Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 28 posiedzeniu w dniu 25 września 2012 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1.    Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok – druk nr 385, 385A

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2013 rok – druk nr 377, 377A

4.    Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

a)    nadania statutu Teatrowi Lalki i Aktora w Łomży – druk nr 384, 384A

b)    nadania statutu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży – druk nr 384, 384B

5.    Informacja dotycząca oceny stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych – druk nr 383

6.    Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji

 

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 27/2012 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok – druk nr 385, 385A

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta, zgodnie z drukiem nr 385 – w załączeniu do protokołu.

            Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2013 rok – druk nr 377, 377A

 

            Wniosek w sprawie Założeń Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2013 rok przedstawił komisji Pan Andrzej Kiełczewski – Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych, zgodnie z drukiem nr 377 – w załączeniu do protokołu.

 

W dyskusji głos zabrali:

 

Radna Bogumiła Olbryś wniosła o zmianę zapisu w dziale I rozdział „Oświata i wychowanie” pkt. 4 na zapis następującej treści: „Wspieranie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowujących się w trudnych warunkach rodzinnych poprzez pomoc poradni psychologiczno-pedagogicznych”.

Komisja poparła wniosek zgłoszony przez radną Bogumiłę Olbryś i w wyniku głosowania przyjęła go 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Założeń polityki społeczno-gospodarczej miasta Łomża na 2013 rok, wraz z w/w, przyjętym przez komisję wnioskiem, w działach merytorycznie podległych komisji.

 

Ad. 4

Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

a)    nadania statutu Teatrowi Lalki i Aktora w Łomży – druk nr 384, 384A

b)    nadania statutu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży – druk nr 384, 384B

 

Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian statutów w/w jednostek przedstawiła komisji Pani Ewa Grygo – Naczelnik Wydziału Kultury, Promocji i Sportu, zgodnie z drukiem nr 384 – w załączeniu do protokołu.

Komisja nie wniosła uwag do w/w projektów uchwał i w wyniku głosowania:

a)    projekt uchwały w sprawie nadania statutu Teatrowi Lalki i Aktora w Łomży – druk nr 384A – zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za,

b)    projekt uchwały w sprawie nadania statutu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży – druk nr 384B – zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za.

Ad. 5

Informacja dotycząca oceny stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych – druk nr 383

 

Informację w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty, zgodnie z drukiem nr 383 – w załączeniu do protokołu.

Radny Konrad Haponik stwierdził, że po zapoznaniu się z w/w informacją jest bardzo zaniepokojony tym, co dzieje się w gimnazjach. Gimnazja na terenie szkół podstawowych i ponadpodstawowych jeśli chodzi o bezpieczeństwo wypadają najgorzej. Dodał, że w dniu wczorajszym na Komisji Bezpieczeństwa bardzo szeroko ten temat był analizowany, czego wynikiem było przyjęcie przez komisję i przedłożenie stosownego wniosku do Prezydenta Miasta. Młodzież gimnazjalna wiedzie prym jeśli chodzi o przydzielonych kuratorów. Tocząca się w kraju dyskusja dotycząca powrotu do starego systemu nauczania jest zdaniem radnego bardzo zasadna. Następnie poinformował, że dyskusja na Komisji Bezpieczeństwa doprowadziła do wypracowania wniosku, że bardzo ważna jest profilaktyka. W Łomży młodzież nie ma kompletnie zabezpieczonego czasu wolnego. Ilość środków przeznaczonych na zajęcia pozalekcyjne w tym roku została zmniejszona o 30% i co roku będzie systematycznie malała. W związku z tym pyta, co władze miasta mogą zaproponować dzieciom i młodzieży, żeby w przyszłości nie miały do siebie pretensji, że czegoś nie zrobiły. Kończąc wypowiedź stwierdził, że Komisja Bezpieczeństwa skierowała wniosek do Prezydenta Miasta w sprawie zwiększenia ilości godzin zajęć pozalekcyjnych w szkołach, jeśli to możliwe ze środków z profilaktyki.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że w pewnym stopniu zgadza się z wypowiedzią przedmówcy. Jednak prawdą jest też, że szkoła problemu nie rozwiąże. Ponadto uważa, że w szkołach organizowanych jest bardzo dużo zajęć pozalekcyjnych. Program nauczania jest bardzo obszerny, dzieci mają dużo nauki i nie są w stanie nawet ze wszystkich zajęć pozalekcyjnych korzystać. Nie mają na to po prostu czasu, bo muszą się uczyć. Podstawą jest rodzina. Jeżeli rodzice nie zajmą się swoimi dziećmi, to zajęcia pozalekcyjne nie pomogą, chociaż są bardzo potrzebne. 

Radny Konrad Haponik zgodził się z wypowiedzią przedmówczyni, że pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami są rodzice. Wiele jest przykładów /ostatnio w Suwałkach/, że programy wychowawcze, profilaktyczne zawodzą jak nie ma podstaw dobrego wychowania dziecka w rodzinie. Szkoła jednak nie może „umywać ręki” od wychowania, musi wspierać rodziny – zadania wychowawcze każda szkoła ma zapisane w zadaniach statutowych. 

Radna Bernadeta Krynicka ponownie zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że dzieci są trudne, bo trudni są rodzice, którzy wzywani do szkoły nie widzą problemu w swoim dziecku, w sobie jako rodzicu, tylko we wszystkim innym. W tym jest największy problem. Zdrowy rodzic, ze zdrowym podejściem równa się dziecko nie stwarzające większych problemów wychowawczych.

Radna Edyta Śledziewska zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że omawiany temat jest tematem bardzo złożonym. Wszelkie uogólnienia są bardzo krzywdzące. Każdy przypadek, każde dziecko, każda rodzina to sprawa bardzo indywidualna i wymagająca bardzo indywidualnego podejścia. Zgodziła się ze stanowiskiem radnej Bernadety Krynickiej, że szkoła jako instytucja może tylko wspierać wychowanie w rodzinie, dopełniać je. Zgodziła się też ze stwierdzeniem, że w szkołach jest bardzo dużo zajęć pozalekcyjnych, że uczniowie mają bardzo mało wolnego czasu – większość zajmuje im nauka, na dodatkowe zajęcia czasu mają niewiele. Ponadto są godziny karciane w szkołach, których do tej pory nie było i odnosi wrażenie, że nauczyciele sobie wzajemnie niemal wyrywają dzieci do różnych zajęć. Kontynuując wypowiedź stwierdziła, że nastąpił kryzys rodziny. Jeśli ktoś uważa, że to szkoła ma trudne dziecko wychować, to jest to źle postawiony priorytet. Jeśli rodzic otworzy się na współpracę, to nauczyciele rodzinie pomogą. Ma jednak doświadczenie w pracy jako wychowawca i wie, że różnie przebiegają rozmowy i współpraca z rodzicami.

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Andrzej Wojtkowski. Stwierdził, że tematykę godzin karcianych, o których mówiła radna Edyta Śledziewska wybiera dyrektor, a nie nauczyciele. To dyrektorzy szkół wskazują jakie zajęcia w ramach godzin karcianych mają być realizowane. Następnie nie zgodził się ze zdaniem radnego Konrada Haponika aby zajęcia pozalekcyjne były finansowane ze środków na profilaktykę. Uważa, że zajęcia pozalekcyjne powinny być płatne dla nauczycieli, bo wówczas nauczyciele bardziej się do nich przykładają niż do zajęć karcianych, realizowanych w ramach etatu. Wracając do przedłożonej informacji stwierdził, że bezpieczeństwo dzieci w szkołach to również bezpieczeństwo na boisku szkolnym, na całym terenie szkoły i wokół niej. Przypomniał, że zgłaszał do Pani Prezydent wniosek w sprawie uzupełnienia informacji o dane dotyczące zabezpieczenia bramek na salach gimnastycznych, na boiskach sportowych, itd. Tego materiału do dnia dzisiejszego radni nie otrzymali. Takiej informacji brak również w omawianym dokumencie, a na boiskach szkolnych i wokół szkół zbiera się młodzież, tam jest niebezpiecznie – tu też trzeba zadbać o bezpieczeństwo.

Radny Jan Bajno stwierdził, że propozycja przeznaczenia części środków z profilaktyki na zajęcia pozalekcyjne, przedstawiona przez radnego Konrada Haponika jest jak najbardziej słuszna. Programy profilaktyczne przynoszą efekty. Jest to działanie doraźne i jak twierdzili przedmówcy, to rodzina odgrywa najważniejszą rolę, ale jeżeli rodzina w pewnych kręgach odgrywa małą rolę wychowawczą, ktoś musi ją zastąpić i tym podmiotem jest m.in. szkoła i realizowane w niej programy wychowawcze, naprawcze, profilaktyczne. Zajęcia pozalekcyjne są jednym z elementów wychowawczych szkół i to elementem, bardzo ważnym. Szkoły realizują je od zawsze. Kiedyś były to SKS-y, harcerstwo, kluby sportowe. Młodzież była zadowolona z tych zajęć i podążyła z nauką. Kończąc wypowiedź stwierdził, że jeśli na dziecko nałoży się pewne obowiązki, to ono nie ma czasu się nudzić i wolny czas spędza należycie.

Radny Konrad Haponik ponownie zabierając głos w dyskusji odniósł się do wypowiedzi radnego Andrzeja Wojtkowskiego. Stwierdził, że rozumie, że radny chciałby aby jak najwięcej środków z profilaktyki szło na kluby sportowe, a nie na zajęcia pozalekcyjne w szkołach. Wyjaśnił, że proponując to miał na względzie ogólne dobro dzieci i młodzieży, nie tylko tych młodych ludzi, którzy przynależą do jakichś klubów i tych najzdolniejszych, ale też tych mniej sprawnych, które również w jakiś sposób chciałyby zapełnić swój wolny czas popołudniami, po szkole. Przeznaczanie pieniędzy tylko na najzdolniejszych to najprostszy sposób.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że nie chodziło mu o przeznaczenie wszystkich środków z profilaktyki na kluby sportowe. Dodał, że wszystkie zajęcia realizowane ze środków w ramach ŁPPiRPA mają w swoim programie spotkania z psychologiem. Jemu chodziło o zajęcia typu SKS.

Przewodniczący obrad zabierając głos w dyskusji stwierdził, że omawiany temat jest ważki i bardzo skomplikowany. Dokument przedłożony przez Wydział Oświaty został dobrze opracowany. Zawiera wiele danych, m.in. ocenę stanu bezpieczeństwa, pokazuje w jaki sposób ta ocena została dokonana, zawiera też wnioski. Została wykonana duża praca przy tworzeniu w/w dokumentu. Następnie stwierdził, że przede wszystkim należy się zastanowić w jaki sposób mierzyć bezpieczeństwo – czy jak w materiale liczbą wypadków, interwencji policji,  przydzielenia kuratora – jest to jakiś sposób, ale można zastosować i inne. Z pewnością należy przeciwdziałać wszelkim patologiom. Działanie to musi być zwarte, powinna to być praca rodziców, pedagogów, wychowawców, nauczycieli - wszystkich pracujących w szkole. Sami nauczyciele, czy sami rodzice nie wprowadzą bezpieczeństwa. Następnie stwierdził, że za bezpieczeństwo w szkole zgodnie z przepisami prawa odpowiada dyrektor szkoły. Jest zobowiązany zapewnić bezpieczeństwo uczniom poprzez odpowiedni system działań. Takie konkretne, systematyczne i czasowo rozległe działanie może zdaniem Przewodniczącego obrad w dużym stopniu zapewnić bezpieczeństwo, ale też nie do końca. Wystarczy jeden zły uczeń i najmądrzejsze działania nie pomogą. Zasugerował, by przeanalizować w szkołach stosowanie system kar i nagród. Może to by o czymś świadczyło, pozwoliło na pewne działania, oceny, itd. Dodał, że jeśli chodzi o zajęcia pozalekcyjne, to uważa, że one również wszystkiego nie załatwią. Uczeń musi być zmotywowany żeby w nich uczestniczył, widział ich sens. Najbardziej istotną sprawą w zajęciach pozalekcyjnych jest ta, żeby była nimi objęta jak największa grupa osób. Kolejno zgodził się z wypowiedziami przedmówców, że gimnazjum nie jest najszczęśliwszym tworem jeśli chodzi o bezpieczeństwo, bo gromadzi się w nich młodzież w trudnym okresie życia, z emocjami, młodzież będąca na etapie bardzo złożonego rozwoju, a ponadto zgrupowana w jednym miejscu, w taki, a nie w inny sposób. Pomysł powrotu do starej wersji nauczania uważa za wskazany. Jeśli chodzi o łomżyńskie szkoły stwierdził, że w ostatnim czasie nie było w nich żadnych incydentalnych, drastycznych przypadków typu rozboje, wymuszenia, itp. Patrząc przez ten pryzmat można stwierdzić, że nie jest aż tak źle. Pojawia się natomiast pytanie, jak szkoły są przygotowane do reagowania jeśli tego typu przypadki by się pojawiły? Jedną z alternatyw jest profilaktyka. Kończąc wypowiedź stwierdził, że w dalszym ciągu należy się zajmować tematem bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oraz analizować problem i podejmować działania zmierzające do przeciwdziałania złym zachowaniom, patologiom, itd.

Naczelnik Wydziału Oświaty zabierając głos w tym temacie stwierdził, że w czasie dyskusji pojawiło się bardzo nowatorskie podejście Przewodniczącego komisji, które będzie bardzo gorąco popierał jeśli chodzi o stworzenie systemu oceny bezpieczeństwa. Poinformował, że on również ma pewną propozycję dotyczącą tego tematu, a mianowicie aby włączyć do pracy szkoły wyższe z obszaru naszego miasta. Tam powstają bardzo ciekawe prace z zakresu socjologii, np. na Jańskim. Warto by było, żeby miasto zamówiło opracowanie badania naukowego, czy ankiety satysfakcji, zweryfikowania tego. Badanie to pokazywałoby jak klient szkoły – rodzic,  uczeń, a także obywatel miasta – jest zadowolony z wychowywania młodzieży w szkole. Uważa, że więcej w szkole się nie da zrobić niż to, co pokazuje przedłożony dokument. Ocena tego stanu jest niezwykle trudna. Takie badanie dawałoby władzom miasta pojęcie o tym jak uczniowie, rodzice i społeczeństwo zachowują się w określonych sytuacjach, jak wywiązują się ze swoich obowiązków w tym zakresie, itd.

            Radna Hanka Gałązka zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że bezpieczeństwo to temat bardzo obszerny i wielowątkowy, co pokazuje tocząca się dyskusja. Przeglądy szkół i obejścia wokół nich również mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo uczniów i na tę kwestię chciałaby zwrócić uwagę. W przedłożonym materiale jasno widać ile jest interwencji policji w godzinach wieczornych i nocnych na terenach boisk szkolnych. Przypomniała, że dlatego zgłosiła na jednym z posiedzeń wniosek w sprawie wykonania modernizacji boiska przy SP nr 10, bo na jego terenie stoją metalowe pręty stanowiące ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wniosek swój nadal podtrzymuje, bo jest słuszny i będzie wdzięczna radnym jeśli będą popierać realizacje tego zadania. Zdaje sobie sprawę z tego, że nie można zamknąć dostępu do tego boiska, bo jest to niemożliwe. Dobrze, że nic złego tam się nie wydarzyło. Sprawa jest poważna i konieczna do zrealizowania. Kończąc wypowiedź stwierdziła, że podała przykład jednej szkoły, a takie rzeczy mają miejsce z pewnością i w innych placówkach, dlatego teren poza szkołą również należy porządkować, sprzęt zniszczony usuwać, by nie zagrażał przebywającym tam w różnych porach dnia młodym ludziom.

            Naczelnik Wydziału Oświaty zabierając ponownie głos w sprawie omawianej informacji stwierdził, że wniosek płynący z analizy bezpieczeństwa w szkołach jest jasny – były to wypadki jakie miały miejsce w łomżyńskich szkołach były zdarzeniami losowymi. Były to lekkie zwichnięcia, upadki, złamania i nie wynikały one ze złego stanu sprzętu czy niewłaściwego jego przymocowania.

            Więcej głosów w tym temacie Komisja nie zgłosiła i informację w w/w sprawie przyjęła przez aklamację.

Ad. 6

Sprawy różne i wolne wnioski

 

 Przewodniczący obrad przedstawił Komisji pismo, jakie otrzymał od Pana Janusza Żebrowskiego – Przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Łomży oraz pismo Związku Nauczycielstwa Polskiego Zarządu Oddziału w Łomży. Wyjaśnił, że oba pisma dotyczą rozwiązania problemu wynagrodzeń pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Łomża /pisma w załączeniu do protokołu/.

Następnie wniósł o przekazanie pism do Prezydenta Miasta z prośbą o pozytywne rozpatrzenie omawianego w nim problemu.

Komisja w dyskusji poparła wypowiedź Przewodniczącego, jednogłośnie opowiedziała się za pozytywnym rozpatrzeniem wniosków związków zawodowych nauczycieli i jednocześnie upoważniła Przewodniczącego Komisji do skierowania w tej sprawie wniosku do Prezydenta Miasta – wniosek w załączeniu do protokołu.

Więcej spraw różnych komisja nie zgłosiła.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.


 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 23 lis 2012 07:39
  • Data opublikowania: piątek, 23 lis 2012 07:44
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej