Na 42 posiedzeniu w dniu 21 stycznia 2014 roku
Komisja realizowała następujący porządek obrad:
1. Przyjęcie protokołu nr 41/2013 z poprzedniego posiedzenia komisji
2. Przyjęcie sprawozdania z działalności komisji za 2013 rok
3. Przyjęcie planu pracy komisji oraz przedstawienie propozycji tematów na sesje Rady Miejskiej na 2014 rok
4. Sprawy różne i wolne wnioski
Ad. 1
Przyjęcie protokołu nr 41/2013 z poprzedniego posiedzenia komisji
Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 41/2013 z ostatniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 7 głosami za.
Ad. 2
Przyjęcie sprawozdania z działalności komisji za 2013 rok
Komisja nie wniosła uwag do przedłożonego przez Przewodniczącego Komisji sprawozdania z działalności komisji za 2013 rok i w wyniku głosowania przyjęła je jednogłośnie – 9 głosami za – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
Ad. 3
Przyjęcie planu pracy komisji oraz przedstawienie propozycji tematów na sesje Rady Miejskiej na 2014 rok
Projekt Planu Pracy Komisji na 2014 rok oraz propozycje tematów na sesje Rady Miejskiej /zaznaczone w projekcie planu pogrubioną czcionką/ przedstawił Przewodniczący obrad – radny Janusz Mieczkowski. Następnie poprosił o uwagi do przedłożonego projektu planu pracy.
Radna Hanka Gałązka wniosła o uzupełnienie przedłożonego projektu planu pracy komisji na 2014 rok – w miesiącach marzec kwiecień w punkcie 2 o zapis „funduszu socjalnego i”, tj. aby punkt ten otrzymał brzmienie: „Wykorzystywanie funduszu socjalnego i zdrowotnego nauczycieli w poszczególnych szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Łomża”.
Komisja przez aklamację opowiedziała się za przyjęciem wniosku radnej Hanki Gałązka.
Więcej uwag komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie – 9 głosami za przyjęła proponowany przez Przewodniczącego Komisji Plan Pracy Komisji na 2014 rok wraz z w/w, przyjętą przez komisję poprawką – plan pracy w załączeniu do protokołu /pogrubioną czcionką zaznaczone zostały propozycje tematów komisji na sesje/.
Ad. 4
Sprawy różne i wolne wnioski:
Przewodniczący obrad przedstawił Komisji pismo Pana Jana Marcińczyka – pismo w załączeniu do protokołu. Następnie odczytał treść odpowiedzi, jakiej udzielił Panu Janowi Marcińczykowi /w załączeniu do protokołu/ oraz przytoczył zapis z protokołu nr 34/2013 z posiedzenia Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji z dnia 24 września 2013 roku: „Radny Janusz Mieczkowski – Przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury i Dziedzictwa Kulturowego zabierając głos w dyskusji stwierdził, że sport to rywalizacja, to konkurencja. Sport sam w sobie jest cnotą, a jego rozwijanie jeszcze to pogłębia. Środowisko sportowe również nasiąknięte jest pierwiastkiem konkurencji. Tę rywalizację widać i w dzisiejszej dyskusji, która krąży wokół pieniędzy „jak ćma wokół lampy” i wydaje się, jakoby ta cała działalność była tylko funkcją pieniądza, a chyba tak nie jest, bo sportowcy to pasjonaci, którzy potrafią zjednywać sobie ludzi, skupiać młodzież wokół siebie, zarażać ich swoją inwencją, itd. Chciałby dyskusję zintensyfikować. W szczególności interesuje go styk sportu ze szkołą. Pan Mirosław Skawski stwierdził, że sport został wyprowadzony ze szkół. Jest ciekaw co to oznacza, czym to się wyraża i jak się to przekłada na konkretne sytuacje. Nie jest specjalistą w dziedzinie sportu, więc ciekaw jest opinii fachowców obecnych na spotkaniu, jednak z tego co wie, lekcji wychowania fizycznego jest średnio trzy tygodniowo. Odnosząc to do całego planu zajęć, stanowi to bardzo duży procent. Są szkoły, w których lekcje w-f stanowią 20% ogólnej liczby godzin lekcyjnych. Domyśla się, że obecni na sali obrad przedstawiciele klubów sportowych mają styczność ze szkołami, że korzystają z sal gimnastycznych i kontaktują się z młodzieżą – jeśli tak, to dobrze. Jeśli natomiast tak nie jest, jeśli działają tylko w klubach, na własny rachunek, preferując i promując sport, to prosi o wypowiedź i wyjaśnienie, czy to dobrze, czy taka polaryzacja jest potrzebna, czy nie lepiej by było gdyby istniało pewne współdziałanie. Stwierdził następnie, że oczywiście, pieniądze są potrzebne, ale uważa, że należy postawić pytanie: jaka jest efektywność wykorzystywania przeznaczanych dotychczas pieniędzy? Bo co to oznacza, że są zajęcia pozalekcyjne w szkole? – to, że są na ten cel przeznaczane jakieś godziny i opłacany jest za nie nauczyciel. A jakie są efekty tych zajęć, jak to się przełoży na zdrowie młodzieży, czy efektem jest tylko fakt, że zajęcia zostały przeprowadzone? – to są ważne pytania, nie zna na nie odpowiedzi, oczekuje jej od zaproszonych na komisję działaczy sportowych. Poprosił o wypowiedzi i sugestie co należy poprawić na płaszczyźnie szkoły i sportu? Czy dalej powinna być symbioza? Czego oczekuje środowisko sportowe - czy większego finansowania zajęć, czy większej ilości zajęć? Jest bardzo ciekaw wypowiedzi, będzie za nie wdzięczny i z góry za nie dziękuje”.
Więcej spraw w tym punkcie komisja nie zgłosiła.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.