Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 29/13 z dnia 2 grudnia 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawiła porządek obrad (w załączeniu). Poprosiła o uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 28/13 z dnia 20 listopada 2013 r. 2. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2014 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 621 3. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za - jednogłośnie, przyjęli protokół nr 28/13 z dnia 20 listopada 2013 roku.

Ad. 2

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat projektu budżetu miasta na 2014 rok (w załączeniu). Poprosiła o uwagi, pytania i wnioski. Przypomniała, że Komisja wnioskowała o zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 150 tys. zł na patrole ponadnormatywne KMP. Poprosiła o informację, jaka kwota znalazła się w projekcie budżetu na ten cel.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że na ponadnormatywne patrole piesze zostało uwzględniona kwota 110 tys. zł, na poziomie bieżącego roku oraz na inne wydatki 50 tys. zł.

Przewodnicząca Komisji poprosiła również o przedstawienie wydatków na potrzeby Straży Pożarnej i Straży Miejskiej.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta poinformowała, że straż ubiegała się o środki finansowe wydatki majątkowe w kwocie 50 tys. zł. Ubiegała się również o zakup apteczek i aparatów tlenowych. Dlatego też będziemy jeszcze prowadzili rozmowy, jakie to są zakupy i czy będą kwalifikowały się w wydatkach majątkowych. Odnośnie Straży Miejskiej wyjaśniła, że została zabezpieczona kwota na poziomie bieżącego roku.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta dodał, że będzie autopoprawka do projektu budżetu w związku z budową parkingu, a konkretnie wjazdu – wyjazdu dla wozów bojowych. Kwota na ten cel będzie jako główny element wydatków inwestycyjnych, natomiast po przetargu, pozostałe środki zostaną przeznaczone na pozostałe potrzeby. Priorytetem jest wybudowanie takiego wjazdu, który zostanie wkomponowany w ul. Sikorskiego.

Przewodnicząca Komisji poprosiła następnie o informację na temat akcji „Sprzątaj po swoim psie”.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta poinformowała, że akcja będzie kontynuowana w 2014 roku, a w projekcie budżetu miasta zaplanowana jest kwota w wysokości 10 tys. zł. Na wysokość tej kwoty miała wpływ fakt, że na utrzymanie schroniska miasto musi przeznaczyć znaczenie wyższe środki niż w roku bieżącym.

Radny Zbigniew Lipski odnosząc się do akcji „Sprzątaj po swoim psie” stwierdził, że daleko poszliśmy do przodu jeżeli chodzi o sprzątanie po psach. Pojemników jest sporo w mieście. Przez wiele lat prowadzone były dyskusje i myśli, że niewiele potrzeba, aby uporać się z problemem. Dlatego też uważa, że nie można zaniechać i zostawić tej sprawy, należy kontynuować akcję.

Przewodnicząca Komisji zgodziła się z wypowiedzią radnego Lipskiego. Wnioskowałaby, aby akcja „Sprzątaj po swoim psie” w 2014 roku poszła bardziej w zakup pojemników i aby te 10 tys. zł przeznaczyć nie na kampanie TV, ulotki, a właśnie na zakup pojemników. Pojemników jest spora ilość, ale są miejsca w mieście, gdzie tych pojemników brakuje.

Przewodnicząca Komisji przypomniała, że składała interpelację dotyczącą ustawienia koszy na śmieci i ławek przy ul. Zawadzkiej. Odpowiedź była taka, ze w budżecie 2014 roku będą zarezerwowane pieniądze na ten cel. Dodała, że dobrze by było, aby na wiosnę pokazały się kosze i ławki plus koszenie traw, szczególnie przy wjazdach do miasta od Konarzyc, Ostrołęki, czy Piątnicy.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że są pieniądze tylko w tej chwili nie powie kwoty. Wie, że projekcie są ujęte środki na ten cel.

Radny Zbigniew Lipski dodał, że jeśli nie doposażymy MPGKiM w urządzenia sprzątające, to przy tej ilości chodników, ścieżek rowerowych, które powstały, nie poradzimy sobie.

Następnie Przewodnicząca Komisji odnosząc się do monitoringu jego modernizacji i rozwoju poprosiła jaka kwota została zaplanowana i co jest w planach realizacji. Poprosiła również o informację odnośnie ul. Dmowskiego. Gdyby udało się zrobić to , o czym mówi, to temat byłby zamknięty. Plac zabaw, chodnik, śmietnik przy ul. Dmowskiego 2 oraz boisko dla młodzieży po drugiej stronie ulicy.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że na monitoring zaplanowana jest kwota 235 tys. zł.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że w pierwszy etapie, jeśli chodzi o boisko, poprosiłby o wniosek w sprawie opracowania dokumentacji technicznej boiska przy ul. Dmowskiego, ponieważ nie jest to zadania, które robi się ot tak.

Radny Zbigniew Lipski dodał, że przede wszystkim należy wyznaczyć strefy bezpieczeństwa, wszystko wymaga projektu i kontrolowane jest to przez nadzór budowlany.

Radny Konrad Haponik przypomniał, że w planach mamy przede wszystkim boiska sportowe przy Zespole Szkół Mechanicznych i przy „Wecie”. W projekcie budżetu nie ma tych zadań i robienie boiska poza kolejnością jego zdaniem wywoła burzę. Niewątpliwie w tym miejscu, o którym mówi Pani Przewodnicząca, wykonanie takiego boiska z czasem przydałoby się.

Radny Maciej Głaz stwierdził, że nie znalazł w projekcie budżetu zapisu i środków z przeznaczeniem na budżet obywatelski, a to byłoby m.in. na tego typu inwestycje jak to boisko dla młodzieży.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że na ul. Dmowskiego należy wybudować śmietnik, który w chwili obecnej jest w tragicznym stanie. Dyrektor MPGKiM twierdzi, że powinna to wybudować wspólnota, wspólnota daje podstawy prawne, że to nie jest tak. Uważa, że prawda leży po środku i jej zdaniem należy wybudować śmietnik z segregacją to po pierwsze, a ponadto wybudować boisko w ramach budżetu obywatelskiego. Taka jest jej propozycja, aby do projektu budżetu wprowadzić budżet obywatelski z kwotą 300 tys. zł.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że założenia polityki społeczno – gospodarczej miasta były przedstawione dość późno, w momencie, kiedy projekt budżetu był już opracowany. Wprowadzenie takiej pozycji jak budżet obywatelski nie jest możliwe, ponieważ proceduralnie powinno to wyglądać tak, że najpierw powinny być opracowane zasady funkcjonowania tego zadania. Do budżetu można wprowadzić już konkretne zadania, które mieszkańcy wybrali, konkretne inwestycje. W tej chwili jesteśmy na takim etapie, że nie mamy żadnego regulaminu, nie wiemy na jakich zasadach ma działać budżet obywatelski, kto będzie uprawniony do głosowania, jak będą odbywały się głosowania i kiedy. Jej zdaniem do końca września lub połowy października powinny być , w wyniku głosowania obywateli, określone inwestycje, które mają wejść do budżetu i taka jest normalnie procedura funkcjonowania budżetu obywatelskiego. Należałoby rozważyć taką opcję, że pierwsze miesiące przyszłego roku będą poświęcone na opracowanie zasad funkcjonowania oraz regulaminu budżetu obywatelskiego i ewentualnie wprowadzenie tych inwestycji w ciągu roku tam, gdzie uwolnią się środki z przetargu. Nie ma takiej pozycji w budżecie jak budżet obywatelski i nie może tego wprowadzić do budżetu. Są określone inwestycje, które zostaną wybrane przez mieszkańców.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że w innych miastach budżet obywatelski jest zapisany w budżecie miasta. Rezerwujemy kwotę w budżecie i ta kwota jest ogólna. Rozumie, że są zapisy dotyczące procedury. Ponadto regulamin budżetu obywatelskiego przedstawiamy my sami i nie jest to obligowane żadną ustawą.

Radny Maciej Głaz przypomniał, że budżet obywatelski był zapisany w założeniach łącznie z opracowaniem sposobu wydatkowania środków. Mamy wprowadzony konkretny zapis – inwestycje obywatelskie i dalej pracujemy nad tym. To nie ma tak, że muszą być wybrane inwestycje do realizacji, one są wybierane w ciągu roku budżetowego i są realizowane w ciągu tego samego roku. To nie będą jakieś wielkie zadania, które będą trwały 1 rok, czy 2 lata. Są to małe, drobne działania, poprzez które angażujemy społeczeństwo do wydatkowania ich pieniędzy z budżetu miasta.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że stwierdziła, że wszystko przypisane jest do konkretnych rozdziałów. Budżet obywatelski jest przekazanie mieszkańcom uprawnień Rady Miejskiej, Prezydenta w zakresie wydatkowania pewnych środków. Dając takie uprawnienia wydaje się jej, że będzie to szeroko określony zakres, a każdy wydatek jest przypisany do innego działu i rozdziału. Nie ma takiej jednej pozycji w tym zakresie. Na chwilę obecną nie jest określone nad czym mieszkańcy będą mogli głosować, czy to mają być tylko inwestycje, czy to mogą być szerzej pojęte wydatki bieżące.

Radny Maciej Głaz stwierdził, że kwota zarezerwowana w budżecie niczego nie „niszczy” i nie ogranicza. Kwestia opracowania programu wydatków i zatwierdzenia go jest to kwestia wtórna. Można to zrobić w ciągu miesiąca. Można np. rozpisać konkurs dla mieszkańców, który będzie trwał 2 miesiące, w trakcie których będą zbierane i składanie oferty. Później przeprowadza się głosowanie i która inwestycja wygra, ile środków starcza, realizuje się taką inwestycję. Nie mogą być to jakieś poważne projekty inwestycyjne i terminy nie przeciągają się. Jeśli mieszkańcy będą chcieli np. naprawić kawałek chodnika przed blokiem lub postawić ławki i w głosowaniu jeżeli któreś zadanie wygra, to zostanie ono wykonane.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że podejść do tematu finansowo można na początku przyszłego roku, kiedy będą rozstrzygnięte przetargi i będą określone skutki finansowe.

Radny Maciej Głaz stwierdził, że są miasta, w których to działa i nie trzeba „prochu wymyślać”. Wystarczy sprawdzić jak to działa i to wszystko.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta dodała, że nie jest to sprawa, która przeprowadzimy w ciągu 2-3 miesięcy. Kwestia z którego miasta wziąć regulamin. Różnie różne miasta podchodzą do tego, czy np. uczestniczyć mają w tym organizacje pozarządowe, czy tylko mieszkańcy. Jest to bezwzględnie do przedyskutowania z wieloma osobami. Zebranie propozycji zadań od mieszkańców, wprowadzenie na listę, przeprowadzenie głosowania myśli, że to jest kwestia minimum 4-5 miesięcy. Uważa, że spokojnie w ciągu roku, po rozstrzygnięciu przetargów można zająć się tym tematem. Planowaliśmy, że oszczędności, które powstaną, zostaną przeznaczone na konkretne inwestycje. Jeśli teraz wprowadzimy, to nie wiemy czy będą to inwestycje, czy zadania bieżące. W chwili obecnej podejmiemy decyzję, zanim określimy zakres uprawnień mieszkańców.

Przewodnicząca Komisji zgłosiła następnie wniosek do projektu budżetu miasta o przeznaczenie, zaplanowanej w projekcie budżetu kwoty w wysokości 10 tys. zł na akcję „Sprzątaj po swoim psie”, na zakup pojemników na psie odchody. Nie na ulotki, nie na informację w TV, tylko konkretnie na pojemniki. Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, wniosek przyjęła.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta odnosząc się do kwoty zaplanowanej na ponadnormatywne patrole piesze przypomniał, że sugerował, aby jakaś część procentowa tych środków została przeznaczona na bezpośredni patrol zmotoryzowany „drogówki” na ul. Wojska Polskiego w godz.0.00 – 5.00. Policja tłumaczy się brakiem środków. Wielokrotnie dyskutowaliśmy, że TIR-y bezkarnie poruszają się w godzinach nocnych i jeśli przeznaczamy środki, to uważa, że możemy czegoś w zamian oczekiwać.

Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek o przeznaczenie, 10 % /w skali roku/ zaplanowanej w projekcie budżetu kwoty w wysokości 110 tys. zł na ponadnormatywne patrole KMP, na zmotoryzowane patrole Wydziału Ruchu Drogowego, na ul. Wojska Polskiego, w godzinach nocnych od godz. 0.00 do godz. 5.00 celem wyegzekwowania obowiązującego zakazu ruchu tranzytowego przez Łomżę. Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek.

Przewodnicząca Komisji odniosła się do dokumentacji technicznej na boisko przy ul. Dmowskiego. Zwróciła się z zapytaniem do członków Komisji, czy wpisujemy to do projektu.

Radny Maciej Głaz stwierdził, że wykonanie boiska, które znajduje się ulicy nie jest prostą sprawą. Inwestycja wymaga projektu.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że „odpuści” to. Dodała, że mieszkańcy prosili o wykonanie parkingu za archiwum i chodnika. Wówczas ul. Dmowskiego byłaby zagospodarowana. Dodała, że będzie przypominała o tym Panu Prezydentowi. Do wykonania jest też chodnik przy Szkole Drzewnej, który łączy się z ul. Dmowskiego. Następnie odniosła się do monitoringu. Zwróciła uwagę, że na ul. Długiej nie ma ani jednej kamery. Dochodzi tam do bójek i zanim przyjadą odpowiednie służby bijących już nie ma. Uważa, że na deptaku powinna być chociaż jedna kamera, ponieważ różne rzeczy tak się dzieją.

Radny Konrad Haponik przypomniał o wniosku Komisji dotyczącym zamontowania kamery przy ul. Prusa.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że na terenie SM „Perspektywa” kamery montowane są przez spółdzielnie, a nie przez miasto. Spółdzielnia robi to dla swoich mieszkańców w trosce o ich bezpieczeństwo. Kamery podłączone są pod monitoring miejski.

Radny Maciej Głaz postawił wniosek o wprowadzenie do projektu budżetu miasta zadania: budżet obywatelski z kwotą 300 tys. zł. Powyższą kwotę Komisja proponuje przenieść z zadnia – zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych dz. 700, rozdz. 70005 gospodarka gruntami i nieruchomościami.

Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie powyższy wniosek. Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.

Następnie 5 głosami za – jednogłośnie Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu miasta na 2014 rok w działach merytorycznie podległych Komisji wraz z przyjętymi wnioskami.

Ad. 3

Nie zgłoszono.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 24 sty 2014 09:16
  • Data opublikowania: piątek, 24 sty 2014 09:17
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej