Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Skarbnik Miasta - Elżbieta Parzych

pok. nr 125, tel. (86) 215-67-65
e-mail: skarbnik@um.lomza.pl

§ 38 Regulaminu Organizacyjnego UM

WYDZIAŁ SKARBU I BUDŻETU

1. Wydział Skarbu i Budżetu dzieli się na:

1) Oddział Budżetu

2) Oddział Podatków

2. Do zadań Oddziału Budżetu należy całość spraw związanych z planowaniem, realizacją i sprawozdawczością budżetową, a także nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej oraz prowadzenie spraw związanych z zaciąganiem długoterminowych kredytów, emisją obligacji miejskich i innych wieloletnich zobowiązań finansowych gminy, a ponadto opracowywanie planów ich spłat oraz prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zadań finansowanych z budżetu gminy oraz środków specjalnych, a w szczególności:

1) opracowywanie projektu budżetu Miasta z wymaganym stopniem szczegółowości,

2) koordynowanie i nadzorowanie prac nad budżetem w stopniu objętym procedurą uchwaloną przez Radę,

3) opracowywanie planu dochodów i wydatków zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,

4) koordynowanie i nadzorowanie prac nad przygotowaniem planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych,

5) analizowanie wniosków i opracowywanie projektów zmian w budżecie Miasta w ciągu roku budżetowego,

6) wykonywanie zadań, wynikających z pełnienia przez wydział funkcji głównego dysponenta środków budżetowych poprzez:

a) przekazywanie środków pieniężnych na rachunki bieżące jednostek budżetowych, przeznaczonych na pokrycie wydatków realizowanych w ramach ich planów finansowych,

b) przekazywanie dotacji z budżetu Miasta jednostkom organizacyjnym oraz innym jednostkom i organizacjom korzystającym z dotacji określonych w budżecie Miasta,

7) prowadzenie ewidencji dochodów budżetu Miasta wg źródeł, w tym: dochody własne, udziały w podatkach gromadzonych centralnie, subwencje, dotacje z budżetu państwa i innych jednostek samorządowych,

8) prowadzenie ewidencji wydatków budżetu Miasta,

9) prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej zgodnie z wymogami ministra finansów, GUS, a także windykacji należności budżetu Miasta z jednostkami organizacyjnymi oraz instytucjami zasilającymi budżet Miasta,

10) przygotowywanie projektów planów i analiz, w szczególności:

a) wycinka budżetu Miasta w zakresie jego dochodów,

b) prognoz wieloletnich dochodów Miasta,

11) przyjmowanie i analizowanie okresowych sprawozdań od jednostek realizujących budżet,

12) opracowywanie zbiorczej sprawozdawczości z wykonania dochodów i wydatków budżetowych na potrzeby RIO, GUS, Prezydenta i Rady,

13) nadzór i bieżąca kontrola realizacji budżetu, a w szczególności uzyskiwania bieżących informacji o przyczynach odchyleń i przedkładanie wniosków w tej sprawie,

14) analiza realizacji budżetu Miasta oraz planów finansowych jednostek organizacyjnych Miasta,

15) podejmowanie stosownych działań i nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej przez jednostki wykonujące budżet Miasta,

16) występowanie z wnioskami do komisji orzekającej w sprawach naruszenia dyscypliny budżetowej,

17) rozliczanie i prowadzenie ewidencji zaciągniętych przez Miasto kredytów oraz ich spłat,

18) rozliczanie i prowadzenie ewidencji obligacji wyemitowanych przez Miasto i zobowiązań z tego tytułu oraz innych wieloletnich zobowiązań Miasta,

19) prowadzenie obsługi finansowo – księgowej wypłat świadczeń rodzinnych, wychowawczych i alimentacyjnych, dodatków mieszkaniowych i energetycznych i innych,

20) prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych w budowie,

21) prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz dokonywanie ich aktualizacji i umorzeń,

22) rozliczanie inwentaryzacji zgodnie z przyjętym harmonogramem inwentaryzacji oraz sporządzanie do celów bilansowych szczegółowego sprawozdania o stanie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,

23) prowadzenie ewidencji księgowej syntetycznej i analitycznej dotyczącej realizacji zadań ujętych w planie finansowym budżetu gminy, zadań Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, sum depozytowych i wadiów, programów finansowanych ze środków unijnych,

24) sporządzanie sprawozdań, według zasad określonych przepisami o sprawozdawczości budżetowej oraz ustawy o finansach publicznych,

25) ewidencja zaangażowania wydatków budżetowych Urzędu;

26) kontrola pod względem formalnym i rachunkowym dokumentów finansowych, przygotowanie ich do akceptacji,

27) regulowanie zobowiązań Miasta wynikających z zatwierdzonych dokumentów finansowych,

28) prowadzenie ewidencji udzielanych zaliczek oraz ich rozliczanie,

29) rozliczanie podróży służbowych krajowych i zagranicznych,

30) sporządzanie miesięcznych skonsolidowanych rozliczeń Miasta dla celów VAT na podstawie deklaracji częściowych jednostek organizacyjnych oraz Urzędu,

31) naliczanie wynagrodzeń, zasiłków z ubezpieczenia społecznego, nagród jubileuszowych oraz odpraw emerytalnych pracownikom Urzędu,

32) rozliczanie umów zlecenia i o dzieło,

33) naliczanie diet radnym,

34) rozliczenie składek z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, sporządzanie deklaracji i regulowanie zobowiązań wobec ZUS,

35) rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, sporządzanie deklaracji rozliczeniowych i regulowanie zobowiązań podatkowych wobec US,

36) sporządzanie deklaracji rozliczeniowej oraz dokonywanie wpłat na PFRON.

3.Do zadań Oddziału Podatków należy działanie na rzecz pozyskania wpływów z podatków i opłat należnych gminie, a pobieranych bezpośrednio przez gminę, dochodów z mienia gminnego oraz realizowanie zadań związanych z egzekucją administracyjną należności pieniężnych, a w szczególności:

1) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Prezydenta Miasta roli organu podatkowego w zakresie należności podatkowych będących wpływami:

a) z podatków ustalanych, pobieranych i egzekwowanych bezpośrednio przez gminę na podstawie odrębnych ustaw,

b) z opłat lokalnych,

2) pełnienie funkcji pomocniczej dla Prezydenta w sprawach dotyczących ulg, umorzeń, odroczeń w sferze podatków i opłat należnych gminie w całości, a pobieranych przez urzędy skarbowe,

3) nadzorowanie realizacji dochodów z mienia gminnego, w tym z tytułu umów dzierżaw nieruchomości, wieczystego użytkowania, wynajmu lokali użytkowych, sprzedaży nieruchomości, dzierżaw majątku po byłych przedsiębiorstwach komunalnych,

4) analizowanie stanu należności podatkowych i podejmowanie stosownych działań w zakresie ich egzekucji,

5) kierowanie wniosków do sądów o wpis hipoteki przymusowej na nieruchomościach należących do dłużnika,

6) nadzorowanie i prowadzenie windykacji opłat innych niż podatkowe, pobieranych na podstawie odrębnych ustaw i dochodów z mienia gminnego,

7) prowadzenie postępowania egzekucyjnego w celu ściągania należności z tytułu podatków i opłat, dla których organ gminy jest właściwy do ich ustalania i pobierania zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a w tym m.in.: dokonywanie zabezpieczeń należności pieniężnych na majątku zobowiązanego na wniosek wierzyciela,

8) prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania, powszechności i prawidłowości opodatkowania zgodnie z przepisami prawa w podatkach i opłatach lokalnych,

9) prowadzenie księgowości podatkowej podatków i opłat lokalnych,

10) prowadzenie spraw związanych z windykacją dochodów Skarbu Państwa (umowy dzierżawy, wieczyste użytkowania gruntów, zarząd majątkiem), do których prowadzenia właściwy jest starosta,

11) współpraca z właściwymi urzędami i instytucjami, m.in. z RIO, Izbą Skarbową, NIK,

12) ustanawianie zastawu rejestrowego w celu zabezpieczenia wierzytelności gminy,

13) sporządzanie interpretacji indywidualnych [przepisów prawa podatkowego w zakresie podatków i opłat lokalnych,

14) prowadzenie postępowania podatkowego oraz wydawanie decyzji w sprawach ulg, umorzeń, zwolnień i odroczeń w zakresie podatków i opłat lokalnych na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa,

15) rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,

16) wydawanie decyzji w sprawie wymiaru podatków i opłat lokalnych,

17) prowadzenie postępowania wyjaśniającego i wydawanie decyzji w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego,

18) wydawanie zezwoleń na wykreślenie z KW hipotek ustanowionych na wierzytelności Miasta Łomża i Skarbu Państwa przez Oddział Podatków,

19) wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach i opłatach lokalnych lub stwierdzających stan zaległości,

20) prowadzenie postępowania wyjaśniającego i wydawanie decyzji w sprawie nadpłaty bądź zwrotu opłaty skarbowej,

21) sporządzanie sprawozdań kwartalnych i rocznych z wykonania dochodów budżetu Miasta,

22) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej z tytułu podatków oraz sporządzanie sprawozdań o udzielonej bądź nieudzielonej pomocy publicznej,

23) sporządzanie sprawozdań o stanie zaległości przedsiębiorców w podatkach lub opłatach lokalnych,

24) wydawanie zaświadczeń podatnikom podatków i opłat oraz sporządzanie informacji z akt podatkowych, na żądanie organów uprawnionych, w zakresie przewidzianym przez ustawę Ordynacja podatkowa.

4. Wydział wykonuje także inne zadania zlecone doraźnie przez Prezydenta.

 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 5 lip 2013 11:00
  • Data opublikowania:
  • Data edycji: wtorek, 2 gru 2003 09:35
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej