Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 52 posiedzeniu w dniu 25 lutego 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

W posiedzeniu Komisji uczestniczyły osoby zgodnie z załączoną listą obecności.           

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom Przewodniczyła Pani Alicja Agata Gołaszewska – Przewodnicząca Komisji. Na wstępie Przewodnicząca obrad powitała zebranych i po zapoznaniu się z listą obecności stwierdziła quorum. Następnie wniosła o uzupełnienie proponowanego w porządku obrad punktu 3 o druk nr 496/.           

Komisja poprawkę powyższą przyjęła jednogłośnie.           

Więcej uwag do porządku dziennego komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie – 7 głosami za przyjęła następujący porządek obrad: 

1.    Przyjęcie protokołu nr 51/09 z dnia 22 stycznia 2009 roku

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2009 /druk nr 497, 497A oraz 496/1/

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom /druk nr 498, 498A /

4.    Sprawy różne 

Ad. 1 

Przyjęcie protokołu nr 51/09 z dnia 22 stycznia 2009 roku            

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 51/09 i w wyniku głosowania przyjęła go 7 głosami za – jednogłośnie, wraz z w/w, przyjętą przez komisję poprawką.

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2009 /druk nr 497, 497A oraz 496/1/

Komisja nie wniosła uwag do w/w projektu uchwały i w wyniku głosowania zaopiniowała ją 8 głosami za – jednogłośnie. 

Ad. 3 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom /druk nr 498, 498A /            

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w tym punkcie obrad zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem czy coś się zmieniło w uwarunkowaniach formalno-prawnych w ŁKS, tzn. czy klub uiścił ZUS-owi i Urzędowi Skarbowemu pieniądze, że jest propozycja Prezydenta przyznania mu środków?            P

an Prezydent Choiński wyjaśnił, że ŁKS tych spraw nie uregulował jeszcze. Dodał, że Sąd powołał Kuratora ŁKS. Pan Kurator spotkał się z Prezydentem. Prezydent Miasta stoi na stanowisku, żeby łączyć działania sponsora głównego z innymi sponsorami, a miasto wesprze wówczas klub, jednak po załatwieniu przez klub zaległości.           

Radny Jan Kleczyński odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że jak najbardziej jest za wsparciem klubu ŁKS, jednak aby nie było później tak, że to Rada skierowała środki i to Rada jest winna, jeśli coś od strony formalno-prawnej nie będzie tak jak być powinno.           

Następnie głos w dyskusji zabrał Pan Józef Babiel – Biuro Kultury, Sportu i Turystyki, który wyjaśnił, że przedstawiając omawiany wniosek na każdym gremium, tj. Łomżyńskiej Radzie Sportu i Zespołowi Konsultacyjno-Opiniującemu mówiono o tym, że ten projekt budżetu jeśli chodzi o środki dla ŁKS jest na granicy prawa w tym sensie, że praktycznie można było ten wniosek odrzucić. Natomiast jeśli jest wola pomocy ŁKS-owi, to właśnie w tym projekcie uchwały takie środki dla klubu się zabezpiecza. Przestępstwo byłoby wówczas, kiedy te pieniądze z konta miasta by wypłynęły. Jeżeli klub nie spełni wymagań formalno-prawnych, to umowy Prezydent Miasta z całą pewnością nie podpisze. Jeśli natomiast Kurator podejmie na tyle ratunkowe działania, że będzie można środki przelać, to pierwsze pieniądze właśnie w tym wniosku zarezerwowane będzie można klubowi natychmiast przelać. Kończąc stwierdził, że do czasu załatwienia przez klub spraw formalno-prawnych te środki pozostaną na koncie miasta, nie zostaną klubowi wypłacone.            

Przewodnicząca obrad zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że mechanizm przyznawania środków jest taki, że kluby, organizacje i stowarzyszenia składają wnioski do urzędu, wydział przekazuje je do zaopiniowania Zespołowi Konsultacyjno-Opiniującemu, a następnie trafia to do komisji Rady. Komisje jeśli chcą coś zmienić mają jedynie możliwość zawnioskowania do Prezydenta o zabranie w całości, czy zmniejszenie kwoty przyznanej jednemu podmiotowi na rzecz drugiego, ale w ramach tylko przedstawionego wniosku i kwoty, nic poza tym.                   

Następnie głos w sprawie omawianego wniosku zabrała radna Alicja Konopka, która zwróciła się z zapytaniem, czym jest spowodowane, że LŁKS PREFBET Śniadowo ma otrzymać tak dużą kwotę dotacji, a innym klubom proponuje się znacznie mniej pieniędzy.           

Pan Józef Babiel wyjaśnił, że zasady, które wypracowała Rada poprzedniej kadencji nagradzają te kluby, które punktują w systemie współzawodnictwa sportu dzieci i młodzieży. Klub PREFBET Śniadowo zdobył 211 punktów, co dało miastu Łomża 7 miejsce w Polsce wśród miast do 80.000 mieszkańców. Dodał, że ten klub zdobył zdecydowanie najwięcej punktów i one w przeliczeniu na środki dały takie dofinansowane. Wyjaśnił, że np. ŁKS w tej rywalizacji zdobył tylko 29 punktów.           

Pan Prezydent Choiński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że środki są przyznawane wg zasad ustalonych przez Radę poprzedniej kadencji. Zasady te opierają się na współzawodnictwie, na zdobytych przez kluby punktach i uważa, że są to bardzo jasne i klarowne zasady.           

Radny Tadeusz Zaremba poparł wypowiedź Prezydenta. Stwierdził, że zasady są jasne, kluby rywalizują i dzięki zdobytym punktom otrzymują wypracowane środki. Zaproponował zakończenie dyskusji i przegłosowanie wniosku.           

Radna Alicja Konopka zabierając głos w dyskusji nie zgodziła się z wypowiedzią radnego Tadeusza Zaremby. Stwierdziła, że jakiś czas temu na komisji trwała dyskusja, że zespół opiniuje wnioski, a zadaniem komisji jest tylko tego zaakceptowanie, że komisja nic nie może, że właściwie po co komisji daje się to do opiniowania. Dziś słyszy, że komisja nie ma prawa się tym w ogóle interesować, tylko pozostawić to klubom. Ona z taką argumentacją się nie zgadza.            

Następnie głos w dyskusji zabrała radna Alicja Bandzul. Stwierdziła, że ona również z takim podejściem i taką argumentacja odkąd jest radną się nie zgadza. Dodała, że w maju Komisja Rodziny również będzie opiniowała wnioski ze swojego zakresu działania i popiera zdanie radnej Konopka, że po co się to komisji daje do zaopiniowania, skoro tak jak zespół zaopiniuje, tak ma pozostać. Nie zgadza się z tym, bo chodzi o publiczne pieniądze a radni nie mają wpływu na ich podział.            

Pan Prezydent Choiński odnosząc się do wypowiedzi radnych stwierdził, że jego obowiązkiem było przedstawić komisji zasady, na podstawie których przyznano środki. Dodał, że zasady te jak wcześniej wspomniał przyjęła uchwałą poprzednia Rada. Jeśli zdaniem komisji jest potrzeba dokonania zmian w przedkładanym do zaopiniowania wniosku, to komisje maja prawo wnioskować do Prezydenta, przedłożyć propozycję innego rozwiązania. Nie jest taj, że komisje nic nie mogą.            

Radny Tadeusz Zaremba poprosił o przedłożenie dokumentu, który taką procedurę przyznawania środków wprowadza. Dodał, że jeśli jest to uchwała Rady, to trzeba zmienić uchwałę Rady, by zmienić system przydzielania środków.            

Radna Alicja Bandzul ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że na dzisiejszej sesji rada będzie m.in. przyjmować Plan Pracy rady na 2009 rok. Dodała, że pkt. 7 w miesiącu maju to „Podjęcie uchwały w sprawie przyznania dotacji i refundacji z budżetu miasta jednostkom niepublicznym i publicznym …” i punkt ten w 2009 roku przeniesiono z miesiąca czerwca na miesiąc maj po to, żeby radni mieli wpływ na to. Gdy w latach poprzednich podjęcie tej uchwały odbywało się w miesiącu czerwcu, gdy dzieci już jechały na wakacje i komisja np. Rodziny poddawała się ze względu na dobro dzieci i opiniowała tak, jak zawnioskował zespół. Kończąc swą wypowiedź zaapelowała do radnych, by byli dziś na sesji czujni, by ktoś tego punktu znów nie starał się przesunąć na czerwiec, bo w czerwcu znów radni na to nie będą mieli wpływu.           

Radny Jan Kleczyński zabierając głos w dyskusji zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z prośba, by wnioski o dofinansowanie przedkładane były komisjom do zaopiniowania w stosownym czasie, a nie „za pięć dwunasta”, to znaczy w takim czasie, by komisje miały możliwość wnioskowania zmian do Prezydenta i by zespół opiniujący miał możliwość ponownego przeanalizowania wniosków pod kątem wprowadzenia zmian proponowanych przez komisje.            

Pan Józef Babiel wyjaśnił, że procedurę przyznawania dotacji reguluje Łomżyńska Karta Współpracy Miasta i Organizacji Pozarządowych, przyjęta uchwałą rady Miejskiej poprzedniej kadencji. Z tej Karty na mocy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie powołany został przez Radę Miejską Zespół Konsultacyjno-Opiniujący, który jest ciałem społecznym. Zespół pracując opiniuje wszystkie wnioski, jakie do urzędu wpływają w sprawie dofinansowania czy sfinansowania zadań realizowanych w ramach otwartych konkursów ofert ogłaszanych zarządzeniem przez Prezydenta Miasta. Komisja jest ostatnią instancją przed sesją Rady akceptującą, bądź nie przedkładane jej projekty uchwał. Dodał, że Komisja ma prawo negatywnie zaopiniować przedkładany jej projekt uchwały, ma też prawo zgłaszać poprawki.            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w dyskusji zaproponowała przegłosowanie projektu uchwały. Stwierdziła, że Pan Józef Babiel wyjaśnił procedurę opiniowania wniosków, z której jasno wynika, że odbywa się ona w oparciu o uchwałę Rady. Jeśli teraz radni chcą coś zmienić, to należałoby zmienić uchwałę Rady.           

Na tym Przewodnicząca zakończyła dyskusję w tym punkcie obrad. Następnie poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom  - zgodnie z drukiem nr  498A – w załączeniu do protokołu.            

W wyniku głosowania Komisja 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie. 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie Komisji. 

Na tym protokół zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 7 kwi 2009 08:25
  • Data opublikowania: wtorek, 7 kwi 2009 08:29
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 12:11
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej