Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 58 posiedzeniu w dniu 8 grudnia 2005 roku

Komisja realizowała następujący porządek dzienny: 1. Przyjęcie protokołu nr 56/05 z poprzedniego posiedzenia Komisji. 2. Analiza sytuacji finansowej Szkoły Podstawowej Nr 10 i Publicznego Gimnazjum Nr 3. 2a. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw nauczycielom szkół, przedszkoli i placówek prowadzonych przez Miasto Łomża /druk nr 568,568 A/ 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2005 rok w działach merytorycznie podległych Komisji /druk nr 566, 566 A/. 4. Zaopiniowanie wniosku w sprawie udzielenia dotacji z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom w sferze kultury /druk nr 567/. 5. Analiza strony dochodowej i wydatkowej projektu budżetu miasta na 2006 rok w działach merytorycznie podległych Komisji /druk nr 559/. 6. Ocena realizacji uchwał podjętych przez Radę Miejską w ciągu III kwartałów 2005 roku dotyczących przedmiotu pracy Komisji /druk nr 565/. 7. Sprawy różne.
Przebieg posiedzenia:

Ad.1

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 56/05 z poprzedniego posiedzenia Komisji i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie - 10 głosami za.

Ad.2

Na wstępie Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS stwierdził, że radni otrzymali materiał, który w jakiś sposób obrazuje sytuację tych szkół. Cała dyskusja wywołana jest z tego powodu, iż okazało się, że zapotrzebowanie finansowe tych szkół jest dosyć wysokie. Następnie przedstawił analizę danych z arkusza organizacyjnego Gimnazjum Publicznego Nr 3 i Szkoły Podstawowej Nr 10 w Łomży (w załączeniu do protokołu).
Następnie Pani Alicja Grabińska- Kierownik OBO przedstawiła informacje o finansowaniu Gimnazjum Publicznego Nr 3 i Szkoły Podstawowej Nr 10 w Łomży(w załączeniu do protokołu).
Pani Hanka Gałązka – Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 10 stwierdziła, że był taki czas gdy w Szkole Podstawowej nr 10 było 2800 uczniów i była ona najtańsza w utrzymaniu (w przeliczeniu na 1 ucznia) w całym województwie. Potem były pewne zasady przyznawania budżetu, dzieci było coraz mniej i to się odbiło na szkole. Zobowiązania wymagalne na koniec roku 2003 wynosiły 425300 zł, w 2004 – 299044 zł, a w 2005 - 305625 zł. Dodała, że na początku roku 2003 zobowiązania wynosiły 20 tys. zł. W tym roku 33 nauczycieli dyplomowanych uzyskało awans, to zwiększyło koszty funduszu płac. Integracja kosztuje więcej niż szkoła na nią otrzymuje. W roku 2003 przyjęty do realizacji budżet stanowił 81,4 % potrzeb. Podkreśliła, że SP Nr 10 szukała oszczędności m.in. ograniczono do minimum koszty osobowe, zmniejszono liczbę etatów na basenie, obsługa jest zatrudniona na 7/8 etatu, nie są zatrudniane osoby na czas urlopów bezpłatnych. Dodała, że zmniejszono do minimum koszty stałe tj. energii elektrycznej i cieplnej, ograniczono środki czystości, na bieżąco analizowane jest zużycie wody i energii, wykonywane są korekty nastaw centralnego ogrzewania w trakcie okresu grzewczego, zamknięto niektóre mniej potrzebne piony z ciepłą wodą (w salach lekcyjnych nie ma ciepłej wody), oraz wprowadzono zasadę utrzymywania tylko niezbędnego oświetlenia. Stwierdziła, że w projekcie organizacyjnym SP Nr 10 są tylko godziny, które wynikają z siatki godzin i nie ma ani jednej godziny zajęć pozalekcyjnych, mimo to nauczyciele pracują społecznie i szkoła odnosi sukcesy. Zmniejszono o 15 ilość godzin pracy biblioteki i ograniczono do minimum ilość godzin zastępczych. Dodała, że jeżeli chodzi o wsparcie w klasach integracyjnych, to również jest ograniczone w stosunku do tego co było. Podkreśliła, że od kilku lat nie zakupiono z budżetu żadnej pomocy dydaktycznej. Stwierdziła, że jako Dyrektor Szkoły nie czeka tylko na budżet, stara się zdobyć środki poprzez udział we wszystkich możliwych programach unijnych, a także zachęca rodziców i sponsorów do współpracy. Rodzie odnawiają sale lekcyjne, kupują piłki, pomoce dydaktyczne, książki do biblioteki a nawet tablice do sal lekcyjnych. Szkoła dzięki udziałowi w różnych programach unijnych i ogólnopolskich otrzymała cenny sprzęt audiowizualny. Za uzyskane 150 tys. zł na remont dachu i za środki z programu PFRON po udanym przetargu udało się zrobić remont dachu, wymianę drzwi, cyklinowanie i lakierowanie podłóg w sali gimnastycznej, wymianę drzwi zewnętrznych na boisko, remont przebieralni, łazienek i pokoju nauczycielskiego oraz wymiana posadzki na I piętrze i remonty łazienek w GP Nr 2.
Dodała, że kontrole w SP Nr 10 są bardzo często i wykazują wręcz oszczędności, a nie jakąś rozrzutność w gospodarce finansowej.
Następnie głos w dyskusji zabrała Pani Elżbieta Bukowska – Dyrektor Publicznego Gimnazjum Nr 3. Poinformowała, że w PG Nr 3 w tym roku szkolnym utworzonych jest 18 oddziałów, w każdym z nich uczy się ponad 27 uczniów. Kadra pedagogiczna liczy 44 osoby, z tego 5/6 to jest kadra mianowana lub dyplomowana. Tylko 5 osób na niższy stopień, z tego już 2 zdały egzamin na nauczycieli mianowanych, a troje przystępuje w najbliższych dniach do egzaminu na nauczyciela dyplomowanego. Stwierdziła, że sytuacja finansowa szkoły nigdy nie była dobra. Dotacje budżetowe pozwalały zwykle na pokrycie zobowiązań płacowych i części kosztów rzeczowych. Dodała, że przyczyny upatruje w zmniejszającej się z roku na rok liczby uczniów, najpierw z powodu wygaszania SP Nr 3 i z powodu zmniejszania liczby oddziałów w kolejnych naborach do klas I Gimnazjum. Polityka przyznawania dotacji szkołom powoduje, że nie wystarcza środków na pokrycie kosztów ogrzewania budynku, odpisy na Zakładowy Fundusz Socjalny, na świadczenia dla pracowników wynikające z prawa pracy. Stwierdziła, że z dotacji miesięcznej po zapłaceniu kosztów płac zostało 10 tys. zł, a sam rachunek za energię cieplną opiewał na 10,5 tys. zł, w lutym zostało ok. 6,5 tys. zł a rachunek MPEC ponad12 tys. zł, w marcu kwota dotacji została całkowicie wykorzystana na koszty płac podwyższonych o wskaźnik inflacji, a z dotacji na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego zostało około 7,5 tys. zł. Kwotę dotacji pozostałą po realizacji dodatków płacowych przeznaczono wobec tego na zakup środków czystości, prenumeraty niezbędnych czasopism, artykułów do bieżących napraw i remontów, opłaty za zużycie energii elektrycznej, wody, usługi telefoniczne, Internet, badania techniczne instalacji budynków, monitorowanie budynków, usługi kominiarskie, badania lekarskie pracowników. Zobowiązania rosną od pierwszego miesiąca roku i nie ma szans na ich pokrycie, nawet przy oszczędniejszej gospodarce finansami. Dodała, że szkoła dział w oparciu o zatwierdzone projekty i wydatki płacowe są takie a nie inne, wynikają one z i kwalifikacji i nie można tu inaczej niczego ustalić. Nawet przy najoszczędniejszej gospodarce finansami, którą PG Nr 3 realizuje nie da się uniknąć powstawania zobowiązań. Po połączeniu PG Nr 3 i PG Nr 4 nastąpiło zwiększenie dotacji na pokrycie kosztów płac i odpisu na zakładowy Fundusz Socjalny w wysokości około 138 tys. zł, co nie daje również możliwości pokrycia zobowiązań rzeczowych. Gimnazjum nie ma możliwości realizacji wydatków, które powinna czynić jak np. zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu i na remonty. Stwierdziła, że podejmuje ciągle działania, które mają na celu ograniczenie wydatków np. zmniejszana jest liczba godzin pozalekcyjnych ( nauczyciele pracują społecznie), zatrudnienie pracowników obsługi i kuchni, oszczędzana jest woda i elektryczność. Podejmuje również wiele działań zmierzających do pozyskania środków pozabudżetowych np. w 2003 roku z takich środków zostały wykonane różne prace wartości około 35 tys. zł, za pieniądze Rad Rodziców zostały wyremontowane wszystkie łazienki. Dodała, że dużo, jeżeli chodzi o remonty zrobiło również Miasto ponieważ szkoła dostała pieniądze na remont kapitalny sali gimnastycznej, wykonanie pokrycia dachowego i remont kanalizacji deszczowej.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że świadomie wystąpił o zajęcie się tym tematem, ponieważ te szkoły wyróżniły się jeżeli chodzi o braki finansowe. Inne szkoły wypracowują minimalny zysk, ich płynność finansowa jest stabilna, dlaczego trzeba temat wspólnie sobie wyjaśnić.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Pani Alicja Grabińska – Kierownik OBO stwierdziła, że nie umie znaleźć odpowiedzi na pytanie jak po utworzonym budżecie może nawet nie wystarczyć na płace. Rozumie sytuację gdy przygotujemy budżet i on nie jest w 100 % pokryty i ten % brakuje, ale jeżeli przygotowując budżet bazuje się na arkuszu organizacyjnym, szczegółowo wyliczane jest zatrudnienie według awansów i wszystkie godziny ponad wymiarowe i na to są zapewniane pieniądze, to jak może zabraknąć na płace.
Pani Teres Rusikiewicz – SP Nr 10 stwierdziła, że arkusz organizacyjny jest podpisywany 10 wrześnie i według stanu na ten dzień robiona jest kalkulacja, ale już np. 1 stycznia zaczynają się awanse, którego nie można dokładnie przewidzieć.
Radna Alicja Konopka zwracając się do Pani Skarbnik i Pani Alicji Grabińskiej zwróciła się z pytaniem, czy na płace nie wystarcza dlatego, że jest to niezgodne z arkuszem.
Pani Alicja Grabińska – Kierownik OBO stwierdziła, że właśnie dlatego postawiła takie pytaniem , bo nie umie znaleźć odpowiedzi i jej oczekuje. Jeżeli chodzi o zarzut, który dotyczy planowania to go odpiera, bo w tych kalkulacjach uwzględnione są stopnie awansu zawodowego i godziny ponad wymiarowe. Rozumie, że w ogóle może pieniędzy brakować ale nie wie jak to się dzieje, że przede wszystkim brakuje na płace.
Radny Jan Bajno stwierdził, że generalnie wiadomo, że jest niedofinansowanie oświaty. Zdaje sobie sprawę, że szkoły jeżeli ponoszą pewne koszty stałe, niezależnie od tego czy jest 5 czy 10 uczniów. Dodał, że w SP Nr 10 i PG Nr 3 widać wyraźnie niedofinasowanie, co zostało potwierdzone przez kontrole UM.
Rada Alicja Konopka stwierdziła, że żadna z placówek oświatowych nie otrzymuje tyle pieniędzy jakie potrzeby zgłosi do Miasta, bo przecież w ogóle by budżetu nie starczyło. Dodała, ze trzeba patrzeć na wszystkie placówki i na całe miasto.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że temat nie jest nowy, przewija się przez każdą kadencję Rady. Już w ubiegłej kadencji wiadomo było, że ten niż demograficzny wcześniej czy później przyjdzie i właśnie zaczyna być odczuwalny w różnych placówkach oświatowych w mieście. Skoro mniej dzieci to mniej subwencji, czyli mniejsze środki do podziału, to się wiąże też z tym, że większość kadry w szkołach nie ma pensum. W tym momencie szkoły powinny wykonać jakieś ruchy. Dzisiaj stoimy przed dylematem czy zwiększyć dotacje z budżetu miasta do subwencji oświatowej tylko skąd ją wziąć. Dodał, że z tego co usłyszał to okazuje się, ze dyscyplina budżetowa, która została zawarta między szkołami a miastem nie została wykonana. Jeśli ktoś dyscypliny budżetowej nie realizuje, to są określone konsekwencje z tego tytułu.
Radny Roman Sarnacki stwierdził, że nikt z radnych nie chce tym szkołom zrobić krzywdy, ale przy każdej zmianie budżetu miasta w 2004 roku była uwzględniana jakaś zmiana w budżecie SP Nr 10. Dodał, że zastanawiający jest fakt, że ten sam poziom dotacji otrzymują inni i jakoś sobie radzą.
Przewodniczący obrad stwierdził, że analizował materiały z poprzedniej kadencji Rady. Rada Miejska dążyła do ciągłych oszczędności. Zastanawia się kiedy oświata spadnie tak nisko, że nie będzie mogła zrobić kroku do tyłu. Zauważył, że nie można cały czas oszczędzać na oświacie. Rozumie, że są problemy, ale rolą UM jest wskazać miejsce gdzie jest jakaś nieprawidłowość. Wiadomo, że koszty oświaty będą wzrastały ze względu na mniejszą ilość dzieci i trzeba się z tym pogodzić, że Miasto będzie musiało więcej dokładać.
Radny Stanisław Kaseja stwierdził, że analizując otrzymane materiały i przysłuchując się dyskusji dochodzi do wniosku, że już w 2003 roku nie były pokryte potrzeby SP Nr 10 i PG Nr 3. Wydaje się, że cały szkopuł tkwi w wysokości subwencji, które oświata otrzymuje z budżetu państwa. Subwencja powinna być stała, a nie zmniejszana wraz ze zmniejszającą się liczbą uczniów. Nie można traktować szkoły jak przedsiębiorstwa, że tyle zwiększymy produkcję, a tyle zatrudnienie i jakiś ten produkt nam wyjdzie. A analizy wynika, że szkoły podejmują jakiś wysiłek i obniżają koszty materiałowe.

Przed przystąpieniem do realizacji punktu 2a Komisja udzieliła głosu Panu Marcinowi Trojanowskiemu – ŁKS łomża i Panu Jerzemu Engelowi – ŁKS Łomża.

Pan Marcin Trojanowski – ŁKS Łomża podziękował za zaproszenie. Stwierdził, że Klub w przeddzień awansu do II Ligi jest zmuszony wszystkie środki od sponsorów, które do tej pory były przeznaczane na grupy młodzieżowe, przeznaczyć na utrzymanie pierwszej drużyny. W związku z tym Klub nie ma środków na utrzymanie grup młodzieżowych, które są niezbędne dla funkcjonowania pierwszego zespołu. Poprosił, aby Komisja Edukacji i Kultury wsparła potrzeby Klubu.
Następnie Pan Jerzy Engel – ŁKS Łomża przedstawił bieżącą sytuację Klubu oraz plan utworzenia profesjonalnej szkółki piłkarskiej (zgodnie z pismem w załączeniu do protokołu).
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że ŁKS na dzień dzisiejszy nie potrafi do końca wziąć pieniędzy, które są np. z profilaktyki. Dodał, że będzie w poniedziałek dyskutował na ten temat. Zwrócił uwagę, że ma przygotowane dla ŁKS-u 50 tys. zł, niech Klub napisze programy i przystosuje się do tego. Stwierdził, że przekładał komisje bo ŁKS miał braki w dokumentach i dalej jest coś nieuzupełnione. Naczelnik WPS dzisiaj wie, że ŁKS nie da rady się rozliczyć, bo pieniądze nie są przeznaczane na właściwe cele.
Pan Marcin Trojanowski – ŁKS Łomża stwierdził, że z pieniędzy z profilaktyki nie ma możliwości utrzymywania bieżących wydatków dla grup młodzieżowych.
Pan Jerzy Engel – ŁKS Łomża zapytał, czy to nie jest tak, że jeżeli Klub ma przyznane pieniądze z profilaktyki na jakiś program to powinien je dostać, później starać się rozliczyć, a jeżeli ich nie rozliczy to zwrócić.
Pan Marcin Trojanowski – ŁKS Łomża stwierdził, że umowa została podpisana miały być za 2 dni pieniądze, potem wynikły jakieś problemy i tych pieniędzy nie ma.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta poprosił Pana Marcina Trojanowskiego, aby w dniu jutrzejszym zgłosił się do Pani Naczelnik WPS.
Przewodniczący obrad zwrócił się z pytaniem jaką kwotę z przyszłorocznego budżetu może otrzymać ŁKS.
Pan Józef Babiel– inspektor BKS wyjaśnił, że wszystko zależy od tego jaką kwotę Rada Miejska uchwali na dotację dla stowarzyszeniem kultury fizycznej. Rada w ubiegłym roku uchwaliła system dotowania klubów, który jest niestety oparty trochę na sukcesie sportowym. Te zasady wyszły przede wszystkim ze środowiska sportowców, to nie znaczy oczywiście, że po pierwszym roku funkcjonowania takiego systemu można powiedzieć, że jest on doskonały. Być może teraz gdy zostanie uchwalony budżet, trzeba będzie wrócić do tematu i ten zespół, który opracowywał zasady może wprowadzić pewne korekty. Nie zmieni to jednak faktu, że ustawa o działalności pożytku publicznego zawsze będzie mówiła, że musi być konkursowe postępowanie pomiędzy wszystkimi stowarzyszeniami.
Pan Jerzy Engel – ŁKS Łomża stwierdził, że nie zmienia to faktu, że w tej chwili w budżecie zapisanych jest za mało pieniędzy na sport.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że Klub nie może specjalnie liczyć na środki z profilaktyki. Uruchamianie tych środków jest bardzo późne i często bywa tak, że jeśli się napisze zadania na określony czas, a tych pieniędzy nie ma to trzeba zaangażować własne środki i czekać na zwrot kosztów.
Pan Jerzy Engel – ŁKS Łomża stwierdził, że Klub już wykorzystał te środki.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem, czy są na to faktury.
Pan Jerzy Engel – ŁKS Łomża odpowiedział, że są.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że w takim razie nie widzi żadnego problemu.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że faktury są, ale one mają być adekwatne do zadania.


Ad.2 a


Wniosek w powyższej sprawie przedstawił Komisji Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS – zgodnie z drukami nr 568,568 A – w załączeniu do protokołu.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że w regulaminie zmieniono dodatek z procentowego na kwotowy. Zwrócił się z pytaniem, czy wyliczono jakie to będą skutki dla budżetu.
Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS wyjaśnił, że wyliczono jakie będą skutki. Znajduje się to w pieniądzach przewidzianych na doradztwo dla nauczycieli.
Radna Edyta Śledziewska zwróciła się z pytaniem, czy to prawda, że dużo metodyków zrezygnowało.
Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS odpowiedział, że to prawda. Zrezygnowali wszyscy metodycy ze Szkoły Podstawowej nr 10.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie ubolewa z tego powodu, bo ODN robi pewne zadania, które się pokrywają.
Radna Alicja Konopka zgłosiła wniosek, aby w Rozdziale I § 1 punkt 2 pozostawić zapis „ jakość świadczonej pracy, w tym związanej z powierzonym stanowiskiem kierowniczym, dodatkowym zadaniem lub zajęciami”, a wykreślić podpunkty: a, b, c, d, e, f.
Komisja w wyniku głosowania wniosek przyjęła 8 głosami za, przy 2 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących.
Następnie Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw nauczycielom szkół, przedszkoli i placówek prowadzonych przez Miasto Łomża, wraz z wyżej wymienionym wnioskiem.


Ad.3

Wniosek w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok przedstawiła Komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukami nr 566, 566 A – w załączeniu do protokołu.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem czy kwota 301 tys., która powędruje do SP Nr 10 pozwoli na pokrycie całości zobowiązań wymagalnych.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że SP Nr 10 wystąpiła z wnioskiem o 422 tyś do końca roku. Zobowiązania wymagalne zostały określone na 305 tysięcy, czyli jeżeli Rada tak przyjmie, to zostanie do pokrycia 4 tys. zobowiązań wymagalnych.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem na co będzie przeznaczona pozostała kwota (różnica między 422 tys. i 305 tys.).
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że będzie przeznaczona na godziny zastępcze, ponadnormatywne na pokrycie rachunków za ciepło i wodę za miesiąc listopad.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że może lepiej by było dać szkole na zgłoszone potrzeby określoną kwotę i na koniec roku gdy danej szkole zabraknie środków, to rozliczać dyrektora szkoły. Dodał, że gdy dyrektor zgłasza potrzeby na określoną kwotę, a dostaje tylko 90 % to potem jest wydzielanie i dużo nerwów.
Następnie Pani Aleutyna Kołos zwróciła się z pytaniem, czy jest przewidziana odpłatność za matury wewnętrzne.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie było formalnych wniosków odnośnie odpłatności za matury wewnętrzne.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 8 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2005 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.


Ad.4

Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła Komisji Pani Ewa Grygo– kierownik BKS– zgodnie z drukami nr 567– w załączeniu do protokołu.
Radna Alicja Konopka poprosiła o wyjaśnienie na czym polega zadanie „Łomżyńskie Betlejem”
Pan Józef Babiel– inspektor BKS wyjaśnił, że od kilku lat wydawane są karty świąteczne. Będzie spotkanie, prezentujące tradycje łomżyńskie i regionalne, a także wieczór „Betlejem Łomżyńskie”, który będzie obracał się wokół tematyki od adwentu do opłatka. Dodał, że będzie 10-minutowa gawęda ojca kapucyna na temat adwentu, o kolędzie opowie Dyrektor Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej, o pasterce – ksiądz Jan Sołowianin, o wieczerzy wigilijnej – Pani Kierownik Skansenu i o życzeniach świątecznych – Pani Karolina Skłodowska.
Radny Jan Kleczyński zwrócił się z pytaniem, czy wszystkie środki na kulturę zostały rozdysponowane.
Pani Ewa Grygo– kierownik BKS odpowiedziała, że rozdysponowano wszystkie środki.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała wniosek w sprawie udzielenia dotacji z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom w sferze kultury.

Następnie Komisja uzupełniła porządek o punkt 4a dotyczący zaopiniowania wniosku w sprawie udzielenia dotacji z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom w sferze kultury fizycznej i sportu /druk nr 574/.

Ad.4a


Wniosek w powyższej sprawie przedstawił Komisji Pan Józef Babiel – inspektor BKS – zgodnie z drukami nr 574– w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Komisji zwrócił się z pytaniem dlaczego UKS Herkules nie dostał środków.
Pan Józef Babiel – inspektor BKS wyjaśnił, że konkurs był ogłoszony na prowadzenie zadań. Jedno zadanie to organizacja otwartych igrzysk sportowych na terenie miasta Łomży, a drugie to udział zespołu w związku z odniesieniem sukcesu i zakwalifikowaniem się do wyższych szczebli rozgrywek w ramach systemu współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży. Stwierdził, że Herkules proponuje Ogólnopolski Turniej Zapaśniczy o Puchar Warmii i Mazur, który jest towarzyskim spotkaniem, na które może sobie zaplanować środki uzyskane z dotacji rocznej.
Radny Ryszard Matuszewski zwrócił się z pytaniem, co to za impreza II Ogólnopolski Turniej Klasyfikacyjny i dlaczego jest taka dysproporcja między kwotą wnioskowaną i proponowaną.
Pan Józef Babiel – inspektor BKS wyjaśnił, że Sportowy Klub Tenisa Stołowego wystąpił z wnioskiem do Prezydenta Miasta, żeby Miasta zakupiło profesjonalne stoły. We wniosku, który złożył SKTS 19 200 zł dotyczyło zakupu tych stołów. Dodał, że Miasto dysponując kwotą 10 tys. zł nie ma takich możliwości.

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie / 8 głosami za /pozytywnie zaopiniowała wniosek w sprawie udzielenia dotacji z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom w sferze kultury fizycznej i sportu.


Ad.5


Analizę strony dochodowej i wydatkowej projektu budżetu miasta na 2006 rok w działach merytorycznie podległych Komisji przedstawiła Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 559.
Radny Ryszard Matuszewski poprosił o przedstawienie dochodów w sferze kultury.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy będą tylko dochody własne Miasta i dotacja z Powiatu Łomżyńskiego dla Biblioteki. Przez okres 3 lat była to niezmieniona kwota 32 tys. zł, w tym roku nie ma jeszcze potwierdzonego porozumienia. Stwierdziła, że zawsze jest zawierane ono w momencie gdy Rada przyjmie budżet, więc może się okazać, że i tej dotacji nie dostaniemy. Dodała, że wielkości zakodowane w budżecie to 44-56 tys. zł wydatków plus 600 tys. zł rezerwy celowej dla jednostek kultury.
Radny Roman Sarnacki zwrócił się z pytaniem, czy w wydatkach dla szkół przewidziane są podwyżki płac dla pracowników administracji i obsługi.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że nie ma tutaj wskazania, czy to jest dla nauczycieli, czy dla administracji.
Radny Roman Sarnacki stwierdził, ze od 2001 roku pracownicy administracji i obsługi mają ten sam poziom wynagrodzenia. W 2004 roku ZNP składał poprzez Komisję Edukacji pismo do Prezydenta o ustalenie kwoty bazowej 600 zł i podwyższenie wartości punktu z 3 na 4 złote. Prezydent Choiński odpisał, że będzie to zrobione w 2005 roku. Podkreślił, że 2005 rok mija i nic nie zrobiono, poza tym Komisja Edukacji składała wniosek w tej sprawie, na który nie uzyskała odpowiedzi.
Pani Aleutyna Kołos – Prezes ZNP stwierdziła, że dyrektorzy i księgowi szkół zgłaszają, że trzymając się punktu przeliczeniowego 3 zł i kwoty bazowej 550 zł nie mogą dokonać przeszeregowania o 3 % inflacji. Dodała, że przy kontroli dyrektorzy dostają uwagi, że niewłaściwie naliczają płace, bo przekraczają kwoty bazowe, a oni nie mają innej możliwości. Następnie przytoczyła fragment listu pracowników administracji i obsługi na temat ich trudnej sytuacji ( w załączeniu do protokołu).
Radny Jan Kleczyński stwierdził, ze jeżeli problem ma być rozwiązany to trzeba gdzieś znaleźć środki i ten strumień pieniężny skierować do oświaty. Dodał, że jeżeli mowa o zmianie regulaminu, to trzeba policzyć jakie będą skutki dla budżetu.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że skutki finansowe są już wyliczone.
Radny Jan Bajno stwierdził, że w takim razie jest możliwość, aby znalazło się to w stronie wydatkowej.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta potwierdził wypowiedź radnego Jana Bajno i dodał, że praktycznie jest przygotowany i trzeba tylko postawić kropkę nad „i”.
Następnie radna Alicja Konopka zwracając się do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta przypomniała, że Komisja była ostatnio w Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości i można by było jakiś gest ze strony Miasta skierować do tej uczelni.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że budynek na ul. Rybaki jest już przygotowany do przekazania WSIiP. To jest również gest Miasta dla uczelni. Dzisiaj nie może odpowiedzieć czy do tego gestu będzie coś jeszcze dołożone. Dodał, że pracuje nad przygotowaniem materiałów i cały czas trwają dyskusje na ten temat.


Ad.6

Komisja nie zgłosiła uwag w tym temacie i w wyniku głosowania / 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących/ pozytywnie zaopiniowała informację o realizacji uchwał podjętych przez Rade Miejską w ciągu III kwartałów 2005 roku dotyczących przedmiotu pracy Komisji / druk nr 565/.


Ad.7

Radny Rydszard Matuszewski zwracając się do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta przypomniał, że pod koniec listopada zgłaszał wniosek o przedstawienie analizy finansowej instytucji kultury z perspektywy końca roku. Dodał, że chciałby uzyskać ogólne informacje jakie są środki i czy ich wystarczy.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że środków na pewno wystarczy. Dodała, że były obawy czy wystarczy środków Bibliotece, ale sytuacja jest opanowana.
Następnie radny Jan Kleczyński poprosił o przygotowanie oceny programów wychowawczych realizowanych w placówkach oświatowych na terenie miasta Łomży za rok 2004/2005.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że program wychowawczy każdej szkoły jest zatwierdzony, można tylko dyskutować, czy jest on rozszerzony, czy szkoła za bardzo go zawęziła
Radna Edyta Śledziewska stwierdziła, że Rada nie może wydawać opinii na temat programów wychowawczych realizowanych w szkołach. Ma prawo wglądu, ale nie może wpływać na kształt programów.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że jeżeli jest taka potrzeba to można złożyć programy w Biurze Rady i radni będą mogli się z nimi zapoznać.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.











  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 23 sty 2006 09:29
  • Data opublikowania: poniedziałek, 23 sty 2006 09:39
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:42
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej