Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 56 posiedzeniu w dniu 17 listopada 2005 roku

Komisja realizowała nstępujący porządek posiedzenia:
1)
Przyjęcie protokołu nr 55/05 z poprzedniego posiedzenia Komisji.

2)
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2005 rok w działach merytorycznie podległych Komisji /druk nr 550, 550 A/.

3)
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia nagrody Prezydenta Miasta Łomży za szczególne osiągnięcia w dziedzinie sportu i kultury fizycznej / druk nr 551,551 A/.

4)
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne /druk nr 555,555 A/.

4a)
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycji na lata 2005- 2009 w sferze podległej Komisji /druk nr 553,553 A/.

5)
Sprawy różne.


Ad. 1

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 55/05 z poprzedniego posiedzenia Komisji i w wyniku głosowania przyjęła go 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących.

Ad. 2

Wniosek w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok przedstawiła Komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukami nr 550,550/1,550 A – w załączeniu do protokołu.
Radna Alicja Konopka stwierdziła, że w druku 550 zapisane jest zmniejszenie rezerwy ogólnej budżetu o kwotę 208.771 zł, w tym kwoty 34.484 zł z przeznaczeniem na zwiększenie nakładów inwestycyjnych na realizację zadania pn. „ Modernizacja zespołu budynków Publicznego Gimnazjum nr 1 w Łomży – II etap”, na roboty dodatkowe związane z wykonaniem prac, które nie były ujęte w dokumentacji przetargowej a ich wykonanie podyktowane jest prawidłowym funkcjonowaniem obiektu po modernizacji, a w kolejnym druku mamy kwotę 246.041 zł na podstawie decyzji Wojewody. Poprosiła Panią Skarbnik o wyjaśnienie o co chodzi.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że decyzja Wojewody przyszła bardzo późno. Z wniosku, który wysłano do Wojewody przyjęto do budżetu kwotę 240 tys. 11 gr. Wojewoda zaokrąglił o 1 grosz w związku z tym, że jest to dotacja celowa więc musi się zgadzać.
Kwota 34.484 zł wynika z tego, że w projekcie nie zostały przyjęte do wykonania szyb windowy i podjazd. Pan Prezydent wyraził zgodę na wykonanie tych prac, w związku z tym występuje konieczność zwiększenia o tę kwotę środków na wykonanie tego zadania.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że w autopoprawce Prezydenta (druk 550/1) w rozdziałach: 80120 i 80130 jest wymieniona ta sama szkoła. Szkole tej została przyznana kwota powyżej 91 tys. zł i jest to ogromna dysproporcja w stosunku do innych szkół. Zwrócił się z pytaniem czym jest to podyktowane. Poprosił o wytłumaczenie dlaczego są tak ogromne potrzeby w stosunku do tej szkoły.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że szkoły składały wnioski do Ministerstwa Edukacji. Ministerstwo rozpatrując te wnioski wskazało jakie kwoty zostały przyznane. Te szkoły które nie składały takich wniosków nie dostały środków.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że w druku 550 na stronie 2 w punkcie 4 na realizację zadania „Realizacja koncertów kameralno - symfonicznych oraz edukacja muzyczna dzieci i młodzieży” zapisana jest kwota 195.000 zł. Zwrócił się z pytaniem czego dotyczy porozumienie zawarte pomiędzy Ministerstwem Kultury a Urzędem Miasta.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że od roku 2005 jest inna forma przekazywania środków z Ministerstwa Kultury. Do tej pory miasto zabezpieczało np. 45 % środków, a resztę środków na bieżącą realizację zadań w zakresie kultury przekazywał Wojewoda. Ministerstwo Kultury wydało rozporządzenie w zakresie finansowania zadań mecenatu, oraz programów operacyjnych. W roku 2005 z Urzędu Miasta było wysłanych 5 wniosków zmieniających z programu mecenatu na program operacyjny. Każda jednostka wysłała 5 wniosków zmieniających z jednego programu na drugi. Pod koniec lipca Ministerstwo rozpatrzyło te wnioski i dla miasta i wszystkich jednostek przyjęło zadania programowe, na ich podstawie są przekazywane porozumienia w zakresie realizacji zadań. W przypadku Muzeum wniosek był złożony na 55 tys. zł z tego udział Ministerstwa to 33 tys. 500 zł. Te środki już dawno zostały wydane, natomiast Ministerstwo dopiero teraz przekazuje środki na ten cel i do 31 grudnia ma być to zadnie rozliczone. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej. Na program operacyjny ŁOK dostała w sierpniu 100 tys. zł, a na realizację koncertów kameralno - symfonicznych oraz edukację muzyczną dzieci i młodzieży 195 tys. zł. To są zadania, które ŁOK wykonuje przez cały rok.
Pan Józef Babiel– inspektor BKSiT uzupełniając wypowiedź Pani Skarbnik dodał, że są to pieniądze, o które występuje Miasto w imieniu podległej sobie instytucji kultury i są one przeznaczone na określony cel. Nie mogą być one przeznaczone dla innej instytucji i na inny cel.
Więcej uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania zaopiniowała go pozytywnie – 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących.

Ad. 3

Wniosek w powyższej sprawie przedstawił Komisji Pan Józef Babiel– inspektor BKSiT– zgodnie z drukami nr 551,551 A– w załączeniu do protokołu.
Radny Ryszard Matuszewski zwrócił się z pytaniem, czy są w budżecie pieniądze na ten cel, na kiedy planowane jest wręczenie i przy jakiej okazji.
Pan Józef Babiel– inspektor BKSiT wyjaśnił, że jeżeli Rada podejmie uchwałę to wręczenie będzie musiało nastąpić do końca grudnia, natomiast jest taki pomysł, aby w przyszłości zawsze wiązało się to z jakimś wydarzeniem sportowym.
Przewodniczący obrad zgłosił wniosek aby w punkcie 1 „Laur przyznaje się w kategoriach” uzupełnić kategorie SPORTOWIEC o słowo „znaczący” i TRENER o słowo „znaczącym”:
1) SPORTOWIEC - osoba (zespół sportowy), która osiągnęła znaczący sukces sportowy, bez względu na kategorie wiekową i dyscyplinę.
2) TRENER – osoba, której praca trenerska zaowocowała znaczącym sukcesem sportowym.
Radny Roman Sarnacki zwrócił się z pytaniem czy nagroda będzie przyznawana tylko jednej osobie w każdej z kategorii.
Pan Józef Babiel– inspektor BKSiT wyjaśnił, że kapituła podejmuje decyzje w drodze głosowania zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej pięciu osób, w tym przewodniczącego. Spośród zgłoszonych kandydatur, nominuje kandydatów do tytułu w każdej z kategorii i proponuje nagrody.
Radny Roman Sarnacki zwrócił się z pytaniem czy będą jakieś kryteria, wg których kapituła dokona wyboru.
Pan Józef Babiel– inspektor BKSiT odpowiedział, że kryteria będzie wyznaczać kapituła, która będzie powoływana na dany rok. Zasada będzie taka, aby nie decydowali ci, którzy zgłaszają kandydatów.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że 5 tys. zł to jest trochę żenująca kwota na te nagrody. Dodał, że jest zwolennikiem tego, aby w tych trzech kategoriach określić ilu ma być sportowców, trenerów i sponsorów, żeby kapituła nie stosowała tu dowolności.
Pan Józef Babiel– inspektor BKSiT stwierdził, że cieszy się z tego co powiedział radny, że kwota jest żenująca, bo w punkcie 5 ppkt 3 jest napisane : „Pulę nagród pieniężnych określa Rada Miejska w uchwale budżetowej”. Rozumie, że w przyszłości kwota będzie wyższa. Stwierdził, że lepiej nie ograniczać liczby osób w poszczególnych kategoriach, bo może zdarzyć się tak, że będą dwa porównywalne sukcesy.
Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie swój wcześniej zgłoszony wniosek.
W wyniku głosowania /8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym/ Komisja wniosek przyjęła.
Następnie Komisja, w wyniku głosowania /11 głosami za/ jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustanowienia nagrody Prezydenta Miasta Łomży za szczególne osiągnięcia w dziedzinie sportu i kultury fizycznej wraz z wyżej wymienionym wnioskiem.

Ad. 4

Wniosek w powyższej sprawie przedstawił Komisji Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS – zgodnie z drukami nr 555,555 A – w załączeniu do protokołu.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem, czy jest już przeprowadzona symulacja, bo rozumie, że przyjęcie tej uchwały spowoduje jakieś oszczędności.
Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS stwierdził, że niekoniecznie. Przede wszystkim przyjęcie tej uchwały ma spowodować, że pieniądze będą szły faktycznie tam gdzie zajęcia są realizowane.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że Ministerstwo przekazuje miastu subwencje w oparciu o ilość uczniów, natomiast miasto będzie przekazywało jednostkom budżetowym jakimi są szkoły na podstawie tej uchwały i jest jakiś cel jej przyjęcia. W związku z tym zwraca się z pytaniem czy była przeprowadzona symulacja jak to będzie wyglądało.
Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS stwierdził, że jeżeli chodzi o oświatę publiczną to ten problem jest już rozwiązany, natomiast problemem jest przede wszystkim oświata niepubliczna.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że przykładem jest przedszkole Educator, które jest proszone o udzielenie pewnych informacji i nie można ich od nich otrzymać. Educator przyjmuje do przedszkola dziecko na 1 godzinę, Miastu daje wykaz, że to dziecko jest i trzeba dać na nie pieniądze. W myśl tej uchwały będą zobowiązani faktycznie udzielać informacji.
Pani Skarbnik stwierdziła, że ma taką informację, że szczególnie przedszkola niepubliczne przyjmują dzieci na 1, 2 godziny. Może należałoby określić w tej uchwale, że będziemy dotować tylko te zajęcia, które będą spełniały pewien wymóg edukacyjny, czyli pięciogodzinne i dziesięciogodzinne. Na podstawie tej uchwały będziemy mieli informację jakie dzieci są przyjmowane do szkoły i w jakim zakresie.

Więcej uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 11 głosami za.

Ad. 4a

Na wstępie głos w tym punkcie obrad zabrał radny Ryszard Matuszewski. Stwierdził, że w tym roku Pan Prezydent przekazał Muzeum Północno-Mazowieckiemu budynek po PG Nr 4, który wymaga adaptacji. Za tym kryją się środki. Dodał, że środki, które otrzymuje Muzeum z budżetu miasta przeznacza na działalność merytoryczną, utrzymanie budynku, płace i to nie wystarcza na dokonanie adaptacji, modernizacji i przystosowania budynku. Zwrócił uwagę, że jest możliwość uzyskania środków z zewnątrz, ale trzeba spełnić pewne warunki, zadanie musi być:
1. umieszczone w Strategii Rozwoju Miasta,
2. w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym,
3. w uchwale budżetowej określone na dany rok.
Stwierdził, że w Strategii Rozwoju Miasta jest taki bardzo ogólny punkt, gdzie można Muzeum zmieścić, jest to Strategia Zrównoważonego Rozwoju Miasta do 2005 roku, gdzie zapisana jest kwota 2 mln. zł. Dodał, że w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, tego punktu nie ma, a zatem nie może być też w budżecie i dlatego proponuje, aby w zadaniu umieścić następujący zapis: Adaptacja budynku Muzeum Północno- Mazowieckiego po PG Nr 4 przystosowując go do wypełniania funkcji muzealnych. Wnioskuje, aby zaplanować to na rok 2007, w wysokości 500 tys. zł.
Pani Skarbnik stwierdziła, że na rok 2006 jest przyjęta w budżecie kwota 100 tyś. zł na przygotowanie dokumentacji projektowej, technicznej. Ma nadzieję, że na podstawie tej dokumentacji będzie można wystąpić o środki.
Radny Ryszard Matuszewski zwracając się do Pani Skarbnik stwierdził, że z tego co wie na dzień dzisiejszy Muzeum jest na etapie opracowania programu funkcyjno – użytkowego. Jeżeli to zrobią, muszą dalej przystępować do przygotowania dokumentacji przetargowej i jej podstawie kosztorysu i pozwolenia na budowę. Dodał, że cieszy się, że w budżecie jest zaplanowane 100 tyś. zł na 2006 rok, ale myśli, że będzie to związane z wszelką dokumentacją, po to aby dopełnić formalności, żeby ten budynek zacząć adaptować. Uważa, że do generalnej pracy będzie można przystąpić w roku 2007. Stwierdził, że jeżeli nie będzie to zapisane w WPI to droga będzie zamknięta.
Radny Roman Sarnacki zwrócił się z pytaniem do radnego Matuszewskiego, czy nie można by było zapisać tego w takim brzmieniu jak proponuje, ale z kwotą wg opracowania w roku 2006.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że kwota jest mniej ważna. Zależy mu na tym, aby był taki zapis.
Pani Skarbnik stwierdziła, że jakąś kwotę trzeba wpisać, może być ona niewielka, ale musi być.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że może zostać taka kwota, najważniejsze żeby zadanie zostało wpisane. Będzie otwarta droga i możliwość pozyskiwania środków.
Następnie zgłosił drugi wniosek, aby w planie WPI na rok 2009 zapisać kwotę 1 mln. 500 tys. zł na budowę pływalni. Przy czym pływalnie rozumie jako centrum rekreacyjne z basenem, ławkami dla widowni, siłownią, kawiarnią, salką projekcyjną i kącikiem zabaw dla dzieci.
Przewodniczący obrad stwierdził, że myślał o modernizacji i rozbudowie istniejącego basenu. Wymaga on szybkiego remontu i w takim stanie w jakim jest długo nie będzie funkcjonował.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że trzeba dbać o to co mamy, ale ten basen to już przeżytek. Dodał, że umyślnie wnioskuje rok 2009, bo to jest sporo czasu. Wie, że kwota 1mln. 500 tys. zł to za mało, ale jest to już coś od czego można zacząć.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta zwrócił się do radnego Matuszewskiego z pytaniem dlaczego dopiero na 2009 rok. Stwierdził, że można to przyśpieszyć.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że w takim razie zmienia rok na 2008.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że na tej zasadzie to można zrobić koncert życzeń i do każdego roku wpisywać jakąś inwestycję, z punktu widzenia danej osoby bardzo ważną, natomiast trzeba się liczyć z realiami. Kadencja Rady kończy się w przyszłym roku, przyjdzie kolejna Rada i dokona autopoprawek w oparciu o możliwości budżetowe miasta. Uważa, że na dzisiaj trzeba się skoncentrować na tym co jest miastu potrzebne. Dodał, że tak jak wcześniej zauważono miastu potrzebny jest stadion. Jeżeli ŁKS wejdzie do II ligi to będzie znakomita promocja miasta. Ci ludzie będą jeździć do wielkich miast Polski i będą rozsławiali imię naszego miasta, więc trzeba zrobić wszystko, aby tą inwestycję doprowadzić do szczęśliwego finału.
Następnie zwrócił się z pytaniem, czy jest jakaś koncepcja Prezydenta Miasta odnośnie budynku po PG Nr 4, czy mają tam być biura obok Muzeum?
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że będą tam magazyny Muzeum i całe jego zasoby będą tam przeniesione.
Radny Ryszard Matuszewski uzupełniając wypowiedź Pana Choińskiego stwierdził, że budynek ma trzy kondygnacje, na parterze będą sale przystosowane do wystaw stałych, na pierwszym wystawy czasowe i administracja, natomiast na drugim piętrze magazyny i pracownie.
Przewodniczący obrad zwrócił się do Pani Skarbnik z pytaniem na jakim etapie jest modernizacja stadionu jeżeli chodzi o pozyskiwanie środków z zewnątrz, czy są jakieś realne możliwości żeby w następnym roku ruszyć z modernizacją. Dodał, że mówi to w kontekście rozmów z przedstawicielami ŁKS-u, są realne szanse że wejdą do II ligi, a żeby mogły odbywać się mecze stadion musi spełniać odpowiednie wymogi.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że został złożony do Urzędu Marszałkowskiego wniosek odnośnie dofinansowania ze środków pomocowych. Koszt tego stadionu to około 22 mln. zł , więc miasta nie stać na taką inwestycję ze środków własnych. Jeżeli nie przyjdzie następny projekt miasto będzie szukać innych środków zewnętrznych. Przystosowanie stadionu w bardzo krótkim czasie do rozgrywek ŁKS-u jest niemożliwe.
Przewodniczący obrad zwrócił się z zapytaniem kiedy będą informacje czy ten wniosek przeszedł.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że do końca grudnia ma dostać informacje czy ten wniosek przejdzie.
Radny Jan Kleczyński wniósł o rozważenie zmiany koncepcji przebudowy stadionu sportowego, celem jej przyśpieszenia.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wnioski:

1. Umieszczenie w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym zadania: „Adaptacja budynku Muzeum Północno- Mazowieckiego po PG Nr 4 przystosowując go do wypełniania funkcji muzealnych. Rok 2007, kwota 500 tys. zł” – Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie /11 głosami za/.
2. Zapisanie w planie WPI na 2008 rok kwoty 1 milion 500 tys. zł na budowę pływalni – Komisja wniosek przyjęła 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących.
3. Rozważenie zmiany koncepcji przebudowy stadionu sportowego, celem jej przyśpieszenia – Komisja wniosek przyjęła 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.

Następnie Komisja, w wyniku głosowania /10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym/ pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycji na lata 2005- 2009 w działach merytorycznie podległych Komisji wraz z wyżej wymienionymi wnioskami.

Ad. 5

Przewodniczący obrad zapoznał Komisję z pismem Pana Mariusza Nowik (w załączeniu).
Komisja negatywnie rozpatrzyła prośbę Pana Nowika o dofinansowanie jego publikacji książkowej, motywując to brakiem środków w budżecie.
Następnie radna Maria Śmiarowska poruszyła sprawę organizowania „półmetków” w szkołach. Stwierdziła, że w niektórzy dyrektorzy nie pozwalają na obchodzenie półmetków w szkole. Zwróciła się z pytaniem czy jest to za zgodą Pana Prezydenta, czy taki jest zamysł dyrekcji szkół.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że tego co wie to wszędzie są półmetki. Na ogół nauczyciele i dyrekcja proponują żeby to się odbywało w szkole, być może są takie specyficzne sytuacje kiedy warunki szkolne nie pozwalają, wtedy młodzież chodzi do restauracji, ale to już raczej bez wiedzy pedagogów.
Kolejno Przewodniczący obrad zapoznał Komisję z pismem Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta dotyczącym wniosku o równorzędne traktowanie kultury i oświaty w realizacji budżetu i innych zadań stojących przed WOKiS.
Radny Ryszard Matuszewski poprosił o przedstawienie informacji jaka jest aktualna sytuacja finansowa instytucji kultury w perspektywie końca 2005 roku.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że na to zapytanie odpowie na następnej Komisji.
Następnie przypomniał, że swego czasu ustalił z Komisją, że jeżeli któraś szkoła będzie miała problemy finansowe to będzie zapraszany dyrektor, aby zaprezentować szkołę i te problemy. Stwierdził, że są dwie placówki, które mają problemy tj. Szkoła Podstawowa Nr 10 i Publiczne Gimnazjum Nr 3, dlatego też prosi, aby na następną Komisję Edukacji i Kultury zaprosić dyrektorów tych szkół.
Następnie Przewodniczący obrad zapoznał Komisję z pismem Pana Marka Makieły.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.





  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 12 gru 2005 09:25
  • Data opublikowania: poniedziałek, 12 gru 2005 09:30
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:43
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej