Zarządzenie Nr 181/22
Na podstawie art. 31 i 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), w związku z art. 52 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129; zm.: Dz. U. z 2020 r. poz. 288 i poz. 2320, z 2021 r. poz. 1598, poz. 2054 i poz. 2269 oraz z 2022 r. poz. 25.), zwanej dalej ustawą Pzp, zarządzam co następuje:
§ 1. Wprowadza się do stosowania procedurę udzielania zamówień publicznych w Urzędzie Miejskim w Łomży o wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwotę 130 000 złotych.
§ 2. Wprowadzam:
a) znaczenie pojęć w niniejszym Zarządzeniu:
- plan postępowań-należy przez to rozumieć plan postępowań o udzielenie zamówień; o którym mowa w art 23 ustawy Pzp
- komórka organizacyjna - należy przez to rozumieć wydziały, centra obsługi, biura, USC, PZON oraz samodzielne referaty i straż miejską;
b) załącznik nr 1 - Wzór wniosku o uruchomienie procedury udzielenia zamówienia publicznego
o wartości równej lub przekraczającej 130 000,00 zł netto;
c) załącznik nr 2 - Regulamin pracy komisji przetargowej;
d) załącznik nr 3 - Informacja o wykonaniu umowy;
e) załącznik nr 4 - Raport z realizacji zamówienia, o którym mowa w art. 446 ustawy Prawo zamówień publicznych;
f) załącznik nr 5 - Rejestr zamówień publicznych prowadzonych w oparciu o ustawę Pzp;
§ 3. Zarządzenie stosuje się do udzielania zamówień publicznych, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych netto, z wyłączeniem zamówień, do których nie stosuje się przepisów ustawy Pzp na podstawie przepisów szczególnych.
- Zarządzenia nie stosuje się w zakresie, w jakim przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania
o udzielenie zamówienia powierzono:
a) innemu Zamawiającemu w drodze porozumienia zawartego z innym/i Zamawiającymi
b) własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej, realizującej pomocnicze działania zakupowe, działającej jako pełnomocnik Zamawiającego.
- Biuro Zamówień Publicznych (BZP) przeprowadza procedurę udzielania zamówień publicznych, o których mowa w ust. 1 w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych na podstawie wniosków o wszczęcie postępowania składanych przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta Łomża, z wyłączeniem postępowań Wydziału Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych.
- Wydział Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych (WIR) we własnym zakresie i w całości organizuje i przeprowadza procedurę udzielania zamówień publicznych, o których mowa w ust 1 niniejszego paragrafu, tj. zadań przeznaczonych do realizacji przez WIR a także wynikających z jego budżetu. Dokumenty związane z organizacją i przeprowadzeniem procedury o udzielenie zamówienia publicznego przez WIR nie wymagają akceptacji BZP z wyjątkiem wniosku o uruchomienie procedury zamówienia publicznego. Za archiwizację dokumentacji związanej z danym zamówieniem odpowiada WIR.
§ 4. Nie później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu na dany rok kalendarzowy sporządza się plan postępowań, jakie przewiduje się przeprowadzić w danym roku finansowym.
- Za przygotowanie planu postępowań w części dotyczącej danej komórki organizacyjnej odpowiedzialny jest jej naczelnik/kierownik.
- Naczelnicy i kierownicy poszczególnychkomórek organizacyjnych Urzędu nie później niż w terminie do 10 dni od dnia przyjęcia budżetu na dany rok kalendarzowy zobowiązani są przekazać do Biura Zamówień Publicznych (BZP) plan postępowań, jakie dana komórka przewiduje przeprowadzić w danym roku finansowym.
- Naczelnicy i Kierownicy poszczególnychkomórek organizacyjnych Urzędu zobowiązani są na bieżąco, w miarę powziętych informacji, przekazywać do BZP aktualizację planu postępowań danej komórki.
- BZP w zależności od informacji przekazywanych od naczelników i kierowników komórek organizacyjnych, będzie aktualizowało plan postępowań, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- BZP odpowiada za zbiorcze opracowanie i aktualizację planu postępowań na podstawie planów i aktualizacji przekazanych przez naczelników i kierowników komórek organizacyjnych.
§ 5. Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne komórka organizacyjna przeprowadza i dokumentuje analizę potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość zamówienia - zgodnie z art. 83 ustawy Pzp.
- Warunkiem uruchomienia procedury udzielenia zamówienia jest sporządzenie przez komórkę organizacyjną wniosku wg załącznika nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
- Zamawiająca komórka organizacyjna wraz z wnioskiem o którym mowa ust. 2 składa kompletną dokumentację niezbędną do przeprowadzenia procedury zamówienia publicznego m.in. szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz wzór umowy.
- BZP w terminie 10 dni roboczych od dnia przekazania przez zamawiającą komórkę organizacyjną prawidłowego i kompletnego wniosku oraz innych dokumentów niezbędnych do ogłoszenia postępowania, powinno przygotować do ogłoszenia postępowanie w sprawie zamówienia publicznego z zastrzeżeniem, że termin ten może być dłuższy, jeżeli będzie spowodowany trudnościami organizacyjnymi Biura Zamówień Publicznych.
- Zamawiająca komórka organizacyjna składa do sprawdzenia i zaopiniowania przez Radcę Prawnego projekt umowy. W celu poprawnego sprawdzenia umowy komórka organizacyjna powinna załączyć projekt SWZ.
- Wniosek o wszczęcie procedury zamówienia publicznego, Specyfikację Warunków Zamówienia oraz pozostałe dokumenty w postępowaniu zatwierdza Kierownik Zamawiającego lub osoba upoważniona. Osobą upoważnioną do zatwierdzania dokumentów związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego jest bezpośredni przełożony sprawujący odpowiednio nadzór nad daną komórką organizacyjną, która wnioskuje o wszczęcie procedury zamówienia publicznego. Osobą upoważnioną może być również osoba działająca na podstawie odrębnego upoważnienia. W przypadku nieobecności osób upoważnionych zastosowanie ma system zastępstw wynikający z przepisów wewnętrznych Urzędu Miasta.
- Przed wyborem najkorzystniejszej oferty naczelnik lub kierownik zamawiającej komórki organizacyjnej, której zamówienie dotyczy lub wyznaczony do tego członek komisji przetargowej powinien uzyskać ostateczne potwierdzenie, przez pracownika Wydziału Skarbu i Budżetu oraz Skarbnika Miasta, zabezpieczenia środków w budżecie Miasta na sfinansowanie zamówienia.
§ 6. Zamawiająca komórka organizacyjna odpowiada za przygotowanie części merytorycznej postępowania
- w szczególności w zakresie: ustalenia wartości zamówienia, wzoru umowy, opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postepowaniu, wskazania terminu realizacji zamówienia, kryteriów oceny ofert oraz innych informacji określonych we wniosku o uruchomienie procedury udzielenia zamówienia publicznego.
- Pracownicy BZP współpracują z pracownikami poszczególnych zamawiających komórek organizacyjnych Urzędu w celu przygotowania i przeprowadzenia procedury w sprawie zamówienia publicznego.
W sytuacji, gdy wniosek o uruchomienie procedury udzielenia zamówienia będzie błędny bądź niezgodny z ustawą Prawo zamówień publicznych, BZP ma prawo go odrzucić i skierować do ponownego przygotowania lub poprawienia. - Zasady współpracy pracowników określone zostały w niniejszym Zarządzeniu a zasady powoływania i działania komisji przetargowej określone zostały w Regulaminie pracy komisji przetargowej stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszego Zarządzenia.
- Po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, BZP wraz z protokołem postępowania przekaże posiadaną dokumentację dotyczącą przedmiotowej sprawy do zamawiającej komórki organizacyjnej.
- Za nadanie znaku sprawy (numeru postępowania) i archiwizację całości dokumentacji związanej z przeprowadzeniem zamówienia publicznego odpowiada zamawiająca komórka organizacyjna.
§ 7. Pracownicy komórek organizacyjnych, z wyjątkiem Wydziału Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych /WIR/, którzy dokonują zmiany umowy na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy Pzp, przekazują niezwłocznie do BZP wszystkie informacje niezbędne do przygotowania i zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o zmianie umowy lub jego przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. BZP przekazuje opublikowane ogłoszenie zamawiającej komórce w celu dołączenia do dokumentacji postępowania. Wydział Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych publikuje lub przekazuje ogłoszenie o zmianie umowy we własnym zakresie.
2. Pracownicy Wydziałów, z wyjątkiem Wydziału Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych /WIR/, w terminie najpóźniej 20 dni od wykonania umowy, przekazują do BZP wszystkie informacje niezbędne do przygotowania i zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o wykonaniu umowy – na podstawie wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Zarządzenia - Informacja o wykonaniu umowy. BZP przekazuje opublikowane ogłoszenie zamawiającej komórce w celu dołączenia do dokumentacji postępowania. Wydział Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych we własnym zakresie publikuje ogłoszenie o wykonaniu umowy.
3. Raport z realizacji zamówienia, o którym mowa w art. 446 ustawy Prawo zamówień publicznych, na podstawie wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do Zarządzenia sporządza i dołącza do dokumentacji postępowania komórka organizacyjna – realizująca umowę w terminie miesiąca od dnia:
1) sporządzenia protokołu odbioru lub uznania umowy za wykonaną albo
2) rozwiązania umowy w wyniku złożenia oświadczenia o jej wypowiedzeniu albo odstąpieniu od niej i informując o tym Kierownika Zamawiającego i BZP.
§ 8. Mając na względzie zapewnienie bieżącego monitoringu realizowanych przez Miasto zamówień publicznych oraz ułatwienie wykonania obowiązku sporządzania rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych ustala się Rejestr zamówień publicznych podlegających ustawie Prawo zamówień publicznych stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.
- WIR zobowiązany jest do bieżącego prowadzenia Rejestru zamówień publicznych, postępowań przez niego prowadzonych.
- WIR zobowiązany jest do przekazywania do BZP rejestrów zamówień narastająco, w okresach kwartalnych tj. do 5 dnia każdego miesiąca po zakończonym kwartale.
- Pracownicy WIR zobowiązani są do przekazywania do BZP zbiorczych rejestrów zamówień zrealizowanych w danym roku kalendarzowym, w terminie do dnia 10 stycznia roku następnego.
- Kontrolę nad wykonaniem obowiązków, o których mowa w ust. 2-4 sprawuje naczelnik WIR.
- Rejestr zamówień publicznych dotyczący zamówień pozostałych komórek organizacyjnych prowadzi BZP.
- Upoważnia się Sekretarza Miasta do zatwierdzania i przekazywania za pośrednictwem BZP rocznych sprawozdań z udzielonych zamówień Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.
§ 9. Wykonanie Zarządzenia powierza się kierownikom i naczelnikom poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu.
- Zobowiązuje się pracowników Urzędu Miejskiego w Łomży do zapoznania się z treścią niniejszej procedury oraz do przestrzegania zawartych w niej postanowień.
- Koordynacje wykonawcze zarządzenia zapewni kierownik Biura Zamówień Publicznych.
§ 10. 1. Tracą moc Zarządzenia:
- Nr 91/15 z dnia 27.03.2015 r. w sprawie trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych
w Urzędzie Miejskimw Łomży i jednostkach organizacyjnych Miasta Łomża,
- Nr 331/16 z dnia 21.11.2016 r. w sprawie zmiany trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych w Urzędzie Miejskim w Łomży i jednostkach organizacyjnych Miasta Łomża,
- Nr 268/20 z dnia 05.10.2020 r. w sprawie zmiany trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych w Urzędzie Miejskim w Łomży i jednostkach organizacyjnych Miasta Łomża.
- Zarządzenia, o których mowa w ust. 1 mają zastosowanie do procedur uruchomionych przed dniem wejścia w życie niniejszego Zarządzenia.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania
PREZYDENT MIASTA
dr Mariusz Chrzanowski