Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 43 posiedzeniu w dniu 25 lutego 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:
Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Alicja Bandzul – Przewodnicząca Komisji. Na wstępie Przewodnicząca obrad powitała zebranych i po zapoznaniu się z listą obecności stwierdziła quorum. Następnie poprosiła o uwagi do proponowanego porządku posiedzenia Komisji /w załączeniu/.

            Komisja nie wniosła uwag do proponowanego przez Przewodniczącą porządku i w wyniku głosowania jednogłośnie - 4 głosami za przyjęła następujący porządek dzienny:

1.    Zaopiniowanie sprawozdania z działalności Miejskiego Rzecznika Konsumentów za 2008 rok /druk nr 491/

2.    Zaopiniowanie wniosku Prezydenta Miasta w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk nr 494, 494A/

3.    Sprawy różne 

Ad. 1 

Zaopiniowanie sprawozdania z działalności Miejskiego Rzecznika Konsumentów za 2008 rok /druk nr 491/            

Pan Michał Małachowski – Miejski Rzecznik Konsumentów uzupełniając przedłożone sprawozdanie stwierdził, że w roku 2008 meble, a nie buty, jak w latach poprzednich były najczęściej reklamowanym produktem na lokalnym rynku. Poza tym stwierdził, że już pod koniec 2008 roku zgłaszali się do niego konsumenci – kredytobiorcy, którzy nie radzą sobie ze spłatą kredytów.            

Komisja nie wniosła uwag do w/w sprawozdania i w wyniku głosowania przyjęła je 4 głosami za – jednogłośnie. 

Ad. 2 

Zaopiniowanie wniosku Prezydenta Miasta w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk nr 494, 494A/            

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS przedstawiając komisji wniosek w powyższej sprawie wyjaśnił, że w bieżącym roku miasto na w/w otrzymało kwotę o 600tys.zł mniejszą niż w roku 2008. Dodał, że takie zmniejszenie środków spowoduje ograniczenie realizacji zadań. Jednym z takich ograniczeń będzie np. fakt, że osoby, które w roku ubiegłym wzięły udział w turnusie rehabilitacyjnym, w roku 2009 nie będą mogły z tego świadczenia skorzystać. Poza tym w pierwszej kolejności będą przeznaczane środki na turnusy rehabilitacyjne dla dzieci i młodzieży, a w następnej dla osób dorosłych. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, że w 2009 roku trudno będzie zaspokoić wszystkie potrzeby, jakie w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych z terenu naszego miasta występują.           

Radny Jan Kleczyński zwrócił się do Dyrektora MOPS z zapytaniem, czy uległo zmianie kryterium dochodowe, które umożliwia mieszkańcom naszego miasta wystąpienie z wnioskiem i ubieganie się o pomoc w ramach omawianych środków.           

PanWiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że kryterium dochodowe nie zmieniło się,  a środków jest dużo mniej. Miasto wzorem innych powiatów będzie musiało zastosować pewne kryteria ograniczające, by móc zaspokoić większość potrzeby w tym zakresie.            

Następnie radny Jan Kleczyński zwrócił się do Dyrektora MOPS z zapytaniem, czy dysponuje już bankiem danych osób niepełnosprawnych z terenu naszego miasta. Dodał, że z wnioskiem tym komisja występowała już ponad 2 lata temu, jednak do dziś nie został on zrealizowany, Komisja nie ma w tej sprawie żadnej informacji. Wyjaśnił, że taka baza danych jest miastu potrzebna, by mogło diagnozować potrzeby tej grupy mieszkańców.           

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że takiej bazy danych nie ma i jest ją bardzo trudno utworzyć. Dodał, że jeśli Rada uzna, że taka baza danych ma powstać, to będzie musiał do każdego mieszkania w Łomży wysłać swojego pracownika, aby ten na podstawie przeprowadzonej z każdą rodzina ankiety sprawdził, czy w danym mieszkaniu zamieszkuje jakaś osoba niepełnosprawna czy nie. Innego rozwiązania tej sprawy nie ma. Dodał, że byłoby to kosztowne przedsięwzięcie, MOPS musiałby otrzymać na to środki. Dodał, że zarówno ZUS, jak i Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności wydają decyzję o stopniu niepełnosprawności, ale ZUS swoich danych miastu nie udostępni. Ponadto stwierdził, że przychodnie rodzinne, specjalistyczne również mają pacjentów niepełnosprawnych zarejestrowanych u siebie, ale również ich samorządowi nie udostępnią – ustawa o ochronie danych osobowych zabrania tego. Poza tym stwierdził, że osoba niepełnosprawna może być zarejestrowana zarówno u lekarza rodzinnego, jak i w poradni specjalistycznej, więc dane mogłyby się pokrywać.           

Pan Prezydent Choiński zwrócił się do członków komisji z zapytaniem do jakich celów ta baza danych ma służyć? Do czego komisja to później wykorzysta?           

Radny Jan Kleczyński stwierdził, że baza danych osób niepełnosprawnych służyłaby np. zorganizowaniu spotkania integracyjnego, by wszystkie osoby na nie otrzymały zaproszenie, a nie tylko część. Dodał, że do wielu różnych rzeczy ta baza danych mogłaby służyć, by ułatwić tym ludziom życie.           

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że on posiada bazę danych osób niepełnosprawnych ale tylko tych, które korzystają z usług MOPS.           

Pan Prezydent Choiński stwierdził, że bazę można byłoby uzupełnić o dane z wydziału oświaty o osoby podlegające obowiązkowi szkolnemu.           

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul – Przewodnicząca komisji, która zaproponowała, by komisja po raz kolejny przyjęła i przekazała Prezydentowi Miasta do realizacji wniosek dotyczący utworzenia bazy danych osób niepełnosprawnych z terenu naszego miasta. Dodała, że  takim wnioskiem komisja występowała do Prezydenta już ponad 2 lata temu, jednak do dnia dzisiejszego nie otrzymała na niego odpowiedzi. Stwierdziła, że w naszym mieście żyje bardzo duża grupa osób niepełnosprawnych, wśród nich osoby będą Ce w obowiązku szkolnym, których rodzice czynni zawodowo nie mogą iść do pracy. Uważa, że stworzenie bazy danych osób niepełnosprawnych przyczyniłoby się do zorganizowania ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, bo uczęszczałyby do niego nie tylko te 4 osoby, w sprawie których komisje ciągle pracują i starają się im pomóc. Tych osób jest znacznie więcej, ma takie informacje od mieszkańców Łomży.             

Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że miasto ma zdiagnozowane potrzeby jeśli chodzi o osoby niepełnosprawne, będące w obowiązku szkolnym, które będą podlegały pod ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy – czyli osoby do 25 roku życia. Takich osób jest w Łomży dwanaście. Dodał, że nie jest zadaniem miasta i Prezydenta utworzenie ośrodka dla osób, które nie podlegają obowiązkowi szkolnemu – mających ukończone 25 lat.            

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że aby mógł ten wniosek zrealizować, musi otrzymać z budżetu miasta środki na to, by swoim pracownikom zlecić odwiedzenie każdego mieszkania w Łomży celem ustalenia dokładnej liczby osób niepełnosprawnych zamieszkujących w naszym mieście. Poza tym stwierdził, że utworzona w tym roku baza danych, już za rok będzie nieaktualna.

Radny Jan Kleczyński ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że stworzenie bazy danych osób niepełnosprawnych z terenu miasta Łomży jest sprawą do wykonania. Poza tym dodał, że łatwiej jest taka bazę aktualizować potem, niż tworzyć ja od nowa. Więcej uwag w sprawie uchwały komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania zaopiniowała ją jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za.Następnie Komisja jednogłośnie – 5 głosami za przyjęła wniosek w sprawie utworzenia bazy danych osób niepełnosprawnych z terenu miasta Łomży, kierując go do realizacji Prezydentowi Miasta Łomża. 

Ad. 3 

Sprawy różne:            

Przewodnicząca obrad stwierdziła, że w treść stanowiska Komisji w sprawie łatwej dostępności do napojów alkoholowych o stężeniu do 4,5% /piwo/, które będzie przedmiotem obrad dzisiejszej sesji wkradł się błąd. Następnie przedstawiła Komisji autopoprawkę do stanowiska, w której błędny zapis został zastąpiony poprawnym  – w załączeniu.           

Komisja przez aklamację poprawkę przyjęła.            

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.           

Na tym protokół zakończono.  

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 16 mar 2009 11:17
  • Data opublikowania: poniedziałek, 16 mar 2009 11:19
  • Data przejścia do archiwum: środa, 22 gru 2010 12:33
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej