Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 22 posiedzeniu w dniu 16 grudnia 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu nr 21/03 z poprzedniego posiedzenia Komisji

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok

3.
Zaopiniowanie wniosku w sprawie udzielenia dotacji w trybie uproszczonym

4.
Informacja o realizacji uchwał Rady podjętych od początku kadencji do dnia 21 września br.

5.
Sprawy różne

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 21/03 z posiedzenia Komisji z dnia 27 listopada 2003r.

Komisja nie wniosła uwag do w/w protokołu i w wyniku głosowania przyjęła go 8 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok

Wniosek w powyższej sprawie warz z autopoprawką przedstawiła Komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta.

Pani Alicja Grabińska uzupełniając wypowiedź Pani Skarbnik stwierdziła, że ogólna kwota zobowiązań wymagalnych oświaty na koniec br. wynosić będzie 1.122.856zł.

Przewodniczący obrad zabierając głos w dyskusji stwierdził, że koszt utrzymania wychowanka w bursie nr 3 jest bardzo wysoki. W związku z tym zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem czy w przyszłym roku są planowane jakieś zmiany dot. tej bursy, bo koszt jej utrzymania jest bardzo duży.

Pan Prezydent Choiński stwierdził, że są dwie wersje dotyczące tej bursy, tj.: 1)całkowita likwidacja bursy nr 3 i ewentualne przekazanie budynku przez nią zajmowanego Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej lub 2) przekazanie bursy Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego na internat. Dodał, że te propozycje są jeszcze analizowane. Po zakończeniu analiz wniosek w tej sprawie zostanie przedłożony Komisji do zaopiniowania.

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok i w wyniku głosowania zaopiniowała go pozytywnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących.

Ad. 3

Zaopiniowanie wniosku w sprawie udzielenia dotacji w trybie uproszczonym

Komisja nie wniosła uwag do w/w wniosku i w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała proponowane kwoty dotacji.

Ad. 4

Informacja o realizacji uchwał Rady podjętych od początku kadencji do dnia 21 września br.

Komisja nie wniosła uwag do przedłożonej informacji.

Ad. 5

Sprawy różne:

Komisja w tym punkcie obrad zapoznała się i rozpatrzyła pisma:
1. opinię Rady Pedagogicznej w sprawie utworzenia Zespołu Przedszkolno-Szkolnego przy SP nr 5 – pismo w załączeniu do protokołu
2. Przedszkola Specjalnego im. Św. Aniołów Stróżów o dofinansowanie

Radny Jan Bajno zabierając głos w dyskusji stwierdził, że opinia Rady Rodziców w sprawie utworzenia Zespołu Przedszkolno-Szkolnego przy SP nr 5 jest również negatywna. Dodał, że jest radnym z tej części miasta i jest przeciwny likwidacji jedynego przedszkola z terenu Łomżycy.

Pan Jerzy Łuba stwierdził, że podjęte działania zmierzają ku połączeniu Szkoły Podstawowej nr 5 z Przedszkolem Publicznym nr 8 w zespół placówek, a nie likwidacji przedszkola. Dodał, że jest to działanie uzasadnione z wielu względów, m.in. zmniejszającej się liczby uczniów.

Radny Roman Sarnacki zabierając głos w dyskusji stwierdził, że już kilka lat temu Rada Miejska proponowała przejęcie PS im. Św. Aniołów Stróżów, bo i tak mimo, że inni się pod niego „podczepiają”, to środki na jego utrzymanie w pełni przekazuje Rada Miasta Łomży. Jednak do przejęcia przedszkola nie doszło. Proponuje więc teraz przeanalizowanie połączenie PP nr 8 z PS im. Św. Aniołów Stróżów w jedno przedszkole integracyjne z jedną dyrekcją.

Pan Dyrektor Łuba podkreślił, że dbając o przyszłość PP nr 8 i z uwagi na to, że w SP nr 5 są prowadzone oddziały integracyjne, do statutu tego przedszkola wprowadzone zostały dwa dodatkowe punkty, tj. 1/ o utworzeniu klas integracyjnych, 2/ o utworzeniu oddziałów specjalnych. Podsumowując swą wypowiedź stwierdził, że jest to poszerzenie oferty, a nie zamiar likwidacji przedszkola.

Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że przy takim rozwiązaniu, tj. utworzeniu zespołu placówek, wszyscy pracownicy zostaną zagospodarowani, a przy okazji byłaby okazja, by ci pracownicy, którym przysługuje emerytura, przeszli na nią. Jeśli zaś do połączenia placówek nie dojdzie, będą w przyszłości zwalniani młodzi nauczyciele. Jest więc to propozycja dobra dla środowiska. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, ze też mieszka w tej części miasta, w której te placówki funkcjonują i też nie jest jego zamiarem cokolwiek złego im uczynić. To rozwiązanie jest dobre dla obu placówek, tylko SP nr 5 źle to zrozumiała i w przyszłości na tym straci. Następnie odnosząc się do propozycji połączenia PP nr 5 z Przedszkolem Specjalnym stwierdził, że to rozwiązanie nie załatwia problemu, gdyż tam jest za mało dzieci.

Pan Waldemar Cieślik /ZNP/ zabierając głos w przedmiotowej sprawie stwierdził, że inaczej SP nr 5 podeszłaby do tematu utworzenia zespołu gdyby chodziło o zespół szkolno-przedszkolny. Ponadto stwierdził, ze we wszystkich szkołach, nie tylko w SP 5 należy podejść do tematu nauczycieli – rencistów.

Następnie Naczelnik Łuba stwierdził, że za 3-4 lata do SP 5 uczęszczać będzie dużo mniej uczniów niż obecnie. Pyta więc w jaki sposób zagospodarowany zostanie budynek?

Radny Jan Bajno stwierdził, że ta kwestia dotyczy niemal wszystkich obiektów szkolnych. Uważa, ze są budynki, które już na dziś nie mają takiego obciążenia uczniami. Pyta więc dlaczego rozpatruje się tylko kwestię SP nr 5, skoro spadek uczniów do niej uczęszczających w stosunku do roku ubiegłego to tylko 10-15 uczniów.

Pan Jerzy Łuba wyjaśnił, że zgodnie ze sprawozdaniem na dzień 30.09.2002r. w SP nr 5 było 815 dzieci, a na dzień 30.09.2003r. – 765 dzieci.

Pan Jerzy Cwalina poprosił o przedstawienie informacji dotyczącej szkół podstawowych, tj. ile dzieci w każdej z nich się uczy, a na jaką ilość uczniów zostały zaprojektowane?
Pan Jerzy Łuba wyjaśnił, że np.:
1. GP nr 1 zaprojektowane jest na 980 uczniów, a uczy się w nim ok. 1300 uczniów
2. SP nr 9 zaprojektowana jest na 980 uczniów, a uczy się w nim ok. 1500 uczniów /łącznie z gimnazjalistami/
3. SP nr 10 jest zaprojektowana na 1060 dzieci, a uczy się w niej ok. 1700 dzieci /łącznie z gimnazjalistami/
4. SP nr 2 została zaprojektowana na 150 dzieci i mniej więcej taka liczba uczniów obecnie do niej uczęszcza.
Dodał, że obciążenie w tych szkołach jest duże, a bywały lata, że np. w SP 10, SP 9 czy w SP 1 uczyło się po 2700 uczniów.

Radny Jerzy Cwalina po wysłuchaniu wyjaśnień Naczelnika Łuby stwierdził, że nieprawdą jest więc, że jest niedobór dzieci w szkołach podstawowych. Ich jest tam nadal za dużo. Dodał, że od dawna zabierał głos, by patrzeć na oświatę poprzez pryzmat dzieci, ich dobra, a nie kosztów ponoszonych przez miasto. Następnie zwrócił się do Prezydenta z zapytaniem po co ta dyskusja o wygaszaniu szkół, likwidacji skoro nie ma takiej możliwości, bo dzieci w szkołach nadal jest za dużo. Następnie stwierdził, że muszą zostać zmienione standardy w gimnazjach kosztem nawet dużej ilości pieniędzy. Mówi o tym od roku. To co się w gimnazjach obecnie dzieje, to tragedia dla samych dzieci, ich rodziców i nauczycieli – dla wszystkich. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, że standaryzacja w oświacie musiała nastąpić ale są pewne granice. Uważa, że już dość poczyniono cięć w oświacie. Dodał, że może wskazać w budżecie pozycje gdzie wyrzucane są pieniądze na darmo przy deficycie ponad miliarda złotych na następny rok.

Pan Prezydent Choiński zabierając głos odnośnie wypowiedzi radnego Cwaliny stwierdził, że piękna jest wypowiedź radnego i ma nadzieję, że trafi ona do wszystkich radnych, że Pani Skarbnik zaproponuje przesunięcie środków z jakiegoś działu i środki trafią do oświaty. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, że żadne decyzje w omawianej sprawie jeszcze nie zapadły, jest ona otwarta, należy wiec o niej rozmawiać, analizować ją. Uważa, że główną przyczyną protestów jest niezrozumienie czy niezbyt jasne przekazanie jej zainteresowanej stronie, tj. gronu pedagogicznemu SP nr 5.

Kolejno głos w dyskusji zabrała Pani Elżbieta Chludzińska – Dyrektor Przedszkola Specjalnego. Stwierdziła, że sytuacja przedszkola jest bardzo trudna. Organ założycielski postanowił zlikwidować placówkę z dniem 31 sierpnia 2004r. Dodała, że od października pracownicy przedszkola pracują jako wolontariusze, nie otrzymują wynagrodzenia. Planowana dotacja z budżetu miasta na rok 2003 miała wynosić 157.556zł, jednak do tej pory nie wypłacona została
kwota 39.389zł.

Pani Alicja Grabińska – Kierownik oddziału budżetu oświaty wyjaśniła, że Przedszkole Specjalne jest placówką publiczną ale prowadzoną przez inny organ niż samorząd i zgodnie z uchwałą Rady jest rozliczana jako placówka niepubliczna. Wyjaśniła ponadto, że budżet tej placówki został zaplanowany na podstawie liczby dzieci do niej uczęszczających. Do dnia 1 września br. zgłoszonych zostało do tego przedszkola 16 wychowanków, w następnych miesiącach ich liczba była mniejsza i dlatego po rozliczeniu przedszkola okazało się, że wykorzystało ono swoją kwotę przyznaną w budżecie już w m-cu wrześniu. Stąd brak dotacji w dalszych miesiącach br. Ponadto wyjaśniła, że inne placówki nadmiar przekazywanych im środków trzymały w rezerwie, a taka sytuacja ma miejsce tylko w tym przedszkolu. Poza tym stwierdziła, że pieniądze na to przedszkole są w budżecie, nie zostały rozdysponowane, jednak zgodnie z uchwałą Rady nie mogą zostać mu przekazane. Kończąc swą wypowiedź stwierdziła, że obecnie PP nr 8 które wspólnie z Przedszkolem Specjalnym zajmuje budynek, ponosi za nie koszty wody, ciepła, wyżywienia i inne i przez zaistniałą sytuację znajduje się także w bardzo trudnej sytuacji finansowej.

Radny Jerzy Cwalina zabierając głos w powyższej sprawie stwierdził, że jego zdaniem niepotrzebna jest decyzja Rady by środki temu przedszkolu zostały wypłacone – do wysokości uchwalonej przez Radę w budżecie miasta na 2003 rok.

Pani Skrbnik wyjaśniła, że uchwała Rady dotyczy wszystkich tego typu placówek, więc jeśli reszcie placówek zdjęto środki, to temu przedszkolu nie można ich wypłacić.

Radny Zenon Piechociński stwierdził, że tocząca się dyskusja do niczego nie prowadzi. Rada uchwałę podjęła. Przedszkole wnioskuje o przyznanie środków, więc należy wniosek przegłosować.

Pan Prezydent Choiński zabierając ponownie głos w tym punkcie obrad stwierdził, że nie prowadzono dobrej polityki w przedszkolu, nie poczyniono żadnych oszczędności. Dodał, że stanowisko Prezydenta Miasta jest takie, że środki do przedszkola iść nie powinny – i tego stanowiska on wraz z Prezydentem będzie się trzymał. Stwierdził następnie, że jeśli Radni uważają inaczej, a mają do tego prawo, to prosi o odpowiednie podejście do sprawy, o wskazanie skąd środki na ten cel mają zostać wzięte.

Członkowie Komisji przed przystąpieniem do przegłosowania wniosku uznali, iż należy go szczegółowo uzasadnić. Przede wszystkim należy zapisać, że Przedszkole Specjalne należy potraktować w sposób szczególny oraz że Prezydent i podległe mu służby w sposób właściwy wykonywali uchwałę Rady.

Przewodniczący obrad kończąc dyskusję w przedmiotowej sprawie poddał pod głosowanie wniosek o uwzględnienie dofinansowania w kwocie 39.389 zł dla Przedszkola Specjalnego im. Św. Aniołów Stróżów z jednoczesną prośbą o dokonanie zmian w budżecie miasta na najbliższej sesji Rady Miejskiej.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 10 głosami za – jednogłośnie.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.



  • Data powstania: Data powstania: środa, 21 sty 2004 10:53
  • Data opublikowania: środa, 21 sty 2004 11:07
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:51
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej