Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 18 posiedzeniu w dniu 16 września 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu nr 17/03 z poprzedniego posiedzenia Komisji

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003r.

3.
Zaopiniowanie projektów uchwał:

a/ zmieniającej uchwałę w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Łomży

b/ w sprawie założenia Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży

c/ w sprawie włączenia do Zespołu Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego
w Łomży Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży

d/ nadania statutu Ośrodkowi Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży

4.
Informacja o realizacji uchwał Rady Miejskiej IV kadencji podjętych w okresie od początku kadencji do dnia 3 lipca 2003r.

5.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia opłat targowych oraz poboru opłaty targowej w formie inkasa, określenia inkasentów i wysokości prowizji za inkaso opłaty targowej

6.
Sprawy różne.

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 17/03 z posiedzenia Komisji z dnia 25 sierpnia 2003 roku

Komisja nie wniosła uwag do w/w protokołu i w wyniku głosowania przyjęła go 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

Wnioski Prezydenta Miasta w sprawie proponowanych zmian w budżecie miasta przedstawiła Komisji Pani Teresa Morawska – Kierownik Oddziału Budżetu.

Radna Alicja Konopka zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że zarówno Komisja Edukacji i Kultury, jak i Komisja Finansów i Skarbu Miasta wnioskowały o dokonanie analizy potrzeb zgłoszonych przez poszczególne placówki oświatowe i w miarę możliwości pokrywanie ich w jednakowym stopniu. Dodała, że z przedłożonej autopoprawki wynika, że tylko jedna szkoła – Zespół Szkół Mechanicznych otrzymuje i to wysoką kwotę. Pyta co z pozostałymi szkołami? Poprosiła również o wyjaśnienie, czy dzięki proponowanym zmianom budżetowym zostaną zaspokojone potrzeby finansowe wszystkich szkół.

Radny Roman Sarnacki uzupełniając wypowiedź radnej Alicji Konopka przypomniał, że szkoły techniczne i zawodowe miały dość wysoki współczynnik na jednego ucznia. W niektórych placówkach nawet zmniejszano środki. Prosi o wyjaśnienie dlaczego innym szkołom wystarczają środki przyznane w budżecie miasta, a ZSzM brakuje tak dużo środków.

Pani Alicja Grabińska – Oddział Budżetu Oświaty – odpowiadając na zapytania radnej Konopka i radnego Sarnackiego stwierdziła, że po półrocznym monitorowaniu wydatków szkół zawodowych okazało się, że ZSzMechanicznych ma obecnie jeden z najniższych wskaźników kosztów rzeczowych. Ponadto poinformowała, że już praktycznie wszystkie zgłoszone przez szkoły wnioski zostały zrealizowane – za wyjątkiem dwóch, tj. SP nr 5 i ZSzO nr I, gdzie wykazano dość duże zobowiązania wymagalne. Zostaną w tych dwóch placówkach przeprowadzone kontrole finansowe i kontrola wykaże, czy wnioski zgłoszone przez te jednostki zostaną zrealizowane czy nie. Dodała, że zostały skierowane wnioski do ministerstwa o refundację kosztów poniesionych przez miasto na realizację zadań oświatowych na łączną kwotę 282.517zł – i jeśli zostaną uwzględnione, to zasilą rezerwę budżetu miasta. Kończąc swą wypowiedź stwierdziła, że w rezerwie ogólnej miasta pozostała na dziś kwota 138.997zł, a w rezerwie oświatowej – 194.781zł.

Następnie radna Alicja Konopka zwróciła się z zapytaniem – w jaki sposób kontrolowane jest wydatkowanie środków w „Teatrze Lalki i Aktora”, jak też w innych jednostkach kultury. Przypomniała, że Komisja Edukacji wnioskowała o dokonywanie kontroli finansowych tylko w jednostkach oświatowych, nie „dotykając” jednostek kultury. Dodała, że w przedmiotowym wniosku proponuje się dofinansowanie teatru kwotą 25.000zł – a obecny na jednym z posiedzeń Komisji Dyrektor teatru informował Komisję o bardzo dobrej kondycji finansowej teatru, o tym, że właśnie ta dobra sytuacja finansowa zezwala mu na zwiększenie zatrudnienia o 6 etatów. Zwróciła się więc z zapytaniem skąd w chwili obecnej taka potrzeba dofinansowania tej instytucji, jak też o to czy kontrolowane są – bardzo wysokie koszty jej utrzymania. Kończąc swą wypowiedź stwierdziła, że popiera wydatki na kulturę ale te racjonalne.

Pani Teresa Morawska w odpowiedzi na zapytania radnej Konopka odczytała Komisji wnioski: Dyrektora Teatru Lalki i Aktora w Łomży oraz Kierownika Biura Kultury, Sportu i Turystyki w Białymstoku w sprawie dofinansowania teatru. Dodała, że istnieje potrzeba dofinansowania teatru, by mógł on uregulować swoje zobowiązania wobec ZUS w kwocie 20.000zł.

Radny Roman Sarnacki ponownie zabierając głos w przedmiotowej sprawie stwierdził, że kubaturowo budynek teatru jest zbliżony do np. budynku Zespołu Szkół Mechanicznych, a ilość pracowników zatrudnionych w szkole jest dużo większa niż w teatrze – i koszty utrzymania szkoły są w porównaniu do teatru dużo niższe. Uważa, że należy przeanalizować wydatki teatru i być może jak w przypadku jednostek oświatowych wyliczyć i zastosować wskaźniki oszczędnościowe w jednostkach kultury, w tym w teatrze.

Radny Lech Kołakowski stwierdził, że kulturę trudno na metry mierzyć. Dodał, że teatr jest ambasadorem naszego miasta i należy dofinansowywać jego działalność. Stwierdził następnie, że na jednym z posiedzeń Komisji prosił o informację jaka ilość widzów w ciągu roku uczestniczy w spektaklach wystawianych w łomżyńskim teatrze, jednak takiej informacji do dnia dzisiejszego nie otrzymał, w związku z czym ponawia swe zapytanie i prosi i odpowiedź.

Radna Alicja Konopka odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy stwierdziła, że mimo iż teatr jest ambasadorem Łomży, to należy się przyjrzeć jego wydatkom, tak jak uczyniono to w placówkach oświatowych.

Radny Jerzy Cwalina stwierdził, że priorytetem tej komisji powinna być oświata, w tym doprowadzenie do zmniejszenia liczby uczniów w oddziałach gimnazjalnych. Ponadto stwierdził, że skoro w dziele oświaty znalazły się spore oszczędności, to w kulturze pewnie też one są. Należy tylko przeanalizować jej wydatki i na bieżąco je monitorować. Nie jest przeciwnikiem kultury i teatru ale środki należy dzielić po równo – jeżeli się zmniejsza budżet to wszystkim jednostkom, a akurat teatrowi ich nie zmniejszono, dano tyle samo, co w roku 2002. Nie rozumie więc dlaczego proponuje się jeszcze zwiększenie mu środków.

Radny Ryszard Matuszewski stwierdził, że zupełnie inne są zasady płacy w teatrze niż w szkołach. Im więcej teatr ma premier, przedstawień, ich wznowień, tym więcej kosztuje. Jeśli więc miasto chce mieć teatr na dobrym poziomie, to musi go dofinansowywać.

Radny Jerzy Cwalina stwierdził, że zgadza się z wypowiedzią przedmówcy. Uważa, że jest kwestią polityki miasta – na czym Prezydentowi i Radzie bardziej zależy przy obecnym stanie budżetu miasta – czy na dobrej kondycji oświaty, czy na dbaniu o premiery w teatrze. Nie dziwi się dyrektorowi Antoniukowi – on jako dyrektor stara się o to, by jak najwięcej było premier, przedstawień, wznowień, aktorów, itd.

Pan Prezydent Choiński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że dyrektor teatru wnosił o kwotę 65.000zł, a Prezydent proponuje tylko 20.000zł. Ponadto poparł stwierdzenia radnych, że należy na przyszłość określić jakieś ramy wydatków również i dla jednostek kultury.

Naczelnik Łuba zwrócił się do Komisji z prośbą o pozytywne zaopiniowanie dotacji dla teatru. Stwierdził, że są one niezbędne tej jednostce, by uregulować płatności wobec ZUS.

Następnie radny Ryszard Matuszewski zwracając się do Prezydenta Choińskiego stwierdził, że na jednym z posiedzeń komisja zgłosiła wniosek dotyczący przedstawienia – do końca sierpnia br. analizy kierowniczej kadry w szkołach., jednak analiza taka do komisji do dnia dzisiejszego nie wpłynęła.

Naczelnik Łuba zobowiązał się do przedłożenia takiej informacji na najbliższe posiedzenie Komisji.

Więcej uwag w tym temacie Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 6 wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok, wnosząc jednocześnie o konieczność dokonania kontroli finansowej w jednostkach kultury, w tym szczególności w Teatrze Lalki i Aktora - z uwagi na – zdaniem Komisji bardzo wysokie koszty utrzymania tej jednostki.

Ad. 3

Zaopiniowanie projektów uchwał:

a/ zmieniającej uchwałę w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Łomży

b/ w sprawie założenia Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży

c/ w sprawie włączenia do Zespołu Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego
w Łomży Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży

d/ nadania statutu Ośrodkowi Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży

Wniosek w sprawie w/w uchwał przedstawił Komisji Pan Jerzy Łuba – Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury.

W trakcie dyskusji nad tym punktem obrad członkowie komisji zgłosili wiele krytycznych uwag dotyczących zapisów zawartych w statucie ODiDZ. Zdaniem komisji wiele z nich jest błędnych, nieprecyzyjnych, a część powielonych z dokumentu podstawowego.

W wyniku głosowania Komisja pozytywnie zaopiniowała projekty uchwał następującą ilością głosów:

1. w sprawie zmiany uchwały w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego w Łomży – 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym

2. w sprawie założenia Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży – 10 głosami za

3. w sprawie włączenia do Zespołu Centrów Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Łomży Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży – 10 głosami za

4. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Łomży – 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 6 wstrzymujących.

Ad. 4

Informacja o realizacji uchwał Rady Miejskiej IV kadencji podjętych w okresie od początku kadencji do dnia 3 lipca 2003r

Informację o realizacji uchwał przedstawił Komisji pan Jan Zawistowski – Sekretarz Miasta.

Radny Ryszard Matuszewski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że po powołaniu przez Prezydenta Miasta Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Rada dwukrotnie składała wniosek /został on przez Radę przegłosowany i przyjęty/ w sprawie przewodniczącego tej Komisji – Pana Zenona Malinowskiego. Przypomniał, że Rada sprzeciwiła się tej decyzji Prezydenta. W związku z tym, że wniosek przyjęty przez Radę nie został przez Prezydenta do dnia dzisiejszego zrealizowany pyta czy uchwały podjęte na forum Rady obowiązują Pana Prezydenta czy nie? Jeśli nie, to Rada nie powinna zgłaszać i głosować wniosków, bo po co?

Radna Alicja Konopka uzupełniając wypowiedź przedmówcy stwierdziła, że Rada wskazała, by przewodniczącym Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych został Pan Krzysztof Choiński – Zastępca Prezydenta Miasta.

Ad. 5

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia opłat targowych oraz poboru opłaty targowej w formie inkasa, określenia inkasentów i wysokości prowizji za inkaso opłaty targowej

Wniosek w sprawie ustanowienia opłat targowych oraz poboru opłaty targowej w formie inkasa, określenia inkasentów i wysokości prowizji za inkaso opłaty targowej przedstawił Komisji Pan Bogdan Majewski – inspektor WGKOŚiR.

W trakcie dyskusji Komisja zwróciła uwagę na brak nowych propozycji ze strony Prezydenta Miasta dotyczących stawek opłat targowych – że Komisja pracuje nad niezmienionym dokumentem.

Radny Lech Kołakowski zwrócił uwagę na zapis § 1 ust. 1. Proponuje obniżenie stawki z 5 zł /jak było dotychczas/ na np. 2 zł, a nie podwyższanie jej.

Radna Alicja Konopka przypomniała, że radni zgłaszali uwagi, że proponowane stawki opłat są za wysokie i zbyt zróżnicowane i dlatego dokument został skierowany do przepracowania przez Komisje.

Radny Jerzy Cwalina przypomniał, że Rada na sesji zadecydowała o przekazaniu projektu uchwały w przedmiotowej sprawie do przepracowania powtórnego na komisjach ale intencja była taka, że stawki proponowanych opłat są za wysokie, i że w związku z tym Pan Prezydent przedstawi Radzie nowe propozycje stawek. Jednak tak się nie stało.

W wyniku głosowania Komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustanowienia opłat targowych oraz poboru opłaty targowej w formie inkasa, określenia inkasentów i wysokości prowizji za inkaso opłaty targowej stosunkiem głosów: za – 1, przeciw – 8, wstrzymujących się – 1.

Ad. 6

Sprawy różne:

Radny Zenon Piechociński wniósł o upamiętnienie zmarłego Prezydenta Miasta – Pana Jana Turkowskiego medalionem, na którym umieszczony zostałby jego wizerunek oraz napis dotyczący okresu, w jakim sprawował funkcję Prezydenta Miasta Łomży. Zaproponował, by
medalion został umieszczony w sali konferencyjnej urzędu w pierwszą rocznicę śmierci Pana Jana Turkowskiego.
W wyniku głosowania Komisja wniosek przyjęła 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 wstrzymujących i skierowała go do Prezydenta Miasta – wniosek w załączeniu do protokołu.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.


  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 17 lis 2003 08:57
  • Data opublikowania: poniedziałek, 17 lis 2003 09:25
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:50
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej