Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 34 posiedzeniu w dniu 21 kwietnia 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
 
  1. Przyjęcie protokołu nr 32/08 z dnia 25 marca 2008 roku.

  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta na dofinansowanie zadania z zakresu kultury Muzeum Północno - Mazowieckiemu.

  3. Informacja na temat funkcjonowania Miejskiej Biblioteki Publicznej.

  4. Informacja dotycząca pomocy materialnej udzielanej uczniom o charakterze socjalnym oraz stypendiów Prezydenta Miasta Łomża.

  5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok.

  6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielania stypendium Prezydenta Miasta za szczególne osiągnięcia naukowe i sportowe oraz zasad jego udzielania uczniom oraz studentom I roku uczelni publicznych i niepublicznych.

  7. Kształcenie osób niepełnosprawnych w Szkole Podstawowej nr 10 w Łomży.

  8. Sprawy różne.

 

 

Ad. 1

 

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku glosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła protokół nr 32/08 z dnia 25 marca 2008 roku.

 

 

Ad. 2

 

Pani Ewa Grygo – Kierownik Wydziału Kultury i Sportu UM przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta na dofinansowanie zadania z zakresu kultury (w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Pan Krzysztof Sychowicz stwierdził, że nie chciałby, aby w tym przypadku ograniczyć się tylko do „dania pieniędzy”. Jego zdaniem miasto powinno mieć nadzór, również merytoryczny nad wydaniem publikacji, o której mowa w projekcie uchwały. Uważa, że komisja winna mieć wgląd przed drukiem w treść takiej publikacji.

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że dyrektor zawsze konsultuje to z Prezydentem. Wydarzenia z przeszłości dla jednych mogą być fałszem, a dla innych nie.

Pan Jan Bajno zgodził się z wypowiedzią radnego Sychowicza.

Innych uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Komisji zamknęła dyskusje i poddała projekt uchwały pod glosowanie. Komisja w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 339 A.

 

 

 

Pani Krystyna Sobocińska – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej poprosiła o pytania do przedstawionej informacji na temat funkcjonowania miejskiej biblioteki (informacja w załączeniu).

Pani Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie sprawy nie zwracania wypożyczonych książek w wyznaczonym terminie.

Pani Krystyna Sobocińska – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej wyjaśniła, że czytelnicy, którzy nie oddają książek w terminie płacą kary za przetrzymanie. Jest to 1 zł za każdy rozpoczynający się tydzień po terminie zwrotu. Jeżeli czytelnik zagubi książkę, niestety musi ją odkupić bądź ten sam tytuł, bądź w uzgodnieniu z biblioteka tytuł, który będzie przydatny bibliotece. Dodała, że biblioteka ma problem z odzyskiwaniem wypożyczonych książek i z wyliczeń na koniec I kwartału br. liczba przetrzymywanych książek oscyluje ok. 5 tysięcy książek. W liczbie tej są książki przetrzymywane miesiąc bądź dwa, ale też i takie, które nie są oddawane przez parę lat. W bibliotekach stosowane są różne sposoby odzyskiwania książek łącznie z windykacją, a w chwili obecnej przygotowywana jest lista osób przetrzymujących książki i zapadnie decyzja co do formy odzyskiwania książek.

Pan Jan Kleczyński zwrócił się z zapytaniem czy biblioteka przygotowuje jakieś antidotum na spadek czytelnictwa.

Pani Krystyna Sobocińska – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej wyjaśniła, że biblioteka posiada swoja stałą armię czytelników i jeśli jest spadek to nieznaczny. Jest tez grupa czytelników tzw. okazjonalnych, którzy przychodzą do biblioteki wtedy, kiedy muszą. Obserwowany jest spadek czytelników najmłodszych, uczniów szkół podstawowych, co wiąże się z tym, że tych dzieci jest mniej . Organizowanych jest szereg imprez propagujących książkę m.in. różnego rodzaju konkursy, spotkania autorskie, od ubiegłego roku zapraszane są do biblioteki dzieci nie chodzące do przedszkoli.

Pan Tadeusz Zaremba poprosił o wyjaśnienie jak wygląda sprawa elektronicznego skatalogowania zbiorów.

Pani Krystyna Sobocińska – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej stwierdziła, że bibliotek korzysta z programu internetowego MAK. Od 1999 roku, wszystkie nowe książki, które trafiają do biblioteki na bieżąco są wprowadzane do bazy komputerowej i równocześnie wprowadzane są informacje o książkach retrospektywnie. W tej chwili jeśli chodzi o wypożyczalnię, w komputerowym katalogu znajduje się cały zbiór poza książkami przetrzymywanymi przez czytelników. Równocześnie trwają prace jeśli chodzi o wprowadzanie książek w dziale informatycznym, biograficznym i w czytelni. Od ubiegłego roku katalogi widoczne są w internecie. Biblioteka w końcu dopracowała się swojej strony internetowej i te katalogi można oglądać. Na pytanie radnego Jarosława Kozłowskiego odnośnie książki mówionej wyjaśniła, że w grupie 100 osób wypożyczających książki mówione są czytelnicy nie tylko z Łomży, ale także czytelnicy z terenu powiatu łomżyńskiego oraz z poza powiatu. Biblioteka ma ścisły kontakt z Łomżyńskim Oddziałem Polskiego Związku Niewidomych, odbywają się spotkania integracyjne i współpraca układa się bardzo dobrze.

Innych pytań oraz uwag Komisja nie zgłosiła i przyjęła informację zawartą w druku nr 340.

 

Ad. 4

 

Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty Kultury i Sportu przedstawił informacje dotycząca pomocy materialnej udzielanej uczniom oraz stypendiów Prezydenta Miasta (w załączeniu).

Komisja nie wniosła uwag i przyjęła informację zgodnie z drukiem 334.

 

 

Ad. 5

 

Pani Alicja Grabińska – Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty przedstawiła wniosek dot. podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok (w załączeniu).

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 338 A.

 

Ad. 6

 

Pan Wojciech Kowalik – Naczelnik Wydziału Oświaty Kultury i Sportu przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie udzielania stypendium Prezydenta Miasta za szczególne osiągnięcia naukowe i sportowe oraz zasad jego udzielania uczniom i studentom I roku uczelni publicznych i niepublicznych (w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do przedstawionego projektu uchwały. Zwróciła uwag, ze w § 5 pkt 3 jest regulaminu nazwa Komisji niepełna. Poprosiła o uzupełnienie i zapisanie nazwy w całości tj. Komisja Edukacji, Kultury i Sportu.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 335 A.

 

 

Ad. 7

 

Pani Hanka Gałązka – Dyrektor SP nr 10 dokonała prezentacji multimedialnej dot. kształcenia integracyjnego w SP nr 10 w Łomży. Wyjaśniła, ze nauczanie to miało swoje początki w 1992 roku. Wśród niepełnosprawnych znalazły się dzieci z cukrzycą oraz dzieci niedosłyszące. Pani Alicja Żelazna i Małgorzata Listowska to pierwsi nauczyciele kształcenia integracyjnego. W chwili obecnej w szkole jest 52 dzieci niepełnosprawnych. Stwierdziła, ze nie wszystkie dzieci niepełnosprawne mogą nadawać się do integracji, ale uważa, że należy dać im szanse, aby w przyszłości ułatwić funkcjonowanie w takim normalnym świecie. Dzieci kształcone w szkołach integracyjnych osiągają dobre wyniki. One muszą funkcjonować w normalnym życiu, uczyć się tego, bo będą żyć wśród normalnych osób, a nie wśród osób niepełnosprawnych. Są tez takie sytuacja, ze przychodzą rodzice dzieci zdrowych i proszą o przeniesienie swoich dzieci do klas integracyjnych. Dodała, ze szkoła jest dostosowana dla osób z niepełnosprawnością ruchową oraz wyposażona w sprzęt specjalistyczny wspomagający kształcenie integracyjne. Likwidacja barier architektonicznych w szkole rozpoczęła się w 2000 roku. Poinformowała następnie, szkoła współpracuje z wizytatorem ds integracji w ministerstwie. Przedstawiła następnie osiągnięcia dzieci niepełnosprawnych.

Pani Małgorzata Listowska przedstawiła następnie postępy w nauczaniu integracyjnym jednej z uczennic z niedosłuchem.

Ponownie zabierając głos Pani Hanka Gałązka – Dyrektor SP nr 10 poinformowała, ze w tym roku szkoła obchodzi 20-lecie swojego istnienia. Ponadto w czerwcu br. odbędą się również igrzyska polonijne. Uważa, że takie igrzyska są ogromną promocją miasta.

Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, ze przygotowywane są dwie duże imprezy w szkole i w związku z tym postawiła wniosek do Prezydenta miasta o przeznaczenie środków na dofinansowanie tych imprez i pomoc szkole w ich organizowaniu. Poddała wniosek pod głosowanie. Komisja 6 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła.

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że jest określona procedura jeśli chodzi o ubieganie się o środki z budżetu miasta i szkoła sama musi wystąpić z takim wnioskiem. Odnosząc się do kształcenie integracyjnego uważa, że dzieci wymagające takiego kształcenia powinny znaleźć się w klasie integracyjnej. Ministerstwo dzieląc pieniądze przewidziało środki dla dzieci niepełnosprawnych kształconych w szkołach specjalnych natomiast do szkoły z nauczaniem integracyjnym jaka jest SP nr 10 te środki z ministerstwa nie przyjdą i to też należy brać pod uwagę. Należy również pamiętać o tym, że po zakończeniu szkoły podstawowej rodzice dzieci niepełnosprawnych przychodzą do Prezydenta i mówią, ze nie ma miejsca na kształcenie integracyjne w gimnazjach. Czy nie powinniśmy w mieście stworzyć systemu kształcenia w klasach integracyjnych.

Pani Hanka Gałązka – Dyrektor SP nr 10 zaprosiła uczestników posiedzenia Komisji do zwiedzania szkoły i zapoznanie się z wyposażeniem pomieszczeń, w których odbywa się kształcenie integracyjne.

W związku z brakiem quorum Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 26 maj 2008 09:13
  • Data opublikowania: poniedziałek, 26 maj 2008 09:17
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:52
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej