Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 30/21 z dnia 21 czerwca 2021 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Ireneusz Waldemar Cieślik – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 29/21 z dnia 24 maja 2021 r. 2. Przygotowanie do akcji „Bezpieczne wakacje”: bezpieczny wypoczynek na terenie miasta, monitorowanie i kontrolowanie miejsc i obiektów letniego wypoczynku. 3. Informacja o stanie bezpieczeństwa na drogach w granicach m. Łomża – druk nr 650. 4. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

            Komisja przyjęła protokół nr 29/21 z dnia 24 maja 2021 r. bez uwag.

 

Ad. 2

Krzysztof Woźniewski – Komendant Miejski Policji stwierdził, „że jeżeli chodzi o sprzęt wodny, to łódka już funkcjonuje 3 dni i w piątek, sobotę i niedzielę już pływała. Wyjaśnił, że zebrano wstępne informacje na temat organizowanych letnich wypoczynków i policja będzie takie miejsca odwiedzać. W ostatnim okresie czasu skupili się na parku Jana Pawła II i gros działań było właśnie tam przeprowadzonych. Dużo służb w okresie letnim, a w szczególności w weekend, będą to służby ponadnormatywne. Dodał, że informację na temat patroli ponadnormatywnych oraz dotyczącą letniego wypoczynku przekażą naczelnicy wydziałów KMP”.

            Adrian Karolczuk – Naczelnik Wydziału Prewencji KMP poinformował, „że są cztery zgłoszone miejsca do MEN, a mianowicie ŁKS Łomża będzie organizował w dwóch terminach 12-16 lipca i 19-23 lipca grupy młodzieży od 10 do 15 lat liczące 40-50 osób. Grupy te będą korzystać z terenu SP 4 przy ul. Kierzkowej. Drugie miejsce to dom studenta przy PWSiP. Również biblioteka miejska otwiera przed młodzieżą swoje drzwi przez cały okres wakacyjny od godz. 11.00 do godz. 13.00 będą tam organizowane spotkania dla dzieci. KMP otrzymała również informację od jednego z proboszczy parafii Bożego Ciała, że przy ul. Przykoszarowej będą organizowane turnusy od 12 do 16 lipca i od 19 do 23 grupy młodzieży. Będziemy monitorować park Jana Pawła II oraz znajdujące się obok kąpielisko miejskie, gdzie będzie spora ilość osób. Patrole pojawią się również na plaży miejskiej, która rozpoczęła swoje funkcjonowanie”.

            Arkadiusz Filipkowski - KMP stwierdził, że jeżeli chodzi o służby ponadnormatywne, to w miesiącach kwiecień – maj, w weekendy, zrealizowano 34 służby, podczas których policjanci wylegitymowali 265 osób, przeprowadzili 620 interwencji, zatrzymali 4 sprawców, 103 sprawców wykroczeń, nałożyli 51 mandatów karnych i doprowadzili do komendy 6 osób. Pozostałe środki będą wykorzystywane sukcesywnie. Patrole będą widoczne w miejscach zagrożonych, naniesionych na krajowa mapę zagrożeń bezpieczeństwa, jak również na plaży i w parku Jana Pawła II.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat przygotowania do akcji „Bezpieczne wakacje”: bezpieczny wypoczynek na terenie miasta, monitorowanie i kontrolowanie miejsc i obiektów letniego wypoczynku.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Przewodniczący Komisji zamknął realizację pkt-u 2.

 

Ad. 3

Anna Mandziuk – Wydział Ruchu Drogowego KMP stwierdziła, że jeżeli chodzi o stan bezpieczeństwa na terenie naszego miasta, to można powiedzieć, że z roku na rok jest coraz bezpieczniej. W I półroczu tego roku w porównaniu do I półrocza tamtego roku mamy spadek wypadków drogowych o 1, ponieważ w tym roku na terenie miasta zaistniały 4 wypadki drogowe, natomiast analogicznie w tamtym roku 5. W wyniku tych wypadków w tym roku nie zginęła żadna osoba, natomiast w roku poprzednim była jedna ofiara śmiertelna. Osoby ranne w tym roku – 4, w tamtym roku 6. Jeśli chodzi o kolizje drogowe, to odnotowano delikatny wzrost i w I półroczu tego roku doszło do 290 kolizji drogowych, natomiast w roku poprzednim tych kolizji było 286, czyli wzrost o 4 kolizje drogowe. Miejscami zdarzeń drogowych dalej są główne ciągi komunikacyjne, gdzie odbywa się zwiększony ruch drogowy czyli Al. Legionów – 49 zdarzeń, al. Piłsudskiego - 33, ul. Sikorskiego – 21, ul. Szosa Zambrowska – 14, ul. Wojska Polskiego – 21 i ul. Zawadzka – 15. Pozostałe zdarzenia mają miejsce na ulicach osiedlowych. Głównymi przyczynami zdarzeń drogowych jest nadmierna prędkość(37 zdarzeń), nieprawidłowe wykonywanie manewru cofania (51 zdarzeń), nie prawidłowa zmiana pasa ruchu (32 zdarzenia), nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (62 zdarzenia), niezachowanie bezpiecznej odległości, co jest nagminnym zdarzeniem, ale tez ma związek z niedostosowaniem prędkości do warunków panujących na drodze (28 zdarzeń) . Dodała, że notują coraz mniej zdarzeń jeżeli chodzi o zdarzenia w rejonie przejść dla pieszych, czy przejazdów dla rowerzystów. W tym roku w rejonie przejść dla pieszych było 1 zdarzenie, natomiast w rejonie przejazdu dla rowerzystów również 1 zdarzenie drogowe. Jeżeli chodzi o sprawców zdarzeń, to prym wiodą kierujący pojazdami osobowymi – 223 zdarzenia i kierujący pojazdami ciężarowymi – 24 zdarzenia. Zdarzenia z udziałem pieszych w tym roku to 2 wypadki, 4 kolizje drogowe z udziałem osób pieszych, natomiast z udziałem rowerzystów – 7 kolizji drogowych, z udziałem motorowerzystów – 1 kolizja drogowa, z udziałem motocyklistów – 1 kolizja drogowa i z udziałem kierujących autobusami – 3 zdarzenia drogowe na terenie miasta.

            Krzysztof Woźniak – Komendant KMP dodał, że z inicjatywy Pana Prezydenta, żeby wskazać miejsca celem doświetlenia miejsc dla pieszych,   policja wystąpiła z wnioskiem, który jest już realizowany. KMP jest również na etapie końcowych uzgodnień jeśli chodzi o monitoring miasta w postaci przejazdu pojazdów ciężarowych na terenie miasta. Należało to dokładnie zrobić żeby te ciężarówki, które uprzykrzają życie mieszkańcom miasta omijały centrum miasta i kierowane były odpowiednimi drogami. Odnosząc się do sprzętu transportowego Wydziału Ruchu Drogowego, to KMP posiada 2 pojazdy nieoznakowane, 5 pojazdów oznakowanych, co jest wystarczające na chwilę obecną. Podobnie jak w Wydziale Patrolowo-Interwencyjnym, w Wydziale Ruchu Drogowego również realizowane są służby ponadnormatywne w weekendy.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat stanu bezpieczeństwa na drogach w granicach m. Łomża (informacja w załączeniu).

            Radny Andrzej Grzymała poprosił o więcej patroli na ul. Kierzkowej w okolicy sklepów ogrodniczych. Nastąpiła co prawda zmiana organizacji ruchu drogowego, ale w dalszym ciągu wzmożony ruch samochodów i parkujące samochody stwarzają zagrożenie dla przechodzących do SP nr 4 dzieci i młodzieży.

            Radny Zbigniew Prosiński poruszył problem zgłaszany przez mieszkańców ul. Małachowskiego (w załączeniu do protokołu). Zwrócił się z prośbą, aby przyjrzeć się tej ulicy, ponieważ na całej jej długości zostały zamontowane lustra, ale nie wie czy to w zupełności wystarcza. Poprosił również o uzupełnienie oznakowania dlatego, że skręcając za budynkiem ROK w prawo, natychmiast kierowcy trafiają na zakaz wjazdu i czy w tej sytuacji nie warto byłoby poinformować wcześniej o tym, że tam nie można wjeżdżać.

            Radny Maciej Borysewicz poprosił o potraktowanie jego wypowiedzi jako uwagi użytkownika, a nie jako oficjalnego problemu.   Często jest tak, że robimy jakąś przebudowę, otwieramy nowe skrzyżowanie, czy sygnalizację, ale z punktu widzenia użytkownika często brakuje logiki. Jadąc ul. Kazańską, jadąc do pracy, czy z niej wracając, na ul. Kazańskiej robią się gigantyczne korki wzdłuż ulicy od siedziby SM „Perspektywa” do skrętu w prawo w al. Piłsudskiego. Wystarczy, że jako pierwszy ustawi się samochód, który skręca w lewo i przez 10 min. Wszystkie auta stoją mając nawet zieloną strzałkę w prawo. Wygląda to tak, że stoi jeden samochód, który skręca w lewo, a za nim 15 aut, które chcą skręcić w prawo. Wszyscy się denerwują i nie rozumieją tego super ekstra rozwiązania. Później światła zmieniają się na zielono, czasokres zielonego światła to jest 10-15 sekund. Przejadą 3 auta, a reszta znów się zatrzymuje. Nawet jeśli pojawia się zielone światło to równocześnie to zielone światło jest z zielonym światłem dla przejściu dla pieszych, które jest w odległości 2,5 m od tego skrzyżowania i najczęściej tam ktoś idzie. Zanim piesi przejdą i zanim samochody ruszą, to jest czerwone światło. Wyjazd z tego skrzyżowania rano trwa ok. 10-12 minut i może nie jest to jakiś duży problem, ale z punktu widzenia logiki i z tego, co mówią użytkownicy jest to zupełnie bez sensu. W związku z tym, czy to przejście dla pieszych nie jest za blisko skrzyżowania, bo są jakieś zasady regulujące odległość przejść od skrzyżowań, a ponadto jeśli jest OK, to może należałoby wyregulować zmianę świateł, aby te czasookresy były dłuższe.

            Radny Zbigniew Prosiński poprosił, aby ułatwić życie mieszkańcom, kierowcom i przyjrzeć się skrzyżowaniu al. Legionów z al. Piłsudskiego od strony przejazdu kolejowego. Wydaje się, że jest tam miejsce, aby poszerzyć pas, którym mają możliwość przejechać 3 auta, a zwężenie powoduje, że stojący samochód bliżej prawej strony nie ma możliwości przejazdu dalej. Jeżeli jest to teren miejski, to niewielkim nakładem środków można by było poszerzyć ten pas, co znacznie usprawniłoby ruch w tamtym miejscu.

            Dariusz Boryszewski – Naczelnik WGK odnosząc się do wypowiedzi radnych stwierdził, że temat ul. Małachowskiego jest mu znany m.in. radny Michalak składał interpelację w tej sprawie. ŁSM kierowała pisma dot. wjazdu i wyjazdu z tej ulicy. Wyjaśnił, że przy projektowaniu tej ulicy były prowadzone konsultacje społeczne, których głównym elementem był fakt, aby było jak najwięcej miejsc postojowych i stąd są takie sytuacje kompromisowe. Zostały zamontowane na większości wyjazdów lustra. Jest to droga osiedlowa w strefie ograniczenia do 30, o dość dużym spadku podłużnym z dużą ilością wjazdów i wyjazdów, których przy przebudowie i układzie komunikacyjnym nie można było zamknąć i zmienić radykalnie tego układu, który funkcjonował. Odnosząc się do wysepki wyjaśnił, że od lat był zachowany i wytworzony ciąg komunikacji pieszej. Jedno przejście wzdłuż al. Piłsudskiego, a drugie wzdłuż pawilonu handlowego w stroną budynku ośrodka kultury i te przejścia są oddalone od siebie ok. 60 m. Jest   to efekt kompromisu, wg którego albo poprawiamy radykalnie bezpieczeństwo i utrudniamy drogi dojścia likwidując jedno przejście i wtedy nie byłoby problemu z wysepką, a jeżeli pozostawiamy to tak jak jest to z wysepką, ponieważ jezdnia jest w tym miejscu dosyć szeroka. Konsekwencją są częste zniszczenia, ale te zniszczenia tej wysepki są często spowodowane przez pojazdy ciężarowe zapewniające obsługę handlową i dostawę do obiektów w ciągu ul. Małachowskiego i al. Piłsudskiego. Zapewnił, że przyjrzą się sytuacji na tej ulicy. Poinformował następnie, odnosząc się do wypowiedzi radnego Borysewicza, że planowana jest przebudowa układu komunikacyjnego od al. Legionów, aż po skrzyżowanie z ul. Małachowskiego i ul. Konstytucji 3 Maja. Cały ten ciąg al. Piłsudskiego, z którym wiedzą, że są kłopoty komunikacyjne, spora ilość zdarzeń i kolizji, zostanie objęty jednym spójnym projektem łącznie z sygnalizacją świetlną, planowanym połączeniem ul. Konstytucji z ulicami Bema i Prusa, aby stworzyć pełne skrzyżowanie po to, żeby poprawić sytuację związana z ruchem drogowym. Uważa, że w przyszłym roku rozpocznie się projektowanie tego układu komunikacyjnego. Podkreślił, że problem na al. Piłsudskiego jest zauważony i będzie to poprawiane, a poza tym budowa obwodnicy miasta, która wg szacunków prawie o połowę zmniejszy nam ruch ciężarowy   też by pomogła. Miasto pozbyłoby się sporej części ruchu i sygnalizacje, które obecnie funkcjonują nie będą pracowały na granicy przepustowości. Przypomniał, że skrzyżowanie to zostało zrealizowane z Budżetu Obywatelskiego po to, aby poprawić bezpieczeństwo i możliwość wyjazdu z ul. Kazańskiej ze świadomością, że za parę lat jest to do przebudowy, ponieważ powstaje bardzo dużo bloków.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

Ad. 4

Józef Babiel - WKS UM – przedstawił informację o przygotowaniach do sezonu letniego i stanie bezpieczeństwa kąpieliska miejskiego ( w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Przewodniczący Komisji, zwracając się do Komendanta Miejskiego Policji, poprosił o odpowiedź na pytanie, czy dodatkowe patrole, w jakiś sposób, ułatwiają policji zaprowadzenie porządku i panowanie nad porządkiem w mieście, czy też nie i w jakim stopniu. Chcemy wiedzieć czy jest to pomocne, czy nie.

            Krzysztof Woźniewski – Komendant Miejski Policji stwierdził, że mówienie o tym, czy dodatkowe patrole, w wolne dni policjantów, pomagają w bezpieczeństwa jest pytaniem trochę niezrozumiałym. 60 tys. zł, które przekazało miasto i które wykorzystujemy i patrole w godzinach wieczorowo-nocnych i dodatkowi policjanci muszą skutkować tym, że jest bezpieczniej w tych miejscach, w tych rejonach. Realizowane są patrole piesze i rowerowe, policjanci są widoczni i wie, że policja i bez tych dodatkowych środków powinna sobie poradzić, ale miasto wychodzi naprzeciwko, policjanci w dni wolne pełnią służbę i może tylko przyklasnąć i wie, że jest bezpieczniej na terenie miasta. Z pełną odpowiedzialnością stwierdził, że miasto Łomża jest bezpieczne i jeśli chodzi o mierniki służby kryminalnej za 6 miesięcy jesteśmy w samej czołówce i to też o czymś świadczy, że policjanci pełnią służbę prawidłowo.

            Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że takie pytania zadają niektórzy mieszkańcy i trzeba rozwiać te wątpliwości, a także zastanowić się nad tym, czy nie poszukać dodatkowych pieniędzy, aby zwiększyć ich ilość. A jak nie, to wydłużyć na ten okres wakacji, do 1 września, na czas funkcjonowania kąpieliska miejskiego.

            Krzysztof Woźniewski – Komendant Miejski Policji stwierdził, że podchodzi do tego zdrowo rozsądkowo i niepotrzebne są wg niego dodatkowe patrole w poniedziałek, czy we wtorek w godzinach np. 8.00 – 16.00, bo to się mija z celem, ponieważ ma taką odpowiednią ilość patroli, które pełnią służbę w tych dniach. Natomiast dodatkowe patrole planowane są w piątek, sobota, niedziela. Do tej pory wykorzystano 17.505 zł , pozostało 42.495 zł i na chwilę obecną policja się na tym skupia. Jeśli zabraknie pieniędzy, to na pewno zgłosimy się do miasta.

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

                                                                                                    Przewodniczący

                                                                                                    Komisji Bezpieczeństwa

 

                                                                                              Ireneusz Waldemar Cieślik

  • Data powstania: Data powstania: środa, 1 wrz 2021 10:10
  • Data opublikowania: środa, 1 wrz 2021 10:12
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej