Protokół nr 18/20 z dnia 20 maja 2020 r.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.
Komisja przyjęła protokół nr 17/20 z dnia 29 kwietnia 2020 r. bez uwag.
Ad. 2
Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Łomża za 2019 rok w działach merytorycznie podległych Komisji (sprawozdanie w załączeniu).
Przewodniczący obrad otworzył dyskusję.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2019 rok, określone drukiem nr 385, w działach merytorycznie podległych Komisji.
Ad. 3
Józef Babiel – UM WKS – przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków oraz innych obiektów pływających z obszarów wodnych na terenie miasta Łomża ( załączeniu).
Przewodniczący obrad otworzył dyskusję.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 413 A.
Ad. 4
Józef Babiel – UM WKS – przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli na terenie Miasta Łomża na rok 2020 (w załączeniu).
Przewodniczący obrad otworzył dyskusję.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 414 A.
Ad. 5
Dariusz Boryszewski – Naczelnik WGK przedstawił informację o stanie sanitarnym miasta w 2019 roku (w załączeniu).
Przewodniczący obrad otworzył dyskusję.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informację o stanie sanitarnym miasta w 2019 roku, określoną drukiem nr 415 A.
Ad. 6
Andrzej Podsiadło – radny poprosił o odpowiedź na pytanie dot. Straży Miejskiej w Łomży. Pytanie jego wiąże się z jakością powietrza. Sytuacja dotycząca kontroli, która była dokonywana przez Straż Miejską przynosiła efekty. Na wielu ulicach sytuacja się poprawiła i mieszkańcy byli zadowoleni. W momencie kiedy ich działalność została ograniczona, od razu zaczął się problem i to trwa do dzisiaj.
Andrzej Stypułkowski – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że Straż Miejska cały czas jest pod dyspozycjami Komendy Policji, jednakże, w wyniku porozumienia Komendy Miejskiej Policji z Urzędem Miejskim, to nie jest tak, że całość działań wykonywanych przez Straż Miejską jest wykonywana tylko i wyłącznie z realizacją zadań przewidzianych przez policję. Straż Miejska także, w ograniczonym zakresie, ale tez, wykonuje zadania mające na celu służbę mieszkańcom. Z racji zagrożenia epidemicznego jest to w ograniczonym zakresie. Dodał, że kiedy Straż Miejska przestanie być pod dyspozycja Komendanta Miejskiego Policji, nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby działania, które były wcześniej podejmowane były podejmowane w normalnym zakresie. Myśli, że Straż Miejska wkrótce wróci do działań, które wykonywała wcześniej.
Andrzej Podsiadło – radny – stwierdził, że ciągle wraca pytanie odnośnie zakupu dronu. Uważa, że Straż Miejska bez dodatkowego wyposażenia będzie miała ograniczone możliwości.
Andrzej Stypułkowski – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że badanie z dronu, zgodnie z opiniami prawnymi, nie stanowi dowodu przed sądem, a ponadto zakup dronu to jest jedna kwestia , natomiast druga kwestią jest skierowanie strażników miejskich na odpowiedni kurs, służący temu, aby móc tym dronem się posługiwać. Jest też wiele kwestii nierozwiązanych m.in. kwestia odpowiedzialności w przypadku, gdyby powstały szkody w wyniku jakiegoś działania związanego z użyciem dronu. Jego zdaniem te działania, które były podejmowane przez Straż Miejska są działaniami wystarczającymi, a zakup dronu, który de facto nie mógłby stanowić źródła dowodowego w ewentualnym postępowaniu sądowym, byłby wydatkiem nieracjonalnym.
Andrzej Podsiadło – radny – zauważył, że w wielu miastach ta metoda jest wykorzystywana i to dość skutecznie. Dlatego też nie bardzo może się z tym zgodzić, co powiedział Pan Prezydent.
Andrzej Stypułkowski – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że przeanalizował tę kwestię i owszem straże miejskie w innych miastach używają dronów, jednakże drony te służą im tylko i wyłącznie do wstępnej oceny i zbadania, w których rejonach miasta, z których posesji wydobywa się dym zanieczyszczający powietrze. Po takim badaniu dopiero wkracza straż miejska i odbywa się badanie, które prowadzi również nasza Straż Miejska. W momencie, kiedy sytuacja się unormuje, Straż Miejska wróci do swoich normalnych działań, a zakup dronu jego zdaniem jest nieuzasadniony m.in. z tego względu, że nie byłoby strażnika, którego można by było skierować na takie przeszkolenie, i który mógłby się tym zajmować. W jego odczuciu kontrola Straży Miejskiej jest wystarczającym środkiem do tego, żeby zweryfikować i wstępnie ocenić, z której posesji wydobywa się dym, który może świadczyć o spalaniu odpadów.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Wiceprzewodniczący
Komisji Bezpieczeństwa
Stanisław Oszkinis