Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 6 posiedzeniu w dniu 18 kwietnia 2011 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji:

 

1)    nr 4/2011 z dnia 8 lutego 2011r.

 

2)    nr 5/2011 z dnia 15 marca 2011r.

 

2.    Przegląd działalności statutowej oraz problemów jednostek kultury podległych miastu oraz organizacji pozarządowych – druk nr 86

 

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy i rondu – druk nr 82, 82A

 

4.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie założenia Policealnej Szkoły Zawodowej nr 1 w Łomży w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży – druk nr 79, 79A

 

5.    Analiza sieci szkół, ze szczególnym uwzględnieniem warunków demograficznych /w perspektywie wieloletniej/

 

6.    Zaopiniowanie projektów uchwał zmieniających uchwały w sprawie:

 

a)    przekształcenia szkół podstawowych w Łomży, ustalenia planu ich sieci i granic obwodów – druk nr 62, 62A

 

b)    założenia publicznych gimnazjów w Łomży, ustalenia planu ich sieci i granic obwodów – druk nr 62, 62B

 

7.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie miasta Łomża” – druk nr 91, 91A

 

8.    Sprawy różne

 

Ad. 1

 

 

Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji:

 

 

1)      nr 4/2011 z dnia 8 lutego 2011r. – komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 4/2011 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 8 głosami za,

 

2)      komisja nie wniosła również uwag do protokołu nr 5/2011 z dnia 15 marca 2011r. i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 8 głosami za.

 

 

Ad. 2

  

Przegląd działalności statutowej oraz problemów jednostek kultury podległych miastu oraz organizacji pozarządowych – druk nr 86

 

 

            Przewodniczący obrad wprowadzając do tematu stwierdził, że komisja otrzymała materiał /druk nr 86/, który stanowi kompendium wiedzy na temat instytucji i stowarzyszeń kultury podległych Prezydentowi Miasta i współpracujących z miastem. Zamierzeniem komisji jest zapoznanie się z problemami łomżyńskiej kultury, ich zgłębienie, w związku z czym poprosił obecnych na posiedzeniu komisji przedstawicieli instytucji i stowarzyszeń o zabranie głosu i przedstawienie radnym najistotniejszych problemów.

 

            Jako pierwszy głos w dyskusji zabrał Pan Zygmunt Zdanowicz - Prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej. Poinformował, że do głównych, statutowych zadań stowarzyszenia należą: wspomaganie wszystkich, którzy działają na rzecz dobra ziemi łomżyńskiej, utrwalanie i odtwarzanie historii i teraźniejszości ziemi łomżyńskiej /w tym ochrona zabytków cmentarnych, wydawnictwa: „Ziemia Łomżyńska”, „Wiadomości Łomżyńskie”, konkursy na prac magisterskich i innych o tematyce związanej z ziemią łomżyńską/, zbieranie biogramów ludzi znaczących dla ludzi – tych którzy już odeszli, a także biogramów i dokonań ludzi nauki wywodzących się z ziemi łomżyńskiej/, utrzymywanie więzi koleżeńskich wśród członków i sympatyków TPZŁ. Następnie wyjaśnił, że głównym problemem TPZŁ są ograniczone środki finansowe, zbyt małe dotacje, co bardzo ogranicza działalność stowarzyszenia na każdym polu jego działalności.

 

            Kolejno głos zabrała radna Wanda Mężyńska. Zwróciła się do Dyrektora Teatru Lalki i Aktora z prośbą o wyjaśnienie przyczyny zmiany przeznaczenia środków zabezpieczonych w budżecie miasta na remont i modernizację budynku teatru, tj. zamiast  remontu budynku i wykonania zewnętrznego pomostu technicznego remontu dachu za te środki ma być zakupiony system realizacji światła i dźwięku oraz zakup tapicerki i wykładzin. Poprosiła o wyjaśnienie, jak teatr poradzi sobie w związku z tym z remontem zewnętrznym budynku.

 

            Pan Jarosław Antoniuk – Dyrektor Teatru Lalki i Aktora w Łomży wyjaśnił radnej Mężyńskiej, że teatr złożył wniosek do Ministerstwa Kultury na realizację światła i nagłośnienia i otrzymał dofinansowanie w systemie konkursowym w niewielkiej kwocie 25.000zł. Potrzebny jest tam również udział środków własnych. Wcześniej zaplanowano realizację zadania pn. „wykonanie podestu technicznego”, jednak po konsultacjach z ekspertami budowlanymi okazało się, że nie można tego wykonać, bo budynek nie jest do tego przystosowany. Pilną sprawą jest wykonanie wyciągu hydraulicznego, windowego. Jest to droga inwestycja, kosztuje ok. 200tys.zł. Jeśli chodzi o zakup wykładzin i tapicerki wyjaśnił, że teatr w obecnej siedzibie funkcjonuje już 9 lat, co roku ma ok. 30-40tys. publiczności, więc zarówno tapicerka, jak i wykładziny są bardzo zniszczone, należy to wymienić. W związku z tym złożył wniosek na przeniesienie środków z jednego zadania na inne. Dodał, że podest techniczny będzie chciał zrealizować w przyszłym roku pisząc duży wniosek do Ministerstwa Kultury. Następnie przechodząc do informacji na temat problemów teatru wyjaśnił, że stara się je rozwiązywać na bieżąco. Stwierdził, że tak jak zapewne każda inna instytucja, tak i teatr tych problemów ma na co dzień bardzo dużo. Podstawowym problemem są środki finansowe, a właściwie ich brak, gdyż teatr otrzymuje dofinansowanie w wysokości 75% na działalność statutową, na utrzymanie instytucji, natomiast nie ma dodatkowych pieniędzy na pozostałe działania w nim kreowane, musi je sam pozyskiwać z różnych źródeł. Kolejnym problemem teatru jest brak pomieszczeń magazynowych. Jest to sprawa bardzo ważna, wymagająca jak najszybszego załatwienia. Uważa, że należałoby wynająć pomieszczenie, jedną jego część przeznaczyć na magazyn, a część wydzielić i stworzyć tam muzeum scenografii i lalek. Tam można byłoby prowadzić działalność edukacyjną. Muzeum zarabiałoby na siebie, a jednocześnie magazynowałoby majątek teatru. Kończąc swoją wypowiedź Dyrektor Antoniuk stwierdził, że inne miasta zazdroszczą Łomży, że ma tyle instytucji kultury, że ma kulturę na bardzo wysokim poziomie. Uważa więc, że warto tę kulturę rozwijać, wspomagać, a nie uwsteczniać się.

 

            Następnie głos w tym temacie zabrał Pan Roman Borawski – Dyrektor MDK-DŚT. Uzupełniając informację przedłożoną komisji w druku nr 86 wyjaśnił, że sytuacja finansowa MDK-DŚT jest w miarę stabilna, nie ma poważnych wahań jeśli chodzi o realizację podstawowych zadań realizowanych od wielu lat. Dodał, że MDK z roku na rok rozszerza wręcz swoją działalność o kolejne, wcześniej nie planowane przedsięwzięcia /w tym z TVP, Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie/. Podstawowym problemem instytucji jest baza lokalowa, która nie jest i nigdy nie była przystosowana do działalności środowiskowego domu kultury. Kolejny problem to brak na terenie miasta przestrzeni, brak miejsc do organizacji imprez.

 

            Następnie głos w tym punkcie obrad zabrała Pani Irena Sokołowska – Sekretarz Społecznego Stowarzyszenia Prasoznawczego "Stopka". Prezentując działalność stowarzyszenia poinformowała, że ogromnym problemem jest sprzedaż książek w Polsce przez profesjonalnych wydawców, którzy domagają się 50% marży za sprzedaż od ceny detalicznej książki. Pewnym sposobem ominięcia tego jest sprzedaż internetowa, i taką internetową sprzedaż „Stopka” od 8 lat prowadzi. Brak dostatecznych środków na reklamę w mediach powoduje jednak, że ta internetowa sprzedaż jest dużo mniejsza niż oczekiwana. Dodała, że poza tym finansowo stowarzyszenie radzi sobie dosyć dobrze, dlatego, że w zasadzie samo finansuje swoją działalność, pozyskując środki z innych rodzajów działalności. Wsparcia „Stopka” oczekuje tylko w przypadku realizowania zadań kulturalnych.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała Pani Krystyna Sobocińska – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej. Uzupełniając informację przedłożoną komisji na piśmie wyjaśniła, że biblioteka, jak każda inna instytucja napotyka na co dzień na wiele problemów i stara się dawać sobie z nimi radę. Ostatnio zwracała się do Pani Prezydent z prośbą o pomoc w znalezieniu nowej siedziby dla Filii nr 1, która obecnie znajduje się w pomieszczeniach prywatnych. Potrzebna jest nowa siedziba tej filii, która pomieściłaby również zbiory likwidowanej filii nr 3. Następnie stwierdziła, że problem lokalowy to jeden z podstawowych problemów ŁBP dlatego, że w zasadzie żaden jej lokal nie spełnia warunków, jakie powinny spełniać lokale biblioteczne. W szczególności warunków tych nie spełniają agendy biblioteczne mieszczące się w budynku przy ul. Długiej 13 oraz oddział dla dzieci przy ul. 3-go Maja 6a. Budynki te są nie przystosowane dla osób niepełnosprawnych, brak jest wind i podjazdów. Inną kwestią wartą zmiany jest sprawa dostosowania dni i godzin pracy biblioteki i jej oddziałów do potrzeb czytelników. Obecna obsada kadrowa powoduje, że filie biblioteczne i biblioteka główna czynne są przez 5 dni w tygodniu. Jedynie dział informacyjno-bibliograficzny jest otwarty 6 dni w tygodniu. Kolejny problem biblioteki to elektroniczne katalogowanie zbiorów, które jest bardzo czasochłonne, a wykonują je pracownicy biblioteki, godząc przy tym normalne obowiązki, tj. obsługę czytelników, jak też wszelkich imprez organizowanych przez bibliotekę.

 

Następnie głos w tym temacie zabrał Pan Jerzy Jastrzębski – Dyrektor Muzeum Północno- Mazowieckiego. Wyjaśnił, że problemem muzeum są koszty utrzymania obiektu przy ul. Dwornej. Wyjaśnił, że obiekt zajmowany przez muzeum został wyposażony w bardzo wiele urządzeń, które są energochłonne – system klimatyzacji, wentylacji, zabezpieczeń, windę zewnętrzną, oświetlenie, itd. W budżecie przyznanym muzeum na rok 2011 brak jest środków na utrzymanie tego obiektu, co bardzo ogranicza statutową działalność jednostki, jak też realizację wcześniej zaplanowanych zadań cyklicznych, tj. wystaw stałych. Średni koszt organizacji jednej wystawy stałej to kwota 200tys.zł.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrał Pan Józef Subda – pracownik Łomżyńskiej Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Stwierdził, że dużym problemem orkiestry jest jej zła sytuacja finansowa, w tym także bardzo niskie płace pracowników /średnia płaca to 1600zł netto/. Innym problemem instytucji jest brak właściwej Sali koncertowej. Sala, którą obecnie dysponuje orkiestra wymaga modernizacji. Ponadto orkiestrze potrzebne są lokale mieszkalne dla muzyków zaangażowanych do pracy w Łomży, jak też nowe instrumenty muzyczne, w tym m.in. fortepian.

 

Następnie głos w dyskusji zabrała Pani Elżbieta Żegalska – Sekretarz Zarządu Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów. Wyjaśniła, że w 75% ŁTN jest finansowane przez Ministerstwo Kultury. Brakujące 25% środków /ok. 90tys.zł/ ŁTM musi w jakiś sposób zdobyć, pozyskać z innych źródeł. Brak wystarczającej ilości środków finansowych, zbyt mała baza lokalowa oraz zbyt mała obsada kadrowa biura /tylko 1 etat/ to główne problemy ŁTN.

 

Kolejno głos w tym punkcie obrad zabrał Pan Artur Głębocki – Prezes Łomżyńskiego Towarzystwa Muzycznego. Wyjaśnił, że problemem ŁTN jest mała baza lokalowa, a przede wszystkim brak łazienki. Kolejny problem, to jak i w przypadku innych tego typu jednostek bardzo niskie dotacje, uniemożliwiające zorganizowanie dzieciom uczęszczającym do ŁTM zorganizowania jakichkolwiek warsztatów czy obozów muzycznych. ŁTM nie ma też środków na zakup nowych instrumentów muzycznych.

 

Następnie głos w tym temacie zabrał Pan Witold Długozima - - Prezes Stowarzyszenia Kultury i Oświaty "Logos". Stwierdził, że dzięki życzliwości i współpracy z różnego rodzaju instytucjami, jak i organizacjami stowarzyszenie jakoś sobie finansowo radzi i czynnie uczestniczy w wielu imprezach wyjazdowych.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała Pani Marzanna Rutkowska – przedstawiciel Łomżyńskiej Orkiestry Dętej. Wyjaśniła, że problemem orkiestry jest brak środków na warsztaty muzyczne dla młodzieży – zarówno muzyków jak i mażoretek – członków orkiestry, brak jest pieniędzy na wymianę części instrumentów muzycznych i zakup nowych.

 

            Następnie głos w dyskusji zabrała radna Hanka Gałązka – jednocześnie Prezes Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Prezentując działalność stowarzyszenia wyjaśniła, że w 1/3 otrzymuje ono dofinansowanie z Senatu RP, a 2/3 pozyskuje z projektów unijnych pisanych do różnych instytucji tym się zajmujących. Kończąc wypowiedź podziękowała wszystkim obecnym na spotkaniu przedstawicielom instytucji i organizacji kultury za współpracę, za działalność społeczna na rzecz mieszkańców miasta Łomży.

 

Przewodniczący obrad kończąc dyskusję w tym punkcie obrad podziękował wszystkim przedstawicielom jednostek kultury działających na terenie miasta za wyczerpujące wypowiedzi, dzięki którym radni głębiej zapoznali się z problemami łomżyńskiej kultury. Dodał, że na pewno wszystkim obecnym na spotkaniu zależy na krzewieniu dobrego imienia miasta, na kultywowaniu jego tradycji i historii, na uświadamianiu młodym pokoleniom faktu, że wywodzą się z Łomży i że tej ziemi coś od nich się należy. Wszystkie jednostki kultury robią wielkie rzeczy i za to podziękował ich przedstawicielom. Wyraził jednocześnie przekonanie, że to spotkanie przyniesie efekty.

 

Pan Zygmunt Zdanowicz - Prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad zaprosił wszystkich na „Zjazd Łomżyniaków”, który odbędzie się dnia 7 maja br. w Warszawie, w Mazowieckim Centrum Kultury przy ul. Elektoralnej.

 

 

Ad. 3

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy i rondu – druk nr 82, 82A

 

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go pozytywnie - 7 głosami za, przy 2 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących się.

 

Ad. 4

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie założenia Policealnej Szkoły Zawodowej nr 1 w Łomży w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży – druk nr 79, 79A

 

 

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Mirosława Kulczek – Zastępca Prezydenta Miasta – zgodnie z drukiem nr 79 – w załączeniu do protokołu.

 

 

Głos w dyskusji w tym punkcie obrad zabrali:

 

 

            Radny Ireneusz Cieślik poprosił o wyjaśnienie, czy zorganizowanie w/w szkoły wiąże się z dodatkowymi kosztami.

 

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że szkoła  będzie wykorzystywała bazę, która już istnieje. Wszelkie przygotowanie materialne ma /pracownie, pomoce naukowe/ i będzie ono efektywniej wykorzystane dzięki założeniu tej placówki. Dodatkową korzyścią dla tej szkoły będzie dodatkowa subwencja, która będzie spływała na jej rzecz. Nabór odbędzie się we wrześniu br. Stwierdził, że założenie szkoły policealnej na bazie Zespołu Szkół Weterynaryjnych jest dla miasta absolutnie opłacalne. Szkoła Weterynaryjna nie będzie ponosiła żadnych dodatkowych kosztów, a wręcz przeciwnie – koszt kształcenia jednego ucznia w tej szkole będzie niższy, ponieważ większa liczba uczniów w tym samym czasie będzie pobierała w jej budynku naukę.  Jest to bardzo pożyteczne rozwiązanie i dobrze byłoby, aby i inne szkoły ponadgimnazjalne tworzyły na swojej bazie podobne policealne szkoły zawodowe.

 

            Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że popiera wniosek Prezydenta Miasta w w/w sprawie. Poprosiła następnie o wyjaśnienie, czy przeprowadzono jakieś rozeznanie jeśli chodzi o nabór do tej szkoły, czy też odbywa się to tylko na zasadzie domniemania, że nabór do szkoły nastąpi.

 

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że wiosek o utworzenie w/w szkoły to wniosek wielu środowisk m.in. absolwentów szkoły rolniczej, weterynaryjnej. Z informacji, jakie do Wydziału Oświaty docierają wynika, że istnieje olbrzymie zapotrzebowanie na taką placówkę w naszym mieście. Dodał, że samo założenie szkoły wiąże się dla miasta tylko z kosztami administracyjnymi. Potem nastąpi nabór i jeśli będzie on pozytywny, wówczas samorząd będzie musiał zapłacić nauczycielom za przepracowane godziny. Wyrówna to jednak subwencja oświatowa, którą potem ta szkoła otrzyma. Ryzyko samorządu jest więc niemal zerowe.

 

            Radny Ireneusz Cieślik ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad poprosił o wyjaśnienie, czy jeśli zgłosi się 18 czy 22 uczniów do tej szkoły to klasa zostanie utworzona?

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że aby efektywnie wykorzystać subwencję oświatową, liczebność klasy w szkole podstawowej powinna być w granicach 26 uczniów, w szkole ponadgimnazjalnej efektywność jest już przy mniejszej liczbie uczniów. Najlepiej jest w szkołach medycznych bo tam subwencja jest podwójna.

 

            Następnie głos w tym temacie zabrał Przewodniczący Komisji – radny Janusz Mieczkowski. Stwierdził, że do dnia 30 kwietnia br. wszystkie szkoły mają przygotować propozycje arkusza organizacyjnego. W związku z tym poprosił o wyjaśnienie, jaka liczba uczniów będzie wstawiona w arkuszu Policealnej Szkoły Zawodowej nr 1 w Łomży w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży.

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że nabór do szkół policealnych jest naborem odrębnym. Nie mieści się on w zarządzeniu Kuratora Oświaty, ma zupełnie inne terminy i wg nich będzie zorganizowany.

 

Przewodniczący Komisji – radny Janusz Mieczkowski poprosił Naczelnika Wydziału Oświaty o podanie komisji tych terminów naboru.

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty zwrócił się do Przewodniczącego Komisji z prośbą, o wyrażenie zgody na podanie informacji w tej sprawie na piśmie.

 

            Przewodniczący Komisji wyraził zgodę. Zasugerował jednocześnie, że należałoby ustalić minimalną liczbę uczniów, która pozwoli na uruchomienie oddziału. Dodał, że problem pojawi się wtedy, gdy zgłosi się np. 15 chętnych.

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że decyzja w sprawie liczebności oddziału należy do dyrektora szkoły. To on ustala co jest dla kierowanej przez niego placówki efektywne, a co nie. Z pozycji Rady nie da się zarządzać szkołą. Zwrócił się do komisji z prośbą o nie ingerowanie w pracę dyrektorów szkół. Dyrektorzy otrzymują budżet, dysponują nim i z niego się rozliczają na koniec roku.

 

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – 9 głosami za.  

Ad. 5

 

Analiza sieci szkół, ze szczególnym uwzględnieniem warunków demograficznych /w perspektywie wieloletniej/

 

 

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty prezentując w/w analizę stwierdził, że wynika z niej, że niż demograficzny w szkołach będzie trwał aż do roku 2020, następnie gwałtownie się pogłębi. Dla strategii oświatowej oznacza to, że jeśli kiedykolwiek będzie dobry czas na to, żeby zrobić zmiany dotyczące organizacji szkół łomżyńskich, to właśnie teraz, bo przez okres najbliższych 15 lat taka sytuacja się utrzyma niemal na takim samym poziomie. Potem gwałtownie to spadnie. Jeżeli więc zmiany w organizacji sieci łomżyńskich szkół nie zostaną teraz przeprowadzone, to w roku 2020 będzie problem zamknięcia nie 1 czy 2 szkół, a połowy obecnej ich liczby. Dodał, że w chwili obecnej problemem jest zamknięcie budżetu łomżyńskiej oświaty. Następnie analizując dane dot. liczby uczniów w poszczególnych rocznikach w Łomży i liczbie uczniów poszczególnych łomżyńskich szkół, przedstawione w tabeli na str. 4 stwierdził, że spadek ilości dzieci w poszczególnych szkołach jest bardzo duży, że zarówno szkoły podstawowe, jak i gimnazja łomżyńskie mogą przyjąć większą liczbę uczniów. Dodał, że w latach 1999-2011 niemal o połowę zmniejszyła się liczba uczniów w Łomży. W tej chwili szkoły są przygotowane na przyjęcie dwukrotnie większej liczby uczniów i samorząd ponosi tego koszty. Ta sytuacja nie zmieni się przez najbliższych 10 lat, a następnej dziesięciolatce ponownie gwałtownie zmniejszy się liczba dzieci w tych szkołach. Kończąc wypowiedź raz jeszcze podkreślił, że rok 2011 to właściwy czas na to aby dokonać sensownej, przemyślanej, skonsultowanej społecznie reformy sieci szkół łomżyńskich.

 

            Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że w latach 2010 i 2011 nastąpił znaczny wzrost żywo urodzonych noworodków. Biorąc to pod uwagę należy założyć, że trudnym okresem dla łomżyńskiej oświaty będzie najbliższych 5-6, a nie 10 lat.

 

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że rzeczywiście w latach 2010-2011 nastąpił wzrost urodzeń w naszym mieście. Jednak ten wzrost to „odbicie się od dna”, to dorównanie liczbie urodzeń z roku 1998, a nie żaden wzrost. To daje optymizm, ale jest to tak powolne, że należy przyjąć, że tak jak powiedział wcześniej, taka sytuacja utrzyma się przez najbliższych 10 lat.

 

            Radny Andrzej Wojtkowski zabierając głos w tym temacie stwierdził, że tak do końca z przedstawioną przez Naczelnika Wydziału Oświaty się nie zgadza, dlatego że np. w SP nr 5 w okresie od 1999 roku do 2011 roku o połowę zmalała liczba uczniów z powodu niżu demograficznego. Przypomniał, że w roku 2000 były jeszcze w szkołach klasy VIII, potem tylko klasy I-VI, więc to również ma duży wpływ na liczbę uczniów w szkołach podstawowych. Kolejnym czynnikiem małej liczby uczniów jeśli chodzi o gimnazja jest fakt, że były zaostrzenia, były tzw. „lepsze i gorsze” gimnazja i te „lepsze” miały nabór, te „gorsze” zaczęły zanikać. Z informacji jakie posiada były zaostrzenia, żeby do wskazanych gimnazjów tylu uczniów nie przyjmowano, bo oni pójdą do innego, itp. W taki sposób część szkół zyskało na popularności, część niemal całkowicie nie miało naboru, a to na przedstawioną diagnozę na pewno też ma duży wpływ. Następnie poprosił o wyjaśnienie, czy ustawowo jest określone minimum dotyczące liczebności uczniów w klasach. Dodał, że jest to bardzo istotne dla dalszej przyszłości szkół, tj. dla uczniów i wszystkich pracowników szkół.

 

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że wskaźnik ilościowy uczniów w klasach szkolnych nie jest określony ani przez władze centralne, ani przez samorząd miasta Łomży. Osobiście uważa, że ustalanie takiego wskaźnika nie ma większego sensu. Ekonomia, pieniądze, jakie idą na realizację zadań w szkołach są tym wskaźnikiem dla dyrektorów szkół. Dotacje, jakie szkoły otrzymują z ministerstwa na jednego ucznia pozwalają na określenie, jak liczebna ma być klasa w danej szkole, aby tej dotacji wystarczyło, aby nie trzeba było do niej dopłacać. Zdaniem Naczelnika nie należy proponować rozwiązań, które będą sztucznymi barierami typu np. że klasa ma mieć „nie więcej niż … uczniów”. To dyrektor szkoły decyduje jak liczne ma klasy, od tego zależy przecież wynik finansowy kierowanej przez niego szkoły. Osobiście tego by nie określał. To zależy od sytuacji, w jakiej znajduje się konkretna szkoła, jaki ma poziom edukacyjny, jaką ofertę przedstawia swoim uczniom. Kończąc wypowiedź stwierdził, że nie ma określonego minimum jeśli chodzi o liczebność uczniów w klasach łomżyńskich szkół.

 

            Następnie głos w dyskusji zabrał radny Konrad Haponik. Poprosił o wyjaśnienie czy jest ustalona górna granica liczebności klas pierwszych na przyszły rok szkolny?

 

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że  liczebność klas pierwszych w nowym roku szkolnym zależeć będzie od dyrektora danej szkoły. W naborze dyrektorzy szkół proponując swoją ofertę, określają liczebność klas. Ta liczebność mieści się w granicach od 34 do 30 uczniów w klasie. W żadnej szkole ponadgimnazjalnej liczebność klasy nie schodzi poniżej 30 uczniów. Liczebność klas jest strategią zarządzania w placówce i tam ona powinna się dokonywać, zależy to także od typu szkoły.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrał Przewodniczący Komisji. Stwierdził, że zarządzenie w sprawie ramowego statutu mówi jasno, że jeśli w klasie/oddziale liczba uczniów osiąga 36 to należy ją podzielić. Dodał, że są w łomżyńskich szkołach 38-osobowe klasy i uważa, że są one zbyt liczne. Nie zgodził się ze zdaniem Naczelnika Wydziału Oświaty, że o naborze, o liczbie uczniów w klasach w poszczególnych szkołach decyduje wyłącznie dyrektor szkoły. Jego zdaniem nie jest to prawdą. Następnie wyjaśnił, że w art. 17 ustawy o systemie oświaty, pkt. 4 i 5 znajduje się zapis: „rada gminy ustala plan sieci szkół publicznych i klas wprowadzonych przez gminę, a także określa granice obwodów. W przypadku szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez inne organy, określenie następuje w uzgodnieniu z tymi organami”. Wynika z tego, że szkoły mogą być prowadzone przez inne organy niż Prezydent Miasta. W pkt. 5 zapisano, że : „rada powiatu ustala plan sieci i publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych”. W związku z powyższym wniósł o uzupełnienie przedłożonego komisji materiału, bo jest on niekompletny, ponieważ zawiera tylko propozycje dotyczące publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ale też nie wszystkich. Ponadto brakuje w materiale propozycji dotyczącej sieci szkół ponadgimnazjalnych. Analizując przedłożony materiał poprosił o wyjaśnienie, jaka będzie polityka miasta w zakresie sieci szkół, w jakim kierunku ona będzie szła? Następnie poddał pod głosowanie wniosek następującej treści: „Komisja Edukacji i Kultury zwraca się do Prezydenta Miasta z prośbą o uzupełnienie materiału „Analiza sieci szkół, ze szczególnym uwzględnieniem warunków demograficznych /w perspektywie wieloletniej/”. W przedłożonym pod obrady komisji materiale dokonano analizy sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Brak jest analizy sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz publicznych gimnazjów prowadzonych przez inne podmioty”.

 

            W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 7 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 1 wstrzymującym się.

     

Ad. 6

 

Zaopiniowanie projektów uchwał zmieniających uchwały w sprawie:

 

 

a)    przekształcenia szkół podstawowych w Łomży, ustalenia planu ich sieci i granic obwodów – druk nr 62, 62A

 

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 8 głosami za.

 

 

b)    założenia publicznych gimnazjów w Łomży, ustalenia planu ich sieci i granic obwodów – druk nr 62, 62B

 

Komisja nie wniosła również uwag do projektu uchwały w w/w sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 8 głosami za.

 

 

Ad. 7

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie miasta Łomża” – druk nr 91, 91A

 

 Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem Prezydenta Miasta w powyższej sprawie w wyniku głosowania zaopiniowała go pozytywnie 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się. Jednocześnie Komisja w pełni poparła stanowisko i sugestie Komisji Finansów i Skarbu Miasta wyrażone przez Komisję Finansów i Skarbu Miasta w dniu 18 kwietnia 2011r.    

Ad. 8

 

Sprawy różne:

 

 

            Przewodniczący obrad przedstawił komisji pismo Prezesa Stowarzyszenia Kultury i Oświaty „Logos” w sprawie dofinansowania – pismo w załączeniu do protokołu. Następnie zaproponował, aby pismo to zgodnie z kompetencjami przekazała komisja Prezydentowi Miasta.

 

            Komisja jednogłośnie – 8 głosami za opowiedziała się za przekazaniem pisma Prezydentowi Miasta.

 

Więcej spraw różnych nie zgłoszono.

 W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 17 maj 2011 08:49
  • Data opublikowania: wtorek, 17 maj 2011 08:54
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej