Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 13/15 z dnia 23 września 2015 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Dariusz Domasiewicz –Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, który na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad, a następnie przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wnosząc uwag przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 12/15 z dnia 26 sierpnia 2015 r. 2. Analiza wykonania budżetu miasta za I półrocze 2015 roku w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 169. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno – Gospodarczej Miasta Łomży na 2016 rok - druk nr 195, 195 A. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości położonych w Łomży na terenie Osiedla Staszica w obrębie ulic Polna, Wesoła i Bohdana Winiarskiego – druk nr 190, 190 A. 5. Informacja na temat działań miasta mających na celu tworzenie warunków do inwestowania i pozyskiwania inwestorów oraz analiza działań promocyjnych miasta za I półrocze 2015 roku – druk nr 183. 6. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodniczący obrad poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Członkowie Komisji przyjęli protokół nr 12/15 z dnia 26 sierpnia 2015 roku bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Bożena Szypulska – Kierownik WSB przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2015 roku (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie realizację budżetu miasta za I półrocze 2015 r. w działach merytorycznie podległych Komisji zgodnie z drukiem nr 169.

 

 

Ad. 3

 

            Joanna Pliszewska – WRF – przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej miasta Łomży na 2016 rok (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Witold Chludziński odnosząc się do str. 5 założeń zwrócił uwagę na zapis w pkt-3 mówiący o tym, że w 2016 roku planuje się budowę odwodnienia terenów osiedla „Górka Zawadzka”. Uważa, że jest to błąd techniczny, ponieważ planowane jest odwodnienie osiedla Zawad Przedmieście.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta potwierdził, ze zapis dotyczy osiedla Zawad Przedmieście i zostanie to poprawione.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że jeżeli Rada uchwali przedłożone założenia, to będą one punktem wyjścia do opracowania budżetu miasta na 2016 rok. Jest wyraźnie zaznaczone, że należy porządkować strukturę wydatków zwłaszcza wydatków bieżących. Analizując ten cały dokument, w niektórych sekcjach, a zwłaszcza tej, która jest największą częścią budżetu, poza tym, że trzeba tu bardzo wiele szczytnych celów napisać, nic się nie mówi o czymś takim, co wyszło przy analizach przy innych okazjach, że nie wszystkie placówki traktowane są jednakowo, niektóre są preferowane, co widać w wielkości środków. Pewne zaszłości spowodowały również duże rozwarstwienie finansowania poszczególnych placówek w przeliczeniu na jednego ucznia, ale to będzie przedmiotem analizy Komisji Budżetu. Nie może być tak, że zostanie to ogólnie zaznaczone, natomiast w założeniach nie będzie działań zainteresowanych wydziałów. Ma na myśli tutaj Wydział Oświaty, bo w założeniach bardzo dużo szczytnych celów wpisał, a rzeczywistość skrzeczy. Jesteśmy w takim momencie finansowym, że możemy sobie powiedzieć, że stać nas na wiele, możemy jeszcze zaciągać kredyty na bieżące utrzymanie, ale to oznacza, że inwestycji albo tych działań, które mieszkańcom są najbardziej potrzebne będzie mało. Zaproponował, aby spojrzeć na to od strony poszczególnych wydziałów. Co prawda Wydział Oświaty stwierdził, że nie potrzeba żadnej racjonalizacji więc pyta się, czy rzeczywiście tak jest, że my będziemy dalej utrzymywali takie sprawy. Myśli, że trzeba się temu przyjrzeć przy budowaniu budżetu, ale to już radni muszą podjąć ten temat.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że w założeniach jest wiele zapisane, wiele potrzeb i możliwości widzimy, aczkolwiek to wszystko będzie przesiane przez realia, które zweryfikuje życie w formie możliwości finansowych.

            Radny Adam Zwierzyński odnosząc się do pkt-u 6 na str. 17 założeń stwierdził, że planuje się utworzenie lokalnego punktu informacyjnego. Wie, że takie punkty są w Łomży i chciałby wiedzieć, czy zostaną one przeniesione.

            Anna Mierzejewska – Naczelnik WRF potwierdziła, że takie punkty istnieją w Łomży. Kwestia otwarcia i finansowania tego punktu jest możliwa z udziałem środków zewnętrznych z tzw. budżetu technicznego. Dodała, że przychodzą osoby, które potrzebują pomocy z różnych dziedzin: z zakresu prawa pracy, księgowości, podatku itp. Stworzenie takiego punktu, w którym w danym dniu będą dostępne osoby z różnych dziedzin po to, aby przedsiębiorcy, którzy będą chcieli otworzyć działalność lub rozwijać się, mogli skorzystać i zasięgnąć informacji. Chodzi o to, aby ci przedsiębiorcy byli obsługiwani kompleksowo w jednym miejscu.

            Radny Andrzej Zwierzyński zwrócił następnie uwagę na pkt 3 dotyczący aktywnej promocji miasta poprzez promowanie lokalnych firm. Poprosił o wyjaśnienie, czy materiały reklamowe będą produkowane przez miasto, czy firmy w mieście.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że mamy taką koncepcję stworzenia folderu miasta, do którego będą drukowane wkładki z reklamą poszczególnych firm. Chcemy, aby refinansowało się to poprzez wykupywanie poszczególnych stron przez firmy.

            Kontynuując radny Adam Zwierzyński poprosił o odpowiedź czy zapis pktu 8 na str. 17 założeń dotyczący analizy możliwości pozyskiwania nowych terenów inwestycyjnych ma w zamyśle współpracę z gminami.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że oczywiście w granicach miasta. Są teraz już takie możliwości i prowadzone są takie rozmowy.

            Radny Zbigniew Prosiński odnosząc się do pkt-u 5 w dziale pomoc rodzinie stwierdził, że o ile cel jest szczytny, o tyle istnieje dość duże niebezpieczeństwo dla Urzędu Miasta i obawia się, że możemy wpaść w pewnego rodzaju pułapkę. Pomoc wiąże się z pieniędzmi, a pieniądze zawsze będą przyciągały ludzi z zewnątrz. Poprosił o wyjaśnienie, czy będą jakieś ograniczenia, komu będzie przyznawane „becikowe”, bo dzisiaj można się zameldować u cioci w Łomży, wziąć becikowe i wymeldować się. Nie jesteśmy nawet w stanie przewidzieć ile takich przypadków może być. Czy jest jakiś program, czy są jakieś ograniczenia, jakie to mają być kwoty i czy nie ma ryzyka wpadnięcia w pułapkę, że do miasta będą ściągać osoby z zewnątrz po to tylko, żeby wziąć becikowe.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że kwestia jest analizowana i te wątpliwości są zasadne. Uważa, że należy przemyśleć i przeliczyć. Osobiście uważa i jest za tym, aby na pewno nie dawać pieniędzy. Jeżeli już to jest za tym, aby stworzyć taki pakiet startowy w postaci śpioszek ze śliniaczkiem z logiem Łomży, natomiast kwota w określonej wysokości była w formie kuponu na zakup potrzebnych rzeczy dla dziecka, na takiej samej zasadzie jak w zakładach pracownicy otrzymują bony na zakupy świąteczne. Bony te można by było realizować u lokalnych przedsiębiorców.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że założenia są   bardzo ważnym dokumentem, ale jeszcze przyjdzie pora na refleksję. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Prosińskiego stwierdził, że Pan Prezydent obiecał, a kierunek, który przedstawił Prezydent Garlicki jest godny rozważenia, ale to wszystko pojawi się w momencie prac nad budżetem miasta na 2016 rok.

            Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę na str. 16 założeń pkt 2 – rozbudowa bazy sportowo – rekreacyjnej. W jego ocenie, w mieście już trochę tego jest i miasto dopłaca do funkcjonowania tych obiektów. Powstaje pytanie, czy jeszcze bardziej to poszerzać budując basen zewnętrzny. Warto się nad tym zastanowić w sytuacji kiedy mamy dwa miesiące lata pod warunkiem, że lato będzie takie jak w tym roku, a koszt utrzymania znaczny. Czy to jest priorytet. Wydaje mu się, że przy funkcjonującej plaży miejskiej, która jest dość ładna i zabezpieczona, nie należy inwestować w tego typu przedsięwzięcia środków, których nie mamy. Zaproponował, aby w założeniach nie było takiego koncertu życzeń, ponieważ miasta na to nie stać.

            Radna Ewa Chludzińska zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że generalnie najważniejszym celem miasta powinien być rozwój przedsiębiorczości. Żadna kultura nic nie pomoże, obiekty sportowe nic nie dadzą jak ludzie nie będą mieli pieniędzy, żeby przychodzić do kawiarni, na koncerty itp. Jeśli nie mam pieniędzy, to nie idę do fryzjera, bo oszczędzam i nie zarabia fryzjer, nie zaniosę ubrań do pralni, nie zarabia pralnia, nie idę na koncert, nie zarabia artysta itd. Kiedy ludzie zarabiają, to samo się napędza i nie ma problemu jej zdaniem z rozwojem poszczególnych dziedzin. Dlatego też uważa, że zadania ujęte w dziale rozwój przedsiębiorczości sformułowane są bardzo ogólnie i generalnie nic z nich nie wynika poza jednym punktem informacyjnym. W przypadku oświaty wymienione są najróżniejsze założenia, a przy rozwoju przedsiębiorczości generalnie nic nie ma i uważa, że być może trzeba je uszczegółowić.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że jego zdaniem zapisy w tym dziale ujęte są syntetycznie. Będziemy tworzyć strategię gospodarczą, program gospodarczy, już go tworzymy i będziemy ten program analizować zgodnie z tym, co wypracujemy.

            Radny Witold Chludziński stwierdził, że potrzebny jest tylko jeden zapis, że priorytetem władz miasta będzie zapewnienie zleceń dla przedsiębiorców na wykonanie robót, a wówczas rozwój przedsiębiorczości ruszy. Żadne foldery, reklama nic nie dadzą jeśli ludzie nie będą mieli pracy.

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że na pewno cieszy fakt, że pierwszym punktem jest zagospodarowanie podstrefy i to się przełoży na prawdziwe miejsca pracy i prawdziwe zwiększenie dochodów dla miasta Łomży. Nie chodzi o to, abyśmy rozliczali się wzajemnie co kto zrobił, czy za mało, czy za dużo, tylko wspólnie zastanowić się, co możemy zrobić. Gdzieś jest problem, że podstrefa wygląda tak, jak wygląda i nad tym musimy się zastanowić.  Uważa, że podstrefa powinna być „oczkiem w głowie” Komisji Rozwoju.

            Radny Zbigniew Prosiński uważa, że w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska powinno znaleźć się zadanie dotyczące zakupu terenu PKP obok dworca autobusowego. Warto by było iść w tym kierunku, co uporządkowałoby ten teren. Jak to wygląda w tej chwili wszyscy wiemy i należy iść w kierunku zmiany tej sytuacji. Dodał, że jest to jego wniosek dot. uzupełnienia założeń o taki zapis.

            Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Prosińskiego. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek. Następnie Komisja 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 195 A wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Ad. 4

 

            Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości położonych w Łomży na terenie Osiedla Staszica w obrębie ulic Polna, Wesoła i Bohdana Winiarskiego (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję, a następnie Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 190 A.

 

Ad. 5

 

            Małgorzata Puchała – Naczelnik COP przedstawiła informację na temat działań miasta mających na celu tworzenie warunków do inwestowania i pozyskiwania inwestorów oraz analizę działań promocyjnych miasta za I półrocze 2015 roku (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o wyjaśnienie, czy mamy jakieś realne wsparcie z Suwalskiej Strefy Ekonomicznej, czy to jest tak, że musimy liczyć tylko na siebie?

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że czynimy dużo zabiegów po to, aby współpracę ze strefą ożywić. Miasto podejmuje wiele działań mających na celu tworzenie warunków do inwestowania i pozyskiwania inwestorów m.in. zostały obniżone ceny gruntów i przygotowujemy się do przetargów. Dodał, że jest realistą i wie, że jeszcze być może nie będzie zainteresowania, ale ma nadzieje, że kolejne obniżenie ceny da możliwość, że w końcu tereny inwestycyjne zostaną sprzedane i w podstrefie zacznie się ruch.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że bardzo dobrze, że ten temat dojrzewa do działań praktycznych, a nie propagandowych dlatego, że przedsiębiorca przede wszystkim inwestuje, a inwestowanie to jest lokowanie pieniędzy w takim miejscu, gdzie one się nie zmarnują, a będą się pomnażały. Dla inwestora liczą się takie elementy jak dostęp do gruntu i urządzeń. Druga rzecz niezmiernie ważna, to jest sprawność procedur lokalizacyjnych, ale tak naprawdę najważniejszym kryterium lokowania nowoczesnego przemysłu jest dostęp wysoko kwalifikowanej mobilnej kadry, która bardzo szybko może być przygotowana do pracy na najnowszych urządzeniach. Dzisiaj fabrykę można wybudować w ciągu 3 miesięcy, ale żeby ta fabryka przynosiła dochód potrzebna jest sprawna załoga. Niezmiernie ważne jest w naszej optyce dotyczącej rozwoju przedsiębiorczości postawić na rozwój przedsiębiorczości, zaradności i bazowych kompetencji rodzimej kadry z naszych szkół i uczelni.

            Radna Ewa Chludzińska stwierdziła, że   skoro nie mamy szans na większy przemysł, czy większe przedsiębiorstwo, to może pokusić się w naszym mieście o organizację targów, która uporządkuje rozwój w konkretnym kierunku i miasto mogłoby na tym zarabiać. Oglądała program o tego typu inicjatywie, gdzie teraz odbywają się targi, a zaczynano zupełnie od zera. Dlaczego więc Łomża nie może podjąć takiej inicjatywy.

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że Łomża przeżywa teraz swój złoty okres jeżeli chodzi o branżę meblarską. Firmy osiągają niesamowite zyski i w dobie kryzysu bardzo się rozwinęły. Nasz teren zawsze związany był z branżą rolno-spożywczą, a teraz również z branżą meblarską i do nich moglibyśmy zapukać, wyjść z inicjatywą. Zwrócił uwagę na bliskość fabryki płyt w Grajewie. W Łomży jest bardzo dużo fachowców z tej branży.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że na spotkaniu z dziennikarzami gospodarczymi będziemy te kwestie podnosić. Dodał, że w chwili obecnej suwalska strefa „zatyka się”, nie ma ludzi do pozyskania zakładów, które ewentualnie można by jeszcze tam otwierać i to jest właśnie ten moment, ze dla Łomży pojawiło się „światełko w tunelu”. Ma nadzieje, że za pół roku będziemy w innej sytuacji.

            Małgorzata Puchała – Naczelnik COP odnosząc się do wypowiedzi Pani radnej Chludzińskiej stwierdziła, że jeśli chodzi o targi przedsiębiorczości, to takie działanie zostało już zaplanowane przez PPŁ. Mikro przedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy jest to grupa, na której szczególnie powinniśmy skupić się w Łomży. Dane statystyczne pokazują, że na 6.200 podmiotów, które funkcjonują, 95 to są mikro przedsiębiorstwa. Siła mikro przedsiębiorców może być tylko wtedy, kiedy mają swoich przedstawicieli i -przedsiębiorców o szkoleniach, ponieważ przedsiębiorcy nie czytają miejskich stron internetowych, czy rzadko „otwierają maila” i dlatego trzeba opracować system komunikacji. Dodała, że w chwili obecnej trwają prace nad nową stroną miasta i być może „taka funkcjonalność zostanie przygotowana”, która umożliwi system komunikacji.

            Radny Zbigniew Prosiński stwierdził, że być może przy opracowywaniu strategii przedsiębiorczości stworzyć taki znak, certyfikat, który wyróżniałby łomżyńskie firmy. Promowane byłyby znakiem tego typu jak np. znak „Teraz Polska” firmy, które związane są z Łomżą, które tu działają, tu produkują, tu płacą podatki.

            Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja przyjęła przedstawioną informację.

 

Ad. 6

 

            Przewodniczący Komisji przedstawił pismo skierowane do Komisji do wiadomości Rady Osiedla nr 5 w sprawie inwestycji drogowych na terenie osiedla (w załączeniu) oraz pismo przedsiębiorców ze Starówki w sprawie przedłużenia obowiązywania obecnych rozwiązań na Starym Rynku (w załączeniu).

            Jadwiga Serafin – właścicielka Restauracji „Na Farnej” zabierając głos, podziękowała Prezydentowi i Radzie Miasta za wprowadzenie rozwiązań na Starym Rynku, które spowodowały ożywienie Starówki. Dodała, że w piśmie skierowanym do radnych Łomży dziękują i proszą o więcej. Degradacja Starówki trwała wiele lat i nie można liczyć na to, że w ciągu jednego sezonu, czy roku wszyscy będą przyjeżdżali i przedsiębiorcy będą zarabiali krocie, ale jeśli widzimy, że jednak wprowadzone rozwiązania wpłynęły na poprawę sytuacji na Starym Rynku, to warto by było je utrzymać. Poprosiła w imieniu przedsiębiorców ze Starówki o przemyślenie sprawy.

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że w piśmie jest mowa również o poszerzeniu bezpłatnej strefy. Uważa, że należy zastanowić się i przeanalizować, czy w ogóle jest sens utrzymywania strefy płatnego parkowania. Zaproponował, aby przekazać pismo Prezydentowi celem przeanalizowania i przedłożenia Komisji propozycji rozwiązań na Starówce. Uważa, że w chwili obecnej za wcześnie jest, żeby podejmować decyzję bez wcześniejszej analizy i odpowiedzi na pytanie, czy dalej, o ile dalej.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że z dużą satysfakcja przygląda się sytuacji na Starówce i cieszy się, że ta inicjatywa przyniosła efekty. Chciałby, aby dalsze działania były poparte analizami, bo to nie chodzi tylko o wydatek, czy też brak wpływów do kasy miasta, ponieważ są to symboliczne pieniądze i nie ma to większego znaczenia. Należy również pamiętać o naszym MPK, bo w ten sposób zmniejszamy zapotrzebowanie na komunikację miejską. Należy to przedyskutować, dokonać analiz. Zaproponował, aby radni również składali swoje propozycje, wnioski, aby była to wspólna praca zmierzająca do znalezienia rozwiązań docelowych.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że eksperyment wprowadzony na Starówce sprawdził się i to jest prawda, ale nie do końca, bo tutaj jeszcze zostały wprowadzone działania również przez ratusz, aby zachęcić pracowników to tego, aby nie parkowali na Starówce. Uważa, że warto przejrzeć strategię pobierania opłat i wnioskowałby, aby obowiązujące rozwiązania przedłużyć. Szkoda, że miesiąc temu nie podjęliśmy tematu, bo gdybyśmy nawet podjęli uchwałę na następnej sesji, to i tak ona nie zdąży się uprawomocnić. Uważa, że powinna paść deklaracja, że chcemy to przedłużyć, a ponadto Komisja winna wystąpić z wnioskiem do Pana Prezydenta o szukanie rozwiązań kompleksowych odnośnie całości miasta.

            Przewodniczący Komisji zaproponował, aby Komisja przekazała pismo do Prezydenta Miasta podzielając stanowisko przedsiębiorców, że zawieszenie poboru opłat parkingowych i zmiana organizacji ruchu na Starym Mieście przyczyniły się do oczekiwanego ożywienia Starówki oraz że Komisja przychyla się do prośby przedsiębiorców zawartej w w/w piśmie, a jednocześnie wnioskuje o wprowadzenie kompleksowych i docelowych rozwiązań, które pozwolą na dalszą poprawę sytuacji na Starówce. Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, przyjęła propozycje Przewodniczącego Komisji w sprawie przekazania pisma do Prezydenta Miasta celem przeanalizowania i przedłożenia Komisji propozycji rozwiązań.

            Radny Witold Chludziński stwierdził, że w chwili obecnej trwają prace nad opracowaniem studium. Do 4 września były składane uwagi do studium i chciałby, aby wszelkie uwagi mieszkańców były kierowane do Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, aby Komisja mogła się z nimi zapoznać. Poinformował, że podjął próbę zapoznania się z uwagami mieszkańców w Wydziale Architektury UM, ale niestety próba zakończyła się niepowodzeniem. Uważa, że powinno odbyć się wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Komunalnej i Komisji Rozwoju i zajęli się tym tematem. Przypomniał jaka była sytuacja przy uchwalaniu planu zagospodarowania Śródmieścia i nie chciałby, aby podobna była przy uchwalaniu studium, że wszystkie uwagi były rozpatrzone przez Pana Prezydenta i zostały rozpatrzone negatywnie.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że w dniu jutrzejszym poprosi Pana architekta, który poprzez Biuro Rady prześle radnym wszystkie uwagi zgłoszone przez mieszkańców w ramach konsultacji.       

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.

 

                                                                                                 Przewodniczący

                                                                                   Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości

                                                                                  i Zagospodarowania Przestrzennego

 

                                                                                             Dariusz Domasiewicz

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 12 lis 2015 08:57
  • Data opublikowania: czwartek, 12 lis 2015 09:04
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej