Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 2/14 z dnia 29 grudnia 2014 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Zaproponował uzupełnienie porządku obrad, po pkt-e 1, o zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wydatków , które nie wygasają z upływem 2015 roku. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie, przyjęła propozycję Przewodniczącego Komisji w sprawie uzupełnienia porządku obrad, a następnie 12 głosami za – jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia jak niżej: 1. Przyjęcie protokołu nr 1/14 z dnia 16 grudnia 2014 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wydatków , które nie wygasają z upływem 2015 roku - druk nr 17, 17 A. 3. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2015 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 866. 4. Sprawy różne:

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i wyniku głosowania  11 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym,  przyjęła protokół  nr 1/14  z dnia 16 grudnia 2014 r.

 

Ad. 2

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu – przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem 2015 roku (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radna Hanka Gałązka odnosząc się do projektu uchwały rozdz. 92604 § 6050 poprosiła o wyjaśnienie, co to jest za garaż. Ponadto, czy ujęta  w rozdz. 60016  § 6050 ppkt 3.3.3. zabezpiecza 100 % odszkodowania.

Radny Andrzej Modzelewski wyjaśnił, że istnieją wymogi dot. usytuowania takiego garażu na lodowisku i jest to wydatek MOSiR-u.

 

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu – odpowiadając na drugie pytanie radnej Gałązka wyjaśniła, że tak, Jest to 100 % odszkodowania jakie ma być zapłacone.

Radny Ireneusz Cieślik poprosił o wyjaśnienie czy są naliczone odsetki karne za nie dotrzymanie terminu realizacji dokumentacji cmentarza komunalnego – rozdz. 09095 § 6050 projektu uchwały.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że dokumentacja została dostarczona w dniu 22 grudnia br. Kary będą naliczone, a ujęta kwota w wysokości 27.708 zł będzie pomniejszona o wartość kar.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu – dodała, że jeżeli będą naliczone jakieś kary, to będą one stanowiły dochody budżetu.

Przewodniczący Komisji, zabierając głos w dyskusji,  odniósł się do budowy kompostowni tlenowej  - rozdz. 90002 gospodarka odpadami.  Stwierdził, że z tego, co mu wiadomo w 2015 roku wchodzą bardzo rygorystyczne przepisy i czy nie ma zagrożenia w związku z tym, czy miastu nie będą naliczane kary.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu – wyjaśniła, że nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie, ponieważ jest to wniosek Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych.

Radny Ireneusz Cieślik stwierdził, że doszła do niego informacja, że w styczniu 2015 roku zostanie  otwarta hala sportowa przy II LO. W związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie inwestycja ta zostanie rozliczona przed otwarciem czy po otwarciu.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że rozliczenie nastąpi po otwarciu obiektu.

Radny Andrzej Modzelewski zwracając się do Prezydenta Miasta stwierdził, że ma nadzieję, iż w końcu zostanie wykonany projekt przeznaczenia hali targowej na Starym Rynku. Przypomniał, że prace nad koncepcją jej zagospodarowania trwały ok. 2 lat i nic z tego nie wynikło. Były prowadzone konsultacje, w których również uczestniczył.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że obecna umowa z biurem projektowym kończy się z upływem tego roku. Projektant zgodził się na propozycję aneksu i gdyby miasto do końca stycznia przedstawiło  program funkcjonalno-użytkowy  hali, to projektant byłby w stanie opracować projekt  do końca września 2015 roku.

Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że również uczestniczyła w konsultacjach społecznych i to nie prawda, że nic z nich nie wynikło. Propozycji zagospodarowania hali targowej było bardzo dużo, tylko powstaje pytanie, gdzie one się zatrzymały, kto opracowuje tę koncepcję. Uważa, że wracanie do nowych konsultacji nie ma sensu, nie ma potrzeby i nie ma czasu.

Radna Bogumiła Olbryś przypomniała propozycje Pana Romana Borawskiego, który proponował, aby nie budować domu kultury, a przenieść się do hali. Okazało się, jednak, że nie można zaadaptować piwnicy i propozycja wypadła. Uważa, że sprawą należy się zająć i doprowadzić do końca.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że tematem hali targowej powinna zająć się Komisja Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego.

Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że chciałaby wiedzieć ile już środków finansowych zostało wydatkowanych na projekty związane z hala targową. Z tego, co wie, była jedna płatność w wysokości 58 tys. zł oraz  jeszcze dwie płatności. Od 2011 roku były wydatkowane pieniądze i są to niebagatelne kwoty. Poprosiła o informację ile pieniędzy już wydatkowano.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu – stwierdziła, że nie jest w stanie odpowiedzieć jaka to była kwota. Zobowiązała się do  przygotowania takiej informacji i przedstawienia jej radnym.

Andrzej Modzelewski, członek Komisji Gospodarki Komunalnej, a jednocześnie Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego stwierdził, że Komisja Rozwoju zajmie się tematem hali targowej na Starym Rynku.

Przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały. Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 17 A.

 

Ad. 3

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat projektu budżetu miasta na 2015 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.

Radna Alicja Konopka stwierdziła, że na posiedzeniu Komisji Edukacji i Kultury była rozmowa, że być może będzie jeszcze autopoprawka Prezydenta Miasta do projektu budżetu. W związku z tym głosowanie nad projektem budżetu na dzisiejszym posiedzeniu będzie przedwczesne i zaproponowała, aby tylko podyskutować, przedstawić sugestie Komisji.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że nie słyszał o autopoprawce, ale zgodził się  z wypowiedzią radnej Konopka i zaproponował dyskusję na temat projektu budżetu miasta na 2015 rok. Dodał, że członkowie Komisji otrzymali Program Budowy Ulic i Program Remontów, które będą pomocne w tej dyskusji.

Radny Andrzej Wojtkowski odnosząc się do programu Budowy Ulic stwierdził, że ostatnio była dyskusja na temat galerii Narew. Zwrócił uwagę, że w programie m.in. jest zadanie remont od ul. Tkackiej do ul. Ciepłej realizowany przez galerię Narew. Stwierdził, że chciałby zapytać, „co z tą galerią Narew”. Jego zdaniem galeria ta chyba nie ma zamiaru w ogóle powstać. Od 2010 roku stoją słupy i nic więcej się tam nie dzieje.

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że oba programy zostały przyjęte w formie uchwały i są dokumentami obowiązującymi.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że nie jest przedstawicielem galerii Narew i trudno udzielać mu informacji na ten temat. Wie tylko, ze budowa została przerwana. Galeria posiada aktualne pozwolenia na budowę i w ubiegłym roku przedstawiciele galerii zapewniali, że inwestycja będzie realizowana.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że budowa galerii Narew „trwa i tak szybko się nie skończy”. Galeria co jakiś czas występuje z solennym zapewnieniem, że zacznie budowę infrastruktury. W ramach offsetu ma być wykonanych wiele dróg dojazdowych wokół galerii Narew, do czego zobowiązała się galeria. Galeria jednak nie realizuje zapisów umowy i tym sposobem miasto ubezwłasnowolniło się, ponieważ nie może samo budować tych dróg, które są niezbędne i które, gdyby nie umowa, znalazłyby się w Programie Budowy Ulic na poczesnych miejscach, ale się nie znajdą. Mamy więc sytuacje taką, że jak długo będzie budowała się galeria Narew, tak długo drogi te będą wyłączone spod jurysdykcji miasta i  nie będą realizowane. Miasto wpadło w swoistego rodzaju pętle stagnacji i jest jedno zasadnicze pytanie, czy miasto ma zamiar robić coś w tej sprawie, aby wyzwolić się z jarzma ubezwłasnowolnienia i jakie kroki w najbliższym czasie zamierza podjąć. Jest to problem zasadniczy i od tego trzeba zacząć, czy Pan  Prezydent zamierza podjąć działania, a jeżeli tak, to kiedy.

Radna Bogumiła Olbryś odnosząc się do projektu budżetu miasta str. 90 rozdz. 60016 zwróciła uwagę na zadanie przygotowanie inwestycji, w tym współfinansowanych przez UE z zaproponowaną kwotą 100 tys. zł. Poprosiła o wyjaśnienie, czy kwota 100 tys. zł wystarczy na wszystkie wyszczególnione zadania. Znając życie, jej zdaniem, nie wystarczy środków na te wszystkie inwestycje. Następnie złożyła wniosek o ujęcie w budżecie miasta 2015 roku zadania – budowa parkingu przy przedszkolu nr 8 oraz Przedszkolu Pinokio (wniosek w załączeniu). W kontekście parkingu przy Przedszkolu Pinokio stwierdziła, że w poprzedniej kadencji poszło bardzo dużo środków na przystosowanie tej placówki na potrzeby przedszkola. Zaproponowała, aby miasto budując te parkingi skorzystało z partycypacji TWP w kosztach budowy.

Przewodniczący Komisji poprosił o wskazanie źródła finansowania wnioskowanych przez radną Olbryś inwestycji.

Radna Bogumiła Olbryś zwróciła uwagę, że wskazała źródło finansowania poprzez partycypację Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w kosztach budowy parkingów. Część pozostałą ewentualnie poszukamy w budżecie, bo w chwili obecnej trudno jest jej wskazać z której inwestycji zdjąć środki.

Radna Alicja Konopka stwierdziła, że jeżeli chodzi o partycypację  w kosztach inwestycji, to Komisja nie może czegoś takiego zgłaszać i głosować, bo jest to niezgodne z literą prawa.

Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że zostały uchwalone dwa programy i musimy się tych programów trzymać, nie możemy ich zmieniać , czy też nie możemy  na kolejnych posiedzeniach wrzucać innych zadań typu uliczki, parkingi. Jeżeli będziemy realizować coś poza programem, to zawsze będzie odbywało się kosztem właśnie tego programu. Zwróciła uwagę, że w poz. 13 jest ul. Glogera. Był zaplanowany remont tej ulicy łącznie z przebudową kanalizacji deszczowej. W 2013 roku nie było środków na ten cel, podobnie w 2014 roku. W projekcie budżetu miasta na 2015 rok też tych środków nie ma, w zamian za to jest ul. Ogrodowa o mniejszym natężeniu ruchu. Poinformowała, że ul. Glogera przylega do parku Jakuba Wagi i łączy ul. Wojska Polskiego i ul. Nowogrodzką. Jest to droga o wielkim natężeniu ruchu i bardzo zniszczona. Uważa, że inwestycja ta powinna znaleźć się w budżecie miasta do realizacji. Nie może być tak, że ulica, która jest w lepszym stanie zostaje zakwalifikowana do remontu m.in. ul. Chętnika, a ul. Glogera w gorszym stanie czekała na realizację. Środki na przebudowę kanalizacji deszczowej można było zaplanować rok wcześniej. Być może jest więcej takich ulic, jak ul. Glogera, które są niezbędne, bardzo potrzebne, a nie realizowane.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że jak bumerang powraca pytanie w jaki sposób, czy rytmicznie realizowane są oba programy. Uważa, że na to pytanie radni powinni otrzymać odpowiedź. Dodał, że popiera wniosek radnej Olbryś, ale ma bardzo poważne wątpliwości odnośnie co do realizacji tego wniosku. Stwierdził, że TWP jeszcze w pełni nie zaadaptowało tego budynku do  swoich potrzeb, na razie korzysta z I pietra.  Z użytkowania wyłączony jest parter, zamknięty na cztery spusty. Zgodnie z umową mają tam być usytuowane oddziały przedszkolne. W związku z powyższym uważa, że nie ma realnych szans, aby zmusić TWP do partycypacji  w kosztach realizacji parkingu. Zwracając się do Prezydenta Miasta stwierdził, że należałoby się przyjrzeć i sprawdzić czy budynek wykorzystywany jest zgodnie z umową.

Radny Tadeusz Zaremba poprosił o informacje czy jest wykonana dokumentacja techniczne na odcinek od ul. Wojska Polskiego do starego szpitala. Lokalizacja dwóch przedszkoli powoduje, że  drogi i parkingu znajdujących się na tym odcinku korzysta bardzo dużo osób.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – poinformował, że dokumentacja techniczna jest przygotowana. Oprócz budowy parkingu dokumentacja zawiera przebudowę drogi dojazdowej z odwodnieniem terenu. Kosztorys na budowę tego parkingu wraz z drogą dojazdową opiewa na  3 mln. zł i ze względu na koszt,  inwestycja ta wypadła z budżetu 2013 roku.

Radna Elżbieta Rabczyńska odnosząc się do tematu galerii Narew wyjaśniła, że zadawała pytania Prezydentowi Czerniawskiemu odnośnie galerii Narew i całego otoczenia, ponieważ miasto swego czasu przekazało duże środki finansowe na rzecz galerii. Wie, że podpisane są umowy. Pan Prezydent był bezradny, nie potrafił udzielić stosownej odpowiedzi, dlaczego inwestycja ta nie jest realizowana. Zwróciła uwagę, że do tej inwestycji została doprowadzona instalacja c.o. za ogromne pieniądze MPEC. Pytała, skoro druga strona nie dotrzymuje umowy, to dlaczego  Prezydent nie dochodzi praw na drodze postępowania sądowego, przecież są to pieniądze miasta, o które Prezydent powinien dbać. Otrzymała odpowiedź, że Prezydent nie jest w stanie, bądź nie chce. W związku z powyższym zwróciła się z prośbą do Prezydenta o zajęcie się tą sprawą. Ma nadzieję, że obecna władza zajmie się tematem i powie, albo jesteśmy bezradni i nic, albo dochodzimy swoich praw na drodze sądowej.

Radna Hanka Gałązka zabierając głos stwierdziła, że nie znalazła w projekcie budżetu na 2015 rok, ważnego zadania,  jakim jest termomodernizacja przedszkoli. Stwierdziła, że są wykonane projekty techniczne i niedługo, bo w 2015 roku,  stracą ważność. Ponadto są poważne zalecenia p.poż. związane m.in. z przebudową drogi ewakuacyjnej itd. Uważa, że warto wykorzystać środki Ministerstwa Ochrony Środowiska jako środki zewnętrzne i  te zadania wykonać. Złożyła wniosek na piśmie w  powyższej sprawie (w załączeniu).

Radny Andrzej Modzelewski złożył wniosek na piśmie  dot. remontu chodnika przy ul. M.C. Skłodowskiej od strony ul. Polowej (w załączeniu). Dodał, że jest to wniosek intencyjny i do realizacji w miarę posiadanych środków.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że odpowiedzialny za realizację programów, w tym przypadku Naczelnik Andrzej Karwowski, powinien przedłożyć radnym informację, czy zadania realizowane są zgodnie z programami.

Radny Janusz Mieczkowski wyjaśnił, że na poprzednim posiedzeniu Komisji zadawał pytanie dotyczące sprzedaży działki w Modelach Starych. Pani Skarbnik zobowiązała się do udzielenia odpowiedzi na sesji. W związku z tym, ze takiej odpowiedzi nie uzyskał, ponownie wraca do pytania i chciałby wiedzieć, co to za działka, jakie pieniądze miasto planuje uzyskać z jej sprzedaży. Poprosił również o wyjaśnienie, czy planowana kwota 7,5 mln. zł z tytułu dochodów majątkowych jest realna do osiągniecia.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu – stwierdziła, że na jutro przed sesją przygotuje  informację na temat sprzedaży działki w Modzelach Starych. W chwili obecnej nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie.

Radny Jan Olszewski wracając do tematu galerii Narew poprosił o wyjaśnienie, jak w  podpisanej  umowie, czy porozumieniu pomiędzy miastem, a inwestorem reprezentującym galerię Narew, zostały zabezpieczone interesy miasta.

Mariusz Chrzanowski - Prezydent Miasta- poinformował, że przed świętami otrzymał telefon z CBA w sprawie galerii Narew. Otrzymał również informację, że po Nowym Roku CBA ma zająć się tą sprawą.

Radny Wiesław Grzymała odnosząc się do realizacji ul. Śniadeckiego stwierdził, że połowa ulicy została zrealizowana w 2013 roku, ale pozostaje druga część ulicy. Być może w czasie, kiedy był robiony przegląd ulica była w lepszym stanie i nie kwalifikowała się do remontu, ale w chwili obecnej przynajmniej stan chodników jest fatalny. Jest złożone w tej sprawie pismo ŁSM.  Uważa, że raz na jakiś czas przegląd powinien być robiony.

Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że jeśli chodzi o ul. Śniadeckiego doskonale pamięta jaki był argument, aby przesunąć realizację inwestycji w czasie. Trwał remont ul. Przykoszarowej, były wykonywane wjazdy i ze względu na to, żeby roboty nie uległy zniszczeniu, inwestycja ma być kontynuowana w 2015 roku.

Radny Ireneusz Cieślik stwierdził, że w 2014 roku, zgodnie z planem, rozpoczęto budowę chodnika przy ul. Wesołej po obu stronach. Wybudowano chodnik do ul. Łukasińskiego, a 2/3 chodnika  pozostawiono. W inwestycjach na 2015 rok nie ma tej pozycji. W związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie, czy miasto będzie realizowało inwestycje „kawałkami”, czy zaczniemy i skończymy. Uważa, że jeżeli inwestycja została rozpoczęta w 2014 roku, to należałoby kontynuować ją i zakończyć  w 2015 roku. Poprosił o umieszczenie tej inwestycji w budżecie miasta na 2015 rok, bo nie po gospodarsku jest zaczynać i zostawiać inwestycję.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że od ostatniej Komisji minęło trochę czasu i m.in. w tej sprawie napisał wniosek o rozszerzenie zakresu rzeczowego i wykonanie chodnika, o którym mówił radny Cieślik,  w pierwszej kolejności.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta – stwierdził, że  są dwie poważne inwestycje drogowe czyli ul. Kopernika i ul. Krzywe Koło. Miasto nie uzyskało dofinansowania z zewnątrz. W związku z czym miasta nie stać na realizację tych inwestycji ze środków własnych.

Przewodniczący Komisji przypomniał, że Komisja Gospodarki Komunalnej pozytywnie zaopiniowała wniosek w sprawie sprzedaży działki przy ul. Reymonta z zaznaczeniem, że pieniądze ze sprzedaży zostaną przeznaczone na inwestycje. Kiedy można się spodziewać propozycji podziału środków na inwestycje, aby Komisja mogła się z tym zapoznać.

Radna Elżbieta Rabczyńska  złożyła na piśmie wniosek w sprawie opracowania programu remontu i budowy parkingów w Łomży na lata 2015 – 2018 (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie  wnioski zgłoszone przez radnych:

  1. Bogumiłę Olbryś – Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za, przy 4 głosach przeciw i 7 głosach wstrzymujących, wniosku nie przyjęła.
  2. Andrzeja Modzelewskiego – Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 7 głosach wstrzymujących, wniosek przyjęła.
  3. Elżbiety Rabczyńskiej – Komisja, 14 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.
  4. Hanki Gałązka – Komisja, 13 głosami za – jednogłośnie, wniosek przyjęła.

Poinformował, że przyjęte przez Komisje wnioski zostaną przekazane do Prezydenta Miasta.

 

Ad. 4

Radny Tadeusz Zaremba zwracając się do Prezydenta Miasta poprosił o wyjaśnienie, czy w sprawie wysypiska odpadów komunalnych i całej tej procedury wyciagnięcia konsekwencji, będą podejmowane decyzje „w jedną lub w drugą stronę”. Czy będą podejmowane działania naprawcze i wyciągane konsekwencje w związku z zaistniałą sytuacją.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta poinformował, że 2 stycznia odbędzie się spotkanie z przedstawicielami MPGKiM, z udziałem Wiceprezydenta Garlickiego. W styczniu zostaną podjęte decyzje, o których Komisja zostanie poinformowana. Zaprosił Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej na spotkanie w dniu 2 stycznia 2015 roku.

Przewodniczący Komisji poinformował, że członkowie Komisji otrzymali projekt planu pracy Komisji na 2015 rok, który będzie przedmiotem obrad następnego posiedzenia Komisji. Poprosił o przygotowanie propozycji tematów do planu pracy Komisji oraz propozycji tematów do planu pracy Rady Miejskiej na 2015 rok.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 23 sty 2015 08:21
  • Data opublikowania: piątek, 23 sty 2015 08:23
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej