Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 18 posiedzeniu w dniu 12 listopada 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 14/III/02 Rady Miejskiej Łomży z dnia 17 grudnia 2002 roku w sprawie przychodów i rozchodów Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na rok 2003.

3.
Informacja firm komunalnych o przygotowaniu do sezonu zimowego 2003/2004.

4.
Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie czynności przekraczającej zwykły zarząd mieniem komunalnym miasta:

a) MPWiK,
b) MPEC,
c) MPGKiM,
d) MPK

5.
Zaopiniowanie wniosku w sprawie rozwiązania umowy użytkowania wieczystego SM „Perspektywa”.

6.
Sprawy różne.


Ad. 1

Przewodniczący komisji otwierając dyskusje na zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków poinformował, że zwrócił się do Prezydenta Miasta o rozważenie możliwości wariantowego rozwiązania dotyczącego wody i ścieków. Przypomniał, że w roku ubiegłym nie było podwyżki.

Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes Zarządu MPWiK Spółka z o.o. przedstawił wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

Pan Zbigniew Lipski przedstawił treść wypowiedzi mieszkańców zamieszczone w internecie na temat rozbudowy miejskiej oczyszczalni ścieków i planowanej podwyżki opłat za wodę i ścieki. Poprosił o ustosunkowanie się Pana Lewańczuka do przedstawionych uwag mieszkańców.

Pan Grzegorz Lewańczuk wyjaśnił, że istniała konieczność modernizacji oczyszczalni ścieków ze względu na jej stan techniczny. Ponadto wchodziła ustawa, która zmuszała wszystkie samorządy do modernizacji oczyszczalni ścieków do 2000 roku. W przypadku nie zmodernizowania oczyszczalni miasto płaciłoby ogromne kary. Pierwszym celem do jakiego spółka została powołana jest produkcja wody i oczyszczenie ścieków i należy zadać pytanie czy spółka zabezpiecza w wodę wszystkich mieszkańców i czy jakość tej wody jest wystarczająca, czy są awarie, czy nie ma. Podobnie jest ze ściekami.

Pan Zbigniew Lipski poprosił o odpowiedź na pytanie radnego Borkowskiego z poprzedniego posiedzenia Komisji, dotyczącego udziału finansowego MPWiK w realizacji inwestycji.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zgodnie z zadaniem system wodno-kanalizacyjny udziałem 1.250 tys. zł MPWiK miał sfinansować nakłady. Stało się tak, że po podpisaniu kontraktu wykonawca wszedł na realizacje zadania i zgodnie z harmonogramem nakładów została określona kwota 3.009 tys. zł. MPWiK będzie realizował nakłady w wysokości 250 tys. zł. Kwota, która została zaproponowana, w wysokości 1.250 tys. zł, z uwagi na nie podjęte działania odnośnie podwyżki cen za wodę MPWiK nie ma takich środków do przekazania w tym roku i 1 mln. zł przechodzi do realizacji na rok 2004. Cała inwestycja będzie zakończona właśnie w roku 2004. Nie przekazanie w tej chwili 1 mln. zł przez MPWiK nie jest sprawą naglącą.

Pan Grzegorz Lewańczuk potwierdził, że w przyszłym roku spółka jest w stanie pokryć to i uzupełnić.

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta zabierając głos stwierdził, że wniosek przedłożony Radzie został pozytywnie zaopiniowany przez Prezydenta Miasta i to, że ten 1 mln. zł miał być wzięty z podwyżek na pewno też jest argumentem do tego, że te podwyżki są konieczne. Poza tym ceny obowiązujące nie pokrywają kosztów funkcjonowania spółki czyli nie uchwalając wyższych cen trzeba będzie dołożyć z budżetu miasta, aby pokryć niedostatki. Czy podwyższymy, czy nie podwyższymy ceny te pieniądze muszą się znaleźć albo mieszkańcy dopłacą po równo, albo wziąć z inwestycji i przełożyć do MPWiK-u. Odnośnie pisma MPWiK w sprawie obniżenia podatku wyjaśnił, że podatek jest dochodem miasta i w momencie kiedy obniżony zostanie spółce podatek automatycznie będzie mniejszy dochód miasta.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta uzupełniając wyjaśniła, że nie możemy dokonywać wybiórczo obniżenia podatku jednej spółce. Jeżeli będą podjęte działania, to będą podjęte działania przedmiotowo dla wszystkich tych jednostek, które maja budowle wykorzystywane w celu działalności gospodarczej. Obniżenie podatku o 1 % spowoduje mniejsze wpływy z tytułu dochodów o ok. 1.800 tys. zł.

Pan Jan Bajno odnosząc się do wniosku zwrócił uwagę na opłatę za eksploatację wodomierza. Nie rozumie dlaczego ma wnosić opłatę miesięczną za coś co jest jego własnością i nie godzi się z tym. Odnosząc się do ujemnego wyniku finansowego spółki wyjaśnił, że przede wszystkim wynik ten spowodowała amortyzacja. Poprosił następnie o wyjaśnienie co w tym roku zrobiono i na jaką wartość zostały zrealizowane inwestycje.

Pan Zbigniew Szponarski przedstawił ceny za wodę i odprowadzanie ścieków obowiązujące w innych miastach i tak Białystok – 4,06 zł, Zambrów 3,94 zł, Augustów – 4,83 zł, Grajewo - 4,14 zł, Ełk – 5,18 zł, Suwałki 4,17 zł.

Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes Zarządu MPWiK Spółka z o.o. stwierdził, że porównując ceny musimy mieć wartości porównywalne. Przykładowo w Ełku miasto zwolniło spółkę z podatku. W Białymstoku decyzja o rozbudowie oczyszczalni została podjęta 12-15 lat temu i dlatego nie ma tam takiej amortyzacji jak u nas i nie jest ona składnikiem. Odnosząc się do pytania radnego Bajno stwierdził że wodomierze po przekazaniu na stan spółki po 5 latach muszą albo wymienione, albo badane pod katem dokładności wskazań czyli legalizowane i to jest obowiązek spółki. Wprowadzenie takich opłat nie jest pomysłem spółki, a jest to obowiązek ustawowy. Działamy w ramach ustawy i tylko w tych granicach spółka się porusza. Następnie wyjaśnił, że Rada uchwaliła wieloletni plan i na ten rok na budowę kanalizacji sanitarnej w ul. Wojska Polskiego spółka przeznacza 250 tys. zł, modernizacja i rozbudowa ujęć wody wydano 600 tys. zł przy planowanych 585 tys. zł, wymiana wodomierzy na osiedlu Słonecznym – 10 tys. zł , budowa wodociągu w ul. Kraska – 85 tys. zł i przebudowa wodociągu rozdzielczego pod jezdnią al. Legionów. W trakcie realizacji jest realizacji modernizacja gospodarki osadowej. Z opłat bieżących są środki na bieżąco eksploatację.

Pan Maciej Głaz uważa, że firma winna szukać przychodów z innych źródeł. Obciążeniem jest amortyzacja i samą wodą i ściekami nie da się tego uregulować. W przypadku znalezienie takich źródeł całe obciążenie nie spadałoby na mieszkańców miasta.

Pan Zbigniew Lipski zwrócił uwagę, że z wystąpień prezesa Lewańczuka w lokalnej tv wynikało, że nie będzie podwyżek, a podłączenie browaru i Piątnicy wpłynie znacząco na funkcjonowanie spółki. Społeczeństwo zostało przygotowane, że podwyżek nie będzie, a raczej, że będzie obniżka.

Pan Jan Rybakiewicz zwrócił uwagę, że już dzisiaj opłaty za wodę i czynsz stanowią 17 % , po podwyżce będzie to 20 %. Wiemy, że społeczeństwo jest ubogie, jakie jest zadłużenie. Uważa, że należy szukać źródeł w ilości odebranych ścieków, a nie w podnoszeniu ceny.

Pan Grzegorz Lewańczuk ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Głaza poinformował, że jednym ze sposobów pozyskiwania dodatkowych przychodów jest świadczenie przez laboratorium usług na zewnątrz i pobieranie opłat. Hurtownia w skali roku ma obrót powyżej 1.200 tys. zł przy średniej marży ok. 10 – 11 %. Jest również możliwość wynajmu samochodów. Należy zadać sobie pytanie czy spółka jest przygotowana do tego i czy ustawodawca przewidział taką możliwość. Odnośnie wypowiedzi radnego Lipskiego wyjaśnił, że w przypadku kiedy będziemy mieli większą ilość odbiorców, to cena może spaść, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że roboty na ul. Poznańskiej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku w marcu i wcześniej ścieków z browaru nie będzie jak pod koniec roku. Podobna sytuacja jest z gminą Piątnica będzie to proces długotrwały. W ciągu 2-3-5 lat będzie dopiero obciążenie z Piątnicy.

Pan Wiesław Jarmosz – główny księgowy MPWiK wyjaśnił, że nowa ustawa z dnia 7.06.2001 r. zupełnie inaczej generuje gospodarkę finansową tego typu przedsiębiorstw. Ustawodawca wyszedł z założenia, że firmy wodociągowo - kanalizacyjne mają prawidłowo, z punktu widzenia jakości, i bezawaryjnie świadczyć swoje usługi. Nie wolno przerzucać kosztów i przychodów z wody na ścieki, z hurtowni na wodę itp. Świadczenie pomocniczych usług przez spółkę ma generalnie zwiększenie całego zysku w skali całości. Ustawodawca określił, że firma ma prawo, a nawet obowiązek jako spółka kodeksu handlowego ustalić ceny o ilości. Rzeczą podstawową jest walka o jak największą ilość sprzedaży. Jeśli będzie browar i Piątnica w przyszłym roku ceny muszą się zmniejszyć. Dodał, że firma złożyła wniosek żeby temat obniżenia podatku analizować razem z taryfami. Obniżenie z 2 % na 1 % oznaczałoby zmniejszenie podwyżki o 20 gr. Jest to element kosztotwórczy w spółce.

Pan Gilbert Okulicz – Kozaryn – Wiceprezes Zarządu MPWiK stwierdził, że zawsze w listopadzie każdego roku będzie przedkładany wniosek o zmianę taryf, ponieważ zgodnie z ustawą taryfy obowiązują rok.

Przewodniczący komisji stwierdził, że do tej pory nie usłyszał, poza tym, że ustawa obliguje, uzasadnienia podwyżki. Zaproponował, aby dobrze zastanowić się na sesji Rady Miejskiej i przygotować taką argumentację, która przekona radnych.

Pan Lech Kołakowski zabierając głos stwierdził, że kolejne podniesienie cen wody i opłat za odprowadzenie ścieków spowoduje dalsze ograniczenie zużycia wody. Podwyżki nie będą sprzyjały zużyciu, a wręcz ograniczą to zużycie.

Pan Zbigniew Szponarski stwierdził, że ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków obliguje Radę do zatwierdzenia taryf . Jeśli Rada tego nie zrobi zostaje przyjęty wniosek MPWiK-u. W związku z powyższym postawił wniosek o podjęcie uchwały na najbliższej sesji Rady Miejskiej o pozostawieniu cen wody i ścieków na dotychczasowym poziomie.

Pan Jerzy Cwalina poprosił o wyjaśnienie co będzie w przypadku nie podwyższenia cen wody i ścieków pozostawienie tych cen na poziomie obecnego roku, mając na uwadze fakt, że fundusz zapasowy firmy niedługo się skończy. Czy w takiej sytuacji mamy obowiązek dopłacenia do firmy. Przypomniał, że w roku ubiegłym nie było podwyżki a dwa lata temu wprowadzona podwyżka była za niska. Dodał, że uzasadnienie kosztowe było. Nie było uzasadnienia politycznego czy społecznego.

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR wyjaśnił, że jeśli zostanie podjęta uchwała o ustaleniu taryf niższych niż wnioskowane przez przedsiębiorstwo, to strata z działalności zostanie pokryta częścią przychodów z amortyzacji, a tym samym zakres inwestycji będzie mniejszy

Przewodniczący Komisji zakończył dyskusje. Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania 3 głosami za, przy 7 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja zaopiniowała negatywnie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Poddał również pod głosowanie wniosek radnego Zbigniewa Szponarskiego o pozostawieniu cen w przyszłym roku na poziomie roku 2003. W wyniku głosowania 4 głosami za, przy 4 głosach przeciw i 3 głosach wstrzymujących Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie powyższego wniosku. Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że na sesji Rady Miejskiej zostanie zaprezentowana negatywna opinia, co do projektu uchwały.

Ad. 2

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek w sprawie podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę nr 14/III/02 Rady Miejskiej Łomży z dnia 17 grudnia 2002 r. Dodała, że zmiana ta spowodowana jest przyznaniem kwoty 16.100 zł na zakupy inwestycyjne.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Ad. 3

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR przedstawił informacje firm komunalnych o przygotowaniu do sezonu zimowego 2003/2004. Dodał, że największe zagrożenia są w MPGKiM w przypadku gdyby zima była bardzo gwałtowna. Ponadto jest tylko jedna solarka.

Pan Janusz Nowakowski stwierdził, że Prezydent Miasta informuje, że jest wszystko w porządku i nie widzi potrzeby dyskusji.

Przewodniczący komisji stwierdził, że komisja zapoznała się i przyjmuje informację.

Ad. 4

Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie czynności przekraczających zwykły zarząd mieniem komunalnym miasta.

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR wyjaśnił, że są to środki trwałe służące do wykonywania bieżącej działalności czterech przedsiębiorstw. Przekazanie tych środków jest uporządkowaniem spraw.

Komisja nie wniosła uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekty uchwał w sprawie:

- wyrażenia zgody na dokonanie czynności przekraczającej zwykły zarząd majątkiem miasta – MPWiK – za – 4, przeciw – 3, wstrz. – 3,
- wyrażenia zgody na dokonanie czynności przekraczającej zwykły zarząd majątkiem miasta – MPEC – za – 9,
- dodatkowego wyposażenia Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ZB w Łomży w majątek miasta Łomży – za – 10,
- dodatkowego wyposażenia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji ZB w Łomży – za – 10.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekty uchwał.

Ad. 5

Przewodniczący komisji przedstawił wniosek w sprawie rozwiązania umowy użytkowania wieczystego Spółdzielni Mieszkaniowej „Perspektywa”

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie wniosek Prezydenta Miasta.

Ad. 6

Przewodniczący komisji przedstawił pisma, które wpłynęły do komisji:
- pismo Pana Marka Makieła z dnia 30.10.2003 r. w sprawie założeń polityki społeczno-gospodarczych miasta Łomży na 2004 rok,
- pismo MPWiK w sprawie obniżenia stawki podatku od nieruchomości,
- pismo mieszkańców ul. kpt. Fr. Skowronka w sprawie wybudowania kanalizacji oraz odpowiedź w tej sprawie udzielona zainteresowanym przez Prezesa Zarządu MPWiK w Łomży,
- pismo SM „Perspektywa” w sprawie realizacji inwestycji na osiedlu,
- pismo SM „Perspektywa” dot. wykazu inwestycji do realizacji w ramach środków budżetu miasta Łomży na rok 2004,
- pismo mieszkańców ul. Zdrojowej i ul. Szosa Zambrowska w sprawie wykonania nasypów w sięgaczu ul. Zdrojowej.

Powyższe pisma skierowane zostały do Prezydenta Miasta Łomży. Komisja przyjęła pisma do wiadomości.

Przewodniczący komisji przypomniał o przygotowaniu propozycji do projektu budżetu miasta na 2004 rok. Zgodnie z planem pracy Komisji temat ten będzie przedmiotem obrad jednego z najbliższych posiedzeń komisji.

Pan Paweł Borkowski zwrócił uwagę, że w dalszym ciągu zbywane są działki o dużych powierzchniach bez opinii komisji Rady Miejskiej. Przytoczył zapis w tej sprawie z informacji o pracy Prezydenta Miasta.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie komisji.


Przewodniczący
Komisji Gospodarki Komunalnej

Jan Walęcki

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 5 sty 2004 15:11
  • Data opublikowania: wtorek, 6 sty 2004 09:56
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:24
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej