Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 37/13 z dnia 24 wrzesnia 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum stwierdził prawomocność obrad, a następnie przedstawił porządek obrad 9 w załączeniu) . Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku. Henryk Piekarski – Wiceprzewodniczący Komisji wniósł o uzupełnienie porządku obrad o pkt dot. projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli o przystąpieniu Miasta Łomża do opracowania i wdrożenia Planu gospodarki niskoemisyjnej. Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła wniosek w sprawie uzupełnienia porządku, a w kolejnym głosowaniu, 11 głosami za – jednogłośnie przyjęła, następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołów nr 35/13 z dnia 3 lipca 2013 r. i nr 36/13 z dnia 20 sierpnia 2013 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli o przystąpieniu Miasta Łomża do opracowania i wdrożenia Planu gospodarki niskoemisyjnej – druk nr 595, 595 A. 3. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2013 roku w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 579. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcie założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 - druk nr 589, 589A, 589/1. 5. Informacja nt przeglądu ulic i ich stanu oraz stan ulic objętych okresem gwarancyjnym. 6. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 11 głosami za - jednogłośnie, przyjęła protokół nr 35/13 z dnia 3 lipca 2013 r., a następnie 10 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła protokół nr 36/13 z dnia 20 sierpnia 2013 roku.

Ad. 2

Ryszard Fiedorowicz – Z-ca Prezesa MPEC przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli o przystąpieniu Miasta Łomża do opracowania i wdrożenia Planu gospodarki niskoemisyjnej (w załączeniu). Dodał, że istnieje wymóg, że ci, którzy będą ubiegali się o środki z funduszy unijnych w latach 2014 – 2020, muszą przedstawić w swoich wnioskach plany gospodarki niskoemisyjnej. Będzie to przepustka do otrzymania środków unijnych w tym obszarze gospodarki niskoemisyjnej. Podmiotem, który opracowuje takie plany i który może otrzymać dofinansowanie na ich opracowanie jest Urząd Miejski Łomża. Całość środków przewidzianych na dofinansowanie opracowania programów wynosi 10 mln. zł. Istotne jednak jest to, że na listę rankingową wpisywane są wnioski w kolejności ich wpływania. Stąd wniosek i prośba, aby sprawę tę rozpatrzyć jak najszybciej, co zwiększy szansę uzyskania dofinansowania na opracowanie tego programu. Program dofinansowywany jest w 85 %, natomiast pozostałe 15 % jesteśmy skłonni dofinansować ze środków MPEC-u, ponieważ przedsiębiorstwo jest zainteresowane tym, aby miasto posiadało plan gospodarki niskoemisyjnej, ponieważ daje on przepustkę do składania wniosków w przyszłej perspektywie finansowej.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Stwierdził, że ma za mało danych, ale uważa, że przedsiębiorstwo, aby nie wydawać własnych środków, chce uzyskać dofinansowanie z budżetu miasta w wysokości 15 %. Gdyby inicjatywa wyszła od Prezydenta, z wydziału Pani Kadłubowskiej, inaczej by to brzmiało.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że ubiegamy się o dotację na sfinansowanie opracowania planu. Mówimy o kwocie 85 % maksymalnie 50 tys. zł, bo tyle może kosztować to opracowanie. Opracowany plan daje miastu i MPEC-owi możliwość ubiegania się w nowej perspektywie o kolejne dotacje. 10 mln. zł jest to cały budżet konkursu, na całą Polskę. Sfinansujemy koszty firmy doradczej, która przygotuje plan. Będzie ogłoszony przetarg i sądzi, że za opracowanie planu zapłacimy 50 – 60 tys. zł. 85 % byłaby to dotacja, a 15 % środki własne miasta. Plan gospodarki niskoemisyjnej będzie wskazywał działania pożądane zmierzające do ograniczenia emisji tlenków, zanieczyszczeń powietrza i również będzie dotyczył termomodernizacji oraz wskazywał na ograniczenia jakim powinny podlegać domki jednorodzinne.

Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że widzi i rozumie potrzebę podjęcia uchwały i opracowaniu programu. Ma nadzieję, że w programie znajdą się budynki jednorodzinne z Zawad Przedmieście. Dodała, że przykro jest, że nie dostrzega się potrzeb mieszkańców tego rejonu. Odniosła się do odpowiedzi na złożoną przez siebie interpelację w tej sprawie.

Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że dobrze by było, aby 15 % wkładu własnego sfinansował MPEC. Prosi, aby w tym kierunku się skłaniać, ponieważ budżet miasta jest bardzo napięty.

Radny Zbigniew Lipski zwrócił się z zapytaniem, czy w tym programie znajdzie się zapis dotyczący termomodernizacji budynków wielorodzinnych. Z posiadanych informacji wie, że będą znaczące pieniądze na termomodernizację. Poprosił Panią Naczelnik WRF, aby przy opracowywaniu planu uwzględnić również takie zapisy.

Ryszard Fiedorowicz – Z-ca Prezesa MPEC odnosząc się do wypowiedzi radnej Gałązka stwierdził, że MPEC jest zainteresowany, aby rozbudowywać sieć, ale nie za wszelką cenę. Domki niestety są terytorialnie rozrzucone. Zawady Przedmieście nie jest osiedlem zwartym jakie jest budowane przy ul. Wiosennej. Przedsiębiorstwo musiałoby wyłożyć kwotę rzędu 800 tys. zł, która może zwróciłaby się po 20 latach. Jest natomiast szansa, aby skorzystać ze środków unijnych tylko należy zadbać, aby w planie gospodarki niskoemisyjnej znalazło się osiedle Zawady Przedmieście. Odnosząc się natomiast do wypowiedzi radnej Olbryś dodał, że gdyby kwoty w wysokości 15 % udziału własnego na opracowanie programu stanowiły jakąś przeszkodę w podjęciu pozytywnej opinii, to przedsiębiorstwo deklaruje, że te pieniądze gdzieś się znajdą.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że nie możemy poprzeć tego projektu uchwały z oczywistego względu, ponieważ uzasadnienie jest dosyć kuriozalne. Jego zdaniem powinniśmy mówić o wysokiej emisji, a nie niskiej, czy to znaczy, że idziemy „do tyłu”.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że przygotowujemy dokument, który będzie dotyczył całego miasta. Powtórzył, że musimy sfinansować 15 % kosztów opracowania dokumentu. Zaproponował, aby w treści uchwały dodać zapis „tzw. niskiej emisji”.

Ryszard Fiedorowicz – Z-ca Prezesa MPEC wyjaśnił, że potoczne rozumienie sformułowania niskiej emisji odnosi się do emisji z domów o niskiej zabudowie, z emisji spalin samochodów, wszystkiego, co jest nisko. Sformułowanie nie jest trafne, natomiast sama uchwała załatwia sprawę.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że możemy poprosić Pana Prezesa o deklarację, że jeżeli zmienią się warunki ekonomiczne, a na pewno liczba przyłączy to jest zmiana warunków ekonomicznych, pozwoli na nową ocenę projektu przyłączenia osiedla Zawad Przedmieście w nieodległej przyszłości i nie wykluczone, że sfinansowanie nastąpi ze środków unijnych. Panu Prezesowi zależy również na tym, aby te przyłącza powstawały, bo to jest oczywiste.

Radny Janusz Mieczkowski za proponował, aby zakończyć dyskusję, przegłosować projekt uchwały z racji tego, że odbywa się posiedzenie Komisji Sportu. Ponadto zaproponował, aby ogłosić przerwę na czas debaty o sporcie.

Komisja w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie przyjęła propozycję radnego Mieczkowskiego.

Radny Jan Bajno odnosząc się do projektu uchwały uważa, że należy wspomóc działanie MPEC, ponieważ ta uchwała otwiera drogę do uzyskiwania środków w ramach termomodernizacji. Zaproponował, aby § 1 projektu uchwały trzymał brzmienie: „ Wyraża się wole o przystąpieniu Miasta Łomża do opracowania i wdrożenia dokumentu pn. Plan gospodarki niskoemisyjnej w mieście Łomża na lata 2014 – 2020”.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Bajno. Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek. Następnie w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 595 A wraz z przyjętym wnioskiem.

Ad. 3

Przewodniczący Komisji przypomniał, że na jednym z poprzednich posiedzeń, Komisja zajmowała się już wykonaniem inwestycji za I półrocze 2013 r. Dodał, że działem budżetu miasta, merytorycznie podległym Komisji, są właśnie inwestycje. Ponadto stwierdził, że inwestycje najlepiej jest oceniać po trzech kwartałach, a nie po półroczu, ponieważ w I półroczu inwestycje zwykle zostają rozpoczęte. Poprosił o uwagi i pytania.

Radny Ireneusz Cieślik poprosił o odpowiedź , jakie inwestycje nie zostały rozpoczęte.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN wyjaśnił, że nie rozpoczęta została budowa ul. Kamiennej. W dniu dzisiejszym otrzymaliśmy dokumentację techniczną i w najbliższym czasie zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę, które powinno być wydane do 90 dni, czyli realizacja w roku bieżącym raczej się nie rozpocznie.

Innych uwag nie zgłoszono.

Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie realizację budżetu miasta za I półrocze 2013 roku w działach merytorycznie podległych Komisji zgodnie z drukiem nr 579 (w załączeniu).

Ad. 4

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 (w załączeniu).

Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 589, 589/1, który Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie, w działach merytorycznie podległych Komisji.

Ad. 5

 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do informacji nt przeglądu ulic i ich stanu oraz stanu ulic objętych okresem gwarancyjnym (w załączeniu).

Komisja nie wniosła uwag, a następnie, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie przyjęła przedłożoną informację.

Ad. 6

 

Radna Hanka Gałązka poprosiła o odpowiedź na pytanie, czy zagrożony jest termin realizacji Szosy do Mężenina?

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że liczą na przyspieszenie prac. Termin zakończenia to maj 2014 roku.

Innych spraw nie zgłoszono.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 21 lis 2013 09:46
  • Data opublikowania: czwartek, 21 lis 2013 09:48
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej