Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 13 posiedzeniu w dniu 12 września 2011 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

Protokół nr 13/2011


z posiedzenia Komisji Edukacji i Kultury


z dnia 12 września 2011 roku

 


W posiedzeniu Komisji uczestniczyły osoby zgodnie z załączoną listą obecności.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom Przewodniczył Pan Janusz Mieczkowski – Przewodniczący Komisji. Na wstępie Przewodniczący obrad powitał zebranych i po zapoznaniu się z listą obecności stwierdził quorum. Następnie poprosił o uwagi do proponowanego porządku obrad.


Komisja nie wniosła uwag do proponowanego przez Przewodniczącego komisji porządku obrad i w wyniku głosowania jednogłośnie – 7 głosami za przyjęła następujący porządek dzienny:

 

1. Wytypowanie dwóch przedstawicieli Komisji do składu komisji stypendialnej powołanej w celu przyznania stypendium Prezydenta Miasta Łomży za szczególne osiągnięcia naukowe i sportowe w roku szkolnym 2010/2011, dla uczniów oraz studentów I roku uczelni publicznych i niepublicznych


2. Wytypowanie przedstawiciela Komisji na dwuletnią kadencję do składu komisji ds. przyznawania nagród Prezydenta Miasta


3. Stopień i zakres realizacji w łomżyńskich szkołach i placówkach oświatowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych; realizacja obowiązku szkolnego


4. Sprawy różne i wolne wnioski


Ad. 1


Wytypowanie dwóch przedstawicieli Komisji do składu komisji stypendialnej powołanej w celu przyznania stypendium Prezydenta Miasta Łomży za szczególne osiągnięcia naukowe i sportowe w roku szkolnym 2010/2011, dla uczniów oraz studentów I roku uczelni publicznych i niepublicznych

 

 Przewodniczący obrad poprosił o zgłaszanie kandydatów do składu w/w komisji konkursowej.


Radna Wanda Mężyńska zgłosiła radną Bernadetę Krynicką.


Radna Bernadeta Krynicka wyraziła zgodę.


Radny Andrzej Wojtkowski zgłosił radnego Konrada Haponika.


Radny Konrad Haponik wyraził zgodę.


Więcej kandydatur nie zgłoszono.


 W związku z powyższym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie zgłoszone kandydatury:


W wyniku głosowania Komisja:


1. jednogłośnie – 7 głosami za opowiedziała się za kandydaturą radnej Bernadety Krynickiej


2. jednogłośnie – 7 głosami za opowiedziała się za kandydaturą radnego Konrada Haponika.

 

Ad. 2


Wytypowanie przedstawiciela Komisji na dwuletnią kadencję do składu komisji ds. przyznawania nagród Prezydenta Miasta

 

Przewodniczący obrad poprosił o zgłaszanie kandydatów do składu w/w komisji konkursowej.


Radna Wanda Mężyńska zgłosiła radną Hankę Gałązka.


Radna Hanka Gałązka wyraziła zgodę.


Radna Bernadeta Krynicka zgłosiła radnego Ireneusza Waldemara Cieślika.


Radny Ireneusz Waldemar Cieślik wyraził zgodę.


 Radna Alicja Konopka zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że już na jednym z poprzednich posiedzeń komisji zgłaszała wniosek o ustalenie zasad udziału członków komisji w komisjach konkursowych, żeby nie dochodziło do sytuacji, biorą w nich udział ciągle ci sami radni. Następnie zwróciła się z zapytaniem czy radni zgłoszeni w dniu dzisiejszym do pracy w komisjach już w komisjach konkursowych pracowali, czy jeszcze nie.


 Przewodniczący obrad poparł wypowiedź radnej Alicji Konopka. Stwierdził, że wszyscy członkowie komisji powinni pracować w komisjach konkursowych i należy jakieś zasady w tym względzie przyjąć. Następnie odpowiadając radnej Konopka stwierdził, że z tego co pamięta radny Konrad Haponik i radna Hanka Gałązka już pracowali z ramienia komisji w komisjach konkursowych.


 Radna Alicja Konopka ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad zgłosiła kandydaturę radnego Janusza Mieczkowskiego – Przewodniczącego Komisji.


 Przewodniczący Komisji nie wyraził zgody.


 Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że radni mają prawo zgłaszać do komisji konkursowych kogo chcą. Następnie w głosowaniu demokratycznym wybierana jest osoba. Trudno zdaniem radnej w takiej sytuacji ustalać jakieś zasady, że ktoś nie może być drugi raz w komisji, bo skoro został zgłoszony, następnie w wyniku głosowania wybrany, więc będzie pracował w komisji.


 Radna Alicja Konopka nie zgodziła się z wypowiedzią przedmówczyni. Stwierdziła, że w sytuacji, gdy radni kolejno, wg przyjętych zasad będą pracować w komisjach, będzie to rozwiązanie rozsądne, zdrowe, a dzięki temu i odbiór społeczny będzie właściwy.


 Radny Andrzej Wojtkowski zgłosił wniosek formalny o zamknięcie listy kandydatów na członków komisji konkursowej i przegłosowanie zgłoszonych kandydatur.


 Radna Hanka Gałązka wycofała swoją kandydaturę.


 Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Andrzeja Wojtkowskiego.


 W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła 4 głosami za, przy 3 głosach przeciw i 1 wstrzymującym się.


 Radna Bogumiła Olbryś zaapelowała do członków komisji o ustalenie zasad uczestnictwa radnych Komisji Edukacji i Kultury w pracach komisji konkursowych powoływanych przez Prezydenta Miasta. Stwierdziła, że praca w takich komisjach powinna być zaszczytem dla radnych i wszyscy członkowie komisji powinni mieć zaszczyt w nich uczestniczyć, a nie ciągle te same osoby.


 Przewodniczący obrad stwierdził, że do sprawy przyjęcia bądź nie zasad dotyczących udziału członków komisji w pracach komisji konkursowych powróci w pkt. „Sprawy różne”.


Następnie Przewodniczący obrad stwierdził, że z związku z tym, iż radna Hanka Gałązka wycofała swoją kandydaturę oraz, że na liście pozostała tylko kandydatura radnego Ireneusza Waldemara Cieślika, zarządza głosowanie.


 W wyniku głosowania komisja 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących się opowiedziała się za kandydaturą radnego Ireneusza Waldemara Cieślika.


 Radna Wanda Mężyńska oraz radna Bogumiła Olbryś wniosły o zaznaczenie na liście członków komisji radnych, którzy już w komisjach konkursowych uczestniczyli, by w kolejnych komisjach pracowali pozostali członkowie komisji.


 Przewodniczący obrad podziękował w/w radnym za zgłoszony wniosek. Następnie w imieniu komisji zwrócił się z prośbą do radnego Ireneusza Waldemara Cieślika – Zastępcy Przewodniczącego Komisji z prośbą o prowadzenie i pilnowanie listy, o której utworzenie wniosły radne.


 
Ad. 3


Stopień i zakres realizacji w łomżyńskich szkołach i placówkach oświatowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych; realizacja obowiązku szkolnego


 Informację w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty /informacja w załączeniu do protokołu/.


 Radny Andrzej Wojtkowski zwrócił uwagę, że z przedłożonej informacji wynika, że w niektórych szkołach realizowana jest duża liczba zajęć pozalekcyjnych i ponadwymiarowych, w innych znaczniej mniej. Poprosił o wyjaśnienie z czego wynika różna ilość godzin tych zajęć w różnych szkołach.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że godziny pozalekcyjne mogą być dopełnieniem etatu nauczycielskiego, mogą być też realizowane jako godziny ponadwymiarowe, jednak wszystkie one są płatne. Dodał, że różnorodność liczby tych godzin to sprawa m.in. tradycji szkoły, sposobu, w jaki szkoła podchodzi do zajęć pozalekcyjnych, kondycji finansowej szkoły, itd. Każda szkoła musi na realizację tych zajęć znaleźć środki w swoim budżecie, musi też umieścić je w swoim planie finansowym, by móc za nie zapłacić.


 Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że zajęcia pozalekcyjne mają za zadanie rozwijać zainteresowania dzieci i młodzieży, a w szkołach podstawowych jest ich bardzo mało, a w niektórych całkiem ich brak. Wynika więc z tego, że dzieci nie mają żadnych zainteresowań, a to nie jest prawda.


 Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że być może w informacji nie zostały ujęte wszystkie godziny pozalekcyjne i ponadwymiarowe, gdyż prosił tylko o wykaz tych godzin, za które miasto dodatkowo płaci.


 Radny Ireneusz Waldemar Cieśli zwrócił uwagę na fakt, że w szkołach średnich jest bardzo dużo godzin zajęć pozalekcyjnych, a w szkołach podstawowych bardzo mało. Należy na to zdaniem radnego zwrócić uwagę, gdyż dyrektorzy szkół mają do dyspozycji tyle pieniędzy, ile otrzymają z miasta. Uważa, że budżet otrzymywany przez szkoły z miasta jest zawsze ograniczany, obcinany.


 Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że jeżeli dyrektorowi szkoły z otrzymanych z miasta środków zabraknie na wynagrodzenia czy inne podstawowe rzeczy to rzeczywiście można się zastanowić nad tym, czy nie dostał za mało pieniędzy. Natomiast w sytuacji, kiedy dyrektor przeznaczy np. na pomoce naukowe 80tys.zł, a w szkole nie ma zajęć pozalekcyjnych, to jest on złym planistą. Kończąc wypowiedź stwierdził, że miasto nigdy nie ma tyle środków, by zapewnić wszystkim szkołom tyle środków, ile one zaplanują w swoich budżetach, dlatego są one korygowane.


 Przewodniczący obrad zabierając głos w tym temacie stwierdził, że zasadniczym celem zajęć pozalekcyjnych jest rozwijanie zainteresowań uczniów. Warunkiem niezbędnym do organizacji w szkołach tych zajęć jest zapewnienie środków na ich realizację. W trakcie dyskusji padły stwierdzenia, że w jednych szkołach tych zajęć jest dużo, w innych mniej, a w niektórych całkiem nie ma. Zdaniem Przewodniczącego obrad sprawa jest poważniejsza i należałoby postawić pytania: jakie są efekty prowadzenia działalności pozalekcyjnej, do ilu uczniów  zajęcia docierają, czy docierają do tych, do których powinny. Może należałoby też zastanowić się nad dofinansowaniem jednostek wybitnych. Znaków zapytania w tym temacie jest wiele. Nakładają się na to również: sprawa źródeł finansowania i kontrola zajęć dodatkowych, kwestia właściwego wykorzystywania godzin, efekty realizacji zajęć oraz powody podejmowania decyzji o ich wprowadzeniu w danej szkole. Kończąc wypowiedź stwierdził, że problem jest skomplikowany i wyraził nadzieję, że pieniądze wydatkowane w ubiegłym roku szkolnym na zajęcia pozalekcyjne zostały właściwie przez szkoły wydane. Wyraził przekonanie, że w tym roku szkolnym dysproporcje w ilości godzin w poszczególnych szkołach będą mniejsze.

 

Ad. 4


Sprawy różne i wolne wnioski:


Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym punkcie obrad złożyła wniosek formalny o wprowadzenie do porządku obrad najbliższej sesji Rady Miejskiej punktu „Informacja nt. przygotowań i obchodów w Łomży uroczystości rocznicowych upamiętniających wybuch II wojny światowej”. Uzasadniając wniosek stwierdziła, że w/w uroczystości zostały zdegradowane pod względem ważności, nie poinformowano radnych o skromnej uroczystości, która odbyła się w Dolinie Miłosierdzia Bożego.


Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że z informacji, jakie uzyskała od pracowników w sprawie upamiętnienia w Łomży wybuchu II wojny światowej wynika, że duże uroczystości były organizowane w poprzednich latach wtedy, kiedy były okrągłe rocznice. Dodała, że informacja o uroczystościach, jakie z tej okazji odbyły się w Dolinie Miłosierdzia Bożego podana była do mediów, natomiast zaproszenia nie były wysyłane do nikogo. Ponadto władze miasta złożyły w tym dniu wieńce w miejscach pamięci.


Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radną Bernadetę Krynicką.


 W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła 5 głosami za, przy 2 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących się.


 Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że istnieje potrzeba zwołania spotkania w sprawie działalności Szkolnego Związku Sportowego. Dodał, że obecność Pani Prezydent Kluczek na tym spotkaniu jest niezbędna, by SZS mógł zacząć działać. W związku z powyższym zwrócił się do Pani Prezydent z prośbą o wyznaczenie stosownego terminu spotkania.


 Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta poprosiła o zwołanie spotkania przed 22 września br.


 Więcej spraw różnych nie zgłoszono.


W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.


Na tym protokół zakończono.

 

 

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 28 wrz 2011 08:50
  • Data opublikowania: środa, 28 wrz 2011 09:03
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej