Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 14 posiedzeniu w dniu 27 września 2011 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

1. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń komisji:

1) nr 12/2011 z dnia 29 sierpnia 2011 roku

2) nr 13/2011 z dnia 12 września 2011 roku

2. Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2011r. wraz z „Informacją z kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć za I półrocze 2011r.” oraz „Informacją o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek kultury za I półrocze 2011r.” – druki nr 150, 151, 152

3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta Łomży na rok 2011 – druk nr 176, 176A

4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej miasta Łomża na rok 2012 - druk nr 164, 164A

5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania Statutu Policealnej Szkole Zawodowej Nr 1 w Łomży - druk nr 175, 175A

6. Informacja dotycząca sieci szkół i kierunków kształcenia na rok szkolny 2011/2012 - druk nr 173

7. Informacja dotycząca wyników naboru na rok szkolny 2011/2012 do przedszkoli, klas I i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz ilości miejsc w bursach - druk nr 172

8. Informacja dotycząca oceny stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych - druk nr 174

9. Sprawy różne i wolne wnioski

Ad. 1

Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń komisji:

1) nr 12/2011 z dnia 29 sierpnia 2011 roku – komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 12/2011 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 8 głosami za,

2) nr 13/2011 z dnia 12 września 2011 roku – komisja nie wniosła również uwag do protokołu nr 13/2011 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 8 głosami za.

Ad. 2

Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2011r. wraz z „Informacją z kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć za I półrocze 2011r.” oraz „Informacją o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek kultury za I półrocze 2011r.” – druki nr 150, 151, 152

Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2011 roku wraz z w/w informacjami przedstawiła komisji Pani Alicja Grabińska – Kierownik Oddziału Budżetu Oświaty – zgodnie z drukami nr 150, 151 i 152 – w załączeniu do protokołu.

Ponadto Pani Alicja Grabińska przedstawiła „Wydatki samorządowych szkół i placówek oświatowych w Łomży w I półroczu 2011 roku” – w załączeniu do protokołu.

Komisja po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2011 roku wraz z w/w informacjami oraz po wysłuchaniu wyjaśnień udzielonych przez Panią Alicję Grabińską – Kierownika Oddziału Budżetu Oświaty jednogłośnie pozytywnie – 10 głosami za oceniła realizację budżetu miasta za I półrocze br.

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta Łomży na rok 2011 – druk nr 176, 176A, 176/1, 176B, 176/2, 176C

Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie wraz z dwiema autopoprawkami przedstawiła komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukami nr 176, 176A, 176/1, 176B, 176/2, 176C – w załączeniu do protokołu.

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2011 rok i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 10 głosami za, w działach merytorycznie podległych komisji.

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej miasta Łomża na rok 2012 - druk nr 164, 164A

Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem Prezydenta Miasta oraz po wysłuchaniu wyjaśnień udzielonych przez Pana Andrzeja Kiełczewskiego – Naczelnika Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych jednogłośnie pozytywnie – 10 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

Ad. 5

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania Statutu Policealnej Szkole Zawodowej Nr 1 w Łomży - druk nr 175, 175A, 175/1, 175B

Członkowie komisji w dyskusji w tym punkcie obrad zwrócili uwagę na fakt, że Policealna Szkoła Zawodowa nr 1 już rozpoczęła swoją działalność, a dopiero teraz Rada będzie uchwalała jej statut. Ponadto stwierdzili, że w wyniku naboru szkoła ta pozyskała tylko 11 słuchaczy. Poprosili w związku z tym o wyjaśnienie, czy to ekonomicznie uzasadniona decyzja, zgodna z przedłożonym statutem, wg którego oddział szkolny aby mógł zostać utworzony powinien liczyć przynajmniej 30 osób?

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że przedłożony Radzie projekt statutu dotyczy jednego oddziału, który będzie kształcić w zawodzie technik weterynarii. W tego typu szkołach nie ma nauki przedmiotów ogólnokształcących, nie ma zajęć wychowania fizycznego ani języków obcych czyli przedmiotów, które są realizowane w dużych grupach, w całych klasach. Szkoła tego typu naucza przedmiotów zawodowych, w małych grupach, 6-8 osobowych. Dodał, że powstała szkoła działać będzie w oparciu o potencjał istniejącego już Zespołu Szkół Weterynaryjnych, nie zachodzi więc obawa, że ponoszone zostaną na jej funkcjonowanie dodatkowe koszty. Ponadto wyjaśnił, że w związku z tym, że policealna szkoła jest włączona do Zespołu Szkół Weterynaryjnych, wszystkie przepisy dotyczące funkcjonowania, oceniania, programów profilaktycznych itd. obowiązujące w Zespole szkół, będą także obowiązywały w szkole policealnej. Przyjęty przez Radę Miejską statut zostanie zmieniony przez radę pedagogiczną zespołu szkół, do statutu zostaną wprowadzone zapisy dotyczące funkcjonowania szkoły policealnej. Następnie wyjaśnił, że pomimo tego, że oddział policealnej szkoły liczyć będzie tylko 11 osób, to decyzja o jego utworzeniu jest zasadna, zarówno dla miasta, jak i dla szkoły, bo na każdego słuchacza wpłynie do kasy miejskiej subwencja. Kończąc wypowiedź stwierdził, że zagospodarowanie tej części młodzieży, która akurat w tej szkole policealnej znajdzie właściwą ścieżkę swojej kariery zawodowej jest wartością samą w sobie.

Informację Naczelnika Oddziału Oświaty dotyczącą korzyści dla słuchaczy i miasta wynikających z utworzenia oddziału w/w szkoły potwierdzili radny Jan Bajno i radny Ireneusz Waldemar Cieślik. Zdaniem radnych ważne jest, że w ogóle nabór do tej szkoły jest, nieważne jaki. Fakt, że nabór odbył się tylko na jeden, a nie na trzy kierunki jak planowano świadczy tylko o tym, że takie jest zapotrzebowanie, zadecydował o tym sam rynek.

Komisja więcej uwag nie zgłosiła i w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących się.

Ad. 6

Informacja dotycząca sieci szkół i kierunków kształcenia na rok szkolny 2011/2012 - druk nr 173

Informację w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty – zgodnie z drukiem nr 173 – w załączeniu do protokołu.

Komisja zapoznała się z informacją w powyższej sprawie. Komisja nie wniosła uwag do informacji i przyjęła ją przez aklamację.

Ad. 7

Informacja dotycząca wyników naboru na rok szkolny 2011/2012 do przedszkoli, klas I i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz ilości miejsc w bursach - druk nr 172

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że informacja powyższa jest mało czytelna, niejasna, podano w niej np. dane dotyczące techników, ale nie podano jakich. Ponadto zwróciła uwagę na liczebność uczniów w oddziałach szkolnych w różnych szkołach. Stwierdziła, że są szkoły, w których oddział liczy 37-38 uczniów, jak też takie, w których do oddziału uczęszczać będzie tylko 13-14 uczniów. Rozbieżności w licznie uczniów są ogromne. Tam gdzie uczniów jest bardzo dużo nauczycielom bardzo ciężko się pracuje, natomiast niektóre oddziały są bardzo nieliczne, jak w klasach integracyjnych. Zdaniem radnej jest to bardzo nieekonomiczne rozwiązanie.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że w niektórych przypadkach, tam gdzie podano np. 13-14 uczniów w oddziale sytuacja dotyczy tzw. klas łączonych, tzn. nabór jest do takiej klasy dwukierunkowy i cała klasa liczy faktycznie ponad 30 osób. Tak wynikało z tego co dyrektor zgłosił do naboru elektronicznego, gdzie dyrektor chciał zebrać dwie klasy po 30 osób, a nabrał po 14 osób. Ponadto stwierdził, że licea ogólnokształcące /I, II i III/ są przeładowane. Wiąże się to z tym, że najwyżej oceniany jest w nich poziom kształcenia i wszyscy chcą się tam uczyć, a w związku z tym nie dla wszystkich starcza miejsc. Dyrektor przyjmuje czasem i tą nawet 36 czy 37 osobę do oddziału. Osobiście uważa, że samorząd powinien utworzyć czwarte dobre liceum, które odciążyłoby trzy już istniejące.

Przewodniczący obrad zabierając głos w tym temacie również zwrócił uwagę na bardzo zróżnicowaną liczebność oddziałów w poszczególnych liceach, co przekłada się na dyskomfort uczenia. Dobrze byłoby stwierdził, żeby przełożyło się to potem na efekty egzaminów, ale o tym będzie można dyskutować dopiero za 3 lata.

Radna Hanka Gałązka zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę na liczebność uczniów w klasach pierwszych szkół podstawowych. Zwróciła się do Naczelnika Wydziału Oświaty z prośbą o skierowanie na ten problem szczególnej uwagi w roku przyszłym, by nie były to grupy bardzo liczebne, co w tym roku ma miejsce. Dodała, że organizując tak liczne klasy pierwsze można popełnić bardzo wielki błąd jeśli chodzi o edukację. Pierwsze trzy lata szkoły podstawowej są najważniejsze, można w tym czasie dzieci doprowadzić do wielkich zaniedbań, które potem będą się ciągnąć przez całą edukację.

Radna Edyta Śledziewska poparła apel radnej Hanki Gałązka, żeby w klasach I-III na najwcześniejszym poziomie edukacji pozwolono dyrektorom, aby nie tylko ekonomia w rekrutacji do I klas miała decydujący głos.

Naczelnik Wydziału Oświaty stwierdził, że co roku „ginie” w mieście jedna mała szkoła, tak spada nabór. W związku z tym samorząd niedługo stanie przed potrzebą dokonania przynajmniej minimalnej korekty sieci szkół. Dodał, że ekonomia tak powinna wkraczać w oświatę, żeby racjonalnie zmieniać sieć, żeby praca w oświacie odbywała się w takich warunkach, w których będzie ona osiągała najlepsze efekty.

Więcej uwag w sprawie w/w informacji komisja nie zgłosiła i przyjęła ją przez aklamację.

Ad. 8

Informacja dotycząca oceny stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych - druk nr 174

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w powyższej sprawie stwierdziła, że w/w informacja dotyczy oceny stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych, natomiast szkoda, że nie ma w niej elementu dotyczącego bezpieczeństwa dzieci w drodze do i ze szkoły. Dodała, że zgłaszała na sesji czerwcowej interpelację w sprawie braku przejść dla pieszych na ulicach, którymi dzieci idą do szkoły /np. na osiedlu Maria, czy Łomżyca/, jak też problem wałęsających się psów, które również stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów. Problem do dziś nie został rozwiązany.

Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że sprawa poruszona przez radną Krynicką to sprawa służb porządkowych, oświata nie jest w stanie ich rozwiązać. Radny Ireneusz Waldemar Cieślik odnosząc się do wypowiedzi radnej Krynickiej poinformował, że w wakacje zostało zaznaczone przejście dla pieszych na ul. Kwadratowej, Nowoprojektowanej, jak też na ul. Wesołej od Osiedla Maria. Niedługo ma być wykonana część ul. Polnej, tam również będzie przedłużony chodnik przy ul. Wesołej do ul. Polnej.

Radny Andrzej Wojtkowski zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że zwracał się jakiś czas temu do Prezydenta z prośbą o zabezpieczenie tzw. „przeprowadzaczy” na dwóch przejściach dla pieszych do SP nr 5 na ul. Wojska Polskiego, jednak nie otrzymał na ten temat do dnia dzisiejszego żadnej odpowiedzi, w związku z czym sprawę poruszy na sesji. Uważa, że w tej kwestii Wydział Oświaty może pomóc i takie osoby „zabezpieczyć” na tych bardzo uczęszczanych ulicach. Następnie poprosił o wyjaśnienie kwestii realizacji zajęć wychowania fizycznego w SP nr 2 oraz czy prawdziwe są krążące po mieście plotki o wygaszeniu tej szkoły.

Naczelnik Wydziału Oświaty odnosząc się do zapytań radnego Wojtkowskiego stwierdził, że SP nr 2 nie będzie wygaszona na pewno z przyczyn demograficznych, bo w podobnym stopniu jak ta, w każdej ze szkół łomżyńskich zmniejsza się liczba uczniów. Jeśli chodzi o inne przyczyny, to szkoła ta jest w nie najlepszej sytuacji, gdyż: znajduje się w bardzo ruchliwym punkcie miasta i straciła salę gimnastyczną, a następna będzie budowana w cyklu trzyletnim,. Jeśli można by było skoncentrować kształcenie dzieci w SP nr 4, która ma lepsze warunki bytowe, to wygaszenie tej szkoły byłoby wskazane i to te inne, a nie demograficzne powody byłyby przyczyną wygaszenia SP nr 2. Jednak na dzień dzisiejszy takich planów nie ma. Nie ma zamiaru kontynuowania działań zmierzających do wygaszenia tej szkoły, przynajmniej w dającym się przewidzieć czasie. Jeżeli chodzi o zajęcia wychowania fizycznego, to uczniowie SP nr 2 odbywają je obecnie w sali gimnastycznej Policealnej Szkoły, którą prowadzi PWSIiP w dawnym Medyku, jak też na sali po dawnym internacie, obecnie akademiku PWSIiP. Dodał, że ponadto część zajęć w-f uczniowie tej szkoły mogą odbywać na basenie. Wydział oczekuje na wniosek Pani Dyrektor o tym, ile godzin zechce realizować na basenie.

Więcej uwag w tym punkcie komisja nie zgłosiła i przyjęła w/w informację przez aklamację.

Ad. 9

Sprawy różne i wolne wnioski:

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym punkcie obrad poprosiła o informację jak się odbywają zajęcia w-f w SP nr 2 i czy uczniowie tej szkoły mają zorganizowane zajęcia na pływalni? Następnie poprosiła o wyjaśnienie, czy prawdą jest, że do SP nr 7 przywożone są na obiady dzieci z Ośrodka dla uchodźców i w związku z tym nie wszyscy uczniowie SP 7 mogą w swojej szkole z obiadów korzystać.

Pan Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że sprawdzi informacje dotyczące obiadów w SP nr 7. Na dzień dzisiejszy sprawy nie zna i nie umie radnej udzielić odpowiedzi.

Odnośnie zajęć w-f w SP nr 2 głos zabrał Przewodniczący obrad, który wraz z Naczelnikiem Wydziału Oświaty uczestniczył w spotkaniu w tej szkole dot. m.in. kwestii zajęć w-f dla uczniów tej szkoły. Poinformował komisję, że na spotkaniu tym padły ustalenia, że będą zorganizowane uczniom tej szkoły zajęcia na pływalni. Wyraził nadzieję, że ustalenia te zostaną zrealizowane.

Naczelnik Wydziału Oświaty uzupełniając wypowiedź przedmówcy wyjaśnił, że do wydziału nie wpłynął jeszcze wniosek Pani Dyrektor SP nr 2 dot. zapotrzebowania na liczbę godzin na pływalni.

Kolejno głos w tym temacie zabrał Pan Wojciech Winko – przedstawiciel łomżyńskich mediów. Stwierdził, że uczestniczył w spotkaniu w SP nr 2 jako rodzic, zna więc ustalenia i stwierdza, że nie są one jeszcze realizowane, tzn. uczniowie SP nr 2 nie mają zajęć na basenie. Następnie poprosił o wyjaśnienie, kto odpowiada i kto ma uczyć dzieci pływać na basenie na zajęciach organizowanych tam w ramach lekcji w-f – ratownicy zatrudnieni w MOSiR czy nauczyciele w-f?

Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że ratownicy zatrudnieni na pływalniach nie mogą i nie powinni uczyć pływać. Oni muszą obserwować wszystkich, którzy się znajdują w wodzie i muszą ratować życie wtedy, kiedy jest ono zagrożone. Dodał, że MOSiR opracował dobry regulamin korzystania szkół z basenu i nie należy go kwestionować. Zasady są jasne i dotyczą wszystkich szkół. Mówią one jasno, kto za dzieci odpowiada, jak liczebne grupy mogą to być itd.

Radna Hanka Gałązka wyjaśniła, że kwestia korzystania z basenu przez uczniów danej szkoły to tylko i wyłącznie sprawa dyrektora danej szkoły i tego, w jaki sposób to zorganizuje.

Więcej spraw w tym punkcie komisja nie wniosła.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 24 lis 2011 07:37
  • Data opublikowania: czwartek, 24 lis 2011 07:42
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej