Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 63 posiedzeniu w dniu 23 marca 2006 roku

Komisja realizowała następujący porządek dzienny: 1. Przyjęcie protokołu nr 61/06 z poprzedniego posiedzenia Komisji z dnia 16.02.2006r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok /druk nr 627, 627A/ 3. Ocena realizacji budżetu oświaty oraz budżetu kultury, sportu i turystyki za rok 2005 /druk nr 631/ 4. Analiza funkcjonowania przedszkoli w Łomży. Opinia w sprawie wysokości opłat za świadczenia w przedszkolach w 2006 roku /druk nr 632/ 5. Sprawy różne
Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 61/06 z poprzedniego posiedzenia Komisji z dnia 16.02.2006r

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 61/06 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 7 głosami za.

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok

Wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta zgodnie z drukiem nr 627 przedstawiła Komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta/wniosek w załączeniu do protokołu/. Przedstawiła również autopoprawkę Prezydenta Miasta do w/w wniosku – zgodnie z drukiem nr 627/1 – w załączeniu.
Komisja nie zgłosiła uwag do w/w wniosku Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie ani do autopoprawki i w wyniku głosowania przegłosowała go jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za.

Ad. 3

Ocena realizacji budżetu oświaty oraz budżetu kultury, sportu i turystyki za rok 2005

Informację o realizacji budżetu oświaty za 2005 rok przedstawiła Komisji Pani Alicja Grabińska – Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty UM – w załączeniu. Uzupełniając przedłożoną informację wyjaśniła, że jednocześnie z otrzymanej subwencji oświatowej /z bieżącego utrzymania szkół/ wydatkowano kwotę 301.453zł na doskonalenie zawodowe oraz 523.944zł na fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów.
Przewodniczący obrad zabierając głos w dyskusji stwierdził, że na ostatnim posiedzeniu Komisji w SP 10 na temat integracji Pani Dyrektor Gałązka wyraziła swoje wątpliwości co do właściwego naliczania przez urząd środków na integrację. Prosi zatem Panią Grabińską o wyjaśnienie czy te wątpliwości Dyrektora SP 1 są uzasadnione czy nie.
Pani Alicja Grabińska odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego obrad stwierdziła, że integracja występuje w trzech łomżyńskich szkołach, tj. w SP 5, SP 10 i GP 2. Dodała, że środków, które wpływają do budżetu miasta na integrację nie można źle rozliczyć, gdyż w metryczce są określone tzw. wagi na poszczególne niepełnosprawności /A, B, C i D/ i na integrację również przychodzą wydzielone pieniądze – tzw. waga P6 - na konkretną liczbę uczniów. Tego się nie da źle policzyć, bo otrzymaną kwotę dzieli się na liczbę uczniów i w zależności od tego ilu ich w danej szkole się uczy, taką kwotę danej szkole się przekazuje. Ponadto wyjaśniła, że w 2005 roku w SP 10 było 31 uczniów w tzw. wadze A, 8 w grupie B, 8 w C i 8 w 5, a poza tym 51 uczniów niepełnosprawnych jest w tzw. integracji i na nich przyszła kwota 122.843zł, dla GP 2 na 23 uczniów przyszła kwota 53.044zł, a dla SP 5 na 21 uczniów otrzymano kwotę 48.431zł. Kolejno stwierdziła, że z podanej informacji wynika jaka kwota przysługuje dla SP 10 – 122.843zł, a problem polega na czym innym - plan potrzeb SP 10 na środki na 2005r na 55 uczniów opiewał na kwotę 1.083.923zł. Prosi więc o porównanie jak odbiega on od faktycznie przysługującej szkole kwoty. Następnie dla porównania przedstawiła również następujące dane: w metryczce na 2005 rok na ucznia szkoły specjalnej przysługiwała kwota 9.136zł, natomiast z potrzeb wynikających na integrację w SP 10 wychodzi kwota 19tyś zł oprócz tej kwoty która przychodzi normalnie na ucznia na integrację. Nie chce tego komentować ale wyjaśnia, że np. 1.500tyś zł miasto przekazało w 2005r na utrzymanie całej SP 4, a 1.443tyś na całą SP 2. Następnie Pani Alicja Grabińska dodała, że po raz pierwszy od wielu lat SP 10 nie ma zobowiązań wymagalnych, zmniejszyła zobowiązania bieżące.
Pani Aleutyna Kołos zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie dot. środków przekazywanych z budżetu miasta na tzw. doskonalenie i dokształcanie. Dodała, że ustalenia Rady były takie, by 50% tych środków z tego funduszu miało być przekazywanych do szkół, a drugie 50% na doradztwo. Pyta jak to się teraz odbywa, gdyż liczba doradców radykalnie się zmniejszyła.
Pani Alicja Grabińska wyjaśniła, że to rozporządzenie wykonawcze reguluje na co te środki o które pyta przedmówczyni miasto może przeznaczyć, m.in. na doradztwo ale wcale nie koniecznie te 50%. Dodała, że w latach poprzednich środki na doradztwo przekazywano na podst. informacji ze szkół dot. ilości nauczycieli doradców, ich poziomu wykształcenia, itp. Środki na ten cel poprzednio i teraz również trafiają bezpośrednio do szkół.
Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Stanisław Kaseja. Poprosił o wyjaśnienie następujących kwestii: 1/ czy koszt utrzymania ucznia w danej szkole jest analizowany, bo jest on bardzo różny w każdej szkole i czy tam gdzie jest wysoki jest możliwość obniżenia go; 2/ czy analizowana jest sytuacja przedszkoli w kierunku likwidacji małych placówek, których koszt utrzymania jest bardzo wysoki? 3/ czy w Łomży wdrożony zostanie program rządowy dot. naboru pięciolatków do przedszkoli? 4/ jaka jest ogólnie sytuacja przedszkoli niepublicznych, czy otrzymywana przez te jednostki subwencja jest dla nich wystarczająca czy też działają one przy jakimś wsparciu? – np. rodziców.
Pani Alicja Grabińska odpowiadając na zapytania radnego stwierdziła, że od 4 lat monitorowana jest działalność szkół i przedszkoli i uważa, że oszczędność w tych placówkach została już tak daleko posunięta, że bardziej nie można. Należy obecnie pomyśleć o ich dofinansowaniu. Następnie stwierdziła, że jeśli chodzi o koszty utrzymania przedszkoli i ogromną ich rozbieżność to przyczyną tego stanu rzeczy są koszty płac – im bardziej wykwalifikowana kadra, tym większy koszt utrzymania placówki. Kolejno wyjaśniła, że przedszkola niepubliczne otrzymują z budżetu miasta dotację zgodnie z ustawą o systemie oświaty, tj. 75% kosztów utrzymania ucznia. Z informacji jakie posiada wynika, że te placówki doskonale sobie radzą.
Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Ryszard Matuszewski. Stwierdził, że analizując informację z wykonania budżetu w zakresie kultury i dziedzictwa narodowego można zadać sobie pytanie dlaczego jest tak dobrze skoro było źle, bo Rada w budżecie miasta na ten cel uchwałą budżetową na 2005 rok przyznała środki w wysokości 2.705.900zł, tj. ok. 50% i on jako jedyny radny był temu budżetowi przeciwny. Okazuje się, że wykonanie planu w tym dziele opiewa na kwotę 4.922tyś.zł, a zatem należy się z tego cieszyć. Jest to jednak tylko i wyłącznie zasługa placówek i instytucji kultury, które tak pracowały, że pozyskały różne środki finansowe w wysokości 2.116.300zł. To nie jest normalne, bo kultura jest tą dziedziną, którą należy dotować. To nie jest zakład produkcyjny, który musi na siebie zarobić. Chciałby, by kulturę zaczęto traktować jak oświatę, bo są to instytucje niedochodowe, a wymagające inwestowania – systematycznego. Kończąc swą wypowiedź poprosił o udzielenie mu informacji na temat: 1/ wysokości uposażenia dyrektora Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej /prosi o to już po raz trzeci/, 2/ jakie jest średnie uposażenie pracowników kultury za rok 2005 - bez uposażenia dyrektorów, z podziałem na poszczególne instytucje i z podziałem na pracowników merytorycznych i pracowników administracyjnych.
Pani Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi radnego Matuszewskiego wyjaśniła, że w dniu dzisiejszym nie jest przygotowana do udzielenia informacji tak szczegółowych jakimi są uposażenia pracowników jednostek kultury. Jeśli zaś chodzi o wniosek radnego dotyczący traktowania kultury na równi z oświatą stwierdziła, że prosi Państwa radnych o złożenie tego wniosku do Parlamentarzystów - o zmianę systemu finansowania kultury, bo to nie jest wniosek do Prezydenta Miasta.
Radny Matuszewski ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że zdaje sobie sprawę z tego, że sytuacja jest trudna. Jednak kultura to zadanie własne miasta i nie może tak być, by miasto zapewniło jej tylko 50% niezbędnych do utrzymania środków.
Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła.
Przewodniczący obrad podsumowując dyskusję stwierdził, że jego zdaniem rok 2005 w zakresie oświaty można uznać za dobry. Wystarczyło środków na podstawowe potrzeby wynikające z realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. Sporo środków – jak nigdy przeznaczono na remonty placówek oświatowo-wychowawczych. Wnioskiem na przyszłość jest wniosek dot. zwiększenia środków na rozwój oświaty, np. na zakup pomocy dydaktycznych, sprzęt audiowizualny, sportowy, na zajęcia rekreacyjno-sportowe. Jeśli chodzi o kulturę to w tym zakresie należy zwiększyć środki znacznie. Dodał, że na wniosek Komisji Rewizyjnej opracuje na piśmie opinię dotyczącą wykonania budżetu miasta za 2005 rok w działach merytorycznie podległych komisji i w niej szczegółowo zostaną zapisane potrzeby i wnioski zgłoszone w trakcie dzisiejszej dyskusji. Następnie poddał pod głosowanie ocenę wykonania budżetu oświaty, kultury i sportu za rok 2005.
W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 8 głosami za zaopiniowała wykonanie budżetu miasta za 2005 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.

Ad. 4

Analiza funkcjonowania przedszkoli w Łomży. Opinia w sprawie wysokości opłat za świadczenia w przedszkolach w 2006 roku

Informację w sprawie funkcjonowania przedszkoli na terenie miasta Łomży, jak też propozycję opłat za pobyt dziecka w przedszkolu przedstawił Komisji Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu – zgodnie z drukiem nr 632 /w załączeniu/. Uzupełniając przedłożoną informację wyjaśnił, że uruchomiony został rządowy program pilotażu „uruchomienia” pięciolatków. Dotyczy on kilku województw, w tym podlaskiego. W związku z tym prowadzone przez Wydział Oświaty analizy skutków ewentualnego wprowadzenia pięciolatków do przedszkoli.
Głos w dyskusji zabrała radna Edyta Śledziewska. Stwierdziła, że z podanej informacji wynika, że rodzice zgłaszają wiele wniosków dotyczących zmniejszenia opłat za przedszkola. Wniosła o zmniejszenie opłaty stałej dla rodzin, w których więcej niż jedno dziecko uczęszcza do przedszkola, tj. ustalenie opłaty stałej na pierwsze dziecko w dotychczasowej wysokości, na drugie dziecko w wysokości 50%, a na trzecie i kolejne dziecko – 0zł.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.
Kolejno radna Alicja Konopka zgłosiła wniosek o zmniejszenie opłaty stałej dla osób samotnie wychowujących dzieci. Zaproponowała by osoby samotnie wychowujące dzieci dokonywały opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu w następującej wysokości: za pierwsze dziecko – 50%, za drugie dziecko – 25%, za trzecie i kolejne dziecko – 0zł.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.
Następnie radna Edyta Śledziewska zaproponowała, by zastosować ulgi w opłacie stałej dla dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do przedszkola.
Komisja w dyskusji uznała wniosek jako niezasadny z uwagi na fakt, że przedszkola z grupami integracyjnymi są dużo więcej dofinansowywane. Ponadto uznano, że z ulgami nie należy za daleko wychodzić, muszą być one stosowane wobec określonej grupy osób, a nie do wszystkich, bo wówczas są niezasadne. Ważną sprawą w tym przypadku jest również kwestia rodziców – być może nie wszyscy oni sobie życzyliby otrzymywać taką pomoc, bo wskazano by w ten sposób na niepełnosprawność ich dziecka.
Więcej uwag w tym temacie nie zgłoszono i Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawioną analizę funkcjonowania przedszkoli w Łomży oraz opinię w sprawie wysokości opłat za świadczenia w przedszkolach w 2006 roku wraz z przyjętymi przez Komisję wnioskami.
W wyniku głosowania Komisja w/w analizę i opinię przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za wraz z w/w, przyjętymi przez Komisję wnioskami.

Ad. 5

Sprawy różne:

Pani Aleutyna Kołos zabierając głos w tym punkcie obrad zaapelowała do Komisji o analizę zatrudnienia pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli. Wyjaśniła, że ta grupa osób zatrudniona jest w niepełnym wymiarze czasu pracy, a miała to być kwestia roku, dwóch, a trwa do dzisiaj. Prosi o jak najszybsze zainteresowanie się tym zagadnieniem i zwiększenie tym pracownikom uposażeń lub wymiaru czasu pracy. Ponadto poruszyła kwestię podwyżek płac – wielokrotnie monitowaną przez ZNP i nie tylko – pracowników administracyjno-biurowych zatrudnionych w miejskich jednostkach oświatowych. Dodała, że kilka pism w sprawie podwyżek uposażeń złożyła na ręce Prezydenta Miasta, jak i Przewodniczącego Komisji Edukacji i na żadne z nich nie uzyskała odpowiedzi. Uważa to za brak szacunku dla wszystkich członków ZNP. Pyta jednocześnie Przewodniczącego Komisji co jako Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury zrobił w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że kierowane przez ZNP pisma przekazywał Prezydentowi z prośbą o rozważenie możliwości podwyżki płac pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli, gdyż ani on ani komisja nie jest ciałem kompetentnym do jej przyznania. Wyraził natomiast opinię własną i komisji, że wszyscy są za podwyżkami. Dodał, że z informacji jakie posiada wynika, że takie podwyżki zostaną w niedługim czasie uruchomione. Poprosił Panią Skarbnik o szczegółowe informacje.
Pani Skarbnik poinformowała, że jest przygotowywana uchwała Rady w sprawie zwiększenia wynagrodzeń omawianej grupy pracowników wg punktu. Dodała, że od 2002 roku do chwili obecnej stawką bazową najmniejszego wynagrodzenia jest kwota 550zł, a będzie propozycja jej zwiększenia od maja br. do 650zł. Wartość punktu proponuje się pozostawić na obecnym poziomie czyli 3zł.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że prace nad podwyżkami przeciągają się bardzo, liczył na to, a szczególnie grupa osób, której ta podwyżka dotyczy, że zostanie to wprowadzone w styczniu br.
Pani Aleutyna Kołos ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że wartość jednego punktu w naszym mieście – 3 zł jest stawką bardzo niską, najniższą nawet spośród pobliskich samorządów. Prosi o rozważenie możliwości zwiększenia wartości jednego punktu.
Ponadto w dyskusji wyłonił się problem obowiązujących do dnia dzisiejszego wskaźników przyjętych w 2002 roku, a dotyczących pracy sprzątaczek w szkołach. Komisja postanowiła, że temat ten szczegółowo przeanalizuje na swym kolejnym posiedzeniu w celu dostosowania tych standardów do realiów i obowiązujących przepisów prawa.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.
  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 27 kwi 2006 09:32
  • Data opublikowania: czwartek, 27 kwi 2006 09:36
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:53
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej