Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 12 posiedzeniu w dniu 29 sierpnia 2011 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:
Porządek posiedzenia: 

1.    Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji;

 

a)    Protokołu nr 9/11

 

b)    Protokołu nr 10/11

 

c)    Protokołu nr 11/11

 

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta Łomży na rok 2011 /druk nr 156, 156/1, 156B/

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej Nr 4 w Łomży /druk nr 135, 135A/

 

4.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych /druk nr 148, 148A/ 

 

5.    Informacja o stanie przygotowania szkół i placówek oświatowych do rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2011/2012,  zaawansowanie prac remontowych  /druk nr 155, 155/1/

 

6.    Sprawy różne.

  

Przebieg posiedzenia:

  

            Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Janusz Mieczkowski – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury.

 

            Członkowie Komisji nie zgłosili  uwag do proponowanego porządku posiedzenia i Komisja  6  głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęły  porządek, jak wyżej.

 

 

Ad. 1

 

                        Przewodniczący poprosił o uwagi do protokołów z 9, 10 i 11   posiedzenia.

 

            Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do Protokołu Nr 9/11  i przyjęli go  5  głosami za, przy 1 wstrzymującym.

 

            Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do Protokołu Nr 10/11  i przyjęli go  6 głosami za, jednogłośnie.

 

            Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do Protokołu Nr 11/11  i przyjęli go  5 głosami za, przy 1 wstrzymującym.

 

  

                                                                                 

Ad. 2

 

            Przewodniczący wprowadzając do tematu poprosił o przybliżenie proponowanych zmian.

 

            Alicja Grabińska – Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty przedstawiając wnioski zawarte w drukach 156, 156/1, 156B poinformowała, że na podstawie pisma Ministra Finansów zwiększa się dochody o kwotę 150.000 złotych z tytułu zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej /cz. powiatowa/  na rok 2011. Powyższa kwota zwiększenia przeznaczona jest na dofinansowanie wydatków związanych z likwidacją szkód w szkołach i placówkach oświatowych wywołanych zdarzeniami losowymi. Ponadto na podstawie pisma Ministra Finansów zwiększa się dochody o kwotę 25.000 złotych z tytułu zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej /cz. gminna/ na rok 2011. Powyższa kwota zwiększenia przeznaczona jest na dofinansowanie wydatków związanych z wyposażeniem w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne nowych sal do nauki pozyskanych w wyniku modernizacji bądź adaptacji pomieszczeń nie wykorzystywanych dotychczas na cele dydaktyczne na kwotę 25.000 złotych. Zwiększa się również dochody o kwotę 115.000 złotych z tytułu zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej /cz. powiatowa/  na rok 2011. Powyższa kwota zwiększenia przeznaczona jest na dofinansowanie wydatków związanych z wyposażeniem w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne nowych sal do nauki pozyskanych w wyniku modernizacji bądź adaptacji pomieszczeń nie wykorzystywanych dotychczas na cele dydaktyczne na kwotę 115.000 złotych.

 

            Radna Hanka Gałązka zabierając głos pochwaliła dyrektorów szkół za zaangażowanie w kierunku  wzbogacania budżetu, a tym samym budżetów szkół. Ma nadzieję, że pozyskane środki trafią do szkół.

 

            Radny Andrzej Wojtkowski zabierając głos poprosił o wyjaśnienie kwestii zabezpieczenia środków na pokrycie remontu Sali sportowej przy SP nr 10, który jest konieczny w wyniku zalania posadzki.

 

            Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty wyjaśniła, że jeżeli nastąpi zdarzenie losowe obiektu ubezpieczonego, to o zwrot poniesionych wydatków  można ubiegać się dopiero wówczas, gdy pozyskane środki z ubezpieczenia nie pokryją likwidacji szkody.

 

            Przewodniczący Komisji zabierając głos w dyskusji  zauważył, że  zwiększając w autopoprawce dochody o kwotę 25 tys. zł, czy też  o kwotę 115 tys. zł podawany jest, jako podstawa naliczenia  nr pisma. Prosi o informacje, kiedy  pisma dotarły do Urzędu i czy jest to jedno pismo, czy dwa różne. Prosi również o wyjaśnienie w jakim terminie należało złożyć wnioski o dofinansowanie.

 

Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty wyjaśniła, że jeżeli chodzi o termin otrzymania pisma, to tak bardzo oczekują na nie, że kilkakrotnie dzwonili do Ministerstwa Finansów. Ostatnio była taka sytuacja, że środki już wpłynęły, a pismo wpłynęło dopiero teraz, dlatego tez jest to dopiero w autopoprawce.

 

Odpowiadając na zapytanie następne wyjaśniła, że wszystkie szkoły mają dostęp do strony MEN, jak również Urząd Miejski informuje, jakie warunki  należy spełnić, aby skorzystać z  rezerwy. Mając na uwadze fakt, że pierwszy termin składania wniosków na wyposażenie  mija 30 kwietnia, urzędnicy dzwonią, rozmawiają i nakłaniają do składania wniosków. Dodała, że druga tura składania wniosków mija 30 września.

 

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o informację ile % placówek składa te wnioski.

 

Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty wyjaśniła, że trudno to wyliczyć, jeżeli w tym przypadku złożyło 6 placówek publicznych i niepublicznych razem, to były to wszystkie placówki. Zauważyła, że aby placówka mogła złożyć wniosek musi spełniać warunki. Jeżeli szkoła zmniejsza się, to nie ma potrzeby występować z wnioskiem o utworzenie nowych pracowni. Takie wnioski mogą składać tylko szkoły, które się rozwijają.

 

Naczelnik Andrzej Piechociński dodał, że problem ze składaniem wniosku polega na tym, że musi to być nowo wyremontowana, pozyskana, nie służąca wcześniej dydaktyce przestrzeń i dopiero wówczas można złożyć wniosek. Dodał, że w jego przekonaniu jest to 100% szkól, które taką przestrzeń pozyskały. Nie słyszał o sytuacji, że placówka pozyskała jakąś nowa przestrzeń dydaktyczną, a wniosku nie złożyła. Zmian tych jest niewiele ponieważ szkoły w chwili obecnej mają mniej uczniów i  posiadają więcej przestrzeni.

 

Anka Gałązka

  

Komisja nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 8 głosami za, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem 156B.

 

  

Ad. 3

 

            Przewodniczący wprowadzając do tematu poprosił o przybliżenie złożonego wniosku.

 

Prezydent Mirosława Kluczek przedstawiając wniosek poinformowała, że o nadanie imienia Generała Władysława Andersa Szkole Podstawowej Nr 4 w Łomży zwrócili się: Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej Nr 4 w Łomży, Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej Nr 4 w Łomży, Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej Nr 4   w Łomży.

Komisja nie zgłosiła  uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 8 głosami za, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem 135A.

 

 

Ad. 4

 

            Przewodniczący wprowadzając do tematu poprosił o przybliżenie złożonego wniosku.

 

Prezydent Mirosława Kluczek przedstawiając wniosek poinformowała, że w chwili obecnej  w mieście nie ma ani żłobków, ani klubów  dziecięcych, nie zgłosił się też nikt chętny, natomiast  w każdej chwili może to się zdarzyć, należy więc zgodnie z ustawa podjąć stosowną uchwałę dotycząca opłaty. Następnie przedstawiła wniosek zgodnie z drukiem 148.

 

Odpowiadając na zapytanie radnego Andrzeja Wojtkowskiego dotyczące nazwy „klubów dziecięcych” wyjaśniła, że taki jest zapis ustawowy.

 

Odpowiadając na zapytanie radnej Bogumiły Olbryś powtórzyła, że nikt chętny do utworzenia takiego klubu, czy też żłobka nie zgłosił się. Dodała, że w przedszkolach są grupy żłobkowe.

 

Radny Jan Bajno  zwrócił uwagę, że jeżeli nie byłoby  obowiązku co roku ustalania opłat, to czy nie zasadniej byłoby  ustalenie tej opłaty %, proponowane kwota 500 zł stanowi ok. 40% maksymalnej.

 

Prezydent Mirosława Kluczek zwróciła uwagę, że potrzeba zmiany wymagana by była, jeżeli wysokość przekroczyłaby pewien pułap, a tak, takiej potrzeby nie będzie i nie widzi takiej potrzeby, bo nic to nie zmieni.

 

 

Komisja nie zgłosiła  więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 9 głosami za, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem 148A.

 

 

Ad. 5

 

 

Informację o stanie przygotowania szkół i placówek oświatowych do rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2011/2012 oraz  zaawansowanie prac remontowych   zgodnie z  drukami     nr 155, 155/1  przedstawiła Pani Prezydent Mirosława Kluczek. Odnosząc się do druku 155/1 wyjaśniła, że w materiale tym nie znalazło się pewne słowo, które wywołało zamieszanie dotyczące sali gimnastycznej przy SP nr 2. Powinno być zapisane, że sala ta prawdopodobnie zostanie wyburzona, ale w materiale zabrakło słowa „prawdopodobnie”. Dodała, że na chwilę obecną nikt nie podjął decyzji o jej wyburzeniu. Jednak w momencie stwierdzenia, że sala zagraża bezpieczeństwu, taką decyzję trzeba było podjąć. Podkreśliła, że takiej decyzji nie ma, ale prawdopodobnie będzie, ponieważ ekspertyza wskazuje, że na remont trzeba wydać 80% kosztów, a sala ta nie spełnia żadnych warunków, nie posiada zaplecza, nie jest wymiarowa.

 

Przewodniczący Komisji zabierając glos stwierdził, że materiał przedstawiony jest w logicznej formie i stanowi swoiste kompendium wiedzy o poziomie organizacyjnym oświaty łomżyńskiej, prosi jednak  o uzupełnienie, ponieważ na str. 9 mówi się, że w dalszej części  znajduje się charakterystyka poszczególnych  szkół podstawowych, czego nie ma.  Ponadto dobrze by było, gdyby radni otrzymali informację ilu jest nauczycieli, ilu pracowników obsługi.  Następnie zapytał ile klas, oddziałów utworzono w każdej szkole? Zwrócił przy tym uwagę, że  np. w Szkole Drzewnej do „technika geodety” zgłosiło się 22 chętnych, a do „technika ochrony środowiska” 14. Ile więc powstanie tam oddziałów  1 czy 2. Dodał, że spogląda na ten problem przez pryzmat oszczędności.

 

            Prosi też o ustosunkowanie się do kwestii proporcji pomiędzy liczbą uczniów w szkołach podstawowych, a liczba uczniów w gimnazjach.

 

            Pytał, czy radni otrzymają  informację na temat szkół policealnych?

 

            Prezydent Mirosława Kluczek wyjaśniła, że informacja ta jest częścią szerszego materiału, który radni otrzymają w terminie późniejszym. Dodała, że pełna informacja będzie dopiero, gdy miasto będzie posiadało informację z SIO. Z posiadanych przez nią informacji wynika, że jeżeli chodzi o młodzież w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych to jest to ponad 13 tys. W szkołach podstawowych stworzono w każdej po 2 oddziały przedszkolne, czyli więcej niż w roku poprzednim o 282 dzieci, z czego 190 są to 6-latki. Klas 1 jest ponad 20 oddziałów. W przedszkolach prowadzonych przez miasto jest 1384 dzieci, natomiast dochodzą jeszcze przedszkola niesamorządowe, co w sumie daje ok. 2 tys. dzieci uczęszczających do przedszkoli. Odnosząc się do Szkoły Drzewnej wyjaśniła, że dyrektor zwrócił się z prośbą o zgodę na utworzenie również tej mniejszej klasy, aby odbudować kierunek, która wcześniej był, a ostatnio nie z powodu braku naboru. Dodała, że z posiadanej przez nią informacji wynika, iż  jest tam 16 uczniów. Zauważyła, że   być może nie będą to tak duże koszty, ponieważ nie będzie podziału na grupy. Ustalono z dyrektorem, jeżeli liczba uczniów zmniejszy się, obie klasy zostaną połączone.

 

            Naczelnik Andrzej Piechociński odpowiadając na zapytanie dotyczące proporcji pomiędzy liczbą uczniów szkół podstawowych i gimnazjów wyjaśnił, że liczba uczniów podana jest  łącznie z 6-latkami, dlatego też szkoła podstawowa ma dość dużą liczbę uczniów, ponadto cykl nauki w gimnazjach to 3 lata, natomiast w szkołach podstawowych 6. Dlatego też nie da się tego porównać. Podane liczby są właściwe i wytłumaczalne. Jeżeli chodzi o szkoły policealne, to „startują” one dopiero  wówczas, gdy jest definitywne odczytanie wyników naboru do szkół wyższych, a więc koniec września.

 

            Radna Edyta Śledziewska   stwierdziła, że z pewnym zaniepokojeniem odebrała informacje dotyczącą sali przy SP nr 2, ponieważ powoduje to, iż realizacja zajęć z kultury fizycznej staje się niemożliwa. Prosi więc Panią Prezydent o wyjaśnienie, jak zamierza rozwiązać ten problem, ponieważ nie wszystkie zajęcia z kultury fizycznej, których w szkołach podstawowych jest sporo, w innych formach da się realizować. Zwróciła uwagę, że w niektórych szkołach były duże hole i mogły tam odbywać się te zajęcia, w SP 2 te korytarze są wąskie. Jest to problem nad którym należy się głęboko zastanowić.

             Prezydent Mirosława Kluczek zabierając głos zwróciła uwagę, że problem braku Sali sportowej dotyczy nie tylko SP nr 2, ale wielu szkół w mieście. Chciałaby, aby w każdej szkole powstała sala gimnastyczna, jest to jednak niemożliwe. Dodała, że zorganizowanie tych zajęć nie jest łatwe, zwróciła uwagę na zajęcia na basenie, ale to również nie będzie łatwe, ponieważ potrzeba na to więcej czasu, najbliżej sala jest przy  LO. Prowadzone są również rozmowy z PWSIiP, ale będzie to możliwe dopiero po rozpoczęciu roku akademickiego, gdy zostania zaplanowane zajęcia tej uczelni.

Stwierdziła, że jeżeli chodzi o zapełnienie szkół, to będą wspólnie z dyrektorami na ten temat rozmawiać. Jeżeli chodzi o wsparcie, to dobrze jest gdy w szkołach jest mało uczniów i klasy nie są zbyt liczne. Jeżeli chodzi o zajęcia z kultury fizycznej w SP nr 2, to nie wie, czy jest możliwe, aby odbywały się na holu, w chwili obecnej mogą jeszcze odbywać się na boisku.

 

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że jest zaskoczona, iż Prezydent nie wie, czy  korytarze spełniają normy, by odbywały się na nich zajęcia z wychowania fizycznego i uważa, że Prezydent ucieka od tematu, takie informacje powinny być znane i nie należy oczekiwać, że pogoda będzie sprzyjająca. Uważa, że należy podjąć jak najszybciej działania w kierunku zabezpieczenia tych zajęć. Odnosząc się do informacji i naboru do szkól stwierdziła, że jej zdaniem sytuacja nie jest dobra, ponieważ jeżeli nabór do poszczególnych klas wynosi  13 – 16 czy też 17 uczniów, to jest to mało. Ponadto informacja  nie wyjaśnia, jak rozwiązano problem. Informacja ta nie jest więc pełna, wyjaśniająca wątpliwości. Uważa, że jeżeli w przypadku szkół nie jest znany ostateczny nabór, to dobrze by było  przedstawić informację porównawczą do lat ubiegłych.

 

Prezydent Mirosława  Kluczek wracając do sali gimnastycznej przy SP nr 2 wyjaśniła, że z dokumentów, do których dotarła wynika, iż problem tej sali nie jest nowy, ale trwa już od 2007 r. i każdego roku dyrektor tej szkoły zwracał się z prośbą aby ten problem rozwiązać. Zwracał się również do Sanepidu, aby warunkowo przedłużył okres użytkowania Sali i Sanepid przedłużał. W chwili obecnej pozwolenie jest do końca sierpnia b.r. Prosi więc aby radni nie oczekiwali, że ona ten problem rozwiąże. Gdy informację na ten temat uzyskała w miesiącu styczniu, zleciła ekspertyzę aby wiedzieć, czy dzieci mogą na tej sali ćwiczyć, czy też nie. Uważa, że jeżeli nie mogą, to lepiej salę zamknąć, niż narażać dzieci na niebezpieczeństwo. Odnosząc się do kwestii holi, to wiadomo, iż do ćwiczeń jest sala gimnastyczna, a nie hole.

 

Radny Konrad Haponik zwrócił uwagę, że żaden hol nie jest odpowiednim miejscem do zajęć z wychowania fizycznego.

 

Radny Andrzej Wojtkowski potwierdził, że hole nie są odpowiednim miejscem do ćwiczeń, ale odbywa się to  w wielu szkołach, od wielu lat.  Zamieszanie powstaje wówczas, gdy na zajęcia z wychowania fizycznego wychodzą na hole zarówno dzieci, jak i klasy starsze. Następnie zwrócił uwagę na istniejącą sytuację w SP nr 10, gdzie została zalana sala gimnastyczna w wyniku zakładania solarów.   Zauważył, że w chwili obecnej powstał również problem w SP nr 9, gdzie zostało zalane patio, ponieważ w wyniku remontu dachu doszło do zalania parkietu. W chwili obecnej powstał więc problem z 3 salami.  Obawia się, że w przypadku SP nr 10 nie da się tego problemu usunąć do grudnia. Mogą wyjść tam inne rzeczy, jeżeli nie zostanie wykonana pełna ekspertyza tej sali. Dodał, że 2 godziny basenu nie jest do końca dobrym rozwiązaniem, ponieważ  szkoły, rodzice poniosą tego finansowe skutki. Zwrócił uwagę, że zgodnie z działaniami Ministra Edukacji ma zostać wprowadzona jeszcze jedna godzina wg dyspozycji rodziców.

 

Wojciech Winko – rodzic dziecka uczęszczającego do SP nr 2 zabierając głos odniósł się do proponowanej kwestii korzystania z basenu. Na marginesie stwierdził, że stan sali gimnastycznej przy SP nr 2 zna, ponieważ sam był uczniem tej szkoły i ta sala mogła zostać rozebrana już dawno. Wracając do tematu wyjaśnił, że córka jego od 3 lat uczęszcza do tej szkoły i sprawa tej sali była ukrywana, nikt nie mógł się niczego dowiedzieć. Uważa więc, że do sprawy należy podejść otwarcie i wszystko rodzicom wyjaśnić. Wielu rodziców chciałoby, aby dzieci korzystały z basenu, jeżeli zostanie to pozostawione same sobie, to z pewnością dyrektor szkoły zaplanowała taką, a nie inną siatkę godzin i okaże się, że nie ma możliwości, aby zajęcia z kultury fizycznej były to dwie pierwsze, bądź ostatnie godziny. Należy więc problem ten rozwiązać, szczególnie w przypadku dzieci małych i apeluje aby doprowadzić do spotkania z rodzicami, a przynajmniej z Radą Rodziców.

 

Radna Hanka Gałązka zbierając głos w kwestii dotyczącej sali przy SP nr 10 przypomniała, że na pierwszej sesji Rady  zadała pytanie, czy była robiona ekspertyza na sali gimnastycznej przy SP nr 10. Wówczas Prezydent Marcin Sroczyński odpowiedział, że jest to niepotrzebne. Nie wie, ale  przypuszcza, że w trakcie montażu solarów tam się coś wydarzyło. Z tego co słyszy sala ta ma być wyłączona przynajmniej na 3 miesiące. Ponawia więc temat wykonania ekspertyzy na Sali gimnastycznej SP nr 10. Uważa, że takie obciążenie jakie dają solary jest sprawą poważną i stawia to jako wniosek.

 

Następna kwestia, którą poruszyła jest  sprawa lekcji w-f dwóch szkół i to dużych szkół, bo SP nr 10 i PG nr 2 co najmniej przez 3 miesiące. Zgodziła się, że sprawę można rozwiązać korzystając z boiska, z korytarzy, ale uważa, że w tym przypadku należy pozwolić na dwie godziny zajęć na basenie  dla każdej grupy, wówczas pozostaje 2 godziny na korytarzach, bądź na boisku.

 

Trzeci wniosek, który składa przed konstruowaniem budżetu to modernizacja boiska przy SP nr 10. Boisko tam funkcjonujące dla 2 dużych szkół nie spełnia warunków, siedziska nie spełniają swojej roli. Przez 20 lat nie było możliwości finansowych aby zrobić cokolwiek. Być może należy te siedziska poprawić, wykorzystując stare siedziska ze stadionu, albo dokonać modernizacji boiska.

 

Radna  Bogumiła Olbryś  zabierając głos stwierdziła, że dobrze zrobiono zamykając salę przy SP nr 2 celem wykonania dokładnych ekspertyz.  Dramat powstałby, gdyby coś się wydarzyło podczas zajęć. Stwierdziła, że przychyla się do wniosku radnej Gałązki, nawet uważa, że wniosek ten powinien być dalej idący, aby w miarę możliwości takie ekspertyzy wykonać w przypadku innych sal, które również nie są najmłodsze. Kontynuując zauważyła, że jest wiele szkół, które osiągają dobre wyniki w nauczaniu, a również nie posiadają sal gimnastycznych, jednak sobie radzą. Wykorzystują różne  rozwiązania i możliwości, współpracując z dyrektorami placówek, które takie sale posiadają. Ponadto zauważyła, że jest możliwość korzystania ze skeat parków.

 

Odnosząc się do kwestii istnienia 2 oddziałów w Szkole Drzewnej zauważyła, że dwiema rekami podpisuje się za tym, aby były to dwa oddziały, ponieważ jest to jedyna szkoła drzewna w okolicach o takiej bogatej historii. Dodała, że niż demograficzny dotyczy nie tylko tej szkoły.

 

Prezydent Mirosława kluczek odnoszą się do wypowiedzi Pana Winko stwierdziła, że dla niej nie jest problemem, aby dzieci z SP nr 2 korzystały z basenu. Dodała, że rozmawiała z Panią Dyrektor i w najbliższym czasie odbędą się spotkania rad rodziców klas  młodszych  i starszych i na to spotkanie dotrą albo ona, albo naczelnik wydziału. Odnosząc się do kwestii solarów nad salą gimnastyczną SP nr 10 stwierdziła, że nie wyobraża sobie, iż nie była tam robiona ekspertyza przed przystąpieniem do montowania. Dodała, że problem z zalaniem  powstał wówczas, gdy poszły deszcze, a wykonawca źle zabezpieczył dach w trakcie remontu.

 

Naczelnik Piechociński odnośnie SP nr 2 zaproponował, że wskazanym by było, aby przy SP 2 stworzyć Radę Szkoły, która to Rada miałaby wpływ na wszystkie decyzję dotyczące szkoły i sytuacji rozwoju decyzji tam podejmowanych.  W przeciwnym razie realizowane są kompetencje, które są zastrzeżone dla dyrektora i rady pedagogicznej. Kompetencje organu są pośrednie, mogą wynikać z podpisanego arkusza organizacyjnego, czy też wynikać z budżetu. Sterować działaniami organizacyjnymi nie zamierzają i nie będą wykonywali. Przypomniał następnie, że rozważając kwestię budowy sali sportowej, która byłaby w rejonie LO nr 2 oraz SP nr 2,  odkładanie  realizacji tego zadania było spowodowane brakiem terenu, gdzie można by było ją zlokalizować.. Obecny teren, który jest pod zarządem PWSIiP do niedawna był własnością Marszałka Województwa. Były prowadzone poważne rozmowy, aby część tego terenu została przekazana miastu w zamian za gratyfikacje. Takiej zgody miasto niestety nie otrzymało. W chwili obecnej sytuacja zmieniła się i są o wiele bliżsi do tego aby założenia projektowe były gotowe i aby przygotować odpowiedni obszar pod budowę sali sportowej i ma nadzieję, że to się stanie szybko.

 

Odnosząc się do kwestii poruszanej przez radną Gałązka dotyczącą instalacji solarów na Sali gimnastycznej wyjaśnił, że jest tam dokumentacja techniczna i należałoby ją przeanalizować pod kątem, czy jest zrobione odpowiednie opomiarowanie, bo jeżeli chodzi o ekspertyzę, to jest dokumentacja techniczna, która na to pozwala. Są tam odpowiednie podpisy inżynierów, którzy za swoje decyzje odpowiadają. Nie mniej jednak długotrwałe opady deszczu i bardzo „nieszczęśliwe” rozmontowanie części poszycia dachu spowodowało zalanie Sali przy SP nr 10. Naprawę wykona inwestor na swój koszt. Całość sprawy nadzoruje Wydział Inwestycji UM i wykonawcy z zadania „nie wypuści”, póki nie dokona poprawek na sali gimnastycznej spowodowanych  jego zaniedbaniami.

 

Wojciech Winko zabierając głos zauważył, że trudno jest szkołę podstawową – sześcioklasową porównywać do liceum, ponieważ w przypadku godzin w-f nie ma to najmniejszego sensu. Zauważył, że wielu lekarzy zwraca uwagę na coraz większą liczbę wad postawy u dzieci.

 

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o odpowiedź na swoje wcześniejsze pytanie dotyczące liczby uczniów w  klasach. Dodatkowo   zwróciła uwagę, że w 2001 roku liczba wad postawy wynosiła ok. 45%, w chwili obecnej jest to ok. 65%, a wady postawy powstają  u dzieci w  okresie szkoły podstawowej. Prosi więc, aby nie zaniechać zajęć w-f pomimo braku sali gimnastycznej, ponieważ jest to niezbędne w rozwoju dzieci, a rośnie nam „społeczeństwo kalekie”. Odnosząc się do ekspertyz, to zwróciła uwagę, że na Sali gimnastycznej przy SP nr 7 nadal leży eternit. Nie wie, czy może tak być.

 

Naczelnik Andrzej Piechociński odnosząc się do przedłożonego materiału wyjaśnił, że jest on częścią raportu z wykonania zadań oświatowych na dzień 31 października. W raporcie tym radni otrzymają szczegółowe dane dotyczące tego, co stanie się w wrześniu  i co będzie wynikało z danych statystycznych z SIO. Będzie tam pełna informacja nie tylko o naborze, ale również o organizacji pracy, gdzie jest podane jak dane klasy się łączą. Przeprosił Komisję za ten materiał, który otrzymali w wersji roboczej. Szczegółowy wyczerpujący materiał radni otrzymają raportem na dzień 31 października. Wyjaśnił, że materiał przygotował w takiej formie, ponieważ przez ostanie lata radnych interesowało przygotowanie do pierwszego dzwonka, gdzie problemem było, czy zostaną zakończone remonty itp. Prosi więc, aby radni przyjęli jego zapewnienie, że wszystkie dzisiejsze sugestie w tym materiale zostaną uwzględnione.

 

Radna Wanda Mężyńska przypomniała, że na jednej z wcześniejszych posiedzeń Naczelnik informował, że zostanie zwolnionych  z ZSDiG 8 nauczycieli. Prosi więc o informację czy faktycznie tak się stało, czy część znalazła pracę i czy w innych szkołach również były zwolnienia.

 

Naczelnik Piechociński wyjaśnił, że na szczęście ta planowana liczba nie została utrzymana i dzięki staraniom Pani Prezydent praktycznie zostało zwolnionych; 1 osoba  ze Szkoły Drzewnej, 2  w CKP, 1 w Zespołu Szkół Technicznych i 1 w gimnazjum. W sumie pięciu i uważa to za duży sukces, ponieważ zapowiedzi były na kilkanaście osób. W pozostałych przypadkach są to przeniesienia do innych szkół.

 

Radna Edyta Śledziewska poprosiła o wyjaśnienie, co stało się, iż zostało zalane patio przy SP nr 9, czy to na skutek remontu. Dodała, że zdziwiła ją sprawa zalania sali gimnastycznej przy SP nr 10. Pracowała w tej szkole i takich problemów nie było, chciałaby wiedzieć, kto jest wykonawcą robót.  Następnie zaproponowała, aby na posiedzenie zaprosić dyrektorów tych szkół, by mogli ustosunkować się do wypowiedzi, ponieważ być może dyrektorzy mają już gotowe rozwiązania. Zauważyła, że radna Gałązka mówi, iż problem solarów nie był uregulowany, gdy była dyrektorem placówki, a być może ekspertyza jest, wystarczy tylko poprosić dyrektora. Być może i Dyrektor SP nr 2 problem sali ma rozwiązany.

 

Radna Hanka Gałązka zabierając głos poprosiła o wyjaśnienie, czy starczy środków na podwyżki nauczycieli, a co z obsługą i administracją.

 

Skarbnik Miasta wyjaśniła, że do końca roku nie ma żadnych podwyżek dla administracji. dla nauczycieli natomiast musi wystarczyć.

 

Radny Andrzej Wojtkowski wyjaśnił, że w kwestii zalania patio rozmawiał z Zastępcą Dyrektora, który stwierdził, że najprawdopodobniej nastąpiło to z winy wykonawcy, który wykonywał dach, nie przykrył i poleciała woda na parkiet. Wykonawca jest więc zobowiązany naprawić ta szkodę.

 

Odnosząc się do proponowanego wniosku radnej Gałązki dot. ekspertyzy sali przy SP nr 10 zaproponował, aby wniosek ten rozszerzyć, podejrzewa bowiem, że jeżeli w tej sali został uszkodzony dach, to elektryka z pewnością też może być zagrożona, a być może już jest. Uważa, że nie należy popełnić takiego błędu jak w przypadku SP nr 5. Podkreślił, że posiada nieoficjalną wiedzę, że ta sala do końca grudnia nie będzie funkcjonowała. Przypomniał, że swego czasu w budżecie były zaplanowane środki na boisko przy SP nr 10 w wysokości 70 tys. zł. Prosi więc o wyjaśnienie co z nimi się stało.

 

Skarbnik Miasta wyjaśniła, że dotyczyło to budżetu roku 2010 i pozycja ta została zdjęta w trakcie roku.

 

Przewodniczący zabierając głos zwrócił uwagę, że z przedłożonych informacji wynika, iż ok. 13 tys. dzieci i młodzieży rozpocznie nowy rok szkolny. Będzie ich kształciło ok. 1 tys. nauczycieli.  Zwolnionych zostało 5 nauczycieli. Generalnie szkoły są przygotowane do rozpoczęcia roku szkolnego. Zasygnalizowany został problem sali gimnastycznej przy SP nr 2, który dalej będzie drążony. Z materiału wynika, że dokonano naboru, z informacji radni nie uzyskali jednak wiedzy, jaki jest poziom organizacyjny szkół. Dodał, że  problemem jest niedofinansowanie oświaty w zakresie szkół prowadzonych przez inne organy niż miasto i brakujące ok. 3,5 mln zł, które trzeba będzie w jakiś sposób znaleźć. Dodał, że nie bez powodu zadawał pytanie ile utworzono klas, ponieważ za chwilę Rada stanie przed problemem skąd wziąć środki na pokrycie istniejących zobowiązań. Radni muszą pamiętać, że jeżeli uruchomiony zostaje oddział z 14 uczniami, to na jego utrzymanie również należy zabezpieczyć środki. Jeżeli chodzi o poziom organizacyjny szkół, to w tej sprawie są jednoznaczne przepisy i decyzje podjęte. Należy więc mieć na uwadze, że  miasto czekają poważne oszczędności i należy już je zacząć, ponieważ należy pamiętać o  szkołach prowadzonych przez inne podmioty niż miasto Łomża.

 

Następnie zauważył, że wpłynęły dwa wnioski radnej Hanki Gałązka. Pierwszy dotyczy nieodpłatnego zwiększenia ilości godzin na pływalni nr 1 dla uczniów SP nr 10 i PG nr 2. Radna uzasadnia to wyłączeniem sali gimnastycznej przy SP nr 10 na okres remontu.

 

Drugi wniosek dotyczy wykonania ekspertyzy obciążenia więźby dachowej na sali gimnastycznej  SP nr 10 wraz z instalacją elektryczną.

 

Radny Andrzej Wojtkowski zwrócił się z prośbą do radnej Hanki Gałązki aby poszerzyć wniosek, ponieważ zalany został również  parkiet.

 

Radny Jan Bajno zwrócił uwagę, że nie robi się generalnie ekspertyzy  parkietu. Wiadomym jest, że jeżeli wykonawca ma naprawić powstałe szkody, to dotyczy to  całości szkód i jest to sprawa oczywista. Tak samo, jeżeli dotyczy to instalacji elektrycznej, czy innych rzeczy. Podkreślił, że ten rok jest trudny, jeżeli chodzi o realizacje inwestycji dachowych, więźby dachowej, cały czas pada, ale firmy są ubezpieczone i realizują.

 

Radna Alicja Konopka zabierając głos stwierdziła, że należy to poszerzyć i zrobić kompleksowo.

 

Radna Hanka Gałązka odnosząc się do wypowiedzi zwróciła uwagę, że ekspertyza nie jest zależna od wykonawcy, czy on to robił, czy nie robił. Być może jest ona, Komisja powinna więc ją widzieć. Jeszcze raz przypomniała, że pół roku temu pytała o to Prezydenta Marcina Sroczyńskiego, wiedziała bowiem, że w czasie, gdy była dyrektorem tej szkoły takiej ekspertyzy nie było. Jeżeli chodzi o zalanie, to jest  to sprawa wykonawcy.

 

Przewodniczący Komisji  zwrócił się do radnej Gałązki z zapytaniem, czy podtrzymuje swój wniosek.

 

Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że podtrzymuje.

 

Radna Alicja Konopka zabierając głos poprosiła o sprecyzowanie, czy wniosek będzie głosowany w takiej formie, jak został zgłoszony. Poddała następnie pod rozwagę, czy nie byłoby zasadne porozmawiać z dyrekcją szkoły, ponieważ radni zbyt wiele na ten temat nie wiedzą.

 

Naczelnik Wydziału Oświaty zabierając głos zwrócił uwagę, że należałoby wystąpić się do Wydziału Inwestycji, aby przedłożyli  wyjaśnienia dotyczące zaistniałej  sytuacji, ponieważ jako Wydział merytoryczny posiadają stosowne  dokumenty i wyjaśniliby o co w tym wszystkim chodzi. Oni jako wydział Oświaty nie podejmują się tego, ponieważ jest to poza ich kompetencjami.

 

Przewodniczący Komisji stwierdził, że zgadza się z wypowiedzią Naczelnika i zwrócił się do radnej Hanki Gałązki z prośbą, aby temat ten pozostawić na następne posiedzenie Komisji, a w międzyczasie Wydział Oświaty podejmie stosowne działania aby to wyjaśnić i przedstawić Komisji informacje. Zwrócił się następnie do radnej Hanki Gałązka z zapytaniem, czy jest skłonna wniosek ten odroczyć do do następnego posiedzenia.

 

Radna Hanka Gałązka wyraziła zgodę na odłożenie tego wniosku do następnego posiedzenia.

 

Przewodniczący Komisji w związku z decyzją radnej Hanki Gałązka poddał pod głosowanie wniosek o zwiększenie ilości nieodpłatnych godzin na pływalni dla uczniów SP nr 10 i PG nr 2 w związku z wyłączeniem na okres remontu sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 10.

 

Powyższy wniosek Komisja przyjęła 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących.

 

Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że grupy zorganizowane mają na pływalnię wstęp bezpłatny.

 

Przewodniczący Komisji kończąc omawianie punktu poddał pod głosowanie, kto jest za przyjęciem informacji o stanie przygotowania szkół i placówek oświatowych do rozpoczęcia nowego roku szkolnego.

 

Komisja przedłożona informacje przyjęła 10 głosami za – jednogłośnie.

  

Ad. 6

 

 

            Przewodniczący Komisji przystępując do omawiania spraw różnych poinformował, że członkowie Komisji otrzymali pismo Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rynku Pracy dotyczące zobowiązań miasta, następnie wyrywkowo przytoczył treść pisma. Odnosząc się do przedstawionego pisma stwierdził, że jego zdaniem stwierdzenie dotyczące zobowiązania będzie skuteczne na dzień 31 grudnia b.r., w chwili obecnej miasto jest  w trakcie przekazywania środków, stwierdzenie mówiące o zobowiązaniach miasta  nie jest  na chwile obecną poprawne. Zwracając się następnie do Pani Prezydent oraz Naczelnika Wydziału Oświaty stwierdził, że problemem tym należy zająć się  i przedłożyć Komisji propozycję jego rozwiązania. Zauważył, że brakuje ok. 3,5 mln zł i należałoby zacząć oszczędzać i spróbować wygospodarować te środki. Następnie poprosił o wypowiedzi w tej kwestii.

 

            Prezydent Mirosława Kluczek zabierając głos wyjaśniła, że te kwoty będą inne. Informację na temat ilości uczniów będą posiadali na koniec września i dopiero wówczas będzie można sprecyzować wielkość kwot. Zauważyła, że tak, a nie inaczej został sprecyzowany budżet, brak jest środków i chwili obecnej będą zmuszeni szukać środków. Część już znaleźli, część będą musieli jeszcze znaleźć i te zobowiązania będą zmuszeni zrealizować. Natomiast na rok przyszły tak to zaplanować, aby nie mieć tego problemu. Odpowiadając Przewodniczącemu Komisji potwierdziła, że będzie to prawdopodobnie możliwe na przełomie października i listopada.

 

            Alicja Grabińska – Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty dodała, że nie są to jeszcze zobowiązania, ponadto nie jest to tak wysokie  zagrożenie, jak przewidywano, ponieważ w niektórych szkołach przed  okresem wakacyjnym spadła drastycznie liczba uczniów. Do końca września rozliczą więc ponownie  faktyczne potrzeby i wówczas będzie można mówić o realnych kwotach, tym bardziej, że nie powstały 2-3 szkoły, które były zaplanowane.

 

            Radny Andrzej Wojtkowski zwrócił się do Pani Prezydent z prośbą, aby jeszcze raz pochyliła się nad problemem powołania struktur Szkolnego Związku Sportowego. Dodał, że Naczelnik otrzymał z Sądu propozycję, aby to uaktualnić.

 

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos pochwaliła działania Pani Dyrektor i nauczycieli, ponieważ w Zespole Szkól Specjalnych stosowane są 2 godziny „karciane” i nauczyciele z dziećmi chodzą na basen. Uważa, że można to zastosować w innych szkołach.

 

Przewodniczący Komisji kontynuując omawianie spraw różnych przypomniał, że Komisja na jednym z posiedzeń analizowała przy udziale przedstawicieli pismo Towarzystwa Muzycznego. Wówczas Komisja postanowiła wystąpić z wnioskiem w tej sprawie do Prezydenta i on taki wniosek przekazał. Otrzymał odpowiedź Prezydenta, którą następnie przedstawił.

 

            Radna Alicja Konopka przypomniała, że  obecne na posiedzeniu osoby informowały, że  Towarzystwo zainwestowało w adaptację tego budynku, a więc ponieśli pewne koszty. Nie wie więc, czy taka odpowiedź jest  wystarczająca. Z tego co wie cały czas chcą spotkać się z Prezydentem, jednak do tej pory nie udało się. Prosi więc Panią Prezydent o umożliwienie tego.

 

            Prezydent Mirosława Kluczek potwierdziła, że korzystali z tego pomieszczenia nieodpłatnie. Wyjaśniła ponadto, że była w tym lokalu i faktycznie jakieś  inwestycje były, ale bardziej w tym sensie, że mają tam jakiś sprzęt, który potrzebny jest im do funkcjonowania. Obiecała, że znajdą jakieś pomieszczenia, z których mogliby korzystać. Dodała, że obecny lokal maja do końca tego roku szkolnego, a więc nie jest to sytuacja na już.  Mają więc rok na to, aby ewentualnie zmienić siedzibę. Dodała, że nie jest w stanie powiedzieć, jakie ponoszą koszty związane z użytkowaniem mediów.

            Przewodniczący Komisji zaproponował, aby na następne posiedzenie zaprosić przedstawicieli Towarzystwa oraz Prezydenta, aby był uprzejmy zaprezentować stanowisko.

 

Komisja propozycje Przewodniczącego przyjęła.

 

Przewodniczący Komisji kontynuując omawianie spraw różnych przypomniał, że swego czasu Komisja analizowała ofertę TV lokalnych i ustaliła, że do tematu powróci w miesiącu sierpniu. Radni proponują, aby Rada zajęła się tym  w końcówce roku. W związku z powyższym przypomina tylko, że o problemie pamięta i w stosownym czasie powróci on na posiedzenie w późniejszym terminie.

 

Na tym  posiedzenie Komisji zakończono.

 

           

.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 28 wrz 2011 08:39
  • Data opublikowania: środa, 28 wrz 2011 08:42
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej