Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 39 posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek dzienny:
 

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Na wstępie Przewodnicząca obrad powitała zebranych i po zapoznaniu się z listą obecności stwierdziła prawomocność posiedzenia. Następnie poprosiła o uwagi do proponowanego porządku obrad /w załączeniu/.

            Komisja nie wniosła uwag do proponowanego przez Przewodniczącą porządku i w wyniku głosowania jednogłośnie - 5 głosami za przyjęła następujący porządek dzienny:

1.    Przyjęcie porządku dziennego

2.    Przyjęcie protokołu nr 38/08 z poprzedniego posiedzenia Komisji

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2009 rok – druk nr 462, 462A

4.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży – druk nr 465, 465A

5.    Informacja dotycząca form pomocy świątecznej dla dzieci z rodzin ubogich – druk nr 467

6.    Sprawy różne.  

Ad. 1 Przyjęcie protokołu nr 38/08 z poprzedniego posiedzenia Komisji 

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 38/08 z poprzedniego posiedzenia komisji z dnia 3 grudnia 2008 roku i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2009 rok – druk nr 462, 462A 

 

            Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad przytoczył treść preambuły zawartej we wstępie do ŁPPiRPA. Stwierdził, że wniosek złożony przez łomżyńskich przedsiębiorców o zwiększenie liczby punktów sprzedaży alkoholu w miejscu sprzedaży jest sprzeczny z diagnozą środowiska wykonaną na zlecenie miasta przez firmę zewnętrzną. Diagnoza wskazuje jasno, że jest ogromny związek między zwiększoną dostępnością alkoholu, a zwiększoną patologią w mieście. W związku z tym wniósł, by na najbliższej sesji nie był poddawany pod głosowanie Rady projekt przedmiotowej uchwały. Dodał, że pkt. 4 na str. 10 w brzmieniu „ograniczenie dostępności alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz promowanie zdrowego stylu życia” to kolejny zapis, z którym sprzeczny jest proponowany jest do uchwalenia na najbliższej sesji projekt uchwały dotyczący zwiększenia punktów sprzedaży alkoholu.

            Przewodnicząca obrad – radna Alicja Bandzul zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem dotyczącym pkt. 1 zapisanego w „Zadaniach koniecznych do realizacji” – czy to zadanie będzie realizowane tak jak w roku 2008, czy też zostanie rozszerzone np. o edukację poprzez media, o co komisja już dawno wnioskowała. Stwierdziła, że część środków, które idą na tzw. pogadanki można byłoby przeznaczyć na edukację poprzez media.

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że jest wielka potrzeba i zasadność, by z edukacją rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji docierać do jak największej liczby osób. Poczyni starania, jak miało to miejsce w roku ubiegłym, by wyspecjalizowana firma w zakresie szeroko pojętej profilaktyki takie spotkania w naszym mieście prowadziła. W jakim stopniu uda się to zrealizować, to wszystko zależeć będzie od środków, jakie na ten cel w budżecie będą. Następnie odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącej obrad stwierdził, że edukacja poprzez media musi odbywać się w drodze konkursu, tak, jak i pozostałe zadania realizowane na zlecenie miasta, bo tak ustaliła Rada przyjmując stosowną uchwałę.  Media mogą się w to angażować, mogą napisać program, stanąć do konkursu i realizować zadanie. Radio NADZIEJA do konkursu w poprzednich latach przystępowała i zawsze pieniądze na audycje otrzymywało. Następnie poinformował, że w 2009 roku planuje zorganizować dwudniową konferencję szkoleniową dla dyrektorów i pedagogów wszystkich szkół łomżyńskich, którą poprowadzi wyspecjalizowana firma z zewnątrz. Wracając do tematu edukacji poprzez media stwierdził, że miasto nie może zlecić bezpośrednio, że np. to radio ma prowadzić audycje o tematyce profilaktycznej. Samorząd daje możliwość realizacji mediom takiego zadania poprzez umieszczenie go w ŁPPiRPA.

            Radna Bogusława Olbryś odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta Choińskiego stwierdziła, że wiosną ubiegłego roku jedno z łomżyńskich mediów złożyło ofertę, ale została ona odrzucona. Uważa, że argumenty podane jako przyczyna odrzucenia programu były nie do końca jasne, enigmatyczne.  Jej zdaniem szkoda, że tak się stało, bo był to jej zdaniem dobry materiał edukacyjny, poruszał środowiska młodzieżowe, angażował je, był do nich kierowany.

            Radny Jan Kleczyński zabierając ponownie głos w tym punkcie obrad stwierdził, że jest przeciwnikiem pozostawiania pieniędzy w instytucjach spoza miasta. Uważa, że w Łomży jest ogromny potencjał. Brał swego czasu udział w przedstawieniu teatralnym zorganizowanym w bursie nr 2. Młodzież przedstawiała w nim jak działa alkohol – że nie warto po niego sięgać. Był to znakomity program i uważa, że warto nawiązać kontakt z pedagogami, którzy tę młodzież przygotowywali, by z tym przedstawieniem wyszła na zewnątrz, poza krąg społeczności bursy.

            Pan Prezydent Choiński stwierdził, że fundusze zapisane w budżecie miasta na realizację programów są bardzo skromne, nie takie jak przed 6 laty, gdzie środków było tyle, nie można ich było w pełni wykorzystać. Od jakiegoś czasu jest na te środki ogromne zapotrzebowanie, zaangażowały się w nie zarówno środowiska szkolne, jak i poza szkolne, i jest ich za mało w stosunku do potrzeb. Wyjaśnił, że złożone wnioski na programy opiewają na kwotę 2mln.zł, a w budżecie jest na to 700tys.zł, więc nie ma możliwości, by wszystkie zgłoszone do konkursu programy otrzymały wsparcie z miasta, nie ma takich możliwości finansowych. Ponadto stwierdził, że to powołany przez Radę zespół opiniuje oferty i to on decyduje, który program otrzyma dofinansowanie. Wracając do programu, o którym mówiła radna Bogusława Olbryś wyjaśnił, że TV zażyczyła sobie 20tys.zł za przedstawiony program. To bardzo duża kwota. Za taką kwotę udało się dotrzeć do dużej ilości młodzieży, do wielu środowisk. Zespół wybrał inne, jego zdaniem lepsze oferty. Kończąc poinformował, że już są pytania, czy ze środków z profilaktyki będzie można dofinansowywać trenerów środowiskowych, więc jak widać zapotrzebowanie na nie jest ogromne.

            Następnie Przewodnicząca obrad – radna Alicja Bandzul zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem, czy trener środowiskowy będzie funkcjonował tylko na boisku „Orlik”, czy i w innym miejscu w mieście. Dodała, że w projekcie budżetu miasta na 2009 rok nie ma na ten cel środków, więc zapytała, czy w tej kwestii coś w 2009 roku będzie zrobione?

            Pan Prezydent Choiński stwierdził, że na „Orliku” trener ma być obowiązkowo, taki jest wymóg programu. Natomiast jeśli chodzi o inne obiekty sportowe, to wyjaśnił, że np. na nowo oddawanych boiskach, które są realizowane w ramach programu „Blisko boisko”, itp. będzie się starał też uruchamiać przy nich trenerów boiskowych, ale będą to osoby zatrudniane przez dyrektorów szkół, przy których te obiekty się znajdują. Dodał, że środki na ten cel w budżecie miasta nie są ujęte, bo to dyrektor szkoły takiego trenera zatrudni na etat w swojej szkole i na to zadanie w ramach budżetu szkoły środki da radę wygospodarować. Przy „Orliku” zostanie zatrudniony nauczyciel z PG 1, są na to zabezpieczone środki. Stwierdził, że trenerzy będą również pracować w czasie wakacji, ferii zimowych, jak też popołudniami, po zajęciach szkolnych.

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 5 głosami za - jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała Łomżyński Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2009 rok. 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży – druk nr 465, 465A            

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że z analizy przedstawionej w ŁPPiRPA wynika, że: 91% badanych oczekuje na poziomie lokalnym działań służących ograniczeniu skali problemów alkoholowych, że co piąty mieszkaniec Łomży jest uwikłany jest w jakiś sposób, osobiście lub przez członka rodziny w problem alkoholowy, jak też, że dostęp do alkoholu zdaniem respondentów nie sprawia żadnego problemu. W związku z tym zwróciła się z zapytaniem do Pana Wiesława Jagielaka - Przewodniczącego MKRPA, czym kierowali się członkowie komisji opiniując pozytywnie projekt uchwały w sprawie zwiększenia punktów sprzedaży alkoholu w naszym mieście?           

Pan Wiesław Jagielak wyjaśnił, że członkowie komisji, którzy opowiedzieli się za zwiększeniem limitu punktów sprzedaży są zdania, że można podnieść limit, ale powinny być zaostrzone kary za nieprzestrzeganie przepisów prawa w tym zakresie. Dodał, że zwiększenie ilości punktów sprzedaży alkoholu nie jest sprzeczne z prawem. Należy wreszcie dojść do stanowiska, że sprzedawca czy właściciel lokalu, który posiada koncesję na sprzedaż alkoholu, powinien być w 100% odpowiedzialny za to komu ten alkohol jest sprzedawany, że osobom nietrzeźwym czy nieletnim sprzedawać alkoholu po prostu nie można.

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym temacie stwierdził, że Rada poprzez takie decyzje  - wcześniej o zwiększeniu liczy punktów sprzedaży w detalu, obecnie w lokalach – przyczynia się niejako do wzrostu zjawisk patologicznych na terenie miasta. Poprał następnie wypowiedź Pana Wiesława Jagielaka , że działania MKRPA w celu odebrania koncesji często są przez sąd rozpatrywane na korzyść tych, co alkoholem handlują. Dodał, że polskie prawo jest mocno koślawe i jeśli ustawa o wychowaniu w trzeźwości pewnych rzeczy nie ureguluje, to będzie z tym sporo kłopotu. Wyłączenie piwa z reglamentacji, dokonane przez Polską Partię Przyjaciół Piwa dokonało wiele złego. Wykazują to badania, że z 10% do 40% wzrosła ilość młodych ludzi, którzy sięgają po piwo, które jest początkiem alkoholizowania młodego pokolenia. Kontynuując swą wypowiedź stwierdził, że zdaje sobie sprawę z tego, że na pewno zwiększenie liczby punktów sprzedaży alkoholu w gastronomii nie jest tak szkodliwe jak w detalu, to nie podlega dyskusji. Natomiast zwiększenie liczby punktów jakie się już w detalu dokonało wcześniej, a teraz planowane w gastronomii – z pewnością za jakiś czas odbije się zwiększeniem zjawisk patologicznych. Potwierdzą to na pewno specjaliści z tej dziedziny.            

Pan Prezydent Choiński odnosząc się do stwierdzenia radnej Wandy Mężyńskiej, że 71% mieszkańców naszego miasta nie ma problemu z dostępem do alkoholu wyjaśnił, że tak jest, bo taki % naszego społeczeństwa stanowią dorośli, osoby, które ukończyły 18 lat i maja pełne prawo w sklepie zakupić alkohol.            

Następnie Pan Wiesław Jagielak stwierdził, że bardzo często młodocianym alkohol zakupują dorośli, otrzymując w zamian za to piwo i to jest ogromny problem. MKRPA zaleca sprzedawcom, by jeśli taki przypadek ma miejsce u nich w sklepie, wzywali policję. Ponadto stwierdził, że MKRPA wspólnie z komisjami z całego kraju apelują do Parlamentu, by wprowadził ustawowy zapis o podniesie wieku, w jakim osoba może nabyć alkohol – do 21 lat, jak też o podjęcie działań mających na celu zwiększenie odpowiedzialności osób handlujących alkoholem.            

Radny Jan Kleczyński zaproponował, by na początku przyszłego roku, pod auspicjami Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia zorganizowane zostało  spotkanie robocze na temat postulatów zgłaszanych do ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Do udziału w tym spotkaniu należy zaprosić Dyrektora WOPiTU, pedagogów szkolnych i inne chętne osoby tym tematem zajmujące się. Dodał, że postulaty wypracowane na tym spotkaniu trzeba będzie przekazać Parlamentarzystom, by uruchomili inicjatywę ustawodawczą.            

Przewodnicząca obrad – radna Alicja Bandzul poparła wypowiedź przedmówcy. Stwierdziła, że takie spotkanie z udziałem Dyrektora WOPiTU zorganizuje, bo to ważny problem i należy pracować nad tym, by patologie nie szerzyły się.           

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jarosław Kozłowski. Stwierdził, że bardzo szanuje zdanie kolegów i koleżanek radnych, jednak on zagłosuje za tą uchwałą. Uważa, że podstawę tego, jak postępujemy w dorosłym życiu, każdy człowiek wynosi z rodzinnego domu. Bardzo złe i naganne jest kupowanie przez osoby dorosłe alkoholu nieletnim, to bardzo potępia. Niemniej jednak uważa, że wniosek przedsiębiorców trzeba poprzeć, bo dotyczy alkoholu podawanego w gastronomii. Prawdą jest, że w Łomży, na terenie Starego Miasta nie ma żadnej restauracji.           

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła, w związku z czym Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.           

W wyniku głosowania komisja negatywnie zaopiniowała projekt powyższej uchwały 1 głosem za, przy 3 przeciw i braku głosów wstrzymujących. 

Ad. 4 Informacja dotycząca form pomocy świątecznej dla dzieci z rodzin ubogich – druk nr 467            

Informację w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 467 – w załączeniu do protokołu.           

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad zwrócił się do Dyrektora MOPS z zapytaniem ośrodek prosił handlowców o oferty celem wyłonienia najlepszej?           

Pan Dyrektor Jagielak wyjaśnił, że nie proszono handlowców o takie oferty. Wyjaśnił, że pracownik odpowiedzialny za to zadanie odwiedził wszystkie podmioty wykonujące paczki, przeprowadził wywiad odnośnie jej zawartości za daną cenę /50zł/ i wybrał najkorzystniejszą ofertę – w Hurtowni OMEGA.           

Radny Jan Kleczyński stwierdził, że na przyszłość dobrze by było, by taka oferta została skierowana do wszystkich hurtowni łomżyńskich. Dodał, że zadanie to jest realizowane przez miasto od lat, więc taka procedura ofert powinna być w tym wypadku stosowana.            

Pan Dyrektor Jagielak stwierdził, że w przyszłym roku złoży oferty lokalnym handlowcom. Dodał, że w roku ubiegłym Hurtownia MARIOLA robiła paczki dzieciom z rodzin ubogich.           

Przewodnicząca obrad poprosiła Dyrektora Jagielska o wyjaśnienie, jaki musi być dochód na rodzinę, by otrzymała ona świąteczne świadczenie pieniężne?           

Pan Dyrektor Jagielak wyjaśnił, że dochód takiej rodziny nie może przekraczać 150% kryterium ustawowego czyli ok. 500zł na osobę.  Ad. 5 Sprawy różne: 

Radny Jan Kleczyński zwrócił się do Pana Dyrektora Jagielaka z prośbą o przygotowanie komisji informacji za okres ostatnich 10 lat, tj. 1998-2008 na temat rodzin długotrwale korzystających z pomocy społecznej. Stwierdził, że z tego co się orientuje takich rodzin jest w Łomży około 400 i chciałby na podstawie takiej informacji dowiedzieć się czy ta „dziedziczna bieda” ma tendencję wzrostową czy malejącą.

            Następnie Przewodnicząca obrad zwróciła się z zapytaniem do Prezydenta Choińskiego, czy w 2009 roku będzie wykonane ogrodzenie PP nr 8 na Łomżycy po to, by ten plac zabaw był czynny non stop, jak wszystkie inne place zabaw dla dzieci w mieście.

            Pan Prezydent Choiński stwierdził, że od 1 stycznia 2009 roku funkcję dyrektora PP nr 8 obejmuje nowa osoba. Sprawę przeanalizuje z nową panią dyrektor i za 2-3 miesiące do niej powróci. W okresie zimowym i tak nic tam się nie zrobi.

            Kolejno radny Jan Kleczyński zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem czy zostało już wysłane pismo do rodziców dzieci przebywających w DPS.

            Pan Prezydent Choiński stwierdził, że takie pismo z informacją na temat dalszego funkcjonowania tej grupy dzieci miało zostać rodzicom wysłane. Dodał, że czeka na sesję budżetową i jak już środki zostaną zatwierdzone, ruszą prace w kierunku dostosowywania pomieszczeń w nowej siedzibie. Uważa jednak, że nie wierzy w to, że rodzice na ten pomysł przystaną.

            Radny Jan Kleczyński stwierdził, że otwarcie rodzicom powiedział, że jest to dobra koncepcja i jeśli chcą zejść z kosztów, to od zaraz niemal mają do dyspozycji PP nr 8, a jeśli to nie a docelowa baza, to przy ZSzS.

 

            W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 

            Na tym protokół zakończono.

 
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 16 mar 2009 10:51
  • Data opublikowania: poniedziałek, 16 mar 2009 10:59
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:35
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej