Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 4/11 z dnia 15 kwietnia 2011 r.

W posiedzeniu udział wzięły osoby zgodnie z załączoną listą obecności. Członkowie Komisji nieobecni na posiedzeniu: 1. Mariusz Chrzanowski 2. Alicja Konopka Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek posiedzenia. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła innych uwag i w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, przyjęła następujący porządek obrad: 1. Ocena stanu dróg po okresie zimowym. Zaawansowanie inwestycji w ramach układu komunikacyjnego miasta Łomża oraz stan dróg będących na gwarancji.
Ad. 1             Przewodniczący Komisji zaproponował, aby przeglądem objąć ulice będące na gwarancji i których okres gwarancyjny dobiega końca. Przedstawił wykaz ulic na gwarancji (w załączeniu do protokołu). Dodał, że w pierwszej kolejności proponuje zapoznać się ze stanem ulic zrealizowanych w 2008 roku.             Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że w odpowiedzi na jedną z jego interpelacji Pan Prezydent poinformował go, że  kończy się również okres gwarancji na ul. Rycerską i chciałby, aby ulicę tą uwzględnić w trakcie wyjazdowego posiedzenia Komisji.            Radny Andrzej Wojtkowski zaproponował, aby Komisja dokonała również przeglądu Małej Kraski i Kraski.            Przewodniczący Komisji stwierdził, że ul. Małej Kraski i Kraski nie ma w wykazie i w związku z dużą ilości ulic, nie jest w stanie wszystkich ulic objechać. Obie ulice oddane zostały w 2010 roku i okres gwarancji trwa 3 lata. Dodał, że Komisja zapozna się z ich stanem przy okazji następnego wyjazdowego posiedzenia. Zaproponował następnie, aby Komisja dokonała przeglądu ulic: Kopernika, Wojska Polskiego, Przykoszarowa, Sikorskiego, Studencka, Akademicka, Al. Legionów, Spółdzielcza , Słowackiego. Szosa Zambrowska. Zaproponował również, aby Komi8sja zapoznała się ze stanem zaawansowania wykonania układu komunikacyjnego miasta Łomży realizowanego w ramach programu RPO. Stwierdził, że otrzymał harmonogram rzeczowo-finansowy tej inwestycji. Poprosił o przedstawienie zakresu rzeczowego wraz z podaniem terminów poszczególnych etapów. Po omówieniu inwestycji Komisja dokona objazdu w/w ulic.              Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR  wyjaśnił, ze począwszy od tego roku jest koordynatorem inwestycji układ komunikacyjny miasta Łomża, realizowanej w ramach RPO.  Dodał, że 8 marca br. radni otrzymali informację Prezydenta Dobosza o stanie zaawansowania tej inwestycji.             Radny Janusz Nowakowski wniósł, aby przy omawianiu poszczególnych  zadań Naczelnik Karwowski przedstawiał stan realizacji nie na dzień 8 marca br. a na dzień dzisiejszy. Informacja, o której wspomina Pan Naczelnik jest już nieaktualna.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR  stwierdził, że informacja ta zdezaktualizowała się w sensie rzeczowym.  Omówił następnie poszczególne odcinki. W 2010 roku  ul. Piłsudskiego, na odcinku od ul. Spokojnej do Al. Legionów, wykonano  61 % planowanego zakresu robót. Zgodnie z harmonogramem miało być wykonane 100 %. Wykonawca przedstawił harmonogram w marcu, a  w tej chwili realizowany jest nowy zaktualizowany harmonogram i na dzień dzisiejszy jest wyprzedzany.  Remont i przebudowa Al. Piłsudskiego  - odcinek od Al. Legionów do Szosy Zambrowskiej – zadanie II było to zadanie w całości przewidziane do realizacji w całości w roku 2011. W marcu został przekazany plac budowy, roboty trwają, wykonywane są krawężniki, zatoki autobusowe oraz ciągi pieszo-rowerowe.             Radny Zbigniew Lipski zwrócił się z zapytaniem czy technologia wykonania ciągów pieszych jest zgodna z dokumentacja. Czy dokumentacja przewiduje, że ciągi piesze o szerokości 3 m maja być na podsypce piaskowej, kto to opiniował z ramienia Urzędu Miejskiego i kto decydował o rodzaju układanej kostki. Jego zdaniem sposób wykonania ciągów pieszych jest karygodne i niedopuszczalne.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR  wyjaśnił, że nie pełni funkcji w zakresie nadzoru technicznego. Jest koordynatorem inwestycji i dlatego też na to pytanie nie udzieli odpowiedzi.            Anna Armista – Naczelnik WI stwierdziła, że w chwili obecnej nie ma przed sobą dokumentacji i nie odpowie na to pytanie.             W związku z powyższym radny Zbigniew Lipski poprosił Naczelnika Wydziału Inwestycji o odpowiedź na piśmie na postawione 4 pytania : kto opiniował dokumentację, czy aktualnie wykonywane zadanie jest zgodne z dokumentacją, czy  podsypka piaskowa jest właściwa i kto decydował o rodzaju kostki, a ponadto czy Pani Armista zapewnia radnych i tych, którzy płacą podatki, że jest to dopuszczalne.             Kontynuując  Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR  przedstawił kolejne, III zadanie – przebudowa ronda Solidarności. Wyjaśnił, że będzie to dalej rondo, ale sterowane sygnalizacja świetlna na wyspie centralnej. Trwają roboty w zakresie kanalizacji deszczowej i będzie przebudowywana magistrala ciepłowniczą – MPEC rozpocznie prace po 4 maja. Na tym zadaniu jest wyprzedzenie. Następne zadanie, IV – przebudowa Al. Legionów. Zadanie wykonane, zakończone i odebrane w ubiegłym roku. Zadanie V -  przebudowa Al. Legionów na odcinku od skrzyżowania z  al. Piłsudskiego. Roboty nie rozpoczęły się. Plac budowy został przekazany 13 października 2010 r.. Inwestycja do realizacji, zgodnie z harmonogramem, w 2011 roku. Zadanie VI – przebudowa Al. Legionów od skrzyżowania z ul. Poznańską -  zdanie wg harmonogramu ujęte na 2010 rok. Niestety nie zostało rozpoczęte w 2010 roku. Rozpoczęto realizację w marcu tego roku. Postęp robót w odniesieniu do poprawionego harmonogramu jest realizowany z wyprzedzeniem.             Radny Jan Bajno poprosił o wyjaśnienie kwestii haromonogramów, o których mówi koordynator projektu.  Czy nowy harmonogram jest załącznikiem do umowy ? Zwrócił uwagę, że w świetle prawa już w tej chwili analizujemy pewne sprawy, abyśmy nie zwracali środków albo nie uzyskali dotacji. Jeżeli jest umowa, a harmonogram jest załącznikiem do umowy, to dokumenty znajdują się w RPO i to jest przedmiotem analizy łącznie z terminami i kwotami. Jest to realizacja umowy i zasadność wypłacenia bądź nie wypłacenia środków, a nawet nałożenia kary. Radni będą dociekliwi, ponieważ miasta nie stać, aby takie kary płacić i aby nie egzekwować takich rzeczy. Poprosił o wyjaśnienie, czy harmonogram naprawczy był uzgodniony z RPO.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR  wyjaśnił, ze pierwszy harmonogram jest załącznikiem do umowy. Umowa określa termin realizacji  zadania na koniec października 2011 roku.  W związku z opóźnieniami w realizacji zadania w roku ubiegłym poprosiliśmy o drugi, szczegółowy, uaktualniony haromonogram, aby mieć duży zakres kontroli nad realizacją robót. Mówiąc o zaktualizowanym harmonogramie, mówi o harmonogramie wykonanym w marcu tego roku. Nie jest to aneks, nie jest też to załącznik do umowy.  Traktujemy ten harmonogram jako program naprawczy służący do oceny postępu robót i do oceny, czy wykonawca jest w stanie zakończyć roboty do końca października 2011roku.             Przewodniczący Komisji stwierdził, że po raz pierwszy spotyka się z harmonogramem naprawczym.  Wg niego jest to aneks do harmonogramu, a nie harmonogram naprawczy.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR odnosząc się do omawianego zadania VI stwierdził, że opóźnienie na koniec roku wynosiło 100 % na tym zadaniu. W chwili obecnej jest nadrabiane wyprzedzająco w stosunku do harmonogramu roboczego. Odpowiadając radnemu Bajno wyjaśnił, że harmonogram ten jest czysto roboczy, nie stanowi załącznika do umowy i dlatego nie był uzgadniany z RPO. Obowiązuje zawarta umowa z załącznikami.   Dodał, że na dzień dzisiejszy wszystkie sprawy natury formalnej, dokumenty robocze są pozałatwiane. Niewykluczone, że nowe sprawy pojawią się w trakcie realizacji zadania, ale jako koordynator będzie czynił starania, aby na bieżąco i jak najszybciej było to załatwiane.  Kontynuując stwierdził, że zadanie VII – przebudowa ul. Spokojnej na odcinku od skrzyżowania ul. Wojska Polskiego do skrzyżowania z Piłsudskiego –  stan zaawansowania tego odcinka na koniec 2010 roku wynosił 96 %. Pozostały do wykonania roboty w zakresie uporządkowania placu budowy, oznakowanie pionowe i poziome. Zadanie VIII – budowa ul. Spokojnej na odcinku od Al. Piłsudskiego do Al. Legionów z przejściem przez tory – było w całości zaplanowane do wykonania na rok 2010.  Zaawansowanie na koniec grudnia 2010 roku ponad 50 %. Na dzień dzisiejszy roboty, zgodnie z harmonogramem naprawczym, idą dobrze.              Odnosząc się do planowanego objazdu miasta stwierdził, że drogi gruntowe są systematycznie równane sprzętem typu koparko-spycharka. Nawierzchnie w niektórych miejscach poprawiane są przy pomocy kruszywa. W przypadku opadów deszczu wszystko wymaga kolejnych prac. Stwierdził również, że MPGKiM ogłosiło już przetarg na wykonanie remontów cząstkowych nawierzchni, który obejmuje roboty na ul. Wojska Polskiego, Plac Kościuszki, ul. Poznańska, Szosa Zambrowska. W ramach tego zamówienia będzie wykonywane  frezowanie kolein na ul. Wojska Polskiego.              Poinformował również, że w trakcie opracowania jest program  budowy ulic gruntowych. Do Komisji wpłynęła propozycja  kryteriów kwalifikowania  tych zadań do ustalania kolejności. Czeka na opinie Komisji i w momencie, kiedy kryteria zostaną ustalone, przystąpi do dalszych prac nad programem. Do Komisji skierowany został również projekt planu robót w ramach środków na bieżące utrzymanie ulic z prośbą o opinie.              Wojciech Olechwierowicz – PBK Sp. z o.o. zabierając głos ustosunkował się do dokumentacji projektowej, która została przedstawiona wykonawcy do realizacji zadania. Stwierdził, że dokumentacja była opracowana przez różnych projektantów. Inwestycja jest podzielona na 8 zadań, a ostatnie zadanie jest jeszcze podzielone na 8 a i 8 b. Wszystkie te projekty zostały wciśnięte w jeden i przyjęte jedną umową. Wg niego nie jest to dobry pomysł, ponieważ przy dzisiejszym stanie formalno - prawnym  nawet gdy są pewne błędy, ciężko je wyeliminować.  Technologia jest różna, projekty były opracowywane w różnym okresie czasu, stąd  jest taka masa problemów z tym związanych. Harmonogram ulegał kilkakrotnie modyfikacji, a nie dotrzymanie harmonogramu były różne powody m.in. przesunięcie terminu przetargu, liczne kolizje uzbrojenia projektowanego z istniejącym. Istotnym problemem jest fakt, że specyfikacja przewidywała, że wykonawca ma obowiązek wpuścić innych inwestorów sieci. Nikt, na etapie przetargu, nie znał zakresu i charakteru tych prac. Na dobrą sprawę dopiero zaktualizowany harmonogram uwzględnia poszczególnych inwestorów sieci. Przypomniał, że wcześnie przyszła zima, co w znacznym stopniu uniemożliwiło prace. Rekompensatą jest fakt, że wcześnie również przyszła wiosna i w ciągu miesiąca można było nadrobić część prac. Dodał, że w chwili obecnej na wszystkich robotach jest wyprzedzenie w stosunku do zaktualizowanego  harmonogramu.            W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Komisji poprosił Dyrektora MPGKiM o przedstawienie sprawy  parkingu przy ul. Śniadeckiego.            Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM  stwierdził, że po okresie zimowym mamy wyjątkowo duży stopień zniszczenia nawierzchni.  Zakupiony recykler  pomoże odbudowywać nawierzchnię. W tej chwili cały zakład drogowy zajmuje się naprawami nawierzchni. MPGKiM dysponuje ograniczonymi środkami, co skutkuje ograniczonymi możliwościami. Odnosząc się do sprawy parkingu przy ul. Śniadeckiego wyjaśnił, że wspólnoty mieszkaniowe dysponują gruntem zlokalizowanym tylko pod budynkiem.  Pozostała część jest to teren miejski. Trzeba spełnić określone warunki, aby ten parking mógł powstać. Sprawa ta jest poza MPGKiM. Rozumie brak miejsc parkingowych, który jest problemem wszystkich osiedli o zabudowie wielorodzinnej i nie jest możliwe jego rozwiązanie, co nie znaczy, że nie można w pewnym stopniu problem ten zmniejszyć.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR stwierdził, że zapoznał się ze sprawą parkingu przy ul. Śniadeckiego w szczegółach i tego problemu do końca rozwiązać się nie da, ale można go złagodzić. Jest teren, wzdłuż granicy działki wspólnoty Promyk, gdzie można wykonać parking na ok. 40 miejsc postojowych. Koszt takiego parkingu jest to kwota rzędu 200 tys. zł. Na dzień dzisiejszy miasto w budżecie takich środków nie ma. Do tego trzeba  jeszcze dodać ok. 10-15 tys. zł na projekt techniczny. Inwestycja musi być zapisana jako pozycja w budżecie miasta. Jeżeli się uda takie środki finansowe przeznaczyć na ten cel, to przystąpiono by do budowy parkingu.              Przewodniczący Komisji zwracając się do Naczelnika Karwowskiego, poprosił o udzielenie odpowiedzi na piśmie zainteresowanym mieszkańcom ul. Śniadeckiego z powiadomieniem  Komisji Gospodarki Komunalnej.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR zobowiązał się do udzielenia odpowiedzi. Dodał, że chciałby mieszkańcom napisać, że pieniądze się znalazły i parking będzie budowany.                         Radny Zbigniew Lipski postawił wniosek, aby ulic, którymi administruje i z których jest radnym, przeglądu dokonali sami urzędnicy. Uważa, że ulice w tej części miasta będą tak zrobione, że przez kilka lat nie będziemy sięgali po pieniądze, aby były realizowane ulice w innych częściach miasta. Obawia się jednak, że jeśli  nie dokonamy przeglądu, nie zabezpieczymy tych ulic, to po jakimś czasie będą one wymagały nakładów. Wykaz wszystkich usterek stwierdzonych na ulicach osiedla Perspektywa został  przekazany Prezydentowi Doboszowi. Dodał, że na sesji majowej wróci do tematu. Zaproponował, aby dzisiaj dokonać przeglądu innych ulic.             Przewodniczący Komisji zakończył I część posiedzenia. Komisja udała się na przegląd  celem oceny stanu dróg po okresie zimowym w tym będących na gwarancji. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.                          
  • Data powstania: Data powstania: środa, 11 maj 2011 12:15
  • Data opublikowania: środa, 11 maj 2011 12:17
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej