Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 7/11 z dnia 24 maja 2011 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek posiedzenia. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła innych uwag i w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 6/11 z dnia 10 maja 2011 roku. 2. Analiza funkcjonowania MPEC za 2010 rok oraz stan realizacji planu zaopatrzenia miasta w ciepło – druk nr 83 3. ]Zaopiniowanie planu bieżącego utrzymania dróg.] 4. Zaopiniowanie projektu Programu Budowy Ulic – druk nr 54. 5. Sprawy różne.
Ad. 1             Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.            Komisja nie wniosła uwag i wyniku głosowania  11 głosami za – jednogłośnie, przyjęła protokół  nr 6/11 z dnia 10 maja  2011 r.   Ad. 2             Marian Mielcarek – Prezes Zarządu MPEC przedstawił analizę funkcjonowania MPEC za 2010 rok oraz stan realizacji planu zaopatrzenia  miasta w ciepło (w załączeniu do protokołu).            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.             Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że kondycja finansowa przedsiębiorstwa pozwala na  wiele działań, które w czasie przełożą się na efekty ekonomiczne. W chwili obecnej rozkopana jest ul. Księcia Janusza, w niedługim czasie Księżnej Anny i patrząc na działania MPEC musi powiedzieć, że byłby nie w porządku wobec siebie, gdyby powiedział, że przedsiębiorstwo przejada to, co zarobiło. Wykonywane prace są bardzo kosztowne. Zwrócił uwagę, że mieszkańcy osiedla pytają o sytuację na osiedlu o sprawę nasadzeń drzew i poprowadzenia linii ciepłowniczych, kiedy cała infrastruktura nasadzeniowa jest uporządkowana. Ma jednak nadzieje, że będzie to odnowione. Dodał, że mieszkańców dotyka trudna sytuacja finansowa i zastanawia się, czy nie można byłoby wypracowaną nadwyżką się podzielić, w sytuacji kiedy mieszkańcy będą dopłacać do ciepła. Ponadto poprosił o wyjaśnienie, czy w tej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa konieczne było występowanie o kolejną podwyżkę taryfy. Nie jest to duża podwyżka, ale czy nie można było poczekać chociaż rok bez podwyżek. Stwierdził, że następny temat, który go niepokoi, to sprawa galerii Venedy. Byłe kierownictwo ratusza cały czas informowało i zapewniało w poprzednich latach, że oba obiekty zarówno galeria Narew jak i Veneda będą zasilane energią cieplną z MPEC. Później okazało się, że nie ma uzgodnień, protokołów i wszyscy mają  związane ręce.             Andrzej Grzymała – radny – odnosząc się do wypowiedzi radnego Lipskiego odnośnie galerii Veneda zwrócił się z zapytaniem, czy na tym etapie miasto może cokolwiek zrobić, aby włączyć sieć ciepłowniczą MPEC-u. Radni systematycznie byli wprowadzani przez władze miasta w błąd. Cały czas oszukiwano radnych i radni nie zagłosowaliby  gdyby wiedzieli, że MPEC nie będzie zasilał galerii Veneda.             Radny Henryk Piekarski poprosił o wyjaśnienie, czy już jest coś  wiadomo na temat emisji CO2 oraz sprawę układów skojarzonych jeśli chodzi o podgrzewanie wody.            Radna Hanka Gałązka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym solarów. Jaki wpływ będą miały solary na zyski przedsiębiorstwa jeśli w przyszłości można byłoby ogrzać wodę w okresie letnim.             Przewodniczący Komisji przedstawił odpowiedź Prezydenta na swoją interpelację dotyczącą galerii Veneda i działań, negocjacji zmierzających do ewentualnego jej połączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej.              Marian Mielcarek – Prezes Zarządu MPEC odnosząc się do kwestii galerii Veneda stwierdził, że od początku wiedzieliśmy, że Tesco nie dopuszcza innej opcji niż zasilanie gazowe. Jest to pewien standard, wszystkie urządzenia dostosowane są do zasilania gazem. MPEC próbował jeszcze negocjować, aby przynajmniej część galerii np. sklepy  były zasilane z ciepłowni miejskiej, ale niestety po ostatnim spotkaniu powiedziano, że nie ma mowy o podłączeniu się do ciepłowni miejskiej. Wg informacji właścicieli galerii Veneda  tę sprawę można było rozwiązać na samym początku. Dodał, że jako prezes i spółka zrobili wszystko, co było w ich mocy, aby galeria Veneda była zasilana  z ciepłowni miejskiej.             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że „mleko rozlało się dawno”.  W porozumieniu podpisanym w dniu 30 czerwca 2005 roku, w § 4 ust. 2 jest zapis „Echo Investment zobowiązuje się do podjęcia w dobrej wierze negocjacji z MPEC celem podłączenia  obiektu do miejskiej sieci ciepłowniczej”. Dodał, że można było zachęcać, negocjować,  ale wg niego w ostatnim momencie, jak odbiera to na podstawie dokumentów, pojawiło się Tesco, które interesuje tylko gaz ziemny, ponieważ wszystkie urządzenia w galerii zasilane są gazem.             Radny Jan Bajno stwierdził, że radni powinni w pewnym okresie zażądać ostro od Prezydenta dokumentów. Niektórzy radni żądali, ale materiałów nie dostarczono. W tej chwili obecnej dyskutuje się nad tym, co się stało. Jednym z jego argumentów było, że galeria nie powinna być lokalizowana w centrum miasta, a na jego obrzeżach.            Przewodniczący Komisji zaproponował, aby Komisja wróciła do właściwego tematu posiedzenia, a więc funkcjonowaniem MPEC.  Poinformował, że na jednym z następnych posiedzeń Komisja Gospodarki Komunalnej zajmie się tematem  inwestycji, które mają być zrealizowane  w ramach porozumienia miasta  z Echo Investment.             Marian Mielcarek – Prezes Zarządu MPEC odpowiadając na pytania  wyjaśnił, że 1/3 zysku przedsiębiorstwa wróci do mieszkańców jako społeczny dochód.  Odnośnie podwyżki wyjaśnił, że MPEC musi co roku, obligatoryjnie występować o taryfę, przynajmniej na 2 miesiące przed upływem ważności obowiązującej taryfy. Nie jest to duża podwyżka i kształtuje się na poziomie 5,8 % z tytułu kosztów i 3,8 % z tytułu obniżenia mocy zamówionej. Odnośnie marketów  dodał, że  MPEC posiada porozumienie z galerią Narew, w oparciu o które przedsiębiorstwo wykona sieć, natomiast galeria ma przyłączyć się do sieci miejskiej. W sprawie emisji CO2 wyjaśnił, że od 2013 r.  firma posiada uprawnienia do emisji CO2 . Nie wie jaki to będzie przydział uprawnień i nie jest w stanie w dniu dzisiejszym odpowiedzieć ile to będzie kosztowało. Uprawnienia ustalane są na poziomie unii europejskiej. Odnośnie gospodarki skojarzonej stwierdził, że projekt dotyczy modernizacji sieci. MPEC wprowadza i realizuje ten projekt począwszy od roku 2007. Nie ma jeszcze żadnych rozporządzeń wykonawczych dotyczących tego problemu. Nie jest również na dzień dzisiejszy odpowiedzieć nie tylko na temat  gospodarki skojarzeniowej, ale również na temat wykorzystania paliwa, czy będzie to gaz, czy biomasa. Odnosząc się do wypowiedzi radnej Gałązka odnośnie solarów stwierdził, że jest to dowód na brak spójności w polityce energetycznej państwa. Dofinansowywane są solary, które służą do podgrzewania wody, a one obniżają efektywność budowy gospodarki skojarzonej. Gospodarka ta, to im większe zapotrzebowanie na energię cieplną z kotłowni MPEC, tym więcej firma produkuje energii i ma większy udział w skojarzeniu. Jego zdaniem, cos tu nie gra. Uważa, że należy zdecydować się i  pójść w stronę gospodarki skojarzonej i tam, gdzie jest sieć nie dofinansowujemy budowy solarów. Jeśli kogoś stać, może budować solary na własny koszt. MPEC nie ma na to wpływu, ale powtórzył, że jest to brak konsekwencji jeżeli chodzi o działania zmierzające do  gospodarki skojarzonej.  Odnośnie galerii Veneda stwierdził, że zarówno zarząd jak i on sam zrobili wszystko, aby zabezpieczyć interes miasta, przedsiębiorstwa  w zakresie zarówno galerii Veneda, jak i Narew.              Przewodniczący Komisji kończąc dyskusję, w imieniu Prezesa ŁSM  poinformował, że zarząd ŁSM nie ma uwag do funkcjonowania MPEC, aczkolwiek byłby bardzo zadowolony, gdyby ciepło było tańsze. Następnie zakończył dyskusje. Komisja w wyniku  głosowania, 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła informację zawartą w druku nr 83. Ad. 3             Przewodniczący Komisji przechodząc  do realizacji punktu dot. planu bieżącego utrzymania dróg poinformował, że radni otrzymali materiał  uwzględniający w części wnioski Komisji zgłoszone na poprzednim posiedzeniu (w załączeniu).             Radna Bogumiła Olbryś  odnosząc się do poz. 14 planu  - ścieżki rowerowe i chodniki przy ul. Wyszyńskiego i Konrada Wallenroda. Stwierdziła, że ulice te łącznie z chodnikami zostały wykonane w 2010 roku, wszystko jest piękne. W związku z powyższym poprosiła o wyjaśnienie dlaczego tak duże środki przeznacza się na budowę chodników i ścieżek, w jakim celu.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR wyjaśnił, że środki te przeznaczone są na podpięcie ścieżki rowerowej przy ul. K. Wallenroda   do ul. Wyszyńskiego w stronę parku.             Radny Andrzej Grzymała zwrócił uwagę, że Komisja na poprzednim posiedzeniu wnioskowała o zdjęcie tych pieniędzy i  przeznaczenie ich na remont chodnika przy ul. Zawadzkiej, w części przy filharmonii. Uważa, że budowanie ścieżek rowerowych przy jednoczesnym zaniedbaniu chodników jest nie do przyjęcia.            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta przypomniał, że  złożony został wniosek w ramach programu Sivitas II, który przewiduje m. in. budowę ścieżek rowerowych. Ścieżki budujemy dla mieszkańców. Uważamy, że powinniśmy łączyć fragmenty ścieżek w pewną całość. Nie twierdzi, że musi to być zrealizowane od razu. Można zdjąć np. 40 tys. zł z tej pozycji i przeznaczyć na chodnik przy filharmonii.            Przewodniczący Komisji postawił wniosek formalny, aby tę  pozycję przełożyć na następne lata. Zdjąć zaproponowane środki i przeznaczyć je na  zadania bardziej pilne  (w załączeniu).            Rada Alicja Konopka zgłosiła uwagę do poz. 7 planu robót w ramach bieżącego utrzymania ulic. Stwierdziła, że przy ul. Sikorskiego znajduje się Przedszkole nr 5, a nie nr 4. Odnosząc się do całego planu dodała, że wszystkiego naraz nie zrobimy, ale należy wybrać zadania najpilniejsze. Jej zdaniem takim zadaniem jest chodnik przy cmentarzu na ul. Kopernika.             Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, przyjęła wniosek Przewodniczącego Komisji w sprawie zdjęcia środków finansowych z poz. 14 planu, a następnie 10 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie plan robót w ramach  środków na utrzymanie ulic na 2011 rok wraz z przyjętym wnioskiem.  Ad. 4             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta przedstawił  projekt dokumentów wyjściowych do opracowania Programu Budowy Ulic oraz projekt kryteriów kwalifikowania zadań do realizacji (w załączeniu). Zwrócił się z prośbą do Komisji o wyrażenie opinii dotyczącej kryteriów, które posłużą do ustalenia kolejności poszczególnych ulic do realizacji.             Przewodniczący Komisji stwierdził, że po raz pierwszy spotyka się z tak dobrze przygotowanym materiałem. Zwrócił uwagę, ze zostały wzięte pod uwagę ulice istniejące dłużej niż 10 lat.            Radny Ireneusz Cieślik zwrócił uwagę, że  projekcie znajdują się nowe ulice, ale są to ulice, które są „cięte” ze starych ulic.  Jako przykład podał ul. Jaworową, która dawniej nazywała się ul. Piaski i która liczy co najmniej 60 lat.             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że jest bardzo prosty sposób na rozwiązanie tej sprawy poprzez dodanie dodatkowego zapisu. Zgłosił autopoprawkę do kryteriów i zaproponował zapis w brzmieniu: „ulice wydzielone z istniejących powyżej 10 lat”.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR stwierdził, że program nie będzie miał sensu, jeżeli nie przeznaczy się na jego realizację określonych środków. Jego zdaniem przez obecną kadencję uda się zrealizować najpilniejsze potrzeby. Należy więc ustalić priorytety.             Przewodniczący Komisji  zakończył dyskusję. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie  kryteria kwalifikowania zadań do realizacji wraz z autopoprawką Z-cy Prezydenta Miasta dot.  ulic  istniejących dłużej niż 10 lat.            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta dodał, że  po opracowaniu, program będzie miał charakter jawny. Będzie  „wisiał” na stronie internetowej miasta i każdy będzie miał do niego wgląd.              Ad. 5             Radna Hanka Gałązka  poprosiła o zapisanie w protokole jej wypowiedzi. Stwierdziła, że niedawno  MPK zakupiło nowe autobusy, a już ma sygnały od osób starszych, niewidomych, niedowidzących, że kierowcy  wyłączają głos informujący na jakim przystanku autobus się zatrzymuje. Wyłączają również monitory z wyświetlającymi się nazwami ulic. Zwróciła się z prośbą do Prezydenta  Miasta o zachowanie standardów. Dodała, że podobno kierowcom to przeszkadza. W cywilizowanych miasta ludzie się z tego cieszą, a u nas jest to przeszkodą. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.                                                                                                                                                   Przewodniczący                                                                                                        Komisji Gospodarki Komunalnej                                                                                                                      Witold Chludziński 
  • Data powstania: Data powstania: środa, 3 sie 2011 07:23
  • Data opublikowania: środa, 3 sie 2011 07:26
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej