Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

UCHWAŁA NR 498/LXVII/10

z dnia: z dnia 29 września 2010 r.
w sprawie: w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008; zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1495; Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1042; Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1464; Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz.97, Nr. 79, poz. 666, Nr 92, poz. 753, Nr 215, poz. 1664; Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278), art. 107 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666) oraz po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska Łomży uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomży zwany dalej regulaminem, w następującej treści:
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża.
§ 2. 1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
2) uchylony
3) uchylony
4) firmie wywozowej – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Prezydenta Miasta Łomża na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz prowadząca tego rodzaju działalność gminna jednostka organizacyjna,
5) uchylony
6) uchylony
7) uchylony
8) stacji zlewnej – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy oczyszczalni ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,
2. uchylony
§ 3. Regulamin obowiązuje:
1) właścicieli nieruchomości;
2) wykonawców robót budowlanych;
3) zarządców dróg;
4) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej;
5) firmy wywozowe;
6) wszystkich korzystających z terenów będących własnością miasta oraz terenów użytku publicznego;
7) osoby utrzymujące zwierzęta domowe i gospodarskie.
Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA NIERUCHOMOŚCIACH
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości poprzez:
1) utrzymanie we właściwym stanie technicznym i sanitarno – porządkowym nieruchomości, składowane na nieruchomości materiały muszą być przechowywane w sposób uporządkowany, nie stwarzający zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i zwierząt,
2) wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie,
4) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń (w tym pochodzenia zwierzęcego) z chodników położonych wzdłuż nieruchomości; błoto, śnieg i lód powinny być gromadzone w pryzmach na skraju chodnika od strony jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody roztopowej, pozostawiając wolne przejścia dla pieszych, inne zanieczyszczenia z nieruchomości i chodników należy usuwać w miarę potrzeby,
5) zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodników na jezdnię,
6) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a gdy jest to niemożliwe wyposażenie nieruchomości w bezodpływowy zbiornik do gromadzenia nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków,
7) uchylony
8) usuwanie nacieków lodowych (sopli) oraz nawisów śnieżnych, z dachów budynków przylegających do ogólnodostępnych chodników, zagrażających bezpieczeństwu przechodniów,
9) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków.
2. Właściciele nieruchomości w których prowadzona jest działalność gospodarcza zobowiązani są do ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, z częstotliwością wykluczającą ich przepełnienie.
3. Właściciele nieruchomości wielomieszkaniowych (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i inne) ustalają wewnętrzne zasady porządku domowego i rozliczają się z kosztów odbioru i wywozu odpadów we własnym zakresie.
4. Wykonanie obowiązków o których mowa w ust. 1 na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych.
5. Uprzątniecie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.
6. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi w granicach określonych ustawą.
§ 5. W celu wydzielenia ze strumienia odpadów jak największej ilości surowców wtórnych na terenie miasta wprowadza się selektywną zbiórkę odpadów komunalnych, która odbywa się na następujących zasadach:
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących rodzajów odpadów:
1) Odpady opakowaniowe:
- opakowania ze szkła,
- opakowania z papieru,
- opakowania z tworzyw sztucznych,
2) nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury,
3) odpady wielkogabarytowe,
4) odpady niebezpieczne,
5) zużyte baterie i zużyte akumulatory,
6) odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
7) odpady z remontów.
2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów na terenie nieruchomości wielomieszkaniowych (spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe) stosuje się pojemniki na surowce wtórne, spełniające ogólne warunki określone niniejszym Regulaminem, natomiast w osiedlach budownictwa jednorodzinnego worki z tworzywa sztucznego.
3. Odpady opakowaniowe zbiera się selektywnie, zgodnie z wymaganiami wynikającymi ze sposobu ich późniejszego wykorzystania lub unieszkodliwiania. Pojemniki i worki powinny mieć oznakowane logo jednostki wywozowej i utrzymane w następującej kolorystyce:
1) niebieski - papier - oznakowane napisem „PAPIER”,
2) biały - szkło bezbarwne - oznakowane napisem „SZKŁO BEZBARWNE”,
3) zielony - szkło kolorowe - oznakowane napisem „SZKŁO KOLOROWE”,
4) żółty - metale i tworzywa sztuczne oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe - oznakowane napisem „METALE, TWORZYWA SZTUCZNE”.
4. Do wyposażenia nieruchomości w pojemniki i worki do selektywnej zbiórki oraz odbioru odpadów surowcowych zobowiązani są przedsiębiorcy posiadający zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Warunki świadczenia tej usługi określać powinna umowa pomiędzy właścicielem nieruchomości a firmą wywozową.
5. Miasto Łomża zakupi i ustawi pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów w miejscach szczególnie uczęszczanych przez mieszkańców oraz placówkach oświatowych oraz zapewni odbiór zebranych odpadów.
6. Selektywna zbiórka odpadów prowadzona będzie z zachowaniem warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów powinny być ustalone w umowie zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości, a jednostką wywozową.
7. Odbiór odpadów surowcowych przez jednostki wywozowe jest zwolniony z opłat. Warunkiem zwolnienia z opłat jest prawidłowo wykonana segregacja surowców wtórnych i brak zanieczyszczeń pozostałymi odpadami komunalnymi.
§ 6. Na terenie miasta, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
1) Spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków.
2) Niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat przystanków, roślinności.
3) Umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. w miejscach do tego nie wyznaczonych.
4) Malowania, np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami.
5) Wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu.
6) Zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt.
7) Indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych.
8) Wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi.
9) Indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.
10) Wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp..
Rozdział 3.
MYCIE I NAPRAWA SAMOCHODÓW POZA MYJNIAMI I WARSZTATAMI NAPRAWCZYMI
§ 7. 1. Zabrania się mycia pojazdów na terenach ogólnodostępnych dróg, chodników, miejskich terenach zielonych i nad brzegami rzek.
2. Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.
3. Zakazuje się wykonywania napraw i regulacji samochodów w sposób uciążliwy i zakłócający spokój mieszkańcom oraz powodujących powstawanie odpadów niebezpiecznych i zanieczyszczenie nawierzchni jezdni lub miejsca postoju (np. wymiana olejów, smarów, płynów chłodzących, płynów hamulcowych, amortyzatorów i urządzeń klimatyzacyjnych).
4. Naprawa pojazdów samochodowych związane z bieżącą eksploatacją (np. wymiana żarówek i innych akcesoriów, uzupełnienie płynów) na trenie nieruchomości jest dozwolone, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady inne niż niebezpieczne powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 4.
RODZAJ I MINIMALNA POJEMNOŚĆ URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH URZĄDZEŃ I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM
§ 8. Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów:
1. Właściciele zapewniają wyposażenie własnych nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od firmy wywozowej lub gminy bądź w inny sposób ustalony w drodze umowy z jednostką wywozową.
2. Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone jedynie w zamykanych i szczelnych pojemnikach, przeznaczonych wyłącznie do tego celu.
3. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych mogą mieć pojemność od 0,11m3 do 1,10m3. Dopuszcza się stosowanie pojemników kontenerowych o większych pojemnościach tylko w przypadku, gdy ze względu na ilość gromadzonych odpadów lub wielkość nieruchomości nie ma możliwości zastosowania pojemników o mniejszej pojemności. Pojemniki i kontenery muszą posiadać zamykane otwory wrzutowe i powinny być przystosowane do ich opróżniania przez specjalistyczne pojazdy.
4. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dopuszcza się ich gromadzenie w szczelnych workach z tworzywa sztucznego oznakowanych w sposób identyfikujący jednostkę wywozową.
5. Z obowiązków wymienionych w ust. 1,2,3,4 zwolnieni są właściciele niezabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy, jeżeli na terenie działki nie jest prowadzona działalność gospodarcza.
6. Kosze na odpady, ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:
1) umieszczenie minimum jednego kosza na każdym przystanku komunikacyjnym,
2) zaopatrzenie ciągów pieszych w kosze ustawione w odległościach uzależnionych od stopnia nasilenia ruchu pieszego,
3) kosze będą posiadały konstrukcję zabezpieczającą przed wywiewaniem gromadzonych w nich odpadków oraz uniemożliwiającą składowanie w nich odpadów pochodzących z gospodarstw domowych czy też powstałych w wyniku działalności gospodarczej.
7. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, aby korzystanie z nich nie stanowiło zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa ich użytkowników, a w szczególności mają obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał ich dezynfekowania.
8. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone, nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru przez jednostkę wywozową, w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione.
9. Odpady z remontów należy gromadzić w osobnych kontenerach lub workach dostarczonych przez firmę wywozową na warunkach określonych pomiędzy właścicielem nieruchomości a firmą wywozową.
§ 9. Zasady rozliczania usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi.
1. Określa się następujące zasady rozmieszczania pojemników na odpady komunalne na nieruchomościach:
1) ilość pojemników znajdujących się na danej nieruchomości powinna być ustalona z uwzględnieniem iloczynu ilości osób zamieszkujących na terenie nieruchomości oraz średniej ilości odpadów wytwarzanych na nieruchomości zgodnie z ust.2 pkt. 1.
2) na nieruchomościach obejmujących budynki wielomieszkaniowe, biurowe, szpitalne lub inne służące przebywaniu większej liczby osób łączna objętość pojemników może się różnić o 1/10 w stosunku do objętości wyliczonej zgodnie z zasadami określonymi w pkt.1.
2. Przyjmuje się następujące wskaźniki wytwarzania nieczystości:
1) Średnie ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych oraz innych źródłach przez jedną osobę w ciągu 2 tygodni:
a) 35 l - jako ilość podstawową w gospodarstwach domowych,
b) 25 l- jako ilość podstawową w gospodarstwach domowych prowadzących selektywną zbiórkę odpadów,
c) 2 l - na każdą z osób przebywającą na terenie szkoły każdego typu,
d) 5 l - na każdą z osób przebywających na terenie przedszkoli lub żłobków,
e) 12 l - na jedno łóżko (lub miejsce) w szpitalach, internatach i innych obiektach użyteczności publicznej,
f) 12 l - na jedno łóżko (lub miejsce) w szpitalach, internatach i innych obiektach użyteczności publicznej,
2) Ilości wytwarzanych nieczystości płynnych ustala się na podstawie zużycia wody według wskazań wodomierza, a w przypadku jego braku – w oparciu o normy zużycia wody określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14.01.2002. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U. Nr 8, poz. 70).
3) Powyższe wskaźniki służą do ustalenia wysokości obciążenia właściciela nieruchomości za przejęcie przez gminę w trybie wykonania zastępczego, obowiązku odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w przypadku braku udokumentowania ponoszenia przez niego opłat związanych z odbiorem i utylizacją odpadów.
Rozdział 5.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 10. Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości:
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są gromadzić drobne odpady komunalne tylko w pojemnikach przeznaczonych do tego celu. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
1) Ustawienia pojemników na odpady w miejscu trwałe oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.
2) Lokalizacja pojemników na nieruchomości podlega uzgodnieniu z jednostką wywozową.
3) Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników jednostki wywozowej, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich,
4) Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
5) Powyższe zasady stosuje się odpowiednio do ustawienia koszy na odpady na drogach i w miejscach publicznych oraz przystankach komunikacji zbiorowej.
§ 11. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne:
1) Śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów.
2) Substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, baterii, świetlówek, akumulatorów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów przemysłowych i medycznych.
3) Powyższe obowiązki stosuje się odpowiednio do koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
§ 12. 1. Usuwanie odpadów z posesji i opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na zasadach określonych w umowach zawartych z jednostkami wywozowymi.
2. Częstotliwość wywozu odpadów powinna gwarantować utrzymanie właściwego stanu sanitarno – higienicznego i estetykę nieruchomości.
3. Wywóz nieczystości powinien następować z częstotliwością:
1) odpady komunalne:
a) w budownictwie jednorodzinnym – w miarę potrzeb , jednak nie rzadziej niż co 14 dni z wyjątkiem ppkt. c),
b) w budownictwie wielorodzinnym – w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 7 dni,
c) dla gospodarstw domowych jedno i dwuosobowych, dopuszcza się wywóz odpadów 1 raz w miesiącu, pod warunkiem prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów,
d) inne tereny – w miarę potrzeb.
2) nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością gwarantującą niedopuszczenie do przepełnienia zbiorników oraz zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód gruntowych.
4. Właściciele nieruchomości są zobowiązani zapewnić pracownikom jednostek wywozowych dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów. Powyższe obowiązki dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
§ 13. 1. Przeterminowane i nie wykorzystane leki należy gromadzić w spacjalnych pojemnikach ustawionych aptekach, które przystąpiły do zbiórki w porozumieniu z Miejskim Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
2. Zużyte baterie należy gromadzić:
1) w spacjalnych pojemnikach ustawionych w placówkach oświatowych oraz w innych obiektach użyteczności publicznej,
2) w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii.
3. Odbiór innych odpadów niebezpiecznych (np. opakowania po farbach, kleje, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, aerozole, środki czyszczące, wywabiacze plam, środki do konserwacji drewna oraz opakowania po tych substancjach, a także zużyte świetlówki rtęciowe, akumulatory) będzie prowadzony akcyjnie. O terminie i sposobie odbioru odpadów powiadamia MPGKiM na 7 dni przed planowaną akcją.
4. Opady wielkogabarytowe oraz odpady z remontów odbierane są od mieszkańców w terminach uzgodnionych z firmą wywozową w ramach umowy pomiędzy właścicielem nieruchomości a firmą wywozową.
5. Odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzący z terenu nieruchomości odbierany jest:
1) przez przedsiębiorców, działających w ramach umowy na odbieranie odpadów komunalnych;
2) w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju, co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu;
3) w wyspecjalizowanym punkcie zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego który znajduje się na bazie Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przy ul. Akademickiej 22;
4) Zbiórka tego sprzętu będzie prowadzona również akcyjnie 2 razy w roku wiosną i jesienią. O terminie i sposobie odbioru odpadów powiadamia MPGKiM na 7 dni przed planowaną akcją.
Rozdział 6.
MAKSYMALNY POZIOM ODPADÓW KOMUNALNYCH ULEGAJĄCYCH BIODEGRADACJI DOPUSZCZONYCH DO SKŁADOWANIA NA SKŁADOWISKA ODPADÓW ORAZ ILOŚCI ODPADÓW WYSELEKCJONOWANYCH, DO KTÓRYCH OSIĄGNIĘCIA ZOBOWIĄZANE SĄ PODMIOTY UPRAWNIONE
§ 14. Ustala się maksymalny poziom odpadów ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów, który wynosi do dnia:
1) 31 grudnia 2010 roku - 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
2) 31 grudnia 2013 roku - 50%,
3) 31 grudnia 2020 roku - 35 %, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 roku.
Rozdział 7.
INNE WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI WYNIKAJĄCE Z GMINNEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI
§ 15. 1. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta Łomża, które nie mogą być poddane odzyskowi należy składować na składowiskach odpadów komunalnych. Miasto Łomża posiada składowisko odpadów komunalnych, zlokalizowane w obrębie wsi Korytki Leśne i Czartoria, gm. Miastkowo.
2. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych należy odtransportować do stacji zlewnej. Miasto Łomża posiada stację zlewną Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji zlokalizowaną w Łomży przy ul. Zjazd 23.
§ 16. Na terenie miasta dopuszcza się: Kompostowanie odpadów zielonych powstałych w przydomowych ogródkach, na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby. Kompostowanie nie może stanowić uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.
Rozdział 8.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU
§ 17. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie utrzymywanych zwierząt.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe są zobowiązani do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt oraz w szczególności do:
1) dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia,
2) nie zakłócały spokoju domowego,
3) nie zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku.
§ 18. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe mają obowiązek stałego i skutecznego dozoru nad nimi.
2. Zwierzęta agresywne lub mogące wzbudzać zagrożenie dla otoczenia winny być prowadzone pojedynczo, wyłącznie przez osoby dorosłe. Zwierzęta te musze być prowadzone w sposób zapewniający sprawowanie kontroli nad nimi.
3. Utrzymujący pajęczaki, owady, gady, płazy i inne zwierzęta egzotyczne w lokalach mieszkalnych i użytkowych obowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
4. Zwierzęta egzotyczne mogą być wyprowadzane poza lokal jedynie na uwięzi lub w klatce.
5. Na tereny przeznaczone do wspólnego użytku psy należy wyprowadzać na smyczy, a agresywne w kagańcach.
6. Na terenie nieruchomości może przebywać na swobodzie pies, o ile przebywanie takie nie jest uciążliwe dla sąsiadów i innych osób, a nieruchomość posiada ogrodzenie uniemożliwiające psu wydostanie się poza teren nieruchomości. Ponadto w widocznym miejscu umieszcza się tablicę ostrzegawczą.
7. W miejscach mało uczęszczanych przez ludzi dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy i kagańca pod warunkiem zachowania przez właściciela lub opiekuna pełnej kontroli zachowania psa za wyjątkiem psów rasy uznanej za agresywną lub mieszańce tych ras, które muszą mieć nałożony kaganiec.
8. Psy mogą być zwolnione ze smyczy na obszarach wyznaczonych.
9. uchylony
10. Przepisów ust. 9 nie stosuje się do psów-przewodników osób niewidomych i psów-opiekunów osób niepełnosprawnych. Psy te musze posiadać wyraźne oznakowanie.
§ 19. uchylony
§ 20. uchylony
2. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do bezzwłocznego usuwania odchodów tych zwierząt z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. Odchody należy umieszczać w oznakowanych pojemnikach, koszach ulicznych lub pojemnikach na niesegregowane odpady komunalne. Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów-przewodników oraz osób niepełnosprawnych, korzystających z psów-opiekunów.
Rozdział 9.
WYMAGANIA UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENIE MIASTA W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH
§ 21. 1. Wprowadza się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach:
1) o zabudowie wielorodzinnej,
2) przeznaczonych do użytku publicznego,
3) budownictwa jednorodzinnego na działkach o powierzchni do 600m2.
2. Na pozostałych terenach miasta nie wymienionych w ust.1 dozwolone jest utrzymywanie zwierząt gospodarskich z zachowaniem niżej określonych wymagań:
1) zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane wyłącznie w pomieszczeniach zamkniętych, przeznaczonych do chowu zwierząt gospodarskich o odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym,
2) utrzymywanie zwierząt gospodarskich nie może powodować uciążliwości, w tym zapachowych dla innych użytkowników nieruchomości lub użytkowników nieruchomości sąsiednich oraz obniżać standardów sanitarnych,
3) nieruchomość, w której utrzymywane są zwierzęta gospodarskie należy zabezpieczyć przed wydostaniem się z niej zwierząt,
4) zanieczyszczenia spowodowane przez zwierzęta w miejscach publicznych należy niezwłocznie usuwać,
5) należy zachować następujące odległości pomieszczeń inwentarskich od granicy nieruchomości sąsiedniej:
a) 100 m od nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym,
b) 100 m od nieruchomości zabudowanej budynkiem wielorodzinnym, lub innym budynkiem przeznaczonym na stały pobyt ludzi,
c) 15 m od dróg publicznych.
6) Odległości określone w pkt. 5 mogą być mniejsze w przypadku uzyskania pisemnej zgody właścicieli sąsiednich nieruchomości.
3. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonania usług przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.
Rozdział 10.
WYMAGANIA W ZAKRESIE DERATYZACJI
§ 22. 1. uchylony
2. Rada Miejska Łomży, na wniosek służb komunalnych lub Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży może wyznaczać obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej wykonania.
Rozdział 11.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23. 1. Kontrolę stosowania przepisów niniejszej uchwały sprawuje Straż Miejska Łomży oraz inni pracownicy Urzędu upoważnieni przez Prezydenta Miasta Łomża.
2. Właściciele nieruchomości i wszystkie osoby zobowiązane do stosowania przepisów niniejszej uchwały zobowiązani są wobec osób uprawnionych do kontroli, wymienionych w pkt. 1 do:
1) umożliwienia wstępu na teren nieruchomości w celu wykonania czynności kontrolnych,
2) udzielenia informacji związanych z wykonywaniem obowiązków nałożonych tą uchwałą,
3) okazywania dokumentów potwierdzających wykonanie przepisów uchwały, a w szczególności :
a) umowy na wykonanie usługi odbioru odpadów komunalnych i dowodu opłaty za te usługi,
b) umowy na wykonanie usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i wywozu ciekłych nieczystości oraz dowodu opłaty za te usługi.
3. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszej uchwale podlega karze grzywny na podstawie ustawy Kodeks wykroczeń.
4. Postępowanie w sprawach o których mowa w ust. 3 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
§ 24. 1. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Łomża
2. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Prezydent Miasta Łomża.
§ 25. Traci moc uchwała nr 413/LXIV/06 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 kwietnia 2006 roku w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża.
§ 26. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.




Przewodniczący Rady Miejskiej Wiesław Tadeusz Grzymała

  • Data dodania:
  • Data upublicznienia: piątek, 1 paź 2010 10:00
  • Opublikował(a): Śleszyńska Dorota
  • Zaakceptował(a): Śleszyńska Dorota
  • Artykuł był czytany: 2210 razy