UCHWAŁA NR 703/LXXXI/24
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. c, d oraz lit. i ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688) , oraz art. 94 ust. 1, art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 217, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237, art. 242, art. 258 oraz 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872) , art.111 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 103, 185, 547, 1088, 1234, 1641, 1672 i 1717), Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Dochody budżetu w wysokości 480 792 152,00 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 437 701 007,00 zł,
- majątkowe w wysokości 43 091 145,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wydatki budżetu w wysokości 507 587 149,00 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 422 777 295,00 zł,
- majątkowe w wysokości 84 809 854,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. W budżecie tworzy się rezerwy:
1. ogólną w wysokości – 2 869 660,00 zł,
2. celowe w wysokości – 3 657 310,00 zł, z przeznaczeniem na:
a) wydatki oświatowe w kwocie – 2 383 999,00 zł,
b) zarządzanie kryzysowe w kwocie – 954 900,00 zł ,
c) wydatki instytucji kultury w kwocie – 100 000,00 zł,
d) zadania inwestycyjne budżetu obywatelskiego – 218 411,00 zł.
§ 4. Limity wydatków na zadania majątkowe realizowane w roku 2024 zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 5. Wydatki na programy i projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej, zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszej uchwały.
§ 6. Deficyt budżetu w wysokości 26 794 997,00 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
1) zaciąganych kredytów w kwocie 7 915 620,00 zł,
2) wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w kwocie 15 022 914,00 zł,
3) niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowego z udziałem tych środków w kwocie 3 856 463,00 zł.
§ 7. Łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 37 879 377,00 zł, oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 11 084 380,00 zł, zgodnie z Załącznikiem nr 5 do niniejszej uchwały.
§ 8.
A. Limity zobowiązań z tytułu kredytów zaciąganych na:
1. sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 12 000 000,00 zł,
2. sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 7 915 620,00 zł;
3. spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów - w kwocie 11 084 380,00 zł;
4. wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – w kwocie 10 065 282,00 zł.
B. Limit zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, innych niż określone w ust. 1 – w kwocie 1 000 000,00 zł.
§ 9. 1. Ustala się łączną kwotę poręczeń i gwarancji udzielanych w roku budżetowym w kwocie 1 000 000,00 zł.
§ 10. 1. Ustala się dochody w kwocie 1 520 000,00 zł, z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 1 500 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
2. Ustala się wydatki w kwocie 20 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
3. Ustala się dochody w kwocie 150 000zł z tytułu dodatkowej opłaty za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w opakowaniach nieprzekraczających 300 ml oraz wydatki w kwocie 150 000zł na działania mające na celu realizację lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu.
4. Ustala się dochody w kwocie 123 500,00 i wydatki w kwocie 123 500,00 zł związane z realizacją zadań określonych ustawą - Prawo ochrony środowiska.
5. Ustala się dochody w kwocie 11 000 000,00 zł, z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami oraz wydatki w kwocie 11 000 000,00 zł na pokrycie kosztów systemu gospodarowania odpadami określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
6. Ustala się dochody w kwocie 36 000,00 i wydatki w kwocie 36 000,00 zł związane z realizacją zadań określonych ustawą o publicznym transporcie zbiorowym.
7. Ustala się dochody w kwocie 4 620 300,00 i wydatki w kwocie 4 620 300,00 zł związane z realizacją zadań określonych ustawą o pomocy społecznej.
§ 11. Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Miasta określa Załącznik nr 6 i 7 do niniejszej uchwały.
§ 12. Plan przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych: przychody –
28 122 851,00 zł, koszty – 28 031 613,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 8 do niniejszej uchwały.
§ 13. Upoważnia się Prezydenta do:
1. zaciągania zobowiązań do wysokości poszczególnych limitów określonych przez Radę Miejską.
2. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
3. przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, w tym także umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych;
4. dokonywania zmian w planie wydatków również w zakresie wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz wydatków majątkowych z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, rozszerzania ich zakresu rzeczowego oraz wprowadzania nowych zadań.
5. Dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
- zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
- zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
- zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich;
6. dokonywania zmian, w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w:
- planie dochodów i wydatków, w tym dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej,
- planie wydatków związanych z wprowadzeniem nowych inwestycji lub zakupów inwestycyjnych, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu;
7. przekazania kierownikom jednostek budżetowych gminy uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków,
8. przekazania kierownikom innych jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków;
9. lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
10. udzielania w roku budżetowym poręczeń i gwarancji do łącznej kwoty 1 000 000,00 zł.
§ 14. Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2024 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej Łomży |