Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 48 posiedzeniu w dniu 11 kwietnia 2005 roku

Komisja realizowała następujacy porządek posiedzenia:
1.
Wypracowanie opinii dotyczącej realizacji budżetu za rok 2004 w działach merytorycznie podległych Komisji.

2.
Sprawy różne.

Ad. 1

Na wstępie Pani Skarbnik przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2004 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Radny Ryszard Matuszewski zwrócił się z następującymi pytaniami:
1. Dlaczego Komisja materiał otrzymała tak późno?
2. Dlaczego ten materiał dotyczy tylko oświaty?
3. Dlaczego nie ma przeprowadzonej analizy odnośnie kultury?
Pani Alicja Grabińska – Kierownik OBO wyjaśniła, że materiał, który przedłożyła (w załączeniu do protokołu) nie wynikał z planu pracy Komisji, jest to tylko uzupełnienie do tego co było przedstawione w analizach z wykonania budżetu miasta za 2004 rok.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do trzeciego pytania Radnego Ryszarda Matuszewskiego stwierdził, że analiza ta jest zawarta w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2004 rok.
Pani Skarbnik dodała, że jeżeli Komisja będzie sobie życzyła szczegółową analizę to zostanie ona przygotowana.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że jeżeli zajdzie taka potrzeba można zrobić dodatkową Komisję i zaprosić przedstawicieli kultury.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że pyta dlatego, iż przedstawiona analiza odnosi się do wydatków i kosztów oświaty, natomiast kultura została pominięta. Dodał, że to, że kultura jakoś sobie daję radę nie oznacza, że wszystko jest w porządku. Radę daje sobie dlatego, że rezygnuje z pewnych przedsięwzięć i zadań. Stwierdził, że nie można rozdzielać oświaty od kultury, skoro jest to w jednym wydziale. Jeżeli jest analiza budżetu wydziału to w wydziale jest oświata i kultura.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że rok temu była sugestia, żeby dokonać głębszej analizy spraw oświatowych. Odnośnie kultury takiej potrzeby nie było, ale jeżeli jest taka potrzeba, to będzie się ją przygotowywać. Radny Ryszard Matuszewski zwracając się do Pana Prezydenta stwierdził, że analizowana jest realizacja budżetu oświaty i nie są zaproszeni dyrektorzy szkół, więc nie widzi potrzeby zapraszania przedstawicieli kultury.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że przygotowano sprawdzanie jakie uważano za wystarczające, ale jeżeli jest taka potrzeba to prosi zgłosić wniosek i wtedy będzie przygotowywane w innej formie.
Radny Ryszard Rutkowski zwrócił uwagę, że w materiałach wcześniej otrzymanych na stronie 124 jest dział 921- Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego, może skąpo opisany, ale jest.
Radny Lech Kołakowski stwierdził, że są duże dysproporcje w kosztach utrzymania jednego ucznia. W szkołach starych 40-, 50- letnich ten koszt jest stosunkowo niższy, niż w obiektach 10-cio, czy kilkunasto letnich. Uważa, że należałoby rozważyć gdzie tkwią rezerwy, bo te koszty powinny być bardziej spłaszczane.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że niższe koszty w obiektach starych biorą się stąd, że są to obiekty o mniejszej powierzchni.
Radny Roman Sarnacki zwrócił uwagę, że powierzchnia budynków I, II i III LO jest porównywalna, a koszt na jednego ucznia znacznie się różni.
Pani Alicja Grabińska – Kierownik OBO wyjaśniła, że trzeba spojrzeć na udział kosztów rzeczowych, tam gdzie jest więcej nauczycieli dyplomowanych tam koszt na jednego ucznia jest większy.
Radna Edyta Śledziewska zgłosiła wniosek formalny o przygotowanie informacji dotyczącej poziomu wykształcenia i stopnia awansu zawodowego kadry nauczycielskiej w szkołach za 2004 rok.
W wyniku głosowania Komisja 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących wniosek przyjęła.
Radny Roman Sarnacki zwrócił się z pytaniem, dlaczego procentowy udział kosztów rzeczowych w SP Nr 1 jest tak mały w porównaniu z SP Nr 3.
Pani Alicja Grabińska – Kierownik OBO wyjaśniła, że były to zespoły szkół i wynika to ze sposobu rozliczania.
Następnie Radny Roman Sarnacki stwierdził, że wg jego obliczeń zobowiązania wyniosą 5mln 800 tys. zł. Zwrócił się z pytaniem, czy ta kwota jest „groźna” i czy wzrosła w stosunku do roku 2003.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że 85% zobowiązań to trzynastka i są już one wypłacone.
Radna Alicja Konopka zwróciła się z pytaniem jakie są zobowiązania na dzień dzisiejszy.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie pokryta jest kwota zobowiązań w SP Nr 10. Szkoła ta na koniec roku wykazała zobowiązania wymagalne w wysokości 299 042 zł, z czego w roku 2005 opłaciła około 135 tys. zł . Dodała, że już dwukrotnie Pani Dyrektor SP Nr 10 kierowała wniosek o pomoc w opłacie tych zobowiązań.
Następnie radny Ryszard Matuszewski wniósł o równorzędne traktowanie kultury i oświaty w realizacji budżetu i innych zadań stojących przed Wydziałem Oświaty Kultury i Sportu.
W wyniku głosowania Komisja 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących wniosek przyjęła.
Przewodniczący stwierdził, że z informacji zawartych w przedstawionym materiale może cieszyć wzrost środków finansowych na oświatę, na remonty szkół, ale rzeczywistość jest trochę inna niż przestawia się w dokumentach, chciałby poruszyć problem środków rzeczowych. Szkoły borykają się z problemem zakupu podstawowych rzeczy: księgozbiorów, pomocy naukowych, czy ławek.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że około 1mln 300 tys. zł zostało skierowane na remonty budynków oświatowych, natomiast potrzeby są na 3,5 mln zł. Dodał, że w dniu dzisiejszym na Komisji Rodziny była Pani Agnieszka Grzeszczuk – Dyrektor Sanepidu i stwierdziła, że jest znacząca poprawa.
Stwierdził, że gdyby mieć te brakujące 2,2 mln zł to wszystkie decyzje byłyby zrealizowane.
Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego o braku m.in. ławek stwierdził, że był ostatnio w PG Nr 4 i magazyny są zapełnione. Dodał, że szkoły powinny zwrócić uwagę na gospodarność i na bieżąco remontować. Wie, że szkoły nie mają na dzień dzisiejszy konserwatorów takich jak trzeba.
Więcej uwag do przedłożonego sprawozdania Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania zaopiniowała je pozytywnie 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących w działach merytorycznie podległych Komisji.

Ad. 2

Pani Aleutyna Kołos – ZNP zwróciła się z pytaniem co z wnioskiem o zmianę punktów przeliczeniowych pracowników administracji i obsługi, i czy waloryzacja 3% została przekazana szkołom.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że koszt zmiany punktu wynosi ponad 75 tys. zł, trzeba „znaleźć” te pieniądze, na dzień dzisiejszy jeszcze ich nie ma.
Pani Alicja Grabińska – Kierownik OBO stwierdziła, że jeżeli chodzi o waloryzację to została ona już wszędzie zrealizowana zarówno dla nauczycieli jak i pracowników administracji, z nielicznymi wyjątkami gdzie nie można było jej zrobić.
Radny Roman Sarnacki zwrócił się z pytaniem, czy jest już zrobione rozeznanie jak wyposażone w sprzęt są szkoły, w których będą się odbywać matury i czy Pan Prezydent zapoznał się z wnioskiem, który stawiała Komisja.
Następnie zwrócił uwagę, że w SP Nr 10 odbywają się często imprezy wykraczające swoim zasięgiem poza obręb miasta, a w fatalnym stanie jest parkiet sali gimnastycznej i oświetlenie.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że SP Nr 10 i PG Nr 2 jako wspólnie działające złożyły wniosek o remont sali gimnastycznej i łazienki przy tej sali.
Radny Roman Sarnacki stwierdził, że trzeba by się zastanowić nad zmianą punktów świetlnych, bo podobno takich lamp już nie ma.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że parkiet, drzwi, łazienki, wejścia, wyjścia wszystko to będzie zrealizowane. Dodał, że w PG Nr 2 będzie wyremontowana łazienka na I piętrze i korytarz.
Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS odnosząc się do pytania Radnego Romana Sarnackiego wyjaśnił, że dyrektorzy szkół zaproponowali następujący sprzęt: rzutniki multimedialne, odtwarzacze DVD, oprogramowanie komputerowe, kserokopiarki, komputery, notebooki, tonery do ksero, ekrany. We wszystkich jednostkach powtarza się zapotrzebowanie na jeden podstawowy sprzęt, który przy „dzisiejszej” maturze będzie potrzebny, jest to rzutnik multimedialny. Dodał, że przy średniej cenie 4 tys. za rzutnik, okazuje się, że jest potrzebna kwota 32 tys. zł, aby zapewnić je dla wszystkich szkół przeprowadzających maturę w Łomży. Jeżeli chodzi o odtwarzacze DVD, to jest to kwestia 1,5 tys. zł. Zaznaczył, że nie jest jednak tak, że jeżeli szkoły nie dostaną w ciągu tygodnia rzutników multimedialnych, to nie będzie matury. Dodał, że w tym roku oprócz nowych matur w Łomży odbywać się będą także stare matury, egzaminy zawodowe i po raz pierwszy zewnętrzne egzaminy zawodowe.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że skoro analiza jest zrobiona może warto by było odczekać do nowego budżetu i ewentualnie to wkomponować w nowy budżet. Dodał, że odnośnie matur i egzaminów ustnych jest następny problem, ponieważ szkoły wzajemnie ze sobą współpracują i wymieniają się nauczycielami i III LO nie miało partnera do współpracy, a współpracuje z Zespołem Szkół Mechanicznych. Różnica w godzinach została oszacowana na 5500 godzin. Stwierdził, że trzeba będzie mocno alarmować komisję egzaminacyjną, bo to ona powinna nauczycielami dysponować i ich rozdzielać.
Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS stwierdził, że problem godzin nadliczbowych, który pojawi się w szkołach łomżyńskich związanych z maturami oznacza, że będzie wydatkowanych godzin nadliczbowych na około 52 tys. zł.
Dodał, że jeżeli chodzi o formę rozliczenia to Centralna Komisja Egzaminacyjna zdecydowała w ten sposób, że to nie Okręgowe Komisje Egzaminacyjne przydzielają egzaminatorów do poszczególnych szkół, a stwierdzono, że dyrektorzy pomiędzy szkołami mają podpisywać porozumienia. Podpisując te porozumienia następuje wymiana nauczycieli i względnie dobrze jest tam gdzie liczba godzin przy tej wymianie się synchronizuje.
Następnie poinformował, że w Łomży powstanie docelowy ośrodek egzaminów zewnętrznych jeżeli chodzi o egzaminy zawodowe. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna zaproponowała by taką funkcję pełniło ZCKPiU i efekt jest taki, że niedawno Pan Prezydent podpisywał umowę o przekazanie sprzętu z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Dodał, że już w tej chwili są zamontowane trzy podnośniki samochodowe, zostały zakupione samochody do egzaminów i sprzęt, na który CKE ma wyasygnowane pieniądze, powoli zaczyna „spływać”. Stwierdził, że te egzaminy zawodowe będą dużo droższe niż matury.
Następnie Przewodniczący zabierając głos stwierdził, że chciałby zgłosić problem związany z wyjazdami na wojewódzkie finały sportowe. Zostały w jakiś sposób okrojone środki, które były zaproponowane na SKS. Dodał, że nauczyciele skarżą się, że zamiast pieniądze z komitetu rodzicielskiego przeznaczyć na sprzęt sportowy trzeba będzie je przeznaczyć na wyjazd. Taki wyjazd to koszt przykładowo 500 zł, dlaczego szkoła ma być karana za to, że awansowała na finały wojewódzkie i reprezentuje miasto. Zgłasza wniosek aby w najbliższych zmianach budżetu uzupełnić środki na Szkolne Związki Sportowe.
W wyniku głosowania Komisja 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się wniosek przyjęła.
Pani Aleutyna Kołos – ZNP stwierdziła, że z wielkim niepokojem przyjęła odpowiedź Pana Prezydenta odnośnie administracji i obsługi. Dodała, że administracja i obsługa jest częścią składowa szkoły i nie można traktować ich inaczej. Większość z nich nie może odprowadzać pożyczek do kasy, bo nie otrzymują minimum. Gro prac w szkołach spoczywa na nich, dyżurują w salach gimnastycznych podczas różnych imprez, to dzięki nim szkoły są zadbane, czyste. Zwróciła się do radnych z apelem, że tego tak nie można zostawić.
Radna Alicja Konopka wniosła o sporządzenie analizy płac pracowników administracji w poszczególnych szkołach.
Komisja w wyniku głosowania wniosek przyjęła jednogłośnie- 9 głosami za.
Pani Aleutyna Kołos – ZNP zwróciła się do Pana Prezydenta z prośbą o przygotowanie informacji jak kształtuje się wskaźnik średniej płac w poszczególnych stopniach awansu zawodowego, czy Łomża warunkuje te wskaźniki i czy są one realizowane na poziomie nauczyciel stażysta, kontaktowy, mianowany i dyplomowany.
Następnie radny Ryszard Matuszewski zwrócił się Pana Prezydenta z pytaniem co stanie się z budynkiem po PG Nr 4.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odpowiedział, że jest już po spotkaniu z dyrektorami szkół, gdzie określono całe procedury przeprowadzenia i połączenia w jedną szkołę. Dodał, że w następnym tygodniu będzie wchodził w etap przeznaczenia budynku, dalej podtrzymuje to ,żeby ten budynek był przekazany dla muzeum. Jest tylko jeden kłopot, że ze względu na rewitalizację budynku MOPS-u trzeba ich gdzieś przenieść na ten czas. Stwierdził, że nic nie jest przesądzone. Będzie miał spotkanie z Dyrektorem Muzeum, z Radą Muzeum i myśli, że wszystko pójdzie w odpowiednim kierunku. Dodał, że w najgorszej sytuacji będzie tak, że na rok czasu MOPS będzie przeniesiony do współdziałania.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że jest zdecydowanie przeciwny lokowaniu tam jakiegokolwiek wydziału UM. Uważa, że jest to jedyna niepowtarzalna okazja, aby problem Muzeum rozwiązać raz na zawsze. Następnie zgłosił wniosek o przeznaczenie budynku po PG Nr 4 w całości na potrzeby Muzeum Północno-Mazowieckiego.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie- 9 głosami za.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.























  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 30 maj 2005 10:30
  • Data opublikowania: poniedziałek, 30 maj 2005 10:40
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:44
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej