Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 27 posiedzeniu w dniu 10 stycznia 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
 
  1. Kształcenie osób niepełnosprawnych, Szkoła Specjalna, Szkoła z klasami integracyjnymi.

  2. Informacja dotycząca zajęć pozalekcyjnych w łomżyńskich szkołach.

  3. Aktualna sytuacja w ŁKS Łomża.

  4. Sprawy różne.

 

Ad. 1


Przewodnicząca Komisji poprosiła Panią Bożenę Niewińską – Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych o przybliżenie funkcjonowania Zespołu Szkół Specjalnych.

Pani Bożena Niewińska – Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych Nr 8 wyjaśniła, że w skład Zespołu Szkół Specjalnych wchodzi: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła zawodowa - kształcenie w kierunkach kucharz, piekarz, stolarz, ogrodnik i murarz. Szkoła przystosowująca do pracy jest dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym. Dodała, że odpowiada także za szkołę podstawową przy szpitalu. Prowadzone są tam zajęcia na oddziale dziecięcym. ZSS zajmuje się jeszcze rewalidacją głęboko upośledzonych uczniów, ma 4 oddziały w DPS i 6 uczniów indywidualnych. Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych są w wieku od 10 do 25 lat. W tej chwili ZSS liczy 159 uczniów razem z filią. Ilość dzieci w szkole jest ruchoma ponieważ szkoła nie ma obwodu, a pełni raczej funkcję usługową w stosunku do innych szkół. Bardzo dużo dzieci z ZSS otarło się o integrację, ale o ile dziecko upośledzone w stopniu lekkim może funkcjonować w integracji, to dziecko upośledzone w integracji się nie odnajdzie. Powstaje agresja, zaniżona samoocena i dużo dzieci nawet z gimnazjum trafia do ZSS. Mocną stroną Zespołu Szkół Specjalnych jest wykwalifikowana kadra, systematyczne doskonalenie zawodowe, różnorodne działania opiekuńcze, organizacja pomocy i wspieranie rodziców, dbałość o estetykę i wygląd szkoły. Szkoła jest przyjazna dziecku, bez przemocy i zachowań patologicznych. W Zespole Szkół Specjalnych pracuje 28 nauczycieli. Maja oni skończone po 2,3 fakultety. Prowadzonych jest bardzo dużo zajęć wspierających i rozwijających dziecko.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła się z pytaniem czy są w ZSS dzieci z autyzmem.

Pani Bożena Niewińska – Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych Nr 8 odpowiedziała, że w szkole jest 2 dzieci z autyzmem. Dzieci bardzo dobrze funkcjonują. Dodała, że nosi się z zamiarem otworzenia klasy dla dzieci z autyzmem.

Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu UM stwierdził, że najwyższy czas, aby powoli zmienić stosunek łomżyniaków do popularnej „ósemki na Nowogrodzkiej”. Zawsze kojarzyła się ona bardzo źle i nadal dla wielu osób takie skojarzenia budzi. To co dzisiaj radni widzą w Zespole Szkół Specjalnych i tamta „ósemka” to naprawdę dwie różne szkoły. Do nas należy wspieranie rodziców w podjęciu decyzji. Ta decyzja dla rodzica jest trudna. Z tego co wie Pani Dyrektor chętnie przyjmuje rodziców, którzy ewentualnie chcieliby dziecko w tej szkole umieścić.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że sytuacja dojrzała do tego żeby samorząd i organizacje pozarządowe włączyć w rozwiązywanie problemów osób niepełnosprawnych. Problemy mogą być rozwiązywane poprzez łączenie środków miasta i inicjatyw społecznych. Trzeba określić co na początek chcemy zrobić. Dostał informację z Urzędu Marszałkowskiego, że niebawem będzie ogłoszony kolejny konkurs z integracji społecznej. Na początek można zrobić coś niewielkiego, ale trzeba zacząć tworzyć platformę współpracy wokół tej placówki. Dodał, że trzeba rozwiązać dwie sprawy. Jedna to szerokie nagłośnienie przez media, że społeczeństwo powinno się organizować wokół tego. Zrobić punkt zaczepienia aby można było obliczyć co jest potrzebne i co ściągnąć żeby z jednej strony medialnie pokazywać, że to nie jest żaden skansen ani izolacja, a z drugiej strony szukać inicjatyw społecznych. Zaproponował, aby spróbować zainicjować rozmowę, medialną kampanię jak stworzyć miejski program wielowymiarowej integracji społecznej osób niepełnosprawnych, bo są na to ogromne pieniądze, i jak zwykle będą niewykorzystywane.

Radny Jan Bajno stwierdził, że jeżeli zachodzi taka potrzeba to Komisja może też być ciałem, na którego posiedzenie można zaprosić wiele instytucji i jednostek, i wypracować zasady sięgnięcia po środki unijne. Na takim posiedzeniu powinni być członkowie Komisji, Pan Prezydent, Pani Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych, dyrektorzy szkół integracyjnych, przedstawiciele Szpitala, Caritas, Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rynku Pracy, Edukator, OHP. Te jednostki trzeba zaprosić i wspólnie coś ustalić. Dodał, że jeżeli jako pierwsi sięgniemy w obrębie miasta Łomża po kompleksowe rozstrzygnięcie tematu to będziemy mieli duże pieniądze, a jeżeli będziemy rozpatrywać indywidualnie to każdy otrzyma po 10-20 tys. zł i nic więcej, a duża jednostka po 50-100 tys zł. Stwierdził, że jest to jego wniosek i prosi aby na kolejnej Komisji temat rozwinąć i pójść dalej. Komisja powinna globalnie zając tym tematem i wszystko spróbować zintegrować, łącznie z pracownikami samorządu.

Radna Bogumiła Olbryś zaproponowała aby liczbę podmiotów, które wezmą udział w tym posiedzeniu Komisji ograniczyć do tych, które mają już jakieś doświadczenie w pisaniu projektów i zostały one zrealizowane. Dodała, że trzeba by było wyznaczyć koordynatora takiego spotkania.

Radny Tadeusz Zaremba zaproponował, aby nie nazywać tego naradą ani posiedzeniem tylko warsztatami roboczymi, które maja sporządzić wytyczne do opracowania programu integracji społecznej. Stwierdził, że nie należy tego ograniczać liczbowo. Wnioskuje za tym, aby Komisja wyszła z inicjatywą żeby spotkać się, przygotować to organizacyjnie przy pomocy Komisji lub ośrodków doradztwa takich, którzy umieją zorganizować ludzi żeby „produkowali” pomysły i przenosili je na papier.

Radna Alicja Konopka stwierdziła, iż idea zgłoszona przez radnego Jana Bajno, a poparta przez radnego Tadeusza Zaremba jest bardzo słuszna, natomiast wydaje jej się, że rozmowa ze wszystkimi instytucjami spowoduje rozmycie się tematu. Wystąpi sprzeczność interesów, bo każdy będzie chciał osiągnąć dla siebie jak najwięcej. Nie wie czy to powinno mieć taką formę spotkania się na posiedzeniach Komisji.

Radny Jan Bajno poprosił o przegłosowanie wniosku o zorganizowanie posiedzenia Komisji z udziałem Pan Prezydenta, Pani Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych, dyrekcji szkół integracyjnych, przedstawicieli Szpitala, Caritas, Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rynku Pracy, Edukator i OHP.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że ktoś musiałby objąć przywództwo w tym spotkaniu i poprowadzić je merytorycznie.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że rozmawiał z Panem Naczelnikiem, że Pan Prezydent ma środki na doskonalenie nauczycieli, na doradztwo. Z tego można zrobić konferencje, zaprosić naprawdę fachowych trenerów, którzy nie dadzą ludziom gadać tylko zmuszą ich do tego żeby to co mają do powiedzenia w skrócie zaproponowali. To jest kwestia inicjatywy Komisji.

Następnie Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek radnego Jana Bajno.

W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.


Ad. 2

Informację dotyczącą zajęć pozalekcyjnych w łomżyńskich szkołach przedstawił Komisji Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta – zgodnie z drukiem 241 – w załączeniu do protokołu. Dodał, że na dzisiejsze posiedzenie Komisja zaprosił osobę wyróżnioną spośród dyrektorów Pana Pawła Drożynera - Dyrektora Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących Nr 6. Chce aby dyrektor wypowiedział się w jaki sposób to u siebie organizuje. Następnie poprosił Pana Pawła Drożynera o zabranie głosu.

Pan Paweł Drożyner - Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących Nr 6 stwierdził, że oprócz zajęć finansowanych z budżetu przez dodatek motywacyjny szkoła ma zajęcia, na które pieniądze dodatkowo przeznacza miasto, zajęcia które prowadzi rada rodziców, natomiast nieodpłatne zajęcia prowadzą nauczyciele emeryci, którzy są zatrudnieni w szkołach. Poczuwają się oni do dodatkowej pracy na rzecz młodzieży i szkoły. ZSEiO Nr 6 od września realizuje program „Nasza Szkoła”. Jest to program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich z Polski Północno - Wschodniej. Taki projekt realizuje 10 szkół w województwie podlaskim. Środki w bezwzględnej większości przeznaczone są na różnego rodzaju zajęcia wyrównawcze, fakultatywne, obozy sportowe, warsztaty teatralne, sportowe itd.

Takiej ilości zajęć jak w tym roku, zawłaszcza ze środków unijnych, szkoła nigdy nie miała. Uczniowie wychodzą ze szkoły o godz. 17-18. Podkreślił, że 60 % uczniów ZSEiO to uczniowie pochodzący z terenów wiejskich, którzy muszą zdążyć na ostatni autobus. Szkoła funkcjonuje również w soboty, co 2 tygodnie zajęcia prowadzone są do godziny 14. Gdyby wszystkie zajęcia były prowadzone tylko popołudniami to byłoby to zmniejszanie szans dzieci ze wsi, bo one nie mogłyby zostać z powodu autobusu.

Przewodnicząca obrad zwróciła się z pytaniem czy w ZSEiO Nr 6 większym zainteresowaniem cieszą się przedmiotowe kółka zainteresowań, czy bardziej kultura fizyczna.

Pan Paweł Drożyner - Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących Nr 6 stwierdził, że nie są to koła nastawione na kształcenie olimpijczyków natomiast tego typu jak fotograficzne, strzeleckie, koła zainteresowań. Uczeń chętniej przyjdzie robić zdjęcia, pograć w piłkę, czy wystąpić w teatrze, natomiast jest mniejsze zainteresowanie kołami tego typu jak matematyczne.

Ad. 3

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że „Partnerstwo na rzecz ŁKS” miało działać na trzech filarach: Browar Łomża, Miasto Łomża – czyli Prezydent i drobni sponsorzy, ale w Partnerstwie było napisane ŁKS. Jeżeli ma być to „Partnerstwo na rzecz ŁKS” to po co jest w nim ŁKS. W tym Partnerstwie powinna być Izba Przemysłowa, a w tym temacie działał Pan Maciej Zajkowski.

Dodał, że był zaproszony na spotkanie na którym byli przedstawiciele biznesu i Prezes Browaru. Reprezentował Prezydenta i mówił, że są przychylają się do współfinansowania. Mogą finansować wyjazdy, ale chcą żeby to była refundacja. Stwierdził, że z Prezydentem Brzezińskim chcieli żeby te pieniądze były rozliczone. Doszło do tego, że Pan Zajkowski nie mając zgody wszedł do ŁKS i skontrolował jakie ma zadłużenie. Jeżeli ta osoba próbuje ułożyć „Patnerstwo” na zasadzie, że poprzedni zarząd narobił takiego bałaganu to on zapytał kim jest Pan Zajkowski dla ŁKS jeżeli sprawdza dokumenty.

Poprosił Pana Kaseję i Pana Szymańskiego, którzy byli w zarządzie o przygotowanie stanu faktycznego zadłużenia i przedstawienie go Prezydentowi Brzezińskiemu. Mówienie, że ŁKS jest zadłużony na 700 tys. zł to jest wielka propaganda. Prezydent utrzymuje sposób finansowania. Doszło do tego, że na dzień dzisiejszy Pan Zajkowski się odłączył natomiast zarząd podjął decyzję rezygnacji z funkcji. Dodał, że 15 stycznia będzie wybrany kurator, który od tego momentu będzie prowadził ŁKS. Zadaniem kuratora będzie wyłonienie nowego zarządu i ustabilizowanie funkcjonowanie ŁKS. Podkreślił, że on i Prezydent Brzeziński chcą pomóc ŁKS w rundzie wiosennej. Zobaczą czy będzie szansa utrzymania się w II lidze, czy dojdzie do sytuacji spadkowej. Na dzień dzisiejszy trzeba się zdystansować i poczekać do momentu wyboru kuratora.

 

Ad. 4

 

W sprawach różnych Przewodnicząca poinformowała członków Komisji, że kolejne posiedzenie, które będzie dotyczyło wydania opinii na temat ewentualnego przekazania budynku Szkoły Drzewnej na potrzeby OKE odbędzie się 16 stycznia o godz. 1430 w warsztatach Szkoły Drzewnej przy ul. Sikorskiego.

Radna Edyta Śledziewska zwróciła się z pytaniem co z zajęciami rewalidacyjnymi indywidualnymi, jak to będzie wyglądało.

Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdził, że w poniedziałek są narady i będzie rozmowa na ten temat.

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 27 lut 2008 11:12
  • Data opublikowania: środa, 27 lut 2008 11:16
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:50
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej