Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 51 posiedzeniu w dniu 27 września 2005 roku

Komisja realizowała następujący porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie protokołu nr 50/05 z poprzedniego posiedzenia Komisji.

2.
Zaopiniowanie informacji z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za I półrocze 2005 roku / druk nr 513/.

3.
Zapoznanie z informacją o realizacji zadań z zakresu polityki społecznej za I półrocze 2005 roku / druk nr 515/.

4.
Analiza polityki prorodzinnej w mieście w różnych dziedzinach życia ( polityka społeczna, gospodarcza, zdrowotna, mieszkaniowa w zakresie przeciwdziałania bezrobociu) / druk nr 516/.

5.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno- Gospodarczej Miasta Łomża na 2006 rok w działach merytorycznie podległych Komisji / druk nr 510, 510 A/.

6.
Zapoznanie z informacją o zagrożeniu bezdomnością w Łomży, organizacji form pomocy i przeciwdziałaniu bezdomności / druk nr 507/

7.
Sprawy różne.

Ad. 1

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 50/05 z poprzedniego posiedzenia Komisji i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 2
Informację z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za I półrocze 2005 roku przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 513 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zostało dużo środków. Zapytała, czy wszystkie zostaną wydane.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że są to jedyne środki, które automatycznie przechodzą na następny rok a trzeba mieć pieniądze chcąc zaraz po nowym roku szybko rozpocząć finansowanie Programu.
Przewodnicząca obrad stwierdziła, że w biegłym roku organizowane było profilaktyczne szkolenie dla pedagogów i wychowawców. Zapytała czy w tym roku też będzie takie szkolenie.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS przedłożyła Przewodniczącej obrad szczegółowy program szkolenia i zaprosiła Komisję do uczestnictwa w nim.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem czy program jest nowy, czy taki sam jak w zeszłym roku.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS wyjaśniła, że program jest nowy natomiast osoby szkolące są częściowo te same- realizują dalsze etapy szkolenia. Dodatkową inicjatywą jest to, że w akcję włączył się Pan Piotr Klima z Sekcji Prewencji Policji, a także został wydany plakat, który byłby rozpowszechniony tam gdzie są wychowawcy, pedagodzy i osoby pracujące z młodzieżą. Plakat ten pokazuje kolejne działania, co zrobić jeżeli opiekun podejrzewa, że osoba jest pod narkotyków, alkoholu, albo w stanie nieznanym. Szkolenie odbędzie się 30 września i 1 października w Centrum Katolickim.
Następnie Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem na kiedy jest planowane jest rozpoczęcie drugiej edycji kampanii „ Zachowaj trzeźwy umysł”.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS wyjaśniła, że WPS tą kampanię podsumował, ale jej nie zamknął, ona w dalszym ciągu trwa. Nie czekając na ogłoszenie II etapu kampanii WPS nadal prowadzi działania i na szkoleniu będzie przekazana następna część materiałów z tej kampanii.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie- 4 głosami za, pozytywnie zaopiniowała informację z realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za I półrocze 2005 roku.

Ad. 3
Informację o realizacji zadań z zakresu polityki społecznej za I półrocze 2005 roku przedstawiła Komisji Pani Małgorzata Bronowicz- Domańska – Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 515 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem, czy jest duże zainteresowanie tworzeniem nowych miejsc pracy.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że jest zainteresowanie, choć nie tak duże jakby się mogło wydawać tzn. są zgłoszenia firm, te zadania są realizowane, ale stara się aby miejsca pracy były tworzone w naszych jednostkach. Dodała, że w zeszłym roku były tworzone w gimnazjach, a tym roku będą w innych jednostkach.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że tworzenie miejsc pracy staje się nieopłacalne. Dodał, że ostatnio analizował sprawę liceum, które chce założyć monitoring. Dostanie ono dofinansowanie i wobec tego będzie musiało przez trzy lata to stanowisko utrzymać. Przeliczając pieniądze na stanowiska to się nie opłaca, lepiej dofinansować samemu do monitoringu.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że najłatwiejszymi środkami, takimi bez zobowiązań są środki na likwidację barier architektonicznych, ale te z kolei są ograniczone do jednostek zdrowia i edukacji. Zakłady komercyjne, czy też Urząd Miasta nie mogą z tych środków korzystać. Korzystają z tego szkoły z tym, że nie można w wielu szkołach tworzyć alibi, na to że jedna, czy dwie osoby niepełnosprawne zmieniają sposób finansowania szkoły.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że może nawet by było możliwe dofinansowanie, ale jest problem w tworzeniu klas integracyjnych na poziomie gimnazjum dlatego, że rodzice dzieci zdrowych nie wyrażają zgody na to by ich dzieci kształciły się w klasach integracyjnych.
Przewodnicząca obrad stwierdziła, że być może wymaga to jeszcze jednego pokolenia i zmiany świadomości. Dodała, że rodzice musieli zrazić się gdzieś na wcześniejszym etapie edukacji skoro nie chcą, aby ich zdrowe dziecko uczyło się z dziećmi niepełnosprawnymi. Uważa, że warto by było zająć się promocją szkolnictwa integracyjnego.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że trzeba by było prowadzić tzw. pedagogizację rodziców.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że jeszcze kilka lat temu rodzice bardzo chcieli, aby ich dzieci były w klasach integracyjnych, dlatego że miały one w swoim programie atrakcyjne zajęcia. Plan lekcji był wzbogacony o zajęcia w sali rekreacyjnej, o lepsze planowania zajęć i lepszą opiekę.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem jakie placówki edukacyjne starały się o uzyskanie środków na likwidację barier architektonicznych.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS odpowiedziała, że w zeszłym roku były to SP Nr 10 i SP Nr 5, natomiast w tym roku SP Nr 10, PG Nr 2, SP Nr 5 i PG Nr 8.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta dodał, że wchodzi w to jeszcze PG Nr 1 ze względu na swój program modernizacji budynku, bo jest on już przystosowany do osób niepełnosprawnych.
Przewodnicząca obrad stwierdziła, że bardzo niepokoi ją informacja o realizacji zadań z zakresu gospodarki mieszkaniowej, również to bardzo wyraźnie wybrzmiewa z informacji o zagrożeniu bezdomnością dlatego zgłasza wniosek o następującej treści:
„Komisja wyraża głębokie zaniepokojenie z powodu dużej ilości rodzin potrzebujących mieszkań komunalnych i socjalnych. W związku z powyższym Komisja apeluje do Pana Prezydenta aby podjął stanowcze działania zmierzające do ożywienia budownictwa socjalnego i komunalnego w mieście, a także zabezpieczenia środków na pełną realizację budowy bloku komunalnego.”
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że chciałaby oddzielić dwa problemy: mieszkań komunalnych i lokali socjalnych. Brak jest mieszkań komunalnych, ale tych pełnowartościowych, za które czynsz jest umiarkowany, natomiast lokale socjalne są to lokale wyposażone tylko w dwa podstawowe media. Dodała, że to lokale socjalne służą właśnie do zabezpieczenia lokali pod eksmisję.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem ile lokali socjalnych jest w mieście.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS wyjaśniła, że w granicach dziewięćdziesięciu, one się zmieniają, bo są przekwalifikowane. Procedura wygląda w taki sposób, że albo są już lokale, które nie mają węzła sanitarnego (mają tylko ogrzewanie i bieżącą wodę) w związku z tym są to lokale przeważnie w starych zasobach i są lokale, w których koszt remontu i wybudowania nowego węzła jest zbyt duży i zakładany remont jest minimalny. Przykładowo w kamienicach na ul. Polowej 15,17 czy 165 koszt remontu i pozyskania lokali przewyższałby budowę bloku. Stwierdziła, że te lokale, których remont nie jest opłacany starają się utrzymać w przyzwoitym stanie, ale w standardzie socjalnym. Stwierdziła, że mieszkańcy protestują gdy w jednym budynku są łączone lokale socjalne i komunalne, to jest jakby dodatkowy aspekt społeczny, więc unika się tworzenia w jednym takich lokali.
Następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie wcześniej zgłoszony wniosek. Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie - 4 głosami za wniosek przyjęła.

Ad. 4

Analizę polityki prorodzinnej w mieście w różnych dziedzinach życia ( polityka społeczna, gospodarcza, zdrowotna, mieszkaniowa w zakresie przeciwdziałania bezrobociu) przedstawiła Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS – zgodnie z drukiem nr 516 – w załączeniu do protokołu.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła się z pytaniem do jakiej sumy wypłacane są dodatki mieszkaniowe.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS wyjaśniła, że są to różne kwoty ponieważ wynikają one z kosztów opłat za mieszkanie i z wysokości dochodów.
Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem, czy dużo rodzin wynajmujących lokale korzysta z dodatków mieszkaniowych.
Pani Małgorzata Bronowicz-Domańska – Naczelnik WPS stwierdziła, że nie jest ich dużo. Dodała, że jeżeli emeryci, czy osoby o niskich dochodach wynajmują mieszkanie to do pewnej kwoty jest to wolne od podatku.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła się z pytaniem czy istnieje jakaś forma dofinansowania leków dla ludzi biednych.
Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS odpowiedziała, że nie ma takiej formy, są zasiłki jednorazowe celowe, ale mając budżet mniejszy niż w ubiegłym roku to ile ich może wypłacić.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie- 4 głosami za, pozytywnie zaopiniowała analizę polityki prorodzinnej w mieście w różnych dziedzinach życia ( polityka społeczna, gospodarcza, zdrowotna, mieszkaniowa w zakresie przeciwdziałania bezrobociu).

Ad. 5

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno- Gospodarczej Miasta Łomża na 2006 rok w działach merytorycznie podległych Komisji / druk nr 510, 510 A/.

Komisja nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania jednogłośnie /3 głosami za/ pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie w działach merytorycznie podległych Komisji.


Ad. 6
Informację o zagrożeniu bezdomnością w Łomży, organizacji form pomocy i przeciwdziałaniu bezdomności przedstawiła Komisji Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS –zgodnie z drukiem nr 507 – w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem dlaczego bezdomni z noclegowni pracują w Caritasie.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że Caritas prowadzi noclegownię i w ramach obowiązków bezdomni wykonują określone zajęcia. Dodał, że jest określony czas, że pracują na rzecz Caritasu dwie godziny, później mają trzy godziny na szukanie pracy i znów jakieś zajęcie.
Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS stwierdziła, że problem polega na tym, że są to osoby, które trafiły za niepłacenie alimentów, lub znęcanie się nad rodziną do więzienia, gdy wracają to żona już w międzyczasie zrobiła eksmisję i nie ma wstępu. Dodała, że jest problem z odnalezieniem się na rynku pracy, bo jak powie, że siedział w więzieniu to pracodawca nie bardzo chce taką przyjąć osobę.
Radna Maria Śmiarowska zwróciła uwagę, że w materiale gdy opisywane są fazy bezdomności w II fazie użyte jest stwierdzenie bezdomny alkoholik. Stwierdziła, że nie wiązałaby tego, że wszyscy bezdomni są alkoholikami, jest to przejęzyczenie.
Dodała, że wzory bezdomności są bardzo różnie pokazywane ze strony medycyny.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta zaproponował, aby w następnym takim spotkaniu Komisji uczestniczył Caritas.
Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS stwierdziła, że problem stanowi przyjęcie bezdomnego do lekarza. Nie ma gdzie umyć bezdomnego zanim odtransportuje się go do lekarza, żaden fryzjer go nie ostrzyże.
Radna Maria Śmiarowska stwierdziła, że w Warszawie jest przychodnia lekarska dla bezdomnych, w Olsztynie jest wielka pralnia gdzie bezdomni mogą sobie wyprać ubrania, fryzjerów bezdomnym też gdzieś wynajdują, bo przecież to nie muszą być jakieś specjalne fryzury.
Pani Janina Picewicz-Znosko – Dyrektor MOPS stwierdziła, że myślała o tym, że można by było młodego chłopaka, w ramach kursu dla bezrobotnych, nauczyć strzyc. Przykładowo dlaczego Caritas nie zaoferuje, że za jakąś niewielką odpłatnością zrobi bezdomnym pranie, czy kąpanie.
Radna Maria Śmiarowska zaproponowała, aby na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji poruszyć temat lokalnych inicjatyw i wspierania ludzi bezdomnych.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła.

W związku z brakiem spraw różnych oraz wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

































  • Data powstania: Data powstania: piątek, 18 lis 2005 09:40
  • Data opublikowania: piątek, 18 lis 2005 09:47
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:56
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej