiosenna stwierdził, że powstał błąd w druku. W tabeli wynikowej jest już dobrze.             Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie  uchwalenia Programu Budowy Ulic. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały – druk nr 138 A wraz z przyjętymi wnioskami.                   Ad. 6             Komisja zapoznała się ze zmodernizowaną bazą Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.                                                                                                                                                   Przewodniczący                                                                                                        Komisji Gospodarki Komunalnej                                                                                                                      Witold Chludziński  
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 26 wrz 2011 13:50
  • Data opublikowania: poniedziałek, 26 wrz 2011 13:54
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej