Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 4 posiedzeniu /wspólnym z Komisją Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia/ w dniu 8 lutego 2011 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Omówienie spraw związanych z realizacją budowy pływalni, wynikających z wyjazdowej, wspólnej Komisji Gospodarki Komunalnej z Komisją Sportu, Turystyki i Rekreacji

 

2.    Analiza zawieszenia aktywności Zarządu Miejskiego Łomżyńskiego Szkolnego Związku Sportowego i ostatecznego uregulowania sytuacji formalno-prawnej tego stowarzyszenia

 

3.    Analiza zasad przyznawania dotacji klubom sportowym na realizację programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży

 

4.    Analiza i zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2011 rok - druk nr 26, 26A

 

5.    Sprawy różne

 

 

Ad. 1

 

 

Omówienie spraw związanych z realizacją budowy pływalni, wynikających z wyjazdowej, wspólnej Komisji Gospodarki Komunalnej z Komisją Sportu, Turystyki i Rekreacji

 

 

            Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji przedstawiła Komisjom odpowiedź na zapytania i uwagi dotyczące realizacji basenu miejskiego realizowanego przy ul. Ks. Kardynała Wyszyńskiego, przedstawione na wspólnym posiedzeniu Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji z Komisją Gospodarki Komunalnej na posiedzeniu w dniu 1 lutego br. – informacja w załączeniu do protokołu.

 

 

Głos w dyskusji w tym temacie zabrali:

 

 

            Radna Elżbieta Rabczyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że w informacji przedstawionej przez Panią Annę Armista nie otrzymała odpowiedzi na pytanie, kto podjął decyzję o tym, że pływalnia będzie spełniać wymogi lokalne, krajowe, a dlaczego nie można było zrobić jej tak, aby spełniała ona wymogi międzynarodowe.

 

 

            Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji stwierdziła, że w dniu dzisiejszym nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na zapytanie radnej. Dodała, że przejrzy dokumentację dotyczącą postępowania przetargowego na to zadanie i wtedy udzieli odpowiedzi.

 

 

            Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie dlaczego na basenie będą tylko jedne czytniki, skoro część przeznaczona na SPA będzie użytkowana przez prywatną firmę. Jak to będzie rozliczane?

 

 

            Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji wyjaśniła, że tak system został tak skonstruowany, że nie będzie problemu z rozliczeniem kosztów pomiędzy MOSiR, a prywatnym użytkownikiem części SPA. System odczyta i oddzieli koszt za korzystanie z jednej i drugiej części obiektu i pozwoli obu podmiotom właściwie je rozliczyć.

 

 

            Radna Bernadeta Krynicka poprosiła, aby komisjom przekazana została szczegółowa informacja, jak wyglądać będzie sprawa rozliczania kosztów pomiędzy prywatnym podmiotem dzierżawiącym część obiektu ze SPA, a MOSiR.

 

 

            Radny Andrzej Grzymała poprosił o wyjaśnienie, czy prywatny podmiot, który będzie korzystał z części basenu na potrzeby SPA będzie uczestniczył w kosztach zakupu czytników.

 

 

Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji wyjaśniła, że nie zna odpowiedzi na w/w pytanie.

 

 

Przewodniczący obrad zabierając głos w tym temacie stwierdził, że na terenie obiektu przy ul. Ks. Kardynała Wyszyńskiego będzie również oddana do użytku kriokomora. W związku z tym poprosił o wyjaśnienie, czy jest szansa, że ta kriokomora ruszy jak najszybciej, tj. czy podjęto rozmowy z dyrekcją szpitala w kwestii zatrudnienia w niej specjalistów, bo takie są wymogi. O odpowiedź na to pytanie poprosił radnego Jana Bajno, który pełni jednocześnie funkcję Zastępcy Dyrektora Woj. Szpitala w Łomży.

 

 

Radny Jan Bajno wyjaśnił, że wstępne rozmowy z Dyrektorem MOSiR w sprawie zabezpieczenia personelu medycznego na potrzeby kriokomory zostały przeprowadzone. Szpital musi dokonać analizy opłacalności zabiegów, ale będzie to uzależnione od kalkulacji kosztów użyczenia pomieszczeń przez MOSiR. Znając kalkulację będzie można dopiero dalej temat ten analizować i nad nim dyskutować. Dodał, że obwarowania dotyczące kriokomory są bardzo mocne – musi być tam zatrudniony lekarz, terapeuta, dodatkowy personel, itp. Następnie stwierdził, że miasto projektując komorę w tym obiekcie, już wówczas powinno się zastanowić, w jaki sposób będzie to zadanie realizowało. Miasto nie jest zakładem opieki zdrowotnej, a tego typu zabiegi mogą prowadzić tylko zakłady opieki zdrowotnej. Kriokomory w obiektach typu pływalnia nie powinny funkcjonować, jednak skoro postanowiono, że kriokomora w tym obiekcie będzie, to trzeba ją będzie właściwie zagospodarować. Dodał, że koszty związane z funkcjonowaniem kriokomory są ogromne.  

 

 

Przewodniczący obrad ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że jego zdaniem to miasto, a nie jakiś prywatny podmiot powinno prowadzić siłownię, gdyż tylko w takim układzie będzie ona dostępna większej ilości mieszkańców naszego miasta. Zakup sprzętu nie wiąże się z aż tak wielkimi kosztami, a będzie to bezpieczniejsze i bardziej racjonalne rozwiązanie.

 

 

Następnie głos w tym punkcie obrad zabrała radna Hanka Gałązka. Stwierdziła, że w dniu dzisiejszym na stronie internetowej miasta ukazał się artykuł na temat pływalni przy ul. Niemcewicza. Podano w nim dane dotyczące ilość wejść na pływalnię, odnośnie jej funkcjonowania ogólnie, natomiast nie wspomniano tam jak kosztowny jest to obiekt, jak również jakie ten obiekt osiąga zyski z wejść. Uważa, że takie informacje powinny być społeczeństwu miasta podane.

 

 

Radna Bernadeta Krynicka nawiązując do w/w wypowiedzi stwierdziła, że operuje się cyframi, a tak naprawdę nie wiadomo czy pływalnia przy Niemcewicza przyniosła zyski, czy tez trzeba było do niej dołożyć, a jeśli tak, to ile.

 

 

Kolejno Przewodniczący obrad zwrócił się do Pani Anny Armista z zapytaniem, kiedy przewiduje się oddanie pływalni przy ul. Kard. Wyszyńskiego do użytku.

 

 

Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji wyjaśniła, że planowany odbiór obiektu przez nadzór budowlany jest na dzień 14 lutego br. Decyzja nadzoru uprawomocnia się 14 dni, więc jeśli będzie pozytywna, basen zostanie oddany do użytku z końcem lutego lub na początku marca br.

 

 

Następnie radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o wyjaśnienie, czy Dyrektor MOSiR przeprowadzał już rekrutację pracowników do nowego obiektu.

 

 

Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji wyjaśniła, że z informacji jakie posiada, Dyrektor MOSiR nawiązał kontakt z Urzędem Pracy i były na nowym obiekcie osoby, które przyuczały się już tam do pracy. Szczegółów jednak nie zna.

 

 

Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że zapytała o rekrutację, ponieważ znajomi, którzy się tym tematem interesują powiedzieli jej, że do dnia 21 stycznia br. był termin składania podań o zatrudnienie. Ludzie deklaracje złożyli, jednak żadna z tych osób, z którymi rozmawiała nie otrzymał żadnej odpowiedzi.

 

 

Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji wyjaśniła, że nie umie udzielić informacji w powyższej sprawie. Osobą kompetentną do w tej kwestii jest dyrektor MOSiR.

 

 

Więcej uwag w tym temacie komisje nie zgłosiły.

 

 

Przewodniczący obrad kończąc dyskusję w w/w punkcie zwrócił się do Pani Anny Armista z prośbą o przekazanie komisjom informacji na zadane w trakcie dzisiejszej dyskusji zapytania.

 

 

Ad. 2

 

 

Analiza zawieszenia aktywności Zarządu Miejskiego Łomżyńskiego Szkolnego Związku Sportowego i ostatecznego uregulowania sytuacji formalno-prawnej tego stowarzyszenia

 

 

            Przewodniczący obrad wprowadzając do tematu przedstawił komisjom Kalendarz Sportowy Szkół Podstawowych Województwa Podlaskiego na rok 2010/2011. Wyjaśnił, że taki kalendarz mają również gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Następnie przedstawił wyniki rywalizacji sportowych szkół łomżyńskich na tle województwa podlaskiego. Stwierdził, że na 124 szkoły z całego województwa, najwyższe miejsce jakie zajęła łomżyńska szkoła, to miejsce 40, następna szkoła zajęła miejsce 48 i trzecia z mieszczących się w pierwszej setce szkół – miejsce 98. Uważa, że to trochę wstyd dla miasta, bo dzieci i młodzież z łomżyńskich szkół mają wysokie osiągnięcia. Ponadto poinformował, że od miesiąca marca 2010r. nie ma w naszym mieście ZM SZS i na tym miasto traci, tracą dzieci i młodzież, bo nie odbywają się w naszym mieście żadne zawody w ramach współzawodnictwa sportowego szkół. Dodał, że umieszczając ten punkt do porządku obrad dzisiejszej komisji pragnie wyjaśnić kwestię zawieszenia działalności oraz ewentualnej reaktywacji ZM SZS w Łomży.

 

 

            Kolejno głos w tym temacie zabrał Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty. Stwierdził, że z racji sprawowanej funkcji Naczelnika Wydziału Oświaty, pełnił jednocześnie funkcję Przewodniczącego ZM SZS, a urzędującym Wiceprzewodniczącym od dłuższego czasu jest Pan Mariusz Markowski. Dodał, że aby SZS mógł działać i organizować współzawodnictwo sportowe szkół, musi mieć na to zapewnione środki zarówno na same zawody, jak i na wynagrodzenia dla sędziów, przewozy, wynajem sprzętu, itd. Łomżyński SZS nie organizuje zawodów, ponieważ zgodnie z obowiązującym prawem nie może otrzymywać żadnego dofinansowania z tego powodu, że nie ma statutu, nie jest wpisany do KRS – jego działalność nie jest zalegalizowana. Następnie stwierdził, że dopóki ZM SZS działał, Urząd Miejski przekazywał mu środki na prowadzoną działalność i środki te, może nie zawsze w 100%, ale w dużej mierze zaspakajały potrzeby związku. Następnie wyjaśnił, że obecnie sytuacja związku jest bardzo trudna, gdyż brak wpisu do KRS uniemożliwia mu ubieganie się o środki z jakiegokolwiek źródła. W celu wyjaśnienia sytuacji klubu udał się z grupą działaczy ZM SZS do sądu w Białymstoku, składając wcześniej wniosek o rejestrację ZM SZS w KRS. Sąd pouczył działaczy SZS, że cała rejestracja związku, którą rozpoczęto w 1999r. nie została do końca przeprowadzona oraz o tym, że pod nowym wnioskiem podpis musi złożyć ówczesny, a nie obecny Przewodniczący tego związku. Zwrócono się więc do poprzednich władz związku z prośbą o złożenie podpisów na wniosku, jednak nawet podpisy naonczas działających władz ŁSZS sprawy nie załatwiły. Sąd stwierdził, że wniosek nadal jest niepełny, ponieważ nie ma do niego załącznika w postaci statutu ŁSZS i nigdzie nie można znaleźć oryginału, bądź potwierdzonej kopii statutu tego związku. Naczelnik dodał, że celem znalezienia tego dokumentu przeszukał całe archiwum ZM ŁSZS i znalazł tam dwa egzemplarze takiego dokumentu, ale żaden z nich nie był ani oryginałem, ani nawet potwierdzoną kopią statutu łomżyńskiego SZS. Następnie poinformował, że w towarzystwie kilku działaczy ŁSZS udało się do czytelni archiwum sądu w Białymstoku celem odnalezienia jakichkolwiek dokumentów tego związku, które pomogłyby i umożliwiły na nowo jego pełną rejestrację. Dokumenty, na jakie tam natrafiono, wzbudziły pewien niepokój. Okazało się, że korespondencję w sprawie rejestracji związku sąd białostocki kierował do władz ŁSZS w Łomży się,  jednak na pisma sądu nikt z ówczesnych władz związku nie udzielał żadnej odpowiedzi /dotyczyło to roku 2002//, nikt też nie podjął próby zalegalizowania tego związku. Następnie stwierdził, że od 2002 do 2010 roku sprawa ZM ŁSZS nie była kontynuowana, „spała” aż do roku 2010, kiedy to on został Naczelnikiem Wydziału Oświaty, a jednocześnie Przewodniczącym ZM SZS i sam zaczął podpisywać wnioski w imieniu związku i ubiegać się o środki na jego działalność. Jednak z Biura Kultury, Sportu i Turystyki otrzymał odpowiedź negatywną, że dopóki ZM ŁSZS nie zostanie zarejestrowany w KRS, środków otrzymać nie może. Mimo tych problemów, po wielu dyskusjach, jesienią tego roku środki zabezpieczone właśnie na działalność ŁSZS zostały umieszczone w ODN i one wspomogły działania ŁSZS. Udało się z tego opłacić, m.in. na wyjazdy na turnieje szachowe oraz na inne rodzaje współzawodnictwa. Następnie wyjaśnił, że cały czas pracuje nad tym, zastanawia się, jak poprawić sytuacjęŁSZS, co zrobić, by stał się on formalnym związkiem, który będzie mógł się ubiegać o środki z miasta i ze źródeł zewnętrznych. Kolejno poinformował zebranych, że swego czasu związek miał nałożone kary przez sąd za niedotrzymanie terminów składania dokumentacji, a nie miał na swoim koncie ani złotówki. On jako Przewodniczący ZM SZS nie miał do tych dokumentów żadnego wglądu, gdyż cała korespondencja z sądu trafiała zamiast na Farną 1 /co ustalono z sądem w Białymstoku/, to na ul. Mickiewicza. Tam jej nikt nie odbierał, odsyłano ją z powrotem do sądu. Poinformował następnie, że w tej nie odbieranej przez SP 7 korespondencji z sądu znajdowało się m.in. pismo – zgoda na umorzenie przez sąd kar nałożonych na związek za niedotrzymanie terminów związanych ze składaniem dokumentów. Było tam również wyjaśnienie, że na podstawie dokumentów, które są w posiadaniu sądu sprawa ta dalej nie będzie prowadzona, ale że można złożyć nowy wniosek, załączyć do niego statut związku i ubiegać się o jego zalegalizowanie. Kontynuując wypowiedź stwierdził, że formalne zarejestrowanie ŁSZS bez oryginału bądź potwierdzonej kopii statutu związku nie jest możliwe. W związku z tym działacze ŁSZS podjęli działania w kierunku podpisania  porozumienia z LZS. Wyjaśnił, że ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie daje taką możliwość, a dzięki takiej współpracy LZS jako współpartner ŁSZS mógłby ubiegać się o środki i dla siebie i dla ZM SZS. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że jego zdaniem na chwilę obecną jest to dobre rozwiązanie, bo ŁSZS miałby możliwość pozyskiwania środków na organizację współzawodnictwa. Rozważa też możliwość utworzenia nowego ZM ŁSZS, napisanie nowego statutu i zarejestrowanie nowego związku, bo potencjał jest, środki w budżecie zabezpieczone są, są obiekty, działacze. To rozwiązanie jednak należy rozważyć , przeanalizować i do takiego działania potrzebna jest zgoda i wsparcie środowiska. Uzupełniając swoją wypowiedź wyjaśnił, że Pan Mariusz Markowski złożył rezygnację z funkcji Wiceprzewodniczącego ZM ŁSZS w Łomży.

 

 

            Przewodniczący obrad ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że jego zdaniem ZM SZS formalnie istnieje i nie ma potrzeby podpisywania porozumień z kimkolwiek. Następnie odczytał opinię prawną w tej sprawie. Dodał, że jasno z niej wynika, że jeżeli istniejące stowarzyszenie było zarejestrowane w KRS zgodnie z obowiązującymi w chwili rejestracji przepisami. Oznacza to, że stowarzyszenie to sąd sam z urzędu zarejestruje i wpis taki do KRS nie pociąga stowarzyszenia do żadnych opłat oraz, że fakt ten nie powinien mieć wpływu na uzyskanie przez stowarzyszenie dofinansowania. 

 

 

            Radna Hanka Gałązka zabierając głos w dyskusji opowiedziała się za złożeniem do sądu nowego wniosku o wpis ZM SZS w Łomży do rejestru jako nowe stowarzyszenie. Dodała, że jej zdaniem zarząd związku jest, bo działacze ŁSZS pracują, organizują współzawodnictwo, szkolą młodzież, tyle, że obecnie nie jako ŁSZS. Dodała, że bardzo dobrze zna działalność m.in. Pana Mariusza Markowskiego, jak i kilku innych działaczy ŁSZS i dobrze by było, gdyby do naszego miasta wróciły tradycje sprzed lat, kiedy łomżyńska młodzież zrzeszona w ŁSZS jeździła do Białegostoku po odbiór pucharów, dyplomów, nagród za za sukcesy osiągane we współzawodnictwie szkół.

 

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Jan Bajno. Stwierdził, że jeżeli Zarząd ŁSZS nie jest imiennie potwierdzony w KRS, to nie ma w ogóle prawa występować w obrocie prawnym, nie jest podmiotem. Osobiście doradzałby odtworzenie statutu ŁSZS, bo taki statut związek miał i był to zatwierdzony dokument, tylko gdzieś zaginął. Należy go odnaleźć i odtworzyć.

 

 

            Kolejno Przewodniczący obrad poprosił o zabranie głosu Pana Mariusza Markowskiego – działacza SZS w Łomży.

 

 

            Pan Mariusz Markowski zabierając głos w tym temacie stwierdził, że jako Wiceprzewodniczący ZM ŁSZS skupiał się przede wszystkim na merytorycznej stronie działalności związku, tj. na organizacji zawodów na wszystkich typów szkół, realizując przy tym kalendarz Ministerstwa Oświaty. Na podstawie ministerialnego kalendarza, co roku opracowywany był miejski kalendarz sportowy. W ramach tego kalendarza organizowane były zawody miejskie, które uprawniały szkoły miejskie do startu w zawodach wyższego szczebla – czyli półfinałach i finałach wojewódzkich oraz w wybranych dziedzinach sportowych, w finałach centralnych. Łomża była współorganizatorem wielu finałów wojewódzkich, a w 2009 roku po raz pierwszy i jedyny w działalności ŁSZS zorganizowany został w naszym mieście finał ogólnopolski w piłce nożnej szkół gimnazjalnych. Była to impreza wcześniej nie zaplanowana i na to ŁSZS otrzymał wsparcie finansowe z Biura Kultury, Sportu i Turystyki. Następnie wyjaśnił, że strona formalno-prawna ŁSZS była mu odległa i nieznana, gdyż jak wcześniej wspomniał, skupiał się organizowaniem współzawodnictwa, na informowaniu szkół o terminach zawodów – ŁSZS był wypadkową pracy w łomżyńskich szkołach.

 

 

            Przewodniczący obrad zwracając się do Pana Mariusza Markowskiego poprosił go o przedłożenie komisji informacji na temat historii rejestracji ZM ŁSZS. Dodał, że w czerwcu 2010 roku on oraz pozostali działacze władz związku podpisywali dokumenty, ale na dzień dzisiejszy nie wie co się z nimi stało i co się dzieje w dalszym ciągu w sprawie reaktywacji ZM ŁSZS.

 

 

            Pan Andrzej Piechociński wyjaśnił, że dokumenty, o których mówi Przewodniczący obrad zostały wysłane do sądu w Białymstoku. To o nich mówił w czasie swojej poprzedniej wypowiedzi, że wymagały uzupełnienia o statut. Jednak w związku z niedopełnieniem tego /bo SP 7 odesłała je do sądu/, sąd sprawę umorzył. Dodał, że w trakcie poprzedniej wypowiedzi sprawę tę wyjaśnił.

 

 

Przewodniczący obrad stwierdził, że jego zdaniem SP nr 7 odsyłała dokumenty do sądu, gdyż wiedziano tam, że nauczyciel tej szkoły – Pan Mariusz Markowski złożył rezygnację z funkcji Wiceprezesa związku.

 

 

Radna Hanka Gałązka wyjaśniła, że sąd wysyłał dokumenty do SP nr 7, bo z pewnością statut ŁSZS podaje tę szkołę jako siedzibę związku. Nie rozumie więc dlaczego dokumenty były odsyłane. Uważa, że jest to kwestia braku porozumienia.

 

 

Pan Andrzej Piechociński ponownie zabierając głos w dyskusji raz jeszcze podkreślił, że informacje, jakie w sprawie ŁSZS uzyskał w sądzie w Białymstoku były dla niego nieoczywiste. Dodał, że nigdy ich nie otrzymał do ręki, a jako Przewodniczący ZM SZS powinien. Poza tym stwierdził, że nie bardzo wie, do jakiej konkluzji ma dojść na dzisiejszym spotkaniu. Dodał, że zarząd związku, który oficjalnie urzędował do września 2009 roku, przez 8 lat nie uzupełnił wpisu do KRS, a od jakiegoś czasu kieruje się pytania i rozlicza się pracowników urzędu, co robią w kierunku reaktywacji związku i czemu to tak długo trwa. To on pyta, co władze związku i jego działacze przez 8 lat robili, że do dzisiaj nie jest on prawnie umocowany.

 

 

Przewodniczący obrad zwrócił się do Pana Andrzeja Piechocińskiego z prośbą, by dzisiejszego spotkania i toczącej się na nim dyskusji nie traktował jako zarzutów. Dodał, że temat na komisji postawił, aby wspólnie radni, pracownicy urzędu i działacze ŁSZS zastanowili się i pomogli reaktywować ŁSZS w naszym mieście.

 

 

            Radny Jan Bajno zabierając ponownie głos w dyskusji złożył wniosek formalny o zamknięcie dyskusji w tym temacie. Stwierdził, że ŁSZS o którym mowa, jest jednostką pozarządową i zgodnie z przepisami jest poza dyskusją samorządową. Dodał, że tylko Prezydent Miasta ma prawo kontroli stowarzyszeń współpracujących z miastem. Radni mają prawo zapoznać się z informacją o działalnością stowarzyszenia, mogą pytać o jego kondycję finansową, ale tylko w kontekście wniosków składanych do miasta o dofinansowanie.

 

 

            Przewodniczący obrad odnosząc się do w/w radnego Bajno stwierdził, że temat poruszył, gdyż ściśle się on wiąże z dofinansowaniem stowarzyszeń na rok 2011. Dodał, że niebawem wszystkie stowarzyszenia zaczną składać wnioski o dofinansowanie i ŁSZS też powinien, ale jak nie będzie uregulowany jego status prawny, takiej możliwości mieć nie będzie. Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Jana Bajno o zamknięcie dyskusji w tym punkcie obrad.

 

 

            W wyniku głosowania Komisja Edukacji i Kultury  wniosek przyjęła 5 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących się.

 

 

            Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji również w głosowaniu wniosek przyjęła 5 głosami za, przy 2 głosach przeciw i 1 wstrzymującym się.

 

 

Ad. 3

 

 

Analiza zasad przyznawania dotacji klubom sportowym na realizację programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży

 

 

            Przewodniczący obrad przystępując do realizacji w/w punktu obrad stwierdził, że obowiązujące w mieście zasady przyznawania dotacji klubom sportowym na realizację programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży budzą w środowisku sportowym w naszym mieście wiele kontrowersji. Uważa, że należy te zasady przeanalizować i dokonać w nich pewnych zmian. Zostały one ustanowione i obowiązują od roku 2002, należy je uaktualnić /obowiązujące zasady w załączeniu do protokołu/. Następnie odczytał treść artykułu, jaki w dniu dzisiejszym ukazał się w Internecie – wypowiedź trenera jednego z klubów sportowych, który w udzielanym wywiadzie wyraził nadzieję na zmianę zasad przydzielania dotacji przez nowego Prezydenta, gdyż obecnie obowiązujące zasady do końca jasne nie są.  

 

 

            Następnie głos w dyskusji zabrał Pan Józef Babiel – inspektor w Biurze Kultury, Sportu i Turystyki. Stwierdził, że w trakcie obowiązywania zasad, o których mowa nie zauważył szczególnego wzburzenia ze strony klubów. Oburzał się jedynie klub PREFBET Śniadowo narzekając, że w porównaniu z osiągnięciami otrzymuje zbyt mało środków z miasta. Wyjaśnił, że faktem jest, że klub ten z uwagi na faktycznie osiągane bardzo dobre wyniki punktowe, otrzymuje z miasta bardzo duże pieniądze.

 

 

Radna Alicja Konopka poparła wypowiedź Przewodniczącego obrad. Stwierdziła, że na początku kadencji tej Rady należy ustalić nowe zasady, jasne, klarowne reguły.  Wniosła o jak najszybsze powołanie zespół ds. opracowania nowych zasad, w którego skład wejdą m.in. przedstawiciele Rady oraz pracownicy Biura Kultury. Dodała, że należy popatrzeć na zasady obowiązujące w tym zakresie w innych samorządach i szybko dokonać zmian lokalnego prawa w tym zakresie. Dodała, że nie może być takich niezdrowych sytuacji, że ludzie nie z Łomży, a tylko tu zarejestrowani biorą pieniądze. Wycena punktowa zastosowana w zasadach przyznawania dotacji zdaniem radnej powinna również zostać zmieniona.

 

 

            Następnie radna Elżbieta Rabczyńska zabierając głos w tym punkcie obrad zgłosiła wniosek formalny, kierując go do Prezydenta Miasta - o sporządzenia analizy za lata 2007-2010 w zakresie finansowania klubów sportowych w ramach dotacji finansowanych przez miasto i z innych źródeł /z wyszczególnieniem klubów sportowych/. Dodała, że w związku z brakiem informacji w powyższej sprawie prosi o opracowanie informacji w formie pisemnej, wyrażonej w PLN, wg stanu na dzień 21.XII. 2010r.

 

 

            Przewodniczący obrad zaproponował, aby obecnie obowiązujące zasady rozesłać do wszystkich klubów sportowych z terenu miasta Łomży z prośbą o uwagi, z określeniem terminu ich zgłaszania do Biura Kultury. Dodał, że uwagi te rozpatrzy następnie zespół, którego powołanie tu zaproponowano, a następnie poprawki zostaną wprowadzone i przedłożone Radzie do zaopiniowania. 

 

 

            Radna Bernadeta Krynicka i radna Alicja Konopka w swoich wypowiedziach opowiedziały się za dotowaniem łomżyńskich klubów, w których trenuje łomżyńska młodzież i dzieci, a nie tych, które wskażą, że ich siedzibą jest miasto Łomża, a trenują w nich w większości ludzie spoza naszego miasta.

 

 

            Radny Andrzej Grzymała nie zgodził się z w/w wypowiedziami radnych. Jego zdaniem nie jest ważne kto w danym klubie trenuje i skąd klub jest, ważne jest, że promuje miasto i występuje z logo Łomży i w ten sposób Łomżę promuje. Następnie wniósł o jak najszybsze dokonanie zmian w regulaminie, bo kluby sportowe oczekują na środki, nie należy ich wstrzymywać.

 

 

            Następnie radna Hanka Gałązka poprosiła o wyjaśnienie, skąd wzięła się punktowa ocena klubów.

 

 

Pan Józef Babiel wyjaśnił, że obowiązujące zasady opracowane zostały przez wyłoniony na posiedzeniu Komisji Edukacji i Kultury Rady Miejskiej Łomży w 2002 zespół. W skład tego zespołu byli specjaliści z dziedziny sportu, działacze sportowi. Dodał, że dotychczas zasady, o których mowa jako całość nie były kwestionowane. Uwagi zaczęły się w momencie, gdy jeden z klubów /PREFBET Śniadowo/ stał się „łowcą punktów”, a to przekładało się również na wielkość dotacji.

 

 

            Przewodniczący obrad ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdził, że zasady należy zmienić, dostosować je do realiów, gdyż od 2002 roku wiele się zmieniło. Dodał, że jego zdaniem miasto powinno postawić na dzieci i młodzież, na kontynuację ich sportowych umiejętności, na ciągłość – od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum, aż do szkoły średniej. Zasady należy zmienić, bo nie może być tak, że np. jedna kilkunastoosobowa drużyna otrzymuje tyle samo środków, a nawet więcej co klub, który organizuje imprezę, czy szkoli kilkudziesięciu zawodników.

 

 

            Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że jej zdaniem trudno będzie wypracować takie zasady, które usatysfakcjonują wszystkie kluby sportowe, gdyż każdy z nich prowadzi specyficzną działalność – jeden zrzesza dużą liczbę zawodników, inny tylko kilku, a ich osiągnięć do końca nie da się zmierzyć, a tym samym uhonorować w postaci dotacji. Wyjaśniła, że spotyka się z przedstawicielami klubów i z rozmów z nimi wynikają różne opnie na temat obecnie obowiązujących zasad przyznawania dotacji, często są one skrajnie różne. Kończąc swoją wypowiedź zaproponowała podjęcie próby nowelizacji zasad.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Janusz Mieczkowski – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury. Stwierdził, że szkoły zajmują się sportem, ale przede wszystkim muszą uczyć i wychowywać. Dodał, że współzawodnictwo sportowe przenosi się każdy wymiar działania, a szczególnie, gdy w grę wchodzą gratyfikacje finansowe. Argumenty za i przeciw zawsze się też znajdą w takich sytuacjach. Następnie poprosił o wyjaśnienie następujących kwestii: czy należy odróżnić zasady przyznawania dotacji od regulaminu przyznawania dotacji, czy jest to tożsame i co się raptem stało, że akurat teraz od nowa nad tym trzeba dyskutować? Zwrócił się następnie do Pani Prezydent z prośbą o wyjaśnienie kiedy sprawa regulaminu /zasad/ przyznawania dotacji zostanie ostatecznie rozwiązana tak, aby osoby kierujące wnioski mogły je składać i w miarę szybko otrzymać dotacje?

 

            Pan Józef Babiel wyjaśnił,  że zasady dotychczas obowiązujące opracowali fachowcy, sportowcy w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie Dodał, że w momencie gdy Rada podejmie uchwałę w sprawie Rocznego Programu Współpracy, to nawet na podstawie projektu budżetu, Biuro Kultury zechce ogłosić konkursy. Kończąc swoją wypowiedź wyjaśnił, że ostatni & uchwały w sprawie programu jasno stwierdza, że wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta, bo to Prezydent Miasta jest wykonawcą budżetu i twórcą zasad przyznawania dotacji.

 

 

            Radny Jan Bajno zabierając ponownie głos w dyskusji stwierdził, że Komisja powinna przyjąć wniosek - i skierować go do Prezydenta Miasta - o powołanie zespołu ds. opracowania nowych zasad przyznawania dotacji oraz o ich opracowanie. Uważa, ze to komisja powinna być inicjatorem legislacyjnym uchwały w sprawie nowych zasad, a w skład tego zespołu powinni wejść minimum dwaj przedstawiciele Rady Miejskiej.  

 

Pani Ewa Grygo – Kierownik Biura Kultury odnosząc się do w/w wypowiedzi wyjaśniła, że ustawodawca nie przewiduje udziału radnych w składzie komisji konkursowych ds. opiniowania ofert organizacji pozarządowych. Dodała, że omawiany program został opracowany na podstawie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.

 

 

Radny Jan Bajno wyjaśnił, że uchwała Rady może rozszerzać zapisy ustawy o treści, które nie są sprzeczne z ustawą.

 

 

Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że udział radnych w komisjach konkursowych służyć ma kontroli pieniędzy przekazywanych organizacjom pozarządowym.

 

 

Przewodniczący obrad zamykając dyskusję w tym temacie poprosił radnych o ponowne przedstawienie wniosków wynikających z dyskusji. Następnie poddał pod głosowanie:

 

 

1.    Wniosek radnej Elżbiety Rabczyńskiej w sprawie sporządzenie na piśmie analizy za lata 2007-2010 w zakresie finansowania klubów sportowych w ramach dotacji finansowanych przez miasto i z innych źródeł /z wyszczególnieniem klubów sportowych/, wyrażonej w PLN, wg stanu na dzień 21.XII.2010r.

 

 

W wyniku głosowania Komisja Edukacji i Kultury  wniosek przyjęła jednogłośnie – 8 głosami za.

 

 

            Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji również w głosowaniu wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za. 

 

 

2.    Radnego Andrzeja Modzelewskiego o powołanie komisji ds. opracowania nowych zasad udzielania dotacji przez miasto Łomża, gdyż dotychczasowy regulamin budzi wiele kontrowersji i pytań.

 

 

W wyniku głosowania Komisja Edukacji i Kultury  wniosek przyjęła jednogłośnie – 8 głosami za.

 

 

            Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji również w głosowaniu wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za. 

 

 

Radny Jan Bajno wniósł o uzupełnienie wniosku radnego Modzelewskiego, tj. zaproponował, aby komisje wytypowały ze swoich składów przedstawicieli do składu tworzonego zespołu i wraz z przyjętym wnioskiem przekazały tę propozycję Prezydentowi Miasta.

 

 

            W wyniku głosowania Komisje jednogłośnie wytypowały do składu zespołu:

 

1)    radną Hankę Gałązka – przedstawiciela Komisji Edukacji i Kultury

 

2)    radnego Andrzeja Wojtkowskiego – przedstawiciela Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji.

 

 

Więcej uwag w tym temacie komisje nie zgłosiły.

 

   

Ad. 4

 

 

Analiza i zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2011 rok - druk nr 26, 26A, 26/1

 

 

            Radny Andrzej Grzymała zabierając głos w tym punkcie obrad wniósł o uzupełnienie zapisu w & 13 pkt. 1, tj. by ostatecznie otrzymał on brzmienie: „W skład komisji konkursowej wchodzi minimum trzech przedstawicieli Prezydenta, dwóch przedstawicieli Rady Miejskiej oraz dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych”. 

 

 

            W wyniku głosowania Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji w/w/ wniosek przyjęła jednogłośnie – 8 głosami za.

 

 

            Komisja Edukacji i Kultury również w głosowaniu powyższy wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

 

 

            Przewodniczący obrad wniósł o zmianę zapisu & 10, pkt. 2 ppkt. 3, tj. pozostawienie tylko zapisu „organizacje pozarządowe posiadające siedzibę w  Łomży”, a wykreślenie pozostałej części zapisów tego punktu. Stwierdził, że środki na ten cel pochodzą z budżetu miasta Łomży i powinny być przeznaczane tylko dla łomżyńskich organizacji.

 

 

            Pan Józef Babiel wyjaśnił, że ograniczając zapis do sformułowania zaproponowanego przez Przewodniczącego obrad ograniczy się, a nawet wręcz wykluczy możliwość ubiegania się o środki przez np. klub żeglarski, strzelecki, czy też Podlaską Federację Sportu, które siedziby głównej swoich instytucji w Łomży nie mają, a działają rzeczywiście na rzecz mieszkańców i miasta Łomży. Dodał, że zapis zaproponowany w projekcie uchwały jest zgodny z zapisami ustawy.

 

 

            Radny Jan Bajno zabierając głos w sprawie wniosku Przewodniczącego obrad zaproponował pozostawienie zapisu &  10, pkt. 2 ppkt. 3. Stwierdził, że na wniosek komisji opracowane zostaną nowe zasady dofinansowania organizacji i w nich uważa należy wprowadzić zapisy umożliwiające dofinansowywanie zadań ważnych dla miasta i mieszkańców Łomży, a nie koniecznie organizowanych przez lokalne organizacje.  

 

 

            W wyniku w/w wyjaśnień Przewodniczący obrad wycofał zgłoszony wcześniej wniosek.

 

 

            Następnie radna Alicja Konopka stwierdziła, że jej zdaniem z opiniowaniem programu należy zaczekać do chwili opracowania nowych zasad, wtedy będzie to spójne.

 

 

            Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że jej zdaniem zbyt mało środków zapisanych jest w programie na kulturę. Dodała, że z tej puli o środki występować będzie m.in. Zespół Pieśni i Tańca Łomża czy Łomżyńska Orkiestra Dęta.

 

 

            Pani Ewa Grygo wyjaśniła, że z Zespół Pieśni i Tańca Łomża nie będzie się ubiegał o środki z tej puli, bo one są przeznaczone dla organizacji pozarządowych, natomiast ŁOD tak.  

 

 

            Radna Hanka Gałązka ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że uczestniczyła w konsultacjach, jakie się odbyły w ratuszu w sprawie w/w programu i podczas nich zakwestionowała wpisanie dwóch konkretnych zadań z dziedziny sportu jako zadania priorytetowe. Dodała, że wpisanie tych zadań nie jest jej zdaniem zgodne z zasadą równej konkurencji. Środki na realizację programów są przyznawane w drodze konkursów ofert, więc powinny dotyczyć wszystkich podmiotów i wszystkich zadań realizowanych w ramach tego programu. Następnie zgłosiła wniosek, kierując go do Prezydenta Miasta – o opracowanie Rocznego Miejskiego Kalendarza Imprez Sportowych i Kulturalnych, organizowanych zarówno przez miejskie instytucje, jak i organizacje pozarządowe. Stwierdziła, że brak jest w mieście czytelnych informacji na temat imprez organizowanych przez organizacje pozarządowe, a społeczeństwo powinno być informowane o takich działaniach.

 

 

            Pan Józef Babiel odnosząc się do wypowiedzi radnej Hanki Gałązka w sprawie wpisania w projekt programu dwóch zadań z zakresu sportu wyjaśnił, że te imprezy i tak się w naszym mieście odbędą, gdyż Prezydent Brzeziński w roku ubiegłym podpisał porozumienie z Podlaską Federacją Sportu w tej sprawie. Imprezy te będą w całości niemal finansowane przez PFS, a wpisanie ich do programu miało na celu pokazanie stanu faktycznego, tj., że takie imprezy na pewno w mieście Łomża w 2011 roku się odbędą. Tego typu rozwiązanie jest również zgodne  z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła. W związku z powyższym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnej Hanki Gałązka w sprawie opracowanie Rocznego Miejskiego Kalendarza Imprez Sportowych i Kulturalnych, organizowanych zarówno przez miejskie instytucje, jak i organizacje pozarządowe.

 

 

W wyniku głosowania Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji w/w/ wniosek przyjęła jednogłośnie – 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się.

 

 

            Komisja Edukacji i Kultury również w głosowaniu powyższy wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

 

 

            Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania:

 

 

1.    Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji projekt uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2011 rok zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie – 6 głosami za, wraz z w/w, przyjętym przez Komisję wnioskiem

 

2.    Komisja Edukacji i Kultury  projekt uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2011 rok Komisja zaopiniowała pozytywnie 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących się, wraz z w/w, przyjętym przez Komisję wnioskiem.

 

 

Ad. 5

 

 

Sprawy różne:

 

 

            Komisje nie zgłosiły żadnych tematów w tym punkcie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 28 kwi 2011 07:50
  • Data opublikowania: czwartek, 28 kwi 2011 07:56
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej