Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 29 posiedzeniu w dniu 22 listopada 2012 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1.    Przyjęcie protokołu nr 28/2012 z poprzedniego posiedzenia komisji

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji

3.  Informacja dotycząca realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2011/2012 oraz informacja o wynikach egzaminów zewnętrznych

4.  Wytypowanie przedstawiciela komisji do Kapituły Nagrody Prezydenta Miasta Łomża za szczególne dokonania w dziedzinie kultury

5.    Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 28/2012 z poprzedniego posiedzenia komisji

 

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 28/2012 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 7 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 426, 426A i 426/1

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta w działach merytorycznie podległych komisji wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta z dnia 21.XI.2012r. przedstawiła komisji Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu – zgodnie z drukami nr 426, 426A i 426/1.

 

W dyskusji głos zabrali:

 

            Radna Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie przyczyn i dużych rozbieżności kwotowych proponowanego zwiększenia planu wydatków budżetowych w celu zapewnienia środków dla nauczycieli szkół i przedszkoli.

            Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że proponowane zwiększenie wydatków na poszczególne jednostki oświatowe dotyczy przekazania środków na: urlopy dla podratowania zdrowia, podwyżki płac związane z awansami zawodowymi nauczycieli, godziny zastępcze za nauczycieli przebywających na zwolnieniach lekarskich. Dodała, że zróżnicowanie kwot proponowanych dla poszczególnych jednostek jest uzależnione od ilości urlopów zdrowotnych, zastępstw, awansów zawodowych itd., jakie w danej placówce w ciągu roku wystąpiły. Dodała, że z budżetu miasta szkoły otrzymywały co miesiąc 1/12 zatwierdzonego planu finansowego na dzień 1 stycznia br. W ciągu roku wystąpiły braki, kumulowały się i w omawianym projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie proponowane są zwiększenia środków celem zabezpieczenia niezbędnych wydatków jednostek oświatowych.

            Radny Janusz Mieczkowski - Przewodniczący obrad zabierając głos w dyskusji stwierdził, że proponowane zmiany w zakresie dofinansowania jednostek oświatowych są bardzo duże. W związku z tym poprosił o wyjaśnienie następujących spraw:

1.    z czego wynika korekta dotacji dla szkół niepublicznych, jakie były zasady jej przydzielania, ile wynosi dotacja na jednego ucznia i jak się ona zmieniała na przestrzeni ostatniego roku

2.    czy w planowaniu wydatków szkół były brane pod uwagę godziny ponadwymiarowe, jeżeli nie to czy w tym roku będą uwzględnione oraz czy znacząco godziny ponadwymiarowe wpłynęły na te dotacje? 

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że projekt budżetu miasta, a więc i na zadania oświatowe jest przygotowywany w listopadzie roku poprzedzającego. Nie są wówczas znane dane dotyczące np. ilości urlopów zdrowotnych, jakie będą podwyżki, ile będzie dodatkowych nagród jubileuszowych, czy zmieni się jak miało to miejsce w 2012r. kwota składki na ubezpieczenie wypadkowe. Budżet na 2012 rok był zaplanowany wg możliwości finansowych miasta i wg danych na listopad 2011r. W trakcie 2012r. wystąpiło wiele zdarzeń, które miały znaczący wpływ na zwiększenie potrzeb finansowych w zakresie oświaty, m.in. były to: wzrost składki rentowej od 1 lutego o 2%, podwyżki płac dla nauczycieli od 1 września o 3,8%.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta uzupełniając wypowiedź przedmówczyni wyjaśniła, że innymi przyczynami które spowodowały wzrost wydatków na oświatę były: utworzenie dodatkowego oddziału zerowego w SP nr 10, utworzenie dodatkowego oddziału przedszkolnego w PP nr 14, wypłata nieprzewidzianych odpraw dla nauczycieli. Dodała, że nie da się przewidzieć pewnych rzeczy w planie finansowym do końca. Np. nie można planując budżet oświaty na kolejny rok określić dokładnej liczby uczniów nauczania indywidualnego. To się zmienia ciągle, w każdym niemal miesiącu dochodzą nowi uczniowie indywidualnie nauczani. Poza tym w budżecie miasta na 2012r. nie była uwzględniona nowa opłata za przedszkola – nastąpiło przejście z opłaty stałej na stawkę godzinową, a to również w znacznym stopniu spowodowało zmniejszenie dochodów oświatowych, a tym samym konieczność ich dofinansowania przez miasto. W ciągu roku 2012 takich nieprzewidzianych zdarzeń i zmian stawek opłat, składek itd. nastąpiło wiele, one się nawarstwiły i w omawianym projekcie uchwały proponuje się zwiększenia i zmniejszenia środków w poszczególnych jednostkach oświatowych celem zniwelowania braków. Kończąc wypowiedź dot. korekty planu finansowego szkół i przedszkoli wyjaśniła, że na pewno nie są to ostateczne zmiany w budżecie oświaty, pewnie do końca roku jeszcze kolejne zostaną Radzie do uchwalenia przedstawione.

            Pani Anna Mierzejewska – Zastępca Naczelnika Wydziału Oświaty odnosząc się do zapytania Przewodniczącego obrad dot. dotacji dla szkół niepublicznych wyjaśniła, że szkoły niepubliczne rozliczane są na podstawie subwencji na ucznia. Wg informacji SIO /System Informacji Oświatowej/, na podstawie której zostały utworzone plany dla szkół niepublicznych liczba uczniów tych szkół była dużo wyższa niż liczba uczniów rzeczywiście do nich uczęszczających – w niektórych wypadkach nawet o połowę. Po rozliczeniu dotacji w oparciu o listopadową liczbę uczniów proponuje się zdjęcie kwot z poszczególnych szkół niepublicznych. Kończąc wypowiedź stwierdziła, że korekta dotacji dla szkół niepublicznych jest związana tylko i wyłącznie z liczbą uczniów tych szkół.

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty odnosząc się do kwestii godzin ponadwymiarowych wyjaśnił, że brak jest możliwości wprowadzenia do budżetu godzin ponadwymiarowych realizowanych w IV kwartale danego roku kalendarzowego. Nie można też ich racjonalnie przewidzieć, ponieważ na IV kwartał nie ma dokumentu – arkusza organizacyjnego, z którego by wynikał ten przydział. W związku z tym jest to planowanie wydatków stricte nie określonych. RIO nie pozwala wprowadzić takich wielkości do budżetu miasta, dlatego IV kwartał jest nieprojektowany pod tym względem. Tak się dzieje każdego roku., Kończąc wypowiedź stwierdził, że są lata, że brak środków na godziny ponadwymiarowe rekompensuje rezerwa budżetowa.

            Radna Edyta Śledziewska poprosiła o dane dot. urlopów zdrowotnych nauczycieli, tj. planach Rządu RP w tym zakresie /była mowa o ich likwidacji/, jak też ilości i tendencjach wykorzystywania tych urlopów przez nauczycieli łomżyńskich jednostek oświatowych. Ponadto poprosiła o wyjaśnienie kwestii zastępstw za nauczycieli i wynagrodzenia dla nauczyciela zastępującego.

            Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty wyjaśnił, że nauczyciele są opłacani wg stawki osobistego zaszeregowania, za zastępstwa również. Takie obowiązuje prawo w tym zakresie. Odnosząc się następnie do zapytania dot. naliczania dotacji dla szkół niepublicznych wyjaśnił, że stawki dotacji bardzo precyzyjnie określa ustawa, a część rozstrzygnięć – dot. sposobu rozliczania dotacji reguluje uchwała Rady Miejskiej. Generalnie zasada jest taka, że jeżeli szkoła jest publiczna, to otrzymuje stosownie do tego, jakiego jest typu – 100% kosztów, które ponosi miasto na utrzymanie jednego ucznia szkoły tego samego typu. Szkoły niepubliczne, w zależności od typu i kategorii uczniów, otrzymują stawkę, która wynika z subwencji oświatowej. Tam podstawą zawsze jest standard A, który jest jeszcze modyfikowany przez stosowna wagę – w ten sposób uzyskuje się jednoznaczną kwotę, stawkę subwencji na jednego ucznia wypłacaną szkole niepublicznej przez samorząd. Dodał, że konkretnych kwot nie pamięta, nie są one tajemnicą, można o ich wysokości w Wydziale Oświaty uzyskać informacje.

            Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta odpowiadając na zapytanie radnej Edyty Śledziewskiej dot. urlopów na poratowanie zdrowia wyjaśniła, że w roku szkolnym na urlopie tym przebywało 31 nauczycieli, w tym roku szkolnym jest 26, z tego 7 to kontynuacja urlopu z ubiegłego roku.

            Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie zmian proponowanych w dziale 630 Turystyka.

            Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że proponowana zmiana w tym dziale polega tylko na przeniesieniu wydatków między rozdziałami w związku z tym, że do końca br. nie zostanie rozliczony projekt „Rozbudowa terenów nad Narwią”. Przesunięta kwota z tego zadania zwiększy zadanie „Budowa pływalni miejskiej w Łomży”.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok – 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta z dnia 21 listopada 2012r. w działach merytorycznie podległych komisji – zgodnie z drukami nr 426, 426A i 426/1.

 

Ad. 3

Informacja dotycząca realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2011/2012 oraz informacja o wynikach egzaminów zewnętrznych – druk nr 427

 

            Informację w powyższej sprawie przedstawił komisji Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty – zgodnie z drukiem nr 427 – w załączeniu do protokołu.

W dyskusji głos zabrali:

Radny Janusz Mieczkowski - Przewodniczący obrad zabierając głos w dyskusji stwierdził, że z podanej informacji wynika, że w poszczególnych typach szkół średnia liczebność oddziałów jest bardzo zróżnicowana. Podobnie wygląda liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela w szkole, która waha się od 5,25 do 13,4. Kolejno stwierdził, że w stosunku do poprzedniego roku szkolnego spadło zatrudnienie nauczycieli w łomżyńskich jednostkach oświatowych o 21 osób, a liczba uczniów o 346. Dodał, że zapewne liczba oddziałów w poszczególnych szkołach, jak też liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela oraz spadek zatrudnienia nauczycieli mają swoje uwarunkowania. Poprosił o komentarz w tej sprawie.

 

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta odnosząc się do kwestii spadku zatrudnienia w łomżyńskich placówkach oświatowych wyjaśniła, że należy zwrócić uwagę na zasadniczą różnicę pomiędzy liczbą etatów, a liczbą nauczycieli w szkołach. Dodała, że w związku ze zmniejszeniem się liczby uczniów, zmniejszyła się liczba oddziałów w szkołach. Oddziały w klasach starszych są czasami mniej liczne, a dotyczy to sytuacji, gdy z klasy odejdzie 2-3 uczniów, a oddziału zlikwidować nie można i dlatego jest on mniej liczny. Jeżeli chodzi o oddziały w szkołach zawodowych wyjaśniła, że bardzo często są to oddziały łączone, gdzie zajęcia z przedmiotów ogólnych odbywają się w dużych grupach, a zajęcia z przedmiotów zawodowych w bardzo nielicznych.

Pan Andrzej Piechociński – Naczelnik Wydziału Oświaty uzupełniając wypowiedź Pani Prezydent wyjaśnił, że w żadnej łomżyńskiej szkole publicznej nie ma oddziału, który liczyłby mniej niż 22 uczniów. Dodał, że oddział szkolny stanowi często połączenie 2, czy nawet 3 klas w szkołach zawodowych. Kończąc wypowiedź podkreślił, że liczebność klas łomżyńskich szkół jest racjonalna.

Radna Wanda Mężyńska zwróciła uwagę, że w omawianej informacji zostały przedstawione najważniejsze osiągnięcia łomżyńskich placówek oświatowych, jednak zabrakło wśród wymienionych szkół Zespołu Szkół przy ul. Zielonej. Zdaniem radnej szkoła ta jest bardzo dobrą placówką, zatrudnia bardzo dobrych, oddanych nauczycieli i należy to docenić.

Radny Janusz Mieczkowski - Przewodniczący obrad ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że w przedłożonej Radzie informacji przedstawiona została również prognoza ludności Łomży w grupie od 0 do 24 lat do roku 2035. Analiza tej prognozy jasno wskazuje na konieczność restrukturyzacji sieci szkół i przedszkoli w Łomży. W związku z powyższym zwrócił się do Pani Prezydent z zapytaniem jakie perspektywy, jakie wnioski i działania w związku z tym władze miasta podejmą w najbliższym czasie.

 Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że trwają analizy i rozmowy z dyrektorami szkół w poruszonej przez Przewodniczącego obrad sprawie. Temat jest bardzo trudny, wymaga konsultacji ze środowiskiem nauczycielskim. Należy szukać rozwiązania, które będzie najmniej drastyczne. Komisja zostanie o proponowanym rozwiązaniu w stosownym czasie powiadomiona. Będzie temat analizowała i opiniowała.

Więcej uwag w sprawie w/w powyższej sprawie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 10 głosami za przyjęła informację dotyczącą realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2011/2012 oraz informację o wynikach egzaminów zewnętrznych – zgodnie z drukiem nr 427.

 

 

 

Ad. 4

Wytypowanie przedstawiciela komisji do Kapituły Nagrody Prezydenta Miasta Łomża za szczególne dokonania w dziedzinie kultury

 

            Radny Ireneusz Waldemar Cieślik - Wiceprzewodniczący Komisji zaproponował kandydaturę radnej Alicji Konopka do składu Kapituły.

            Radna Alicja Konopka wyraziła zgodę.

Więcej kandydatur komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie – 10 głosami za wytypowała radną Alicję Konopka jako przedstawiciela do składu Kapituły Nagrody Prezydenta Miasta za szczególne dokonania w dziedzinie kultury.

 

Ad. 5

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

            Przewodniczący obrad przedstawił pismo Stowarzyszenia Kultury i Oświaty „Logos” w sprawie ufundowania trzech nagród dla najlepszych recytatorów konkursu – w załączeniu. Dodał, że osobiście ufundował jedną nagrodę. Poprosił o uwagi i opinie do przedstawionego pisma.

Komisja uwag nie zgłosiła, przyjęła pismo do wiadomości.

Więcej spraw różnych nie zgłoszono.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 4 gru 2012 07:40
  • Data opublikowania: wtorek, 4 gru 2012 07:44
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej