Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 36/13 z dnia 20 sierpnia 2013 r.

Przed rozpoczęciem wspólnego posiedzenia Komisji, uczestnicy spotkania dokonali przeglądu bazy/zajezdni i zaplecza technicznego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, zapoznając się z przebudowanym warsztatem, nową stacją paliw, systemem zarządzania i monitoringu również z systemem monitoringu w autobusach. Stwierdzono, że w wyniku prowadzonych przez przedsiębiorstwo działań, nastąpiły znaczące zmiany jakościowe infrastruktury MPK i w dalszym ciągu prowadzone są inwestycje np. budowa ogrodzenia bazy. Stwierdzono również, że istnieje konieczność przeprowadzenia kolejnych inwestycji m.in. modernizacji myjni autobusowej, wyposażonej w chwili obecnej w przestarzałe urządzenia, niszczące nowo zakupiony tabor. Posiedzenie obu Komisji otworzyła Pani Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta, która po zapoznaniu się z listami obecności i stwierdzeniu quorum stwierdziła prawomocność obrad. Przed przedstawieniem porządku obrad Komisje uczciły minutą ciszy pamięć zmarłego Jerzego Bittnera – Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami. Następnie Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta przedstawiła porządek obrad do pkt-u 3. Przypomniała, że głosowania nad poszczególnymi punktami będą odbywały się dwukrotnie, raz będzie głosowała Komisja Finansów i Skarbu Miasta, a następnie Komisja Gospodarki Komunalnej. Dalszą część proponowanego porządku obrad od pkt-u 4 przedstawił Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej. Zaproponował, aby do porządku obrad, wprowadzić dodatkowy punkt – zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża – druk nr 577, 577 A. Poinformował następnie, że radni otrzymali dwa projekty uchwał dotyczące zbycia nieruchomości zawarte w drukach 569, 569 A i 571 i 571 A. Zaproponował, aby te dwa punkty zostały przełożone na następne posiedzenie Komisji, aby członkowie Komisji Gospodarki Komunalnej, jak również wszyscy radni zapoznali się bliżej z uzasadnieniem do projektów uchwał. Wniósł o zdjęcie z porządku obrad Komisji tych dwóch punktów. Uzasadniając swój wniosek stwierdził, że zwracały się do niego osoby m.in. i radni, aby udzielić im bliższych informacji na temat działek przy ul. Reymonta i ul. Wiosennej. Wyjaśnił, że nie umiał udzielić odpowiedzi na pytanie dlaczego sprzedaje się nieruchomość przy ul. Reymonta razem z budynkiem. Odnośnie ul. Wiosennej stwierdził, że opracowywana jest dokumentacja techniczna na wykonanie tej ulicy i wychodzą tam takie sprawy, że ma być budowany kanał burzowy ze względu na podmokłe tereny i nie wie, czy w chwili obecnej miasto powinno pozbywać się tych działek, które być może będą potrzebne do usytuowania zbiornika retencyjnego, bądź pozostawić je jako tereny zamienne. Dlatego uważa, że warto wstrzymać się ze sprzedażą nieruchomości przy ul. Wiosennej. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do projektu uchwały w sprawie ul. Wiosennej stwierdził, że działki przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i w żaden sposób nie kolidują z projektowanym odprowadzeniem wód deszczowych i w żaden sposób nie korespondują z tym tematem, ponieważ wody deszczowe z całej ul. Wiosennej będą odprowadzane do zbiornika retencyjnego usytuowanego po drugiej stronie Szosy do Mężenina. Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta zwróciła uwagę, że nie w tym miejscu prowadzona jest dyskusja. Poprosiła o inne uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że nigdy nie wchodziliśmy tak daleko, że proponowaliśmy sprzedaż jakiejkolwiek działki, żeby trzymać na zamianę dla kogoś tam w przyszłości. Ludzie w większości sytuacji są pieniędzy, a nie działek na ul. Wiosennej. Dodał, że nie widzi żadnego uzasadnienia do odwlekania sprawy jeśli chodzi o działki przy ul. Wiosennej, jak również przy ul. Reymonta, gdzie jest teren przeznaczony po zabudowę, zabudowany budynkiem do rozbiórki. Jako miastu zależy nam na sprzedaży tego terenu, bo mamy określone dochody budżetowe do wykonania i realizacji. Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że we wniosku powinna być informacja, że jest to działka po przedszkolu wtedy wszyscy wiedzieliby, o którą działkę chodzi. Uważa ponadto, że chcąc tę działkę dobrze sprzedać, należy ją uporządkować. Najpierw ogłosić przetarg i pozbyć się tego, co tam jest, a dopiero później wystawić działkę do dobrego przetargu nieograniczonego, aby za pół hektara działki uzyskać dobrą cenę. Działka na tyle jest wartościowa, że warto się zastanowić. Poprosił o podanie ceny wyjściowej. Henryka Pezowicz – Z-ca Naczelnika WGN poinformowała, że cena wyjściowa to kwota 1.017.639 zł, cena 1 m ² - 187, 24 zł. Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej poprosił o podanie wartości rozbiórki budynku po przedszkolu. Henryka Pezowicz – Z-ca Naczelnika WGN poinformowała, że wartość kosztów likwidacji budynku oszacowana jest na kwotę 96.317 zł, a ogrodzenia 33.528 zł. Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej uważa, że w związku ze zbliżającym się okresem jesiennym, w sytuacji kiedy firmy nie mają co robić, rozbiorą budynek za 50 % tej kwoty. Uważa, że pytania kierowane do niego jako Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej były zasadne. W związku z powyższym postawił pod głosowanie wniosek o zdjęcie: pkt-u 6 – zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu ustnego nieograniczonego, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Wiosennej - druk nr 696, 696 A. W wyniku głosowania: - Komisja Gospodarki Komunalnej - za - 8, przeciw – 0, wstrz. 4, - Komisja Finansów i Skarbu Miasta – za – 11, przeciw – 1, wstrz. – 2, wniosek został przyjęły. Następnie Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej postawił wniosek o zdjęcie z porządku obrad pktu 7 – zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Władysława Reymonta – druk nr 571, 571 A. W wyniku głosowania: - Komisja Gospodarki Komunalnej - za - 9, przeciw – 0, wstrz. 4, - Komisja Finansów i Skarbu Miasta – za – 10, przeciw – 1, wstrz. – 4, wniosek został przyjęty. Poddał również pod głosowanie wniosek w sprawie uzupełnienia porządku obrad o pkt - zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża – druk nr 577, 577 A jako pkt przedostatni. W wyniku głosowania: - Komisja Gospodarki Komunalnej - za - 12, przeciw – 0, wstrz. 0, - Komisja Finansów i Skarbu Miasta – za – 13, przeciw – 0, wstrz. – 0, wniosek został przyjęty. Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta poddała pod głosowanie porządek obrad Komisji wraz z przyjętymi poprawkami. W wyniku głosowania: - Komisja Finansów i Skarbu Miasta – za – 13, przeciw – 0, wstrz. – 1, - Komisja Gospodarki Komunalnej - za - 12, przeciw – 0, wstrz. 0, Komisje przyjęły następujący porządek obrad: 1. Informacja o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Łomży wraz z analizą finansową za I półrocze 2013 r. – druk nr 570. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Łomża na lata 2013 – 2027 – druk nr 573, 573 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta za 2013 rok – druk nr 574, 574 A. 4. Informacja na temat wykonania i realizacji inwestycji w I półroczu 2013 r. – druk nr 566 oraz informacja o pozyskanych środkach zewnętrznych w I półroczu 2013 r. – druk nr 566/1. 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Rybaki, wraz ze sprzedażą budynku i udzielenie bonifikaty – druk nr 568, 568 A. 6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości położonych w Łomży przy ul. Podleśnej – druk nr 572, 572 A. 7. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża – druk nr 577, 577 A. 8. Sprawy różne. Ad. 1

Ad. 1

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta otwierając dyskusję na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej w Łomży oraz analizą finansową za I półrocze 2013 (informacja w załączeniu) stwierdziła, że sytuacja w przedsiębiorstwie poprawiła się. W I półroczu 2013 nastąpił wzrost przychodów o 2,8 % oraz spadek kosztów o 7,55 %, co jest bardzo pozytywnym objawem. Ponadto analiza kosztów wykazuje tendencję spadkową w porównaniu do kosztów z 2012 roku.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej zaproponował połączenie analizy finansowej z informacją o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa z tego względu, że Komisja Gospodarki Komunalnej ma zająć się działalnością przedsiębiorstwa, a Komisja Finansów i Skarbu Miasta, analizą finansową.

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK witając zebranych stwierdził, że cieszy się, że może gościć najważniejszą część władzy wykonawczej z punktu widzenia komunikacji miejskiej. Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącej Komisji Finansów i Skarbu Miasta stwierdził, że wypowiedzią Pani Przewodniczącej można rozpocząć i zakończyć całą dyskusję na temat aktualnego stanu komunikacji miejskiej. Dodał, że nie będzie mówił o sprawach zawartych w informacji, która jest sporządzona dość szczegółowo głównie pod kątem finansowym.

Najważniejszym problemem, jeszcze niedawno, była płynność finansowa MPK. W chwili obecnej tego problemu prawie nie ma dlatego, że musimy czasami posiłkować się środkami z funduszu socjalnego, ale są to sytuacje marginalne. Zwrócił uwagę, że w I półroczu 2012 roku wynik finansowy był rzędu – 114.433 zł, natomiast wynik za I półrocze 2013 roku wynosi 355.035. Liczony bez rozliczenia funduszu wynagrodzeń z tytułu nagród i 13-tki daje to kwotę 545 tys. zł za I półrocze br. Dodał, że wynik ten mówi sam za siebie. Podstawową kwestią doprowadzenia do płynności finansowej było maksymalne obniżenie kosztów, a z drugiej strony zwiększyć wpływy. Ze zwiększeniem wpływów było gorzej, ponieważ coraz mniej osób korzysta z komunikacji miejskiej, a ceny biletów, zgodnie z jego wcześniejszą obietnicą sprzed kilku miesięcy, pozostały na tym samym poziomie. Wynik został osiągnięty głównie poprzez obniżkę kosztów. Stwierdził, że są dwa elementy kosztów: wynagrodzenia rzędu 5-6 % i paliwo ponad 20 %. Skupiliśmy się na wynagrodzeniu, a przede wszystkim na zatrudnieniu. Z informacji wynika, że stan zatrudnienia na koniec 2012 roku wynosił 106 osób. W tej chwili stan zatrudnienia to 94 osoby, a za I półrocze było 96. Te 10 osób, które odeszło to jest bardzo ważna sprawa z punktu widzenia bilansu finansowego. Poinformował, że starał się dokonać zwolnień jak najmniej boleśnie. Odeszły osoby na emeryturę i akurat odeszły osoby, które miały bardzo wysoki staż pracy i bardzo wysokie wynagrodzenia, co automatycznie wpłynęło na bilans finansowy. Odnosząc się do drugiego elementu kosztów, paliwa stwierdził, że podjęte działania dzięki Panu Prezydentowi, Pani Skarbnik i Radzie Miejskiej spowodowały racjonalizację gospodarką paliwową. Okazało się, że autobusy zaczęły palić mniej, a wynika to głównie z tego, że autobusy dotarły się, kierowcy się „dotarli” i na koniec dobrze sprawił się serwis Scanii, który zrobił wszystko, aby wykazać, że autobusy Scanii palą mało. Zależało im na tym, aby poszła w Polskę informacja z Łomży. Efekt jest taki jaki jest, że mamy oszczędności na wynagrodzeniach i paliwie pomimo tego, że poziom usługi, jeżeli chodzi o ilości wykonanych kilometrów, nie zmniejszył się, a w niektórych miejscach zwiększył się. Zmniejszenie zużycia paliwa wynikało też z tego, że firma starała się kupować jak najlepsze paliwa. Różnica w cenie jest znaczna, ale korzyści uzyskane z tego tytułu były większe niż koszty związane z naprawami. Nie opłaca się kupować taniego paliwa, ponieważ autobusy muszą niezawodnie wyjechać i nie może być takiej sytuacji, że autobus się spóźnił z powodu mrozów i złego paliwa. Kolejny temat to kwestia wykorzystania w maksymalny sposób pracowników w ramach tzw. „luzu”. Nie ma takiej sytuacji, że ktoś siedzi. Jeśli pracownicy mają czas porządkują np. magazyn, czy inne prace na terenie bazy np. odśnieżanie. Ponadto zatrudnione zostały osoby niepełnosprawne wg maksymalnego wskaźnika, co skutkuje nie płaceniem na PEFRON. Mniej ważną sprawą było uporządkowanie układu zbiorowego. Było dużo przywilejów, które z kolei miały duży wpływ na koszty. Pozostaje kwestia, która wiąże się z uchwałą Rady Miejskiej, rezygnacji w układzie zbiorowym z bezpłatnych przejazdów dla członków rodzin pracowników. Spowodowało to sporo niezadowolenia wśród załogi, ale w efekcie załoga uznała, że jest taka sytuacja, a nie inna i aby komunikacja miejska funkcjonowała, były miejsca pracy i należy przyjąć stratę pewnych przywilejów. Stwierdził następnie, że są większe środki z tytułu reklam, które poprawiają bilans finansowy. Nawiązana została współpraca z PKS i jest przygotowywany bardzo ciekawy projekt, dzięki któremu pasażer będzie miał w jednym miejscu wszystkie usługi związane z komunikacją. Odniósł się również do kwestii wizerunku firmy i zmotywowania załogi, że każdy pracownik MPK jest dla pasażera. Poinformował, że nieporównywalnie mniej jest skarg niż było kiedyś jeśli chodzi o zachowanie kierowców wobec pasażerów, a efekt jest taki, że są pochwały. Monitoring funkcjonujący w autobusach spełnia swoją rolę, jest bezpiecznie, nie ma problemu, że cos się wydarzy i jest niesprawdzone więc jeśli jest skarga, natychmiast jest sprawdzana i na dzisiaj na 10 składanych skarg 8 jest „naciąganych”, a czasami zasadna jest tylko jedna. Skargi zasadne kończą się tym, że pracownicy są karani. Są różne formy kar np. karą za zbyt wcześniejsze odjechanie autobusu z przystanku niż godzina na rozkładzie, jest pokrycie kosztu przejazdu taxi pasażera, który nie zdążył, bo autobus „uciekł”.

Odnosząc się do cen biletów stwierdził, że wspominał, że nie ma na razie planów i nie było w kwestii regulacji cen biletów miejskich, jednak dokonano korekty cen biletów zamiejscowych. Ceny te są uzgadniane i wspólnie ustalane z wójtami na takim poziomie, aby przedsiębiorstwo zarobiło, a „wójt nie poszedł z torbami”.

Udało się również przedsiębiorstwu nawiązać współpracę z jednostkami, które są jednostkami miejskimi. Rozmowy są konkretne np. kwestia przygotowania imprezy pn. Noc muzeów, czy otwarcie bulwarów. Akcja została przygotowana razem bez większych nakładów, a jej efektem było skorzystanie ponad 100 osób z komunikacji miejskich w trakcie trwania imprez. Przykłady: linia plażowa, czy linia cmentarna nakierowane są na konkretną potrzebę sytuacyjną pasażera, bo po ma być komunikacja miejska.

Stwierdził następnie, że bardzo ważną sprawą jest współpraca z policją. Policja ma dobrą sytuację, ponieważ w przypadku zdarzeń, które odbywają się w autobusach i wokół autobusów, wykrywalność wynosi 100 %. Jest problem fałszowania biletów papierowych, który wymaga rozstrzygnięcia wspólnie z policją. Dlatego też, za jakiś czas wystosuje wniosek do Prezydenta Miasta, aby powoli schodzić z biletów papierowych.

Poinformował również, że w ramach akcji związanej z oszczędnością paliwa, kierowcy motywowani są poprzez nagrody, których koszt jest niewspółmiernie niższy od uzyskanych efektów. Została wybrana ósemka najlepszych kierowców, Scania wyróżniła tych, którzy zużywają najmniej paliwa, a jeden z kierowców został zaproszenie do udziału w ogólnopolskim konkursie, który odbędzie się w Gdańsku, gdzie będzie wybór najlepszego kierowcy komunikacji miejskiej w Polsce. Udało się domówić z WORD-em i ze Scanią, w efekcie czego Scania przeszkoli co najmniej dwóch kierowców pod względem technicznym, a WORD pod względem przepisów.

Stwierdził, że aby poprawić wizerunek firmy i spełnić pewne warunki unijne m.in. zatrudnienie elektronika i informatyka ze wskazaniem, że dobrze by było, aby były to kobiety, czego nie udało się spełnić, bo najlepszym informatykiem i elektronikiem okazali się panowie, ale od 5 września komunikacja miejska będzie miała za kierownicą kobiety.

Kończąc, zaprezentował legitymację studencką PWSPiI, na której będzie jednocześnie elektroniczny bilet komunikacji miejskiej, zgodnie z wcześniejszymi jego wypowiedziami odnośnie zintegrowania systemu biletu elektronicznego z innymi systemami. Ma nadzieję, że zmotywuje to inne uczelnie, szkoły, MOSiR, czy ŁKS. Bilet elektroniczny komunikacji miejskiej, w założeniu, miał być tylko elementem rozwojowym pod katem karty miejskiej elektronicznej, a prezentowana legitymacja jest przykładem na to, że jak się chce, to można.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej zabierając głos w dyskusji stwierdził, że Komisja Gospodarki Komunalnej zajmowała się oceną działalności MPEC, MPWiK. Jest mile zaskoczony przedstawioną informacją, która jest dowodem na to, że jak się chce, to można, bo w przeciwieństwie do wcześniej ocenianych przedsiębiorstw, cały czas były narzekania, że rosną koszty. Zwracając się do Prezydenta Miasta poprosił o wyjaśnienie, czy Pan Prezydent widzi możliwość docenienia działalności Dyrektora MPK, który wskazuje jak można dobrze działać w trudnym okresie w ciągu tak krótkiego czasu.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta zwrócił uwagę, że inna jest forma funkcjonowania tych podmiotów. MPEC i MPWiK działają na zasadach rynkowych, a wynik finansowy jest dzielony, gdzie część jest przeznaczana m.in. na nagrody dla załogi. Tu mamy do czynienia z zakładem budżetowym i w ramach posiadanych środków Pan Dyrektor stara się nimi gospodarować. Dodał, że na pewno trzeba rozważyć możliwość docenienia wysiłków kierownictwa zakładu budżetowego w postaci nagrody.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że nie będzie gratulował Panu Dyrektorowi MPK dlatego, że wierzył, że Panu Nowakowskiemu uda się. Wówczas zastanawiano się, czy strata Nowakowskiego na stanowisku radnego, czy bycie dyrektorem będzie bardziej korzystniejsze dla przedsiębiorstwa. Uważa jednak, że decyzja o zmianie dyrektora MPK została podjęta za późno i gdyby dzisiaj przy stole siedział Pan Prezydent Czerniawski zapytałby, dlaczego tak opóźniał zmianę na tym stanowisku wiedząc, że dzieje się nienajlepiej. Z wypowiedzi Dyrektora MPK czuje się, że dyrektor żyje przedsiębiorstwem, czuje przedsiębiorstwo, wie, co chce zrobić i to zaangażowanie przemawia, że praca się opłaca. Życzył, żeby kolejne spotkania były tak przyjemne, a wyniki i działania podnosiły efektywność. Poprosił o odpowiedź na pytanie, gdyby dzisiaj zakup autobusów zależał od Pana Nowakowskiego, czy podjąłby inną decyzję, czy poszedłby w układ, wg jego pomysłu, zakupu 50 % dużych autobusów i 50 % małych ? Czy to rozwiązanie, które tak mocno podkreślał, byłoby lepszym rozwiązaniem i korzystniejszym dla przedsiębiorstwa?

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK stwierdził, że było to rozważane w sytuacji, kiedy pierwotny projekt zakładał zakup 30 autobusów. Byłaby to błędna decyzja gdybyśmy kupili tyle autobusów, ile zakładano, tylu autobusów nie trzeba, przy założeniu, że na liniach miejskich jeżdżą tylko autobusy opłacalne. Zakładano wówczas zakup 20 autobusów dużych i 10 małych. Taka proporcja oznaczała, że Autosany wymienione byłyby na małe autobusy. Uznano, że jeśli mamy dofinansowanie unijne to lepiej kupić za pieniądze unijne w znacznej części, drogie autobusy duże, natomiast gdybyśmy chcieli kiedyś w przyszłości kupić małe autobusy, to będzie łatwiej je kupić we własnym zakresie. W chwili obecnej jest 15 autobusów Volvo i 22 Scanie, przy czym najstarsze autobusy Volvo mają 13 lat. Standardem komunikacji miejskiej, przynajmniej na zachodzie, jest, że po 12 – 15 latach autobusy nie mają prawa jeździć po mieście. Autobusy te jeżdżą dzięki temu, że są w dobrym stanie i są dobrze utrzymywane, natomiast może się okazać, że za 2-3 lata zaczniemy sprzedawać te autobusy, będą one jeszcze miały dobrą cenę, a w zamian za to kupować autobusy małe, ewentualnie na zakup małych autobusów hybrydowych pozyskać środki unijne, ponieważ na świecie coraz więcej kupuje się hybryd i są one coraz tańsze i oszczędzają dużo paliwa. Zgodził się z radnym Lipskim, że zawsze można było dyskutować czy decyzja była właściwa, czy nie, ale też trzeba rozpatrywać to w kategorii co było wtedy, co jest teraz, a co będzie za 2-5 lat. Wtedy była podjęta przez Panią Skarbnik Jadwigę Kozłowską słuszna decyzję, że zrezygnowano z dofinansowania 75 %, ponieważ ma informację, że komisja europejska zamierza zweryfikować wszystkie projekty realizowane kilka lat temu i może się okazać, że niestety Białystok i Suwałki, które dostały większe dofinansowanie, mogą zwracać pieniądze z odsetkami, bo źle zakwalifikowały sposób dofinansowania. Uważa, że na tamte czasy decyzja była słuszna. Była może trochę ryzykowna, bo dzisiaj gdyby były mniejsze autobusy koszty byłyby niewspółmiernie mniejsze w porównaniu do efektów. Kierowca jest ten sam i jeśli płaca stanowi 5-6 % , to czy mały autobus czy duży cena 1 wozokm jest kilka % mniejsza, bo i tak decyduje wynagrodzenie kierowcy, a paliwo w dużo mniejszym zakresie. Dowód ekonomiczny na to, że małe autobusy są oszczędne i powodują, że jest lepsza sytuacja finansowa, podał Ostrołękę. W Ostrołęce cena biletu wynosi 2,80 zł, stawka za 1 wozokm jest większa niż u nas i dotacja z kasy miejskiej jest większa, co oznacza, że małe autobusy wcale nie wpływają na polepszenie sytuacji finansowej i ekonomicznej. Dodał, że też przyłożył palec do tej decyzji.

Radna Wanda Mężyńska pogratulowała wyników Dyrektorowi MPK. Stwierdziła, że w momencie zmiany na stanowisku dyrektora myślała, „ że nasz kolega radny kładzie zdrową głowę w chore łóżko”. Poprosiła o wyjaśnienie, czy z osób, które zostały zwolnione, nikt się nie odwołał, czy te osoby zaakceptowały to, że odchodzą. Dodała, że jest osobą korzystającą z usług komunikacji miejskiej i osoby, z które wsiadają bardzo sobie chwalą jakość tych usług tym bardziej pochwała dla kierowców i gratulacje dla kierownictwa.

Radny Zbigniew Lipski dodał, że aby dobrze liczyć, trzeba mieć dobrą księgową.

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK odpowiadając radnej Mężyńskiej wyjaśnił, że wszystkie zwolnienia odbyły się bez żadnych perturbacji i nie było żadnych odwołań. Dodał, że w momencie obejmowania funkcji dyrektora ryzyko było, ale było ono pomniejszone znacznie przez to, że spodziewał się wsparcia ze strony radnych, pomocy ze strony Prezydentów, którzy rozumieli sytuację i pracowników Urzędu Miejskiego w kwestii projektu unijnego i bieżących spraw.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że pasażerowie linii na Grabówkę płacą za bilet miejski do granic miasta, a 100 m dalej jest przystanek w Kupiskach i muszą płacić drożej. W imieniu pasażerów poprosił o wyjaśnienie, czy jest szansa, żeby cena biletu miejskiego obowiązywała do przystanku w Kupiskach.

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK wyjaśnił, że temat jest trudny, ponieważ przystanek ten jest poza miastem. Jeśli jednak rada gminy jednej i drugiej dołożyłaby do biletu tyle, co Rada Miejska, to bilety kosztowałyby mniej. Z budżetu miasta ponad 4 mln. zł rocznie przekazywane jest po to, aby ceny biletów na terenie miasta były tańsze. Taka jest zasada i skoro wójtowie nie chcą dokładać, nie widzi uzasadnienia, aby zmieniać obowiązującą zasadę. Na terenie zamiejskim komunikacja ma się zbilansować. Składał propozycje odwrotne do propozycji radnego Wojtkowskiego dot. wprowadzenia jeszcze większych restrykcji dla pasażerów nie będących mieszkańcami Gminy Miejskiej Łomża i doprowadzić do takiej sytuacji, aby wszystkie uprawnienia, które wynikają z przepisów uchwały Rady Miejskiej dotyczyły tylko i wyłącznie na terenie miasta Łomży i tylko i wyłącznie mieszkańców miasta Łomża. Dzisiaj pasażer jadący z Kupisk do Łomży płaci drożej, ale kiedy ktoś ma uprawnienia np. emerytalne, rentowe nie płaci pomimo, że nie jest mieszkańcem miasta. W ten sposób Rada Miejska dopłaca do tych, którzy mają ulgi, ale nie są mieszkańcami miasta.

Radny Jan Bajno stwierdził, że żałuję, że kolega Janusz Nowakowski odszedł, ponieważ wspólnie tworzyli jeden klub i to nie przez jedną kadencję. Natomiast wynik finansowy za I półrocze wskazuje, że jednostka rozwija się i należy w budżecie miasta przyszłego roku zastanowić się nad inwestycjami, na które wskazywał Pan Dyrektor w trakcie przeglądu bazy. Jedną z inwestycji jest myjnia, której przestarzałe urządzenia niszczą nowe autobusy. Stwierdził, że jest to jego wniosek do Pana Prezydenta, żeby przewidział to w przyszłości.

Radna Bogumiła Olbryś złożyła gratulacje Dyrektorowi MPK i Głównej Księgowej MPK. Odnosząc się do analizy finansowej zwróciła uwagę na tabel nr 5 i zatrudnienie ogółem w ilości 96 osób.

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK wyjaśnił, że wszystkie dane zawarte w analizie podane są wg stanu na koniec czerwca 2013 roku. Stan na koniec czerwca wynosił 94 osoby, ale średnia - 96 osób.

Radna Bernadeta Krynicka zwróciła się z zapytaniem, czy będą bilety prorodzinne czy jest możliwość, aby przy ratuszu został usytuowany przystanek MPK.

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK stwierdził, że powstaje Karta Dużej Rodziny. Prace koordynuje Pan Prezydent, ale przedsiębiorstwo również bierze w tym udział. Jest przygotowywana karta rodziny, która będzie uwzględniała również ulgi dla rodzin, które zostaną zakwalifikowane i będą miały przywileje również związane z komunikacją miejską. Zakres przywilejów zależy od tego, na ile będzie nas stać i na ile będzie wola Prezydenta i Rady Miejskiej. Zwrócił uwagę, że w obecnym roku szkolnym do szkół idzie mniej dzieci do pierwszych klas niż rok temu. Niestety dzieci jest coraz mniej, a efekt jest taki, że jest mniej pasażerów, natomiast przybywa osób jeżdżących za darmo z racji wieku. W związku z tym każda nowa ulga powoduje mniejszy wpływ do kasy. Czy będzie nas stać na to i jest to kwestia analizy efektów społecznych i kosztów ekonomicznych. Prace nad kartą trwają, do końca sierpnia br. firmy zostały zobowiązane do przedłożenia propozycji. Odnośnie przystanku przy ratuszu stwierdził, że komunikacja miejska będzie zatrzymywała się tam, gdzie jest wyznaczony przystanek miejski. Możemy sugerować, co jest lepsze z punktu widzenia pasażera, bezpieczeństwa itd.

Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że przysłuchuje się wypowiedziom i miło się słucha gratulacji, każdy z obecnych docenia zachodzące zmiany. Zastanawia się jednak i zupełnie nie rozumie sytuacji jaka jest w przedsiębiorstwie, że ci sami ludzie i Pan Nowakowski, i Pani Księgowa, i większość pracowników pracowało, zdawałoby się dobrze, za czasów poprzedniego dyrektora, a teraz sytuacja radykalnie się zmieniła. Wydaje się jej, że wszyscy pracownicy powinni pracować na dobre konto każdego menagera, dyrektora. Zwracając się do Dyrektora MPK zwróciła uwagę, że w autobusach tego typu nie ma klimatyzacji, bo tłumaczenie, że przystanki są bardzo blisko, jej zdaniem, jest żadnym tłumaczeniem.

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK wyjaśnił, że też czuje się niekomfortowo, że pasażer nie ma w autobusie klimatyzacji. Na etapie przygotowywania projektu była też mowa o klimatyzacji. Mówimy o ogrzewaniu w okresie zimowym i chłodzeniu w okresie letnim. Utrzymywanie komfortowej temperatury w okresach letnich mamy kilkanaście dni w ciągu roku. Dodał, że ostatnie przetargi, które odbywają się w ramach środków unijnych na zakup autobusów coraz częściej przewidują zakup autobusów z klimatyzacją. Może się okazać, że następne autobusy zostaną zakupione z klimatyzacją. Dodał, że koszt klimatyzacji, jeśli chodzi o wyposażenie, urządzenia, w momencie zakupu autobusów był znacznie wyższy niż w chwili obecnej. Gdyby miał się podpisać pod wnioskiem o zakupie autobusów, to na pewno byłyby to autobusy z klimatyzacją. Odnosząc się do pierwszej części wypowiedzi radnej Rabczyńskiej stwierdził, że wszystko zależy od tego jak motywuje się ludzi do pracy.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta zamknęła dyskusję, a następnie poddała pod głosowanie informację o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Łomży wraz z analizą finansową za I półrocze 2013 r.

W wyniku głosowania:

- Komisja Finansów i Skarbu Miasta – 14 głosami za - jednogłośnie,

- Komisja Gospodarki Komunalnej przez aklamację, przyjęły informacje zgodnie z drukiem nr 570.

Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK podziękował radnym za przyjęcie informacji dodając, że nie jest tak, że tylko jego działania spowodowały, że jest taka sytuacja w firmie. Mieliśmy różne sytuacje, nie mniej jednak, załoga stanęła na wysokości zadania, bardzo dobrze mu się współpracuje z komisją zakładową. Ustalone zostały bardzo proste reguły - wszystkie zgłaszane sprawy, załatwiane są na bieżąco. Nie wyobraża sobie, żeby pracownik nie miał załatwionych spraw wynikających z kodeksu pracy, układu zbiorowego , tego, co się pracownikowi należy. Takie proste sprawy jak kwestia napojów muszą być załatwiane, a było z tym różnie. Skoro załoga ma to, co się jej należy, płace nie są mniejsze, to ludzie mają chęć do pracy i czasami sam jest zaskoczony, że można było z ludzi to wykrzesać i jest zadowolony, że pracuje w tej firmie.

Ad. 2

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta poprosiła o przedstawienie propozycji zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Łomża na lata 2013 – 2027.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Łomża na lata 2013 – 2027 (w załączeniu). Uzupełniając przedłożony wniosek zwróciła uwagę, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Łomża na 2013 rok w planie dochodów majątkowych zarezerwowana kwota 4. 962 tys. zł są to planowane dochody ze sprzedaży majątku. Zdejmując z najbliższego posiedzenia sesji Rady Miejskiej sprzedaż działek, które były proponowane do wprowadzenia, przy założeniu terminów, które są związane ze sprzedażą, na pewno nie osiągniemy dochodów ze sprzedaży majątku na tym poziomie.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta otworzyła dyskusję.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej stwierdził, że dochodzi do kuriozalnych sytuacji na Osiedlu Zawad Przedmieście. Ma być wykonana dokumentacja budowy danej ulicy i uważa, że najpierw trzeba zobaczyć w jakich warunkach ludzie mieszkają, a dopiero później Pani Skarbnik powie, że nie ma pieniędzy na wykup gruntów i inwestycja będzie zablokowana. Odnosząc się do osiedla Łomżyca stwierdził, że miasto wypłaciło wspólnocie odszkodowania. Tutaj sprzedawane są działki wspólnoty mieszkańców, nawet nie uzgadniając z Radą Osiedla. Uważa, że takim posunięciem sprzedaży działek blokowana jest inwestycja. Ludzie mogą domniemywać, że po przeciwnej stronie buduje developer i wszystko się tam robi, pełne uzbrojenie łącznie z podłączeniem do sieci miejskiej. Dodał, że jego argument jest słuszny, ponieważ mieszkańcy, którzy się do niego zgłaszali, mają prawo do pełnej i jawnej informacji.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że musi zdementować nieścisłości, jaka własność wspólnoty. Nie mówił o Łomżycy i poprosił o nie mieszanie kilku tematów. Ponadto developer podpisał umowę z MPEC, czy to źle. Zawsze zabiegaliśmy o to, aby MPEC dostarczał ciepło również do domów prywatnych. Mamy trzy działki na ul. Wiosennej, dobrze zostawmy te działki do września mając świadomość, że ich nie sprzedamy i nie będzie dochodu w kasie miejskiej, ale co ma do tego działka przy ul. Reymonta. Wniosek Pana Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej spowodował zdjęcie z porządku obrad Komisji połączonych, dwóch ważnych tematów od strony finansowej. Chciałby, żeby wszyscy mieli jasność, że nie sprzedamy w tym roku tych nieruchomości.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej stwierdził, że to nie było jego widzimisię tylko dbanie o interesy i sprawy budżetowe miasta, ponieważ rozbiórka budynku, który stoi na działce przy ul. Reymonta wyszacowana jest na 160 tys. zł, jego zdaniem będzie kosztowała 50 tys. zł. Automatycznie wartość działki wzrasta 80 %. Poprosił o zaprotokołowanie, że na jego wniosek, dbając o interesy finansowe miasta, na wniosek Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej obie Komisje zdjęły z porządku obrad sprzedaż działek na chwilę obecną.

Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta stwierdziła, że każdy z nas dba o dobro miasta i o budżet i uważa, że do takich spraw trzeba podchodzić spokojnie.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie potrafi znaleźć uzasadnienia wniosku Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej wyjaśnił, że uzasadnienie jest takie, że doprowadzenie tej działki do należytego stanu, rozbiórka budynków spowoduje wzrost wartości działki. Jego zdaniem konieczna jest inna kolejność działań.

Radny Zbigniew Prosiński uważa, że niepotrzebnie miasto zawraca sobie głowę rozbieraniem budynku, każdy sobie to skalkuluje. To samo było z karpami, gałęziami i nie trzeba było się tym martwić. Uważa, że przy ogłaszaniu przetargu należy zaznaczyć, że ta inwestycja ma być zrealizowana, ponieważ mieszka tam i już z jednej strony ma działkę, na której są tylko chaszcze, bałagan, a za chwilę będzie miał z drugiej strony to samo. Pieniądze miastu są potrzebne.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że sprzedaż nieruchomości zrewitalizuje to miejsce i zakłada, że ktoś, kto wyłoży duże pieniądze na kupno nieruchomości, kupi ją z przeznaczeniem pod budownictwo wielorodzinne może z usługami na dole. Chcemy zrobić świetny interes na ul. Reymonta.

Radny Zbigniew Lipski wyjaśnił, że nie głosował za działką przy ul. Reymonta, ponieważ cena, którą zaproponowano we wniosku jest nieadekwatna do wartości tej działki. Dzisiaj krótka zmowa trzech ludzi spowoduje, że działka zostanie sprzedana za cenę wywoławczą. W związku z tym, mając na względzie cenę działki na ul. Reymonta, którą sprzedano i ceny działek, które sprzedawane są w atrakcyjnych miejscach, cena wywoławcza jest bardzo niska. To nie jest cena do rozpoczęcia przetargu. Gdyby była wystawiona cena 300 – 280 zł/ m² głosowałby za. Jego zdaniem cena za działkę w tym kwartale jest zbyt niska. Spółdzielnia mieszkaniowa kupuje działki w polu i płaci po 135 – 140 zł /².

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że przyjąłby wniosek, gdyby Komisja uznała, że cena jest za niska, o sporządzenie dwóch, dodatkowych wycen.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta zwróciła uwagę, że temat został zdjęty z porządku obrad Komisji. Poprosiła o uwagi do Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Członkowie obu Komisji nie wniosły uwag i w wyniku głosowania:

- Komisja Finansów i Skarbu Miasta – za – 6 , przeciw – 0, wstrz. – 5,

- Komisja Gospodarki Komunalnej - za - 6 , przeciw – 0, wstrz. – 4

pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Łomża na lata 2013 – 2027zgodnie z drukiem nr 573 A.

Ad. 3

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta otworzyła dyskusję na temat propozycji zmian w budżecie miasta za 2013 rok (wniosek i projekt uchwały w załączeniu).

Radny Janusz Mieczkowski odnosząc się do proponowanych zmian w planie wydatków poprosił o wyjaśnienie propozycji zmniejszenia planowanych wydatków na zakup dwóch kamer monitoringu miejskiego. Czy oznacza to, że kamery będą mniej kosztowały ?

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zdejmujemy kwotę 15.300 zł z rozdz. 60015 – drogi powiatowe, aby przeznaczyć w rozdz. 75495 na zakup kamer.

Kontynuując radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie dlaczego na przedszkola zwiększa się wydatki budżetowe aż o 1.023.270 zł. Dla porównania podał kwoty zwiększenia wydatków na szkoły podstawowe i licea. Ponadto poprosił o wyjaśnienie odnośnie działu 801 i wzrostu wynagrodzenia pracowników szkół zawodowych o 571.298 zł, a także odnośnie zał. nr 4 dział 801 – budowa hali sportowej przy LO nr II przed zmianą 985.023 zł, po zmianie 0, czy to oznacza, że środki finansowe zostały wydatkowane. Dodał, że całość dotacji dla placówek oświatowych spoza sektora finansów publicznych skorygowano na ogólną kwotę 1000 zł. Z czego wynika ta korekta i dlaczego jedni mają więcej, inni mniej.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że łącznie zwiększone wydatki w dziale 801 na oświatę są na 3.700 tys. zł. Zwiększenie dotyczy wzrostu kwot przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe. Kwoty te były uwarunkowane zgodnie z zapotrzebowaniami poszczególnych jednostek. W przedszkolach jest wyższa kwota, ponieważ utworzono dodatkowe oddziały, były też składane wnioski na rozdzielenie sal. Dotacja dla placówek spoza sektora finansów publicznych została zmniejszona o 1 mln. zł, ponieważ po analizie wykonania I półrocza można było podjąć taką decyzję z tego tytułu, iż przy wnioskach, które składają szkoły niepubliczne, zmuszeni byliśmy zabezpieczyć znacznie wyższe kwoty bez względu na liczbę zgłaszanych uczniów. Po I półroczu wiemy, że była to znacznie niższa ilość uczniów i środki z I półrocza zostały zdjęte. Odnośnie hali sportowej przy II LO wyjaśniła, że , jeśli dobrze dobrze pamięta, było tam przesunięcie harmonogramu.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o odpowiedź na pytanie, czy został już ogłoszony przetarg na realizację ul. Słowikowej i ul. Piwnej.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że zostało to przekazane do MPGKiM i przedsiębiorstwo będzie realizowało tę inwestycję. Na ul. Piwną będzie ogłoszony przetarg.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła uwagę, że w dochodach bieżących zadań własnych str. 1 wniosku pkt 1.7 brak jest kwoty. Następnie odnosząc się do str. 2 wniosku pkt 1.7 poprosiła o wyjaśnienie kwoty rezerwy w wysokości 203 tys. zł.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że brak kwoty w dochodach zadań własnych wynika z przeoczenia. Jest to kwota 853.095 zł. Odnośnie rezerwy wyjaśniła, że została wprowadzona zmiana w zakresie rezerw i środki zostały przesunięte na zabezpieczenie środków na wynagrodzenia w oświacie.

Ponownie zabierając głos radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że czyta w internecie, że przekazano 100 tys. zł na przedszkole, które ma być zorganizowane dla Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. Odnosząc się do działu 801 stwierdziła, że myślała, iż zabrano 100 tys. zł i przekazano na to przedszkole. Dodała, że jest radną od kilku lat nie obiło jej się o uszy, że miasto jest winne Towarzystwo Wiedzy Powszechnej 1.600 tys. zł . Zacytowała wypowiedź Prezydenta Miasta zamieszczoną na jednym z portali internetowych, gdzie Prezydent wyjaśnia, że darmowa nieruchomości na przedszkole, to ugoda z Towarzystwem, które za 1.600 tys. zł oszacowało swoje roszczenia z tytułu nie wypłaconej dotacji oświatowej za 2008-2009 rok. Zrobiło się bardzo głośno o tej sprawie, a radni nie mają żadnej wiedzy na ten temat.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że była zgłoszona ta kwestia podczas kontroli NIK-u. Stwierdzono, że w tej jednostce było niedoszacowanie wypłaconej dotacji, co do ostatecznej kwoty nie jest w stanie w tej chwili powiedzieć czy ta kwota była do końca zweryfikowana, czy to są szacunki. Na pewno były to roszczenia z okresu, kiedy były niedoszacowane dotacje.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta zwróciła się z zapytaniem, czy Komisja Finansów i Skarbu Miasta może otrzymać do wglądu protokół NIK w tej kwestii? Komisja nic na ten temat nie wie. Mija trzeci rok kadencji, a Komisja nic nie wie o żadnych zaległościach.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że to nie jest koniec, ponieważ wpłynęło ze szkoły pismo z żądaniem wyrównania dotacji za 2006 rok i jest to żądanie rzędu 480 tys. zł łącznie z zaległymi odsetkami, co daje kwotę ponad 800 tys. zł.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła uwagę, że jest radną i członkiem Komisji Finansów już 6 rok i nie obiło się jej o uszy, że miasto winne jest tyle pieniędzy.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ta szkoła do tej pory nie upominała się. Były prowadzone rozmowy, ale dotychczas formalnie szkoła nie wystąpiła ani na drogę sądową, ani z wezwaniem.

Radna Elżbieta Rabczyńska odnosząc się do wypowiedzi radnej Mężyńskiej. Stwierdziła, że jest bardzo zaskoczona, bo w tym roku, zwracała się z interpelacją o podanie informacji jakie zobowiązania i jakie należności ma Urząd Miejski. Z odpowiedzi wynikało, że są to niewielkie kwoty, a dzisiaj dowiadujemy się z wypowiedzi Pana Prezydenta w mediach, że Prezydent potwierdza zobowiązanie Urzędu Miasta na 1.600 tys. zł. Prezydent nie podważa, nie kwestionuje i jest to dowód namacalny, że głowa naszego miasta potwierdza zobowiązanie tej instytucji na 1.600 tys. zł i nie może tego zrozumieć. Odnosząc się następnie do zał. Nr 3 projektu uchwały zwróciła uwagę na przychody ogółem w kwocie 48.077.911 zł. Rozumie, że to są zaciągnięte kredyty. Kredyt na 46.138 tys. zł, na który termin składania ofert przez banki miał minąć 12 sierpnia br. Zwróciła się z zapytaniem, czy oferty zostały otwarte i czy został wybrany bank, który udzieli kredytowi Urzędowi Miejskiemu.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta poinformowała, że koperty zostały otwarte, bank nie został nie wybrany, ponieważ oferty są w trakcie analizowania. Dodała, że informacje o zobowiązaniach nie były przedkładane, ponieważ wówczas nikt nie wystąpił z tego typu roszczeniami i dopóki zewnętrzne jednostki z takim roszczeniem, nie może podać informacji o zobowiązaniach finansowych miasta.

Kontynuując radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o wyjaśnienie, czy w kwocie przychodów ogółem uwzględnione zostały odsetki od kredytu, czy z założenia było, że będzie prolongata spłaty o 2-3 lata. Poinformowała, że będzie to 125.370.893 plus odsetki jeżeli zaciągniemy kredyt na kwotę na 46 mln. zł. Czy w ofercie Urzędu Miasta było podane, że miasto ubiega się o prolongatę spłaty. Jeżeli nie jest to tajemnicą, to prosi o podanie informacji.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że nie jest to tajemnicą. Wyjaśniła, że wg harmonogramu spłat, raty będą następowały od 2017 roku do 2027 roku. Okres karencji dotyczy tylko rat kredytu, natomiast odsetki będą płacone regularnie na bieżąco.

Radny Zbigniew Lipski zwrócił uwagę, że same odsetki to kwota 4 mln. zł rocznie. Przypomniał dyskusję na temat emisji obligacji. Mówiono wtedy, że ponad 20 mln. zł miało być przeznaczone na spłatę zadłużenia i ponad 20 mln. zł na inwestycję. Dzisiaj prasa podaje, za Panią Skarbnik, czy za Panem Prezydentem, że ponad 20 mln. zł to jest spłata istniejącego zadłużenia, a ponad 20 mln. zł na bieżące utrzymanie. Zwraca się z zapytaniem, a gdzie środki finansowe na inwestycje. Nie wolno zostawić tematu odnośnie odsetek na TWP i lokalu, ten temat musi być rozstrzygnięty, trzeba sięgnąć po dokumenty, po zobowiązania, negocjacje. Uważa, że Pani Przewodnicząca Komisji Finansów powinna się tym tematem zająć. Jeśli jest dobrze, to uważa, że należy udowodnić radnym, że jest dobrze. Jeśli źle, to pokazać, że jest źle. Dodał, że ma przed sobą uchwałę, która określa na jaki okres czasu Prezydent może użyczyć nieruchomość i do tego tematu wrócimy. Nie da się nieuczciwie rozmawiać, bo nie wie, co jest prawdą, czy to, co usłyszał od Pana Prezydenta i od Pani Skarbnik, czy to co czyta w prasie. Czy ktoś źle podaje informacje, mamy całe biuro prasowe. Dopóki nie będzie wiedział, że włodarze miasta, a więc Pan Prezydent, Pani Skarbnik rzetelnie z nami rozmawiają, do tego momentu będzie się wstrzymywał i głosował przeciw, dopóki będzie wiedział, że informacje, które do niego docierają są prawdziwe.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta odpowiadając na pytania dotyczące przeznaczenia kredytu wyjaśniła, że kredyt zostaje przeznaczony na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Po stronie dochodów w załączniku jest plan rozchodów 21.805 tys. zł i ta kwota, w stosunku do materiałów otrzymanych wcześniej, nie uległa zmianie. Została zmniejszona wg planów kwota do zaciągnięcia o 400 tys. zł w związku z przeniesieniami, natomiast te środki przeznaczone są na inwestycje. Być może w którejś wypowiedzi było przejęzyczenie, natomiast do porównania są kwoty dochodów bieżących, wydatków bieżących, które przy każdej uchwale są radnym przedstawiane. Przepisy nie dopuszczają zaciągnięcie kredytu na finansowanie wydatków bieżących. Dochody bieżące to kwota 236.560 tys. zł, wydatki to kwota 230.240 tys. zł, czy o 6 mln. zł mamy dochody wyższe niż wydatki. Sama konstrukcja budżetu uniemożliwia zaciągnięcie kredytu na wydatki budżetu,

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że mając tak potężnie rozbudowany aparat prasowy, nie można sprostować informacji podanych w mediach.

Radna Elżbieta Rabczyńska przedstawiła treść informacji zamieszczonej na stronie BIP Urzędu Miejskiego, a dotyczącej przeznaczenia długoterminowego kredytu w kwocie 46.138. 366. Stwierdziła, że w informacji tej nie ma ściśle określonego przedmiotu zamówienia. Dlaczego nie ma pełnej informacji co jest przedmiotem zamówienia odnośnie kredytu.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że przetargu była podana oferta, że na pokrycie deficytu, a nie na wydatki majątkowe, które są w załączniku. Stwierdziła, że bezpośrednio nie redaguje informacji i ostateczna decyzja nie jest po jej stronie. Są zatrudnione osoby, które nie są merytorycznie przygotowane i mogą coś przekłamać.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że wszystkie kredyty długoterminowe nie mogą być z mocy prawa przeznaczane na bieżącą konsumpcję. One są przeznaczone tylko na spłatę kredytów i na inwestycje.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta stwierdziła, że przy takiej obsłudze prasowej można dodać ze dwa zdania, żeby informacja była czytelna.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej zwrócił uwagę, że kwota 320 tys. zł przeznaczona jest na ul. Piwną. W budżecie miasta na 2013 rok jest zarezerwowana kwota 270 tys. zł. Czy ma rozumieć, że kosztorys inwestorski na ul. Piwną opiewa na kwotę 570 tys. zł. Odniósł się również do zał. nr 9 projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie. Zwrócił uwagę na kwotę 552.995 zł przeznaczoną na zapłatę odszkodowania, odsetek i kosztów sądowych w związku z wyrokiem Sądu Okręgowego w Łomży oraz na konieczne wydatki inwestycyjne. Poprosił o wyjaśnienie dlaczego wydatki inwestycyjne łączone są z karą. Jaka kwota przeznaczona jest na zapłatę odszkodowania, a jaka na wydatki inwestycyjne. Dla kogo przeznaczone są te odszkodowania.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN wyjaśnił, że wysokość środków finansowych w budżecie miasta na początku wynosiła właśnie tyle – 570 tys. zł. Z uwagi na to, że ul. Przemysłowa została rozstrzygnięta i tam brakowało 320 tys. zł, kwota ta została zdjęta, ale musiała wrócić i dlatego teraz jest powrót tych 320 tys. zł. Kosztorys inwestorski na ul. Piwną jest na ponad 600 tys. zł.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta odpowiadając radnemu Chludzińskiemu wyjaśniła, że w zał. nr 2 rozdz. 60015 są trzy pozycje: odsetki 132.008 zł, kary odszkodowania 110,031 zł, koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego 45.999 zł. Na str. 2 objaśnień w § 2 pkt 1.3 jest informacja kogo dotyczy zapłata odszkodowania. Pozostała kwota w tym dziale dotyczy tych dróg i została włączona do zwiększenia wydatków na drogi gminne. Wniosek w sprawie zmian w budżecie jest pisany tak, jak były pisane wnioski wcześniej. Zmiany są w pozostałych załącznikach. RIO zakwestionowało poprzednie wnioski.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta stwierdziła, że taka forma wniosku powoduje całkowitą dezorientację Rady. Wcześniej, kiedy była Pani Kozłowska, radni wszystko dokładnie wiedzieli. Każdy grosz był wyszczególniony i byliśmy spokojniejsi. W chwili obecnej radni nie mają orientacji. Dlaczego RIO zakwestionowało wnioski, skoro były one tak czytelne.

Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o informację odroczenie spłaty kredytu na 46 mln. zł jest na 4 lata, a dlaczego nie od następnego roku. Czym jest to spowodowane. Do spłaty nie będzie kwota 46 mln. zł, czy 56 mln. zł a 96 mln. zł, bo odsetki będą w kwocie zaciągniętego kredytu przez okres kredytowania.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że kumulacja kredytów z ubiegłych lat powodowała to, że w latach 2013, 2014, 2015 wychodziły po 12 mln. zł same raty. Jest to zmiana, rozłożenie tych kredytów inaczej. 23 mln. zł idzie na inwestycje, natomiast pozostała kwota na spłatę pozostałych kredytów.

Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że bardzo ważnym tematem jest dla niej sprawa ZDZ. Mowa była o remoncie tego budynku i o 100 tys. zł, które miała gospodarka komunalna przeznaczyć na ten remont. Nie mamy w żadnych materiałach, że cokolwiek tam się coś dzieje, czy jest jakiś przetarg, czy jest kosztorys, czy jest coś robione, a jednak tam się coś dzieje. Zwróciła się z zapytaniem czy coś w tej sprawie jest wiadomo, skąd idą pieniądze i w jakiej wysokości, bo ona słyszała o 300 tys. zł. Całe miasto grzmi, radni nic nie wiedzą i czy radni będą cokolwiek wiedzieć na ten temat. Z jakiego konta poszły pieniądze na remont tego budynku.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że są to wydatki remontowe, środki zostały przesunięte z rezerwy ogólnej.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta dodał, że należy oddzielić sprawy, które podlegają uchwałom Rady Miejskiej, opiniowanym przez Komisję o charakterze inwestycyjnym od spraw bieżącego utrzymania obiektów. Pan radny Bajno wnioskował, aby z uwagi na deficyt miejsc w przedszkolach publicznych, o doprowadzenie do sytuacji, żeby zaadaptować na te cele ten obiekt. Nie zajmuje się tym tematem bezpośrednio, ale z tego, co wie będzie tam 160 miejsc. Pojawiła się możliwość zaadaptowania tego obiekty pod potrzeby przedszkola. Nikt ZDZ nie wyrzucał, ponieważ ZDZ przeszły dobrowolnie, na mocy umowy, która wygasła.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła uwagę, że na 20 lat daje się budynek TWP na przedszkole, gdzie w przedszkolach będą wolne miejsca.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że trudno jest mu wypowiadać się, ponieważ jest dyrektorem szkoły, której ta sprawa dotyczy. Chciałby jednak zwrócić uwagę, że budynek został przekazany Towarzystwu Wiedzy Powszechnej i argumentem było, że brakuje miejsc w przedszkolach. Uważa, że trzeba będzie pewne sprawy zweryfikować, ponieważ w materiałach sprzed 3 lat, sygnowanych podpisem Z-cy Prezydenta Pani Kluczek i Pana Piechocińskiego, w 2015 roku w Łomży, w przedszkolach samorządowych, będzie więcej miejsc niż dzieci. Na to nakłada się jeszcze niż demograficzny, więc trochę nie rozumie tego gwałtu, że trzeba budować przedszkole obok przedszkola miejskiego. Druga sprawa to gwałtowny remont tego budynku na 100 tys. zł. Jeżeli są jakieś pieniądze, za które nie odpowiadają radni, tylko Prezydent, to chyba dobrze. Trzeba zobaczyć jaki jest zakres prac, na co te pieniądze poszły. Jeżeli została załatana dziura w dachu, to słusznie, ale jeżeli z tych pieniędzy przygotowano gabinet dyrektora, to nie wie czy słusznie. Trzecia sprawa to 20 lat bezpłatnego użyczenia. Może radni znają takie przypadki, on nie zna. Dodał, że ta sprawa bulwersuje i trzeba ją wyjaśnić.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta poprosiła o wyjaśnienie, czy Prezydent może sam przekazać budynek na 20 lat w bezpłatne użyczenie.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że na pewno było to opiniowane pod względem prawnym. Nie potrafi jednak odpowiedzieć na to pytanie.

Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że Pan Prezydent takie sprawy zaczyna traktować jak „prywatny folwark”. Patrzy na chronologie wydarzeń, zgodnie z którą 1 sierpnia br. została podpisana umowa z TWP i nie pytano się radnych, chociaż wcześniej były zasięgane opinie Komisji. Dlaczego skoro przejęliśmy budynek po ZDZ, remontu nie wykonano wcześniej. Dlaczego pieniądze budżetowe idą na remont. Stwierdził, że radni stawiani są pozycji dokonanej, dowiadują się jako ostatni o sprawie.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że remontu nie robi się dla remontu, tylko pod kątem przeznaczenia, robimy remont pod przedszkole. Pieniądze publiczne trafiają również na remont naszych budynków znajdujących się w rękach stowarzyszeń np. Edukatora. Jako człowiek odpowiedzialny w mieście za inwestycje stwierdził, że należy ubolewać nad tym, że doszło do takiej sytuacji, że przez lata jednostki niepubliczne nie miały płacone tego, co im się z mocy prawa należało.

Radny Janusz Mieczkowski zwrócił się z zapytaniem, jak to jest, że jedni wytaczają procesy, wygrywają i miasto im płaci odszkodowania z odsetkami, a inni nie wytaczają procesów, nie wygrywają, nie wiadomo czy są w ogóle jakieś roszczenia i otrzymują coś od miasta.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że dla niego tworzenie przedszkola w tym miejscu, gdzie będzie przedszkole obok przedszkola, jest nieporozumieniem, ponieważ likwidujemy miejsca pracy pracownikom, które pracowały tam kilkanaście lat. Odnosząc się do kwoty 100 tys. zł przekazanej z rezerwy ogólnej na remont budynku, nie wie jaki to paragraf reguluje, że radni nie muszą o tym wiedzieć, postawił wniosek o przedstawienie informacji ile pieniędzy z rezerwy ogólnej przeszło na jakie inwestycje, o których nie wiedzą radni. Na pewno wciągu roku nazbierało się tego. Jakie idą środki i na co z rezerwy ogólnej budżetu 2013 roku.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta poddała pod głosowanie wniosek radnego Wojtkowskiego o przedłożenie informacji jakie pieniądze na jakie cele, zadania zostały przekazane w 2013 roku z rezerwy ogólnej z wyszczególnieniem wysokości i rodzaju zadania. Komisja Finansów i Skarbu Miasta, w wyniku głosowania 13 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek.

Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o zaprotokołowanie pytania, które kieruje pod adresem Prezydenta Miasta. Czy prawdą jest, że stworzenie przedszkola przez Towarzystwo Wiedzy Powszechnej jest organizowaniem pracy dla Pani Czerniawskiej, Pana Wycika i Pani Cymek strony, która przegrała sprawę z Panią Prezes Kuczałek. Adaptuje się budynek na przedszkole po to, żeby stworzyć miejsce pracy dla Pani Czerniawskiej, Pani Cymek i Pana Wycika, bo wszyscy wiedzą o co chodzi, a nie ma odważnego, żeby zadać takie pytanie.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że jest radnym prawie 20 lat i pierwszy raz w tej Radzie od pewnego czasu jest taki niepokój, że radni boją się głosować, obawiają się głosować, bo w podtekście coś wisi. Jest to niespotykana sytuacja. Radni chcą jasnych, czytelnych przekazów, jasnych i czytelnych informacji, aby radni byli pewni co robią. Dlaczego np. Przewodnicząca Komisji Finansów nie wie, że RIO zmieniło zasady formułowania zapisów.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do wypowiedzi radnej Rabczyńskiej stwierdził, że nie zajmuje się plotkami. Dodał, że przekaże pytanie Pani radnej Prezydentowi Miasta.

Radna Wanda Mężyńska poinformowała, że w tej sprawie złoży interpelację na sesji Rady Miejskiej.

Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 rok. W wyniku głosowania :

- Komisja Finansów i Skarbu Miasta – za –5, przeciw – 0, wstrz. – 6,

- Komisja Gospodarki Komunalnej - za - 6 , przeciw – 0, wstrz. – 4

zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 574 A.

Dalszą część wspólnego posiedzenia prowadził Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej.

Ad. 4

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej otworzył dyskusję na temat realizacji inwestycji w I półroczu 2013 r. oraz informacji o pozyskanych środkach zewnętrznych w I półroczu 2013 r. ( w załączeniu).

Radny Andrzej Grzymała zabierając głos w dyskusji poprosił o wyjaśnienie czy może liczyć na sprawozdanie finansowe Parku Przemysłowego Łomża, o które prosił w złożonej interpelacji.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że dzisiaj sprawozdanie zostało umieszczone na stronie parku i jutro zostanie przekazane do Biura Rady.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej poprosił o wyjaśnienie jak przebiega realizacja targowiska miejskiego, na jakim etapie jest inwestycja i czy przebiega zgodnie z harmonogramem. Dodał następnie, że jest głośno w mediach o realizacji ul. Meblowej i z tego co mu wiadomo inwestor, całe zadanie ma wykonać w tym roku. Poprosił o wyjaśnienie kto zatwierdzał projekt dokumentacji na wykonanie Szosy do Mężenina. Czy ten sam zespół zatwierdzał projekt na ul. Meblową i Szosę do Mężenina.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN stwierdził, że zgodnie z przedłożoną informacja na koniec czerwca wykonawca nadrobił ok. 2 tygodni opóźnienia. Na koniec lipca opóźnienie wynosiło ok. 4 tygodni.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że projekt zrealizowany jest na podstawie specyfikacji, jest organizowany przetarg, pracownia projektowa wykonuje projekt, który w trakcie realizacji jest konsultowany, a następnie uzgadniany przez specjalistów Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego. Uzgodnienia te są prowadzone wielokrotnie i nie przez jedną osobę, ale przez grupę specjalistów. Można powiedzieć, że ten sam zespół zatwierdzał oba projekty.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej zwrócił uwagę, że przy ul. Meblowej planuje się jezdnię dwupasmową, gdzie mieszkańcy miasta wskazują, że jest to błędna decyzja, że szkoda pieniędzy. Odcinek 800 m będzie kosztował 13 mln. zł . Docelowym punktem będzie Szosa do Mężenina, gdzie planuje się pas zieleni o szerokości 12 metrów. Ma wątpliwości, czy wycięcie drzew miało uzasadnienie. Dlaczego pas jezdni nie ma 10 m tylko 7 m.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że w pierwszym przypadku mamy chodniki, ścieżkę rowerową, infrastrukturę i zachowane drzewa tam, gdzie się dało. Potem mamy niestety pas drogowy, gdzie musiało być wykonanie odwodnienie drogi kosztem drzew, ponieważ przeprowadzono inna niweletę, czy inne punkty wysokościowe. W związku z tym, w niektórych miejscach drzewa zostały osłonięte.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej dodał, że nas mieszkańcy rozliczą. Nie jest jeszcze na tym etapie ogłoszony przetarg na ul. Meblową i radziłby się zastanowić. Dokumentacja kosztuje ponad 100 tys. zł i można jeszcze to przerobić, przemyśleć sprawę. Poprosił o informację, czy jest szansa, żeby modernizacja ul. Przykoszarowej ruszyła w tym roku.

Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o wyjaśnienie jakie środowiska wydały pozytywną opinie, aby budować dwupasmową ul. Meblową. Z tego, co się orientuje i czytała materiał Prezesa ŁIPH, wszyscy są przeciwni. Kto jeszcze oprócz Pana Prezydenta jest był za tym, żeby tę ulicę Meblową budować.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że za budową ul. Meblowej była Rada Miejska w roku 2009 uchwalając plan zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru. Odnośnie ul. Przykoszarowej wyjaśnił, że nie ma szansy dlatego, że w budżecie 2013 roku zaplanowany został pierwszy odcinek ul. Browarnej. Ul. Przykoszarowa jest elementem III etapu usprawnień drogowych. Jesteśmy na liście rezerwowej, a dopiero na przełomie sierpnia i września zarząd województwa przeniesie nas na listę podstawową.

Radny Andrzej Grzymała zwrócił uwagę, aby nie było podobnej sytuacji z drzewami jaka miała miejsce przy Szosie do Mężenina, przy realizacji ul. Sikorskiego.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że wszystkie procedury zostały zachowane przy projektowaniu, uzgadnianiu i opiniowaniu przez poszczególne instytucje.

Marek Raszczyk – Naczelnika WIN dodał, że tam, gdzie nie zachodzi konieczność nikt na siłę nie usuwa drzew. Tam, gdzie zachodzi kolizja z uzbrojeniem terenu, bądź z geometrią drogi, tam jest ingerencja. Nie jest tak łatwo uzyskać zgodę na wycinkę drzew.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej odnosząc się do informacji o pozyskanych środkach zewnętrznych w I półroczu 2013 r. poprosił o wyjaśnienie zapisów dot. projektu „Stop wykluczeniu cyfrowemu w mieście Łomża”.

Anna Kadłubowska – Naczelnik WRF wyjaśniła, że konkurs pozwolił nam na złożenie wniosków w dużej ilości, nie ograniczonej tylko do jednego beneficjenta jakim jest miasto Łomża. Jest to ostatni konkurs, a więc składamy trzy wnioski, a ten który dostanie akceptację podpiszemy zgodę na jego realizację. Wpłynęło ogólnie 600 wniosków. Złożono trzy wnioski, aby kolejny etap mógł być zrealizowany i aby móc otrzymać dofinansowanie. Żaden z wniosków nie przeszedł jeszcze oceny. W chwili obecnej wnioski oceniane są merytorycznie.

Radna Hanka Gałązka poprosiła o wyjaśnienie kwestii opracowania dokumentacji technicznej przy SP nr 10 i PG nr 2. Dlaczego jest taka mała kwota, czy ten zakres został zmniejszony. Poprosiła również o wyjaśnienie kwestii dokumentacji i remontu filharmonii.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN odnośnie boisk wyjaśnił, że w budżecie poprzedniego roku była zabezpieczona kwota na opracowanie dokumentacji technicznej. Po ogłoszeniu przetargu wyniki wyszły takie, jak widać w sprawozdaniu. Zakres dokumentacji nie zmienił się, wykonawca za taką kwotę zadeklarował się to zrobić, a z uwagi to, że rozstrzygnięcie nastąpiło pod koniec roku, środki zostały zabezpieczone w zakładanej wysokości. Odnośnie filharmonii wyjaśnił, że po przeanalizowaniu etapowania zadania przez projektantów okazało się, że zakładana w budżecie miasta kwota, w porównaniu do tego, co zakładali projektanci, okazała się zbyt mała. Projektanci zakładali remont całego zaplecza części administracyjnej oprócz sali, foyer i wejścia głównego. Przeliczyli się jednak i opracowują zakres, który zmieści się w tych kosztach. Mamy zobowiązanie, że do 21 sierpnia br. czyli do jutra powinni dostarczyć okrojony zakres. W chwili obecnej złożony jest wniosek o pozwolenie na budowę.

Radny Andrzej Wojtkowski odnosząc się do projektu „Stop wykluczeniu cyfrowemu” I etap i procesu rekrutacji stwierdził, że przewidywane jest 500 osób, natomiast posiada wiedzę, że do tej pory nie wpłynęła wymagana ilość wniosków. Poprosił o wyjaśnienie, czy nie trzeba będzie zwracać środków finansowych, czy jest problem, czy nie ma problemu.

Anna Kadłubowska – Naczelnik WRF wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy wpłynęło 134 wnioski. Okres realizacji projektu możemy przedłużyć do maja 2015 roku, żeby osiągnąć zakładany wskaźnik 500 osób. Trudno jest jej powiedzieć, czy kolejne ogłoszenia nie spowodują, że będą napływały wnioski. W chwili obecnej jest okres letni, dzieci w szkołach nie ma. Na terenie miasta jest 780 rodzin, które uzyskują kryteria socjalne i te dzieci kwalifikują się do otrzymania pomocy i otrzymania internetu w ramach projektu. Bazując na tych danych 3 tysiące rodzin otrzymuje zasiłki rodzinne z MOPS. Dodała, że jesteśmy w stanie do projektu zakwalifikować wymaganą ilość osób. Będzie to realizowane do końca roku, a później będziemy wnioskować o wydłużenie terminu realizacji projektu.

Radny Andrzej Wojtkowski zaproponował zmianę kryteriów kwalifikowania osób składających wnioski.

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej zwrócił uwagę, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisja zajmuje się środkami finansowymi pozyskanymi w I półroczu 2013 roku na poszczególne zadnia, natomiast kwestia kryteriów udziału w projekcie jest tematem szczegółowym. Zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie informację o realizacji inwestycji w I półroczu 2013 r. – druk nr 566 oraz informacji o pozyskanych środkach zewnętrznych w I półroczu 2013 r.

Komisja Gospodarki Komunalnej, w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosem wstrzymującym przyjęła informacje zawarte w druku nr 566 i 566/1.

Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o zaprotokołowanie, że nie brał udziału w głosowaniu.

Ad. 5

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Rybaki, wraz ze sprzedażą budynku i udzielenie bonifikaty (w załączeniu. Otworzył dyskusję.

Radny Jan Bajno stwierdził, że na tyle temat jest znany od wielu, wielu lat i jego zdaniem nie należy dyskutować, tylko zająć stanowisko.

Radna Elżbieta Rabczyńska poinformowała, że Komisja Rewizyjna, na wniosek Pani Prezes Hospicjum, Pani Steckiewcz, zajęła się sprawą i Pan Prezydent ustosunkował się do tego, aby na rzecz hospicjum przekazać nieruchomość, o którą hospicjum starało się ponad 10 lat. Poprosiła autora projektu uchwały o wyjaśnienie zapisu w § 1 pkt 2 dot. wyrażenia zgody Prezydentowi Miasta na udzielenie bonifikaty w wysokości 99 % od pierwszej opłaty i opłat rocznych z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste w/w nieruchomości. O jakich kwotach jest tutaj mowa. Poprosiła również o poinformowanie, jaka jest wartość nieruchomości, która zostanie przekazana w wieczyste użytkowanie.

Henryka Pezowicz – Z-ca Naczelnika WGN wyjaśniła, że nakłady, które poniosło miasta do roku 1998 r. to kwota 92.728 zł , wartość gruntu to kwota 334.918 łączna wartość – 1.425.840 zł i od tego jest pierwsza opłata 25 % wartości gruntu po bonifikacie czyli 837, 29 zł i wartość nakładów, które poniosło miasto po bonifikacie czyli kwota 927 zł. Roczna opłata to 0,3 % od wartości gruntu + VAT.

Innych uwag nie zgłoszono. Komisja Gospodarki Komunalnej, w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 568 A.

Ad. 6

Henryka Pezowicz – Z-ca Naczelnika WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości położonych w Łomży przy ul. Podleśnej (w załączeniu).

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Komisja Gospodarki Komunalnej, w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 572 A.

Ad. 7

Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej przedstawił wniosek i projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża ( w załączeniu).

Komisja Gospodarki Komunalnej nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 577 A.

Ad. 8

Radny Andrzej Wojtkowski wracając do tematu projektu „Stop wykluczeniu cyfrowemu” zwrócił się z prośbą do Prezydenta Miasta o zmianę kryterium kwalifikowania osób do udziału w projekcie. Obawia się, że miasto będzie musiało oddać 5 mln. zł dofinansowania ze środków unijnych. Uważa, że trzeba przyjrzeć się temu jeszcze raz, może rozszerzyć kryteria, może znaleźć jakiś inny pomysł. Ponadto poinformował, że ma sygnał od mieszkańców rejonu, w którym mieszka, że śmieciarki sypią do „jednego kotła” wszystko bez względu na to czy mieszkańcy segregują, czy nie. Poprosił o sprawdzenie tej sytuacji.

Radny Andrzej Grzymała poprosił stwierdził, że w wyniku przetargu na wywóz śmieci powstała różnica. Poprosił o wyjaśnienie co będzie tą różnicą, która wynikła z przetargu.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że na razie o oszczędnościach nie mówimy, trzymamy te pieniądze. Na razie nie spłynęły wszystkie deklaracje, a ponadto musimy zobaczyć jaka będzie ściągalność, ponieważ z jednej strony będą koszty do poniesienia wynikające z przetargu, ale ile pieniędzy wpłynie do systemu, tego jeszcze nie wiemy.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że jako zarządca nieruchomości wpłaca do kasy miasta wszystko, co się miastu należy. Jest informacja, że może tyle przelać, ile zbierze, a dopiero ma dostać uprawnienia, aby zarządcy nieruchomości mogli egzekwować zaległości.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 11 paź 2013 08:01
  • Data opublikowania: piątek, 11 paź 2013 08:07
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej