Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 55 posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek dzienny:

1.    Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń komisji

 

1)    nr 53/09 z dnia 19 marca 2009 roku

 

2)    nr 54/09 z dnia 6 kwietnia 2009 roku

 

2.    Informacja na temat funkcjonowania Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży – druk nr 534

 

3.    Informacja do propozycji nadania nazwy rondu miejskiemu im. dr Jana Stypuły i Augustyna Gontarskiego

 

4.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji celowych w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, a także w sferze podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej - druk 546, 546A

 

5.    Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

 

1)    przyznania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze miasta Łomża - druk nr 549, 549A

 

2)    zmieniającej uchwałę nr 25/V/07 Rady Miejskiej Łomży z dnia 21 lutego 2007 r.  w sprawie określenia zasad dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze miasta Łomża, zmieniona uchwałą nr 69/XIII/07 z dnia 27 czerwca 2007r.  – druk nr 549, 549B

 

6.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2009 - druk nr 547, 547A

 

7.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyznania dotacji z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom – druk nr 539, 539A

 

8.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie miasta Łomża – druk nr 527, 527A

 

9.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie likwidacji szkół – druk nr 532, 532A

 

10. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w statucie Miejskiego Domu Kultury – Domu Środowisk Twórczych w Łomży – druk nr 538, 538A

 

11. Sprawy różne

 

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń komisji:

  1.    nr 53/09 z dnia 19 marca 2009 roku – w wyniku głosowania komisja protokół nr 53/09 przyjęła jednogłośnie – 8 głosami za  

2.    nr 54/09 z dnia 6 kwietnia 2009 roku – Radna Alicja Konopka wniosła na piśmie następujące zastrzeżenia - do protokołu nr 54/09 z dnia 6 kwietnia 2009r. „W protokole nie znalazł się zapis, że przewodnicząca Komisji – radna Agata Gołaszewska w pierwszej części komisji opuściła posiedzenie komisji na dość długi okres czasu, a obradom przewodniczyła Pani radna Bogumiła Olbryś, co również nie zostało odnotowane. Ponadto należy zauważyć, że jest to niezgodne z zapisami Statutu Miasta, który określa, że przewodniczenie komisji jest możliwe przez zastępcę przewodniczącego bądź inną osobę wyłącznie podczas nieobecności na posiedzeniu /obradach/ komisji. W tym przypadku taka sytuacja nie miała miejsca, ponieważ Pani radna Agata Gołaszewska podpisała listę obecności i ponadto za około 45 minut powróciła na obrady i przejęła prowadzenie. W protokole nie odnotowano również faktu zgłoszenia wniosku formalnego radnej Alicji Konopka o skierowanie zapytania do IPN o fakty potwierdzające świadomą i tajną współpracę ze służbami bezpieczeństwa Pana śp. dr Jana Stypuły. Mimo ponawianie tego wniosku przewodnicząca nie poddała go pod głosowanie. Nie odnotowano także faktu, że opuściłam w formie protestu posiedzenie komisji, w formie protestu przeciwko łamaniu przepisów Statutu Miasta. Złamano po raz kolejny przepisy statutu dotyczące procedur postępowania dotyczących zgłaszanego wniosku formalnego, uzasadniając takie traktowanie sprawy, że wnioskodawca wyszedł, co nie ma nic wspólnego z procedowaniem. Ten protokół podpisała przewodniczącą poświadczając tym samym nieprawdę i działając niezgodnie /po raz kolejny/ z przepisami. Protokół powinien być podpisany przez przewodniczącego komisji po jego przyjęciu przez komisję w czasie głosowania”. Treść pisma radnej Alicji Konopka – w załączeniu do protokołu z prośbą o uzupełnienie protokołu o fakty.

  

Przewodnicząca obrad odnosząc się do w/w zastrzeżeń stwierdziła, że uwaga dotycząca faktu opuszczenia przez nią na jakiś czas posiedzenia komisji dotyczy i innych radnych, bo często jest tak, że radni otrzymują telefon, wychodzą z posiedzenia komisji i tego nie odnotowywano. Na posiedzeniu w dniu 6 kwietnia br. otrzymała telefon od chorego dziecka, opuściła obrady ale trwało to krótką chwilę, co poświadczyć mogą członkowie komisji.

 

Radna Alicja Konopka stwierdziła, że Pani Agata Gołaszewska jest przewodniczącą komisji i nie może wychodzić z posiedzenia, radny może przeprosić, zwolnić się i wyjść, ale Pani Przewodnicząca nie.

Przewodnicząca obrad stwierdziła, że to ona jest w tej chwili przy głosie i prosi o zachowanie porządku, bo potem radna Konopka zarzuca jej potem że nie pilnuje porządku.

 

Radna Alicja Konopka potwierdziła, że przewodnicząca nie pilnuje porządku. Dodała, że zgłosi to nawet do Wojewody, bo tak być nie może, bo przewodnicząca łamie prawo.

 

Przewodnicząca obrad kontynuując swą wypowiedź stwierdziła, że nie opuściła obrad absolutnie na 45 minut. Jest to zwykłe kłamstwo ze strony radnej Konopka. Następnie odnośnie wniosku formalnego, który radna Alicja Konopka zgłosiła w sprawie śp. dr Jana Stypuły – ze względu na chaos, który m.in. Pani radna Konopka głośno rozmawiając zakłócała – a radny Sychowicz redagował ten wniosek na piśmie i miał on być za chwilę odczytany, jednak Pani radna Konopka ostentacyjnie wyszła z posiedzenia.

 

Radna Alicja Konopka zwróciła się z zapytaniem do Przewodniczącej obrad dlaczego nie przegłosowała jej wniosku.

 

Przewodnicząca obrad stwierdziła, że to było w trakcie dyskusji i absolutnie z jej strony nie nastąpiło złamanie prawa.

 

Radna Alicja Konopka odnosząc się Przewodniczącej obrad stwierdziła, że tak jak Pani Przewodnicząca zna prawo, tak jest przekonana, że go nie łamie. Ona natomiast uważa, że wystarczy tego i zgłosi te sprawy do Pana Wojewody. Dodała, że nie wie czy Pani Przewodnicząca o tym wie, że przewodnicząca ma inne obowiązki, tak jak Przewodniczący Rady i inni Przewodniczący Komisji Rady niż zwykły radny. Przewodniczenie komisji to jest poważna sprawa. To wszystko jest unormowane w Statucie i w ustawie o samorządzie gminnym. Następnie stwierdziła, że zanim pani Przewodnicząca zacznie polemizować i przekonywać, że ma rację, bardzo poprosiła, by zapoznała się z tymi przepisami. Ona natomiast będzie drążyć temat, bo wystarczy tego nieporządku. Pani Przewodnicząca opuszcza sobie obrady, wychodzi, dzwoni, wraca, a jest przewodniczącą i jest zapis, który mówi, że tylko wtedy inna osoba wyznaczona może prowadzić obrady, jeżeli nie ma przewodniczącego.

 

Radny Tadeusz Zaremba zaproponował, by komisja odniosła się do sprawy. Dodał, że jest teraz punkt obrad „Zatwierdzenie protokołu”. Radna Alicja Konopka wniosła o dokonanie poprawek w protokole i tych poprawek jest kilka. W związku z tym komisja dopiero po uzgodnieniach , bo być może trzeba będzie przesłuchać taśmę – bo to wszystko jest do sprawdzenia – ale musi uzgodnić co w tym protokole należy odnotować, co z niego wykreślić i na tym zakończyć. Generalnie nie ma obowiązku notować tego co gdzieś tam było powiedziane, bo Statut mówi bardzo wyraźnie co się w protokole notuje. Czasem niektórzy życzą sobie aby ich wypowiedź zapisać, więc wtedy jest zapisana, ale nie ma wcale takiej potrzeby. Ale jeśli z jednej strony jest zapisane w protokole, że radna Alicja Konopka opuściła posiedzenie komisji – to przeprasza ale to nie jest pierwszy taki przypadek, że ktoś z tej komisji wychodzi – i wcale nie dziwi się reakcji radnej – żądania zapisania tego w protokole. Należy więc uzgodnić co do tego protokołu należy zapisać.

 

Radna Alicja Konopka stwierdziła, że podała konkretne uwagi, w której części zapisów protokołu się nie zgadza. Dodała, że jest jeszcze możliwość przesłuchania taśmy, bo fakt, że radna Olbryś prowadziła obrady nie jest nigdzie odnotowany – tak jakby dalej prowadziła je radna Gołaszewska.

 

Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że samo nagranie i sam odbiór fonetyczny nagrania i jej głosu jest zupełnie inny niż radnej Agaty Gołaszewskiej.

 

Radna Alicja Konopka zgodziła się z wypowiedzią przedmówczyni. Dodała, że sprawdzała to dzisiaj i w protokole tego nie ma.

 

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że zwykle się nie zapisywało tego ale jeśli inne rzeczy się pisze, to i to powinno być.

 

Radna Bogumiła Olbryś ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że litera prawa to jedno, a wydaje jej się troszeczkę kobiece animozje, to drugie. Dodała, że wydaje jej się, że są takie sytuacje jak ta omawiana, że opuszczenie przez przewodniczącą dosłownie na kilka minut posiedzenia celem odebrania ważnego telefonu, co wiadomo zgodnie z przepisami prawa to nie powinno mieć miejsca, ale jednak to aż tak mocno nie zaburzyło toku merytorycznej pracy komisji. Nadal trwała burzliwa dyskusja na temat informacji osoby śp. dr Jana Stypuły i to na pewno też miało miejsce w nagraniu. Z tego, co wszyscy obserwowali – radny Krzysztof Sychowicz złożył praktycznie taki sam wniosek jak radna Alicja Konopka i ten wniosek został odpowiednio przez wszystkich radnych potraktowany.

 

Radna Alicja Konopka odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że jej wniosek powinien być przegłosowany. Ponadto jeśli w protokole jest zapis, że ona opuściła komisję, czego nie zaprzecza, to powinien być i zapis, że Pani Przewodnicząca z komisji wyszła. Nie neguje tego, że mogło być chore dziecko, bo są różne sytuacje życiowe, natomiast porządek prawny nie został zachowany. Nie można tak robić.

 

Radna Bogumiła Olbryś kontynuując swą wypowiedź stwierdziła, że radna wchodzi w dyskusję, nie daje przedmówcom dokończyć tego, co jest sednem sprawy. Dodała, że jak wcześniej wspomniała, radny Krzysztof Sychowicz złożył podobny wniosek i został on przegłosowany. Kończąc swą wypowiedź stwierdziła, że w momencie, gdy radna Alicja opuszczała salę obrad, to już przewodnicząca obrad była na komisji obecna.

 

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że należy ustalić konkretne sformułowania protokołu i je przegłosować.

 

            Radny Krzysztof Sychowicz zabierając głos w dyskusji stwierdził, że uważa, że tych uwag dzisiaj komisja nie przegłosuje. Uważa, że  Panie radne powinny się spotkać z protokolantem i ustaliły konkretne zapisy do protokołu.

 

            Przewodnicząca obrad zwracając się do radnego Krzysztofa Sychowicza stwierdziła, że nie opuściła komisji na 45 minut tylko na 2-3 minuty.     

 

            Radny Krzysztof Sychowicz stwierdził, że nie odnosi się do zawartości merytorycznej zgłoszonych przez radną Alicję Konopka uwag, tylko w ogóle do samej kwestii ich zgłoszenia.

 

            Radna Alicja Konopka stwierdziła, że to można sprawdzić odsłuchując nagranie. Jeśli się okaże, że to było np. 15 minut to poprawi tę uwagę.

 

            Radny Tadeusz Zaremba poparł wniosek radnego Krzysztofa Sychowicza o przełożenie zatwierdzenia tego punktu protokołu po dokonaniu uzupełnienia między wszystkimi zainteresowanymi osobami. Komisja na kolejne posiedzenie otrzyma poprawiony protokół bądź protokół rozbieżności i będzie wtedy decydowała, a dzisiaj tego nie da się zrobić.

 

            Następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego Krzysztofa Sychowicza, a uzupełniony przez radnego Tadeusza Zarembę.

 

W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.

  

Ad. 2

  

Informacja na temat funkcjonowania Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży – druk nr 534

  

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że Zastępcami Dyrektora ZSzDiG są osoby z byłego PG 3. W związku z tym zapytała, kto w Zespole dba teraz o interesy Szkoły Drzewnej i czy był nabór do liceum profilowanego. Następnie stwierdziła, że mieszkańcy informowali ją o braku dyżurów dyrektorów w szkole. Zwróciła się do obecnego na posiedzeniu Komisji Dyrektora ZSzDiG czy rozważał obecność dyrekcji w oby siedzibach zespołu aż do czasu jej przeniesienia do docelowego budynku. Zapytała również czy w przypadku braku naboru wszyscy nauczyciele szkoły znajdą potem gdzieś zatrudnienie.

 

            Pan Wojciech Mioduszewski – Dyrektor ZSzDiG odnosząc się do zapytań radnej Wandy Mężyńskiej stwierdził, że każdy człowiek, który chce kierować zespołem ludzkim i robić to w sposób zorganizowany, zaplanowany, a przede wszystkim odpowiedzialny, powinien mieć wsparcie w ludziach, na których wie, że może liczyć. Dodał, że  osobiście od wielu lat zna Panią Armista i Pana Listowskiego  i pomimo tego, że wiedział, że pełnili funkcje kierownicze w PG 3 postanowił swoje propozycje skierować właśnie w ich kierunku i ich powołał na swoich zastępców. Jego zdaniem nie zdezorganizuje to w żadnej mierze pracy szkoły mimo tego, że obaj jego zastępcy wywodzą się z PG 3. W skład kadry kierowniczej z dniem 1 marca br. weszła Pani Katarzyna Mieczkowska – nauczyciel przedmiotów zawodowych szkoły drzewnej. Następnie odnosząc się do zapytania dotyczącego liceum profilowanego wyjaśnił, że jest to szkoła wygasająca i nie jest prowadzony do niej nabór. Następnie odnosząc się do uwagi dotyczącej obecności kadry kierowniczej stwierdził, że został opracowany grafik dyżurów i nigdy nie jest tak, że zastępcy opuszczając jeden czy drugi budynek szkoły nie zostawiają informacji o numerze kontaktowym, pod którym można ich zastać. Dodał, że jest to przejściowy okres, bardzo trudny i pracowity. Trwają też uzgodnienia z komisją okręgową dlatego czasami któregoś z wicedyrektorów w placówce nie ma, ale nie jest tak, że jest ona pozostawiona sama sobie. Każdy z dyrektorów  w miarę możliwości jest dostępny, a żadna decyzja nie czeka na załatwienie 3-4 dni z powodu nieobecności dyrektora. Następnie poinformował, że na nowy rok szkolny zaplanował 4 klasy szkoły ponadgimnazjalnej o specjalnościach: technik technologii drewna, technik technologii ochrony środowiska, technik geodeta oraz jedną klasę szkoły zawodowej. Uważa, że praca promocyjna szkoły przebiega prężnie. Jest zainteresowanie tymi kierunkami. Jest przekonany, że wykorzystana została każda możliwość, aby zapewnić placówce dalsze funkcjonowanie.

 

            Radny Krzysztof Sychowicz poprosił o wyjaśnienie na jakim etapie są remonty i przeróbki, które miały być wykonywane w docelowej siedzibie Zespołu Szkół.

 

            Pan Wojciech Mioduszewski – Dyrektor ZSzDiG wyjaśnił, że tak jak podał w przedłożonej komisji informacji zaczęto już wymianę okien w budynku. Został też ogłoszony już przetarg na wykonanie pracowni ochrony środowiska. Kolejno zostanie wykonana szatnia, wymieniona stolarka drzwiowa, jak też zmodernizowany pokój nauczycielski. Z dniem 1 września zgodnie z planem nastąpi rozpoczęcie nauki połączonych szkół w nowej siedzibie.

 

            Radny Tadeusz Zaremba zwrócił się do Dyrektora ZSzDiG z prośbą o podanie informacji ilu nauczycieli kształcących w zawodach drzewnych jest zatrudnionych na stałe oraz jak przygotowane są warunki w nowym obiekcie do prawidłowego kształcenia zawodowych przedmiotów. Ponadto zapytał Pana Dyrektora Mioduszewskiego o ocenę – czy ilość pomieszczeń będących w dyspozycji siedziby zespołu szkół, przy tej liczbie oddziałów jest wystarczająca, czy trzeba będzie szukać dodatkowych pomieszczeń w CKPiU

 

            Pan Wojciech Mioduszewski – Dyrektor ZSzDiG wyjaśnił, że sytuacja kadry zatrudnionej w zespole do kształcenia zawodowego nie wygląda dobrze, gdyż tak naprawdę jest zatrudniony tylko jeden nauczyciel na etacie. Pozostałe osoby to emeryci zatrudnieni na określoną ilość godzin. Dodał, że podjęte zostały działania,  aby we współpracy z CKPiU na określonych warunkach pozyskać nauczycieli przedmiotów kierunkowych, zawodowych. Ponadto stwierdził, że do 31 maja trwa ruch kadrowych w szkolnictwie, po jego zakończeniu i po złożeniu arkusza organizacyjnego będzie pełna informacja w tej sprawie. Ponadto czynnikiem wiążącym będzie nabór do szkoły. Następnie odnosząc się do kwestii warunków do kształcenia stwierdził, że w 100% są one zapewnione jeśli chodzi o kształcenie w kierunku ochrony środowiska – będzie nowoczesne laboratorium. Ponadto są w szkole pracownie komputerowe, nie będzie natomiast od razu pracowni typowo geodezyjnej, to zadanie wymaga trochę czasu i pieniędzy.

 

            Radny Tadeusz Zaremba odnosząc się do w/w stwierdził, że Białystok znalazł świetne rozwiązanie problemu kadry. Pan Prezydent Białegostoku dopłaca inżynierom, którzy normalnie pracują w przemyśle, w gospodarce, a podejmują się prowadzenia zajęć pedagogicznych specjalny dodatek. Uważa, że w naszym mieście też w przypadku kształcenia w tym zespole takie rozwiązanie można byłoby rozważyć. Następnie stwierdził, że nie tylko Rada Miejska jest do tego, by wykładać pieniądze na pracownie szkole, ale są również programy unijne.

 

            Pan Prezydent Choiński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że rzeczywiście jest tylko jeden nauczyciel zawodu pełnozatrudniony, ale stało się tak dlatego, że  poprzednia dyrekcja szkoły drzewnej zatrudniała wiekowych nauczycieli emerytów, a trzech młodych nauczycieli mogących być tam zatrudnionymi szukała pracy. Problem jest w tym, że poprzednia dyrekcja nie dbała o rozwój tej szkoły i nie starała się o nauczycieli.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Bogumiła Olbryś, która zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z zapytaniem, czy znajdzie dodatkowe środki dla ZSzDiG.

 

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że szkoła środki już otrzymała i musi je wykorzystać. Nie ma potrzeby teraz szukania dodatkowych dla niej pieniędzy, bo nie ma pewności, że zdoła je „przerobić”. Zdaje sobie sprawę z jej potrzeb ale pamięta o tym i gdy tylko będą dodatkowe środki w budżecie i określony przez szkołę cel wydatku, postara się o pieniądze na to i zawnioskuje do Rady o ich przyznanie.

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty zabierając głos w tym temacie stwierdził, że to ile środków otrzyma Dyrektor ZSzDiG będzie zależało od niego, a nie od Pana Prezydenta. Dyrektor musi być aktywny, musi wiedzieć czego chce, ma mieć plan rozwoju swojej szkoły. Kończąc stwierdził, że obecnie takie są szkoły, jacy są ich dyrektorzy.

 

            Radny Jarosław kozłowski zabierając głos w dyskusji zwrócił się do Dyrektora ZSzDiG z zapytaniem kiedy i gdzie odbędą się uroczystości 50-Lecia szkoły?

 

            Pan Wojciech Mioduszewski – Dyrektor ZSzDiG wyjaśnił, że główne uroczystości obchodów 50-Lecia szkoły zaplanowane są na 12-13 czerwca br. Pierwszego dnia odbędzie się spotkanie w starej szkole, a na drugi dzień zaproszeni zostaną goście do obejrzenia nowej siedziby szkoły.

 

            Następnie głos w dyskusji zabrał Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta. Stwierdził, że bardzo się cieszy z faktu połączenia szkół w zespół, że zostało to uporządkowane. Dodał, że jego zdaniem szkoła drzewna ma wyjątkowy budynek – z salą gimnastyczną, obiektami sportowymi, boiskiem, przestrzennymi salami lekcyjnymi i korytarzami i dzięki temu ma ona wielką szansę rozwoju. Bardzo ceni sobie współpracę z Dyrektorem Mioduszewskim, jest ona bardzo dynamiczna, rzeczowa i owocna. Następnie zasygnalizował komisji temat budynku Szkoły Drzewnej, który miał zostać przekazany OKE. Wyjaśnił, że Dyrektor OKE do dnia dzisiejszego nie wystąpił do miasta o przekazanie mu tego budynku w zarząd, nie ma takiego pełnomocnictwa z ministerstwa. Miasto może wszcząć procedury z urzędu i przekazać OKE budynek, ale jest zagrożenie w takim przypadku, bo jeśli OKE odmówi, to wówczas temat upada.

 

            Radny Jan Bajno zabierając głos w w/w sprawie stwierdził, że miasto pozbyło się majątku - Rada podjęła uchwałę w sprawie przekazania budynku przy Al. Legionów na rzecz OKE, a nic się w tej sprawie nie dzieje.

 

            Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta przypomniał dyskusję z sesji, na której Rada rozstrzygała czy OKE ma pieniądze czy nie ma ich, a chodziło o kwotę 1.300tys.zł – i stwierdził, że gdyby już wtedy była decyzja o przejęciu przez OKE budynku, to na dziś zliczając wszystkie środki szkoła miałaby zainwestowane ponad 2mln.zł.

 

            Radny Jan Bajno zwrócił się do Prezydenta Choińskiego, by na Radę nie zrzucał winy. Rada podjęła uchwałę i to generalnie jednogłośnie. Jeśli chodzi o pieniądze to Dyrektor OKE powiedział, że środki przechodzą na kolejny rok, nie przepadną, a w tym roku już i tak nic OKE nie da rady ich wydatkować. Natomiast Rada podjęła decyzję i jeśli to nie wyjdzie, to należy się zastanowić co z tym budynkiem.

 

            Radna Edyta Śledziewska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że wola konstruktywnego rozwiązania problemu Szkoły Drzewnej ze strony radnych była zawsze i poprosiła Prezydenta Choińskiego, by tego radnym nie zarzucał. Pracowała nad tym tematem także spec komisja, której przewodniczył radny Jan Bajno, a prawdą jest, że co chwila zmieniała się koncepcja, co też opóźniło na pewno przekazanie budynku.

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty stwierdził, że uchwałą Rada przekazała budynek Skarbowi Państwa i nie jest on w związku z tym już w jurysdykcji miasta. Na dziś budynek jest jeszcze w zarządzie Szkoły Drzewnej i trzeba ten zarząd przekazać. Jest to sytuacja dość trudna, bo to co jest w zarządzie Skarbu Państwa nie może być jednocześnie użytkowane czy przekazane w zarząd jednostce samorządu terytorialnego. OKE jest jednostką Skarbu Państwa, więc z powodzeniem i budynek może do Skarbu Państwa należeć. To przekazywanie budynku jest źle wykonywane z uwagi na zachowanie się OKE – a nie samorządu. OKE ociąga się z przejęciem majątku i należy wymyśleć sposób, jak na to wpłynąć, by sprawę zakończyć – czy OKE przejmuje ten budynek czy nie. Jeśli nie, to należy zarząd przekazać komuś innemu.

 

            Radna Alicja Konopka zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że OKE bardzo zabiegała o ten budynek i właściwie Rada kierując się tym, by OKE została w Łomży, podjęła stosowną uchwałę. Dodała, że pieniądze dla OKE już wówczas w budżecie były, potem zniknęły, a Pan Dyrektor OKE już na komisji się nie pokazywał. To budziło niepokój i zastanowienie dlaczego nie wypowiada się jednoznacznie.

 

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy w budżecie OKE jest kwota 600tys.zł na przejęcie budynku.

 

            Radny Jan Bajno ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że jest możliwość prawna przekazania przez miasto budynku dla OKE, gdyż Rada podjęła uchwałę w konkretnym celu, z konkretnym przeznaczeniem budynku na funkcjonowanie OKE.

 

Przewodnicząca obrad stwierdziła, że w budżecie miasta na 2008 rok była kwota 1.300tys.zł, a na rok 2009 jest tylko 600tys.zł na ten cel. Reszta leży w gestii OKE. Następnie wyraziła nadzieję, że na jednym z najbliższych posiedzeń komisja otrzyma bliższe informacje w tej sprawie.

 

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania większością głosów za przyjęła informację na temat funkcjonowania Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży – zgodnie z drukiem nr 534.

  

Ad. 3

  

Informacja do propozycji nadania nazwy rondu miejskiemu im. dr Jana Stypuły i Augustyna Gontarskiego

  

            Radny Tadeusz Zaremba zabierając głos w tym temacie stwierdził, że niechcący komisja stała się uczestnikiem czegoś jego zdaniem bardzo dziwnego gdyż: 1/ pojawił się wniosek środowiskowy środowiska, które nadal jest zainteresowane wnioskowaną sprawą, 2/ podjęto działania ze strony Urzędu Miejskiego, a konkretnie przez Pana Prezydenta Sroczyńskiego – zapytanie do IPN, 3/ przyszła odpowiedź z IPN, z której zupełnie nic nie wynika literalnie, bo jest tylko to co jest w zbiorach historycznych IPN, a to nie jest żadna procedura lustracyjna. Tak naprawdę taka procedura w żadnych przepisach prawa nie występuje. Dodał, że wiele jest przypadków ludzi z bliskiego kręgu, którzy znajdowali się na tzw. „liście” i potem się okazało, że są ofiarami. Z przedłożonej informacji nie wynika, że Pan śp. dr Jan Stypuła był tajnym i świadomym współpracownikiem. W związku z powyższym stwierdził, że sprawy nie można tak pozostawić, lecz – choćby w imię osoby, która już sama się nie może bronić – należy wyjaśnić jaka jest procedura i o co w tym chodzi. Uważa, że nie należy rozstrzygać o ustanowieniu proponowanej nazwy czy nie, lecz jego zdaniem komisja powinna zwrócić się do prawników z prośbą o przedstawienie bardzo szczegółowej ekspertyzy jaka jest sytuacja prawna tego incydentu i co w tej kwestii można zrobić, by nie zakończyć sprawy stwierdzeniem „nic się nie stało”. Kończąc stwierdził, że jest to wniosek formalny i prosi o jego przegłosowanie po zakończeniu dyskusji w tym temacie /wniosek w załączeniu do protokołu/.

 

            Kolejno głos w tym temacie zabrała radna Alicja Konopka. Stwierdziła, że popiera wniosek radnego Zaremby, bo na takim etapie sprawa nie może pozostać. Dodała, że do komisji wpłynął wniosek z dwóch instytucji, tj. ze Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” oraz od środowiska weterynaryjnego. Dodała, że nie wie dlaczego wysłano pismo do IPN o sprawdzenie, bo od niemal 16 lat jest radną i dotychczas nikt nikogo nie sprawdzał. Komisja musi otrzymać wyjaśnienie jak to się powinno odbywać, czy to jest konieczność, czy prawo się zmieniło, czy teraz należy o każdego kandydata w IPN pytać – a następnie wniosek ten powinien wrócić na komisję celem zaopiniowania. Na sesję też ta sprawa powinna trafić, bo środowiska wnioskujące są tym zbulwersowane. Ta sprawa musi się jakoś zakończyć. Jeśli Rada nie podzieli tej propozycji, zagłosuje przeciwko.

 

            Przewodnicząca obrad zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że procedura nazewnictwa ulic, placów itd. jest taka, że Prezydent występuje z wnioskiem do komisji o opinię, a następnie trafia to na obrady sesji. W tym przypadku odbyło się inaczej – środowiska zainteresowane zgłosiły komisji i Prezydentowi Miasta chęć nadania imienia rondu im. śp. dr Jana Stypuły. W związku tym powinno ta sprawa, jak mówi radna Alicja Konopka wrócić na komisję do ponownego przeanalizowania.

 

            Następnie głos w dyskusji zabrał radny Krzysztof Sychowicz. Stwierdził, że słusznie w dyskusji stwierdzono, że nie samorząd jest od lustracji i nie do niego należy wydawanie opinii w tego typu kwestiach ani tak jednoznacznych stanowisk, jakie padają. Ponadto stwierdził, że ani Rada Miejska ani Komisja Edukacji nie jest strona w tym wypadku aby wnioskować do radców prawnych o cokolwiek. On jako członek tej komisji nie chce być stroną w jakichkolwiek sprawach, a tym bardziej okazać się nagle zwolennikiem czy przeciwnikiem grupy weterynarzy. Dodał, że jeśli nawet komisja nie zajmie stanowiska czy negatywnie zaopiniuje wniosek, to nie zamyka to drogi do uczczenia śp. dr Jana Stypuły przez te środowiska w inny sposób. Jeżeli te środowiska chcą, mają otwartą drogę. Ponadto stwierdził, że jest taki bardzo dobry zwyczaj, że w sytuacji gdy pojawiają się obojętnie jakie kontrowersje, spory – to unika się z powodu tych różnych niejasności honorowania w ten sposób osób niedawno zmarłych. Dłuższa perspektywa czasu pozwala na lepszą ocenę danych postaci. Zdecydowanie jest przeciwny występowaniu przez komisję do prawników, bo to nie komisja jest stroną w tych działaniach. Kończąc swą wypowiedź odczytał wniosek formalny o nie zajmowanie stanowiska w tej sprawie – wniosek w załączeniu do protokołu.

 

            Radna Alicja Konopka stwierdziła, że nie zgadza się z radnym Krzysztofem Sychowiczem. Dodała, że sprawa trafiła do komisji i to Rada jest organem, który nadaje imiona placom, rondom, ulicom, mostom itd., a wnioskować może każdy. Wnioskodawca zgłasza propozycję do Rady i na tym się jego rola kończy. Teraz to sprawa Rady, co z tym dalej zrobi. Tak tej sprawy pozostawić na takim etapie nie można. Dodała, że być może radny Krzysztof Sychowicz dlatego nie chce być stroną, bo jest w trochę niezręcznej sytuacji, bo jako pracownik IPN i jednocześnie radny – już staje się strona w tym momencie. Przypomniała, że Pan Jerzy Cwalina był pracownikiem NFZ i nie mógł być radnym, a Pan Krzysztof Sychowicz jest i lustratorem i radnym i nad tym się mocno zastanawia.

 

            Radny Krzysztof Sychowicz zabierając głos ad vocem stwierdził, że w tej chwili radna Alicja Konopka zarzuca mu kłamstwo.

 

            Radna Alicja Konopka stwierdziła, że tylko pyta o to.

 

            Radny Krzysztof Sychowicz kontynuując swą wypowiedź stwierdził, że jest pracownikiem Biura Edukacji Publicznej IPN, które nie zajmuje się lustracją w żadnym ujęciu. Od tego w IPN jest specjalne biuro lustracyjne, w skład którego wchodzą prokuratorzy i inne osoby zatrudnione literalnie w tym biurze. Wobec tego nie ma żadnego wpływu na przebieg lustracji ani na żaden proces lustracyjny. Zwrócił się następnie do radnej Alicji Konopka z prośbą, by przestała insynuować zajmowanie się przez niego procesem lustracyjnym.

 

            Radna Alicja Konopka zwracając się do radnego Krzysztofa Sychowicza stwierdziła, że zadała mu pytanie, a radny za bardzo nerwowo do niego podszedł. Dodała, że dziwne zwyczaje panują u radnego Sychowicza w pracy, ponieważ ona jako pracownik ZUS w żadnych sprawach dotyczących ZUS nie może się wypowiadać. Dla niej nie jest to jasna sytuacja.

 

            Radny Krzysztof Sychowicz zwrócił się do radnej Alicji Konopka z propozycją, by zajrzała na stronę Internetową IPN, tam uzyska wyjaśnienie.

 

            Radny Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji powrócił do kwestii wniosku, jaki wcześniej złożył. Dodał, że wniosek podtrzymuje i uważa, że nie jest w tej sprawie tak, że komisja będzie zajmować jakiekolwiek stanowisko. Komisja niechcący stała się uczestnikiem procedury dzikiej lustracji, której podjął się samorząd miejski. Samorząd podjął się pewnej procedury, która nie została zakończona, bo sam fakt, że coś w archiwum IPN jest zapisane, nie jest zakończeniem sprawy. W związku z tym raz jeszcze podkreślił, że podtrzymuje zgłoszony wniosek, w którym wnosi, by ktoś, kto jest biegły w prawie, np. radca prawny UM powiedział komisji co w tej sytuacji należy zrobić – czy sprawę, zamknąć bo komisja nie jest stroną, czy podjąć jakieś wyjaśnienia, czy np. zwrócić się do wnioskodawców, żeby podjęli typową procedurą lustracyjną. 

 

            W związku z brakiem dalszych uwag w tym temacie Przewodnicząca obrad przystąpiła do głosowania zgłoszonych w trakcie dyskusji wniosków.

 

            Radny Krzysztof Sychowicz zwrócił uwagę, że nieco inaczej radny Tadeusz Zaremba przedstawił swój wniosek na wstępie dyskusji niż przed chwilą.

 

            W związku z powyższym radny Tadeusz Zaremba odczytał treść wniosku – „Wnoszę o dostarczenie Radzie i komisji ekspertyzy prawnej, która jednoznacznie określi konieczną procedurę zakończenia tej sprawy z poszanowaniem godności osoby zmarłej, która sama nie może się bronić. Pismo IPN w sprawie zbioru informacji dot. śp. dr Jana Stypuły nie stanowi formalno-prawnego zakończenia procedury lustracyjnej, która poprzez zaistniałe działania została w sposób „dziki” rozpoczęta” – wniosek w załączeniu do protokołu.

 

            Następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski:

 

1)    radnego Tadeusza Zaremby – w wyniku głosowania komisja nie zajęła stanowiska w sprawie wniosku stosunkiem głosów: za – 2 głosy, przeciw – 2 głosy. Wstrzymujących się – 5 głosów

  Radny Krzysztof Sychowicz zabierając głos w dyskusji stwierdził, że skoro pierwszemu wnioskowi komisja nie nadała biegu, a punkt nad którym komisja dyskutuje jest tylko informacją, nie ma sensu głosowania jego wniosku, więc go wycofał.   Następnie Komisja przeszła do omawiania informacji do propozycji nadania nazwy rondu miejskiemu imienia Augustyna Gontarskiego  

            Jako pierwszy głos w tym temacie zabrał Pan Stefan Sutyniec – Przewodniczący RO nr 10, która wystąpiła do Prezydenta Miasta z wnioskiem w tej sprawie. Wyjaśnił, że po otrzymaniu informacji, że w archiwum IPN nie odnaleziono materiałów dotyczących śp. Augustyna Gontarskiego, że był żołnierzem AK wcale nie znaczy, że są dowody, że on nim nie był. Dodał, że zaproponowano, by rondu temu nadać nazwę „ostrołęckie”, jednak RO nr 10 się tej propozycji sprzeciwiła i zaczęła szukać kontrpropozycji. Mieszkańcy sami zgłosili propozycję nadania rondu im. śp. Augustyna Gontarskiego. Dodał, że RO jest w posiadaniu informacji historycznych o śp. Augustynie Gontarskim i są one niepodważalne: że tam mieszkał, że wszyscy go znają, został aresztowany przez gestapo jako aktywny działacz podziemia, został wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sztutowie i tam zginął/. Kończąc swą wypowiedź stwierdził, że jest to wybór mieszkańców i zagwarantował, że nikt za kilka czy kilkanaście lat nie zechce zmieniać nazwy tego ronda. Dodał, że cała dokumentacja dotycząca śp. Augustyna Gontarskiego znajduje się w urzędzie, została dostarczona wraz z wnioskiem .

 

            Radny Tadeusz Zaremba zaproponował zamknięcie dyskusji w tym punkcie. Stwierdził, że nie ma jasnej procedury nadawania imion ulicom, placom, rondom itp. Robione to jest na zasadzie – że jest aplauz, bo coś się pojawi, a czasami nie. Zaproponował więc zawiesić rozpatrywanie tej sprawy do czasu wyjaśnienia procedur nadawania nazw w mieście.

 

            Pan Stefan Sutyniec stwierdził, że na jednym z wcześniejszych posiedzeń komisji, na którym również dyskutowano na temat nadawania nazw ulicom zapytał Pana Prezydenta Sroczyńskiego jaki jest system nadawania ulicom w Łomży. Został przez Pana Prezydenta Sroczyńskiego potraktowany bardzo prymitywnie, złośliwie.

 

            Następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego Tadeusza Zarembę.

 

            W wyniku głosowania komisja 2 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 5 wstrzymujących wniosek przyjęła.

  Ad. 4  

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji celowych w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, a także w sferze podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej - druk 546, 546A

  

            Radny Krzysztof Sychowicz zabierając głos w tym temacie stwierdził, że chciałby poznać informację odnośnie dofinansowania „STOPKI” na kwotę 5.000zł na tzw. „Wielki Konkurs Pamiętnikarski”. Dodał, że wnosi o przekazanie informacji po zakończeniu konkursu, jego podsumowanie, zestawienie, a mianowicie – czy naprawdę był jest taki wielki, kto wziął w nim udział, czy skala dofinansowania ze strony miasta była adekwatna do jego realiów.

 

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że po zakończeniu konkursu miasto otrzyma rozliczenie dotacji.

 

            Przewodnicząca obrad zwróciła się do Prezydenta Choińskiego z prośbą aby komisja została poinformowana o finale konkursu, by mogła w nim zauczestniczyć.

 

            Następnie radny Tadeusz Zaremba poprosił o informację dotyczącą orkiestry dętej. Stwierdził, że miasto co jakiś czas przekazuje na jej funkcjonowanie całkiem niemałe kwoty, więc chciałby wiedzieć co to jest za przedsięwzięcie. Dodał, że w czasie gdy był nauczycielem Zespołu szkół Mechanicznych, to tam tez była orkiestra, ale ona sama się utrzymywała.

 

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że orkiestra funkcjonuje przy stowarzyszeniu. Prowadzi ją Pan Waldemar Borusiewicz. Dodał, że dzisiejsza dotacja i następna jaka będzie proponowana są na pewno zasadne, bo służą jej wspieraniu. Dodał, że w skład orkiestry wchodzi ok. 40 osób, jest już w pełni umundurowana, posiada niezbędny sprzęt muzyczny. Zaprosił następnie na koncert orkiestry, który odbędzie się dnia 3 maja br. Ponadto poinformował członków komisji, że ościenne samorządy wspierają działalność orkiestry zamawiając jej koncerty, pieniądze jakie idą z budżetu miasta byłyby niewystarczające na jej prawidłowe funkcjonowanie.

 

            Radny Tadeusz Zaremba zabierając ponownie głos w tym temacie stwierdził, że zamiast co jakiś czas z doskoku przekazywać orkiestrze parę groszy, to skoro jest to łomżyńska orkiestra, to uważa, że warto byłoby przyjąć jej całoroczny harmonogram finansowy.

 

            Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że orkiestra działa jako stowarzyszenie, więc zgodnie z prawem musi ubiegać się o fundusze poprzez udział w konkursach i tak to się odbywa. Część środków idzie z promocji miasta a część z programów, w jakich orkiestra uczestniczy. Innej drogi jej finansowania nie ma.

             Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji celowych w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, a także w sferze podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej zgodnie z drukiem nr 546, 546A.     Ad. 5 

Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

 

1.    przyznania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze miasta Łomża - druk nr 549, 549A

 

2.    zmieniającej uchwałę nr 25/V/07 Rady Miejskiej Łomży z dnia 21 lutego 2007 r.  w sprawie określenia zasad dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze miasta Łomża, zmieniona uchwałą nr 69/XIII/07 z dnia 27 czerwca 2007r.  – druk nr 549, 549B

 

Wniosek w sprawie w/w projektów uchwał przedstawiła komisji Pani Jolanta Łapińska – Naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta – zgodnie z drukiem nr 549.

 

Komisja nie wniosła uwag do projektów uchwał w powyższych sprawach i w wyniku głosowania zaopiniowała je następującą ilością głosów:

 

1.    w sprawie przyznania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze miasta Łomża - druk nr 549, 549A - jednogłośnie – 9 głosami za,

 

2.    zmieniającą uchwałę nr 25/V/07 Rady Miejskiej Łomży z dnia 21 lutego 2007 r.  w sprawie określenia zasad dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze miasta Łomża, zmieniona uchwałą nr 69/XIII/07 z dnia 27 czerwca 2007r.  – druk nr 549, 549B – 8 głosami za – jednogłośnie.

  Ad. 6  

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2009 - druk nr 547, 547A

  

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 547 – w załączeniu do protokołu.

             Komisja nie zgłosiła uwag do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2009 rok – druk nr 547A i w wyniku głosowania zaopiniowała go pozytywnie 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.  

Ad. 7

  

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie miasta Łomża – druk nr 527, 527A

              Komisja nie zgłosiła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 8 głosami za.      Ad. 8 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie likwidacji szkół – druk nr 532, 532A

  

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty – zgodnie z drukiem nr 532 – w załączeniu do protokołu.      

Komisja nie zgłosiła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za.

  

Ad. 9

  

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w statucie Miejskiego Domu Kultury – Domu Środowisk Twórczych w Łomży – druk nr 538, 538A

  

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Józef Babiel – Biuro Kultury, Sportu i Turystyki – zgodnie z drukiem nr 538 – w załączeniu do protokołu.

 

            Komisja nie zgłosiła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za.

  

Ad. 10

  

Sprawy różne:

 

1.    Przewodnicząca obrad przedstawiła Komisji zaproszenie na Finał Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jana Kulki oraz na koncert zespołu Czerwony Tulipan

 

2.    Przewodnicząca obrad zwracając się do Prezydenta Choińskiego przypomniała o wniosku dotyczącym opracowania i przedłożenia do wiadomości komisji harmonogramu prac ośrodka rewalidacyjno-opiekuńczego w Łomży

 

3.    Radny Tadeusz Zaremba zwrócił się do Prezydenta Choińskiego z prośbą o przedłożenie komisji informacji na temat zakończonych dużych projektów unijnych. Dodał, że chodzi mu o tzw. działania 911, 912 i 92 oraz dwa duże konkursy 334 w Ministerstwie Edukacji – Pan Prezydent Choiński wyjaśnił, że takie zestawienie już posiada, przekaże je Komisji na najbliższej sesji.

 Więcej spraw różnych nie zgłoszono, w związku z powyższym Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.
  • Data powstania: Data powstania: piątek, 26 cze 2009 08:32
  • Data opublikowania: piątek, 26 cze 2009 08:46
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 12:13
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej