Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 27/12 z dnia 20 listopada 2012 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Zaproponował przeniesienie punktów 5, 6, 7 po pkt-e 1. Zaproponował również uzupełnienie porządku obrad o pkt 9 - zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 493/LXVII/10 Rady Miejskiej Łomży z dnia 29 września 2010 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Łomża na lata 2010-2018. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad wraz z propozycjami Przewodniczącego Komisji: 1. Przyjęcie protokołu nr 26/12 z dnia 23 października 2012 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży przy ul. Przykoszarowej – druk nr 416, 416 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości stanowiącej własność miasta Łomży, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej – druk nr 417, 417 A. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży, przy ul. Kolonia Kraska i Mała Kraska – druk nr 418, 418 A. 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie miasta Łomży i na terenie gminy Piątnica – druk nr 407, 407 A. 6. Raport z wykonania Programu Ochrony Środowiska na lata 2008 – 2011 z perspektywą na lata 2012-2015 - druk nr 424, 424A. 7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska na lata 2012 – 2015 z perspektywą na lata 2016 – 2019 dla Miasta Łomża - druk nr 425, 425A. 8. Informacja firm komunalnych o przygotowaniu do sezonu zimowego – druk nr 408. 9. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 493/LXVII/10 Rady Miejskiej Łomży z dnia 29 września 2010 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Łomża na lata 2010-2018 – druk nr 431, 431 A. 10. Sprawy różne.

Ad. 1

 

 

            Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

            Komisja nie wniosła uwag i wyniku głosowania  8 głosami za - jednogłośnie,  przyjęła protokół  nr 26/12  z dnia 23 października  2012 r.

 

 

Ad. 2

 

            Jerzy Bittner – Naczelnik WGN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży przy ul.  Przykoszarowej (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Zbigniew Lipski  stwierdził, że w Polsce jest taka procedura, że miejsce pochówku jest 3-4 – poziomowe w dół. W Łomży ogranicza się do pochówku pierwszego. W związku z tym, czy chowając tak jak to w tej chwili robimy,  starczy terenu w obrębie miasta na cmentarze.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że są groby rodzinne i są dochówki. Dodał, że w kosztach rozbudowy cmentarza i pozyskiwania terenu partycypuje gmina Łomża. Jest podpisane z gmina Łomża porozumienie w tej sprawie. Obecny teren cmentarza przy ul. Przykoszarowej przewidywany jest na 2 lata, a w 2015 roku trzeba będzie teren powiększyć.

            Przewodniczący zamknął dyskusje, a następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały. Komisja 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 glosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 416 A.

 

 

Ad. 3, 4

 

            Jerzy Bittner – Naczelnik WGN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości stanowiącej własność miasta Łomży, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej oraz w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży, przy ul. Kolonia Kraska i Mała Kraska (w załączeniu).

            Radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie na czym będzie polegało urządzenie drogi.

            Jerzy Bittner – Naczelnik WGN wyjaśnił, że urządzenie ma na celu doprowadzenie do stanu, w którym droga będzie nadawała się do komunikacji.

            Kamil Florczyk – właściciel UniGlass poinformował, że działka, na której obecnie mieści się firma jest za mała i w znacznym stopniu została zabudowana. Firma ma możliwość w dalszym ciągu dynamicznie się rozwijać, natomiast brak terenu uniemożliwia te działania. Stąd pomysł, aby wykupić tereny od prywatnych właścicieli. Powstał również pomysł, aby droga, która odgrodziła te grunty znalazła  się z drugiej strony.  Umożliwiłoby to połączenie działek w jedną posesję i wybudowanie hali. Są przyznane na ten cel pieniądze i szkoda by było z nich nie skorzystać. Wiążą się z tym oczywiście dodatkowe miejsca pracy. Generalnie projekt nie zakłada  miejsc pracy, ponieważ są to nowe technologie, ale zrealizowanie tego w przeciągu 2-3 lat  spowoduje ok. 50 miejsc pracy. Dodał, że firma zatrudnia 120 osób w sezonie.

            Radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie, czy firma wykona drogę prawidłowo tak, aby służyła ona wszystkim z niej korzystającym. Zwrócił uwagę na właściwe wykonanie przepustów.

            Kamil Florczyk – właściciel UniGlass zobowiązał się do należytego wykonania drogi. Dodał, że wszystko będzie wykonane wg projektu.

            Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że właśnie takim młodym przedsiębiorcom z przyszłością powinniśmy pomagać. Uważa, że jest to wielka przyszłość i radni powinni wspierać  młodych inwestorów. Ponadto dodała, że firmie sąsiadującej -Konrad,  również polepszą się warunki, a to również jest firma bardzo prężna w mieście.

            Przewodniczący zamknął dyskusję.

            Komisja w wyniku głosowania  6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosami wstrzymującymi zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 417 A, a następnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosami wstrzymującymi zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały oznaczony drukiem nr 418 A.

 

Ad. 5

 

            Gilbert Okulicz Kozaryn – Wiceprezes   Zarządu MPWiK przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie   zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie miasta Łomży i na terenie gminy Piątnica (w załączeniu). Dodał, że podwyżka jest w granicach inflacji i nie będzie zbyt uciążliwa dla mieszkańców miasta.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja w wyniku głosowania 3 głosami za, przy 1 głosie przeciw i  4 głosami wstrzymującymi  zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 404 A.

 

 

Ad. 6, 7

 

            Maria Plona – Kierownik ROŚiR przedstawiła raport z wykonania Programu Ochrony Środowiska na lata 2008 – 2011 z perspektywą na lata 2012-2015 (w załączeniu) oraz wniosek i projekt uchwały w sprawie uchwalenia Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska na lata 2012 – 2015 z perspektywą na lata 2016 – 2019 dla Miasta Łomża (w załączeniu).

 

 

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Ireneusz Cieślik – radny,  nawiązując  do wypowiedzi Kierownik ROŚiR odniósł się do dużej ilości zanieczyszczeń powietrze pochodzącego z domków jednorodzinnych. W związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie, dlaczego właściciele prywatnych domów mają problemy z podłączeniem się do gazu.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że miasto nie ma wpływu na gazownie, która działa na podstawie ustawy prawo energetyczne i jest to działalność czysto komercyjna.

            Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że powstaje nowa galeria Veneda. Zwiększy się nasilenie ruchu, zwiększy się ilość spalin i hałas. Czy ktoś robi analizy w związku z tym i co z tym zrobić.

            Maria Plona – Kierownik ROŚiR  wyjaśniła, że było prowadzone postępowanie środowiskowe na etapie projektowania. Został sporządzony raport oddziaływania na środowisko uwzględniający wszystkie elementy. Raport taki podaje się do publicznej wiadomości, a dodatkowo taki raport uzgadniany jest z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska i takie postępowanie dla galerii było wykonane. Od strony ul. Katyńskiej budowany jest rodzaj ekranu. Sporządzone dokumenty nie wykazały uciążliwości z tytułu zwiększonego ruchu po oddaniu galerii do użytku.

            Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że Pani Kierownik się myli, ponieważ raport był sporządzony przy przyjmowaniu do budowy galerii Veneda. Były badania antyhałasowe  dotyczące ul. Zawadzkiej, ronda w okolicy  ZUS i w połowie drogi między tymi odcinkami. Normy były przekroczone na każdym poziomie, a najbardziej przy wlocie do ul. Zawadzkiej i przy rondzie obok ZUS. W związku z tym radni zgłosili zastrzeżenia i firma podjęła decyzję o wykonaniu ekranów. W odpowiedzi na swoja interpelacje w tej sprawie otrzymał między innymi zdjęcia ekranów i nie wie, czy to są ogrodzenia, czy to są ekrany antyhałasowe. Uważa również, że w przypadku galerii Veneda została zaprzepaszczona jeszcze jedna sprawa, a mianowicie podłączenie galerii do MPEC. Byłby to duży odbiorca, który miałby wpływ na ceny ogrzewania w mieście. Inwestor wybrał ogrzewanie gazowe. Uważa, że poprzednie władze zaprzepaściły sprawę.

            Maria Plona – Kierownik ROŚiR  wyjaśniła, że nie mamy prawa stawiać konkretnych warunków, że ma być takie rozwiązanie, a nie inne. Mamy przyjąć rozwiązanie zaproponowane przez inwestora, które spełniają wymagania ochrony środowiska.

            Radny Zbigniew Lipski przypomniał, że starał się, aby nie dopuścić do tego, aby inny podmiot dostarczał ciepło do galerii jak MPEC. Wielokrotnie przypominał o tym dyrektorowi MPC, spierał się z Panem Wiceprezydentem Sroczyńskim i mówił, że do tego nie można dopuścić. Przed wydaniem pozwolenia można było negocjować wszystko. Podłączenie galerii do MPEC to tak, jakby podłączyć kilka bloków mieszkalnych i w ten sposób można by było wyhamować ceny na energię cieplną.

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że radni byli wprowadzani w błąd. Tłumaczono, że ogrzewanie gazowe miało być wykorzystane tylko do celów gastronomicznych, a efekt końcowy znamy. Jego zdaniem uległość władz MPEC-u i ówczesnych władz miasta doprowadziły do tego, że całość jest zasilana gazem.

            Radny Henryk Piekarski dodał, że wspierał radnego Lipskiego w działaniach, ale wyszło tak jak wyszło. Ówczesne władze być może nie miały siły przebicia, ale jest to strata dla obecnej spółki MPEC. MPEC jedynie skorzystał na tym, że za darmo otrzymał inwestycję tj. przełożenie głównej magistrali za kwotę 1.600 tys. zł.

            Radny Jan Bajno wyjaśnił, że 2 lata temu szpital ubiegał się o przyłączenie do MPEC. Zwrócił uwagę, że w sezonie grzewczym na gaz szpital wydaje ok. 350 tys. zł miesięcznie. Korzystanie z zasilania MPEC spowoduje poprawę warunków. Należałoby wykonać węzeł i wymiennik na kwotę ok. 100 tys. zł. Nie udało się porozumieć, temat jest aktualny. Uważa, że podłączenie szpitala byłoby z korzyścią dla MPEC-u, dla miasta, środowiska i samego szpitala.

            Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że był przekonany, że temat podłączenia szpitala jest zakończony. Dodał, że Pan Prezydent, co roku, jako organ założycielski składa informację z działalności MPEC i przy podziale nadwyżki padnie wniosek, aby 100 tys. zł przeznaczyć na niezbędne inwestycje, aby wreszcie ten temat zamknąć.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że o trosce miasta o szpital nikogo nie musi przekonywać. Właśnie z dywidendy  MPEC został zakupiony tomograf oraz kolonoskop na potrzeby szpitala. Wszystkie raporty wskazują, że ogrzewanie gazowe jest korzystniejsze dla środowiska i emituje mniejszą ilość CO ² do atmosfery w stosunku do spalania węglowego. Sądzi, że mamy  dwa podmioty, które maja swoje argumenty natury ekonomicznej i potrafią się dogadać. Nie sądzi, żeby Prezes MPEC nie kierował się rachunkiem ekonomicznym, a szpital działa samobójczo, przepłacając za coś. Jeżeli dwóm stronom się opłaca, to należy poprzeć taki interes.

            Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję a następnie poddał pod głosowanie raport        z wykonania Programu Ochrony Środowiska na lata 2008 – 2011 z perspektywą na lata 2012-2015. Komisja w wyniku głosowania  8 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie raport zawarty w druku nr 424. W dalszej kolejności poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Aktualizacji Programu Ochrony Środowiska na lata 2012 – 2015 z perspektywą na lata 2016 – 2019 dla Miasta Łomża – druk nr 425 A, który w wyniku głosowania 7 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja zaopiniowała pozytywnie.

 

Ad. 8

 

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił informację firm komunalnych o przygotowaniu do sezonu zimowego 2012/1013 ( w załączeniu).

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja w wyniku głosowania  7 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie informację zawartą w druku nr 408.

 

 

Ad. 9

 

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta przedstawił wniosek i projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr 493/LXVII/10 Rady Miejskiej Łomży z dnia 29 września 2010 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Łomża na lata 2010-2018 ( w załączeniu).  Uzasadniając dokonanie zmiany w WPI dodał, że otrzymaliśmy potwierdzenie możliwości sfinansowania inwestycji dotacją unijną            na poziomie 90 % wydatków czyli ok. 450 tys. zł będzie po stronie miasta.  Ogólna kwota inwestycji to 3.451.855 zł, udział środków UE 2.962 tys. zł,  z tego w roku 2013 będzie to kwota 1.595 tys. zł i w 2014 r. kwota 1.856 tys. zł. Jest to 2-letnie zadanie inwestycyjne. 

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja w wyniku głosowania  8 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 431 A.

 

 

Ad. 10

 

            Przewodniczący Komisji przedstawił pisma (w załączeniu) skierowane do Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie:

- podjęcia działań mających na celu budowę chodników i wjazdów przy ul.

  Handlowej,

- remontu dróg dojazdowych wokół bloków nr 27 i 29 przy u. Wojska Polskiego,

  wybudowania ogrodzenia placu zabaw oraz zagospodarowania terenu byłego

  miasteczka ruchu drogowego.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do pisma mieszkańców ul. Handlowej wyjaśnił, że inwestycja nie znalazła się w programie remontów nie znajdując uznania we wszystkich przyjętych kryteriach. W związku z tym realizacja chodnika możliwa jest ewentualnie w ramach inicjatyw lokalnych w następnym roku i taka była odpowiedź Pana Prezydenta na pismo mieszkańców.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że Naczelnik Karwowski przedstawił informacje dot. utrzymania zimowego 2012/1013, ale nie dodał jakie są źródła finansowania. Należy jednoznacznie stwierdzić, że tzw. bieżące utrzymanie nie może być źródłem działań inwestycyjnych, ponieważ tych środków, w stosunku do bieżącego roku, mamy znacznie mniej. Następuje systematyczne ograniczenie wydatków bieżących. Nie znaczy to, że nie widzimy potrzeby wykonywania  remontów. Zaplanowano na rok następny  500 tys. zł na budowę chodników i to pozwoli wykonać naprawdę dużo chodników. W rejonie bloku nr 29 przy ul. Wojska Polskiego wydarzyło się bardzo dużo siłami wspólnoty mieszkaniowej przy współudziale miasta. Przybyły parkingi, jest elewacja, wykonano dach. W roku 2013 będzie realizowany duży projekt budowy parkingów pomiędzy przedszkolami i oświetlenie. Jeżeli zrealizujemy parking i oświetlenie, to  wykonamy również siłami własnymi MPGKiM przełożenia trylinki, aby doprowadzić dojazdy do przyzwoitego stanu. Większy problem powstaje z drugiej strony, gdzie nie ma ulicy, funkcjonuje tylko dojazd. Miasto nie ma środków, aby prowadzić inwestycję polegającą na budowie ciągu pieszo-jezdnego. Próbujemy przeanalizować, czy w ramach możliwości MPGKiM, z pozyskiwanych materiałów, na zasadzie samego przełożenia ten drugi dojazd uda się wykonać ten drugi dojazd. Może uda się znaleźć wsparcie Łomżyńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, której mieszkańcy również korzystają z tych dojazdów.  Wyjaśnił, że mieszkańcy otrzymają odpowiedź na piśmie, w której rzetelnie i jasno napiszemy, co leży w granicach możliwości miasta. Zwrócił uwagę, że pomimo tego iż MPGKiM jest przedsiębiorstwem komunalnym, będącym własnością miasta, to jednak każde działanie wykonywane przez pracowników MPGKiM ma swój wymiar cenowy i ekonomiczny. Miasto zlecając zadanie prosi o kosztorys i po wykonaniu zadania musi za to zapłacić.

            Mieszkaniec ul. Wojska Polskiego podziękował radnym za przychylne podejście i pochylenie się nad ich problemem. Przypomniał, że jest jeszcze ogrodzenie placu zabaw dla dzieci. Niewielka rzecz, a naprawdę ważna sprawa dla rodziców i bezpieczeństwa dzieci.

            Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że problem nie jest wcale taki trudny do rozwiązania jeśli będzie wola ze strony Prezydenta i radnych, a taka wola jest. Jest trzy podmioty, które powinny być tym zainteresowane. Jest miasto, ŁSM i MPGKiM. Poprzez wspólne działanie można wiele dobrego zrobić.

            Przewodniczący Komisji zaproponował, aby pisma skierowane zostały do Prezydenta miasta celem rozpatrzenia pod kątem realizacji i udzielenie odpowiedzi zainteresowanym z sugestią, że Komisja popiera postulaty mieszkańców ul. Wojska Polskiego.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

             

           

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 28 lut 2013 08:04
  • Data opublikowania: czwartek, 28 lut 2013 08:07
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej