Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 25/13 z dnia 27 sierpnia 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawiła porządek obrad (w załączeniu). Poprosiła o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołów nr 23/13 z dnia 19 kwietnia oraz nr 24/13 z dnia 22 maja 2013 r. 2. Informacja o stanie środowiska na terenie Łomży w 2012 roku – druk nr 562. 3. Informacja Komendanta Miejskiego Policji na temat wykorzystania środków finansowych z budżetu miasta na piesze patrole ponadnormatywne. 4. Informacja Prezydenta Miasta o stanie oznakowań pionowych i poziomych przejść dla pieszych i skrzyżowań zlokalizowanych w pobliżu placówek oświatowych przed nowym rokiem szkolnym. 5. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołów z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za - jednogłośnie, przyjęli protokół nr 23/13 z dnia 19 kwietnia 2013 roku oraz 5 głosami za – jednogłośnie, przyjęli protokół nr 24/13 z dnia 22 maja 2013 r.

Ad. 2

Waldemar Gołaszewski – Kierownik Delegatury WIOŚ w Łomży przedstawił informację o stanie środowiska na terenie Łomży w 2012 roku ( w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zabierając głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie, czy są czynione jakieś kroki, aby ograniczyć hałas na ul. Wojska Polskiego spowodowany dużym natężeniem ruchu szczególnie TIR-ów.

Waldemar Gołaszewski – Kierownik Delegatury WIOŚ w Łomży wyjaśnił, że w 2012 roku hałas w Łomży nie był badany. Rolą Inspektoratu jest badanie i wskazywanie nieprawidłowości. Na ul. Wojska Polskiego hałas jest dużym problemem dla mieszkańców szczególnie nocą od wielu, wielu lat. Ograniczenia ruchu są łamane. Hałas jest przekroczony o kilkanaście decybeli w stosunku do dopuszczalnego. Rozwiązaniem tej sytuacji jest jedno, a mianowicie obwodnica miasta. Doraźne działania typu lokalizacja świateł na ul. Wojska Polskiego są działaniami połowicznymi , które nie rozwiążą problemu. Zwrócił uwagę, że jest to droga krajowa. Ponadto dodał, że rozwiązanie tego problemu nie leży w kompetencji inspektoratu. Informacje o istniejącej sytuacji przekazywane są do wojewódzkiego inspektoratu, do ministerstwa i wszyscy dobrze o tym wiedzą.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że drugim elementem, który wpływa na stan środowiska w mieście jest emisja zanieczyszczeń do powietrza w wyniku spalania w domach jednorodzinnych. Co zmieniło się w tej kwestii, czy sytuacja uległa poprawie.

Waldemar Gołaszewski – Kierownik Delegatury WIOŚ w Łomży wyjaśnił, że w 2012 roku badania wykazały, że jest lepiej. Nie wie czy wynika to z poprawy gospodarowania odpadami komunalnym i brakiem spalania tych odpadów, czy lżejszą zimą. Jeśli chodzi o pył wielkości 10 mikrometrów, Łomża zmieściła się w normie. Średnie stężenie roczne wyniosło 34,3 mikrograma/ m³ . Program ochrony powietrza w Łomży został opracowany, zatwierdzony i jest realizowany w takim zakresie w jakim jest to możliwe.

Przewodnicząca Komisji poprosiła o wyjaśnienie jaka jest sytuacja odnośnie promieniowania ze strony przekaźników. Jak to ma wpływ na ludzi, czy jest to w normie.

Waldemar Gołaszewski – Kierownik Delegatury WIOŚ w Łomży wyjaśnił, że pomiary są dokonywane. Przedstawił tabele wyników pomiarów wokół obiektów emitujących PEM – str. 44 informacji. Na podstawie przeprowadzonych pomiarów nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych.

Przewodnicząca Komisji poinformowała następnie, że w posiedzeniu Komisji uczestniczy Przewodniczący Wspólnoty Gruntowej „Pulwy”, który chciałby przedstawić problem wspólnoty. Problem ten nie dotyczy stanu środowiska w 2012 roku, ale dotyczy środowiska naturalnego w roku bieżącym.

Andrzej Podsiadło - Przewodniczący Wspólnoty Gruntowej „Pulwy” stwierdził, że pismem z dnia 24 czerwca 2013 roku poinformował Pana Inspektora, Sanepid i Pana Prezydenta o zanieczyszczeniu na powierzchni kilkudziesięciu metrów kwadratowych gruntów wspólnoty. Było podejrzenie, że zanieczyszczenie to jest wynikiem sąsiedztwa oczyszczalni ścieków. Oprócz informacji Kierownika Referatu Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Łomży o przekazaniu sprawy do WIOŚ w Białymstoku nie otrzymał żadnej innej odpowiedzi. W związku z powyższym wspólnota zmuszona była powiadomić o zaistniałej sytuacji policję i Prokuraturę Rejonową w Łomży, a dlatego, że w między czasie zostały pobrane próbki z tego miejsca. Wyniki okazały się złe i m.in. jest stwierdzenie, że osad zagraża bezpośrednio zdrowiu ludzi i zwierząt, badania wykazały obecność jaj pasożytów oraz przekroczenie norm w zakresie bakterii ogólnej, fekalnej i coli. Stwierdził, że chciał poinformować Komisję Bezpieczeństwa o tym, ponieważ jest to sprawa dość niebezpieczna. Sugerowano, że osad ten ktoś podrzucił, ale tam nikt nie wiedzie, dlatego, że teren jest ogrodzony i zamknięty bramą. Dodał, że jest zaniepokojony, że wokół tej sprawy jest w chwili obecnej cisza.

Radny Lipski zaproponował, aby Komisja w formie wniosku/zapytania zwróciła się do Pana Prezydenta o wyjaśnienie tej sprawy. Dodał, że jest to sprawa poważna i należy ją wyjaśnić tym bardziej, że MPWiK jest spółką miejską.

Maria Plona – Kierownik Referatu Ochrony Środowiska UM wyjaśniła, że zgodnie z przepisami ochrony środowiska Prezydent Miasta nie jest organem ochrony środowiska dla MPWiK. Z uwagi na fakt eksploatacji oczyszczalni ścieków organem ochrony środowiska jest Marszałek Województwa na pobór wody i odprowadzanie ścieków. Wcześniej był wojewoda, teraz jest marszałek. Organ może dokonywać kontroli w zakresie wydanej przez siebie decyzji. Prezydent Miasta nie wydawał żadnej decyzji i nie jest władny do kontroli w zakresie ochrony środowiska. Dodała, że jest ustawa mówiąca o szkodach w środowisku i zgodnie z tą ustawą odpowiedzialnym organem za usuwanie szkód jest regionalny dyrektor ochrony środowiska. Wniosek ten przekazała do regionalnego dyrektora informując o tym fakcie wspólnotę. Nie jest to orzeczone jednoznacznie, że jest to osad z MPWiK-u. W drodze postępowania zostanie to wyjaśnione.

Radny Maciej Głaz uważa, że Komisja winna zwrócić się do Prezydenta jako właściciela spółki, który powinien reagować w każdej sytuacji jako 1-osobowy właściciel podmiotu. Faktem jest, że nie zanieczyszczenie powstało obok kanału przy spółce i zanieczyszczenie ma podobną strukturę tego, jaka wypływa ze zbiorników MPWiK. Dziwi się, że właściciel i zarząd spółki, mając taką sporną sytuację, nie podejmują rozmów ze wspólnotą gruntową.

Radny Zbigniew Prosiński stwierdził, że odpowiednie służby zajęły się tematem, a zajmowanie się tematem na sesji spowoduje skazanie z góry MPWiK-u, a nie jest powiedziane, że winę ponosi MPWiK. Jest prokuratura, policja i wyjaśnią sprawę. Uważa, że Komisja powinna zwrócić się do Marszałka Województwa.

Andrzej Podsiadło - Przewodniczący Wspólnoty Gruntowej „Pulwy” stwierdził, że nie jest zainteresowany, żeby robić hałas wokół tej sprawy. Poprosił jednak o nacisk na służby, żeby taka sytuacja się nie powtarzała.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że Komisja winna zwrócić się do Pana Prezydenta. Najpierw musi się wypowiedzieć MPWiK i będziemy wiedzieli co dalej. Zwróciła się z zapytaniem do członków Komisji z zapytaniem, czy jutro na sesji kierujemy zapytanie do Prezydenta Miasta w tej sprawie. Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących wyraziła zgodę na skierowanie zapytania do Prezydenta Miasta.

Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie informację WIOŚ o stanie środowiska na terenie miasta Łomży w 2012 roku. Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację zawartą w druku nr 562. Następnie poddała pod głosowanie wniosek o skierowanie zapytania do Pana Prezydenta o treści: czy znana jest Panu Prezydentowi sprawa zanieczyszczenia terenów Wspólnoty Gruntowej „Pulwy" sąsiadujących z oczyszczalnią ścieków i jakie działania zostały podjęte w tej kwestii od czerwca 2013 roku tj. od czasu kiedy wspólnota gruntowa skierowała w tej sprawie pismo do Pana Prezydenta. W wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja przyjęła powyższy wniosek.

Ad. 3

Jan Iwanowski - Naczelnik Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Łomży przedstawił zestawienie efektów służb ponadnormatywnych pełnionych przez policjantów Komendy Miejskiej Policji w Łomży w I półroczu 2013 roku (w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Radny Zbigniew Lipski zwrócił się z zapytaniem, czy Pan Naczelnik uważa, że w dalszym ciągu ponadnormatywne działania policji są potrzebne. Czy system pracy patroli przyjęty przez Komendę Miejską Policji jest wystarczający i czy spełnia swoje zadania, swoją rolę.

Jan Iwanowski - Naczelnik Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Łomży stwierdził, że ponadnormatywne działania policji są potrzebne. Uważa, że ciągle patroli jest mało. W policji, przy wakatach jakie obecnie są, jest za mało policjantów. Stwierdził, że jego wydział uczestniczy w tych wszystkich działaniach zewnętrznych i podejmuje wszystkie interwencje. Ma namacalny obraz w jakim stopniu patrole ponadnormatywne wpływają na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta. Uważa, że są one w bardzo dobry sposób wykorzystane i spełniają swoją rolę. Podziękował Komisji za wsparcie przy pozyskaniu środków na II półrocze, ponieważ sytuacja stawała się nieciekawa.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że jest za, ale chciałby wiedzieć, które patrole są ponadnormatywne, a które są w ramach stosunku pracy. Będziemy wspierać w dalszym ciągu KMP, ale chcemy wiedzieć w jakich godzinach, w jakich obszarach pracują te patrole. Komisja chciałaby otrzymać szczegółowy harmonogram, z którego będzie wynikało w jakich obszarach pracują patrole i aby w tym harmonogramie znalazły się miejsca szczególnie newralgiczne i że to wynika tylko z tego dofinansowania. Z formuły przedstawionego zestawienia trudno określić co, kiedy i jak i jest nie do przyjęcia, żeby walczyć o większe pieniądze.

Przewodnicząca Komisji dodała, że jeżeli Rada Miejska przekazuje pieniądze policji, chce wiedzieć na co zostały wydane np. w sierpniu, wrześniu itd. Chcielibyśmy w sprawozdaniu na koniec roku mieć jasna informacje dotyczącą patroli ponadnormatywnych.

Jan Iwanowski - Naczelnik Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Łomży stwierdził, że nie widzi problemu, aby tak było. Każdy patrol ponadnormatywny jest oddzielony i nie ma czegoś takiego, że nie możemy tego wyodrębnić. W protokole odprawy znajdują się takie dane jak skład patrolu, godziny, w których patrol pełni służbę, jest też oznaczenie, że jest to patrol ponadnormatywny, a ponadto są wyznaczone konkretne zadania dla patroli.

Radny Maciej Głaz stwierdził, że założeniem naszym, przydzielając pieniądze policji, było po pierwsze zwiększona ilość patroli w mieście , a po drugie pozwolić policjantom zarobić trochę pieniędzy. Rozumie, że na ponadnormatywne patrole idą policjanci po służbie. Policjant w czasie służby nie ma prawa odbywać ponadnormatywnego patrolu. Jeśli chodzi o miejsca niebezpieczne z tego co wie, to policja jest od tego, żeby analizować sytuacje w mieście na bieżąco. Jeśli przekazujemy policji pieniądze i policja jest darzona zaufaniem, to zostawmy te sprawy fachowcom.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że nie zgadza się z wypowiedzią radnego Głaz. Uważa, że jako radny ma prawo pytać i chce wiedzieć jak wykorzystywane są środki.

Jan Iwanowski - Naczelnik Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Łomży wyjaśnił, że często wpływają do KMP pisma m.in. ze SM „Perspektywa”, w których wskazane są miejsca, które policjanci powinni częściej patrolować. Policja bazuje na informacji od społeczeństwa. Każdy sygnał społeczny jest dla policji istotny. Często odwiedzane są miejsca rekreacji, parki, boiska i nie tylko przez patrole ponadnormatywne, ale również przez każde inne patrole, kierowane do służby, szczególny nacisk kładąc na okres wakacyjny.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że zależy mu na tym, aby mieszkańcy czuli się bezpiecznie, ale również na tym, aby ocena pracy policji była wysoka. Jeżeli jest interwencja, to ta interwencja ma być skuteczna. Jako przykład, z którym spółdzielnia nie może sobie poradzić, podał teren na Księżnej Anny i usytuowaną na skate parku rampę. Po wyremontowaniu, na drugi dzień rampa została zniszczona. Zbiera się młodzież, tam są narkotyki i zdarzenia wymagające interwencji policji, straży miejskiej. Dodał, że zrobimy wszystko, żeby policji pomóc, żeby policja miała możliwości dobrej pracy, bo jeśli policja będzie dobrze oceniana, to będzie mieszkańcom żyło się bezpieczniej.

Radny Konrad Haponik odnosząc się do przedstawionej informacji poprosił o wyjaśnienie, ile z podanej liczby 312 służb ponadnormatywnych, mogło przypadać na lokale usytuowane przy al. Legionów patrolowych w czwartek, piątek, sobotę.

Jan Iwanowski - Naczelnik Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Łomży wyjaśnił, że jeśli chodzi o proporcje uważa, że 60 – 70 % patroli pracuje w czwartki, piątki i soboty. W rejonie al. Legionów zawsze są dodatkowe patrole oraz służby w postaci patroli oddziałów prewencji. Dzięki tym patrolom ponadnormatywnym udało się zabezpieczyć ok. 6 gr. marihuany i ok. 100 tabletek ekstazy o czym informował portal 4lomza.

Radny Konrad Haponik stwierdził, że przyjmuje do wiadomości, że policja ma na uwadze teren al. Legionów w w/w wskazanych dniach szczególnie w porze nocnej i ma nadzieję, że będzie to widoczne również przez uczestników imprez.

Jan Iwanowski - Naczelnik Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Łomży poinformował, że za I półrocze 2013 roku, w porównaniu do I półrocza 2012 roku, jest o 212 interwencji więcej, co automatycznie przekłada się na bezpieczeństwo obywateli w miejscach ich zamieszkania. Efektywność w zakresie ujawniania sprawców i zatrzymywania sprawców przestępstw jest na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku. W ubiegłym roku wylegitymowanych osób było 1.117 osób, a w I półroczu 2013 roku jest to liczba 1772 osób. Aktywność policjantów dwukrotnie wzrosła. Nie będzie przełożenia na represje, bo nie chodzi o to, żeby każdego karać, ale jest reakcja policji i realne wyniki policjantów.

Radny Konrad Haponik na ręce Pana Komendanta złożył podziękowania za poprawę sytuacji na Starym Rynku. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w hali targowej twierdzą, że jest ogromna poprawa. Sam też widział wczoraj dwa patrole policyjne na Starym Rynku.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że pieniądze przekazywane policji z budżetu miasta są bardzo pozytywnie wykorzystywane i nie pozostaje Komisji nic innego jak przegłosować wniosek, który zostanie skierowany do Prezydenta Miasta, o zarezerwowanie w budżecie miasta na 2014 rok środków finansowych w wysokości 150 tys. zł na potrzeby Komendy Miejskiej Policji z przeznaczeniem na ponadnormatywne patrole piesze.

Radny Maciej Głaz stwierdził, że w uzasadnieniu wniosku należy wskazać wzrost efektywności patroli policji, co przekłada się na bezpieczeństwo mieszkańców miasta.

Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek. Następnie Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację dot. efektów służb ponadnormatywnych pełnionych przez policjantów Komendy Miejskiej Policji w Łomży w I półroczu 2013 roku.

Ad. 4

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK poinformował, że w związku z tym, że przeglądu przejść dla pieszych dokonano dopiero wczoraj, nie było możliwości przegotowania wcześniej informacji w tej sprawie. Przedstawił następnie protokół z objazdu miasta związanego ze sprawdzeniem przejść dla pieszych w rejonach szkół ( w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję. Zwróciła uwagę na chodnik w złym stanie przy ul. Niemcewicza 6. Dodała, że obok jest przejście dla dzieci.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że prace podlegają odbiorowi w momencie, kiedy kończą się roboty. Z tego, co wie w tym miejscu jeszcze nie było zgłoszenia do odbioru.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że pomimo, że nie jest członkiem Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, chciałby za pośrednictwem Pana Naczelnika Iwanowskiego zgłosić problem dot. skrzyżowania ul. Księżnej Anny i Szosy Zambrowskiej. Poprosił o ustawienie znaku „Agatka” na Szosie Zambrowskiej przy Ks. Anny. Stwierdził, że z przejścia korzystają setki dzieci. Stwierdził, że w sprawie skrzyżowania interpelował dwukrotnie. Wie, że w chwili obecnej jest ono w fazie projektowania. Wystąpił również z zapytaniem w sprawie znaku prawo skrętu. Otrzymywał odpowiedź, że znak ustawiono na czas budowy galerii Veneda. W ostatnim okresie otrzymał odpowiedź, że znak ustawiono na wniosek Komendanta Pana Pietrzyka. Poprosił o odpowiedź jaki sens ma ten znak nakazu jazdy w prawo, kiedy z drugiej strony od kościoła można jechać w prawo, w lewo, prosto. Jako normalny użytkownik drogi nie widzi takiego sensu. Poprosił również o wyjaśnienie, czy wniosek Komendanta Pietrzaka jest na piśmie.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że znak ustawiono na wniosek Komendanta Pietrzaka, argumentowany tym, że w ostatnim czasie liczba zdarzeń drogowych w tym miejscu znacznie się zwiększyła. Nie ma znaczenia, czy wniosek jest ustny, czy na piśmie. Współpracujemy z policją w tym zakresie i bezpieczeństwo jest istotne. Najpierw pojawił się znak czasowy, a później Naczelnik Pietrzak zwrócił się do wydziału, aby pozostawić ten znak na stałe do czasu przebudowy skrzyżowania. Skrzyżowanie jest projektowane.

Jan Iwanowski - Naczelnik Wydziału Patrolowo-Interwencyjnego Komendy Miejskiej Policji w Łomży stwierdził, że przed wprowadzeniem tego znaku doszło do kilku zdarzeń drogowych w tym rejonie. Natężenie ruchu jest bardzo duże, a ponadto na naszych drogach poruszają się osoby, które niekoniecznie powinni mieć prawo jazdy i korzystać z dróg publicznych. Aby nie dopuścić do sytuacji, która mogłaby doprowadzić do zdarzeń drogowych, ustawiono znak, który w istotny sposób poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego w tym miejscu. Uważa, że rozwiązanie jest optymalne. Kierowca nie jedzie 5 km, a jedzie 200 metrów i ma możliwość zawrócenia.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że zgodnie z wypowiedzią Pana Naczelnika KMP rozwiązanie jest optymalne i Komisja Bezpieczeństwa i Porządku jest za tym, aby pozostawić znak prawo skrętu. Poddała następnie pod głosowanie informację o stanie oznakowań pionowych i poziomych przejść dla pieszych i skrzyżowań zlokalizowanych w pobliżu placówek oświatowych przed nowym rokiem szkolnym. Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższą informację.

Ad. 5

Przewodnicząca Komisji przedstawiła pisma skierowanie do Komisji do wiadomości:

· odpowiedź Prezydenta Miasta na wniosek Komisji z dnia 23.05.2013 w sprawie monitoringu miejskiego (w załączeniu),

· pismo SM „Perspektywa” w sprawie wyegzekwowania czystości przy sklepie MAXI-MIX przy ul. Ks. Janusza i odpowiedź Komendanta Straży Miejskiej w tej sprawie (w załączeniu),

· pismo SM „Perspektywa” w sprawie uporządkowania i wykoszenia nieużytków na skrzyżowaniu ul. Sybiraków i Zawadzkiej oraz odpowiedzi Komendanta Straży Miejskiej w tej sprawie (w załączeniu),

· pismo SM „Perspektywa” w sprawie zwiększenia ilości patroli w godzinach popołudniowych i wieczornych na terenie nowo wybudowanego miasteczka ruchu drogowego oraz odpowiedź Komendanta Straży Miejskiej w tej sprawie (w załączeniu).

· zlecenie w sprawie zmiany znaków z B-18 na B-15 przy ul. Rybaki (w załączeniu),

· pismo do Komendy Miejskiej Policji w sprawie przedstawienia potrzeb w zakresie usprawnienia monitoringu miejskiego (w załączeniu).

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 11 paź 2013 07:51
  • Data opublikowania: piątek, 11 paź 2013 07:56
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej