Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 20/12 z dnia 18 kwietnia 2012 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 19/12 z dnia 19 marca 2012 r. 2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2011 rok - druk nr 289 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości stanowiącej własność Miasta Łomży, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej - druk nr 298, 298A. 4. Zaopiniowanie założeń do Programu Remontów ulic na lata 2013 – 2017 – druk nr 287. 5. Sprawy różne.

Ad. 1              Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.            Komisja nie wniosła uwag i wyniku głosowania  10 głosami - jednogłośnie,  przyjęła protokół  nr 19/12  z dnia 19 marca  2012 r. 

Ad. 2             Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat wykonania budżetu miasta za 2011 rok w dziale merytorycznie podległym Komisji. Poprosił o uwagi i pytania  odnośnie realizacji planu inwestycji w 2011 roku (sprawozdanie w załączeniu do protokołu).             Radny Zbigniew Lipski zwracając się do Prezydenta Dobosza stwierdził, że budżet miasta 2011 roku zamknął ponad rok prezydentury i poprosił o odpowiedź na pytanie jak Pan Prezydent, odpowiedzialny za wykonanie inwestycji, ocenia wykonanie finansowe i rzeczowe tego budżetu.            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta  wyjaśnił, że budżet nie do końca został wykonany w sensie zadaniowym, a środki finansowe w postaci wydatków niewygasłych przechodzą na rok 2012. Działania prowadzone w Wydziale Inwestycji nakierowane były na zakończenie bardzo ważnych inwestycji w roku ubiegłym i przygotowanie inwestycji na rok bieżący. Przyznał, że osiągnąłby większa satysfakcję gdyby było mniej kłopotów związanych z jakością niektórych elementów, ale wynikały one z różnych przesłanek. Inwestycje roku ubiegłego były inwestycjami w głównej mierze kończącymi pewne obiekty o charakterze infrastruktury społecznej, usprawnienia drogowe, które poprawiły jakość układu komunikacyjnego miasta, ale przede wszystkim wysiłek pierwszego roku kadencji skoncentrowany był na przygotowaniu pewnych zadań, porządku prawnego do realizacji zadań w roku 2012 i w latach następnych. Dzięki decyzji Rady przyjęty został program Budowy Ulic, przyjęto na 2012 rok 36 inwestycji.             Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie czy została wyjaśniona i zakończona sprawa robót dodatkowy przy realizacji układu komunikacyjnego. Poprosił również o informację w sprawie budowy boiska bocznego przy stadionie miejskim.             Radny Zbigniew Lipski porosił o wyjaśnienie odnośnie chodnika przy Al. Legionów. Dlaczego chodnik ten jest rozbierany i na jakim etapie przegapiono kwestię położenia rur doprowadzających gaz i dlaczego tego nie zrobiono na jesieni ubiegłego roku oraz czy ponowna realizacja chodnika nie pozbawi miasta egzekwowania jakości prac w ramach gwarancji.             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta  wyjaśnił, że w kontaktach z PBK miasto starało się ustalić kategorie robót tj. roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne. Na zakończenie procesu inwestycji, na etapie rozliczeń, otrzymaliśmy z PBK dokumenty i nie możemy akceptować tego, co PBK wykonało w ramach robót dodatkowych, gdyż istnieje obawa naruszenia przepisów związanych z projektem unijnym i ryzyko kar finansowych. W związku z tym roszczeń na kwotę ok. 500 tys. zł miasto nie uznało. Z tego co wie, PBK złożyło fakturę opiewająca na kwotę 700 tys. zł, która zawierała elementy robót uzupełniających. Na dzień dzisiejszy nie zostały podjęte żadne kroki prawne i oczekujemy, że te kwestie zostaną wyjaśnione w drodze powództwa cywilnego. Nie kwestionujemy robót uzupełniających, ale nie godzimy się na taką interpretację i taki zakres robót dodatkowych, a ponadto chcemy się zabezpieczyć przed ewentualnymi skutkami prawnymi bez krytycznego uznania tych prac dodatkowych jako prac w ramach projektu. Odnośnie boiska bocznego wyjaśnił, że została podpisana umowa wykonawcy z podwykonawca, której miasto nie akceptowało i w związku z tym roszczenie zostało odrzucone w całości. Na dzień dzisiejszy nie podjęto żadnych kroków prawnych. Podwykonawcy, który  nie otrzymał płatności od wykonawcy za wykonane roboty na rzecz głównego wykonawcy, przysługuje prawo skierowania sprawy do sądu.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do zapytania radnego Lipskiego wyjaśnił, że 2 lata przed rozpoczęciem robót na Al. Legionów gazownia otrzymała informację, że będą prowadzone roboty. Przed rozpoczęciem robót miasto ponownie zwróciło się do gazowni, bo już wiedzieliśmy o sprawie podłączenia piekarni. Gazownia zapewniała, że wykonana to na czas, ale w trakcie wykonywania robót przez PBK, w miesiącu sierpniu skończyli prace projektowe, ale w tym momencie wykonany był już znaczny zakres robót i rozbieranie tego, przerabianie uniemożliwiłoby zakończenie całego kontraktu w terminie przewidzianym umową. Były prowadzone rozmowy, gazownia otrzymała informację, że w 2012 roku będzie możliwość  realizacji gazociągu pod warunkiem, że po pierwsze utrzymana zostanie gwarancja na roboty wykonane przez PBK i po drugie uzyskanie zgody Urzędu Marszałkowskiego. Jest potwierdzenie utrzymania gwarancji na roboty spisane w protokole i  jest również zgoda Urzędu Marszałkowskiego. Wykonawca tych robót jest również PBK.             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta dodał , że inwestowanie w mieście byłoby dużo prostsze gdyby miasto miało jakikolwiek wpływ na działalność zakładu energetycznego i gazowni. Są to podmioty absolutnie niezależne.             Innych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję, a następnie poddał pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2011 rok. Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie z realizacji budżetu miasta za 2011 rok w dziale merytorycznie podległym Komisji zawarte w druku nr 289.  

Ad. 3             Jerzy Bittner – Naczelnik WGN przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości stanowiącej własność Miasta Łomży, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej (w załączeniu).            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.            Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Komisja w wyniku głosowania 10 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 298.  

Ad. 4             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wprowadzając do tematu stwierdził, że problem  remontów ulic i chodników jest sprawa bardzo istotną. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej w prezentowanym materiale zawarł jak wygląda stan nawierzchni ulic i chodników oraz jakie są potrzeby. Dane ilościowe pokazują, że mamy do czynienia z trudnym problemem z uwagi na ograniczone środki finansowe. Chcemy jednak tym problemem się zająć i dlatego występujemy z wnioskiem o zajęcie stanowiska w sprawie kryteriów, którymi można będzie się posługiwać przy kwalifikowaniu ważności określonych zadań z punktu widzenia szeroko rozumianych interesów miasta.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił kryteria kwalifikowania zadań do realizacji w zakresie kompleksowego remontu oraz kryteria w zakresie remontu i budowy chodników (w załączeniu do protokołu).             Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.            Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie określeń „zadawalający”, „dopuszczalny”. Uważa również odnośnie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, że tamtędy przechodzi codziennie setki, tysiące ludzi i powinno być więcej punktów. Poprosił o przyjrzenie się i podjęcie decyzji o rozważenie wykonania chodnika przy ul. Rycerskiej 6. Jego zdaniem realizacja tego chodnika powinna znaleźć się w przedstawionym wykazie.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśniła, że oceniała to osoba, która posiada  odpowiednie uprawnienia wg przepisów prawa budowlanego. Ocena ta powstała na podstawie przeglądów w okresie 2 lat i kryteriów określonych przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do uwagi radnego Wojtkowskiego odnośnie zwiększenia punktacji przy kwalifikowaniu zadań do remontów znajdujących się na terenach zabudowy wielorodzinnej poprosił o zgłaszanie propozycji. Uważa, że wniosek radnego jest zasadny, ponieważ po to został przedstawiony materiał pod dyskusję, ale na dzisiejszym posiedzeniu chciałby, aby w dniu dzisiejszym Komisja skupiła się nad kryteriami systemowymi dotyczącymi całego miasta, a w następnej kolejności przedmiotem dyskusji będą problemy bieżące i tymi odcinkami, które zdaniem radnych powinny znaleźć się w programie do realizacji oczywiście w ramach możliwości finansowych.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że chodnik na Rycerskiej 6 zostanie dopisany.             Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że przedstawiony projekt jest to bardzo dobry materiał, który daje jasność w jakiej kolejności będą prowadzone remonty. Odnosząc się do kryteriów stwierdziła, że jej zdaniem należy ujednolicić kryteria.              Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że w piśmie przewodnim do projektu programu jest informacja, ze program uwzględnia odcinki ulic i chodników, których stan jest niezadawalający lub krytyczny. Spośród ulic w stanie niezadawalającym i krytycznym pilniejszego remontu wymagają te w stanie krytycznym. Stąd proponuje się punktacje stanu krytycznego dając preferencje tym w najgorszym stanie.             Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że kiedyś była przyznawana wykładnia do remontu chodników, że chodnik musiał być użytkowany  przez co najmniej 20-30 lat, a tego nie ma w proponowanym materiale. Zdarzają się sytuacje, że chodnik jest nowy, a już będzie remontowany. Uważa, że chodniki stare powinny mieć „prekursorstwo” w naprawie. Odnosząc się do ulic zakwalifikowanych do remontu zwróciła uwagę  na ul. Stacha Konwy. Zakwalifikowana jest cała ulica, ale brak jest chodnika, który jest w stanie tragicznym i uważa, że chodnik powinien być ujęty w programie.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK odnosząc się do wypowiedzi radnej Olbryś stwierdził, że nie ma żadnej dokumentacji, która pozwoliłaby stwierdzić, że chodnik ma 30 lat, nie jest w stanie tego wykonać. Odnośnie ul. Stacha Konwy wyjaśnił, że   ulica została zakwalifikowana do remontu w całości . W następnej tabeli – stan nawierzchni, w nagłówku wyszczególniona jest jezdnia  i chodniki. Powtarzanie tego mija się z celem.             Radny Zbigniew Lipski zwrócił uwagę na koszt remontu ul. por. Łagody i ul. Łącznej, przy czym koszt remontu ul. por. Łagody jest dwukrotnie wyższy od kosztu remontu ul. Łącznej. Czy to nie powinno być odwrotnie.            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że ul. Łagody na odcinku od ul. Kazańskiej do końca zabudowy został wykonany kiedyś. Podbudowa tej ulicy z resztek betonu, który zostawał z betonowania fundamentów bloków i przykryte płytami zbrojonymi, a na to został wylany asfalt. Ulica łamie się i wg dzisiejszych kanonów należy to rozebrać i wykonać porządnie od nowa. Ul. Łączna są to zupełnie inne parametry, inne obciążenia i prawdopodobnie zostanie tam wykonana trylinka albo polbruk.             Radny Ireneusz Cieślik odnosząc się do wypowiedzi radnej Olbryś stwierdził, że nie jest prawdą, że nie można określić wieku chodnika, ponieważ chodniki ułożone z płyt 50 x 50 to są chodniki robione dawno i takie chodniki są na osiedlach domków jednorodzinnych i chodniki te nigdy nie będą miały możliwości wymiany przy zastosowaniu  zaproponowanych kryteriów. Jako przykład podał chodnik przy ul. Wojska Polskiego.             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że dyskutujemy na temat  kryteriów systemowych i jest to bardzo trudny temat. Ul. Wojska Polskiego była przeznaczona do kompleksowego remontu i w związku z tym fragmenty chodników były odsuwane i nie remontowane. W chwili obecnej kwalifikujemy części fragmentów Wojska Polskiego do remontu m.in. ujęty został fragment chodnika przy Pl. Kościuszki. Odnośnie chodników na osiedlach domków jednorodzinnych stwierdził, że dobrym rozwiązaniem byłaby realizacja chodników w ramach inicjatyw lokalnych.             Przewodniczący Komisji stwierdził, że  dokonał objazdu większej części ulic zakwalifikowanych do remontu. Uważa, że program został przygotowany obiektywnie, jest pełen podziwu dla jego autorów i w chwili obecnej potrzebne są tylko środki finansowe.             Radna Elżbieta Rabczyńska, w imieniu mieszkańców, zgłosiła ujęcie  w  programie remontu ul. Zamiejskiej.             Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że nie jest planowany remont ul. Zamiejskiej. Ulica ta na odcinku 130 m została uwzględniona do realizacji w Programie Budowy Ulic na 2013 rok. Jest już projekt techniczny.             Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że wg niego kryteria są dobrze dobrane. Zaproponował jednak, aby zwiększyć ilość pkt z 6 do 8 w poz. 2 c przy intensywnej zabudowie jednorodzinnej. Natomiast w poz.  5  - funkcja chodnika zaproponował dodanie zapisu „chodnik położony w ważnym ciągu pieszym – 6 pkt”. Nie wszystkie ważne ciągi piesze prowadzą do obiektów użyteczności publicznej. Poprosił o rozważenie jego propozycji.             Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że zapis dot. chodnika położonego w ważnym ciągu pieszym jest zasadny. Zaproponował przyznanie   4 punktów.            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Poddał pod głosowanie zaproponowane kryteria do opracowania Programu Remontów Ulic  na lata 2013 – 1017 z poprawką w poz. 5, zgłoszoną przez  radnego Janusz Mieczkowskiego. Komisja w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie założenia do Programu Remontu Ulic zawarte w druku nr 287.   

Ad. 5             Przewodniczący Komisji przedstawił pismo – list otwarty do Prezydenta Miasta Pana Marka Makieły, skierowane do Komisji do wiadomości (w załączeniu). Zainteresowanych poinformował, że pismo znajduje się do wglądu w Biurze Rady.  W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.               

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 21 maj 2012 08:47
  • Data opublikowania: poniedziałek, 21 maj 2012 08:50
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej