Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Zarządzenie Nr 236/08

z dnia: 4 grudnia
w sprawie: rozpatrzenia uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża (rejon ulic: Kard. S. Wyszyńskiego, Gen. W. Sikorskiego i Zawadzkiej)
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 1203; Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128; Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327; Nr 138, poz. 974; Nr 173, poz.1218; z 2008 r. Nr 180, poz.1111) oraz art. 17 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717; z 2004 r. Nr 6, poz. 41; Nr 141, poz. 1492; z 2005 r. Nr 113, poz. 954; Nr 130, poz. 1087; z 2006 r. Nr 45, poz.319; Nr 225, poz.1635; z 2007 r. Nr 127, poz. 880), postanawiam:

§1
1.Nie uwzględnić uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża (rejon ulic: Kard. S. Wyszyńskiego, Gen. W. Sikorskiego i Zawadzkiej), wyłożonego do publicznego wglądu od 10 października do 31 października 2008 r., wniesionych przez:
1)Emilię Jankowską,
2)Jadwigę Grażynę Pylińską, Annę Marię Pylińską i Krzysztofa Pylińskiego,
3)Józefa Filipowicza i Urszulę Taraszkiewicz.
2.Wniesione uwagi dotyczą:
1)drogi dojazdowej oznaczonej symbolem 4KD,
2)zapisów dotyczących oddziaływania przedsięwzięć,
3)zbyt dużej szerokości drogi oznaczonej w projekcie planu symbolem 1KD (12,5 m),
4)trzeciej linii zabudowy,
5)ograniczenia swobody w korzystaniu z prawa własności poprzez przeznaczenie części działek na terenach 1.1 i 1.2MU pod zieleń urządzoną i obiekty małej architektury,
6)braku granic terenów pod budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych,
7)niejednakowego traktowania właścicieli nieruchomości w ustaleniach dotyczących powierzchni zabudowanej i powierzchni zabudowy dla różnych terenów objętych projektem planu, w tym terenu 2.1UCH,
8)zjazdu z ul. Gen. W. Sikorskiego i drogi wewnętrznej na terenie 3UCH,
9)nierównego traktowania właścicieli nieruchomości w ustaleniach dotyczących zjazdów z ulicy Gen. Wł. Sikorskiego,
10)drogi wewnętrznej dojazdowej 5KDW-D,
11)braku zapisów dotyczących ochrony terenu zabudowy mieszkaniowej przed hałasem i innymi zanieczyszczeniami,
12)30% stawki procentowej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości,
13)oznaczeń graficznych dotyczących zawartych w planie nieobowiązujących ściśle propozycji planistycznych,
14)scalania i podziału nieruchomości,
15)infrastruktury,
16)dopuszczenia budowy muru oporowego po granicy z ciągiem pieszym 6CP i drogą 2KD,
17)obiektów użyteczności publicznej i handlowych oraz inwestycji celu publicznego,
18)szerokości ciągu pieszego 6CP i nieprzekraczalnych linii zabudowy od tego ciągu,
19)terenu 5ZP i przeznaczenia części prywatnej działki pod ten teren.
§2
Uzasadnienie rozstrzygnięcia, o którym mowa w §1 zawiera załącznik do niniejszego zarządzenia.
§3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik do Zarządzenia
Prezydenta Miasta Łomża Nr 236/08
z dnia 4 grudnia 2008 r.

Uzasadnienie rozstrzygnięcia dotyczącego uwag, o których mowa w §1 ust.2 Zarządzenia

Ad. 1. Droga publiczna oznaczona symbolem 4KD stanowi dojazd do Domu Pomocy Społecznej im. Wiktorii Kowalewskiej oraz do nieruchomości, która powstanie w wyniku podziału działki 11185 (prywatna własność), z której część przewidziana jest pod powiększenie nieruchomości DPS. Droga o szerokości 6 m w liniach rozgraniczających wraz z placem nawrotowym wydzielona jest z działek nr ewid. 11177, 11178, 10787 i 11185. Z działki nr 11177 jest to ok. 145 m2. Jako wjazd (od ul. Gen. W. Sikorskiego) do DPS wykorzystywana jest obecnie działka o szerokości 2,5 m (nr ewid. 11183 należąca do osób prywatnych) i nie spełniająca żadnych przewidzianych przepisami norm. Po zrealizowaniu ustaleń planu i wydzieleniu ww dojazdu będzie możliwe uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej.

Ad. 2. Zapisy planu dotyczące oddziaływania przedsięwzięć na środowisko są wystarczające na etapie planistycznym. Realizacja przedsięwzięć mogących zawsze oddziaływać na środowisko lub przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko musi się odbywać zgodnie z przepisami odrębnymi , w tym w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U Nr 199, poz. 1227) oraz ustawą Prawo ochrony środowiska z dn. 27.04.2001 r. (Dz.U. Nr 25 z 2008 r., poz. 150 ze zm.). Na etapie realizacji inwestycji określone zostaną szczegółowe warunki z zakresu ochrony środowiska.

Ad. 3. W pasie drogowym projektowanej drogi publicznej oznaczonej symbolem 1KD i o szerokości w liniach rozgraniczających 12,5 m przewidziane jest poprowadzenie pełnego uzbrojenia łącznie z ciepłociągiem. Szerokość drogi 1KD nie może być mniejsza ze względu na planowane rozmieszczenie wszystkich sieci. Jednakże ze względu na to, że na etapie opracowywania planu miejscowego nie można przewidzieć szczegółowych rozwiązań dotyczących infrastruktury podziemnej i możliwości technicznych jej prowadzenia, dopuszcza się w planie inne rozwiązania. Prowadzona w drodze 1KD infrastruktura nie służy jedynie mieszkańcom terenów objętych planem, ale dotyczy całego miasta lub jego części i ma znaczenie ogólnospołeczne.

Ad. 4. Trzecia linia zabudowy dotyczy zabudowy wzdłuż drogi wewnętrznej 5KDW-D na działkach położonych na terenie 1.1MU, co jest czytelnie określone na rysunku planu. Pierwszą linię zabudowy stanowią istniejące przy ul. Gen. W. Sikorskiego budynki, druga linia zabudowy wiąże się z drogą publiczną 1KD, a trzecia linia zabudowy powstanie po wydzieleniu drogi wewnętrznej 5KDW-D. Kolejność linii zabudowy wynika ze stanu istniejącego oraz przewidywanej kolejności realizacji dróg projektowanych, czyli najpierw 1KD jako droga publiczna, później droga 5KDW-D jako wewnętrzna i prywatna, chociaż możliwa jest jednoczesna realizacja ww dróg.

Ad. 5. Zgodnie z wnioskiem właścicieli o zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z dużą ilością zieleni, teren MU przewidziany jest pod zabudowę mieszkaniowo-usługową, głównie jednorodzinną z zielenią i obiektami małej architektury, a także obiekty towarzyszące i usługowe (Dom Pomocy Społecznej).

Ad. 6. Granica terenu pod budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych pokrywa się z linią rozgraniczającą terenu 3UCH. Na całym tym terenie można realizować wielkopowierzchniowe obiekty handlowe zgodnie z ustaleniami planu i przepisami odrębnymi. W ustaleniach projektu planu, zgodnie z art. 15 ust.3 pkt 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz.717 ze zm.) wskazano teren pod budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych – teren 3UCH. W planie miejscowym przeznacza się teren pod określoną funkcję ustalając warunki jej realizacji. Na tym etapie niemożliwe jest pokazanie lokalizacji budynków i dróg wewnętrznych, w tym pożarowych, związanych z obsługą terenu, ponieważ nie są one jeszcze zaprojektowane. Wejście w życie uchwalonego planu daje możliwość do wystąpienia o pozwolenie na budowę po przygotowaniu projektu budowlanego obiektów i projektu zagospodarowania terenu, zgodnie z ustaleniami planu.

Ad. 7. Uwaga dotyczy terenu 2.1UCH, którego w wyłożonym planie nie ma. Wskaźniki dotyczące powierzchni zabudowanej i powierzchni zabudowy są różne dla różnych ustalonych w planie funkcji. Inne są więc dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dużą ilością zieleni, a inne dla zabudowy usługowej, która potrzebuje dużej powierzchni pod budynki, dojścia, place i parkingi. Różnice dotyczące ww wskaźników wynikają z funkcji terenu, a nie z tego, kto jest jego właścicielem.

Ad. 8. W planie dopuszcza się zjazd z ul. Gen. W. Sikorskiego na teren 3UCH. Warunki wykonania zjazdu określi zarządca drogi na etapie realizacji inwestycji. Przebieg dróg wewnętrznych, pożarowych związanych z obsługą terenu 3UCH zostanie zaprojektowany na etapie pozwolenia na budowę. Na etapie opracowywania planu nie można przewidzieć ich przebiegu, tak jak szczegółowej lokalizacji budynków i ich kształtów. Przebieg dróg wewnętrznych związanych z obsługą terenu 3UCH nie wpływa na rozwiązania przestrzenne i dlatego nie jest wydzielona jako teren będący ustaleniem planu. Natomiast przebieg projektowanej drogi wewnętrznej dojazdowej 5KDW-D jest określony, ponieważ ewentualna jej realizacja wpływa na rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i ład przestrzenny i musi spełniać przepisy odrębne co do szerokości w liniach rozgraniczających i liniach zabudowy.

Ad. 9. Likwidacja obecnie istniejących zjazdów z ul. Gen. Wł. Sikorskiego na działki zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie możliwa po zrealizowaniu drogi 5KDW-D. Zalecenie likwidacji zjazdów w ww przypadku spowodowane jest przede wszystkim względami bezpieczeństwa ruchu. Obecnie funkcjonuje co najmniej 8 zjazdów z ul. Gen. Wł. Sikorskiego na teren MU. W przypadku, gdy możliwa będzie obsługa komunikacyjna działek bezpośrednio położonych przy ul. Gen. Wł. Sikorskiego z drogi 5KDW-D, zjazdy z tej ulicy powinny być, jeśli to możliwe – likwidowane.

Ad. 10. Droga oznaczona symbolem 5KDW-D będzie drogą prywatną utrzymywaną przez właścicieli przyległych nieruchomości. Wydzielenie tej drogi jest dopuszczone ustaleniami planu, a nie obowiązkowe. Ustalona szerokość drogi 6 m w liniach rozgraniczających oraz liniach zabudowy uchronią pas terenu przed jego ewentualnym zabudowaniem i umożliwią wydzielenie tzw. trzeciej linii zabudowy oraz prawidłowe minimalne uzbrojenie terenu, w przypadku, gdy wszyscy właściciele przyległych nieruchomości zgodnie tę drogę wydzielą. Jeśli wydzielenie ww drogi nie zostanie zrealizowane, pas przeznaczony pod tę drogę może być wykorzystany jako ogród, natomiast pozostaną dwie linie zabudowy: istniejąca od ul. Gen. W. Sikorskiego i projektowana od strony projektowanej drogi 1KD. Te dwie linie zabudowy nie dotyczą projektowanych działek bezpośrednio przylegających do drogi 2KD, z której możliwe jest wykonanie zjazdu na te działki. Pomimo, że przebieg przedmiotowej drogi nie jest ustaleniem obowiązującym, jeśli chodzi o jej realizację, to jednak parametry tej drogi, czyli szerokość w liniach rozgraniczających, a także liniach zabudowy jest ustaleniem obowiązującym, stanowiącym rezerwę pod jej przebieg, w przypadku gdy jednak zostanie zrealizowana. O usunięcie ww drogi z planu, dopiero po trzecim wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu, wnioskują właściciele jednej tylko działki. Właściciele pozostałych działek takiego wniosku nie złożyli w całym okresie sporządzania planu.

Ad. 11. W związku z wnioskiem właścicieli nieruchomości składających uwagi do projektu planu, wprowadzono do planu obowiązek wprowadzenie ekranów dźwiękochłonnych od strony terenu MU. Ponadto, jak w punkcie ad.2 realizacja inwestycji na terenie 3UCH, musi spełnić warunki określone przepisami odrębnymi dotyczącymi ochrony środowiska.

Ad. 12. Projekt planu miejscowego został sporządzony zgodnie przepisami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). W planie) określono stawkę procentową w wysokości 30% służącą naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planu. Prezydent miasta pobierze tę opłatę w momencie zbycia nieruchomości objętej planem, jednakże tylko w okresie 5 lat od dnia wejścia w życie planu miejscowego. Ponieważ większą część działek właścicieli wnoszących uwagi stanowi grunt rolny i to klasy RIVb, to wzrost wartości nieruchomości w momencie uchwalenia planu jest niewątpliwy.

Ad. 13. Zgodnie z §7 pkt 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz.1587) projekt rysunku planu miejscowego powinien zawierać m. in. „w razie potrzeby oznaczenia elementów informacyjnych, niebędących ustaleniami projektu planu miejscowego”.

Ad. 14. W §21 uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zawarto szczegółowe zasady podziału na działki, tj. szerokość i powierzchnię nowopowstałych działek. W wyniku przekształceń polegających na scaleniu i ponownym podziale części nieruchomości objętych planem, powstaną działki budowlane o korzystnych do zabudowy parametrach z dostępem do infrastruktury drogowej i technicznej. Przekształcenia własnościowe są konieczne w celu uporządkowania przestrzeni, a także umożliwienia właścicielom nieruchomości nie spełniających ustaleń planu, powstanie działki możliwej do zabudowy. W planie nie przewiduje się dokonania scaleń i podziałów na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Ad. 15. Ponieważ ze względu na to, że na etapie opracowywania planu miejscowego nie można przewidzieć szczegółowych rozwiązań dotyczących infrastruktury podziemnej i możliwości technicznych jej prowadzenia, dopuszcza się w planie różne rozwiązania. Prowadzenie infrastruktury, zarówno w ciągach komunikacyjnych, jak też dopuszczenie jej realizacji na poszczególnych terenach musi odbywać się zgodnie z przepisami odrębnymi. Wnoszący uwagi nie chcą dróg lub chcą, by były jak najwęższe, wobec tego część infrastruktury istniejącej lub projektowanej może znaleźć na terenie poza drogą. Stąd też zapis projektu planu o obowiązku udostępnienia terenu pod budowę sieci lub w czasie awarii w sytuacji, gdy taka w ogóle będzie miała miejsce na etapie realizacji planu.

Ad. 16. Dopuszczenie budowy muru oporowego po granicy terenu 3UCH oraz 6CP i 2KD wiąże się z ewentualnym zabezpieczeniem gruntu przed jego osuwaniem, jeśli taka sytuacja wystąpi i nie będzie żadną barierą przewietrzania, odwodnienie itp. obszaru MU. Dźwiękochłonne bariery w postaci wymuszonych przez składających uwagi, już na etapie planu, ekranów bardziej ingerować będą w przestrzeń niż ewentualny mur oporowy.

Ad. 17. Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz.690 ze zm.) §3 pkt 6 budynek użyteczności publicznej to budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym , drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym, świadczenia usług pocztowych lub telekomunikacyjnych oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji, w tym także budynek biurowy i socjalny.
A zatem budynek przeznaczony na potrzeby handlu jest obiektem użyteczności publicznej, ale nie jest celem publicznym zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Ad. 18. Szerokość ciągu pieszego 6CP w liniach rozgraniczających oraz w liniach zabudowy jest taka sama jak drogi 2KD ze względów przestrzennych i funkcjonalnych – nieprzekraczalna linia zabudowy została ustalona w odległości 10 m od linii rozgraniczających ciągu dla terenu 1.1MU i 3UCH. Natomiast od dróg 4KD i 5KDW-D nieprzekraczalna linia zabudowy wynosi 5 m. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by mieszkańcy jeszcze bardziej odsunęli budynki od tych dróg.

Ad. 19. Teren oznaczony w projekcie planu symbolem 5ZP o powierzchni ok. 5064,2 m2, przeznaczony pod urządzoną zieleń parkową, położony jest w największym obniżeniu obszaru objętego projektem planu i na zapleczu Sanktuarium Miłosierdzia Bożego. Część ww terenu o powierzchni ok. 1432 m2 (ok. 28% pow. całego terenu) stanowi własność wnoszących uwagę. Na etapie realizacji ustaleń planu istnieje możliwość wymiany części działek położonych na terenie 5ZP na przylegające do drogi 2KD i ciągu pieszego 6CP działki w celu polepszenia zagospodarowania urządzonej części nieruchomości i wydzielenia działek o odpowiednich parametrach.


Ponadto zgodnie z art.64 Konstytucji RP ograniczenie prawa własności może nastąpić w drodze ustaw. Jedną z nich jest ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
  • Data dodania:
  • Data upublicznienia: poniedziałek, 8 gru 2008 10:18
  • Opublikował(a): Aldona Zientalska
  • Zaakceptował(a): Aldona Zientalska
  • Artykuł był czytany: 1729 razy
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej