Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 3 z dnia 13 stycznia 2015 r.

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

  1. Przyjęcie protokołu nr 2/14 z ostatniego posiedzenia Komisji
  2. Informacja o zamiarze likwidacji Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży
  3. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji (po zmianach) – druk nr 866/1
  4. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w mieście Łomża w roku szkolnym 2013/2014 – druk nr 10
  5. Przyjęcie Planu Pracy Komisji oraz zgłoszenie tematów na sesje Rady Miejskiej na 2015 rok
  6. Sprawy różne i wolne wnioski

 

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 2/14 z ostatniego posiedzenia Komisji

Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu nr 2/14 z ostatniego posiedzenia i w wyniku głosowania protokół przyjęła jednogłośnie – 10 głosami za.

Ad. 2

Informacja o zamiarze likwidacji Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta kontynuując informację o zamiarze likwidacji ZSzDiG w Łomży poinformowała komisje, że w dniu dzisiejszym z Naczelnikiem Wydziału Oświaty spotkali się z Dyrektor ZSzDiG – Panią Ireną Zwornicką, ze związkami zawodowymi oraz dyrektorami tych szkół, do których planowano przenieść kierunki. Efekt spotkania z Panią Dyrektor jest kluczowy, ponieważ w efekcie długiej rozmowy fakt zamiaru likwidacji szkoły jest akceptowany przez dyrekcję szkoły. Szkoła prosi natomiast o zmianę formy rozwiązania szkoły, tj. szkoła ponadgimnazjalna poprosiła o to, by jej nie dzielić, lecz aby znaleźć formułę przeniesienia jej w całości. W grę wchodzą trzy szkoły. Pani Dyrektor wskazała szkołę priorytetową. Sprawdzane są możliwości przeniesienia szkoły do wskazanego przez Dyrektor Zwornicką zespołu szkół. Zapewniła, że władze miasta ze swojej strony zrobią wszystko aby oczekiwania Pani Dyrektor i zespołu szkół zostały spełnione. Następnie zapewniła komisję, że postara się jak najszybciej przekazać Radzie nową treść uchwały, która będzie uwzględniała zapewnienie nauki wszystkich kierunków zawodowych likwidowanej szkoły w innym zespole szkół. Następnie poprosiła Naczelnika Wydziału Oświaty o przekazanie informacji na temat rozwiązania proponowanego dla gimnazjum likwidowanej szkoły.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że druk nr 21, tj. projekt uchwały o zamiarze likwidacji ZSzDiG w Łomży przedstawia szczegóły rozwiązania PG nr 3. Dodał, że kilka ulic z dotychczasowego obwodu PG nr 3, których odległość od PG nr 8 będzie włączonych do obwodu PG nr 8. Pozostałe ulice dotychczasowego obwodu PG nr 3 przejdą do obwodu PG nr 1. Wiadomo na dziś już na pewno, że niektóre z ulic będą położone w odległości większej niż 4km, w związku z tym uruchomiona zostanie linia komunikacji miejskiej i z kilku tych odległych punktów uczniowie będą do gimnazjum dowożeni. Uczniowie w autobusie szkolnym będą mieli zapewnioną opiekę pedagogiczną. Informację o potrzebie zapewnienia autobusu dyrektor MPK już otrzymał. Dodał następnie, że na dzień dzisiejszy większość uczniów z obwodu PG 3 już i tak uczy się w innych gimnazjach. Na dzień 1 września 2014r. do I klasy PG 3 zgłosiło się 7 uczniów. Uczy się w niej też kilku uczniów drugorocznych + kilku Czeczenów. W sumie I klasa PG 3 liczy 13-14 uczniów na 271 osób, które zamieszkują obwód tej szkoły i powinno 1 września zgłosić się do tej szkoły.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta kontynuując wypowiedź stwierdziła, że po spotkaniu z Panią Dyrektor ZSzDiG przekazała mediom uzgodniony komunikat, że kompromis w pewien sposób został osiągnięty, że poszukiwane są rozwiązania, które będą służyły wzajemnie jednej i drugiej stronie, że wszystko odbywa się w atmosferze zrozumienia i porozumienia obydwu stron. Pani Dyrektor Zwornicka potwierdziła mediom przekazany przez nią komunikat, natomiast uzupełniła swoją wypowiedź o wątek, że życzeniem szkoły jest ażeby kierunki zawodowe były przeniesione razem do innego zespołu szkół.

Radny Ireneusz Cieślik stwierdził, że z wypowiedzi Pani Prezydent i Naczelnika Wydziału Oświaty wynika, że Łomżyca jako rejon szkolny zostanie przypisana do PG 1, a dzieci z Łomżycy będą do PG 1 dowożone autobusem. W związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie czy dzieci, które z Łomżycy, które zechcą się uczyć w PG 2 czy PG 8 też będą dowożone czy nie.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że są dwa rodzaje rozstrzygnięć formalnych dla problemu poruszonego przez radnego Waldemara Cieślika. Pierwszy jest taki, że każda szkoła musi mieć obwód i to oznacza, że dzieci, które mieszkają na terenie tego obwodu mają prawo do otrzymania miejsca w szkole, która jest obwodową. Drugie rozstrzygnięcie jest takie, że rodzic ma prawo wyboru miejsca w którym dziecko się kształci i to jest jego niezbywalne prawo. W tym momencie wg prawa problem jest w tym czy są miejsca w tych innych szkołach. Rzeczywistość jest taka, że w gimnazjach nr 2, 1 i 8 są miejsca. Gimnazjum Gminy Łomża też przyjmuje uczniów mieszkających w jego pobliżu. Nie ma więc żadnych problemów. Jedyny warunek to zgoda dyrektora innego gimnazjum, który musi posiadać miejsce dla ucznia. Następnie wyjaśnił, że dalsze utrzymanie PG nr 3 z uwagi na potencjał demograficzny nie ma sensu.

Radny Ireneusz Cieślik ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że dojdzie do tego, że Starówka i Łomżyca zostaną bez gimnazjum.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do wypowiedzi radnego Cieślika stwierdziła, że władze miasta nie zabierają PG nr 3. Przypomniała, że w PG 3 w pierwszej klasie gimnazjum uczy się 13-14 uczniów. Władze miasta nie zmienią sytuacji, która jest. Nikt w tej szkole nie chce się kształcić. Na 270 uczniów tylko 15 zechciało się do niej zapisać. Rodzice nie chcą dzieci posyłać do PG nr 3. Władze miasta nie likwidują czegoś co działa, co jest dobre, tylko wnoszą o zagospodarowanie czegoś, co już tak naprawdę nie działa. Dodała, że władze miasta konfrontują się z problemem, o którym radni doskonale wiedzą, że należało się skonfrontować już kilka lat wcześniej. Wie, że nie jest to decyzja popularna. Jest to propozycja decyzji bardzo trudnej i poddaje ją pod rozwagę i rozsądek Rady.

Radny Janusz Mieczkowski poprosił o wyjaśnienie czy proponowana do likwidacji szkoła ponadgimnazjalna zostanie przeniesiona ewentualnie tylko do innej szkoły czy zostanie włączona w struktury wspólnej szkoły. Ponadto poprosił o wyjaśnienie czy przedłożony Radzie projekt uchwały o zamiarze likwidacji ZSzDiG jest początkiem długofalowej restrukturyzacji systemu edukacji w Łomży, czy tylko działaniem na okoliczność problemu.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty odpowiadając na pierwsze pytanie radnego Janusza Mieczkowskiego wyjaśnił, że jest to przeniesienie dróg kształcenia zawodowego do technikum o innym modelu i innej nazwie. Nie można przenieść tego technikum i włączyć do zespołu szkół. Prawo tego zabrania. Nie może być dwóch takich samych typów szkół w jednym zespole szkół. Proponuje się przenieść technikum do innego zespołu tak jak te kierunki kształcenia są zorganizowane w obecnej szkole. Z punktu widzenia ucznia nic się nie zmieni, nic nie zostanie zlikwidowane. Nastąpi procedura likwidacji szkoły i przeniesienia możliwości kontynuowania nauki do innej szkoły.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do drugiego pytania zadanego przez radnego Janusza Mieczkowskiego stwierdziła, że z całą pewnością jest to problem który należy rozwiązać, stąd wniosek do Rady i projekt uchwały o poparcie wniosku. Odnosząc się do zapytania dot. restrukturyzacji oświaty stwierdziła, że z całą pewnością w tych fragmentach, w których będzie to pożądane, to na pewno będą zmiany. Odbędzie się to na pewno po rozmowach i wnioskach, które też wpłyną ze strony dyrektorów jednostek oświatowych, a będą dotyczyły usprawnień w funkcjonowaniu szkół. Nie rozumie do końca co radny Mieczkowski ma na uwadze mówiąc o restrukturyzacji, bo to, że problem ZSzDiG trzeba rozwiązać to jest to fakt.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że komisja otrzymała informację o stanie realizacji zadań oświatowych w mieście Łomża. Wynika z niej m.in., że w latach 2010-2014 uczy się 30% uczniów mniej. Jest to bardzo poważny wskaźnik. Ponadto dane wskazują na to, że liczba oddziałów we wszystkich szkołach na terenie miasta zmalała o 29 oddziałów, a liczba uczniów zmniejszyła się o 1662. Z tego wynika, że liczba oddziałów powinna się zmniejszyć o 55, a nie o 29. Nieproporcjonalnie zatem maleje liczba oddziałów, a wręcz dwukrotnie wolniej niż liczba uczniów. Taka tendencja nie może się utrzymywać. Ponadto z danych wynika, że do szkół ponadgimnazjalnych wchodzi potężny niż demograficzny. Następnie odniósł się do projektu budżetu miasta na rok 2015. Stwierdził, że w 2015 roku miasto planuje wydać 25mln.zł na szkoły zawodowe, z czego prawie ¾ na szkoły samorządowe, a ¼ na szkoły prowadzone przez inne jednostki, nie prowadzone przez Prezydenta Miasta. W szkołach prowadzonych przez miasto uczy się 60% uczniów, a w pozostałych 40% uczniów. Jest dysproporcja. Tego typu spraw jest wiele i można na podstawie informacji, której część zapisów przytoczył wyciągnąć wniosek, że samorząd będzie musiał się zmierzyć z potężnymi problemami – że taki stan rzeczy i taki kształt oświaty jaka ona w tej chwili jest, nie da się utrzymać. Dlatego zadał pytanie, czy działanie związane z zamiarem likwidacji ZSzDiG jest wyłącznie działaniem akcyjnym, czy jest początkiem procesu restrukturyzacji łomżyńskiej oświaty.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że z całą pewnością w tym kontekście, który wskazał radny Janusz Mieczkowski zadaniem Prezydenta jest pewna optymalizacja kosztów oświaty, nie tracąc na jakości kształcenia.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty uzupełniając odpowiedź Pani Prezydent stwierdził, że najważniejszy jest rachunek ekonomiczny wszystkich zjawisk, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że koszty osobowe każdej ze szkół, w tym zawodowych to jest ponad 90% ogółu wydawanych środków. Zmniejszająca się liczba godzin, a co za tym idzie – spadające zatrudnienie nauczycieli powinno się bilansować. Zauważona przez radnego różnica dot. liczby uczniów i oddziałów wskazuje na to, że oddziały są mniej liczne. Jest to jakiś złoty środek między tym, że duży oddział to strata dydaktyczna. Oświatę należy ustawić na odpowiednio wysokim poziomie i kiedyś oświata łomżyńska do takiego poziomu dojdzie. Należy dokonać ekonomicznie uzasadnionego ruchu, który by pozwolił utrzymać także dobry rachunek ekonomiczny. Kiedy to się stanie, trudno na dziś powiedzieć, ponieważ samorząd mówiąc o łomżyńskiej oświacie ciągle zadaje sobie pytanie czy chce zaspokoić potrzeby mieszkańców, czy chce być ośrodkiem edukacyjnym reprezentacyjnym, najlepszym w okolicy. Odnosząc się do informacji o stanie łomżyńskiej oświaty stwierdził, że wyczytać z niej można, że żadne liceum ogólnokształcące w mieście nie będzie miało problemów z przetrwaniem w związku ze zbliżającym się do szkół ponadgimnazjalnych niżem demograficznym, natomiast w szkołach zawodowych rzeczywiście nastąpi spadek liczny uczniów. Kolejno stwierdził, że decyzja o szkole drzewnej jest uzasadniona, gdyż wobec kłopotów, które szkoła ma teraz, wobec braku możliwości jakie szkoła otrzymywała przez lata żeby zaistnieć w inny sposób (zrobić bardziej liczny nabór czy stworzyć ciekawe kierunki) – z różnych powodów to się nie udało. Fakt jest taki, że stan organizacyjny tej szkoły jest taki jaki jest. Zamykając tę szkołę, ale utrzymując kierunki kształcenia zawodowego w ofercie edukacyjnej, miasto ma zamiar jednocześnie redukować liczbę szkół zawodowych i jednocześnie utrzymać status ośrodka dominującego.

Radny Tadeusz Zaremba poprosił o wyjaśnienie czy podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji ZSzDiG zamyka inne rozwiązanie, np. przeniesienie czy przekazanie szkoły do prowadzenia innej organizacji, czy jest ona uchwałą ostatecznie likwidacyjną?

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że sytuacja formalno-prawna jest taka, że ostateczna decyzja musi zapaść do końca maja 2015 roku w formie uchwały ale już nazywanej uchwałą likwidacyjną. Czas od lutego do maja trzeba poświęcić m.in. na zawiadomienie w sposób formalny związków zawodowych i inne środowiska, kiedy będzie można jeszcze posłuchać uwag i wyciągnąć wnioski z tego co będzie się w tej sprawie działo. Nie jest powiedziane, że kolejna uchwała musi zapadać, że musi być ona ostatecznie likwidacyjna.

Radny Tadeusz Zaremba ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że miasto na wydatki w oświacie otrzymuje subwencję w wysokości 74mln.zł, natomiast blisko 30mln.zł dopłaca z innych dochodów miasta, kosztem wielu innych dziedzin. Nie chce przez to powiedzieć, że oświata jest przez niego traktowana jako jedyna „czarna dziura”, w której wiele rzeczy i pieniędzy znika, nie mniej jednak trzeba się temu przyjrzeć. Nawiązując do wypowiedzi radnego Mieczkowskiego stwierdził, że temat co dalej z oświatą, jakie są tendencje, jakie kierunki, w tej kadencji zapewne zostanie podjęty. W związku z tym w kolejnym punkcie obrad – Przyjęcie Planu Pracy Komisji na 2015 rok zaproponuje merytoryczny temat związany z analizą merytorycznych i organizacyjno-finansowych problemów łomżyńskiej oświaty.

Radny Andrzej Modzelewski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że opowiada się za likwidacją szkoły, bo decydują o tym względy ekonomiczne. Jest jednak faktem, że podjęcie tej uchwały przez Radę spowoduje likwidację ostatniego gimnazjum funkcjonującego w rejonie Starego Miasta i Łomżycy. Następnie stwierdził, że jeśli chodzi o szkolnictwo zawodowe, to samorząd powinien zrobić wszystko aby zachęcić młodzież do nauki w tych szkołach, bo one tworzą pracowników w przeciwieństwie do liceów, które tworzą potencjalnych bezrobotnych. Należy dostosować kierunki kształcenia do lokalnego rynku pracy.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że problem szkolnictwa zawodowego dotyczy całego kraju, nie tylko Łomży. Niezwykle trudne jest ustalenie w jakich kierunkach kształcić, bo pracodawcy na już potrzebują pracowników, nie mają czasu czekać aż za 4 lata uczniowie skończą szkołę i przyjdą do nich do pracy. Dodała, że bywało i tak, że wydawało się że otwierany kierunek będzie miał bardzo duże zainteresowanie, że jest potrzebny, a okazało się inaczej.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że łomżyński system kształcenia zawodowego jest zreformowany, jest bardzo elastyczny, co oznacza, że każda osoba chętna może poszukiwać na lokalnym rynku szkolnictwa zawodowego swojej drogi do osiągnięcia kwalifikacji. Na kursach kwalifikacyjnych zawodowych można bardzo szybko dokształcić się lub przekształcić, tj. zdobyć nowe kwalifikacje. Mobilność oświaty zaczyna współistnieć z potrzebami rynku pracy.

Radny Tadeusz Zaremba zawrócił się do Pani Prezydent z zapytaniem do którego zespołu szkół zostaną przeniesione kierunki zawodowe likwidowanej szkoły.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że w tej sprawie trwają rozmowy. Po uzgodnieniach jako pierwszą powiadomi Panią Dyrektor ZSzDiG. W dniu dzisiejszym nie chciałaby planów w tym zakresie przedstawiać.

Radna Edyta Śledziewska stwierdziła, że w ZSzDiG był realizowany projekt geodezyjny. Poprosiła o wyjaśnienie tej kwestii, czy w związku z likwidacją szkoły nie będzie takiego zagrożenia, że miasto będzie musiało zwracać pieniądze czy płacić kary. Ponadto poprosiła o wyjaśnienie czy na proponowane do przeniesienia z ZSzDiG kierunki jest zapotrzebowanie na rynku. Następnie stwierdziła, że w ostatnich latach ZSzDiG poczynił duży wysiłek jeśli chodzi o promocję. Żadna szkoła tak bardzo nie zadbała o promocję jak ta, a mimo to nie udało się jej pozyskać uczniów.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że jeśli chodzi o projekt geodezyjny, który był realizowany w ZSzDiG to został on zakończony. Wskaźnik przetrwania projektu wynosi 5 lat. Projekt taki pod warunkiem, że zostanie przeniesiony w całości – to takie rozwiązanie w świetle prawa jest dopuszczalne. Odnosząc się do promocji szkoły wyjaśniła, że przeszkadzała jej formuła prawna jaka w tej szkole była, a która nie najlepiej się kojarzyła. W związku z tym władze miasta upatrują, że przenoszone sensowne kierunki i duże zainwestowanie w bazę może zaprocentować tym, że jeśli kierunek znajdzie się w innej szkole, zainteresowanie nim będzie dużo większe.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty uzupełniając wypowiedź Pani Prezydent stwierdził, że w ZSzDiG są uczniowie z tych kierunków proponowanych do przeniesienia i miasto musi im wskazać miejsce do kontynuacji nauki.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że bardzo cieszy ją kompleksowe podejście Pani Prezydent do istniejącego problemu. Następnie poinformowała, że swego czasu środowisko nauczycielskie poinformowało ją, że pewne kierunki kształcenia zawodowego powtarzają się w dwóch szkołach a nie jest to właściwe rozwiązanie. Właściwe jest organizowanie w szkołach tzw. kierunki tematyczne. Takie rozwiązanie jest ekonomicznie i organizacyjnie uzasadnione. Poprosiła Panią Prezydent o pochylenie się nad tą sprawą, o uporządkowanie tej kwestii. Następnie zwróciła się do Pani Prezydent z zapytaniem co z nauczycielami ZSzDiG – czy zabezpieczone są środki na ewentualne odprawy, ilu nauczycieli i pracowników administracyjnych pracę utrzyma, a ilu pozostanie bez pracy. Poprosiła o bardzo indywidualne podejście do kadry, by nie było sytuacji, że straci pracę osoba samotnie wychowująca dziecko i jest jedynym żywicielem rodziny. Kończąc stwierdziła, że jest to bardzo trudny temat, należy do dokładnie dopracować.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że pierwszy projekt władz miasta dot. zamiaru likwidacji ZSzDiG był zgodny z tym, o czym mówiła radna Bogumiła Olbryś, tj. każdy kierunek przenieść do innej szkoły, zgodnie ze specyfiką danej szkoły. Projekt ten nie spotkał się jednak z aprobatą szkoły, a władze miasta szukają kompromisu, stąd propozycja druga, która ma spowodować to, że trzy kierunki istniejące w ZSzDiG zostaną przeniesione w całości do innego zespołu szkół. Raz jeszcze podkreśliła, że pierwotny pomysł władz miasta mówił o podziale ZSzDiG na kierunki i przenieść je każdy osobno do trzech innych szkół, dostosowując do kierunków szkoły. Jeśli chodzi o nauczycieli ZSzDiG stwierdziła, że ta sprawa zostanie bardzo gruntownie zbadana. Na dziś część nauczycieli tej szkoły jest urlopowana, m.in. do OKE 94-5 osób), część nauczycieli nie pracuje tam na pełen etat, dorabia w innych szkołach. Czas, o który prosiła jest też potrzebny właśnie na zbadanie całości zagadnienia i przedłożenia Radzie do zaopiniowania.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że sprawy kadrowe będą rozpatrywane bardzo indywidualnie. Każda osoba będzie bardzo precyzyjnie i dokładnie „zbadana”. Zapewnił, że miasto postara się w każdej sytuacji znaleźć pozytywne rozwiązanie. Na etapie jeśli któremuś z nauczycieli nie uda się znaleźć pracy, miasto pomoże w przekwalifikowaniu się, ukończeniu studiów podyplomowych, itp. na koszt samorządu i w ramach programów realizowanych przez Biuro Pracy. Najpierw jednak należy wszystko sprawdzić, zbadać, żeby nie doszło do sytuacji o których mówiła radna Bogumiła Olbryś.

Radny Andrzej Wojtkowski zabierając głos w tym temacie stwierdził, że obawia się, że na kolejnej komisji poświęconej tematowi zamiaru likwidacji ZSzDiG padną zarzuty dlaczego szkołę przenosi się do tego, a nie innego zespołu szkół. Liczył na to, że w dniu dzisiejszym komisja otrzyma propozycję przynajmniej dwóch szkół, do których ewentualnie kierunki zawodowe zostaną przeniesione, aby na wtorkowej komisji nie powstał z tym problem. Następnie poprosił Panią Prezydent o wyjaśnienie, czy dyrektor szkoły, do której Pani Prezydent planuje przenieść kierunki zawodowe ZSzDiG weźmie to chętnie, czy wymaga to jeszcze długich rozmów.

Radna Alicja Konopka zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że jej zdaniem pierwsza propozycja aby podzielić kierunki i przenieść je do trzech różnych szkół była lepsza, jeżeli jednak wola dyrekcji i rady pedagogicznej jest inna to należy to uszanować. Logiczniejsza była propozycja pierwsza, przeniesienia każdego kierunku do innej szkoły, zgodnego z jej kierunkiem kształcenia.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że w dniu dzisiejszym odbyło się spotkanie z dyrektorami trzech zespołów szkół. W tym zespole jest zespół szkół, który jest pożądany przez Panią Dyrektor Zwornicką i jest dyrektor, który szkołę przyjmie bez problemu.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że należy zrobić wszystko i rozważyć różne warianty sytuacji. Należy uszanować prośbę pracowników likwidowanej placówki, bo oni znaleźli się w sytuacji stresowej i tylko przeniesienie grupowe powoduje, że poczują się bezpiecznie.

Radny Waldemar Cieślik kontynuując wcześniejszą wypowiedź w kwestii dowożenia uczniów do PG 1 stwierdził, że na chwilę obecną dzieci z terenu Łomżycy już uczą się w gimnazjach nr 1, 2 i 8. Jeśli rejonem szkolnym dla Łomżycy będzie teraz rejon PG nr 1 – co będzie z uczniami PG nr 2 i 8? Czy nie istnieje obawa, ze może zabraknąć tym szkołom dzieci. Poprosił o przeanalizowanie tego. Czy nie spowoduje to, że rodzice specjalnie będą zapisywać dzieci tylko do PG nr 1, bo tam miasto zapewni dojazd dzieci do szkoły. Ponadto poprosił o wyjaśnienie czy są już plany dotyczące dalszych losów budynku po ZSzDiG.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że jeśli chodzi o budynek zajmowany obecnie przez ZSzDiG, to planowane jest przeniesienie tam Zespołu Szkół Specjalnych i docelowo stworzenie w tym budynku Łomżyńskiego Centrum Integracji i Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Jest to tylko plan. Wszystko wymaga dopracowania, przeanalizowania. Ponadto wyjaśniła, że budynek po Zespole Szkół Specjalnych planuje się przeznaczyć na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy uwzględniającego potrzeby osób niepełnosprawnych z głębokim upośledzeniem umysłowym powyżej 25 roku życia, o co od lat walczą rodzice. Wszystko jest w trakcie analiz, badań. Środki na ten cel są w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Na pewno trzeba będzie to zadanie wesprzeć też środkami miejskimi. Pani Macieboch – Dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy przy współpracy Dyrektora MOPS prowadzi już prace przygotowawcze. Być może, jeśli będzie miejsce zostanie tam też przeniesiony Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Dodała, że warunki lokalowe MOPS są bardzo trudne i przeniesienie PZON do Zespołu Szkół Specjalnych rozwiązałoby trudne warunki lokalowe MOPS. Raz jeszcze wyjaśniła, że to są plany. O wszystkich podejmowanych działaniach, stanie prac i możliwościach miasta na bieżąco będzie komisję informowała. Poprosiła o nie traktowanie w/w planów jako deklaracji, gdyż może się po analizach okazać, że nie był to dobry pomysł czy projekt i trzeba będzie z tego zrezygnować czy coś zmienić.

Radny Waldemar Cieślik stwierdził, że Warsztaty Terapii Zajęciowej również mają problemy lokalowe. Wynajmują budynek od Marszałka i należałoby to zmienić.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że nie wiedziała że jest taka potrzeba. Zaprosiła do rozmów, poprosiła o zgłaszanie tego typu problemów i pomoc, wskazówki co do sposobu ich rozwiązywania.

Radny Tadeusz Zaremba wniósł o zamknięcie dyskusji w tym temacie. Stwierdził, że ocena sposobu rozwiązania omawianego problemu bez analizy finansowej może okazać się nie najlepszym rozwiązaniem.

Na tym zakończono dyskusję w w/w punkcie.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji (po zmianach) – druk nr 866/1

 

Przewodnicząca obrad wprowadzając do tematu przypomniała, że Komisja na poprzednich posiedzeniach analizowała już projekt budżetu miasta na rok 2015 i złożyła wnioski w sprawie termomodernizacji przedszkoli i wykonania ogrodzenia SP nr 5.  Wnioski powyższe Prezydent Miasta przyjął w formie autopoprawki i umieścił w omawianym w dniu dzisiejszym projekcie budżetu po zmianach – druk nr 866/1. Dodała, że wnioskowała o wykonanie termomodernizacji trzech przedszkoli, bo dla tylu została opracowana dokumentacja techniczna. W projekcie budżetu miasta znalazło się jedno przedszkole. Rozumie, że w ciągu roku będzie można dokonać zmian w budżecie i w pozostałych przedszkolach przeprowadzić termomodernizację jeśli okaże się, że jest możliwość pozyskania na ten cel środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że z informacji jakie posiada środki na termomodernizację przedszkoli można pozyskać z wielu źródeł. Jeśli rzeczywiście uda się pozyskać środki, trzeba będzie zabezpieczyć środki własne i jak najwięcej termomodernizacji przedszkoli wykonać. Sprawdzane są możliwości pozyskania środków na ten cel z innych źródeł.

Radna Alicja Konopka poprosiła o wyjaśnienie zapisu w planie dochodów bieżących zadań własnych rozdział 80104 przedszkola, placówki opiekuńczo-wychowawcze … przenosi się kwotę 260tys.zł z innego rozdziału, kwotę 460tys.zł z jeszcze innego rozdziału + kwotę 510tys.zł z kolejnego rozdziału. Poprosiła o wyjaśnienie na jakie zadania przenoszone są te kwoty, bo w opisie do projektu budżetu o tym nie ma mowy.

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zapisy o które pyta radna Konopka dotyczą przeniesienia środków między paragrafami. Wyjaśnienie w opisie do projektu budżetu podano, że przeniesienia dotyczą rozdziału 80104 – z & 2310 do & 097. To są te same pieniądze na ten sam cel. Zmiany paragrafów dokonano po sugestii RIO.

Następnie radna Alicja Konopka stwierdziła, że w projekcie budżetu znalazły się dodatkowe środki na Domek Pastora. Poprosiła o informację w tej sprawie.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta zwróciła się do Komisji z prośbą, by sprawę Domku Pastora omówić na jednym z następnych posiedzeń komisji. Potrzebuje czasu na przygotowanie się i podanie komisji wyczerpujących informacji.

Następnie głos w tym punkcie obrad zabrała Pani Aleutyna Kołos – Prezes ZNP. Zwróciła się do komisji z zapytaniem czy w projekcie budżetu miasta zostały ujęte środki na podwyżki płac dla pracowników administracji i obsługi. Dodała, że w niektórych szkołach tej grupie pracowników są dopłacane dodatki do kwoty minimalnej, a płaca minimalna znacznie wzrosła od nowego roku. Stwierdziła, że pracownicy najniżej uposażeni, zatrudnieni w placówkach oświatowych podległych miastu powinni czuć się godnie i otrzymywać co najmniej minimalną płacę, żeby nie trzeba było robić dopłat.

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w budżecie każda szkoła otrzymuje środki na wynagrodzenia. Sposób rozdysponowania środków leży w gestii dyrektorów szkół. Stwierdziła, że nie przypomina sobie sytuacji, żeby w którejś z placówek dla obsługi były wypłacane kwoty wyrównania do minimalnego wynagrodzenia, bo to władze miasta i dyrektorzy szkół starali się we wszystkich placówkach zapewnić.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty potwierdził wypowiedź Skarbnik Miasta, że w/w sprawa była badana i w żadnej placówce nie było w 2014 roku dopłat do płacy minimalnej.

Pan Janusz Żebrowski – Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty stwierdził, że należy ujednolicić system płac we wszystkich szkołach podległych samorządowi.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty stwierdził, że w placówkach oświatowych samorządowych system płac jest jednolity. Regulaminy wynagradzania są wydawane przez każdego dyrektora szkoły. To dyrektor szkoły ustala wynagrodzenie swoich pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka stwierdziła, że związki zawodowe od wielu lat upominają się nie o dopłaty do płac minimalnych pracowników administracji i obsługi, a o podwyżki płac. Dodała, że wyrównanie płac do najniższej krajowej  jest rolą dyrektora szkoły.

Pan Janusz Żebrowski – Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty stwierdził, że radny Tadeusz Zaremba wymienił kwotę ok. 30mln.zł twierdząc, że tyle do oświaty dokłada miasto ze środków własnych. Poprosił Panią Skarbnik o potwierdzenie w/w informacji.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że kwotę 30mln.zł wyliczył bardzo dokładnie na podstawie przedłożonego Radzie projektu budżetu miasta na 2015 rok.

Pan Janusz Żebrowski – Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty poprosił o wyjaśnienie czy w zadaniach do których odnosi się ta kwota 30mln.zł są wliczone koszty utrzymania przedszkoli. Jeśli tak, to poprosił aby nie mówić, że 30mln.zł miasto dokłada do oświaty, ponieważ oświata jest zadaniem zleconym, natomiast przedszkola są zadaniem własnym gminy. Do oświaty miasto dokłada 16mln.zł.

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta poinformowała, że: w roku 2013 było 11.780 uczniów, w roku 2014 11.003 uczniów; w 2013 roku z budżetu miasta finansowanie na oświatę w sumie wyniosło 23.700.931, a w tej chwili 32.834.286zł. Wynika  z tego ewidentnie, że z roku na rok w wysokich kwotach wzrastają ilości środków na utrzymanie placówek oświatowych. Jeżeli w dalszym ciągu będzie spadała liczba uczniów, a wzrastała kwota środków, które z budżetu miasta idą na dofinansowanie oświaty, to będzie trudno spiąć budżet.

Radna Edyta Śledziewska stwierdziła, że co prawda dokumentacja techniczna jest opracowana tylko na trzy budynki przedszkolne, jednak należałoby termomodernizację przeprowadzić w kilku innych obiektach. Zdaniem radnej należy do tematu podejść kompleksowo i

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2015 rok w działach merytorycznie podległych komisji.

 

Ad. 3

Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w mieście Łomża w roku szkolnym 2013/2014 – druk nr 10

Informację w powyższej sprawie przedstawił Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty, zgodnie z drukiem nr 10 – w załączaniu do protokołu.

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że w/w materiał jest obszerny, przedstawia dane porównawcze za okres 2010-2014 roku.  Przystępując do analizy  dokumentu stwierdziła, że z informacji wynika, że w wieku przedszkolnym jest 100 dzieci mniej. Wiąże się to z faktem, że część dzieci z tego przedziału wiekowego przeszła do szkół. W szkołach podstawowych nastąpił wzrost liczby uczniów, a co za tym idzie wzrost o 11 liczby oddziałów szkolnych oraz wzrost etatów nauczycieli o 14. W gimnazjach uczy się 68 uczniów mniej, natomiast liczba oddziałów jest ta sama – 49. W szkołach ponadgimnazjalnych i zespołach szkół jest o 326 uczniów mniej, natomiast liczba oddziałów zmalała tylko o 4. Są to sygnały, które rzutują na zwiększające się co roku wydatki na oświatę, o których była mowa w poprzednim punkcie obrad, przy opiniowaniu projektu budżetu miasta na 2015 rok. Ogółem jest obecnie o 308 uczniów mniej we wszystkich jednostkach oświatowych miasta w porównaniu z rokiem 2013, natomiast liczba oddziałów wzrosła o 7 – są to oddziały sześciolatków w szkołach. Następnie stwierdziła, że w CKPiU jest obecnie 16 etatów nauczycieli, w roku ubiegłym było 17. Liczba uczniów w ubiegłym roku wynosiła 117, a w 2014 - 52 uczniów. Liczba oddziałów w 2013r. – 4, w tym roku 2 oddziały. Dodała, że przy tak małej liczbie oddziałów tak duża liczba nauczycieli wynika prawdopodobnie ze specyfiki kształcenia. Następnie przedstawiła sytuację w szkołach i placówkach publicznych, gdzie jest nastąpił spadek uczniów o 373, a oddziałów jest więcej o 5. Następnie stwierdziła, że tabela na str. 7 pokazuje, że liczba oddziałów we wszystkich szkołach prowadzonych przez miasto zmalała w stosunku do roku 2010 o 29, a liczba uczniów zmniejszyła się o 1662. Kolejno przytoczyła zapis: „w okresie wzrostu liczby uczniów do ok. 2017 roku w przedziale wiekowym 7-12 lat – szkoły podstawowe, nastąpi stabilizacja aż do roku 2025. W tym czasie w sieci szkół podstawowych nie powinny zachodzić zmiany, ale jest potrzeba uruchomienia kształcenia na poziomie szkoły podstawowej w zakresie prac terapeutycznych dla dzieci ze zdiagnozowanymi, specjalnymi potrzebami …. Do roku 2016 nastąpi widoczny spadek populacji 13-15 lat o ok. 200 uczniów. Najmniej zjawiska demograficzne oddziaływać będą w przedziale lat 2014-2030 na szkoły ponadgimnazjalne. Najsilniej zjawiska demograficzne oddziaływać będą w przedziale 2014-2030 na szkoły ponadgimnazjalne. Stała i wyraźna tendencja spadkowa towarzyszyć będzie tym szkołom aż do  roku 2019. Prognozowana liczba uczniów spadnie w tym czasie aż o 600 … Należy przypuszczać, że racjonalną decyzją będzie likwidacja jednej ze szkół zawodowych”.

Andrzej Piechociński - Naczelnik Wydziału Oświaty odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącej obrad i cytowanych fragmentów omawianej informacji stwierdził, że likwidacja ZSzDiG jest sankcjonowaniem spadku liczby uczniów w mieście. Jakkolwiek rozstrzygnie się sprawa tej szkoły, spadek liczny uczniów nadal będzie następował i przed samorządem staną kolejne decyzje dotyczące likwidacji szkół zawodowych. Tak wynika z danych, ze statystyk.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że z przedłożonej informacji wynika, że rok 2015 będzie swoistym rokiem granicznym. Od 2016 roku nastąpi tendencja spadkowa w całej niemal oświacie, ze szczególnym uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych, zawodowych. Problem spadku liczby uczniów zaczyna występować w całej okazałości, stąd zadał wcześniej pytanie Pani Prezydent, czy zamiar likwidacji ZSzDiG jest początkiem reorganizacji oświaty, czy będą dalsze procesy? Sprawie trzeba się przyjrzeć. Dodał, że w przedszkolach sytuacja się ustabilizowała, wystarczy przedszkoli w mieście. Zajdzie ewentualnie potrzeba tworzenia przedszkoli w rejonie dużych osiedli mieszkaniowych, czy przeniesienia przedszkola z innych terenów na tereny dużych osiedli. Następnie odniósł się do wyników matur przedstawionych na str. 16-17 przedłożonej informacji. Stwierdził, że należy zauważyć, że zdawalność jest dobra, wyższa niż w kraju. Maturę zdawało 1300 w 22 jednostkach, z czego 16 to licea. Zdawalność w poszczególnych szkołach jest różna. Od 99 do 14%. Matury nie zdały 183 osoby, ale aż 1/3 w Zespole Szkół Weterynaryjnych – 50 osób w technikum i 9 osób w liceum. Należy na to zwrócić uwagę. Następnie odniósł się do nauczania ponadgimnazjalnego. Stwierdził, że mało osób chce się kształcić w technikach i szkołach zawodowych, wybiera licea. Młodzież i rodzice mają aspiracje, a licea nie uczą zawodu, rozbudzają aspiracje i w momencie kiedy następuje zderzenie z rzeczywistością i uczeń nie zda matury i jest problem. Należy więc się zastanowić nad tym czy jest sens rozszerzania kształcenia w liceach. Jeśli chodzi o szkolnictwo zawodowe stwierdził, że jest ono bardzo drogie. Następuje znaczny spadek kształcenia w szkołach zasadniczych. W całej Łomży do pierwszych klas szkół zasadniczych w ubiegłym roku był nabór tylko do sześciu klas. Nad tym również należy się zastanowić.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta Łomży stwierdziła, że zgadza się z uwagami przedstawionymi przez radnego Janusza Mieczkowskiego. Przypomniała, że wcześniej pracowała w OKE, w instytucji, która śledziła te wszystkie wyniki. Zapewniła, że tematowi przyjrzy się z uwagą. Podkreśliła, że wyniki egzaminów nie są jedyną miarą pracy szkoły. O tym miasto jako organ prowadzący nie może zapominać. Zapewniła, że Zespół Szkół Weterynaryjnych będzie przedmiotem uwagi, wsparcia, życzliwości i szczególnej troski władz miasta.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że bardzo cieszy ją troska radnego Janusza Mieczkowskiego, który spośród 22 placówek wykazał troskę tylko o Zespół Szkół Weterynaryjnych. Dodała, że przedłożone w informacji liczby to czysta statystyka. Nie ma w tym przesłanek czysto ludzkich, nie ma zaangażowania, brak jest odniesienia z jaką wartością dodatnią czy ujemną przychodzą do niej absolwenci szkół gimnazjalnych. Stwierdziła, że szkoła ma bardzo wielu absolwentów, którzy po skończeniu szkoły radzą sobie, dostają pracę w różnych instytucjach, czego nie można powiedzieć o absolwentach „zacnych” łomżyńskich szkół, kończących renomowane uczelnie. Sztuką jest wychować dziecko zaradne, które bez matury znajdzie pracę. To zasługa Dyrektora i całej Rady Pedagogicznej ZSzWet. Podziękowała następnie Pani Prezydent, która szybko szuka rozwiązania i oferuje pomoc. Kończąc wypowiedź odniosła się do przedłożonych w informacji wyników egzaminów. Stwierdziła, że jest dobrze, że łomżyńskie placówki osiągnęły wyższe wskaźniki zdawalności egzaminów niż średnie wyniki w kraju czy województwie.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta Łomży potwierdziła wypowiedź radnej Bogumiły Olbryś odnośnie dobrych wyników z egzaminów szkolnych. Stwierdziła, że Łomża jest w ścisłej czołówce pod względem zdawalności egzaminów.

Przewodnicząca obrad – radna Hanka Gałązka stwierdziła, że wyniki egzaminów zewnętrznych od lat stoją w Łomży na bardzo wysokim poziomie. Jest to zasługa wszystkich nauczycieli, uczniów i rodziców.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że oświata łomżyńska wymaga bardzo gruntownego, rzeczowego, zdystansowanego spojrzenia, ponieważ procesy oświatowe mają ogromne przełożenie na wszystkie inne procesy rozwoju miasta. Podjął się próby spojrzenia na oświatę spojrzeć przez pryzmat spraw finansowych i uważa, że wcale nie jest tak, że za wszystko trzeba tyle i tak płacić. Problemem jest niewątpliwie to, że wszystkie wnioski i uwagi jakie padły w dyskusjach na komisji mają swoje uwarunkowanie w stylu zarządzania szkołami. Można przyjąć założenie, że jest dobrze, ale miasto Łomża tak naprawdę konsumuje rezultaty nieprzemyślanej reformy z 1998r., bo ma „przywilej” zarządzania oświatą, a wszystkie ważne decyzje tak naprawdę zapadają gdzie indziej. Zwracając się do Pani Prezydent stwierdził, że władze miasta muszą zdobywać różne opinie z różnych źródeł i dopiero takie przemyślane wnioski przedstawiać Radzie jako propozycje zmian. Dodał, że są kraje, w których racjonalnie podchodzi się do kształcenia zawodowego. Tam oświata zawodowa jest źródłem dobrobytu.

Więcej uwag w tym temacie nie zgłoszono. Komisja informację przyjęła.

Ad. 4

Przyjęcie Planu Pracy Komisji oraz zgłoszenie tematów na sesje Rady Miejskiej na 2015 rok

Przewodnicząca obrad poprosiła członków komisji o zgłaszanie uwag do przedłożonego projektu planu pracy komisji na 2015 rok.

Radny Tadeusz Zaremba wniósł o uzupełnienie planu pracy komisji w miesiącach listopad-grudzień o punkt „Kierunki przewidywanych zmian w zakresie merytorycznym i organizacyjnym w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Łomża w latach 2016-2020”.

Radny Andrzej Modzelewski wniósł o ujęcie w planie pracy komisji tematu wiązanego z oceną funkcjonowania szkół pod kątem dostosowania kierunków kształcenia do lokalnego rynku pracy.

Pani Aleutyna Kołos – Prezes ZNP zwróciła się do Komisji z prośbą o ujęcie w planie pracy  w miesiącach maj-czerwiec tematu „Informacja o stenie zatrudnienia w placówkach oświatowych podległych miastu”.

Radny Ireneusz Cieślik wniósł o uzupełnienie planu o punkt „informacja o ruchu kadrowym w roku szkolnym 2015/2016.

Więcej uwag nie zgłoszono.

W wyniku głosowania komisja jednogłośnie przyjęła n/w Plan Pracy Komisji na rok 2015 (pogrubioną czcionką zaznaczono tematy na sesje Rady Miejskiej):

Styczeń-luty

  1. Informacja o przygotowaniu wypoczynku dzieci i młodzieży w czasie ferii zimowych 2015r.

Marzec - kwiecień

  1. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu za 2014r. w działach merytorycznie podległych Komisji
  2. Zaopiniowanie lokalnego programu wsparcia edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży

Maj-czerwiec

  1. Informacja o przygotowaniu do wypoczynku letniego dzieci i młodzieży
  2. Ocena przygotowania obiektów oświatowych do remontów w czasie wakacji
  3. Informacja o udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów
    i słuchaczy zamieszkałych na terenie miasta Łomża za 2014r.
  4. Informacja o stanie zatrudnienia w placówkach oświatowych podległych miastu

 

 

 

Sierpień

 

  1. Ocena realizacji budżetu miasta za I półrocze 2015r. w działach merytorycznie podległych Komisji
  2. Informacja o przygotowaniu szkół i placówek oświatowych do rozpoczęcia roku szkolnego 2015/2016

Wrzesień-październik

 

  1. Propozycje i analiza wniosków Komisji dotyczących budżetu na 2016r.
  2. Informacja dotycząca sieci szkół i kierunków kształcenia (rok szkolny 2015/2016) oraz wyniki naboru do przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadgimnazjalnych.
  3. Informacja o ruchu kadrowym w roku szkolnym 2015/2016

 

Listopad-grudzień

  1. Informacja o wynikach egzaminów zewnętrznych w łomżyńskich szkołach i działaniach dyrektorów w celu podnoszenia poziomu kształcenia
  2. Kierunki przewidywanych zmian w zakresie merytorycznym i organizacyjnym w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Łomża w latach 2016-2020
  3. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2016 rok w działach merytorycznie podległych Komisji
  4. Informacja o realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2014/2015

 

Ad. 5

Sprawy różne i wolne wnioski:

Komisja nie wniosła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 24 lut 2015 07:28
  • Data opublikowania: wtorek, 24 lut 2015 07:31
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej