Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 27 posiedzeniu w dniu 27 listopada 2012 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1.    Przyjęcie protokołu nr 26/2012 z poprzedniego posiedzenia Komisji

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok – druk nr 413, 413A

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 426, 426A

4.    Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2013 rok – druk nr 420

5.    Sprawy różne.

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 26/2012 z poprzedniego posiedzenia Komisji

 

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 26/2012 i w wyniku głosowania przyjęła go 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok – druk nr 413, 413A

 

            Wniosek w w/w sprawie przedstawił komisji Pan Wawrzyniec Kłosiński – specjalista ds. współpracy z NGO Wydziału Kultury, Promocji i Sportu – zgodnie z drukiem nr 413 – w załączeniu do protokołu.

            Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o wyjaśnienie, na jaki cel zostanie przeznaczona kwota 122.590zł wpisana w Programie w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Dodała, że w poprzednim roku był to bardzo kontrowersyjny punkt i były założenia, że w roku 2013 wydatki na konserwację obiektów zabytkowych się zmienią. W związku z tym poprosiła o informację, jakie zabytki miał na myśli autor Programu wpisując w Programie kwotę 122.590zł na ten cel na rok 2013. Ponadto stwierdziła, że brak jest koncepcji, strategii miasta w zakresie renowacji i konserwacji zabytków.

            Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że kwoty zapisane w przedłożonym projekcie Programu to kwoty ubiegłoroczne, o czym mówił Pan Wawrzyniec Kłosiński przedstawiając wniosek Prezydenta Miasta w w/w sprawie. Kwoty te się zmienią, będą mniejsze - jak w większości zadań na 2013 rok. Następnie poinformowała, że wnioski na zadania z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami wpływają do Urzędu Miejskiego do końca sierpnia każdego roku. Miasto ogłasza konkurs i komisja konkursowa ocenia wnioski i przyznaje dotacje. Na ten rok w projekcie budżetu na zadania z tego działu wpisana została kwota 100tys.zł. Przypomniała, że w roku ubiegłym dofinansowanie otrzymała m.in. Katedra i II LO.

            Pan Józef Babiel – Wydział Kultury, Promocji i Sportu wyjaśnił, że od niedawna Wydział Kultury tym tematem się zajmuje, wcześniej należał on merytorycznie do Wydziału Urbanistyki. Dodał, że wydział pracuje nad tym, by dostosować zapisy uchwały tak, by ułatwić podmiotom ubiegającym się o środki na zabytki, otrzymanie ich.

            Radny Andrzej Grzymała zabierając głos w dyskusji stwierdził, że dotychczas żaden podmiot prywatny nie otrzymał z miasta dofinansowania do konserwacji czy renowacji zabytków. Środki otrzymały tylko podmioty publiczne. Należy stworzyć warunki, żeby i podmioty prywatne miały szansę dofinansowania do tego typu zadań. Poddał pod rozwagę procentowy udział podmiotów publicznych i prywatnych w przyznanych na ten cel środkach w budżecie miasta na rok kolejny.

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym punkcie obrad przytoczyła zapis &16 pkt. 1: „ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Prezydent”.

            Radny Andrzej Wojtkowski – Przewodniczący obrad zwrócił uwagę, że kwoty zapisane w omawianym Programie są inne niż kwoty zapisane w przedłożonym Radzie projekcie budżetu miasta na 2013 rok. W związku z powyższym zgłosił formalny wniosek o zmianę kwot wpisanych w rozdziale 4, & 8, punkt. 1, podpunkty 1-7 „Priorytetowe zadania publiczne oraz wysokość środków na realizację Rocznego Programu” na kwoty wpisane w przedłożonym Radzie projekcie budżetu miasta na rok 2013.

            Pani Prezydent Mirosława Kluczek odnosząc się do w/w wniosku stwierdziła, że w momencie tworzenia Programu Współpracy nie były znane dane dot. projektu budżetu miasta na rok 2013, dlatego wpisane zostały kwoty na poziomie roku bieżącego. Wyjaśniła, że na sesję w formie autopoprawki zostanie przedłożony Radzie poprawiony program, tj. naniesione zostaną kwoty zaproponowane w projekcie budżetu miasta na 2013 rok.

            Radny Andrzej Wojtkowski – Przewodniczący obrad ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że w roku ubiegłym Rada na wniosek Komisji Sportu uzupełniła zapis & 14, pkt. omawianego Programu. W tegorocznym programie zapis ten został pominięty. W związku z powyższym zgłosił wniosek formalny o przyjęcie zapisu & 14, pkt. 2 w następującym brzmieniu: „Komunikat zamieszczany jest zgodnie z ustawą w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz stronie internetowej, wraz z regulaminem konkursu określającym m.in. kryteria, jakimi będzie kierować się komisja przy rozpatrywaniu wniosków. Kontynuując wypowiedź zwrócił się do pani Prezydent z prośbą aby w tym roku na stronie internetowej miasta wraz z informacją o poszczególnych konkursach umieszczane były regulaminy komisji, kryteria jakimi przy podziale dotacji kierują się komisje konkursowe, a nie zapisy ustawy. Kończąc wypowiedź poprosił o wyjaśnienie kiedy zostaną ogłoszone konkursy, by organizacje, stowarzyszenia i kluby jak najszybciej mogły otrzymać środki. Dodał, że z tego co wie konkursy mogą być ogłoszone już w grudniu br.

            Pani Prezydent Mirosława Kluczek odnosząc się do w/w wypowiedzi dot. umieszczania w BIP regulaminów komisji konkursowych stwierdziła, że takie regulaminy przy każdym konkursie są umieszczane. Ponadto stwierdziła, że Komisja Sportu i Rada Sportu miały pracować nad zmianą niektórych zapisów tych regulaminów, jednak do dnia dzisiejszego nic w tej sprawie nie wpłynęło, żadne zmiany i poprawki nie zostały przedłożone. Odnosząc się do kwestii ogłaszania konkursów wyjaśniła, że rzeczywiście w grudniu już konkursy mogą być ogłaszane. Problemem jest jednak fakt, że w profilaktyce w tym momencie jest jeszcze mało środków, nie wystarczy ich na wszystkie zadania. Należałoby więc podjąć decyzję,  który konkurs ogłosić już, a który później. Kończąc wypowiedź stwierdziła, że postara się tę kwestię w jakiś sposób rozwiązać, by żadne podmioty nie zostały pokrzywdzone, pominięte, by wszystkie miały równe szanse na otrzymanie środków w tym samym terminie.

            Więcej uwag w w/w temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok – zgodnie z drukiem nr  413A, wraz z n/w przyjętymi przez komisję poprawkami, tj.:

zmianą kwot wpisanych w rozdziale 4, & 8, punkt. 1, podpunkty 1-7 „Priorytetowe zadania publiczne oraz wysokość środków na realizację Rocznego Programu” na kwoty wpisane w przedłożonym Radzie projekcie budżetu miasta na rok 2013

przyjęciem zapisu & 14, pkt. 2 w następującym brzmieniu: „Komunikat zamieszczany jest zgodnie z ustawą w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz stronie internetowej, wraz z regulaminem konkursu określającym m.in. kryteria, jakimi będzie kierować się komisja przy rozpatrywaniu wniosków.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 426, 426A

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 rok wraz z autopoprawką PM z dnia 21 listopada 2012r. w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukami nr 426, 426/1 i 426A.

            Radny Andrzej Modzelewski poprosił o wyjaśnienie z czego wynikają oszczędności na „Orliku”.

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że oszczędności na „Orliku” wynikają z zatrudnienia, tj. częściowo na tym zadaniu zatrudnieni byli wolontariusze, a częściowo zadanie realizowała obsługa szkoły, stąd oszczędności.

            Radny Andrzej Modzelewski ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdził, że kolejnych oszczędności na „Orliku” można poszukać w oświetleniu tego obiektu, tj. zastosowania częściowego oświetlenia obiektu, a nie jak funkcjonuje, tj. do późnych godzin włączone są wszystkie lampy. Dodał, że na innych obiektach np. przy ul. Bernatowicza światła służące do oświetlenia boiska są częściowo włączane. Zdaniem radnego należy na „Orliku” przy ul. Katyńskiej również takie rozwiązanie należy zastosować.

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok, wraz z autopoprawką Prezydenta Miasta z dnia 21 listopada br., w działach merytorycznie podległych komisji – zgodnie z drukiem nr 426A.

 

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2013 rok – druk nr 420

 

            Projekt budżetu miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 420 – w załączeniu do protokołu.

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym punkcie obrad stwierdziła, że w budżecie miasta na rok 2012 Rada przyjęła zadanie pn. „Budowa sali gimnastycznej przy SP nr 7” na kwotę 700tys.zł. Zadanie nie zostało wykonane. W związku z tym poprosiła o wyjaśnienie na jaki cel zostały przekazane środki.

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że w projekcie budżetu miasta na 2013 rok zostało ujęte zadanie pn. „Opracowanie dokumentacji technicznej na budowę sali gimnastycznej przy SP nr 7”. Dodała, że w br. zadanie nie zostało wykonane, gdyż nie ma środków w budżecie miasta na wybudowanie sali i istniała obawa, że środki wydane na opracowanie projektu będą wydane niepotrzebnie.

             Radna Bernadeta Krynicka odnosząc się do w/w wyjaśnienia stwierdziła, że miasto inwestuje w wiele innych rzeczy i to bardzo duże pieniądze, np. w park przemysłowy, który zdaniem radnej jest skazany na porażkę. Tego typu zadania miały rację bytu w latach 90-tych, a nie obecnie. Zadanie to będzie przynosiło miastu co roku straty. Nie rozumie realizacji tego typu zadań, na które miasto musi zaciągać kredyty, a które nie przyniosą miastu korzyści, a wręcz przeciwnie – same koszty.

            Pani Skarbnik odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że nie do niej należy opinia co do zasadności bądź nie realizowanych w mieście zadań. Dodała, że park przemysłowy będzie zadaniem współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej i został większościowo przez radnych zaakceptowany.

            Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że Pan Prezydent informował Radę, że w 50% park przemysłowy będzie dofinansowany, a tak nie będzie. Jest decyzja o 40% dofinansowaniu tego zadania. Poza tym stwierdziła, że uzasadnienie Prezydenta Miasta, że radni park przemysłowy zatwierdzili nie jest do końca słuszne, gdyż radni zatwierdzili tylko projekt. Poza tym stwierdziła, że to też radni przegłosowali budowę sali gimnastycznej przy SP nr 7, a nie zostało to wykonane. Kończąc wypowiedź stwierdziła, że zastanawia się po co jest Rada Miejska skoro i tak Prezydent o wszystkim decyduje.

            Pani Prezydent Mirosława Kluczek nawiązując do zapytania radnej w sprawie budowy Sali gimnastycznej przy SP 7 wyjaśniła, że zgodnie z tym co powiedziała Pani Skarbnik obawa przed brakiem środków na realizację sali powoduje brak decyzji co do celowości opracowania projektu, który może się w ciągu 2 lat nie zmaterializować. Dodała, że Prezydent Miasta stara się pozyskać na realizację sali przy SP 7 środki z Totalizatora Sportowego. Jeśli się to uda, zadanie zostanie zrealizowane. Miasta nie stać na pokrycie w całości tak wielkich inwestycji, tym bardziej, że realizowane jest również zadanie budowa sali sportowej przy II LO.

            Radny Andrzej Grzymała zabierając głos w dyskusji w tym punkcie obrad stwierdził, że brak jest w projekcie budżetu na 2013 rok kontynuacji – II etapu zadania „Budowa bulwarów nadnarwiańskich”. Uważa, że bulwary należy kontynuować, dokończyć to co się zaczęło tym bardziej, że na to zadanie miasto sięga po środki unijne, bo takie są możliwości. Korzyści z dokończenia tej inwestycji byłyby bardzo wymierne. Kończąc wypowiedź nawiązał do realizacji parku przemysłowego. Stwierdził, że w Łomży przemysłu nie będzie. Od dwóch lat miasto tworzy podstrefę i ciekaw jest jak się to skończy, czy to się powiedzie. Zamiast tego typu zadań uważa, że władze miasta z Radą Miasta powinny wypracować takie lokalne rozwiązania, podjąć takie uchwały, które będą sprzyjać rozwojowi handlu i przedsiębiorczości w Łomży, żeby i osoby z zewnątrz, inwestorzy chcieli w naszym mieście swoje pieniądze wydawać i tu inwestować.

            Pani Prezydent Mirosława Kluczek wyjaśniła, że trwają rozmowy na temat realizacji II etapu budowy bulwarów. Dodała, że jest to znacznie trudniejszy odcinek do realizacji – do nowego mostu z uwagi na strukturę terenu. Poza tym stwierdziła, że w mieście udaje się dużo zrobić. Można byłoby robić dużo więcej, z tym się zgadza ale nie ma możliwości finansowych i należy z pewnych rzeczy rezygnować.

            Przewodniczący obrad zwrócił się do Pani Skarbnik z prośbą o wyjaśnienie jaki % budżetu miasta stanowią wydatki na sport. Poza tym poprosił o informację, czy w 2013 roku z budżetu miasta przeznaczona będzie większa czy mniejsza kwota na programy realizowane przez kluby, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe.

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że łącznie z MOSiR ok. 2,8% wydatków budżetu miasta stanowią wydatki na kulturę fizyczną, bez MOSiR stanowi znikomy ułamek budżetu. Jeżeli chodzi o środki proponowane na 2013 rok na realizację programów wyjaśniła, że łącznie będzie to nieco większa kwota niż w roku ubiegłym.

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając glos w dyskusji stwierdziła, że środki na kulturę fizyczną i turystykę  zaproponowane w budżecie miasta na 2013 rok są niższe od środków roku 2012, a dochodzi nowe zadanie, tj. obsługa mariny. Poprosiła o wyjaśnienie, czy zaplanowane środki będą wystarczające na realizacje zadań z tego zakresu.

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że bulwary zostały zakończone, rozliczone, stąd mniejsze środki w dziale turystyka na 2013 rok. Jeżeli chodzi o marinę, to w przedłożonym Radzie projekcie budżetu na 2013 rok środki na ten cel zostały wpisane.

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania stosunkiem głosów: 2 głosy za, 2 głosy przeciw i brak głosów wstrzymujących nie zajęła stanowiska w sprawie projektu budżetu miasta Łomży na rok 2013.

Ad. 5

Sprawy różne:

 

            Komisja nie zgłosiła żadnych tematów w tym punkcie obrad.

            W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.

 

 

 

 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 14 gru 2012 12:19
  • Data opublikowania: piątek, 14 gru 2012 12:21
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej