Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Program Rozwoju Publicznego Gimnazjum nr 3 w Zespole Szkół nr 1

Program skonstruowany na lata 2001 -2004 w trzech obszarach: kształcenie, opieka i wychowanie, organizacja i zarządzanie szkołą. Zawiera również harmonogramy zadań na poszczególne lata szkolne w wyżej wymienionych obszarach.












PROGRAM ROZWOJU SZKOŁY
na okres 1 września 2001 r. – 31 sierpnia 2004 r.

STATUT





Łomża, czerwiec 2001




Spis treści

1. Wstęp.
a) Misja i wizja szkoły.
b) Diagnoza i priorytety do planu rozwoju szkoły.
c) Opis procedury tworzenia planu.
2. Standardy wewnętrzne pracy szkoły na tle standardów Podlaskiego Kuratora Oświaty, wskaźniki wewnętrzne, narzędzia i procedury oraz kryteria sukcesu w obszarze:
a) kształcenia,
b) wychowania i opieki,
c) organizacji i kierowania szkołą.
3. Harmonogram działań na rok szkolny:
a) 2001/2002,
b) 2002/2003
c) 2003/2004
4. Monitoring i ewaluacja.
5. Bank narzędzi.








WSTĘP


Rozwój jest warunkiem postępu, a planowany, celowy i świadomy rozwój warunkiem osiągnięcia wysokiej jakości pracy organizacji, również takiej jaką jest gimnazjum. Mając to za motto wszelkich działań przez półtora roku próbowaliśmy dokonać dobrej diagnozy potrzeb i stanu wyjściowego do planowania działań zmierzających do poprawy jakości pracy naszej szkoły. Dokonaliśmy:
- diagnozy kolejnych dwóch naborów,
- śródokresowych (w każdym semestrze) analiz wyników nauczania i wychowania uczniów,
- badania wyników nauczania w zakresie określonym w planie nadzoru,
- podsumowania i analizy porównawczej wyników klasyfikacji w każdym semestrze,
- badań opinii uczniów, rodziców i nauczycieli w ramach monitoringu i ewaluacji naszej pracy.

Z dużym zasobem informacji uzyskanych podczas realizacji w/w przedsięwzięć przystąpiliśmy do pracy nad określeniem misji i wizji szkoły. Ogromne zróżnicowanie oczekiwań, możliwości i świadomości naszych uczniów i ich rodziców (opiekunów) zdecydowało, że uznaliśmy iż projekt misji krótko ale dobrze oddaje istotę i cel naszych działań
i przyjmujemy go do realizacji z życzeniem – obyśmy tę misję spełnili. A oto jej treść:





MISJA SZKOŁY



„Razem z Tobą i Twoimi Rodzicami - Opiekunami tworzymy dobre, przyjazne i bezpieczne
Publiczne Gimnazjum nr 3 w Łomży.

GIMNAZJUM DLA CIEBIE!

Kształcimy elity do prawdziwego życia w prawdziwie zróżnicowanym współczesnym społeczeństwie.”





Żeby stworzyć wizję szkoły zgodną z oczekiwaniami klientów i zatrudnionych w szkole pracowników przeprowadziliśmy na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 27 listopada 2000 r. ankietę (narzędzie nr 1) wśród nauczycieli (23 respondentów) i rodziców uczniów z klas Iabc i IIabc na zebraniach śródokresowych w dniu 29 listopada 2000 r. (razem 121 ankietowanych), której wyniki prezentujemy poniżej ograniczając się tylko do zadań, które wskazało co najmniej około 20% ankietowanych.
Jako najważniejsze zadania szkoły nauczyciele wskazali:
- rozwijanie samodzielności, umiejętności skutecznego działania, odpowiedzialności za siebie i innych (15) ,
- sprzyjanie wszechstronnemu rozwojowi osobowości ucznia (11),
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia (9),
- kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy (7),
- kształcenie zdolności twórczego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów (5),
- kształcenie efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji (5),
- przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz doskonalenia się (5).
Najważniejszymi dla rodziców i opiekunów okazały się:
- nauczenie uczniów umiejętności uczenia się (60),
- kształcenie zdolności twórczego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów (48),
- rozwijanie samodzielności, umiejętności skutecznego działania, odpowiedzialności za siebie i innych (46),
- kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy (37),
- sprzyjanie wszechstronnemu rozwojowi osobowości ucznia (33),
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia (27),
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz zainteresowań (25),
- kształcenie efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji (23).
Niebieski kolor pokazuje wyraźną zbieżność między hierarchią fachowo wskazanych zadań przez nauczycieli
i oczekiwań klientów – rodziców i opiekunów naszych uczniów. Pozwoliło to na łatwe sformułowanie wizji szkoły.

























WIZJA SZKOŁY

W naszym gimnazjum:
1. wprowadzamy uczniów w świat wiedzy naukowej w zakresie dyscyplin odpowiadających przedmiotom nauczania poprzez poznawanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla tych dyscyplin na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
2. wdrażamy uczniów do samodzielności i odpowiedzialności za efekty „w uczeniu uczenia się” oraz wspieramy ich
w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru kierunku dalszej edukacji,
3. stwarzamy warunki do jak najpełniejszego rozwoju indywidualnego uczniów,
4. rozwijamy umiejętności społeczne uczniów, przygotowując ich do aktywnego udziału w życiu społecznym,
5. wspieramy rodziny i opiekunów uczniów w sprawowaniu przez nich funkcji wychowawczej i opiekuńczej zgodnie
z ich prawami konstytucyjnymi, angażując w te procesy całą społeczność gimnazjum: wszystkich pracowników, uczniów, ich rodziców i opiekunów oraz instytucje wspierające szkołę w realizacji zadań wychowawczych
i opiekuńczych.

Naszym uczniom podejmujemy się zapewnić:

- możliwość rozwijania samodzielności, umiejętności skutecznego działania, odpowiedzialności za siebie
i innych,
- wszechstronny rozwój osobowości,
- możliwości poznawania wymaganych pojęć i zdobywania rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
- kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy,
- kształcenie zdolności twórczego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów,
- kształcenie efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji.


OPIS PROCEDURY TWORZENIA PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY


Nie dysponując wynikami zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły , ale zakładając świadomy i aktywny udział członków Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum nr 3 w Łomży w diagnozie, monitorowaniu i ewaluacji pracy szkoły, zaproponowaliśmy następujące etapy opracowania PROGRAMU ROZWOJU naszego gimnazjum:
1. Ankieta anonimowa (narzędzie nr 2) dla nauczycieli zmierzająca do wyłonienia mocnych i słabych stron pracy szkoły (przeprowadzona na posiedzeniu RP w dniu 7 marca 2001 r.). Każdy z ankietowanych (30 nauczycieli) miał wskazać trzy mocne i trzy słabe strony w każdym z obszarów działalności szkoły.
2. Zestawienie wyników ankiety (narzędzie nr 3).
3. Wybór priorytetów do planu rozwoju szkoły z poszczególnych obszarów spośród najsłabszych stron pracy szkoły wraz z określeniem własnych „sposobów i pomysłów” na poprawę sytuacji (przeprowadzony w formie wypowiedzi imiennej opracowanej indywidualnie przez każdego nauczyciela w wyznaczonym terminie w domu – narzędzie nr 4).
4. Zestawienie i omówienie wyników pracy indywidualnej oraz zatwierdzenie priorytetów (standardów wewnętrznych) do programu rozwoju oraz ich umiejscowienie w standardach Podlaskiego Kuratora Oświaty na posiedzeniu RP w dniu 23 kwietnia 2001 r. (narzędzie nr 5).
5. Posiedzenie 22 osobowej Komisji Rady Pedagogicznej poświęcone opracowaniu diagnoz stanów oraz wskaźników wewnętrznych, narzędzi i procedur służących ich sprawdzaniu oraz kryteriów sukcesu dla wszystkich standardów – praca w trzech zespołach roboczych po wspólnym wprowadzeniu w dniu 5 czerwca 2001 r.
6. Opracowanie harmonogramu działań na rok szkolny 2001/2002.
7. Zapoznanie z projektem programu rozwoju szkoły wszystkich członków Rady Pedagogicznej, dyskusja, przeprowadzenie procedury zatwierdzenia (posiedzenie RP w dniu 28 czerwca 2001 r.).
Pod dyskusję w Samorządzie Uczniowskim i Radzie Rodziców programu zostanie poddany we wrześniu 2001 r.





DIAGNOZA I PRIORYTETY DO PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY

W obszarze KSZTAŁCENIE wybranym priorytetem jest:

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW W CZASIE ZAJĘĆ SZKOLNYCH

DIAGNOZA STANU:

Uczniowie są mało aktywni w czasie zajęć szkolnych.
Podstawą tej diagnozy są:
- wnioski pohospitacyjne,
- obserwacje nauczycieli – opiekunów stażów,
- wypowiedzi uczniów na zajęciach lekcyjnych.
Jako przyczyny najczęściej są wskazywane: zbyt mała ilość stosowanych przez nauczycieli metod aktywizujących, zbyt mało szkolnych konkursów i wycieczek tematycznych. Te przyczyny stały się inspiracją do sformułowania wskaźników wewnętrznych w tym obszarze.


W obszarze WYCHOWANIE I OPIEKA wybranym priorytetem jest:

ZACHOWANIE UCZNIÓW I TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE

DIAGNOZA STANU:

Brak konsekwencji wszystkich nauczycieli (obu szkół – współistniejemy ze Szkołą Podstawową nr 3 w Łomży
w jednym budynku) w stosowaniu prawa szkolnego w zakresie podnoszenia dyscypliny uczniów, ich zachowań, kultury itp. Obserwuje się przejawy demoralizacji (używanie wulgaryzmów, palenie papierosów, przemoc fizyczna i psychiczna, nietolerancja, wandalizm, brak sumiennego wykonywania swoich obowiązków). Zbyt mała część uczniów jest zaangażowana w działalność organizacji młodzieżowych szkolnych i pozaszkolnych, zajęcia pozalekcyjne, wolontariat itp.

W obszarze ORGANIZACJA I KIEROWANIE SZKOŁĄ wybranym priorytetem jest:

FINANSE I BAZA SZKOŁY
DIAGNOZA STANU:
1. BAZA
- budynek - wymaga remontu kapitalnego (wymiana instalacji kanalizacyjnej, elektrycznej, posadzek, remontu dachu, malowania wnętrz i elewacji, remontu sali gimnastycznej, dostosowania pomieszczeń po byłej kotłowni do zajęć wychowania fizycznego, adaptacji pomieszczeń po mieszkaniach służbowych dla potrzeb szkoły, remontu zaplecza kuchennego, szatni i łazienek personelu, odgrzybienia budynku).
- teren wokół szkoły - wymaga wymiany nawierzchni chodników i placów, modernizacji boisk szkolnych, dokończenia remontu ogrodzenia, prac pielęgnacyjnych drzewostanu i terenów zielonych, modernizacji oświetlenia zewnętrznego.
- wyposażenie – wymaga wymiany mebli i dostosowania ich do standardów „SANEPIDU”, modernizacji
i uzupełnienia oświetlenia, wzbogacenia wyposażenia szkoły w sprzęt audiowizualny, pomoce dydaktyczne, sprzęt muzyczny i sportowy, wyposażenia każdej klasopracowni w komputer dla nauczyciela.
2. STAN FINANSÓW
Plan budżetowy ustalony znacznie poniżej potrzeb szkoły.
Szkoła ma ograniczone możliwości w pozyskiwaniu środków a wynajmu pomieszczeń. Rodziny uczniów ubożeją. Rada Rodziców ma problemy z gromadzeniem funduszy.






STANDARDY WEWNĘTRZNE PRACY SZKOŁY NA TLE STANDARDÓW PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY, WSKAŹNIKI WEWNĘTRZNE, NARZĘDZIA I PROCEDURY ORAZ KRYTERIA SUKCESU


W OBSZARZE KSZTAŁCENIE




STANDARD WEWNĘTRZNY: SZKOŁA STWARZA MOŻLIWOŚCI I STALE PODNOSI POZIOM AKTYWNOŚCI UCZNIÓW NA ZAJĘCIACH SZKOLNYCH I ICH ZAANGAŻOWANIA W PROCES NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ


STANDARD ZEWNĘTRZNY: ORGANIZACJA I PRZEBIEG KSZTAŁCENIA ZAPEWNIAJĄ WARUNKI WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU UCZNIÓW


WSKAŹNIK ZEWNĘTRZNY: ORGANIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNEGO SPRZYJA ROZWOJOWI KAŻDEGO UCZNIA


KRYTERIUM ZEWNĘTRZNE: UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI PODCZAS LEKCJI, PRACUJĄ Z ZAANGAŻO-WANIEM, SĄ WDRAŻANI DO PRACY ZESPOŁOWEJ I DYSKUSJI ORAZ ZACHĘCANI DO WYRAŻANIA WŁASNYCH PRZEKONAŃ I ICH EWENTUALNEJ OBRONY. WYMAGANIA STAWIANE UCZNIOM SĄ WYSOKIE LECZ REALNE.

WSKAŻNIK WEWNĘTRZNY NARZĘDZIA I PROCEDURY KRYTERIA SUKCESU
1. Nauczyciele stosują różnorodne aktywizujące metody nauczania.  Analiza planów realizacji materiału.
 Spostrzeżenia pohospitacyjne.
 Ankiety wśród uczniów. 10 – 20 % lekcji prowadzonych jest
z zastosowaniem metod aktywnych.
2. Nauczyciele włączają uczniów do przygotowywania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.  W odpowiednich rubrykach w dziennikach lekcyjnych są oceny za przygotowanie zajęć.
 Przegląd dokumentacji pracy nauczycieli (albumy, pomoce itp. wykonane przez uczniów w ramach przygotowania zajęć) Każdy uczeń przynajmniej jeden raz
w roku (przedmioty 1-2 godzinne) lub dwa razy w roku (przy większej niż dwa ilości godzin) bierze udział w przygotowaniu zajęć lekcyjnych bądź pozalekcyjnych.
3. Szkolny i przedmiotowe systemy oceniania motywują ucznia do aktywności na lekcji.  Analiza SSO i PSO.
 Przegląd ocen w dziennikach lekcyjnych. 80% uczniów otrzymuje pozytywne oceny za aktywny udział w zajęciach i ich przygotowanie.
4. W szkole organizowane są konkursy przedmiotowe, turnieje, zawody itp.  Analiza ilości przeprowadzonych konkursów i ilości uczniów w nich startujących.
 Przegląd wyników konkursów. 50% uczniów szkoły startuje w konkursach, zawodach, turniejach itp.
5. W gimnazjum prowadzi się współzawodnictwo klas o tytuł „Wszechstronnej klasy”.  Ankieta wśród uczniów i nauczycieli na temat opinii o współzawodnictwie.
 Analiza wyników współzawodnictwa. Nauczyciele i uczniowie mają pozytywne opinie na temat prowadzonego współzawodnictwa.
6. Uczniowie szkoły uczestniczą
w wycieczkach tematycznych.  Analiza planów wycieczek klasowych.
 Analiza wpisów w dziennikach lekcyjnych. Każda klasa przynajmniej dwa razy w roku odbywa wycieczki tematyczne.
7. Uczniowie mają możliwość pogłębiania wiedzy zgodnie z zainteresowaniami
w klasach z rozszerzonym programem
z wybranych przedmiotów z godzin dyrektorskich.  Analiza dokumentacji szkoły
i przegląd zmodyfikowanych programów.
 Ankiety wśród uczniów i rodziców
z klas o rozszerzonych programach nauczania.  W szkole istnieją klasy o rozszerzonych programach nauczania
 Opinie uczniów i ich rodziców są w 50 % pozytywne.


OBSZAR: OPIEKA I WYCHOWANIE




STANDARD WEWNĘTRZNY: SZKOŁA WDRAŻA UCZNIÓW DO WŁAŚCIWYCH ZACHOWAŃ. PODEJMUJE DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO ELIMINOWANIA TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCH.



STANDARD ZEWNĘTRZNY: PROGRAM WYCHOWAWCZY ORAZ REALIZACJA FUNKCJI OPIEKUŃCZEJ SZKOŁY SPRZYJAJĄ WSZECHSTRONNEMU ROZWOJOWI OSOBOWOŚCI UCZNIA.



WSKAŹNIK ZEWNĘTRZNY: SZKOŁA DBA O WŁAŚCIWE POSTAWY UCZNIÓW POPRZEZ STOSOWANIE JASNYCH KRYTERIÓW OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW.


KRYTERIUM ZEWNĘTRZNE: UCZNIOWIE ZNAJĄ KATALOG ZACHOWAŃ AKCEPTOWANYCH PRZEZ NAUCZYCIELI I RODZICÓW. SZKOŁA PROMUJE PRZYKŁADNE ZACHOWANIE. PRZYPADKI NAGANNYCH ZACHOWAŃ SĄ ANALIZOWANE I W MIARĘ POTRZEB PODEJMOWANE SĄ DZIAŁANIA ZARADCZE.

WSKAŻNIK WEWNĘTRZNY NARZĘDZIA I PROCEDURY KRYTERIA SUKCESU
1. Uczniowie stosują na co dzień elementarne zwroty grzecznościowe.  Uwagi pohospitacyjne z lekcji i imprez klasowych.
 Analiza ankiet na temat używania zwrotów grzecznościowych przez uczniów przeprowadzonych wśród uczniów
i nauczycieli. 80% uczniów używa zwrotów grzecznościowych.
2. Uczniowie dbają o kulturę języka.  Monitoring prac i wypowiedzi uczniów na lekcjach.
 Obserwacja języka uczniów na przerwach międzylekcyjnych i zjęciach pozalekcyjnych. Nauczyciele rzadko słyszą (widzą) wulgaryzmy
w języku uczniów.
3. Uczniowie właściwie odnoszą się do pracowników szkoły i do siebie nawzajem.  Analiza wyników ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, nauczycieli i pracowników administracji i obsługi. 90% ankietowanych wskazuje na właściwe stosunki interpersonalne w szkole.
4. Uczniowie sumiennie wykonują swoje obowiązki.  Analiza frekwencji na zajęciach i liczby spóźnień.
 Ocena przygotowania uczniów do zajęć na podstawie oceny nauczycieli (ankieta)
i uwag pohospitacyjnych. 95% uczniów spełnia obowiązek szkolny. Spóźnienia są sporadyczne u poszczególnych uczniów.
Średnia ocena przygotowania uczniów do zajęć jest co najmniej dobra.
5. Uczniowie potrafią rozwiązywać konflikty bez użycia siły.  Obserwacja zachowań uczniów na zajęciach
i przerwach.
 Analiza ewidencji przypadków przemocy
w szkole i poza nią.
 Analiza ankiet przeprowadzonych wśród uczniów na temat przemocy. Przypadki użycia przemocy są sporadyczne.
90% uczniów nie ma poczucia zagrożenia
w szkole.
6. Uczniowie szanują mienie szkoły i osób prywatnych.  Obserwacje zachowań uczniów na lekcjach
i przerwach.
 Przegląd ewidencji szkód i sposobów ich usuwania. Brak tendencji wzrostowych w zakresie niszczenia mienia.
Wykrywalność sprawców zniszczeń na poziomie 50%.
7. Szkoła zapobiega patologiom wśród uczniów.  Analiza dokumentacji pracy pedagoga w tym zakresie.
 Analiza dokumentacji pracy wychowawców klasowych.
 Analiza dokumentacji pracy świetlicy. Patologie są zidentyfikowane. Odbyła się pedagogizacja rodziców w zakresie przeciwdziałania występującym patologiom. Świetlica prowadzi zajęcia terapeutyczne
z uczniami przejawiającymi zachowania patologiczne.
OBSZAR: ORGANIZACJA I KIEROWANIE SZKOŁĄ



STANDARD WEWNĘTRZNY: PRACOWNICY I KLIENCI SZKOŁY PODEJMUJĄ DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO POPRAWY WARUNKÓW NAUKI I PRACY



STANDARD ZEWNĘTRZNY: BAZA SZKOŁY I JEJ WYPOSAŻENIE ZAPEWNIAJĄ REALIZACJĘ ZAPLANOWANYCH ZADAŃ I PRIORYTETÓW SZKOŁY



WSKAŹNIK ZEWNĘTRZNY: SZKOŁA JEST ODPOWIEDNIO WYPOSAŻONA W SPRZĘT I ŚRODKI DYDAKTYCZNE ORAZ ZAPEWNIA PEŁNE Z NIEGO KORZYSTANIE PRZEZ UCZNIÓW I NAUCZYCIELI.


KRYTERIUM ZEWNĘTRZNE: SALE LEKCYJNE SĄ DOBRZE WYPOSAŻONE W SPRZĘT I POMOCE
DYDAKTYCZNE. W SZKOLE SĄ PRACOWNIE SPECJALISTYCZNE, BIBLIOTEKA I CZYTELNIA, SALA GIMNASTYCZNA DOBRZE WYPOSAŻONA Z ZAPLECZEM, PRACOWNIA KOMPUTEROWA ODPOWIEDNIO WYPOSAŻONA W PROGRAMY WYKORZYSTYWANE NA RÓŻNYCH LEKCJACH PROWADZONYCH PRZEZ PRZESZKOLNONYCH W TYM KIERUNKU NAUCZYCIELI.


WSKAŻNIK WEWNĘTRZNY NARZĘDZIA I PROCEDURY KRYTERIA SUKCESU
1. Budynek i otoczenie spełnia podstawowe wymogi bhp. Szkoła podejmuje działania zmierzające do poprawy stanu bezpieczeństwa w budynku i otoczeniu.  Analiza wyników przeglądu budynku
i otoczenia (2 x w roku).
 Analiza wyników przeglądów czystości pomieszczeń (4 x w roku).
 Analiza dokumentacji szkoły w zakresie stanu sanitarnego , bezpieczeństwa p-poż. itp.
 Analiza dokumentacji wypadkowej uczniów i pracowników szkoły. Statystyka wypadków uczniów
i pracowników nie ma tendencji wzrostowej.
Wyniki kontroli „SANEPID” itd. są zadowalające.
2. Szkoła podejmuje działania zmierzające do poprawy warunków nauki i pracy. Klasopracownie są stale wzbogacane
w środki dydaktyczne.  Analiza dokumentacji szkoły w zakresie remontów oraz podnoszenia estetyki wnętrz i otoczenia budynku.
 Analiza zapotrzebowań nauczycieli na pomoce i zakupów dokonanych przez szkołę.
 Analiza wyników ankiety dla nauczycieli. 70% nauczycieli obserwuje poprawę sytuacji w zakresie tego wskaźnika.
3. Szkoła pozyskuje środki pozabudżetowe
i sponsorów do realizacji swoich zadań.  Analiza zestawienia pozyskanych środków finansowych i darów rzeczowych. Wartość pozyskanych środków i darów nie ma tendencji malejących.









HARMONOGRAM REALIZACJI ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY NA ROK SZKOLNY 2001/2002

OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
KSZTAŁCENIE W ramowych planach realizacji materiału zaznaczyć tematy zajęć przewidzianych do realizacji metodami aktywnymi z określeniem ich nazwy. 20.09.2001. Wszyscy Nauczyciele
Opracować ankietę mierzącą ilość i częstotliwość stosowanych przez nauczycieli metod aktywnych. 30.10.2001 Wicedyrektor. M. Kluczek
Przeprowadzić w/w ankietę wśród uczniów wylosowanych sześciu klas. listopad 2001
maj 2002 Wicedyrektor. M. Kluczek
Wychowawcy wybranych klas.
Dokonać projektów modyfikacji SSO i PSO w zakresie oceny za aktywność ucznia na zajęciach i za przygotowanie zajęć.
Zatwierdzić zaprojektowane modyfikacje.
Wprowadzić do dzienników lekcyjnych odpowiednie rubryki i wdrożyć ocenianie uczniów w w/w zakresie.
30.10.2001

listopad 2001

listopad 2001 – czerwiec 2002 D. Sutkowska + pozostali członkowie Komisji Szkolnej

Rada Pedagogiczna

Wszyscy Nauczyciele
Opracować szkolną ofertę konkursów, zawodów turniejów dla uczniów z uwzględnieniem ofert zewnętrznych. 15.10.2001 Wicedyrektor M. Kluczek,
Przewodniczący zespołów przedmiotowych, Nauczyciele przedmiotów
Opracować regulamin współzawodnictwa klas gimnazjalnych o tytuł „Wszechstronnej klasy”.
Zatwierdzić na posiedzeniu RP. Powołać Komisję ds. współzawodnictwa.
Wdrożyć współzawodnictwo. 15.12.2001

styczeń 2002

luty - czerwiec 2002 Wicedyrektor M. Kluczek

Dyrektor E. Bukowska

Komisja ds. współzawodnictwa
W plany wycieczek klasowych włączyć co najmniej dwie wycieczki tematyczne. 30.09.2001 Wychowawcy klas I-III, Nauczyciele przedmiotów


OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
OPIEKA I WYCHOWANIE Przeprowadzić lekcje lub inne zajęcia wychowawcze na tematy dotyczące:
- obowiązków i praw ucznia,
- regulaminu stroju ucznia,
- stosowania zwrotów grzecznościowych w codziennym życiu,
- dbałości o kulturę języka,
- zasad współżycia obowiązujących w społeczności szkolnej i pokojowego rozwiązywania konfliktów,
- poszanowania mienia społecznego i prywatnego,
- zjawisk patologii społecznej. cały rok szkolny Wychowawcy klas,
Pedagog A. Wejroch
Wychowawca świetlicy
A. Jabłońska
Założyć i prowadzić ewidencję przypadków przemocy fizycznej i psychicznej nad uczniami. cały rok szkolny Pedagog szkolny A. Wejroch
we współpracy ze wszystkimi pracownikami szkoły
Opracować ankietę dotyczącą przemocy i zagrożeń istniejących w szkole. kwiecień 2002 Pedagog A. Wejroch
Wychowawca świetlicy
A. Jabłońska
Przeprowadzić w/w ankietę na losowo wybranej próbie sześciu klas. maj 2002 Wychowawcy klas,
Pedagog A. Wejroch
Wychowawca świetlicy
A. Jabłońska
Założyć i prowadzić ewidencję szkód materialnych wyrządzonych przez uczniów naszej szkoły. cały rok szkolny Kier. adm.- gosp. J. Koryszewski
we współpracy ze wszystkimi uczniami i pracownikami szkoły
Uruchomić działalność świetlicy gimnazjum ukierunkowanej na przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym w szkole. cały rok szkolny Pedagog A. Wejroch
Wychowawca świetlicy
A. Jabłońska
Zaplanować i zrealizować pedagogizację rodziców uczniów zgodnie z potrzebami szkoły. cały rok szkolny Pedagog A. Wejroch
Wychowawca świetlicy
A. Jabłońska


OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
ORGANIZACJA
I KIEROWANIE SZKOŁĄ Przeprowadzenie przeglądów budynku i otoczenia. październik 2001, kwiecień 2002 Dyrektor E. Bukowska, Kier. adm.- gosp. J. Koryszewski, Inspektor nadzoru Z. Malinowski
Przeprowadzenie kontroli czystości pomieszczeń szkolnych. sierpień, grudzień 2001,
marzec, maj 2002 Kier. adm. – gosp. L. Koryszewski, pielęgniarka szkolna, woźne szkolne
Prowadzenie dokumentacji wypadków uczniów
i pracowników szkoły. Sporządzanie zestawień rocznych. cały rok szkolny J. Żebrowska, J. Mitrofanow
Sporządzenie wykazu (realnego) najniezbędniejszego wyposażenia i środków dydaktycznych. październik 2001 Dyrektor E. Bukowska, wszyscy pracownicy szkoły
Gromadzenie dokumentacji szkoły dotyczącej stanu sanitarnego bezpieczeństwa p-poż. Itp. cały rok szkolny Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski, pielęgniarka szkolna, J. Żebrowska
Analiza powyższych dokumentów. maj 2002 Dyrektor E. Bukowska,
Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski
Sporządzenie planu prac zmierzających do poprawy warunków nauki i pracy oraz pozyskiwania i gromadzenia środków finansowych na ten cel. listopad 2001 Dyrektor E. Bukowska, Prezydium Rady Rodziców,
Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski
Prowadzenie zestawienia pozyskanych przez szkołę środków finansowych i darów rzeczowych. cały rok szkolny Główny księgowy A. Chludzińska, Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski,










HARMONOGRAM REALIZACJI ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY NA ROK SZKOLNY 2002/2003

OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
KSZTAŁCENIE Zapoznać uczniów z nazwami stosowanych w procesie edukacyjnym metod nauczania. cały rok Wszyscy Nauczyciele
Dokonać zestawienia sposobów i metod motywowania uczniów do prac związanych z przygotowaniem zajęć
i prowadzeniem przez uczniów ich fragmentów (narzędzie - arkusz diagnostyczny). luty 2003 Przewodniczący zespołów przedmiotowych, Nauczyciele przedmiotów, Wicedyrektor M. Kluczek
Dokonać analizy PSO pod kątem sposobów motywowania ucznia do nauki (narzędzie – arkusz diagnostyczny). październik 2003 Przewodniczący zespołów przedmiotowych, Nauczyciele przedmiotów, Wicedyrektorzy M. Kluczek i B. Śliwowska
Przeprowadzić kontrolę jednolitości metryczek ocen
w dziennikach lekcyjnych. październik 2002 Wicedyrektorzy M. Kluczek
i B. Śliwowska
Zmodyfikować regulamin konkursu o tytuł „Wszechstronnej klasy”.
Zatwierdzić zmiany na posiedzeniu RP.
Przeprowadzić ankietę sondażową wśród uczniów wylosowanych sześciu klas (po dwie z poziomu) w zakresie prowadzonego współzawodnictwa klas. październik 2002



czerwiec 2003 Komisja szkolna pod przew. Kol. B. Bargielskiej
Dyrektor E. Bukowska
Komisja szkolna pod przew. Kol. B. Bargielskiej
Wzbogacić ofertę konkursów przedmiotowych dla uczniów klas pierwszych i drugich. 15 października 2002 Nauczyciele przedmiotów, Wicedyrektorzy
Dokonać zestawienia i analizy porównawczej wyników udziału uczniów w konkursach i zawodach. czerwiec 2003 Wicedyrektorzy M. Kluczek
i B. Śliwowska
Założyć bank programów naprawczych. cały rok Nauczyciele przedmiotów, Nauczyciele bibliotekarze




OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
OPIEKA I WYCHOWANIE Przeprowadzenie lekcji na temat „Kultura języka”.

Przegląd zrealizowanej tematyki zajęć w w/w zakresie (narzędzie arkusz przeglądu). wrzesień – grudzień 2002

styczeń 2003 Nauczyciele języka polskiego, Wychowawcy klas
Pedagodzy szkolni
Debaty klasowe na temat „Jak poprawić stosunki interpersonalne w szkole?” listopad 2002 Przygotowanie- Pedagodzy szkolni
Przeprowadzenie – Wychowawcy
Nowelizacja Szkolnego Systemu Oceniania Zachowania – uszczegółowienie kryteriów do poszczególnych ocen. 15 listopada 2002 Zespół Wychowawczy
Kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów. grudzień 2002 Przygotowanie scenariuszy zajęć - Pedagodzy szkolni
Przeprowadzenie – Wychowawcy
Opracowanie szkolnego planu pedagogizacji rodziców i jego realizacja w ciągu roku szkolnego. październik 2002 Wychowawcy klas
Pedagodzy szkolni
Kontynuacja ewidencji przypadków przemocy i niszczenia mienia szkolnego i prywatnego. cały rok Pedagodzy szkolni na podstawie informacji od wszystkich pracowników.
Poprawa frekwencji na zajęciach lekcyjnych – opracowanie szkolnego programu działań i jego realizacja. cały rok Zespół Wychowawczy
Przeprowadzenie diagnozy środowiska szkolnego pod kątem zagrożeń patologią (ankieta i jej analiza). październik 2002 Wychowawcy klas
Pedagodzy szkolni
Przeprowadzenie cyklu zajęć dotyczących zapobiegania patologiom. luty - czerwiec 2003 Przygotowanie scenariuszy zajęć - Pedagodzy szkolni
Przeprowadzenie – Wychowawcy







OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
ORGANIZACJA
I KIEROWANIE SZKOŁĄ Ukończenie kursu z zakresu bhp dla pracodawców. wrzesień 2002 Dyrektor E. Bukowska
Uzupełnienie stwierdzonych w czasie szkolenia braków
w zakresie bhp w budynku szkolnym, jego otoczeniu
i dokumentacji szkoły. październik-grudzień 2002 Dyrektor E. Bukowska, Kier. adm.- gosp. J. Koryszewski, sł. bhp - Jan Mitrofanow, specjalista ds. kadr J. Rafałowska, wszyscy pracownicy zespołu
Powołanie Komisji Bezpieczeństwa i przegląd budynku
i otoczenia szkoły. październik 2002 Dyrektor E. Bukowska
Przeprowadzenie przeglądów budynku i otoczenia. październik 2002, kwiecień 2003 Dyrektor E. Bukowska, Kier. adm.- gosp. J. Koryszewski, Inspektor nadzoru Z. Malinowski
Przeprowadzenie kontroli czystości pomieszczeń szkolnych. sierpień, grudzień 2002,
marzec, maj 2003 Kier. adm. – gosp. L. Koryszewski, pielęgniarka szkolna, woźne szkolne
Prowadzenie dokumentacji wypadków uczniów
i pracowników szkoły. Sporządzanie zestawień rocznych. cały rok szkolny M. Góralczyk, D. Rainko,
J. Mitrofanow
Realizacja zakupów z wykazu (realnego) najniezbędniejszego wyposażenia i środków dydaktycznych. cały rok szkolny Dyrektor E. Bukowska, wszyscy pracownicy szkoły
Gromadzenie dokumentacji szkoły dotyczącej stanu sanitarnego bezpieczeństwa p-poż. itp. cały rok szkolny Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski, pielęgniarka szkolna, specjalista ds. kadr J. Rafałowska
Analiza powyższych dokumentów. maj 2003 Dyrektor E. Bukowska,
Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski
Sporządzenie planu prac zmierzających do poprawy warunków nauki i pracy oraz pozyskiwania i gromadzenia środków finansowych na ten cel. listopad 2002 Dyrektor E. Bukowska, Prezydium Rady Rodziców,
Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski
Prowadzenie zestawienia pozyskanych przez szkołę środków finansowych i darów rzeczowych. cały rok szkolny Główny księgowy A. Chludzińska, Kier. adm. – gosp. J. Koryszewski,


HARMONOGRAM REALIZACJI ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z PROGRAMU ROZWOJU PG3 W ŁOMŻY NA ROK SZKOLNY 2003/2004

OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
KSZTAŁCENIE Kontynuować działania zmierzające do wzbogacenia szkolnej oferty konkursów przedmiotowych. do 10 października 2003 n-ciele przedmiotów
wicedyrektorzy
Rozszerzyć ofertę kół przedmiotowych do 15 października 2003 n-ciele przedmiotów wicedyrektorzy
Dokonywać rejestracji udziału uczniów w konkursach wynikających z oferty zewnętrznej
-sporządzić zestawienie i dokonać analizy wyników udziału uczniów w konkursach w roku szkolnym 2003/2004 oraz analizy porównawczej za okres ostatnich trzech lat.
cały rok szkolny

czerwiec 2004 wicedyrektorzy
Przeprowadzić ankietę sondażową wśród uczniów sześciu klas (po dwie z poziomu) dotyczącą prowadzonego współzawodnictwa WSZECHSTRONNA KLASA. październik 2003 B.Bargielska i Komisja RP
Przeprowadzić ankietę diagnozującą wśród uczniów
i rodziców klas z rozszerzonymi programami nauczania
i dokonać analizy wyników ankiet. maj 2004 wicedyrektor M. Kluczek
Dokonać analizy porównawczej dokumentacji oceniania
w zakresie aktywności uczniów. czerwiec wicedyrektorzy
Dokonać analizy porównawczej udziału uczniów
w wycieczkach tematycznych. Podjąć próbę organizacji wycieczki zagranicznej. czerwiec 2004 wicedyrektor M. Kluczek
Kontynuować tworzenie banku narzędzi do pracy dydaktycznej z poszczególnych przedmiotów. cały rok nauczyciele przedmiotów, zespoły przedmiotowe, bibliotekarze
Dokonać diagnozy realizacji zadań z działu KSZTAŁCENIE za okres 1 września 2001 r. do czerwca 2004 r. maj-czerwiec 2004 wicedyrektor M. Kluczek, Komisja RP



OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
OPIEKA I WYCHOWANIE Zrealizować na godzinach wychowawczych temat:
”Właściwe stosunki interpersonalne”. październik,
listopad 2003 r. Scenariusze – pedagodzy
Przeprowadzenie – wychowawcy klas
Zaplanować i zrealizować zadania dotyczące wyboru patrona szkoły i nadania imienia gimnazjum. plan do końca X 2003 r.
realizacja do IX 2004 r. M. Kluczek
komisja
Kontynuować zadania zmierzające do poprawy sytuacji wychowawczej szkoły wynikające z planów pracy pedagoga, wychowawców klas, programu szkolnej profilaktyki.
cały rok szkolny
nauczyciele,
pedagodzy
Przeprowadzić ankietę ewaluacyjną wśród uczniów
i pracowników szkoły dotyczącą kultury języka, relacji interpersonalnych.. Dokonać analizy wyników ankiety. maj 2004 r. wychowawcy klas

pedagodzy
Dokonać analizy porównawczej dokumentacji pracy nauczycieli w zakresie kontroli spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów. czerwiec 2004 r. pedagodzy

Przeprowadzić ankietę wśród nauczycieli dotyczącą przygotowania uczniów do zajęć. kwiecień 2004 r. pedagodzy

Dokonać analizy porównawczej ewidencji przypadków przemocy w szkole. czerwiec 2004 r. pedagodzy

Przeprowadzić ankietę diagnozującą poczucie zagrożenia w szkole. Dokonać analizy porównawczej wyników ankiety z latami poprzednimi. marzec 2004 r. pedagodzy
Dokonać analizy porównawczej ewidencji szkód spowodowanych przez uczniów w szkole. maj 2004 r. pedagodzy

Dokonać analizy porównawczej dokumentacji pracy pedagogów szkolnych. czerwiec 2004 r. wicedyrektor
M. Kluczek


OBSZAR ZADANIE TERMIN ODPOWIEDZIALNI
ORGANIZACJA
I KIEROWANIE SZKOŁĄ Przeprowadzanie przeglądów budynku i otoczenia pod kątem spełniania wymagań bhp. luty 2004, sierpień 2004 dyrektor E. Bukowska, kier. adm.- gosp.
J. Koryszewski, powołana Komisja
Przeprowadzenie kontroli czystości pomieszczeń szkolnych. sierpień, listopad 2003,
luty, kwiecień 2004 kier. adm. – gosp. L. Koryszewski, higienistka szkolna A. Palińska, woźne szkolne
J. Paszkowska i E. Pruszko
Prowadzenie dokumentacji wypadków uczniów
i pracowników szkoły. Sporządzanie zestawień rocznych. Opracowanie raportu z ilości i przyczyn wypadków uczniów
i pracowników za okres ostatnich trzech lat. cały rok szkolny
maj 2004 D. Rainko, M. Góralczyk,
J. Mitrofanow
Wykonanie ostatecznej decyzji PPIS dotyczącej malowania korytarzy parteru i piętra. do 31 sierpnia 2004 dyrektor E. Bukowska, kier. adm.- gosp.
J. Koryszewski
Podjęcie działań w celu wykonania nowego pokrycia dachu
i nowej kanalizacji deszczowej. do 31 sierpnia 2004 dyrektor E. Bukowska, kier. adm.- gosp.
J. Koryszewski
Gromadzenie dokumentacji szkoły dotyczącej stanu sanitarnego, bezpieczeństwa p-poż. itp.
Analiza powyższych dokumentów i ocena wykonania zaleceń organów kontrolujących. cały rok szkolny

maj 2004 kier. adm. – gosp. J. Koryszewski
Sporządzenie i realizacja planu prac Rady Rodziców zmierzających do poprawy warunków nauki i pracy oraz pozyskiwania i gromadzenia środków finansowych na ten cel. wrzesień 2003 dyrektor E. Bukowska, Prezydium Rady Rodziców, kier. adm. – gosp. J. Koryszewski
Analiza zakupów środków dydaktycznych dokonanych przez szkołę w okresie ostatnich trzech lat. maj 2004 główny księgowy A. Chludzińska, kier. adm. – gosp. J. Koryszewski,
Opracowanie i przeprowadzenie wśród uczniów klas trzecich ankiety dotyczącej zmian zachodzących w budynku i wyposażeniu szkoły w ciągu ostatnich trzech lat. Analiza wyników ankiety. kwiecień 2004 dyrektor E. Bukowska, pedagodzy A. Wejroch i A. Jabłońska, wychowawcy klas trzecich
Opracowanie i przeprowadzenie ankiety dla nauczycieli dotyczącej warunków nauki i pracy, wyposażenia szkoły i zmian zachodzących w tym zakresie w ciągu ostatnich trzech lat. Analiza wyników ankiety. kwiecień 2004 dyrektor E. Bukowska, wicedyrektor
B. Śliwowska
Prowadzenie zestawienia pozyskanych przez szkołę środków finansowych i darów rzeczowych.
Sporządzenie zestawienia porównawczego za okres ostatnich trzech lat. cały rok szkolny

maj 2004 główny księgowy A. Chludzińska, kier. adm. – gosp. J. Koryszewski,
Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 02 października 2003 r.
MONITORING I EWALUACJA

Program Rozwoju Szkoły jest skonstruowany w sposób wymagający stałego monitoringu podejmowanych działań,
a ewaluacja będzie niezbędnym elementem do sprawdzenia stopnia osiągania określonych w nim kryteriów sukcesu. Do jej przeprowadzenia będą powoływane komisje szkolne, co będzie miało odzwierciedlenie w harmonogramach realizacji zadań na kolejne lata szkolne.
Planujemy dokonywanie analizy i oceny wykonania zadań określonych w harmonogramach rocznych na zakończenie każdego semestru.

















BANK NARZĘDZI DO TWORZENIA PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY

KOLEJNY NUMER TREŚĆ NARZĘDZIA
1 Ankieta dla nauczycieli i rodziców „ZADANIA SZKOŁY”
2 Ankieta dla nauczycieli „SŁABE I MOCNE STRONY PRACY SZKOŁY”
3 Zestawienie wyników ankiety „SŁABE I MOCNE STRONY PRACY SZKOŁY”
4 Ankieta imienna do wyboru priorytetów i propozycji działań zmierzających do poprawy sytuacji w ich zakresie.
5 Zestawienie wyników zgromadzonych narzędziem nr 4.





















  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 29 sty 2004 14:58
  • Data opublikowania: piątek, 30 sty 2004 12:30
  • Data przejścia do archiwum: piątek, 26 sty 2007 11:58
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej