Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 59 posiedzeniu w dniu 16 grudnia 2005 roku

Komisje realizowała następujący porządek: 1. Analiza i zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomży na 2006 rok /druk nr 559/. 2. Sprawy różne.
Przebieg posiedzenia:

Ad. 1
Przewodniczący obrad stwierdził, że z jego analizy wynika, że rezerwa oświatowa jest na poziomie 1 mln 420 tys. zł. Została ona utworzona m.in. z zapotrzebowania szkół powiatowych i gminnych tzn. z tych, które szkoły złożyły w swoich planach finansowo- rzeczowych. Poprosił Panią Alicję Grabińską – Kierownika OBO o przedstawienie z czego wynika zapotrzebowanie szkół.
Pani Alicja Grabińska- Kierownik OBO wyjaśniła, że potrzeby szkół określane są na podstawie kalkulacji, które przedkładają OBO poszczególne szkoły. W kalkulacjach szczegółowo określane są potrzeby w zakresie płacowym. Brana jest pod uwagę ilość zatrudnionych nauczycieli, ich stopnie awansu zawodowego, wszystkie dodatki dla nauczycieli, a także godziny ponad wymiarowe w poszczególnych stopniach awansu zawodowego, do tego naliczane są wszystkie narzuty wynikające z obciążeń płacowych, odpisy na Z.F.Ś.S, planowane na nagrody jubileuszowe, planowany fundusz na doskonalenie zawodowe, odprawy emerytalne i to daje w sumie stronę potrzeb płacowych. Z drugiej strony określane są konieczne wydatki rzeczowe. Są one bardzo szczegółowe. Stwierdziła, że mając te potrzeby w zakresie kosztów osobowych i płacowych określane są ogólne potrzeby szkół. Kalkulacja potrzeb uwzględniająca jednocześnie wskaźnik inflacji jaki jest przewidywany na dany rok daje obraz potrzeb dla danej szkoły.
Przewodniczący obrad stwierdził, że jego zdaniem rezerwa oświatowa powinna być stworzona na następujące potrzeby: nauczanie indywidualne, urlopy zdrowotne (nieprzewidywalne przez dyrektorów), sytuacje losowe, awans zawodowy, odprawy. Jeżeli w tym momencie rezerwa utworzona jest z konkretnych potrzeb szkół, to nie pomaga ona w ich rozwoju. Dodał, że nie ma sensu zabierać szkołom części tych środków, żeby później przez 10 miesięcy po trochu im dodawać.
Następnie zgłosił wniosek aby 1mln 146 tys. z rezerwy celowej oświatowej wróciło do szkół, a pozostała kwota 300tys. zł zostałaby w rezerwie oświatowej.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta zwróciła się z pytaniem, co będzie w sytuacji gdy subwencja zostanie zmniejszona.
Radny Jan Bajno stwierdził, że w trakcie roku budżetowego zwiększą się dochody i będzie możliwość pokrycia.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że gdy istnienie rezerwa, to jest pewien mechanizm do rozmowy. Jeżeli jest zabezpieczenie w postaci rezerwy to jest możliwość uzupełnienia pieniędzy, i w ciągu tych paru lat widać, że szkoły wychodzą na dobrą drogę.
Radny Roman Sarnacki poprosił Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcę Prezydenta Miasta, aby wczuł się w sytuacje dyrektora szkoły, który dostaje dotację na rok na poziomie 88 %, a 92,8% są płace i pochodne. Zaproponował, aby wniosek Przewodniczącego trochę zmodyfikować i z rezerwy celowej oświatowej zabezpieczyć w 97% potrzeby szkół a resztę środków pozostawić w rezerwie.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta nawiązując do przedniego posiedzenia Komisji Edukacji i Kultury stwierdziła, że Pani Bukowska – Dyrektor PG Nr 3 wiedząc doskonale o tym, że nie będzie miała czterech oddziałów na rok 2004/2005 zostawiła całe zatrudnienie i niech się kto inny martwi. Jeżeli Pani Bukowska miała taką informację w momencie układania planu, to powinna podjąć odpowiednie kroki, a ona nic nie robiła.
Odnośnie SP Nr 10 stwierdziła Pani Dyrektor była przy ustalaniu wielkości do budżetu 2004-2005 i mówiło się, że musi zejść z tak szerokiego spektrum dla integracji, bo to nie jest zespół szkół specjalnych. Proszono o ograniczenie zatrudnienia tych osób. Pani Dyrektor SP Nr 10 wszystko przyjęła, ale żadnych działań nie było i są tego efekty.
Radny Jan Bajno przypomniał, że to Rada włączyła PG Nr 4 wraz z personelem do PG Nr 3 i to miało pomóc. Stwierdził, że czytał protokół z kontroli ze Szkoły Podstawowej Nr 10 i był tam zapis o niedofinasowaniu, a nie było o konieczności oszczędności. Dodał, że należałoby analizować to nie pod koniec, czy na początku roku, ale również w trakcie i cały czas to monitorować. Poparł wniosek Przewodniczącego obrad i radnego Romana Sarnackiego. Stwierdził, że należałoby pozwolić na swobodną pracę w wypracowywaniu przychodów.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że dyrektor szkoły w momencie gdy podpisuje określony budżet jest zobligowany do tego, żeby utrzymać dyscyplinę budżetową, a jeśli jej nie przestrzega to w każdej chwili można go zwolnić. Jeśli się dyrektorowi daje budżet na poziomie osiemdziesięciu kilku procent ta ma się na niego „haczyk”. Dodał, że jeśli widać ewidentnie, że nie ma zabezpieczonych płac i pochodnych to jest to nienormalne. Uważa, że jeżeli jest przedłożony regulamin pracy szkoły i tego się nie kwestionuje, to trzeba zabezpieczyć płace i pochodne.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że inne placówki kiedy otrzymały w ubiegłym budżecie swoja należność to nawet wypracowały oszczędności. Dzisiaj trzeba popracować nad tymi dwoma placówkami i dopracować ich przyszłość. Na pewno trzeba uporządkować integrację. W PG Nr 3 też trzeba pewne aspekty dopracować.
Pani Alicja Grabińska – Kierownik OBO odnosząc się do wypowiedzi radnego Jana Bajno stwierdziła, że monitorowanie jest przeprowadzane.
Dodała, że byłaby bardzo zadowolona gdyby każdemu dawano według potrzeb, ale trzeba zwrócić uwagę jak bardzo są one zróżnicowane. Jeżeli rozpiętość jest taka, że w jednej szkole koszt za ucznia za półrocze wynosi 1405 zł, a w innej szkole 2112 zł, to trzeba także zastanowić się z czego to wynika.
Przewodniczący obrad stwierdził, że jeżeli Miasto zgodziło się na integrację w SP Nr 10, to musi liczyć się z kosztami. Jest jakaś presja społeczna, że rodzice nie chcą wysyłać dzieci do Zespołu Szkół Specjalnych Nr 8, natomiast chcą żeby uczyły się w klasach integracyjnych, a to powoduje, że Miasto musi dołożyć.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że jest 103 tys. zł na cały rok, a integracja kosztuje 1 mln 200 tys. zł.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że osobiście na dzień dzisiejszy jest za tym żeby dyscyplinować dyrektorów. Dodał, że z naczelnikiem WOKiS przymierzają się do wprowadzenia tzw. dyrektora-menedżera i zmiany zasad jego finansowania.
Radny Stanisław Kaseja stwierdził, że wychodzi z założenia, że jeżeli Pan Prezydent i osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie oświaty widzą możliwości dokonania odpowiednich korekt i poprawek to radni powinni zezwolić na takie działanie. Dodał, że jest za pozostawieniem propozycji jaka jest zawarta w projekcie budżetu, bo generalnie są zabezpieczone pieniądze na prawidłowe funkcjonowanie oświaty.
Następnie radna Edyta Śledziewska zwróciła się z pytaniem do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta jak widzi kształt integracji na poziomie ponadgimnazjalnym.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta zwracając się do radnej Edyty Śledziewskiej stwierdził, że dzisiaj trzeba by było praktycznie którejś szkole nakazać prowadzić integrację, a na to trzeba przygotować dużo pieniędzy. Podjął rozmowy i nie ma chętnych. Nie sądzi, że to pójdzie w kierunku Szkoły Specjalnej. Najprawdopodobniej dzieci będą uczęszczać do szkoły masowej.
Radny Jan Kleczyński zaproponował, aby problematyka integracji została poruszona na najbliższym posiedzeniu Komisji Edukacji i Kultury.
Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek aby zabezpieczyć potrzeby finansowe szkół (w których jest taka potrzeba) na poziomie 97 % z rezerwy celowej oświatowej, a pozostałe 3 % zostawić w rezerwie celowej oświaty.
Komisja w wyniku głosowania wniosek przyjęła 11 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących.
Radny Jan Bajno zgłosił wniosek o zdjęcie z zadania „promocja miasta” (dział 750, rozdział 75075, § 4300) kwoty 41 tysięcy zł i zapisanie tej kwoty w dziale 926 rozdziale 92695 – „Pozostała działalność” na zadanie „Dofinansowanie innych zadań zleconych” z przeznaczeniem na utworzenie grup młodzieżowych ŁKS.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że jeżeli chodzi o grupy młodzieżowe, to są warunki do tworzenia klas sportowych i na to można pozyskać pieniądze z Ministerstwa. ŁKS czy chce, czy nie to musi iść w tym kierunku, bo jeżeli nie pójdzie, to nie należy wyciągać pieniędzy na ten cel z budżetu. Dodał, że na grupy młodzieżowe poszły duże pieniądze. Wnioski leżą nierozliczone. Trzeba to rozliczyć i będą pieniądze z profilaktyki.
Radny Jan Kleczyński stwierdził, że ŁKS pieniędzy z profilaktyki pieniędzy nie weźmie, ponieważ nie nauczył się tworzenia zadań.
Radny Jan Bajno stwierdził, że pieniądze, o które wnioskuje naprawdę nie są duże, a jest zajęcie po południu dla młodzieży.
Radny Stanisław Kaseja stwierdził, że można by było utworzyć klasę sportową (od klasy 4 wzwyż) o profilu piłka nożna np. przy SP Nr 9 i SP Nr 10. ŁKS mógłby przeprowadzić selekcję tej młodzieży, która ćwiczyła od początku, najzdolniejszą wprowadzić do siebie i trenować. Dodał, że nie należy zapominać, że są jeszcze siatkarze, piłka ręczna itd. i trzeba patrzeć całościowo. Stwierdził, że też jest sercem za ŁKS, ale jako radny nie może myśleć tylko o piłce, a musi patrzeć trochę szerzej. Jeżeli można zdobyć środki finansowe z budżetu państwa, to dlaczego ich nie brać, a dawać swoje.
Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego Jana Bajno.
Komisja w wyniku głosowania wniosek przyjęła 9 głosami za, przy 2 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących.
Kolejno radny Ryszard Rutkowski wniósł o zdjęcie środków przeznaczonych na modernizację ulic Bema, Prusa i Śniadeckiego i przeznaczenie ich na dotację dla Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że na ostatniej Komisji Finansów i Skarbu Miasta Pan Prezydent słusznie określił, że nie zawsze można dawać pieniądze. Dodał, że Pan Prezydent wyjaśnił, że na ul. Rybaki zaplanowany jest obiekt dla PWSIiP, a ponadto na ul. Poznańskiej ok. 2 ha ziemi zaplanowane są również na potrzeby tej szkoły. Są to wymierne złotówki i to też jest dofinansowanie tej uczelni.
Radny Ryszard Rutkowski stwierdził, że Władzom Uczelni chodziło o konkretne złotówki na przyszły rok, a ta ziemia leży i będzie leżała, bo ona jest potrzebna na rozwój Uczelni.
Radna Alicja Konopka zwracając się do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta stwierdziła, że dobrze by było przeznaczyć jakieś symboliczne pieniądze na modernizację budynku przy ul. Rybaki.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że Prezydent Brzeziński nie wskazał tego, więc nie może na dzisiaj nic powiedzieć.
Radny Zenon Piechociński stwierdził, że najlepsze będzie kompromisowe wyjście, aby dać PWSIiP budynek na ul. Rybaki i ziemię na ul. Poznańskiej, a o pieniądzach pomyśli się w połowie roku. Dodał, że zawsze poprawką Prezydenta można coś umieścić.
Następnie radny Ryszard Rutkowski zmienił swój wniosek na wniosek intencyjny, aby Pan Prezydent wskazał źródło i przekazał środki dla Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Komisja w wyniku głosowania wniosek jednogłośnie / 9 głosami za/ przyjęła.
Kolejno Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że jest niedobór w projekcie budżetu w kulturze na rok 2006. Zwrócił się z pytaniem do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta jak planuje „załatać” te braki w kulturze.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że w kończącym się roku kulturze nie stała żadna krzywda się kulturze. Zostały pozyskane dodatkowe pieniądze. Dodał, że to co zostało % zabezpieczone plus to co wypracują jednostki kultury da pewien efekt.
Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że w rozdziale 92195 „Pozostała działalność” na zadanie „Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom” nie ma środków z budżetu miasta, a nadal jest dofinansowanie dla Zespołu Muzyki Dawnej przy SP NR 7 i Szkolnej Orkiestry Dętej przy PG Nr 8, czyli jakieś podmioty występują.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że to są jednostki publiczne przy SP Nr 7 i PG Nr 8, a na stowarzyszenia jest 22 500 zł.
Kolejno radny Ryszard Matuszewski zwrócił się z pytaniem, co ma obejmować budżet dla ogólnej realizacji zadania „ Dotacja przedmiotowa z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych”
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że są to nagrody dla jednostek sektora publicznego.
Radny Ryszard Matuszewski zwrócił się z pytaniem gdzie są zapisane środki na takie przedsięwzięcia jak : Festiwal Muzyczny Drozdowo- Łomża i dofinansowanie zespołu folklorystycznego „Łomża”.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że są to stowarzyszenia i środki są w grupie „Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom” § 2820.
Następnie Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2006 rok w działach merytorycznie podległych Komisji, wraz z przyjętymi przez Komisję wnioskami.

Ad. 2
Radna Edyta Śledziewska zwróciła się z pytaniem do Pana Krzysztofa Choińskiego – Zastępcy Prezydenta Miasta jak widzi przyjście DPS z Ośrodka Pomocy Społecznej do struktury oświatowej.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że są zabezpieczone pieniądze na dostosowanie szkoły przy ul. Nowogrodzkiej. Dodał, że w styczniu razem z Naczelnikiem WOKiS jadą do Białegostoku zobaczyć jak funkcjonuje istniejąca tam placówka i wówczas zostaną przygotowane propozycje. Placówka ta nie będzie mogła być uruchomiona wcześniej niż od 1 września 2006 roku.
Następnie radna Edyta Śledziewska ponownie poruszyła sprawę integracji. Stwierdziła, że chciałby usłyszeć jakie propozycje ma Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta odnośnie tworzenia klas integracyjnych na poziomie ponadgimnazjalnym.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że powoli ten temat drąży. Jeden Dyrektor z Łomży wyjeżdża na specjalne szkolenie. Dodał, że integracja wymaga całościowego przemeblowania w oświacie. Pytał już Dyrektorów szkół, co się stanie jeżeli zabierze od nich integrację i przeniesie gdzie indziej. Trzeba się z zastanowić co będzie z nauczycielami, którzy mają przygotowanie do integracji. Podkreślił, że nie widzi możliwości utworzenia klas integracyjnych przy I,II czy też III Liceum Ogólnokształcącym.
Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik WOKiS stwierdził, że jest jeszcze aspekt zupełnie innej formy naboru do liceów niż do szkół gimnazjalnych, to też stanowi określoną barierę. Dodał, że są również ograniczenia związane z kierunkami kształcenia. Zauważył, że z tego co wie to w szkołach ponadgimnazjalnych na terenie miasta jest grupa młodych ludzi, łącznie z jeżdżącymi na wózkach, którzy świetnie funkcjonują w tych szkołach bez nazywania tego integracją.
Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że dobrze, że będzie zorganizowane posiedzenie Komisji na ten temat. Poinformował, że będzie starał się powołać zespół, który się tym problemem zajmie. W skład tego zespołu wchodziliby m.in dyrektorzy szkół, nauczyciele i przedstawiciel Komisji Edukacji i Kultury.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 23 sty 2006 09:40
  • Data opublikowania: poniedziałek, 23 sty 2006 09:44
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:42
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej